MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar #2

zoeken in:
Wel de enige van de laatste 4 die ik in mijn lijst had.

zaaf
4. Leonard Cohen - You Want It Darker 
https://www.musicmeter.nl/album/552313

Punten : 441
Nom. : 21 x
Nr. 1 van : niemand

Op respectabele afstand van nr 5 (maar ook van nr 3) een respectabel muzikant. De gemiddelde leeftijd van deze top 10 is aan de hoge zijde, daar draagt Cohen met verve zijn steentje aan bij. De eerste week op het podium te vinden, maar daar door de iets jongere garde vanaf gekegeld.
Leonard is bij leven en welzijn door ons niet bijzonder verwend, slechts zijn debuut haalde de top 10 en later haalden nog 4 van zijn albums onze top 25, de laatste keer in 1988.

Tegen het einde van de jaren '00 werd Cohen op muzikaal vlak weer actiever, ging weer toeren en begon aan nieuw materiaal nadat zijn activiteiten op muzikaal vlak een tijdje op een laag pitje hadden gestaan.
Dit had direct te maken met de besognes die hij had gehad met rechtszaken die het gevolg waren van financiële malversatie van zijn manager-sinds-jaar-en-dag en 'zo goed als gezinslid van Cohen' Kelley Lynch. En waar hij uiteindelijk justitieel recht behaalde, kon hij naar zijn centen fluiten.

Onder de naam 'Old Ideas' werd zijn albumcarrière in 2012 weer leven ingeblazen, gevolgd door het geprezen Popular Problems.

Het straffe (voor een man op zijn leeftijd) toerschema tussen 2008 en 2013 maakte dat de versleten rug van Cohen hem ernstig parten ging spelen. Ook ondervond hij andere fysieke ongemakken. Zijn mobiliteit werd daardoor tamelijk beperkt.

Voor onderhavig album (zijn laatste) had dat tot gevolg dat deze werd opgenomen in de huiskamer van Cohen en dat de resultaten per email naar de mensen werd gestuurd met wie hij op dit album samenwerkte.
Cohen hierover:
"In a certain sense, this particular predicament is filled with many fewer distractions than other times in my life and actually enables me to work with a little more concentration and continuity than when I had duties of making a living, being a husband, being a father".

En medeproducer, zoon Adam:
"Occasionally, in bouts of joy, he would even, through his pain, stand up in front of the speakers, and we'd repeat a song over and over like teenagers".

De muziek op het album kent sterke bluesinvloeden en is vrij 'kaal' gebleven.
De plaat werd oktober 2016 uitgebracht, 7 november van dat jaar overleed Cohen op 82-jarige leeftijd.

Wat flarden van beluisterd, trok me niet bijzonder. Ik zal de plaat, mits in juiste gemoedstoestand, een kans geven.

Niet in mijn top 20 maar wel op de juiste plaats voorspeld. Maar ik zal wel niet de enige zijn denk ik.

Bij mij op 6, en ook op 4 voorspeld.

Ook op #4 voorspeld!

Die 1e plek kan je niet meer ontgaan dan

Iedereen buiten vigil en GrafGantz hadden Car Seat Headrest verwacht, en de meesten onder ons nog eens op de exact juiste plaats ook!

84 Gretz**+20
80 Casartelli****+20
77 EttaJamesBrown*+20
76 stardust_be* +19
75 jordidj1 +19
74 motel matches*+20
73 wibro* +17
71Teunnis +19
70 herman +19
57 Johnny Marr**+20
57 johan de witt* +19
56 dix* +20
55 chevy93* +20
52 Hacker +15
51 GrafGantz
16 vigil

zaaf
arme graf. telepathie is niet zijn ding.

dix
johan de witt schreef:

Tenzij je 1 en 3 op het podium hebt verwisseld.

zaaf schreef:
arme graf. telepathie is niet zijn ding.

vigil is de nieuwe Graf. Graf doet het uitstekend.

Maar liefst 11 deelnemers wilden het donkerder, en voorspelden Leonard Cohen op de exacte plaats! Een nieuw record?

104 Gretz*** +20
100 Casartelli***** +20
97 EttaJamesBrown** +20
93 jordidj1 +18
93 stardust_be* +17
93 wibro** +20
92 motel matches* +18
91Teunnis* +20
87 herman +17
77 Johnny Marr*** +20
77 johan de witt** +20
76 dix**+20
75 chevy93** +20
72 Hacker* +20
71 GrafGantz* +20
32 vigil +16

Johnny Marr schreef:
(quote)

vigil is de nieuwe Graf. Graf doet het uitstekend.

Je kan te ver gaan...

zaaf
Johnny Marr schreef:
Een nieuw record?
Wel voor de nr 4 denk ik.

johan de witt schreef:

Dus Casper gaat 2de worden met misschien 8 sterren

Ja, bizar eigenlijk dat in dit relatief makkelijke jaar het puntenrecord niet sneuvelt.
Ik had meer verwacht van Suede en Eefje.

zaaf
3. Radiohead - A Moon Shaped Pool
https://www.musicmeter.nl/album/541024

Punten : 551
Nom. : 23 x
Nr. 1 van : wibro, motel matches, Finidi

Het duurde heel eventjes voor deze RH zich serieus in de strijd mengde, dat dat zou gebeuren was een gegeven. Het voorbij stevenen van wat top 10 platen was een formaliteit, evenals die van Leonard. De strijd om de runnerupplek was verwoed en werd verloren.
Toch mag de groep daar niet te lang over treuren, de steun van onze groep kende zijn weerga niet: alleen het debuut haalde de top 25 niet, alleen de voorganger behaalde de top 10 niet en de rest kwam op het podium, met daarbij 5 eerste plekken.

Na de toer voor King Of Limbs vatten de groepsleden hun eigen bezigheden weer aan, Atoms For Peace, amok met Spotify en dientengevolge een eigen Android app (Polyfauna), Tomorrow's Modern Boxes, Weatherhouse, Inherent Vice, Subterranea to The Panic Office, Junun enz.
Ook werd de nieuwe deal, ontstaan uit het overnemen van EMI door Universal, op de schop genomen en werd de back catalogue (her)uitgebracht door XL Recordings.

Najaar 2014 begon men aan de nieuwe worp, werk dat werd gefrustreerd door de dood van producer Godrich's vader, de scheiding en het ziekbed van Yorke's (ex) vrouw Rachel Owen en werk aan een titelsong voor de nieuwe Bondfilm.
Yorke: "There was a lot of difficult stuff going on at the time, and it was a tough time for us as people. It was a miracle that that record got made at all."

Van de songs op het nieuwe album lagen er een paar al een lange tijd op de plank. True Love Waits al vanaf 1995, Burn The Witch vanaf 2000. Het was de band niet gelukt op de toenmalige albums de juiste vorm te vinden.
Ook Present Tense was al een tijdlang een reservesong.

Hier knapt, voor mij, de top 10 niet van op.

dix
En wie hadden 'm op 1 in de voorspelling gezet ? Krijgen we nog een cliffhanger?

Wibro, motel matches en Finidi.

Als je je berichten gaat editen werkt de grap natuurlijk niet meer.

Uiteraard. Toch aanzienlijk beter dan het album van Nick Cave en van Bowie.

dix
Koenr schreef:
Wibro, motel matches en Finidi.

Als je je berichten gaat editen werkt de grap natuurlijk niet meer.

Ik denk dat ik je al voor was

Nou, vooruit. Voordeel van de twijfel.

Misschien heeft Gretz gewoon Bowie niet (ouwe classic rock meuk) en toch stiekem Eefje op numero uno

Iedereen heeft het opper(radio)hoofd voorspeld. De eindzege lijkt binnen te zijn voor Gretz.

123 Gretz*** +19
119 Casartelli***** +19
116 EttaJamesBrown** +19
112 stardust_be* +19
111 Teunnis** +20
111 wibro**+ 18
111 motel matches* +19
111 jordidj1 +18
107 herman* +20
96 dix***+20
96 johan de witt** +19
95 Johnny Marr*** +18
94 chevy93** +19
91 GrafGantz** +20
90 Hacker* +18
51 vigil +19

Geen RH, maar wel Bowie en Cave of zou Iggy nog komen

zaaf
2. ‪Nick Cave & The Bad Seeds - Skeleton Tree‬
https://www.musicmeter.nl/album/552860

Punten : 574
Nom. : 24 x
Nr. 1 van : Johnny Marr, stardust_be, luigifort

De topnoteringen van Nick zijn zeker niet meer op 1 hand te tellen. In '84 vertoonde hij zich voor het eerst in onze top 25, hierna deed hij dat nog 10x - 8 ervan in onze top 10 (en daarbij 3 overwinningen). Deze editie was hij er als de kippen bij, maar kon de nummer 1 nimmer bedreigen. Wel werd het robbertje met Radiohead gewonnen.

De eerste sessies voor Skeleton Tree startten in de Retreat Recording Studios in Brighton, Engeland. Gefinancierd door Cave himself en hij en Warren Ellis produceerden de sessies. Tegen het einde van de opnamen, in juli 2015, viel Cave's 15-jarige zoon Arthur van een klif aan de kust bij Ovingdean en overleed aan de gevolgen.

Twee weken hierna staken Ellis en Cave de koppen bijeen en wisten dat dit het materiaal zou, en moest beïnvloeden. De basis tracks werden wat aangepast en het merendeel van de zangpartijen werden opgenomen.
Herfst 2015 werden de sessies voortgezet in La Frette-sur-Seine in Frankrijk met Nick Launay achter de knoppen. De laatste overdubs vonden plaats in de Air Studios in Londen, begin 2016.

Men had na diverse toerinspanningen alweer afscheid genomen van Barry Adamson in mei 2015. Hij is dus niet op Skeleton Tree te horen. Wel George Vjestica, op de vorige plaat al als gastmuzikant aanwezig en een vaste kracht tijdens de toers die volgden.

Ook een albumlang Cave doet het meestal niet voor mij, een enkele uitzondering daargelaten. Deze verdient mijn aandacht nog.

Groot fan van Cave, maar dit album werkt gewoon niet bij mij. Ik heb er weinig mee.

zaaf
1. David Bowie - ★ 
https://www.musicmeter.nl/album/517968

Punten : 737
Nom. : 28 x
Nr. 1 van : shinybeast, GrafGantz, dix, aERodynamIC, Renoir, LucM, west, herman, bikkel2, johan de witt

Soeverein en met een score die er nogal mag wezen!
Laten we de prestaties van David nog eens even bezien: 4x nr 1, 1x nr 3 en 2x nr 5 en verder nog 6 top 25 noteringen. Met The Next Day (2013) deed hij dit nog.

Ook David Bowie (als Leonard Cohen) werd in de laatste jaren van zijn leven nog productief op muzikaal gebied. Na The Next Day liet hij zich zien en horen in the Arcade Fire song Reflektor. In 2014 kwam een verzamelaar uit, met bewerkt en onuitgebracht materiaal en een nieuwe track: Sue (Or in a Season of Crime).

Intussen werd de tentoonstelling over de artiest, David Bowie Is, wereldwijd een groot succes.
Ook werd eind 2015 een musical, Lazarus, in samenwerking met Belgisch regisseur Ivo van Hove, gecreëerd en vertoond in de New York Theatre Workshop in Manhattan. Bowie's laatste publieke vertoning was bij de première.

Bowie overleed aan de gevolgen van leverkanker, zijn 'geheime' ziekte, op 10 januari 2016. Zijn 'nalatenschap' was geregisseerd: op zijn 69e verjaardag (8 januari 2016) kwam Blackstar uit en een jaar daarna de EP No Plan.

Bowie huurde voor zijn laatste album het jazz combo in van Donny McCaslin. Zijn keuze viel op jazz omdat hij rock wilde vermijden, niet in de laatste plaats om zijn tanende gezondheid, maar ook omdat hij onder de indruk was van recentelijk werk van Kendrick Lamar en hier veel naar luisterde - alsmede naar Boards of Canada en Death Grips. Bovendien wilde hij het instrument dat hij als eerste leerde bespelen prominent op het album hebben (saxofoon).

Hoewel een deel van de opnames gescheiden waren gepleegd, namen het combo en Bowie ook gedurende drie weken gezamenlijk materiaal op (vroeg in 2015), waarbij de band - achteraf - opmerkte dat ze absoluut niet in de gaten hadden dat Bowie zo ziek was.

Hoewel de titeltrack en Lazarus er wel erg bovenuit steken, is dit als geheel een bewonderenswaardig sterke plaat. Ikzelf kan hem nog niet los zien van zijn verscheiden.

zaaf
En de rest van de top 25:
11. Eefje de Visser - Nachtlicht
217 punten, 11 x genoemd

12. Michael Kiwanuka - Love & Hate
199 punten, 10 x genoemd

13. Daughter - Not to Disappear 
174 punten, 8 x genoemd

14. Weyes Blood - Front Row Seat to Earth
159 punten, 8 x genoemd

15. Suede - Night Thoughts
153 punten, 8 x genoemd

16. The Veils - Total Depravity
138 punten, 8 x genoemd

17. Danny Brown - Atrocity Exhibition
127 punten, 6 x genoemd nr 1 van nico1616 , Koenr

18. ANOHNI - Hopelessness
111 punten, 5 x genoemd

19. Bon Iver - 22, A Million
109 punten, 6 x genoemd nr 1 van Dave82

20. Kanye West - The Life of Pablo
109 punten, 5 x genoemd nr 1 van jordidj1

21. Solange - A Seat at the Table
108 punten, 6 x genoemd

22. Black Mountain - IV
103 punten, 5 x genoemd nr 1 van Casartelli

23. Frank Ocean - Blonde
101 punten, 5 x genoemd nr 1 van Dwejkk_

24. Regina Spektor - Remember Us to Life
97 punten, 5 x genoemd

25. Kendrick Lamar - untitled unmastered.
96 punten, 6 x genoemd

In dit geweld zijn nog 15 deelnemers niet genoemd met hun nummer 1. Hier hebben we het over: Lying Mouth (27.), nelis (28.), Arno (33.), chevy93 (47.), Teunnis (49.), Rudi S (57.), Lura (62.), Ataloona (64.), likeahurricane (87.) en achtereenvolgens Brunniepoo, dynamo d, EttaJamesBrown, Hacker, Superbitch en zaaf (115.)

zaaf
Voor de volledigheid nog even de top 25 op een rij:

1. David Bowie - ★ 
2. ‪Nick Cave & The Bad Seeds - Skeleton Tree‬
3. Radiohead - A Moon Shaped Pool
4. Leonard Cohen - You Want It Darker 
5. Car Seat Headrest - Teens Of Denial
6. Jan Swerts - Schaduwland
7. PJ Harvey - The Hope Six Demolition Project
8. A Tribe Called Quest - We got it from Here... Thank You 4 Your service
9. The Slow Show - Dream Darling 
10. Marillion - F.E.A.R. (Fuck Everyone and Run)
11. Eefje de Visser - Nachtlicht
12. Michael Kiwanuka - Love & Hate
13. Daughter - Not to Disappear 
14. Weyes Blood - Front Row Seat to Earth
15. Suede - Night Thoughts
16. The Veils - Total Depravity
17. Danny Brown - Atrocity Exhibition
18. ANOHNI - Hopelessness
19. Bon Iver - 22, A Million
20. Kanye West - The Life of Pablo
21. Solange - A Seat at the Table
22. Black Mountain - IV
22. Frank Ocean - Blonde
24. Regina Spektor - Remember Us to Life
25. Kendrick Lamar - untitled unmastered.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:52 uur

geplaatst: vandaag om 14:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.