menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Prog Ladder Intermezzo - de toplijsten

zoeken in:
avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Dit was trouwens mijn eigen lijstje:

1 Marillion - Fugazi
2 Marillion - The invisible man
3 Twelfth night - We are sane
4 IQ - The wrong side of weird
5 Marillion - The great escape
6 IQ - The narrow margin
7 Marillion - Out of this world
8 Marillion - Slainte mhath
9 Fish - Vigil
10 Marillion - The web
11 Marillion - Season's end
12 IQ - Sacred sound
13 Clepsydra - Moonshine on heights
14 Aragon - Rocking horse
15 IQ - The wake
16 Twelfth night - Take a look
17 Twelfth night - Creepshow
18 Arena - Smoke and mirrors
19 Martin Orford - The old road
20 IQ - Common ground

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Symphonic Prog

9 deelnemers leverden een toplijst Symphonic Prog in met in totaal 159 nummers. Dat leverde 120 unieke noteringen op, verdeeld over 52 unieke artiesten. We staan eerst even stil bij de artiesten die met verschillende nummers nog wel wat punten bij elkaar sprokkelden, maar de lijst der individuele nummers niet haalden.

Terugbladeren
Crossover Prog ontknoping artiestenlijst nummerlijst
Neo-Prog ontknoping artiestenlijst nummerlijst

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
30

Wally - Thrill is Gone [6:02]

(afbeelding)

Montpellier | 2010 | Verenigd Koninkrijk

Prog Top 300 noteringen:
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Af en toe sta je als organisator toch wel te kijken waar het deelnemersveld nu weer mee op de proppen komt. Wally maakte in de jaren '70 twee albums die kennelijk zo obscuur zijn dat niemand nog de moeite genomen heeft ze op MusicMeter toe te voegen. Na 35 jaar stilte volgde een reünieconcert en toen men de smaak eenmaal te pakken had, kwam er ook maar meteen een nieuw album. En daarvan presenteren we hier Thrill Is Gone.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
27

Anderson / Stolt - Chase and Harmony [7:17]

(afbeelding)

Invention of Knowledge | 2016 | Verenigd Koninkrijk / Zweden

Prog Top 300 noteringen:
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Twee vakmannen slaan na (allebei) meer dan veertig jaar ervaring de handen ineen voor een (tot dusver) eenmalige samenwerking. Dat in de projectnaam de zanger van Yes voor die van Kaipa en The Flower Kings komt, lijkt niet slechts een kwestie van alfabetische volgorde. Hoe het ook zij, twee gebruikers droegen twee nummers van Invention of Knowledge aan en Chase and Harmony stond daarvan het hoogste.

avatar van Jacoto
Casartelli schreef:

Af en toe sta je als organisator toch wel te kijken waar het deelnemersveld nu weer mee op de proppen komt. Wally maakte in de jaren '70 twee albums die kennelijk zo obscuur zijn dat niemand nog de moeite genomen heeft ze op MusicMeter toe te voegen. Na 35 jaar stilte volgde een reünieconcert en toen men de smaak eenmaal te pakken had, kwam er ook maar meteen een nieuw album. En daarvan presenteren we hier Thrill Is Gone.
Hier heb je zo'n onvoorspelbare deelnemer, die Wally op de kaart heeft helpen zetten.
Op een magere 20ste plaats, dat dan weer wel, ik heb Wally achteraf gezien best op een hoger plaats willen zetten.

En dan dit...
Er moet me van het hart dat ik erover denk om mijn verdere medewerking aan dit spel te beëindigen. Ik zal dan het speelveld (om in sporttermen te spreken) verwisselen voor de zijlijn.
Dat komt enerzijds omdat ik vind dat de reflectie op het spel van veel deelnemers me een beetje tegenvalt. Ook het insturen en publiceren van de lijstjes vind ik niet overweldigend, want dat is toch in feite waar het om gaat.
Anderzijds wordt het formeren van nieuwe toplijsten voor de komende (wat minder door mij geliefde gangbare) genres een behoorlijke klus.
Dat Casartelli de tijd en energie ervoor nog steeds kan opbrengen om zo door te gaan houdt me nog een beetje binnen het veld, maar ik schuif toch steeds meer verder naar de zijlijn.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
25

Nick Magnus - Kombat Kid [6:28]

(afbeelding)

N'monix | 2014 | Verenigd Koninkrijk

Prog Top 300 noteringen:
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Toetsenist Nick Magnus kenden we al van zijn samenwerking met Steve Hackett, maar inmiddels heeft hij ook zes soloalbums op zijn naam (waarvan de laatste, Catharsis, net een paar weken uit is). Zoals in deze kringen niet ongebruikelijk, moeten we dat 'soloalbum' wel met een korreltje zout nemen: complete legers meer en minder prominente gastmusici passeren de revue, tot op zang aan toe. Maar dat moet de pret maar niet drukken. Het van zijn vijfde album afkomstige Kombat Kid (met Tony Patterson achter de microfoon) krijgt een plekje in dit symfonisch intermezzo.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
24

White Willow - Splinters [8:36]

(afbeelding)

Signal to Noise | 2006 | Noorwegen

Prog Top 300 noteringen:
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

De symfonische folk van White Willow kende tot dit jaar nog een vertegenwoordiging in de Top 300 met Paper Moon, maar das war einmal. Zes jaar na dat prijsnummer van Sacrament, liet White Willow het luchtiger Signal to Noise (met nieuwe zangeres Trude Eidtang) op de wereld los. Splinters trekt op dat album de meeste voorkeurstemmen en levert de band ook een plek in ons aller Intermezzo op.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
23

Anthony Phillips - Slow Dance (Part 1) [24:01]

(afbeelding)

Slow Dance | 1990 | Verenigd Koninkrijk

Prog Top 300 noteringen:
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Moeten we Anthony Phillips na meer dan twintig soloalbums nog steeds vereenzelvigen met het feit dat hij ook op de eerste twee Genesisalbums speelde, of is dat inmiddels wel klaar? In 1990 was hij er in elk geval gesettled genoeg voor. Met een plaatkantvullend (wat?) muziekstuk dat zich eerder in Mike Oldfield/Vangelis-territorium bevindt, is Trespass ook wel ver weg.

avatar van Rudi S


Ah leuk , die heeft in het begin toch in Genesis gezeten

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
22

Isildurs Bane & Steve Hogarth - Incandescent  [6:50]

(afbeelding)

Colours Not Found in Nature | 2017 | Zweden / Verenigd Koninkrijk

Prog Top 300 noteringen:
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Het Zweedse Isildurs Bane timmerde al een tijdje met 'moeilijke' muziek aan de weg, toen ze kennelijk bedachten dat een samenwerking met een prominente progartiest wellicht leuke resultaten op zou leveren. Het levert dit jaar een collaboratie met Peter Hammill op en twee jaar geleden dus al een met Steve Hogarth. Je zou voor minder... Van die laatstgenoemde samenwerking nemen wij Incandescent op in ons Intermezzo.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
20

Echolyn - Never the Same [7:55]

(afbeelding)

As the World | 1995 | Verenigde Staten

Prog Top 300 noteringen:
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Ook de Amerikaanse cultband Echolyn mag meedoen in dit theater. Niets ten nadele van hun andere acht albums, maar het album As the World kwam toch wel bovendrijven in de inzendingen. En afsluiter Never the Same ging er met de hoogste notering vandoor.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
19

Renaissance - Can you understand [9:53]

(afbeelding)

Ashes Are Burning | 1973 | Verenigd Koninkrijk

Prog Top 300 noteringen:
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Vooral in de jaren '70 waren rockbands (en progbands niet in het minst) toch wel een behoorlijk masculiene aangelegenheid. Maar op elke regel zijn uitzonderingen en als die dan ook nog Annie Haslam heten… Volgende albums hebben door de jaren heen wel wat vertegenwoordigingen de Prog Top 300 in (en meestal ook weer uit) gekregen, maar het uit 1973 stammende Ashes Are Burning haalt hier met het openingsnummer zijn eerste tastbare resultaat.

avatar van Brunniepoo
Mijn neoprog top10:

1. Twelfth Night - Sequences
2. Fish - Perfume River
3. Pendragon - Indigo
4. IQ - The Seventh House
5. Marillion - Fugazi
6. Aragon - Rocking Horse
7. Galahad - Seas of Change
8. Arena - The Hanging Tree
9. RPWL - 3 Lights
10. Sylvan - Pane of Truth

avatar van vigil
Verrassende nummer 2 (waar verder natuurlijk helemaal niets mis mee is)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
14

Kaipa - A Road in My Mind [7:17]

(afbeelding)

Notes from the Past | 2002 | Zweden

Prog Top 300 noteringen:
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Na vanaf de tweede helft van de jaren '90 flinke bekendheid vergaard te hebben in symfoland met zijn band The Flower Kings, blies Roine Stolt begin deze eeuw zijn oerband Kaipa nieuw leven in (om er vijf jaar later alsnog zelf uit te stappen). Van dit eerste nieuwe levensteken, Notes from the Past, hebben wij A Road in My Mind in ons Intermezzo.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
12

Neal Morse - The Door [29:14]

(afbeelding)

Sola Scriptura | 2007 | Verenigde Staten

Prog Top 300 noteringen:
2018: 260
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Neal Morse is allicht ook diverse keren voorbij gekomen en bladerend door de diverse titels komt de openbaring je al tegemoet. Wat je eveneens tegemoet komt is het gebrek aan overeenstemming tussen de keuzes. Vijf nummers werden genoemd, goed voor een 12e plek in de artiestenlijst. Het bijna een half uur durende The Door stond het hoogst.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
7

Spock's Beard - The Doorway [11:27]

(afbeelding)

Beware of Darkness | 1996 | Verenigde Staten

Prog Top 300 noteringen:
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Over Neal Morse gesproken... en over gebrek aan overeenstemming gesproken. Jawel, er is op maar liefst 7 verschillende Spock's Beardnummers gestemd en dat levert dan ook een 7e plek in de artiestenlijst op. Die nummers werden dus wel allemaal maar 1x genoemd. Wel komen ze allemaal uit het Neal Morse-tijdperk (en ja, er zijn inmiddels meer Spock's Beard albums zonder ome Neal dan met...). De hoogste notering is voor het centrale stuk uit Beware of Darkness, dus daar doen we het hier mee.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Van de specifieke nummers presenteren we een Top 23. En op enige afstand daarvan:

26

Izz - 42 [18:41]

(afbeelding)

Don't Panic | 2019 | Verenigde Staten

Prog Top 300 noteringen:
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Hoewel (zeker de traditionele symfonische) prog vaak een Britse aangelegenheid is, doen de Verenigde Staten ook goede zaken in dit Intermezzo. IZZ bracht dit jaar hun achtste album uit en daarvan presenteren we hier het (hoe kan het ook anders?) langste nummer.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
23

Earth & Fire - Storm and Thunder [6:25]

(afbeelding)

Song of the Marching Children | 1971 | Nederland

Prog Top 300 noteringen:
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: 287

Exponent van de betrekkelijk grote progscene die we in de jaren '70 in Nederland hadden. Hoe spreekwoordelijk het verval van de band na niet al te lange tijd ook was en hoezeer we blikvangster Jerney Kaagman later ook met allerlei narigheid gingen associëren, dit fraaie verstilde liedje (plus de nodige andere klassiekers uit de beginjaren) nemen ze ons niet meer af. Het Nederlandse Engels is regelmatig van een vertrouwde knulligheid, maar ook dat genre kent zijn blijvertjes: "the landscape wears its morningdress". (Casartelli)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
22

Triumvirat - Illusions on a Double Dimple [23:24]

(afbeelding)

Illusions on a Double Dimple | 1974 | Duitsland

Prog Top 300 noteringen:
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Jawel, het Duitse antwoord op Emerson, Lake & Palmer krijgt ook een vermelding in dit theater. Hun ambitie piekte in 1974 met het album Illusions on a Double Dimple, waarop beide plaatkanten een lang nummer vormen. Het titelnummer (kant A) mag zich verheugen op een 22e plek in onze lijst.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
21

The Flower Kings - The Truth Will Set You Free [31:01]

(afbeelding)

Unfold the Future | 2002 | Zweden

Prog Top 300 noteringen:
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

The Flower Kings kwamen bij Kaipa al even zijdelings ter sprake. Dat ze zelf ook in de lijst staan, zal niet heel erg verbazen. Tegen het zevende album was het stramien wel zo'n beetje bekend: Roine Stolt en co leverden ofwel één bomvol schijfje af ofwel twee bomvolle schijfjes. Unfold the Future valt in die tweede categorie, wat betekent dat je na ruim een half uur The Truth Will Set You Free nog bijna twee uur luisterpret over hebt.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
20

Genesis - Dancing with the Moonlit Knight [8:02]

(afbeelding)

Selling England by the Pound | 1973 | Verenigd Koninkrijk

Prog Top 300 noteringen:
2018: 12
2017: 14
2016: 11
2015: 7

De iconische opener van mijn favoriete album allertijden en met gemak het sterkste intro dat ik ken. De uitverkoop van Engeland waar de albumtitel naar verwijst, is nergens op het album meer voelbaar dan in Dancing with the Moonlit Knight, waar de invloed van het globalisme, de oliecrisis en eigenlijk zelfs (de nasleep van) de ontmanteling van het ooit zo grote Britse rijk in mythologische en sprookjesachtige metaforen worden verpakt. Interessant voer voor de doorgewinterde tekstvorser, maar gelukkig voor de luiere zielen is dit allemaal al eens gedaan. (Brunniepoo)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
19

Grobschnitt - Solar Music [33:29]

(afbeelding)

Ballermann | 1974 | Duitsland

Prog Top 300 noteringen:
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Tussen alle grappen en grollen maakte Grobschnitt ook het tweedelige Solar Music. De band voelde kennelijk dat ze hiermee iets bijzonders gemaakt hadden, want ze wijdden er later nog een livealbum aan (waar een van de inzendingen ook expliciet naar verwees). Ik heb gemakshalve alle Solar Music maar op een hoop geveegd en die hoop vinden we hier op nummer 19.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
18

Genesis - One for the Vine [9:56]

(afbeelding)

Wind and Wuthering | 1976 | Verenigd Koninkrijk

Prog Top 300 noteringen:
2018: 29
2017: 46
2016: 61
2015: 34

Ome Phil heeft in zijn loopbaan een hoop shit over zich heen gehad. Of dat terecht is lijkt me een andere discussie maar het ging eigenlijk nooit over zijn kwaliteiten als drummer. Dat lijkt me dan wel weer helemaal terecht en geen discussie waard. Mocht er iemand nog twijfelen zet dan gewoon One for the Vine van het zeer prettige Genesis album Wind & Wuthering eens op. Wat een ritme en wat een beheersing. De percussie is van een extreem hoog niveau. Phil mag zich uitleven en dat doet hij met verve. Mocht er nu nog iemand twijfelen aan mans drumkwaliteiten, dan is een bezoekje aan de oorarts wellicht een goede optie. (vigil)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
17

Harmonium - Histoires Sans Paroles [17:12]

(afbeelding)

Si On Avait Besoin d'une Cinquième Saison | 1975 | Canada

Prog Top 300 noteringen:
2018: 140
2017: 107
2016: 104
2015: 74

Ergens op mijn virtuele to-do-lijst staat het voornemen om het album Si on Avait Besoin d'Une Cinquième Saison (die titel alleen al!) van Harmonium nog eens aan te schaffen. Het feit dat wat ik van de latere Harmonium gehoord heb niet zo aanspreekt en dat hij ook niet echt regelmatig in afprijsstapels bij de Blokker ligt, maakt dat er meestal iets anders een hogere prioriteit krijgt. Maar stel je toch eens voor dat er op dat album nog net zoiets moois als Histoires sans Paroles staat... of zelfs nog net zoiets moois als het stuk van Histoires sans Paroles tussen de derde en de vijfde minuut. Of dat stuk vanaf de veertiende minuut. Kippenvel! Nuja, sommige dingen moeten misschien gewoon in nevelen gehuld blijven. (Casartelli)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
16

Genesis - Afterglow [4:10]

(afbeelding)

Wind & Wuthering | 1976 | Verenigd Koninkrijk

Prog Top 300 noteringen:
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Allicht doet Genesis het goed in een Symphonic Prog Intermezzo. Het slotnummer van Wind & Wuthering is niettemin een opmerkelijke representant, vooral als die erin slaagt om klassiekers als One for the Vine en Dancing with the Moonlit Knight achter zich te laten.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
15

Anderson, Bruford, Wakeman, Howe - Brother of Mine [10:21]

(afbeelding)

Anderson, Bruford, Wakeman, Howe | 1989 | Verenigd Koninkrijk

Prog Top 300 noteringen:
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Het is goed te verdedigen dat het gezelschap dat in 1989 een titelloos album opnam meer Yes was dan diverse Yesformaties tot dan toe (om maar niet te beginnen over daarna). Maar rechthebbende Chris Squire was er niet bij en dus is aan het inmiddels dertig jaar oude Brother of Mine (en het onderliggende album) de fantasievolle artiestennaam Anderson, Bruford, Wakeman, Howe gekoppeld. We doen het er maar mee.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
14

Karmakanic - God the Universe and Everything Else No One Really Cares About - Part I [23:45]

(afbeelding)

Dot | 2016 | Zweden

Prog Top 300 noteringen:
2018: ---
2017: 241
2016: ---
2015: ---

Ik hoorde dit nummer voor het eerst live, tijdens een dubbelconcert van Tangakanic (ofwel The Tangent en Karmakanic) in Zoetermeer. Naast mij stond meneer, die ik had meegenomen omdat hij ook wel verstand van muziek heeft en ik hoopte dat hij het ook kon waarderen. Voor mij stonden een stel Zweden en twee Britten die een geweldige show neerzette. Veel nieuwe nummers van The Tangent, die net een nieuw album uit hadden. Maar hoezeer ik van een aantal Tangent nummers kan genieten, de beste nummers waren voor mij van Karmakanic. Goran Edman is een geweldige zanger en Jonas Reingold is niet alleen een geweldige bassist en schrijver, maar ook een onderhoudende frontman. Met veel humor, wat ook wel blijkt uit de titel van dit nummer. Toen hij dit nieuwe nummer aankondigde en zei dat het een heel lang nummer was, dacht ik meteen: 'oh nee, dat is wel heel gewaagd.' Een episch nummer dat nog niemand kent live spelen. Maar direct na de eerste melodie op de toetsen van Lalle Larson was ik om. En nadat het klaar was, was mijn enige gedachte: dit wil ik nog eens horen! Helaas, duurde het nog even voor het op album te horen was. Met nog zeker de nodige aanpassingen t.o.v. die live versie (de vrouwenstemmen bijvoorbeeld), maar nog steeds een geweldige, melodieuze en verrassende trip. En in alle eerlijkheid beter dan veel van de laatste epics van The Flower Kings. Ik luister episch eigenlijk alleen thuis met koptelefoon op. Je moet er even voor gaan zitten, vind ik altijd. Maar dit nummer, luister ik ook in de auto. Want het is ondanks de lengte zo toegankelijk, dat het voor mij een uitzondering is in epic-land. Die toegankelijkheid was waarschijnlijk ook de reden dat ik het toen live al geweldig vond. Extra goed opletten: de stukken, waar de bas van Reingold het hoofdthema speelt.... dat kunnen er maar weinigen. (meesterdch)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
13

Camel - Drafted [4:20]

(afbeelding)

Nude | 1981 | Verenigd Koninkrijk

Prog Top 300 noteringen:
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Waar Camel in de beginjaren een zeer evenwichtige band was, begon Andy Latimer gaandeweg een steeds eigener stempel op het bandgeluid te drukken. Hoewel er bij elk Camelalbum van na pakweg 1976 mensen zijn die de sound van weleer missen, wordt op Nude overtuigend bewezen dat de Andy Latimershow niet nadelig hoeft uit te pakken, met het aangrijpende Drafted voorop.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
12

Änglagård - Jordrök [11:09]

(afbeelding)

Hybris | 1992 | Zweden

Prog Top 300 noteringen:
2018: 142
2017: 55
2016: 98
2015: 133

Dat moet een sensatie geweest zijn... begin jaren '90 al progliefhebber, al dan niet enigszins verzuurd over het progaanbod uit de jaren '80 en dan is daar ineens uit het niets het debuutalbum van die Zweedse band met die moeilijke naam met die liedjes met die... enfin. Ook voor wie met de kennis van nu Hybris voor het eerst hoort, kan het album en in het bijzonder openingsnummer Jordrök moeilijk anders dan als een bom inslaan. Dit grootse, meeslepende, duistere, folky en heftige nummer wekt ergens de indruk een verloren nummer uit de hoogtijdagen van King Crimson, Van Der Graaf Generator en Yes te zijn, maar de helft van de band moest toen nog geboren worden. Änglagård maakte in één klap duidelijk dat de tijd stilgestaan had, maar dat zij de klok weer opgewonden had. (Casartelli)

Gast
geplaatst: vandaag om 04:29 uur

geplaatst: vandaag om 04:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.