MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #3 (The Cure)!

zoeken in:
11. I Dare You (49 punten, 10 keer genoemd)

Album: I See You (2017)
Nummer 1 van: EttaJamesBrown

En daar is dan weer een nummer dat ruim boven verwachting scoort,, want wie had gedacht dat de meest recente single I Dare You op slechts 1 punt van de top 10 zou stranden? Ik had het niet durven te voorspellen, te meer omdat deze track de gezamenlijke weeklijst van de MuMeAfrekening niet eens heeft gehaald. Wel mooi om te zien dat de nieuwe nummers heel aardig meedoen in dit spel en verrassingen dus niet uitgesloten zijn. I Dare You heeft een heerlijk meezingbaar refrein. Om hopeloos verliefd op te worden. Zeker ook zo’n nummer dat het volgende week op Lowlands ongetwijfeld ook goed gaat doen live.

Noisey schreef:
I Dare You is een opvallend zoet en poppy nummer, en klinkt zoals veel van hun muziek sexy op een ongemakkelijke manier.

10. Say Something Loving (50 punten, 12 keer genoemd)

Nummer 1 van: niemand

De tweede single van de nieuwe plaat is op het laatste moment de Top 10 binnengeslopen. Say Something Loving is een intens duet tussen Romy en Oliver en verhaalt over de onzekerheden die bij de liefde regelmatig de kop op kunnen spelen. Hartverwarmend en ontroerend mooi.

Rudi S schreef:
Prachtig duet, de stemmen kleuren hier heel fraai.

herman schreef:
The XX kwam bij mij al vroeg op de radar met hun eerste singles en ik weet nog wel hoe ik onder de indruk was. Dat gevoel heb ik ook weer bij deze single, eigenlijk nog meer dan bij Hold On dat mij op de een of andere manier niet zo pakte. Dit weet mij dan wel te raken: wat een fijne sfeer wordt er neergezet. Er zit trouwens een sample in van de mij volslagen onbekende 70's band Alessi Brothers.

Dansende Beren schreef:
“Say Something Loving” gaat over de liefde, en de vele onzekerheden die daar vaak bij komen kijken. Het nummer is echter niet zo weemoedig en zwaar als de tekst doet vermoeden. Een beetje atypisch voor The xx, maar de invloed van het solowerk van Jamie XX komt nu duidelijker naar voor. Voeg een goeie tekst samen met een strakke beat en onberispelijke samenzang, en je krijgt deze kanjer van een schijf.

9. A Violent Noise (51 punten, 10 keer genoemd)

Nummer 1 van: Jan uit Berlijn

1 punt daarboven scoort A Violent Noise de een-na-hoogste notering van I See You. Een spannend nummer met een heerlijke baslijn. De samenzang tussen Oliver en Romy is wederom erg smaakvol. Omdat de Four Tet-remix zo fijn is heb ik deze er ook bij geplaatst.

Matthijs72 schreef:
Violent Noise is meesterlijk, één van de spannendste tracks van het jaar, dit is voor mij nou echt zo'n groeibriljantje die pas later de magie prijsgeeft. Kippenvel tot in de nek.

8. Heart Skipped a Beat (55 punten, 12 keer genoemd)

Album: xx (2009)

Op #8 nog een typisch nummer van het debuut. Een langzame, kale beat met daarop de lijzige zang van Oliver en Romy. Gezien de enorme concurrentie is deze top 10-notering een mooi resultaat voor Heart Skipped a Beat.

Snoeperd schreef:
Heart Skipped A Beat zit barstensvol energie
Het nummer is rustig en zo zal iedereen het ook bestempelen, als rustig
Maar als je het nummer uitkleed, voelt, dan voel je die energie
De energie die je laat bewegen, mee laat tikken en keihard mee laat zingen

I Dare You boven Shelter, VCR en Angels, belachelijk

7. On Hold (72 punten, 13 keer genoemd)

Nummer 1 van: Rudi S

Op #7 staat de laatste afvaardiging van de laatste xx plaat. De liefhebbers van de uptempo leadsingle On Hold kunnen zeker tevreden zijn met deze score. Het is een buitengewoon dansbaar, poppy en catchy nummer dat het behoorlijk goed deed in de MuMeAfrekening van afgelopen jaar. Ik kan me wel voorstellen dat dit liedje voor de fans van debuutalbum misschien een te grote trendbreuk is.

Rudi S schreef:
Commercieler wordt het niet meer , maar dit is toch zo'n lekker nummer.
Romy is steeds mooier gaan zingen en Jamie zorgt voor een ideaal tapijt om te zweven en dan moeten de beats nog komen. ? Staan Hall & Oates ook een keer hoog in mijn lijstje

Arrie schreef:
Volgens mij zijn The xx uitgegroeid tot één van de grootste bands in de alternatieve muziekwereld, zo'n band waarbij er toch een lichte sensatie door die wereld gaat als er na jaren weer een nieuw nummer te beluisteren is. En dat viel niet tegen, zo blijkt. On Hold is wat vlotter, lichter en poppier dan voorgaand werk, maar blijft typisch The xx. Wat mij opvalt is dat Oliver Sim erg gegroeid is als zanger, dat de sound heel toegankelijk is, en dat ze Hall & Oates samplen, maar zodanig bewerkt dat het als Gil Scott-Heron klinkt Hall vond dat trouwens allemaal prima, zolang ie maar betaald kreeg.

Titmeister schreef:
I Dare You boven Shelter, VCR en Angels, belachelijk

Don't dare me.

Nu al

6. Gosh (Jamie xx) (74 punten, 9 keer genoemd)

Album: In Colour (2015)
Nummer 1 van: ArthurDZ, herman, Johnny Marr, zaaf

En toen had Jamie xx er nog maar eentje over. Het meest atypische nummer van het hele stel kon op de hoogste sympathie rekenen van maar liefst 4 users en dat levert een boel punten op die genoeg zijn voor plek 6. Er is maar 1 nummer dat vaker op #1 is gezet. [i]Gosh[/] is een ruwige UK bass/garage track die zorgvuldig wordt opgebouwd naar naar de fantastische melodische climax op het eind. Mooi dat de vreemde eend in de bijt kan verrassen; ik had hem zelf echt niet zo hoog verwacht.

Rudi S schreef:
Begint best maf, maar de opbouw is fantastisch en tegen het einde bij die hemelse melodie zweef je helemaal weg.

herman schreef:
Geweldig hoe Jamie xx oude rave en drum 'n' bass elementen in een nieuwe muzikale context weet te plaatsen.

En toen hadden we nog 4 nummers over van het debuut en eentje van In Colour. Het is in ieder geval duidelijk welk album deze Greatest Hits-editie heeft gewonnen.

scorebordjournalistiek

5. Infinity (85 punten, 15 keer genoemd)

Nummer 1 van: Telamon

Hypnotiserend traag nummer van het debuut. Al jaren een vaste waarde in de MuMeLadder (in 2011 stond ie nog op #206), en hier ook weer heel steady naar positie 5 geslopen. Achteraf gezien begrijp ik volkomen waarom het eerste album bij veel mensen in sloeg als een bom. The xx creëerde hier echt een uniek geluid.

Rudi S schreef:
Onderkoelde new wave track van het debuut, zou zo uit einde jaren '70 , begin jaren '80 kunnen komen. Mooi mysterieus nummer.

aERodynamIC schreef:
Infinity is verreweg het beste nummer op dit album. Het is een broeierig nummer dat in de verte een Portishead-echo heeft. Mocht Beth Gibbons 19 zijn geweest dan had het misschien niet eens zo veel anders geklonken. Hoe dan ook beschouw ik dit nummer als een belofte voor de toekomst en voor nummers als deze wil ik mijn negatieve modus gerust uitschakelen. Zeurstemmen? Geen pit? Nu even niet: dit is erg lekker.

Teunnis schreef:
The xx is een van mijn beste dingen dat de muziekwereld de laatste jaren is overkomen. Infinity is een van hun beste nummers, zo niet het beste nummer. Ze hebben niet alleen Chris Isaak's Wicked Game in een modern jasje gestopt. Ze hebben de jeuk-factor eruit gefilterd en met het fantastische outro er een nieuwe dimensie aan toegevoegd.

1. Intro
2. Crystalised
3. Islands
4. Loud Places

Denk ik

Nu ik Infinity weer hoor had ik dat nummer gewoon op 1 moeten zetten natuurlijk

4. Loud Places (Jamie xx ft. Romy) (87 punten, 15 keer genoemd)

Album: In Colour (2015)

Het populairste nummer van de soloplaat van Jamie xx is dus op #4 te vinden. Loud Places werd een bescheiden hit in zowel de Engelse als Franse charts en een grote hit op de zomerfestivals van 2015. Het is een nummer dat qua vibe ook prima op het tweede XX-album geplaatst had kunnen worden. Een wonderschone, dromerige luistertrip waarin Romy in de vocale ondersteuning excelleert. Verrassend genoeg door niemand bovenaan zijn lijstje geplaatst, maar Loud Places kon niettemin op brede support rekenen!

Arrie schreef:
Na de dancehall-invloeden op I Know There's Gonna Be klinkt Loud Places een stuk vertrouwder. Dat is vooral te danken aan de zang van Romy Madley-Croft, die ook de zangeres van The xx is. Loud Places klinkt echter stukken minder minimalistisch dan de muziek van The xx. Het klinkt vertrouwd, maar toch net wat anders. Eigenlijk gewoon een sterk popliedje, het haalde zelfs de Engelse charts.

west schreef:
Loud Places is een werkelijke prachtige song, met een mooie piano en weer die mooie stem van Romy. En dit alles aan de hand van de sample van het oh zo mooie Could Heaven Ever Be Like This, van Idris Muhammed.

3. Islands (92 punten, 16 keer genoemd)

Nummer 1 van: Simon77

Een podium dus met alleen maar nummers van het debuut. Dat mag voor jullie niet als een volslagen verrassing komen. Islands werd het vaakst genoemd van alle nummers (16x), maar moet toch genoegen nemen met de laagste trede. Het kenmerkt zich vooral door het eigenaardige drumritme. Een mooi en origineel liefdesliedje. Ik ben wel lichtelijk verbaasd over het feit dat ie vorig jaar pas voor het eerst in de MuMeLadder stond.

stoepkrijt schreef:
Verder met Islands, de tweede successingle. Een ondergeschoven kindje bij mij, want ik heb nu eenmaal in mijn hoofd zitten dat Crystalised beter is. Nu ik ze zo achter elkaar hoor twijfel ik daar plots aan. Vanaf het introotje is Island meteen érg lekker en de vaart zit er goed in voor een xx-liedje.

Freek Janssen op Ondergewaardeerde Liedjes schreef:
Maar goed; ik mocht dus één liedje via Napster terugsturen naar 1997 om je een beeld te geven van de sound van eenentwintigste eeuw. Ik heb gekozen voor Islands van The XX. Dat is nooit een grote hit geweest, maar dat past wel een beetje bij deze blog (zeg maar een soort website met regelmatig een nieuw verhaal; daar komt deze tekst vandaan). The XX past binnen een stroming die je minimalistisch zou kunnen noemen en die erg typerend is voor de eerste twee decennia van de nieuwe eeuw. Het muziek ontdaan van alle franje, teruggebracht tot de basis. Alles eraf gestript, tot je weinig meer overhoudt dan een sporadische basnoot en drum. Daarom doet het jou waarschijnlijk het meest denken aan triphop, juist vanwege die dominantie van de ritmesectie.

2. Crystalised (100 punten, 15 keer genoemd)

Nummer 1 van: aERodynamIC, Choconas

Als er een nummer in aanmerking komt voor dé landmark song van The xx is het Crystalised wel. Alles wat deze band zo goed maakt uit zich in deze track. Minimalistisch, ingetogen, bijzondere samenzang en schitterende zorgvuldige opbouw Wisten jullie dat het in 2012 maar 1 punt scheelde of Crystalised had zeer verrassend de finale van de MuMeLadder gehaald? Ook in de Witte Trui van 2015 eindigde het al eens op de meest ondeakbare plek 25 (net buiten de finale). Sindsdien is de algemene waardering voor dit prijsnummer wat afgenomen, maar gelukkig is de steun hier onverminderd groot.

Dance Lover schreef:
In het begin wist ik niet goed wat ik met de in eerste instantie kale sound moest aanvangen. Na een aantal weken kwam dit nummer langzaam weer aan de oppervlakte bovendrijven en besloot ik mij nog eens vast te bijten in deze plaat en al snel hypnotiseerde dit nummer mij hevig. Dit nummer bekruipt je onderhuids, houdt je in de houdgreep om niet meer los te laten. Langzaam gedrogeerd worden, was nog nooit zo fijn! Typisch zo `n subtiel, ingetogen nummer zonder de nodige bombast waarbij iedere luisterbeurt als een eerste luisterbeurt aan blijft voelen en er tegelijkertijd nog zoveel moois aan te ontdekken valt!

Snoeperd schreef:
Dan komen we nu aan bij een van de meeste zwoele en sensuele nummers aller tijden. Crystalised is ontzettend subtiel geproduceerd, met minimale instrumentatie die een spanning opwekt die je ook lijkt te voelen voordat je zwoele en sensuele dingen gaat doen, daarnaast zingen Romy en Oliver je ontzettend verleidend toe, alsof ze je de slaapkamer in fluisteren.
Ook heeft dit nummer meerdere schitterende melodieën in dit nummer verwerkt die ook nog eens helemaal uitgekleedt zijn wat het alleen maar puurder en mooier maakt.
En tot slot heb je het meest verslavende doch simpele refrein dat ik ken. Dit alles maakt dat zo'n kort en simpel lijkend popnummer toch zo hoog kan staan in mijn top 100.

Rudi S schreef:
Publieksfavoriet, een van de debuut kanjers.

1. Intro (104 punten, 12 keer genoemd)

Nummer 1 van: 123poetertjes, Dance Lover, Gretz, Sfeermaker, Titmeister, WhyNotSmile

De winnaar is het epische nummer waar de debuutplaat mee opent, met de toepasselijke naam Intro. Een bijna volledig instrumentaal nummer en in die categorie vind ik het een van de beste nummers ooit gemaakt, ook al duurt het maar net 2 minuten. Het is zó goed dat ik er zelf prima uren achtereen naar kan luisteren zonder dat het ook maar 1 moment gaat vervelen en zo te zien ben ik niet de enige die dat wel eens heeft gedaan. Veel verslavender dan Intro wordt muziek gewoon niet als je het mij vraagt. Op Spotify is het ook met afstand het populairste nummer van de band met 198 miljoen plays (ruim 2x zoveel als Crystalised).

Intro werd minder vaak genoemd dan de nummers uit de Top 5 die het achter zich laat, maar compenseerde dat met vrijwel alleen maar hoge scores. Bij alle users die het nummer in hun lijstje opnamen stond het tenminste op plek 5.

Dance Lover schreef:
Dit is dé maatstaf voor een goed intro. Geen opwarmer of louter een verlengstuk, maar ook gewoon een nummer dat prima op zichzelf kan staan. Zeer mysterieus van aard. Prachtig moment ook als de vocalen de sterke melodie komen versterken. Ook veel gemonteerd door de landelijke media onder doemdenk items zoals nucleair afval. Bovenal een erg verslavend en bedwelmend nummer. 2 minuten is eigenlijk te weinig, ik ben niet de enige die daar zo over denkt gezien de vele langere versies die er van dit nummer op Youtube circuleren.

Titmeister schreef:
The xx hadden dit nummer beter een andere naam kunnen geven. Juist doordat dit nummer ‘Intro’ heet, heb ik het een tijdlang onderschat. Gaanderweg ben ik er toch achter gekomen wat voor topnummer dit is. Op YouTube kunnen allerlei edits van dit nummer vinden, sommige van 7 minuten, anderen van 10 uur. Dat snap ik wel. Je zou hier eindeloos naar kunnen luisteren. Het origineel duurt echter maar 2 minuten, maar zit zo vol suspens, dat het je toch elke keer weer grijpt.

Teunnis schreef:
Ineens waren ze daar, The xx. Crystalised overtuigde en klonk fris, dus het debuut werd al snel opgezet. Het begon magisch met een mysterieuze openingstrack genaamd Intro. Slechts twee minuten en instrumentaal, maar toch blaasde het me van de sokken. De opbouw is hemels mooi. Een repetitief gitaarloopje, onheilspellende trage drums en dan ineens die beat waarmee alles op zijn plaats lijkt te vallen. Tot slot komen de vocalen erbij en een epische opener is een feit.

Titmeister schreef:
1. Intro
2. Crystalised
3. Islands
4. Loud Places

Volledig goed voorspeld.
(afbeelding)

Dit was het weekje The xx & Jamie xx, ik hoop dat jullie ervan genoten hebben! Als je nog niet genoeg hebt gekregen van The xx raad ik je aan om zoek te gaan naar een Lowlands-kaartje, want daar zijn ze volgende week een van de headliners. Dank voor jullie aandacht en dan wil ik nu graag het stokje doorgeven aan Edgar18 voor het organiseren van de Greatest Hits-editie van een andere favoriete band, namelijk Arcade Fire.

Hier nog even de Top 20 op een rijtje + bijbehorende Spotifylijst:

1. Intro (104 punten,16 keer genoemd)
2. Crystalised (100 punten,15 keer genoemd)
3. Islands (92 punten,15 keer genoemd)
4. Loud Places (Jamie xx ft. Romy) (87 punten,9 keer genoemd)
5. Infinity (85 punten,13 keer genoemd)
6. Gosh (Jamie xx) (74 punten,12 keer genoemd)
7. On Hold (72 punten,10 keer genoemd)
8. Heart Skipped a Beat (55 punten,12 keer genoemd)
9. A Violent Noise (51 punten,10 keer genoemd)
10. Say Something Loving (50 punten,11 keer genoemd)

11. I Dare You (49 punten,8 keer genoemd)
12. Angels (48 punten,7 keer genoemd)
13. Swept Away (41 punten,7 keer genoemd)
14. VCR (34 punten,6 keer genoemd)
15. SeeSaw (Jamie xx ft. Romy & Four Tet) (31 punten,5 keer genoemd)
16. Obvs (Jamie xx) (31 punten,9 keer genoemd)
17. Dangerous (30 punten,4 keer genoemd)
18. Shelter (28 punten,4 keer genoemd)
19. Night Time (24 punten, 4 keer genoemd)
20. Basic Space (14 punten, 4 keer genoemd)

The Greatest Hits of The xx on Spotify - open.spotify.com

Het breekt mij nu wel op dat ik vaak het intro skip...

Luv you Gretz!

Geert bedankt voor een mooi xx weekje

GREATEST HITS OF ARCADE FIRE
http://toomanyblogs.co.uk/wp-content/uploads/2017/07/arcadefire.jpg
Welkom bij de greatest hits editie van Arcade Fire. Komende week staan deze MuMe-lievelingetjes centraal in dit topic. De band werd begin deze eeuw gevormd rond zanger Win Butler. En na een wat aarzelend begin - de eerste EP deed nog niet zo veel - braken ze grandioos door met hun eerste langspeler Funeral. Vanaf dat moment is deze band een grote naam in de alternatieve muziek. Na drie redelijk succesvolle vervolgalbums lijkt de band met hun laatste plaat Everything Now definitief de stap naar het grote publiek te willen maken. Een nieuwe sound en een mediacampagne om U (of vermoeiend) tegen te zeggen. Of deze quasi-gimmick voor het beoogde succes zorgt is nog even de vraag. De verkoopcijfers laten nog geen spectaculaire groei zien terwijl de 'oude' fans maar moeilijk weten wat ze met Everything Now aanmoeten.

Voor mij was de nieuwe plaat in ieder geval genoeg reden om een greatest hits weekje rondom deze band te hosten. En zoals gebruikelijk start dit spel met een nominatieronde. Twintig nummers zijn automatisch geplaatst. De band heeft inmiddels vijf volwaardige langspelers uit en het was dus geen hogere wiskunde om tot een startlijst van twintig te komen. Ieder album levert zijn vier grootste hits gerekend naar het aantal voorkeursstemmen op deze site. En dit maakt de volgende startlijst:

Afterlife (Reflektor)
Creature Comfort (Everything Now)
Everything Now (Everything Now)
Here Comes the Night Time (Reflektor)
Intervention (Neon Bible)
Keep the Car Running (Neon Bible)
My Body Is a Cage (Neon Bible)
Neighborhood #1 (Tunnels) (Funeral)
Neighborhood #3 (Power Out) (Funeral)
No Cars Go (Neon Bible)
Normal Person (Reflektor)
Put Your Money on Me (Everything Now)
Ready to Start (The Suburbs)
Rebellion (Lies) (Funeral)
Reflektor (Reflektor)
Sprawl II (Mountains Beyond Mountains) (The Suburbs)
The Suburbs (The Suburbs)
Wake Up (Funeral)
We Don't Deserve Love (Everything Now)
We Used to Wait (The Suburbs)

Aan jullie de vraag om tien favorieten te nomineren die nog niet in deze startlijst voorkomen. De deadline ligt op maandagavond 20:00.

Zou panjoe, trebremmit of ArthurDZ de titel van dit topic willen wijzigen? Bedankt alvast.

Gretz bedankt voor de greatest hits van the xx.

En we mogen verder met Arcade Fire, zal van 't weekend 10 nominaties indienen.

Black Mirror
City With No Children
Deep Blue
Empty Room
Haiti
In The Backseat
Month of May
Suburban War
We Exist
You Already Know

(Antichrist Television Blues)
Crown of Love
Haiti
In The Backseat
Joan of Arc
Month of May
Neon Bible
Soft Power
Wasted Hours
You Already Know

Crown of Love
Chemistry
Electric Blue
Haiti
It's Never Over
Modern Man
Month of may (AF goes R&R)
Signs of Life
Suburban War
Vampire/Forest fire

(Antichrist Television Blues)
Empty Room
Flashbulb Eyes
Haiti
Half Light II (No Celebration)
In the Backseat
It's Never Over (Hey Orpheus)
Neighborhood #2 (Laïka)
Ocean of Noise
Suburban War

City with No Children
Crown of Love
Haiti
Half Light II (No Celebration)
In the Backseat
It's Never Over (Hey Orpheus)
Joan of Arc
Porno
Suburban War
Wasted Hours

Telamon
Dank Gretz! Kon nog net in Napels je spotifylijstje met een gebrekkig WiFi downloaden om later een top 10 samen te stellen. Infinity is natuurlijk wel het beste nummer. Een Intro op één is een belediging aan de band

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:23 uur

geplaatst: vandaag om 10:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.