Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar
zoeken in:
1
zaaf
geplaatst: 8 april 2017, 11:24 uur
4. Elliott Smith - Either / Or
https://www.musicmeter.nl/album/1385
Punten : 525
Nom. : 24 x
Nr. 1 van : motel matches, Dwejkk_
Een stabiele 4e plek voor Elliott.
Elliott Smith werd als Steven Smith geboren in Omaha, Nebraska en na de echtscheiding van zijn ouders - toen hij een half jaar was - verhuisde hij met zijn moeder naar Duncanville, Texas. Daar bracht hij een moeilijke jeugd door, vooral getekend door een slechte verstandhouding met zijn stiefvader.
Hij leerde rond zijn 10e piano spelen en daarna gitaar en toen hij 14 was verliet hij Texas om bij zijn vader in Portland, Oregon te gaan wonen. Daar, op de middelbare, begon hij veel drugs en alcohol te gebruiken met vrienden. Hij leende ook een 4-track recorder en begon met het maken van opnamen.
Op school speelde hij klarinet in de schoolband en in zijn vrije tijd speelde hij gitaar en zong in bands als Stranger Than Fiction en A Murder Of Crows.
Na het halen van zijn diploma veranderde hij zijn naam van Steven naar Elliott. Volgens biograaf S.R. Shutt kwam die naam van de Elliott Avenue, waar hij in Portland woonde. Naar verluid zou hij die naam hebben aangenomen om niet verward te worden met Journey-drummer Steve Smith...
Hij maakte naam als muzikant in Portland, speelde in de lokaal bekende band Heatmiser, die in '93 op plaat debuteerde: Heatmiser - Dead Air (1993).
In 1994 bracht Smith zijn eerste soloalbum uit. Vervolgens verruilde hij het kleine Cavity Search label voor het grotere Kill Rock Stars. In 1995 kwam bij deze platenmaatschappij het tweede, titelloze album uit. Dit album, later geroemd, zorgde nog voor weinig bekendheid, al verkreeg Smith hiermee wel het predicaat de 'Nick Drake van de indierock.' Met Heatmiser maakte hij nog twee albums die weinig opzien baarden.
Wat een mooie liedjes zijn dit! En Elliott speelt ze natuurlijk prachtig. Al jaren in het hart gesloten.
https://www.musicmeter.nl/album/1385
Punten : 525
Nom. : 24 x
Nr. 1 van : motel matches, Dwejkk_
Een stabiele 4e plek voor Elliott.
Elliott Smith werd als Steven Smith geboren in Omaha, Nebraska en na de echtscheiding van zijn ouders - toen hij een half jaar was - verhuisde hij met zijn moeder naar Duncanville, Texas. Daar bracht hij een moeilijke jeugd door, vooral getekend door een slechte verstandhouding met zijn stiefvader.
Hij leerde rond zijn 10e piano spelen en daarna gitaar en toen hij 14 was verliet hij Texas om bij zijn vader in Portland, Oregon te gaan wonen. Daar, op de middelbare, begon hij veel drugs en alcohol te gebruiken met vrienden. Hij leende ook een 4-track recorder en begon met het maken van opnamen.
Op school speelde hij klarinet in de schoolband en in zijn vrije tijd speelde hij gitaar en zong in bands als Stranger Than Fiction en A Murder Of Crows.
Na het halen van zijn diploma veranderde hij zijn naam van Steven naar Elliott. Volgens biograaf S.R. Shutt kwam die naam van de Elliott Avenue, waar hij in Portland woonde. Naar verluid zou hij die naam hebben aangenomen om niet verward te worden met Journey-drummer Steve Smith...
Hij maakte naam als muzikant in Portland, speelde in de lokaal bekende band Heatmiser, die in '93 op plaat debuteerde: Heatmiser - Dead Air (1993).
In 1994 bracht Smith zijn eerste soloalbum uit. Vervolgens verruilde hij het kleine Cavity Search label voor het grotere Kill Rock Stars. In 1995 kwam bij deze platenmaatschappij het tweede, titelloze album uit. Dit album, later geroemd, zorgde nog voor weinig bekendheid, al verkreeg Smith hiermee wel het predicaat de 'Nick Drake van de indierock.' Met Heatmiser maakte hij nog twee albums die weinig opzien baarden.
Wat een mooie liedjes zijn dit! En Elliott speelt ze natuurlijk prachtig. Al jaren in het hart gesloten.
0
geplaatst: 8 april 2017, 11:43 uur
Niet in mijn lijstje, ik hoor liever de latere "volle" Elliott Smith, al schijn je dan geen echte fanboi meer te zijn
. Volgend jaar heb ik hem ongetwijfeld in de bovenste regionen. Wel voorspeld, maar slechts op 9.
. Volgend jaar heb ik hem ongetwijfeld in de bovenste regionen. Wel voorspeld, maar slechts op 9.
0
geplaatst: 8 april 2017, 11:51 uur
Vorige week had ik een behoorlijk andere lijst dan de gezamenlijke hier. Dit keer is het alweer raak: Elliot Smith, een mooie plaat met een paar hele mooie songs, bij mij op 12.
0
geplaatst: 8 april 2017, 12:15 uur
Gemiste kans, want dat album van Elliott duurt nog niet eens 40 minuten. 
Wat mij betreft zijn beste album, had hem op 3. En op 4 voorspeld.
Verder wil ik graag nog wat reclame maken voor een artiest die ook wel in dit jaar past
Doen jullie mee?
Muziek >> Muziekgames >> Greatest Hits of #3 (Björk)!

Wat mij betreft zijn beste album, had hem op 3. En op 4 voorspeld.
Verder wil ik graag nog wat reclame maken voor een artiest die ook wel in dit jaar past

Doen jullie mee?
Muziek >> Muziekgames >> Greatest Hits of #3 (Björk)!
0
geplaatst: 8 april 2017, 12:17 uur
Had een plekje hoger gestaan als ik niet per ongeluk een top 9 had ingeleverd die helaas niet door de keuring is gekomen. Elliott stond bij mij namelijk op #1.
Ik excuseer me alvast aan alle users die Either / Or op de derde plaats in hun voorspelling hebben gezet.
1. Elliott Smith - Either / Or (1997)
2. Godspeed You Black Emperor! - F♯A♯∞ (1997)
3. Radiohead - OK Computer (1997)
4. The Corrs - Talk on Corners (1997)
5. Kenta Nagata - Mario Kart 64 Race Tracks (1997)
6. Björk - Homogenic (1997)
7. Ween - The Mollusk (1997)
8. Stereolab - Dots and Loops (1997)
9. Travis - Good Feeling (1997)
10. Acda en de Munnik - Acda en de Munnik (1997)
Ik excuseer me alvast aan alle users die Either / Or op de derde plaats in hun voorspelling hebben gezet.
1. Elliott Smith - Either / Or (1997)
2. Godspeed You Black Emperor! - F♯A♯∞ (1997)
3. Radiohead - OK Computer (1997)
4. The Corrs - Talk on Corners (1997)
5. Kenta Nagata - Mario Kart 64 Race Tracks (1997)
6. Björk - Homogenic (1997)
7. Ween - The Mollusk (1997)
8. Stereolab - Dots and Loops (1997)
9. Travis - Good Feeling (1997)
10. Acda en de Munnik - Acda en de Munnik (1997)
0
geplaatst: 8 april 2017, 12:24 uur
Mooi album weer van Elliott.
Terecht in de top 10.
In "98" zal hij ook zeker niet ontbreken.
Deze op 9 in mijn lijst.
Terecht in de top 10.
In "98" zal hij ook zeker niet ontbreken.
Deze op 9 in mijn lijst.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 8 april 2017, 12:25 uur
Toen ik, ruim tien jaar geleden, GYBE voor het eerst hoorde was ik kortstondig zeer onder de indruk. 't Zal ook de eerste postrock geweest zijn die ik hoorde. Maar de opwinding ebde even snel weer weg als hij gekomen was. Ja zeker heeft de muziek zijn momenten, maar het zijn er te weinig voor de pretentieuze oprekkingen die hier vertoond worden. Elliott Smith is een gelegenheid om mijn ex weer een keer te noemen. Het eigen oordeel komt niet veel verder dan: weer zo'n aanstellerige zanger. Het zal niet verbazen dat ik beide niet in mijn top-20 had.
Beide had ik dan weer wel in de voorspelling. Weliswaar GYBE twee plekken te hoog en Elliott Smith vijf te laag, maar aangezien er kennelijk ook nog prominente deelnemers zijn die GYBE helemaal gemist hebben, zit er wellicht toch nog een plekje winst in het klassement in.
Ik verwacht uit mijn voorspelling Buena Vista Social Club (vervelend, maar was hier toch wel een blijvertje dacht ik?), Daft Punk (waar zitten al die boemboemmensen ineens?) en Tindersticks (toch geen topdrie?) niet meer.
Beide had ik dan weer wel in de voorspelling. Weliswaar GYBE twee plekken te hoog en Elliott Smith vijf te laag, maar aangezien er kennelijk ook nog prominente deelnemers zijn die GYBE helemaal gemist hebben, zit er wellicht toch nog een plekje winst in het klassement in.
Ik verwacht uit mijn voorspelling Buena Vista Social Club (vervelend, maar was hier toch wel een blijvertje dacht ik?), Daft Punk (waar zitten al die boemboemmensen ineens?) en Tindersticks (toch geen topdrie?) niet meer.
0
geplaatst: 8 april 2017, 12:30 uur
Prachtig album, heb ik op 6.
Nick Cave veracht ik nog en de nr.1 is voor iedereen al bekend.
Nick Cave veracht ik nog en de nr.1 is voor iedereen al bekend.
0
zaaf
geplaatst: 8 april 2017, 13:31 uur
3. Nick Cave & The Bad Seeds - The Boatman's Call
https://www.musicmeter.nl/album/1324
Punten : 540
Nom. : 23 x
Nr. 1 van : likeahurricane, Rudi S, bikkel2
Usual suspect Nick stoeide de hele week een robbertje met de uiteindelijke nummer 2 en verloor…
Nick begon met zijn Bad Seeds aan dit album medio '96 in Sarm West Studios in London. Het eerste nummer dat hij opnam was The Garden Duet, een van de outtakes van het album. Toen hij een eindje op streek was met de plaat verkaste hij naar Abbey Road Studios om daar de opnamen af te maken en de overdubs te doen.
De plaat laat een aanmerkelijk ander geluid horen, met songs gebaseerd op piano en veelal met sombere, trage uitvoering. Minimalistischer qua arrangement en met persoonlijker teksten in plaats van op personen gebaseerde verhalen. Laat ik het intiemer noemen.
Dat komt natuurlijk ook door de losse onderbroek van de heer Cave, die in deze tijd ervaringen ophaalde met ex-vriendinnen alsmede zijn plakboek aanvulde met avonturen met Tori Amos en PJ Harvey.
Dit leidde tot songs als Where Do We Go Now But Nowhere? welke relateert aan de moeder van zoon Luke, Viviane Carneiro en geïnspireerd is door Sara van Dylan, Green Eyes verwijst naar Tori en kent een regel uit een sonnet van Louise Labé en West Country Girl en Black Hair zijn een reflectie van Nick's gevoel naar Polly Jean.
De sessies waren productief en leverden naast de plaat zelf en The Garden Duet nog meer songs op die onder meer gebruikt werden als B-kant van de singles (Are You) The One That I've Been Waiting For? en Into My Arms.
Dit vind ik wel een mooie plaat.
https://www.musicmeter.nl/album/1324
Punten : 540
Nom. : 23 x
Nr. 1 van : likeahurricane, Rudi S, bikkel2
Usual suspect Nick stoeide de hele week een robbertje met de uiteindelijke nummer 2 en verloor…
Nick begon met zijn Bad Seeds aan dit album medio '96 in Sarm West Studios in London. Het eerste nummer dat hij opnam was The Garden Duet, een van de outtakes van het album. Toen hij een eindje op streek was met de plaat verkaste hij naar Abbey Road Studios om daar de opnamen af te maken en de overdubs te doen.
De plaat laat een aanmerkelijk ander geluid horen, met songs gebaseerd op piano en veelal met sombere, trage uitvoering. Minimalistischer qua arrangement en met persoonlijker teksten in plaats van op personen gebaseerde verhalen. Laat ik het intiemer noemen.
Dat komt natuurlijk ook door de losse onderbroek van de heer Cave, die in deze tijd ervaringen ophaalde met ex-vriendinnen alsmede zijn plakboek aanvulde met avonturen met Tori Amos en PJ Harvey.
Dit leidde tot songs als Where Do We Go Now But Nowhere? welke relateert aan de moeder van zoon Luke, Viviane Carneiro en geïnspireerd is door Sara van Dylan, Green Eyes verwijst naar Tori en kent een regel uit een sonnet van Louise Labé en West Country Girl en Black Hair zijn een reflectie van Nick's gevoel naar Polly Jean.
De sessies waren productief en leverden naast de plaat zelf en The Garden Duet nog meer songs op die onder meer gebruikt werden als B-kant van de singles (Are You) The One That I've Been Waiting For? en Into My Arms.
0
geplaatst: 8 april 2017, 13:32 uur
Had 'm op 5. En nummer 2 en 1 staan ook in mijn top 10. Het moet niet gekker worden.
Had 'm op 5. En nummer 2 en 1 staan ook in mijn top 10. Het moet niet gekker worden.
0
geplaatst: 8 april 2017, 13:34 uur
Dit vind ik wel een mooie plaat, hoewel iets te lang ook.
Had hem op 19, op 3 voorspeld ook.
Had hem op 19, op 3 voorspeld ook.
0
geplaatst: 8 april 2017, 13:40 uur
GYBE stond niet op mijn radar, maar wel bij 7 van de 12 anderen, waaronder bij Graf op exact de juiste positie.
Dat brengt ons bij de volgende stand:
johan de witt, 88 punten*
Teunnis, plus 18, 74 punten
herman, plus 17, 72 punten
Johnny Marr, plus 18, 72 punten
EttaJamesBrown, plus 16, 67 punten
motel matches, 67 punten
Joezer49263, 56 punten
Casartelli, plus 18, 55 punten
vigil, plus 19, 51 punten
luigifort, 48 punten
wibro, 34 punten
GrafGantz, plus 20, 32 punten*
johan de witt, 88 punten*
Teunnis, plus 18, 74 punten
herman, plus 17, 72 punten
Johnny Marr, plus 18, 72 punten
EttaJamesBrown, plus 16, 67 punten
motel matches, 67 punten
Joezer49263, 56 punten
Casartelli, plus 18, 55 punten
vigil, plus 19, 51 punten
luigifort, 48 punten
wibro, 34 punten
GrafGantz, plus 20, 32 punten*
0
geplaatst: 8 april 2017, 13:43 uur
GrafGantz schreef:
Niet in mijn lijstje, ik hoor liever de latere "volle" Elliott Smith, al schijn je dan geen echte fanboi meer te zijn
. Volgend jaar heb ik hem ongetwijfeld in de bovenste regionen
. Volgend jaar heb ik hem ongetwijfeld in de bovenste regionen Deze Elliott bij mij op 3 maar ook wat mij betreft de volgende nog beter.
0
geplaatst: 8 april 2017, 13:47 uur
Elliott Smith werd door 11 van de 12 deelnemers verwacht, waaronder liefst drie keer op de juiste plek.
johan de witt, plus 19, 107 punten*
Teunnis, plus 18, 92 punten
herman, plus 20, 92 punten*
Johnny Marr, plus 20, 92 punten*
EttaJamesBrown, plus 20, 87 punten*
motel matches, plus 18, 85 punten
Joezer49263, plus 19, 75 punten
Casartelli, plus 15, 70 punten
vigil, plus 18, 69 punten
luigifort, plus 17, 65 punten
GrafGantz, plus 15, 47 punten*
wibro, 34 punten
johan de witt, plus 19, 107 punten*
Teunnis, plus 18, 92 punten
herman, plus 20, 92 punten*
Johnny Marr, plus 20, 92 punten*
EttaJamesBrown, plus 20, 87 punten*
motel matches, plus 18, 85 punten
Joezer49263, plus 19, 75 punten
Casartelli, plus 15, 70 punten
vigil, plus 18, 69 punten
luigifort, plus 17, 65 punten
GrafGantz, plus 15, 47 punten*
wibro, 34 punten
0
geplaatst: 8 april 2017, 13:53 uur
Nick Cave heeft een abonnement op onze top 10, dus ook slechts door een deelnemer, herman, over het hoofd gezien. Hij zakt daardoor weg uit de kopgroep. Drie deelnemers pakken de volle buit.
johan de witt, plus 20, 127 punten**
Johnny Marr, plus 19, 111 punten*
Teunnis, plus 19, 111 punten
EttaJamesBrown, plus 19, 106 punten*
motel matches, plus 18, 103 punten
Joezer49263, plus 19, 94 punten
herman, 92 punten*
Casartelli, plus 19, 89 punten
vigil, plus 19, 88 punten
luigifort, plus 20, 85 punten
GrafGantz, plus 16, 63 punten*
wibro, plus 20, 54 punten*
Volgen nog de enige twee albums die door iedereen genoemd zijn.
* staat overigens voor exact juist voorspelde uitslag, dat geeft de doorslag bij een gelijke stand.
johan de witt, plus 20, 127 punten**
Johnny Marr, plus 19, 111 punten*
Teunnis, plus 19, 111 punten
EttaJamesBrown, plus 19, 106 punten*
motel matches, plus 18, 103 punten
Joezer49263, plus 19, 94 punten
herman, 92 punten*
Casartelli, plus 19, 89 punten
vigil, plus 19, 88 punten
luigifort, plus 20, 85 punten
GrafGantz, plus 16, 63 punten*
wibro, plus 20, 54 punten*
Volgen nog de enige twee albums die door iedereen genoemd zijn.
* staat overigens voor exact juist voorspelde uitslag, dat geeft de doorslag bij een gelijke stand.
0
geplaatst: 8 april 2017, 13:55 uur
In mijn eigen lijst schopte deze behoorlijke Cave het tot een 16de plek. Zoals in het bericht van Johan te zien zat ik er 1 plekje naast met mijn voorspelde 2de plek.
Welke plaat staat er dan op 2? Ik hoop op Ultra, echter het hoogst genoteerde album uit mijn voorspellijst welke nog niet voorbij gekomen is (buiten OK) is Björk en die zal het denk ik ook wel worden
Welke plaat staat er dan op 2? Ik hoop op Ultra, echter het hoogst genoteerde album uit mijn voorspellijst welke nog niet voorbij gekomen is (buiten OK) is Björk en die zal het denk ik ook wel worden
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 8 april 2017, 14:03 uur
Ik heb dezelfde verwachting. Ultra was wel een twijfelgeval voor de voorspelling (met SoFaD nog 5e en in dit deelnemersveld toch een vrij populaire band), maar heb hem er uiteindelijk toch maar buiten gehouden.
2
zaaf
geplaatst: 8 april 2017, 14:53 uur
2. Björk - Homogenic
https://www.musicmeter.nl/album/1504
Punten : 570
Nom. : 27 x
Nr. 1 van : Superbitch, nico1616, Koenr
Usual suspect Blörk vocht de hele week een robbertje met de uiteindelijke nummer 3 en won… En hierbij meteen een oproep voor Muziek >> Muziekgames >> Greatest Hits of #3 (Björk)!
Na een uitgebreide toer in 1996 haastte Björk zich naar haar huis in Maida Vale om, zeer therapeutisch, nieuw materiaal te gaan schrijven. Ze wilde wat meer rust in haar muziek, "a simple sound" en "only one flavour". Audio engineer Markus Dravs werd uitgenodigd in haar home studio en de start werd gemaakt met het proces Homogenic (nadat de werktitel Homogeneous was gewijzigd).
Björk gaf Dravs alle vrijheid met het materiaal en verliet alleen de studio om eten te maken voor gezellig met zijn tweetjes.
De sessies werden verstoord door de zelfmoord van Björk's stalker Ricardo López. De stress die dat voor Björk met zich meebracht werd door haar fantasierijke geest gesublimeerd in een beeld van een Spaanse soap waarin zij de hoofdrol speelde. Dat beeld inspireerde haar tot So Broken, een van de bonustracks van Homogenic.
Om op een nog rustiger plek verder te werken aan Homogenic had haar toer-drummer Trevor Morais zijn Spaanse studio aangeboden. Björk ging naar Malaga en hoewel ze eerst deze tijd als time-out wilde gebruiken, maakte ze de rest van de opnamen aldaar. Wel ging ze eind '96 met de kerst naar IJsland en schreef daar nog wat meer materiaal, onder andere Jóga.
Bij terugkomst in Spanje nam ze afscheid van producer Nellee Hooper, die het proces had bijgewoond tot dusver en ook Debut en Post met haar had verricht. Out went Hooper, Dravs bleef en in came Howie B, Guy Sigsworth en LFO's Mark Bell.
Ze gaf nadien hoog op over de invloed van Bell op Homogenic. "If I were to say who has influenced me most it would be Stockhausen, Kraftwerk, Brian Eno and Mark Bell".
Björk maakte zelf veel string-arrangementen, in het klad, op haar Casio. De rest overlegde ze met haar goede vriend, Eumir Deodato. Omdat ze het IJslandse gevoel op Homogenic wilde bewaken, werden de strings gespeeld door het Icelandic String Octet.
Erg fijne plaat, naar mijn smaak de lekkerste Björk.
https://www.musicmeter.nl/album/1504
Punten : 570
Nom. : 27 x
Nr. 1 van : Superbitch, nico1616, Koenr
Usual suspect Blörk vocht de hele week een robbertje met de uiteindelijke nummer 3 en won… En hierbij meteen een oproep voor Muziek >> Muziekgames >> Greatest Hits of #3 (Björk)!
Na een uitgebreide toer in 1996 haastte Björk zich naar haar huis in Maida Vale om, zeer therapeutisch, nieuw materiaal te gaan schrijven. Ze wilde wat meer rust in haar muziek, "a simple sound" en "only one flavour". Audio engineer Markus Dravs werd uitgenodigd in haar home studio en de start werd gemaakt met het proces Homogenic (nadat de werktitel Homogeneous was gewijzigd).
Björk gaf Dravs alle vrijheid met het materiaal en verliet alleen de studio om eten te maken voor gezellig met zijn tweetjes.
De sessies werden verstoord door de zelfmoord van Björk's stalker Ricardo López. De stress die dat voor Björk met zich meebracht werd door haar fantasierijke geest gesublimeerd in een beeld van een Spaanse soap waarin zij de hoofdrol speelde. Dat beeld inspireerde haar tot So Broken, een van de bonustracks van Homogenic.
Om op een nog rustiger plek verder te werken aan Homogenic had haar toer-drummer Trevor Morais zijn Spaanse studio aangeboden. Björk ging naar Malaga en hoewel ze eerst deze tijd als time-out wilde gebruiken, maakte ze de rest van de opnamen aldaar. Wel ging ze eind '96 met de kerst naar IJsland en schreef daar nog wat meer materiaal, onder andere Jóga.
Bij terugkomst in Spanje nam ze afscheid van producer Nellee Hooper, die het proces had bijgewoond tot dusver en ook Debut en Post met haar had verricht. Out went Hooper, Dravs bleef en in came Howie B, Guy Sigsworth en LFO's Mark Bell.
Ze gaf nadien hoog op over de invloed van Bell op Homogenic. "If I were to say who has influenced me most it would be Stockhausen, Kraftwerk, Brian Eno and Mark Bell".
Björk maakte zelf veel string-arrangementen, in het klad, op haar Casio. De rest overlegde ze met haar goede vriend, Eumir Deodato. Omdat ze het IJslandse gevoel op Homogenic wilde bewaken, werden de strings gespeeld door het Icelandic String Octet.
Erg fijne plaat, naar mijn smaak de lekkerste Björk.
0
geplaatst: 8 april 2017, 14:56 uur
Homogenic werd door iedereen in de top 10 verwacht, maar door niemand op de juiste plek.
johan de witt, plus 18, 145 punten**
Johnny Marr, plus 19, 130 punten*
Teunnis, plus 18, 129 punten
motel matches, plus 19, 122 punten
EttaJamesBrown, plus 15, 121 punten*
Joezer49263, plus 18, 112 punten
herman, plus 19, 111 punten*
Casartelli, plus 18, 107 punten
vigil, plus 17, 105 punten
luigifort, plus 18, 103 punten
GrafGantz, plus 19, 82 punten*
wibro, plus 18, 72 punten*
johan de witt, plus 18, 145 punten**
Johnny Marr, plus 19, 130 punten*
Teunnis, plus 18, 129 punten
motel matches, plus 19, 122 punten
EttaJamesBrown, plus 15, 121 punten*
Joezer49263, plus 18, 112 punten
herman, plus 19, 111 punten*
Casartelli, plus 18, 107 punten
vigil, plus 17, 105 punten
luigifort, plus 18, 103 punten
GrafGantz, plus 19, 82 punten*
wibro, plus 18, 72 punten*
0
geplaatst: 8 april 2017, 15:03 uur
Opmerkelijk wel dat niemand haar hoger dan 3 verwachtte.
Inderdaad haar beste album.
Ik had hem zelf op 6, en op 4 voorspeld.
Inderdaad haar beste album.
Ik had hem zelf op 6, en op 4 voorspeld.
1
zaaf
geplaatst: 8 april 2017, 15:07 uur
1. Radiohead - OK Computer
https://www.musicmeter.nl/album/4
Punten : 792
Nom. : 30 x
Nr. 1 van : Lying Mouth, Renoir, GrafGantz, dynamo d, LucM, nelis, west, johan de witt, Johnny Marr, Teunnis, HugovdBos
Soeverein. Duh…
Hoe het kan gaan: tijdens de The Bends-toer in '95 vroeg Brian Eno voor een razendsnelle actie een bijdrage van Radiohead. Het doel was een liefdadigheidsplaat op de markt brengen met bekende artiesten, en dat in één dag te bewerkstelligen: The Help Album t.b.v. War Child.
Radiohead zei toe en in 5 uur tijd stond Lucky op tape, opgenomen door hun engineer Nigel Godrich. Win-win-win-win was het. Naast de bijdrage voor het goede doel, was Radiohead zeer te spreken over het resultaat (jubel!), hadden ze een sterke indicatie qua koers op de nieuwe plaat en was Godrich zo positief in het voetlicht gekomen dat die relatie voortaan stond als een huis.
Yorke had geen zin in weer zo'n beladen introspectieve duikvlucht als op The Bends en schreef bewust alle positieve gedachten op (o.i.v. Lucky). Hij had er nog geen muziek bij, dat kwam wel.
Het succes van The Bends gaf ze veel financiële armslag. In plaats van dure plekken, dure studio's, kocht de band hun eigen equipment, waarmee ze hun Canned Applause studio, bij Didcot, Oxfordshire optuigden. Het zelf produceren, met Godrich die ook niet vertrouwd was met de leidende rol, gaf nog wel kopzorgen. Men moest groeien in rolverdeling (waarbij Yorke zich stevig liet gelden) en in de afspraken. Want aanvankelijk ging veel tijd verloren in het naar een ander idee overschakelen als men niet verder kwam met het ene.
De band ging, na het completeren van 4 songs (Electioneering, No Surprises, Subterranean Homesick Alien en The Tourist) op toer met Alanis Morissette door de US en bracht daar vroege versies van nieuwe songs. Een van die songs, die startte als een episch 14 minuten stuk met lange keyboardsolo's, werd gaandeweg aangepast tot de zesminutentrack zoals op het album: Paranoid Android.
Tijdens deze toer werd Radiohead benaderd door filmmaker Baz Luhrmann met de vraag of ze een song wilden maken voor de film die hij aan het maken was. Romeo & Juliet. Yorke: "When we saw the scene in which Claire Danes holds the Colt .45 against her head, we started working on the song immediately." Dat werd dus Exit Music (For a Film).
Eenmaal terug in Engeland besloot men niet verder te gaan in Canned Applause, maar het historisch huis van Jane Seymour (dat vaak leeg stond) bij Bath, St Catherine's Court, te betrekken. Daar werden de rest van de opnames gemaakt in september en oktober 1996. Rond de kerst hadden ze de tracklist teruggebracht tot 14 songs en werden string arrangementen in Abbey Road toegevoegd. Mixing en mastering duurde tot maart '97 en OK Computer kon zijn zegetocht beginnen.
Bij verschijnen veel gedraaid en sneller dan verwacht, toen, stukgedraaid. Iets in mij vindt het nog wel mooi, maar de rest is het beu.
https://www.musicmeter.nl/album/4
Punten : 792
Nom. : 30 x
Nr. 1 van : Lying Mouth, Renoir, GrafGantz, dynamo d, LucM, nelis, west, johan de witt, Johnny Marr, Teunnis, HugovdBos
Soeverein. Duh…
Hoe het kan gaan: tijdens de The Bends-toer in '95 vroeg Brian Eno voor een razendsnelle actie een bijdrage van Radiohead. Het doel was een liefdadigheidsplaat op de markt brengen met bekende artiesten, en dat in één dag te bewerkstelligen: The Help Album t.b.v. War Child.
Radiohead zei toe en in 5 uur tijd stond Lucky op tape, opgenomen door hun engineer Nigel Godrich. Win-win-win-win was het. Naast de bijdrage voor het goede doel, was Radiohead zeer te spreken over het resultaat (jubel!), hadden ze een sterke indicatie qua koers op de nieuwe plaat en was Godrich zo positief in het voetlicht gekomen dat die relatie voortaan stond als een huis.
Yorke had geen zin in weer zo'n beladen introspectieve duikvlucht als op The Bends en schreef bewust alle positieve gedachten op (o.i.v. Lucky). Hij had er nog geen muziek bij, dat kwam wel.
Het succes van The Bends gaf ze veel financiële armslag. In plaats van dure plekken, dure studio's, kocht de band hun eigen equipment, waarmee ze hun Canned Applause studio, bij Didcot, Oxfordshire optuigden. Het zelf produceren, met Godrich die ook niet vertrouwd was met de leidende rol, gaf nog wel kopzorgen. Men moest groeien in rolverdeling (waarbij Yorke zich stevig liet gelden) en in de afspraken. Want aanvankelijk ging veel tijd verloren in het naar een ander idee overschakelen als men niet verder kwam met het ene.
De band ging, na het completeren van 4 songs (Electioneering, No Surprises, Subterranean Homesick Alien en The Tourist) op toer met Alanis Morissette door de US en bracht daar vroege versies van nieuwe songs. Een van die songs, die startte als een episch 14 minuten stuk met lange keyboardsolo's, werd gaandeweg aangepast tot de zesminutentrack zoals op het album: Paranoid Android.
Tijdens deze toer werd Radiohead benaderd door filmmaker Baz Luhrmann met de vraag of ze een song wilden maken voor de film die hij aan het maken was. Romeo & Juliet. Yorke: "When we saw the scene in which Claire Danes holds the Colt .45 against her head, we started working on the song immediately." Dat werd dus Exit Music (For a Film).
Eenmaal terug in Engeland besloot men niet verder te gaan in Canned Applause, maar het historisch huis van Jane Seymour (dat vaak leeg stond) bij Bath, St Catherine's Court, te betrekken. Daar werden de rest van de opnames gemaakt in september en oktober 1996. Rond de kerst hadden ze de tracklist teruggebracht tot 14 songs en werden string arrangementen in Abbey Road toegevoegd. Mixing en mastering duurde tot maart '97 en OK Computer kon zijn zegetocht beginnen.
Bij verschijnen veel gedraaid en sneller dan verwacht, toen, stukgedraaid. Iets in mij vindt het nog wel mooi, maar de rest is het beu.
0
zaaf
geplaatst: 8 april 2017, 15:08 uur
En de rest van de top 25:
11. Yo La Tengo - I Can Hear the Heart Beating as One
246 punten, 10 x genoemd nr 1 van dix
12. 16 Horsepower - Low Estate
245 punten, 13 x genoemd
13. Mogwai - Young Team
237 punten, 13 x genoemd
14. Tindersticks - Curtains
222 punten, 11 x genoemd nr 1 van Lura
15. Daft Punk - Homework
218 punten, 11 x genoemd nr 1 van Arno
16. Depeche Mode - Ultra
203 punten, 10 x genoemd nr 1 van Casartelli , luigifort
17. The Walkabouts - Nighttown
199 punten, 9 x genoemd
18. Buena Vista Social Club - Buena Vista Social Club
194 punten, 10 x genoemd nr 1 van Film Pegasus
19. Modest Mouse - The Lonesome Crowded West
194 punten, 10 x genoemd
20. Teenage Fanclub - Songs from Northern Britain
182 punten, 8 x genoemd
21. Paul McCartney - Flaming Pie
173 punten, 9 x genoemd
22. Grandaddy - Under the Western Freeway
160 punten, 8 x genoemd
23. Biosphere - Substrata
158 punten, 8 x genoemd
24. Spiritualized - Ladies and Gentlemen We Are Floating in Space
156 punten, 8 x genoemd
25. Adrian Borland - 5.00 AM
150 punten, 6 x genoemd nr 1 van Telamon , Manfield
Er vielen 11 nummers 1 buiten de boot: die van herman en johannesA (27), Bonk (31), wibro (33), zaaf (38) ?, Brunniepoo (40), vigil (48), andré (51), J.J. Wever, deric raven en bennerd (98)
246 punten, 10 x genoemd nr 1 van dix
245 punten, 13 x genoemd
13. Mogwai - Young Team
237 punten, 13 x genoemd
222 punten, 11 x genoemd nr 1 van Lura
15. Daft Punk - Homework
218 punten, 11 x genoemd nr 1 van Arno
16. Depeche Mode - Ultra
203 punten, 10 x genoemd nr 1 van Casartelli , luigifort
199 punten, 9 x genoemd
194 punten, 10 x genoemd nr 1 van Film Pegasus
194 punten, 10 x genoemd
182 punten, 8 x genoemd
173 punten, 9 x genoemd
160 punten, 8 x genoemd
158 punten, 8 x genoemd
156 punten, 8 x genoemd
150 punten, 6 x genoemd nr 1 van Telamon , Manfield
Er vielen 11 nummers 1 buiten de boot: die van herman en johannesA (27), Bonk (31), wibro (33), zaaf (38) ?, Brunniepoo (40), vigil (48), andré (51), J.J. Wever, deric raven en bennerd (98)
0
zaaf
geplaatst: 8 april 2017, 15:09 uur
Voor de volledigheid nog even de top 25 op een rij:
2. Björk - Homogenic
5. Godspeed You Black Emperor! - F♯A♯∞
6. Built to Spill - Perfect from Now On
7. The Verve - Urban Hymns
8. Portishead - Portishead
9. Bob Dylan - Time Out of Mind
10. Blur - Blur
13. Mogwai - Young Team
15. Daft Punk - Homework
16. Depeche Mode - Ultra
2. Björk - Homogenic
5. Godspeed You Black Emperor! - F♯A♯∞
6. Built to Spill - Perfect from Now On
7. The Verve - Urban Hymns
8. Portishead - Portishead
9. Bob Dylan - Time Out of Mind
10. Blur - Blur
13. Mogwai - Young Team
15. Daft Punk - Homework
16. Depeche Mode - Ultra
0
geplaatst: 8 april 2017, 15:09 uur
Mijn 1997:
2. The Divine Comedy - A Short Album About Love
3. Echo & The Bunnymen - Evergreen
4. Spiritualized - Ladies and Gentlemen We Are Floating in Space
5. Elliott Smith - Either/Or
6. Björk - Homogenic
7. Morrissey - Maladjusted
8. Gene - Drawn to the Deep End
9. Yo La Tengo - I Can Hear the Heart Beating as One
10. Prefab Sprout - Andromeda Heights
11. Blur - Blur
12. The Verve - Urban Hymns
13. Patti Smith - Peace and Noise
14. My Life Story - The Golden Mile
15. Teenage Fanclub - Songs From Northern Britain
16. Michael Head & The Strands - The Magical World of the Strands
17. Grant McLennan - In Your Bright Ray
18. The Sundays - Static & Silence
19. Nick Cave & The Bad Seeds - The Boatman's Call
20. Billy MacKenzie - Beyond the Sun
2. The Divine Comedy - A Short Album About Love
3. Echo & The Bunnymen - Evergreen
4. Spiritualized - Ladies and Gentlemen We Are Floating in Space
5. Elliott Smith - Either/Or
6. Björk - Homogenic
7. Morrissey - Maladjusted
8. Gene - Drawn to the Deep End
9. Yo La Tengo - I Can Hear the Heart Beating as One
10. Prefab Sprout - Andromeda Heights
11. Blur - Blur
12. The Verve - Urban Hymns
13. Patti Smith - Peace and Noise
14. My Life Story - The Golden Mile
15. Teenage Fanclub - Songs From Northern Britain
16. Michael Head & The Strands - The Magical World of the Strands
17. Grant McLennan - In Your Bright Ray
18. The Sundays - Static & Silence
19. Nick Cave & The Bad Seeds - The Boatman's Call
20. Billy MacKenzie - Beyond the Sun
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.