MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)

zoeken in:
Johnny Marr schreef:
(quote)

Sinéad-covertje? Netjes!
Smaad.

panjoe (moderator)
M'n huis uit, Johnny Marr, en wel nu meteen.

Johnny Marr schreef:
(quote)

Sinéad-covertje? Netjes!

Wat ben je ook een lekker ventje heh

Nr.4 schreef:
(quote)

Helemaal waar, en ook op de cd zelf (al wil dat nog wel eens afwijken). Mocht de grote leider van dit topic JayM besluiten dat SAS inderdaad bij 2010 hoort, dan is dat mijn nummer 2 en valt The Left alsnog buiten m'n top 10. Voor wat het waard is verder haha
Als mijn beslissing ervoor zorgt dat Gas Mask buiten je top-10 valt moet ik hem eigenlijk verwerpen, maar The Search of Stoney Jackson is wel degelijk een 2010 release.

*Zet ongeduldige pete-petje op*

JayM, Is het al tijd voor de best of the 10's drop yo?

zaaf
aerobag schreef:
*Zet ongeduldige pete-petje op*

nee gekkie Silky & Smooth Rene1979 MJ_DA_MAN shaadiq haynes en ene JayM hebben nog wat moois..

aerobag schreef:

JAAAAA can't wait

10. Eligh - GreyCrow
Tof album dat in de loop der jaren alleen maar beter is geworden.

9. Grieves - The Confessions of Mr. Modest
Uiterst sterk EP'tje van Grieves (tijd dat ie op vinyl komt).

8. Atmosphere - To All My Friends, Blood Makes the Blade Holy
Uiterst sterk EP'tje van Atmosphere (gelukkig ook op vinyl verkrijgbaar).

7. Emancipator - Safe in the Steep Cliffs
Zijn eerste album vind ik beter, maar dit is ook een fantastische plaat. Heerlijke atmosferische muziek die mij het gevoel geeft dat ik mij ergens in de coverfoto bevind.

6. Kno - Death Is Silent
Ondanks dat ik Kno soms echt storend vind als rapper, is dit album qua producties erg sterk en best wel uniek. Hoog emo-gehalte, maar dat drukt de pret gelukkig niet.

5. Bop Alloy - Substantial & Marcus D Are Bop Alloy
Dit album past perfect in mijn straatje; lekkere jazzy producties, goede gasten en Substantial blijft een bijzonder fijne rapper om naar te luisteren.

4. Kid Cudi - Man on the Moon II: The Legend of Mr. Rager
Zijn debuut was en is nog steeds een uniek album binnen het genre. Mede daardoor had ik niet verwacht dat dit album hier ook maar bij in de buurt zou komen. Fout gedacht, want MOTM2 is minimaal even goed!

3. The Roots - How I Got Over
Dit was het eerste album van The Roots waarvan ik echt onder de indruk was. Qua sfeer en stijl ook behoorlijk uniek binnen hip-hop.

2. Rick Ross - Teflon Don
Nog steeds één van mijn favoriete hip-hop platen. Ik kan mij ergens voorstellen dat men Rick Ross overschat vindt, maar Teflon Don is echt een ondergewaardeerd pareltje. Dikke raps, soulvolle producties, sterke gastartiesten en een perfect speelduur. Top album!

1. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy
Uniek is het wel het woordje dat bij 2010 past. Al past dat woord wel bij de meeste Kanye West albums. Hij heeft meer geweldige albums op zijn naam staan, maar dit blijft toch wel zijn magnum opus. Het is echt jammer dat hij tegenwoordig veel minder aandacht aan zijn album lijkt te besteden, want dat was hier echt fenomenaal. Van de G.O.O.D Fridays tot aan de film en uiteindelijke release. Hij haalt niet alleen het beste uit de gastartiesten, maar ook uit zichzelf. De invloeden van dit album zijn tot op de dag van vandaag nog te horen in de popmuziek.

Rene1979
Beter laat dan nooit:

1. The Left - Gas Mask
2. Celph Titled & Buckwild - Nineteen Ninety Now
3. Rakaa - Crown of Thorns
4. Freeway & Jake One - The Stimulus Package
5. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy
6. The Roots - How I Got Over
7. Collective Efforts - Freezing World
8. Eligh - GreyCrow
9. Shad - TSOL
10. Roc Marciano - Marcberg

Silky & Smooth schreef:
Ik kan mij ergens voorstellen dat men Rick Ross overschat vindt
Ergens vind ik hem qua rapskills nogal onderschat, zelfs. Iedereen heeft het maar over zijn beatkeuze, terwijl ik net zijn lompe bulldozerraps heerlijk vind. Hij heeft nog geen consistente albums uitgebracht, maar Teflon Don is inderdaad een van zijn betere. Goeie nominatie.

2010:

1. The Left - Gas Mask
2. The Roots - How I Got Over
3. Black Milk - Album of the Year
4. Bop Alloy - Substantial and Marcus D are Bop Alloy
5. Reflection Eternal - Revolutions Per Minute
6. Raashan Ahmad - For What You've Lost
7. Danny Brown - The Hybrid
8. Ghostface Killah - Apollo Kids
9. Rakaa - Crown of Thorns
10. Joe Kickass - Mind Joe

Not a great year...

bennerd schreef:
(quote)
Ergens vind ik hem qua rapskills nogal onderschat, zelfs. Iedereen heeft het maar over zijn beatkeuze, terwijl ik net zijn lompe bulldozerraps heerlijk vind. Hij heeft nog geen consistente albums uitgebracht, maar Teflon Don is inderdaad een van zijn betere. Goeie nominatie.

Volledig mee eens en hij heeft wel twee consistente albums uitgebracht: Deeper Than Rap en Teflon Don.

Mastermind, tho. Toch ook vrij consistent vind ik zelf.

Johnny Marr schreef:
Nobody

bennerd schreef:
(quote)
Nobody

Ja, die tracks met French Montana zijn ruk, maar verder...

zaaf
hoop dat alles oke is met JayM, hij is al even niet online geweest en is sws stil hier.

Johnny Marr schreef:

Eerder Rather You Than Me.

Silky & Smooth schreef:
(quote)

Eerder Rather You Than Me.

Liever jij dan ik.

Johnny Marr schreef:
(quote)

Liever jij dan ik.

We don't bake rather cookies

1. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy (2010)
2. De Jeugd van Tegenwoordig - De Lachende Derde (2010)
3. Kno - Death Is Silent (2010)
4. The Left - Gas Mask (2010)
5. Fresku - Fresku (2010)
6. Kendrick Lamar - Overly Dedicated (2010)
7. Sticks & A.R.T. - Alledaagse Waanzin (2010)
8. The Roots - How I Got Over (2010)
9. Rick Ross - Teflon Don (2010)
10. Eminem - Recovery (2010)

Ook zeer vermakelijk, maar kwalitatief bij vlagen vrij ruk:

DJ Khaled - Victory (2010)

zaaf schreef:
hoop dat alles oke is met JayM, hij is al even niet online geweest en is sws stil hier.
Still alive and kickin'!!! Zit midden in de voorbereidingen om te verhuizen, werk wordt ook steeds drukker en dan is ook nog de ontknoping bezig van de NBA. Ik wou dat er meer uren in een dag zaten haha. Mijn lijstje komt zometeen en probeer uiterlijk morgen de algemene lijst klaar te hebben zodat we kunnen starten met de ultieme lijst van de 10's.

Voor mij was 2010 het jaar dat ik de focus weer terug kreeg op recente hip hop releases, na het in mijn ogen zwakke 2008 en 2009. Die jaren kwam ik nooit verder dan een karige 5 - 6 sterke releases, maar het zou ook zomaar kunnen dat ik toen dingen gemist heb, dus wie weet pik ik nog wat goede tips op hier.

2010 bracht daar gelukkig verandering in en zelfs Kanye West wist me voor de 2de keer te pakken met een album. In mijn ogen is zijn discographie net zo wispelturig als zijn persona, maar My Beautiful Twisted Fantasy vond ik destijds geweldig. Dat enthousiasme is ondertussen iets afgenomen, maar vind het nog steeds een erg sterk album. Ook The Roots kwamen na het tegenvallende Rising Down weer met beter werk, maar ook die heeft in de loop der jaren wat kracht ingeboet.

Dat geldt niet voor mijn top 4 waarvan ik nog minstens evenveel geniet als ten tijden van de release. Damu zal voor mij altijd een held blijven en krijg nooit genoeg van zijn soulvolle beats vol dikke baslijnen en dope drums. Eerlijk gezegd had ik nooit verwacht dat Roc Marciano zou uitgroeien tot één van mijn favoriete artiesten, maar met Marcberg bewees hij dat solo nog beter tot zijn recht kwam en de jaren die volgden liet hij zien dat hij keer op keer albums van een hoog kaliber kan afleveren. Maar de grootste verrassing van het jaar was toch echt Gas Mask, die zowel Apollo Brown als Mello Music Group bij mij stevig op de kaart zette. Een knaller van een plaat en nog steeds mijn favoriete Apollo Brown album.

10. MindsOne - Self Reliance
9. Freeway & Jake One - The Stimulus Package
8. Strong Arm Steady - The Legend Of Stoney Jackson
7. The Roots - How I Got Over
6. Celph Titled & Buckwild - Nineteen Ninety Now
5. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy
4. Bop Alloy - Substantial & Marcus D Are Bop Alloy
3. Damu the Fudgemunk - How It Should Sound, Volume 1 & 2
2. Roc Marciano - Marcberg
1. The Left - Gas Mask

jordidj1 schreef:
Ook zeer vermakelijk, maar kwalitatief bij vlagen vrij ruk:

DJ Khaled - Victory (2010)
Als je het woord 'ruk', als in waardeloos/slecht, opzoekt in de Dikke van Dale staat er een foto bij van DJ Khaled.

JayM schreef:
(quote)
Still alive and kickin'!!! Zit midden in de voorbereidingen om te verhuizen, werk wordt ook steeds drukker en dan is ook nog de ontknoping bezig van de NBA. Ik wou dat er meer uren in een dag zaten haha. Mijn lijstje komt zometeen en probeer uiterlijk morgen de algemene lijst klaar te hebben zodat we kunnen starten met de ultieme lijst van de 10's.
Geen zorgen over die ontknoping: Knicks in 4.

JayM schreef:
(quote)

Verhuizing hier ook in voorbereiding en shit, iets meer dozen met muziek en DVDs dan ik dacht. 2 volle kratten Vinyl, daar vinyl redelijk rustig wordt gedaan door mij, 6 verhuisdozen DVDs en 16 bananen dozen CDs ongeveer... Maar nog niet alles is ingepakt. Ben eigenlijk wel blij dat mijn verzamelwoede 20 jaar lang bijna stil lag... Is heel goed denk ik maar zo met zo'n verhuizing, want dan was het minimaal het dubbele... Anyways, ik kijk er naar uit... Hoop dat hetzelfde geldt voor jou, ouwe organisatort... In ieder geval blijf ik de eerst komende dagen hier nog wel wat rondschuimen, naar mate de 11de dichterbij komt zal het misschien wat minder worden...

ForWhomThePeteTolls schreef:
Verhuizing hier ook in voorbereiding en shit, iets meer dozen met muziek en DVDs dan ik dacht. 2 volle kratten Vinyl, daar vinyl redelijk rustig wordt gedaan door mij, 6 verhuisdozen DVDs en 16 bananen dozen CDs ongeveer... Maar nog niet alles is ingepakt. Ben eigenlijk wel blij dat mijn verzamelwoede 20 jaar lang bijna stil lag... Is heel goed denk ik maar zo met zo'n verhuizing, want dan was het minimaal het dubbele... Anyways, ik kijk er naar uit... Hoop dat hetzelfde geldt voor jou, ouwe organisatort... In ieder geval blijf ik de eerst komende dagen hier nog wel wat rondschuimen, naar mate de 11de dichterbij komt zal het misschien wat minder worden...
Haha heel herkenbaar. Blij dat ik besloten heb een stuk selectiever te zijn met de aankopen en een deel van de collectie heb weggedaan. Dat scheelt weer een hernia of 2. Kan niet wachten.

Door de terugkeer van jordidj1 waren we deze keer weer met zijn 19-een die gezamelijk 74 albums nomineerden. Een hele grote uitdaging was het niet om dit jaar in de top20 te belanden, want slechts 2 stemmen konden al genoeg zijn om een plekje te bemachtigen en die waren er in overvloed. Voor de koppositie was de strijd een stuk spannender en streden er dit jaar 3 albums. Opmerkelijk is dat het album wat veruit de meeste stemmen kreeg (89%) het 'slechts' moet doen met een 3de plek, tov 63 en 68% voor de respectievelijke nummers 2 en 1.

19. Curren$y - Pilot Talk (12)
19. Sticks & A.R.T. - Alledaagse Waanzin (12)
19. Danny Brown - The Hybrid (12)
19. Sage Francis - Li(f)e (12)
19. Strong Arm Steady - In Search Of Stoney Jackson (12)
18. Dessa - A Badly Broken Code (13)
16. Atmosphere - To All My Friends, Blood Makes The Blood Holy (14)
16. Damu the Fudgemunk - How It Should Should Sound, Volume 1 & 2 (14)
15. Dark Time Sunshine - Vessel (15)
14. Fresku - Fresku (15)
13. Emancipator - Safe in the Steep Cliffs (19)
12. Eligh - GreyCrow (19)
11. Uochi Toki - Cuore Amore Errore Disintegrazione (20)

En de 10 beste albums van 2010:

10. Kid Cudi - Man on the Moon II: The Legend of Mr. Rager (21)
9. Roc Marciano - Marcberg (26)
8. Flying Lotus - Cosmogramma (33)
7. Celph Titled & Buckwild - Ninenteen Ninety Now (36)
6. Freeway & Jake One - The Stimulus Package (36)
5. Kno - Death Is Silent (54)
4. Bop Alloy - Substantial & Marcus D Are Bop Alloy (58)
3. The Roots - How I Got Over (89)
2. The Left - Gas Mask (92)
1. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy (116)

Wil jullie deze keer wat minder lang laten wachten, dus ga ik gelijk verder met mijn 10 favoriete albums van de ‘10’s. Na veel wikken en wegen heb ik een selectie gemaakt van de artiesten en albums die zowel de meeste indruk op mij hebben gemaakt als waaraan ik nog steeds het meeste plezier beleef. Hoewel ik waarschijnlijk op voorhand zou hebben gezegd dat Hiding Places het album van het decenium is, is Ka dat voor mij als artiest en pakt hij uiteindelijk de koppositie.

10. Evidence - Cats & Dogs (2011)
9. Roc Marciano - Reloaded (2012)
8. Armand Hammer - Paraffin (2018)
7. ChillxWill - Almighty LP (2014)
6. The Left - Gas Mask (2010)
5. Anti-Lilly & Phoniks - It’s Nice Outside (2017)
4. Freddie Gibbs & Madlib - Piñata (2014)
3. milo - so the flies don’t come (2015)
2. Billy Woods & Kenny Segal - Hiding Places (2019)
1. Hermit and The Recluse - Orpheus vs. The Sirens (2018)

zaaf
Hee die nr 3 heb ik ook

1. The Roots - undun
2. Kendrick Lamar - To Pimp a Butterfly
3. Milo - So The Flies Don't Come
4. Tyler, The Creator - IGOR
5. A Tribe Called Quest - We got it from Here... Thank You 4 Your service
6. Travis Scott - Astroworld
7. The Left - Gas Mask
8. Edward Scissortongue + Lamplighter - Tell Them It's Winter
9. The Good People - Good for Nuthin
10. Denzel Curry - TA13OO

Gast
geplaatst: vandaag om 08:45 uur

geplaatst: vandaag om 08:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.