MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)

zoeken in:
Zal ook eens aftrappen. 1998 is het eerste jaar waarvan ik (destijds 12 jaar) alle albums pas (ver) na de release ben gaan terug luisteren. Wel van een aantal artiesten natuurlijk via de TMF's en MTV's van deze wereld en via een van m'n broers wat losse tracks destijds gehoord, maar echt het album luisteren kwam pas een jaar later. Mooi hiphopjaar, al is het verre van m'n favoriete 90s jaar.

10. A Tribe Called Quest - The Love Movement
Zeker niet ATCQ's beste, maar toch volop genieten deze plaat. Toevallig vorige week nog in z'n geheel gedraaid na een lange tijd en vind het nog altijd fresh klinken. Producties echt super in mijn beleving, Find a way is de klassieker van de plaat.

9. Beastie Boys - Hello Nasty
Afgaande op de tracks die ik van de muziekzenders op tv kende had ik nooit verwacht dat ik dit zo tof zou vinden. Sowieso geen echte fan van de Beastie Boys hun schreeuwerige stijl, maar deze Hello Nasty plaat is zonder twijfel mijn favoriete werk van de groep. Vooral de eerste helft van het album vind ik dik, supervette beats vooral.

principal2000 schreef:
R&b werd nu steeds meer en meer voorzien van hip-hop beats
Dat is dé shit, imo. Nog steeds de formule voor de enige goede Frank Ocean-nummers.

Een hoop albums genoemd. Het was dan ook geen slecht oogstjaar. Ik moest iets in de top 10 proppen, maar nummer 11-20 is ook absoluut eindejaarsmateriaal.

38. Kid Capri - Soundtracks to the Streets
37. DJ Faust - Man or Myth?
36. DJ Q-Bert – Wave Twisters
35. DJ Spooky - Riddim Warfare
34. DJ Honda - HII
33. Saafir aka Mr. No No - Trigonometry
32. Lauryn Hill - The Miseducation of Lauryn Hill
31. Beastie Boys - Hello Nasty
30. Def Squad - El Niño
29. Onyx - Shut 'Em Down
28. Brand Nubian - Foundation
27. Cocoa Brovaz - The Rude Awakening
26. Redman - Doc's da Name 2000
25. Aceyalone - A Book of Human Language
24. Rasco -Time Waits for No Man
23. Show & AG - Full Scale LP
22. Heltah Skeltah - Magnum Force
21. M.O.P. - First Family 4 Life
20. Various Artists - Lyricist Lounge Volume One
19. Styles of Beyond - 2000 Fold
18. Canibus - Can-I-Bus
17. Kool G Rap - Roots of Evil
16. All Natural - No Additives, No Preservatives
15. The Nonce - The Sight of Things
14. A.D.O.R. - Shock Frequency
13. DMX - It's Dark and Hell Is Hot
12. Big Pun - Capital Punishment
11. Goodie Mob - Still Standing

10. Outkast – Aquemini
Door velen gezien als de beste van het duo uit Atlanta. Door mij niet. Staan ijzersterke nummers op, maar ik vind sommige nummers gewoon niet echt denderend. Geef mij maar de eerste twee albums.

9. Xzibit - 40 Dayz & 40 Nightz
Aan het eind van de dag staat dit album gewoon op nummer 9. Goede producties en een nog gretige X to the Z. Ondergewaardeerd dit.

8. Extince - Binnenlandse Funk
Niet de eerste in het Nederlands, wel heel vet. De prince Extince uit Oosterhout maakt een binnenlandse klassieker.

7. Black Eyed Peas - Behind the Front
Ja, je leest het goed. Ik ga mijzelf niet verantwoorden hier. Dit steekt gewoon ontzettend goed in elkaar.

6. Pete Rock - Soul Survivor
Superproducer Pete Rock brengt zonder zijn vaste partner CL Smooth zijn eerste solo-project uit. Een veelvoud aan top-mc’s en het kenmerkende geluid van de soulbrother nr. 1 maakt dit een niet te onderschatten album.

5. A Tribe Called Quest - The Love Movement
Mensen lopen te bitchen op dit album. Dit is gewoon steengoed. Het is dat ze die voorgaande albums hebben gemaakt.

4. Jurassic 5 - Jurassic 5
West Coast-groep dropt positive uplifting debuut. De partysfeer is onmiskenbaar. Cut Chemist en Nu-Mark produceren de boel, Chali 2na steelt de show.

3. Hieroglyphics - 3rd Eye Vision
Oh, wat zijn die mc’s toch dope! Stuk voor stuk hun eigen karakteristieke sound, op dit album ook allemaal hun eigen nummer. Ik ben al jarenlang fan.

2. Black Star - Mos Def & Talib Kweli Are Black Star
Het was dit op nummer 1, of diegene die nu op nummer 1 staat, stuivertje wisselen. Het markeert voor mij het einde van het Puffy-tijdperk. Mos Def en Talib brengen knowledge op niet mis te verstane producties. Moderne klassieker!

1. Gang Starr - Moment of Truth
Hetzelfde commentaar als nummer 5. Het is dat ze die vorige albums hebben gemaakt. Dit is gewoon classic. Guru op Premier-beats, wat wil je nog meer. Fuck Solar!

Kalikula schreef:

33. Saafir aka Mr. No No - Trigonometry
32. Lauryn Hill - The Miseducation of Lauryn Hill

Ik dacht een likeminded persoon gevonden te hebben hier, maar mensen die Lauryn Hill's R&B shit op deze manier boven de rauwe shit van Saafir plaatsen maken me aan het huilen...

ForWhomThePeteTolls schreef:
(quote)

Ik dacht een likeminded persoon gevonden te hebben hier, maar mensen die Lauryn Hill's R&B shit op deze manier boven de rauwe shit van Saafir plaatsen maken me aan het huilen...

Onderin de lijst is de volgorde enigszins arbitrair. Sorry!
Lauryn Hill en Saafir naast elkaar, op elkaar. Wat voor baby zou daar uit komen?

Ik denk niet dat Saafir zittende in een rolstoel nog een baby zal verwekken... Het gaat niet goed met de man. In ieder geval, het was een dolletje... daar ik wel serieus vind dat een kringloopclassic als Lauryn Hill (niet de manier om het te beoordelen ik weet) nooit en te nimmer boven welke Saafir-release dan ook mag komen. The best from the West was daar een te begenadigd rapper voor!

ForWhomThePeteTolls schreef:
Ik denk niet dat Saafir zittende in een rolstoel nog een baby zal verwekken... Het gaat niet goed met de man. In ieder geval, het was een dolletje... daar ik wel serieus vind dat een kringloopclassic als Lauryn Hill (niet de manier om het te beoordelen ik weet) nooit en te nimmer boven welke Saafir-release dan ook mag komen. The best from the West was daar een te begenadigd rapper voor!

Lol at kringloopclassic! Een one-hit-wonder was zij zeker niet. Wel heb/had ik het idee dat er meer in haar mars zat.
Saafir tragisch verhaal inderdaad. Golden State Warriors hadden gewoon een album op Aftermath moeten uitbrengen.
Edit: Rasassination niet eens door mij opgenomen in mijn lijst. Ik hoop dat ik het ooit goed kan maken:)

Kalikula schreef:
(quote)

Lol at kringloopclassic! Een one-hit-wonder was zij zeker niet. Wel heb/had ik het idee dat er meer in haar mars zat.
Saafir tragisch verhaal inderdaad. Golden State Warriors hadden gewoon een album op Aftermath moeten uitbrengen.
Edit: Rasassination niet eens door mij opgenomen in mijn lijst. Ik hoop dat ik het ooit goed kan maken

Haha, ik ben niet zo moeilijk als ik lijk. Alleen schijn ik op sommige vlakken een purist te zijn, wat ik zelf wel vind meevallen afgaande op mijn top 100 HH-tracks.

bennerd schreef:
(quote)
Dat is dé shit, imo. Nog steeds de formule voor de enige goede Frank Ocean-nummers.

Niet te vergeten D'Angelo op Preemo en Dilla beats

(En natuurlijk de man van wie de naam niet mogen uitspreken maar begint met een R en eindigt met Kelly...)

Kalikula schreef:
Een hoop albums genoemd. Het was dan ook geen slecht oogstjaar. Ik moest iets in de top 10 proppen, maar nummer 11-20 is ook absoluut eindejaarsmateriaal.

38 albums, maar geen ruimte voor de helden van Dynospectrum?

zaaf
en de laatste 'tipjes'

Beastie Boys - Hello Nasty
Big Pun - Capital Punishment
Goodie Mob - Still Standing

Flipm0de schreef:
(quote)

38 albums, maar geen ruimte voor de helden van Dynospectrum?

Moet eerlijk zeggen dat ik dit niet ken. Ik ga het checken!

8. Busta Rhymes - Extinction Level Event: The Final World Front
Ben behoorlijk liefhebber van Busta's discografie en vind deze een van de sterkere releases van de beste man. Met Gimme Some More had ie in '98 voor mij een van de eerste tracks die me echt pakte als klein menneke. Unieke stijl sowieso, dat mag ik wel.

7. Lauryn Hill - The Miseducation Of Lauryn Hill
Erg goede soulvolle plaat. Haalt het wat mij betreft niet bij The Score van The Fugees, maar blijft een tof album met een aantal klassieke tracks erop ook nog.

Nr.4 should have been Nr. 1 to me

Ps. Gimme Some More videoclip

-SprayIt- schreef:

8. Krumb Snatcha - Snatcha Season Pt. 1 (ook een relatief onbekende parel w.m.b.)

Damn, die ben ik vergeten. Closer to God is

Edit: DJ Premier - New York Reality Check 101 had ik ook niet meer op mijn netvlies. Kom ik uiteindelijk toch op 40 albums!

Operation Doomsday

Ik heb eigenlijk al jaren mijn collectie niet meer echt opgezet (dankjewel spotify, youtube, mediaplayer). Dankzij dit topic wordt alles weer afgestoft. En niet zonder reden als ik op discodogs kijk $$$. En zo liggen er nog een paar op zolder. Dankjewel Fat Beats!!
Sorry voor de spam verder, ik ben gewoon een beetje enthousiast.

zaaf
Nog meer spam:

10. Jurassic 5 - Jurassic 5 LP
Geweldige oldschool hiphop (al moet ik oppassen met die term, ik bedoel rechttoe hiphop zonder fratsen). Beats zijn echt fantastisch. Rappers zijn oke tot zeer oke.

9. DJ Quik - Rhythm-al-ism
Quikie die de dokter naar de kroon steekt. Ik beluister dit vaker (en liever) dan Dre's albums. Swingt als een malle en Quik is head honcho.

Kalikula schreef:
Operation Doomsday

Ik heb eigenlijk al jaren mijn collectie niet meer echt opgezet (dankjewel spotify, youtube, mediaplayer). Dankzij dit topic wordt alles weer afgestoft. En niet zonder reden als ik op discodogs kijk $$$. En zo liggen er nog een paar op zolder. Dankjewel Fat Beats!!
Sorry voor de spam verder, ik ben gewoon een beetje enthousiast.
Is dat de 1999 first press??

Harderwiek schreef:
(quote)
Is dat de 1999 first press??

Ja

MAS
1. Postmen - Documents
2. Extince - Binnenlandse Funk
3. Big Pun - Capital Punishment
4. Lauryn Hill - The Miseducation of Lauryn Hill
5. DMX - It's Dark and Hell Is Hot
6. DMX - Flesh of My Flesh, Blood of My Blood
7. A Tribe Called Quest - The Love Movement
8. Cypress Hill - IV
9. The Dynospectrum - The Dynospectrum
10. Jurassic 5 - Jurassic 5 LP

HM's:
DuvelDuvel - Rijmpappie Nr. 1
Sterk debuut van de Rotterdamse hiphop veteraan Duvel.

Cold Crush Brothers vs. Fantastic Romantic 5 - Live MC Battles from Harlem World 1981
Live weergave van een classic hiphop battle uit 1981. De geluidskwaliteit is niet om over naar huis te schrijven, maar de gehele opname geeft een prachtig beeld van de beginjaren van hiphop.

zaaf
8. Killah Priest - Heavy Mental
Uiterst dik album met een enorme Wu vinger in de Priestpap. Mooie teksten, geweldige productie en da Priest spot on.

7. Pete Rock - Soul Survivor
Pete met een sterrencast van heb ik jou daar. Lijkt MuMe wel. Wappert wel wat, maar wat een fijne beats en toffe verses staan hierop. En overall lekker laidback.

1998 behoort wel tot de topjaren hoor. Wat een platen zeg. Met hoofd en schouders steken de nummer 1 en 2 ook nog eens uit boven de rest, beter wordt het bijna niet in mijn ogen. Een jaar met mooie afwisseling tussen verschillende stijlen en tussen commercieel/underground. En nee, voor mij geen Extince.

1. The Dynospectrum - The Dynospectrum
2. Black Star - Mos Def and Talib Kweli Are Black Star
4. Gang Starr - Moment of Truth
5. OutKast - Aquemini
6. DMX - It's Dark and Hell Is Hot
7. Jurassic 5 - Jurassic 5 LP
8. Krumb Snatcha - Snatcha Season Pt. 1
9. Hieroglyphics - Third Eye Vision
10. Killah Priest - Heavy Mental

11. Xzibit - 40 Dayz & 40 Nightz
12. Show & A.G. - Full Scale LP
12. Rasco - Time Waits for No Man
12. Canibus - Can-I-Bus
13. Pete Rock - Soul Survivor
14. The Coup - Steal This Album
17. DJ Honda - HII
18. Aceyalone - A Book of Human Language
19. Styles of Beyond - 2000 Fold
20. Juvenile - 400 Degreez

zaaf
6. Malk de Koijn - Smash Hit in Aberdeen
Debuutalbum van deze Deense formatie, met hiphop van de øverste hylde. Creatief, productioneel dik in orde en met lekker gerapte prima teksten. Als je de taal pruimt, dan is dit een dikke tip.

5. Hieroglyphics - 3rd Eye Vision
Supergroep van de westside. Met hoorbaar toffe klik. Dat maakte misschien de output groot (had wel een korter album mogen zijn, dan had ie meer 'gepuncht') maar het geheel is erg goed.

6. Xzibit - 40 Dayz & 40 Nightz
Westcoast king. De eerste 3 platen van X vind ik echt gruwelijk. Deze middelste van de drie vind ik ook genieten met vooral een keiharde eerste vijf tracks, maar ook daarna blijft het niveau hoog.

5. Postmen - Documents
Nog altijd een van de beste releases in het genre uit ons eigen landje. Kan gewoon hangen met de vele goede Amerikaanse platen uit dit jaar. In de zomermaanden altijd een goed album om te draaien, tand des tijds ook nog eens glansrijk doorstaan wat mij betreft.

De top10's worden steeds lastiger. De top 5 was easy, maar er is flink geruzied om de 10e plek. Past wel in de tijdsgeest waar mijn vrienden en ik urenlange discussies voerden over welke coast nu het beste was? Dat antwoord is wat mij betreft heel simpel: de East. Veruit. Neemt niet weg dat de overige regio's ook meer dan genoeg moois te bieden hadden.

20. Show & A.G. - Full Scale LP
19. Jurassic 5 - Jurassic 5 LP
18. Kool G Rap - Roots Of Evil
17. DJ Quik - Rhythm-Al-Ism
16. Bobby Digital - RZA as Bobby Digital
15. Pete Rock – Soul Survivor
14. People Under The Stairs – The Next Step
13. Killah Priest – Heavy Mental
12. Styles of Beyond - 2000 Fold
11. Xzibit – 40 Dayz & 40 Nightz

10. A Tribe Called Quest - The Love Movement
Het Slum Village album ingerapt door Tribe. Heeft flink te lijden gehad onder de grote stijlbreuk tov eerder werk en de beef tussen Tip en Phife, maar is gewoon een prima album met een ijzersterke single.

9. Lewis Parker - Masquerades & Silhouettes
Zonder twijfel een van de beste Britse hip hop producers in da game. Veel te ondergewaardeerd als je het mij vraagt.

8. Aceyalone - A Book of Human Language
De drijvende kracht achter Freestyle Fellowship komt met zijn 2de solo. Experimentele jazz-rap en Aceyalone flowt over de beats zoals alleen hij dat kan.

7. Godfather Don - Diabolic
Nog zo'n producer (hij kan ook een aardig potje rappen) die eigenlijk veel groter zou moeten zijn. Ik laat Voices voor onze Pete staan en drop deze keiharde banger.

6. The Coup - Steal This Album
Bizar dat dit album nog zo weinig is genoemd. Me and Jesus the Pimp in a '79 Granada Last Night is één van de beste tracks van het jaar.

5. Hieroglyphics - Third Eye Vision
Oakland is goed vertegenwoordigd dit jaar. Naast The Coup doet ook deze crew, bestaande uit o.a. Del en Souls of Misschief, zeer goede zaken.

4. OutKast - Aquemini
Laatste echte classic van deze zuiderlingen. Hoewel ik de voorkeur geef aan de 2 voorgangers is dit natuurlijk ook niets minder dan geweldig.

Voor mij zal Big Pun altijd een held blijven, weinig mc's de lyrical zo goed waren als Pun, maar tegelijkertijd had ik de vrees ik dat ie mee mss ook wel de kant van Fat Joe was opgegaan mocht ie langer hebben geleefd. Neemt niet weg dat Capital Punishment een visitekaartje van jewelste is en had graag gezien dat ie nog veel meer van dit soort dingen had gemaakt.

2. Gang Starr - Moment Of Truth
Over helden gesproken. Als ik aan beste discografies denk dan staat Gang Starr daar zeker tussen. Vanaf de eerste track is het weer volle bak genieten.

1. Black Star - Mos Def and Talib Kweli are..
Met dit album en de opvolgende 2 solowerken hebben deze boeven het voor elkaar gekregen om 3 jaar op een rij mijn nummer 1 positie te pakken. Hoop zwaar dat ze de issues met Madlib's management kunnen oplossen en dat deel 2 op een dag het licht zal zien. En dat ie kan tippen aan dit meesterwerk.

4. Black Star - Mos Def and Talib Kweli are...
1, 2, 3...eindeloos vaak gedraaid met name bij m'n bijbaantje als middelbare scholier. Maar goed, los daarvan album dat compleet klopt en waar hier verder al alles over gezegd is.

3. Extince - Binnenlandse Funk
De prins Extince met een van de beste NL-talige rapalbums. En met een enorme invloed, wat mij betreft in positieve richting in ieder geval qua flow. Verder ook vol humor, met een aantal dikke klassieke tracks.

JayM schreef:
Me and Jesus the Pimp in a '79 Granada Last Night is één van de beste tracks van het jaar.
Eens, wat een track blijft dat!

Nr.4 schreef:
4. Black Star - Mos Def and Talib Kweli are...
…Was genieten samen met een oude collega die helemaal fan was van die Nelson Mandela opener haha.
Dat was Train of Thought

Gast
geplaatst: vandaag om 19:10 uur

geplaatst: vandaag om 19:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.