Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)
zoeken in:
4
geplaatst: 25 december 2021, 20:52 uur
1. Fatboi sharif & roper williams - Gandhi loves children
Ik vergat gewoon even dit meesterwerk... Zelfs boven Donda, al is het alleen maar om de schijnwerpers er op te krijgen voor wie dit over het hoofd heeft gezien afgelopen jaar.
2. Ye - Donda, donda, donda, donda, dooooonda, doooonda, donda, donda, donda
3. R.A.P. Ferreira - the Light Emitting Diamond Cutter Scriptures
4. Mach Hommy - Pray for Haiti
5. Tyler, the Creator - Call me if you get lost
6. Armand Hammer - Haram
7. Aesop Rock & Blockhead - Garbology
8. Baby Keem - Melodic Blue
9. Conway the Machine - la Maquina
10. Young Thug - Punk
11. Pink Siifu - Gumbo'!
12. Big Boi & Sleepy Brown - the Big Sleepover
13. Boldy James & the Alchemist - Bo Jackson
wat een lekker jaar, man man man
En super HM voor Nas - Magic.... Eigenlijk te kort uit om echt een mening te vellen, maar hoor wel dat ik voor het eerst in tijden geprikkeld word door Nas
Ik vergat gewoon even dit meesterwerk... Zelfs boven Donda, al is het alleen maar om de schijnwerpers er op te krijgen voor wie dit over het hoofd heeft gezien afgelopen jaar.
2. Ye - Donda, donda, donda, donda, dooooonda, doooonda, donda, donda, donda
4. Mach Hommy - Pray for Haiti
5. Tyler, the Creator - Call me if you get lost
6. Armand Hammer - Haram
7. Aesop Rock & Blockhead - Garbology
8. Baby Keem - Melodic Blue
9. Conway the Machine - la Maquina
10. Young Thug - Punk
11. Pink Siifu - Gumbo'!
12. Big Boi & Sleepy Brown - the Big Sleepover
13. Boldy James & the Alchemist - Bo Jackson
wat een lekker jaar, man man man
En super HM voor Nas - Magic.... Eigenlijk te kort uit om echt een mening te vellen, maar hoor wel dat ik voor het eerst in tijden geprikkeld word door Nas
2
geplaatst: 25 december 2021, 22:32 uur
Zeau, eerste kerstdag weer overleefd. Maar snel een shout out doen naar deze 10 HM van ‘21:
Dos Monos - Larderello
Japanse hiphop groep met heerlijke absurde producties. Albums missen wat body, maar creativiteit spat er vanaf
Hiperlaxo - S U R
Bewonderenswaardige inspanning van dit Chileense collectief, die raps vergezellen met jazzy post-rock soundscapes
Injury Reserve - By The Time I Get To Phoenix
In de categorie ‘Zoiets hoor je ook niet vaak’: Een imponerend glitch-hop-meets-experimental-rock eerbetoon aan hun gevallen broeder
Ka - A Martyr’s Reward
Niet mijn favoriete werkje van hem, maar de part time brandweerman part time rapper heeft weer genoeg intrinsieke kwaliteiten en kundig geschreven teksten om op terug te vallen
Mach-Hommy - Balens Cho (Hot Candles)
Intiem werkje van deze relaxte Haïtiaan, waar met veel precisie en gevoel in elkaar gezet.
MIKE - Disco!
Waarschijnlijk de enige artiest die rapt door een speelgoed microfoon, maar genoeg speelsheid in zijn producties legt om het interessant te maken.
Blu - The Color Blu(e)
Het thema is Blu(e), mag dat duidelijk zijn. Het gaat niet vervelen, dat mag ook duidelijk zijn.
Şam - P.İ.Ç
Weer een prima hip hop werkje van Turkse bodem. Flows en jazzy producties van Şam luisteren lekker weg.
Tyler the Creator - Call Me If You Get Lost
Naar mijn mening bescheiden stapje terug t.o.v. zijn vorige twee releases, nog steeds very tyler-esque. De Wes Anderson onder de hiphoppers. Hypeman Dj Drama was ik na paar luisterbeurten wel beetje zat helaas
Your Old Droog - TIME
YOD heeft altijd humor, fijne vibes en de instrumentale verrassing hier en daar. Dit album is niet anders
Dos Monos - Larderello
Japanse hiphop groep met heerlijke absurde producties. Albums missen wat body, maar creativiteit spat er vanaf
Hiperlaxo - S U R
Bewonderenswaardige inspanning van dit Chileense collectief, die raps vergezellen met jazzy post-rock soundscapes
Injury Reserve - By The Time I Get To Phoenix
In de categorie ‘Zoiets hoor je ook niet vaak’: Een imponerend glitch-hop-meets-experimental-rock eerbetoon aan hun gevallen broeder
Ka - A Martyr’s Reward
Niet mijn favoriete werkje van hem, maar de part time brandweerman part time rapper heeft weer genoeg intrinsieke kwaliteiten en kundig geschreven teksten om op terug te vallen
Mach-Hommy - Balens Cho (Hot Candles)
Intiem werkje van deze relaxte Haïtiaan, waar met veel precisie en gevoel in elkaar gezet.
MIKE - Disco!
Waarschijnlijk de enige artiest die rapt door een speelgoed microfoon, maar genoeg speelsheid in zijn producties legt om het interessant te maken.
Blu - The Color Blu(e)
Het thema is Blu(e), mag dat duidelijk zijn. Het gaat niet vervelen, dat mag ook duidelijk zijn.
Şam - P.İ.Ç
Weer een prima hip hop werkje van Turkse bodem. Flows en jazzy producties van Şam luisteren lekker weg.
Tyler the Creator - Call Me If You Get Lost
Naar mijn mening bescheiden stapje terug t.o.v. zijn vorige twee releases, nog steeds very tyler-esque. De Wes Anderson onder de hiphoppers. Hypeman Dj Drama was ik na paar luisterbeurten wel beetje zat helaas
Your Old Droog - TIME
YOD heeft altijd humor, fijne vibes en de instrumentale verrassing hier en daar. Dit album is niet anders
4
geplaatst: 25 december 2021, 22:56 uur
Gelijk de top 10 ook maar droppen. Ik heb weer van heel wat releases mogen genieten dit jaar.
1. JPEGMAFIA - LP!
Als je aan mij de vraag zou voorleggen: wie is momenteel een van de meest vooruitstrevendste denkers binnen de hedendaagse Hip Hop? Dan zou ik zonder enige twijfel met beide vingers naar Peggy wijzen. LP! is Peggy op zijn meest gefocust, zonder in te boeten aan het vrije en onvoorspelbare aard van het beestje. Compromisloze flows tezamen met een combi van soulvolle en soms zelf videogame-achtige producties.
2. Armand Hammer & The Alchemist - Haram
Ik blijf toch altijd een enorm zwak hebben voor het duo Billy Woods en Elucid. In eerste instantie voelde ik deze niet eens zo, maar hij is enorm gegroeid. Armand Hammer kent een sterk gestructureerde en narratieve stijl, die perfect samengaan met de confronterende lyrics. Achter de doordachte flows gaat opgekropte agressie schuil. The Alchemist is niet altijd mijn favo producer, maar hij toont hier wel zijn A-game en gevoel voor samenwerkingen.
3. Pink Siifu - Gumbo'!
Deze vrije geest laat zich niet ophokken en op zijn recente project fietst hij weer lekker dwars door alle hiphop tradities heen. Siifu doet dan weer jazz rap, dan weer een schurend industrial project. Je weet nooit wat je mag verwachten. Gumbo is dan weer doordrenkt met relaxte, dromerige vibes, licht psychedelisch, soms zelfs wat comateus. In ieder geval iets unieks.
4. McKinley Dixon - For My Mama and Anyone Who Look Like Her
Ik had nog nooit eerder iets van Mckinley Dixon vernomen, tot ik Make a Poet Black hoorde. Ik was direct stevig gegrepen door die scherpe flow van Dixon. De jazzy instrumentals zijn bruisend en variëren van teder tot ingrijpend… en Dixon matcht de gezette sfeer moeiteloos met zijn natuurlijke flow. De terugkerende thematiek van het album, de Afro-Amerikaanse identiteit, wordt net zo doordacht naar voren gebracht. Uitzonderlijk staaltje jazz rap vakmanschap.
5. Ghais Guevara - BlackBolshevik
Kort maar krachtig, maar zeker heel vermakelijk projectje van deze frisse neus. Leuke producties die formule volgen van introsample -> strakke beat -> melodische sample voor middenstuk -> afsluitend sample. Hij gaat er ook vrij stevig in op sommige nummers.
6. Aesop Rock x Blockhead - Garbology
Aesop is weer ouderwets goed (niet dat hij ooit is weggeweest, hij levert altijd kwaliteit), Blockhead presenteert weer een gevarieerde scale aan meeslepende beats. Feestje om te luisteren weer.
7. UDABABY - Udababy LP
Levendige en kleurrijke producties, gevatte flows. Deze kennismaking met producer Joshua Virtue en rapper Davis beviel me zeer goed.
8. Backxwash - I Lie Here Buried with My Rings and My Dresses
Deze beukt er zo lekker in, hiphop met een metal mindset. Een torenhoog, gruizig en grensverleggend geluid.
9. Cities Aviv - The Crashing Sound of How It Goes
Niet de meest gehaaide of technische rapper, maar de galmende, zweverige producties bevallen mij zeer goed. Het is een unieke, absorberende sound.
10. Little Simz - Sometimes I Might Be Introvert
Simz was ook weer on fire dit jaar. Een samensmelting van hiphop en soul die heel aanstekelijk in elkaar gezet is.
1. JPEGMAFIA - LP!
Als je aan mij de vraag zou voorleggen: wie is momenteel een van de meest vooruitstrevendste denkers binnen de hedendaagse Hip Hop? Dan zou ik zonder enige twijfel met beide vingers naar Peggy wijzen. LP! is Peggy op zijn meest gefocust, zonder in te boeten aan het vrije en onvoorspelbare aard van het beestje. Compromisloze flows tezamen met een combi van soulvolle en soms zelf videogame-achtige producties.
Ik blijf toch altijd een enorm zwak hebben voor het duo Billy Woods en Elucid. In eerste instantie voelde ik deze niet eens zo, maar hij is enorm gegroeid. Armand Hammer kent een sterk gestructureerde en narratieve stijl, die perfect samengaan met de confronterende lyrics. Achter de doordachte flows gaat opgekropte agressie schuil. The Alchemist is niet altijd mijn favo producer, maar hij toont hier wel zijn A-game en gevoel voor samenwerkingen.
3. Pink Siifu - Gumbo'!
Deze vrije geest laat zich niet ophokken en op zijn recente project fietst hij weer lekker dwars door alle hiphop tradities heen. Siifu doet dan weer jazz rap, dan weer een schurend industrial project. Je weet nooit wat je mag verwachten. Gumbo is dan weer doordrenkt met relaxte, dromerige vibes, licht psychedelisch, soms zelfs wat comateus. In ieder geval iets unieks.
4. McKinley Dixon - For My Mama and Anyone Who Look Like Her
Ik had nog nooit eerder iets van Mckinley Dixon vernomen, tot ik Make a Poet Black hoorde. Ik was direct stevig gegrepen door die scherpe flow van Dixon. De jazzy instrumentals zijn bruisend en variëren van teder tot ingrijpend… en Dixon matcht de gezette sfeer moeiteloos met zijn natuurlijke flow. De terugkerende thematiek van het album, de Afro-Amerikaanse identiteit, wordt net zo doordacht naar voren gebracht. Uitzonderlijk staaltje jazz rap vakmanschap.
5. Ghais Guevara - BlackBolshevik
Kort maar krachtig, maar zeker heel vermakelijk projectje van deze frisse neus. Leuke producties die formule volgen van introsample -> strakke beat -> melodische sample voor middenstuk -> afsluitend sample. Hij gaat er ook vrij stevig in op sommige nummers.
Aesop is weer ouderwets goed (niet dat hij ooit is weggeweest, hij levert altijd kwaliteit), Blockhead presenteert weer een gevarieerde scale aan meeslepende beats. Feestje om te luisteren weer.
7. UDABABY - Udababy LP
Levendige en kleurrijke producties, gevatte flows. Deze kennismaking met producer Joshua Virtue en rapper Davis beviel me zeer goed.
8. Backxwash - I Lie Here Buried with My Rings and My Dresses
Deze beukt er zo lekker in, hiphop met een metal mindset. Een torenhoog, gruizig en grensverleggend geluid.
9. Cities Aviv - The Crashing Sound of How It Goes
Niet de meest gehaaide of technische rapper, maar de galmende, zweverige producties bevallen mij zeer goed. Het is een unieke, absorberende sound.
10. Little Simz - Sometimes I Might Be Introvert
Simz was ook weer on fire dit jaar. Een samensmelting van hiphop en soul die heel aanstekelijk in elkaar gezet is.
0
geplaatst: 26 december 2021, 01:20 uur
lowieke schreef:
En super HR voor Nas - Magic.... Eigenlijk te kort uit om echt een mening te vellen, maar hoor wel dat ik voor het eerst in tijden geprikkeld word door Nas
En super HR voor Nas - Magic.... Eigenlijk te kort uit om echt een mening te vellen, maar hoor wel dat ik voor het eerst in tijden geprikkeld word door Nas
Ik heb hem net de eerste draaibeurt gegeven en damn, hij tikt hier ogenschijnlijk wel weer een niveautje aan. Iets te snel geweest met mijn lijstje wellicht
0
geplaatst: 26 december 2021, 07:27 uur
Ik vergat dit meesterlijke album: Fatboi Sharif & Roper Williams - Gandhi Loves Children (2021) - MusicMeter.nl
Alsnog bij mijn lijst gezet... Ik zeg het nog maar eens: man man man wat een jaar
Alsnog bij mijn lijst gezet... Ik zeg het nog maar eens: man man man wat een jaar

1
Rene1979
geplaatst: 26 december 2021, 09:41 uur
ForWhomThePeteTolls schreef:
5. Eternia & Rel McCoy - Free .
5. Eternia & Rel McCoy - Free .
Deze nu even luisteren vind Eternia altijd wel dope
3
geplaatst: 26 december 2021, 11:51 uur
1. Injury Reserve - By the Time I Get to Phoenix
3. R.A.P. Ferreira - The Light Emitting Diamond Cutter Scriptures
4. Backxwash - I Lie Here Buried with My Rings and My Dresses
5. Rural Internet - ESCAPE ROOM
7. R.A.P. Ferreira - Bob's Son: R.A.P. Ferreira in the Garden Level Cafe of the Scallops Hotel
8. Tyler, the Creator - Call Me If You Get Lost
9. Madlib - Sound Ancestors
10. Homeboy Sandman - Anjelitu
3. R.A.P. Ferreira - The Light Emitting Diamond Cutter Scriptures
4. Backxwash - I Lie Here Buried with My Rings and My Dresses
5. Rural Internet - ESCAPE ROOM
7. R.A.P. Ferreira - Bob's Son: R.A.P. Ferreira in the Garden Level Cafe of the Scallops Hotel
8. Tyler, the Creator - Call Me If You Get Lost
10. Homeboy Sandman - Anjelitu
2
zaaf
geplaatst: 26 december 2021, 12:44 uur
lowieke schreef:
Ik vergat dit meesterlijke album: Fatboi Sharif & Roper Williams - Gandhi Loves Children (2021) - MusicMeter.nl
lekkere tip, daardoor ook op het spoor van Brainorchestra en Navy Blue beland Ik vergat dit meesterlijke album: Fatboi Sharif & Roper Williams - Gandhi Loves Children (2021) - MusicMeter.nl

4
geplaatst: 26 december 2021, 16:50 uur
Zonder al teveel toelichting, behalve dat Muggs voor mij de laatste jaren weer fantastisch bezig is in m'n ogen:
10. Muggs & Crimeapple - Cartagena
09. Muggs & Rome Streetz - Death and the Magician
08. $keer & Boo$, Hairo & Presto - King x Mack x Monster
07. Krauw Konnekt - self titled
06. Armand Hammer & Alchemist - Haram
05. Muggs & Flee Lord - Rammelzee
04. Fat Windjacks - Hommage
03. Boldy James & Alchemist - Bo Jackson
02. Muggs & Hologram - American Cheese
01. Ka - A Martyr's Reward
10. Muggs & Crimeapple - Cartagena
09. Muggs & Rome Streetz - Death and the Magician
08. $keer & Boo$, Hairo & Presto - King x Mack x Monster
07. Krauw Konnekt - self titled
06. Armand Hammer & Alchemist - Haram
05. Muggs & Flee Lord - Rammelzee
04. Fat Windjacks - Hommage
03. Boldy James & Alchemist - Bo Jackson
02. Muggs & Hologram - American Cheese
01. Ka - A Martyr's Reward
3
geplaatst: 26 december 2021, 17:18 uur
2021 was een degelijk, weinig opzienbarend muziekjaar. Gelukkig heb ik met Evidence, Ka en BERRY wel een aantal zeer leuke (voor mij nieuwe) artiesten ontdekt.
1. Evidence - Unlearning Vol. 1
3. Tha God Fahim x Your Old Droog - Tha Wolf on Wall St.
4. BERRY - Fred Berry 2
5. Ka - A Martyr's Reward
6. Madlib - Sound Ancestors
7. Awon & Phoniks - Nothing Less
8. Figub Brazlevič - 90
9. Brian Bars Bruns & Ollie Dodge - Dynamic Duo
10. Fat Windjacks - Hommage
1. Evidence - Unlearning Vol. 1
3. Tha God Fahim x Your Old Droog - Tha Wolf on Wall St.
4. BERRY - Fred Berry 2
5. Ka - A Martyr's Reward
6. Madlib - Sound Ancestors
7. Awon & Phoniks - Nothing Less
8. Figub Brazlevič - 90
9. Brian Bars Bruns & Ollie Dodge - Dynamic Duo
10. Fat Windjacks - Hommage
1
geplaatst: 26 december 2021, 22:06 uur
Eigenlijk geen echt hoge uitschieters voor mij dit jaar. Wel behoorlijk wat gewoon erg goede albums, lastig om ze te rangschikken merk ik. Daarbij is er nog een lading fysieke uitvoeringen onderweg, die ik nu nog niet heb meegenomen, aangezien ik albums altijd pas echt vaak luister als ik ze op cd (of LP) kan draaien. Morgen probeer ik m'n top 10 te posten.
0
geplaatst: 27 december 2021, 00:05 uur
Vind dat haar persoonlijke groei en haar groei als een MC hier heel erg in naar voren komen. Dit opgeteld bij de issues die ze momenteel heeft (ze heeft ik weet niet precies welke vorm, maar iig is er kanker gediagnostiseerd) en de toffe gesprekjes die ik met haar had op Twitter, maakt het dat ik wel een enorm zwak heb voor haar en dit album.
2
geplaatst: 27 december 2021, 08:30 uur
1. Benny the Butcher & Harry Fraud - The Plugs I Met 2
2. Tyler, the Creator - Call Me If You Get Lost
3. Little Simz - Sometimes I Might Be Introvert
4. Armand Hammer & The Alchemist - Haram
5. R.A.P. Ferreira - Bob's Son: R.A.P. Ferreira in the Garden Level Cafe of the Scallops Hotel
6. Westside Gunn - Hitler Wears Hermes 8: Side B
7. Vince Staples - Vince Staples
8. Conway the Machine - La Maquina
10. Westside Gunn - Hitler Wears Hermes 8: Sincerely Adolf
HM:
Rico - Rated R
Conway & Big Ghost Ltd - If It Bleeds It Can Be Killed
BRRRRRRR, BOBOBOBOOOOM
Minder jaartje dan vorig jaar denk ik, al is The Plugs I Met 2 wel een schitterend vervolg van één van de beste EP's ooit (ook één van m'n faffies van 't jaar, nipt m'n allround top 10 gehaald)
2. Tyler, the Creator - Call Me If You Get Lost
3. Little Simz - Sometimes I Might Be Introvert
4. Armand Hammer & The Alchemist - Haram
5. R.A.P. Ferreira - Bob's Son: R.A.P. Ferreira in the Garden Level Cafe of the Scallops Hotel
6. Westside Gunn - Hitler Wears Hermes 8: Side B
7. Vince Staples - Vince Staples
8. Conway the Machine - La Maquina
10. Westside Gunn - Hitler Wears Hermes 8: Sincerely Adolf
HM:
Rico - Rated R
Conway & Big Ghost Ltd - If It Bleeds It Can Be Killed
BRRRRRRR, BOBOBOBOOOOM
Minder jaartje dan vorig jaar denk ik, al is The Plugs I Met 2 wel een schitterend vervolg van één van de beste EP's ooit (ook één van m'n faffies van 't jaar, nipt m'n allround top 10 gehaald)
1
geplaatst: 27 december 2021, 09:50 uur
Geen volledig lijstje van mijn kant; wel wat namen die ik nog niet voorbij heb zien komen en het beluisteren zeker waard zijn:
- Huckleberry Vinn - Viermetersessie
- Brock Berrigan - Smooth Sailing
- Damu the Fudgemunk - Conversation Peace
- K-Prez & Snowgoons - The Come Up
- Huckleberry Vinn - Viermetersessie
- Brock Berrigan - Smooth Sailing
- Damu the Fudgemunk - Conversation Peace
- K-Prez & Snowgoons - The Come Up
3
geplaatst: 27 december 2021, 11:14 uur
Aah heb een tijdje op al deze lijstjes gewacht, en ik zie meteen een aantal albums die ik totaal over het hoofd heb gezien! (Van grote namen ook, hoe wist niet eens dat Blu een nieuwe had!).
01. Aesop Rock x Blockhead - Garbology (2021)
02. JPEGMAFIA - LP! (2021)
03. Rico - Rated R (2021)
(.... beetje afstand tussen 3 & 4 ...)
04. Your Old Droog - TIME (2021)
05. Qwazaar + Batsauce - Stoned Giant (2021)
06. Passalacqua - Passalacqua (2021)
07. DTS - Lore (2021)
08. slowthai - Tyron (2021)
HM: Vince Staples (Are You With That is zo fijn), al die andere Your Old Droog albums, Breeze Brewin.
Nog (beter) te beluisteren: Blu's nieuwe album(s), Little Simz, Tyler the Creator. Heb de Injury Reserve plaat wel een paar keer op gehad, maar 'klikt' nog niet helemaal.
01. Aesop Rock x Blockhead - Garbology (2021)
02. JPEGMAFIA - LP! (2021)
03. Rico - Rated R (2021)
(.... beetje afstand tussen 3 & 4 ...)
04. Your Old Droog - TIME (2021)
05. Qwazaar + Batsauce - Stoned Giant (2021)
06. Passalacqua - Passalacqua (2021)
07. DTS - Lore (2021)
08. slowthai - Tyron (2021)
HM: Vince Staples (Are You With That is zo fijn), al die andere Your Old Droog albums, Breeze Brewin.
Nog (beter) te beluisteren: Blu's nieuwe album(s), Little Simz, Tyler the Creator. Heb de Injury Reserve plaat wel een paar keer op gehad, maar 'klikt' nog niet helemaal.
5
geplaatst: 27 december 2021, 13:26 uur
The new golden era gaat mij wat ver, maar vind het wel mooi om te zien dat er genoeg uitkomt waar ik van geniet. Heb zelfs moeite om bepalen wat ik buiten de top10 moet laten, voor mij altijd een goed teken. Grootste irritatie dit jaar was de enorm lange levertijden op vinyl (langste pre-order 10 focking maanden!) en de bizar hoge prijzen die sommige artiesten durven te vragen (2de jaar op een rij dat ik gezwicht ben een een nieuwe release van $100, ik ben teleurgesteld in mijzelf). Die lange levertijd maakt het ook lastig om de uiteindelijke ranking goed te bepalen, want weet pas echt goed wat een album met mij doet wanneer ik die fysiek in huis is. Ik heb niks met Spotify en replay value is voor mij een belangrijke graadmeter, dus wil ondervinden hoe vaak ik zin heb om een album uit de kast te trekken. Dat is lastig als er nog een deel moet binnenkomen of zelfs nog fysiek gereleased moet worden. Deze lijst gaat gaandeweg 2022 ongetwijfeld nog getweaked worden.
20. Wiki - Half God (Navy Blue op de producties is gegarandeerd genieten)
19. Bronze Nazereth & Recognize Ali - Season of The Seven
18. Beneficence & Confidence - Stellar Mind
17. Evidence - The Squirrel Tapes vol. 2 (dope beat tape serie van Ev)
16. Your Old Droog - Time / Space Bar (Droog is weer lekker bezig)
15. Planet Asia - Rule of Thirds (ook deze is volledig geproduceerd Evidence. Ev is killing it!)
14. Fat Windjacks - Hommage (door Dualist (Nosa X Andel Drums) en Novi weer meer NL hip hop aan het luisteren. Ook de 2de van Fat Windjacks is erg dope!)
13. Mickey Diamond - Bangkok Dangerous 3 (Alweer het 3de deel uit deze mixtape-achtige serie van Detroit nieuwkomer Mickey Diamond. Hele toffe serie vol dikke beats en ik dig die zware stem van Diamond Dallas)
12. Aesop Rock x Blockhead - Garbology (deze gaat ongetwijfeld nog mijn top10 halen, maar te weinig geluisterd om een goed oordeel over te kunnen vellen)
11. Armand Hammer & The Alchemist - Haram (stond eigenlijk in de top10, maar door gebrek aan ruimte valt ie er nu net buiten)
10. Skyzoo - All The Brilliant Things
Eén van mijn meest gedraaide albums deze zomer. Front to back kwaliteit van Skyzoo, die net zo goed een stuk hoger op de lijst had kunnen staan.
9. Blu - The Color Blu(e)
Heel tof sample gebruik en een Blu die wederom op niveau is.
8. The Good People - The Greater Good
Gewoon echt een lekker album zoals je kan verwachten van The Good People.
7. Eddie Kaine & Big Ghost Ltd. - A Tree Grows in Brooklyn
Big Ghost ltd. heeft de potentie om het beste in rappers naar boven te halen, maar slaagt hier dit jaar pas echt goed in bij deze worp Eddie Kaine. Verrassing van het jaar voor mij.
6. Damu The Fudgemunk - Conversation Piece
Nog zo'n artiest die altijd garant staat voor kwaliteit. Zoals verwacht is ook deze weer muzikaal tip top in orde en waar op de afgelopen albums het vooral Raw Poetic was die de vocalen verzorgde, wordt hij deze keer afgewisseld door oa Insight en Blu.
5. Ka - A Martyr’s Reward
Misschien niet zo sterk als zijn voorganger, maar ook deze is weer flink onder mijn huid gekropen. En zeg het nog eens: Navy Blue op de beats kan magische dingen opleveren.
4. Awon & Phoniks - Nothing Less
Voor sommige albums moet je in een bepaalde stemming zijn, maar dat geld bij mij niet voor Awon & Phoniks. Zodra ik een album van hun aanzet is het altijd volle bak genieten en met Nothing Less is dat niet anders.
2de release dit jaar van Rory en hoewel ik beide tof vind, gaat mij voorkeur duidelijk naar deze uit. Door de productie deze keer uit handen te geven, kan hij de focus leggen op het rappen wat erg goed uitpakt. Heerlijk hoe hij flowt over de beats (die timing) en ook qua samples valt er genoeg te ontdekken.
2. Evidence - Unlearning vol 1
Evidence is keihard op weg om een van mijn favoriete artiesten te worden en deze had ook zeker op de eerste plaats kunnen staan. Qua inhoud sowieso het album waar ik me het meest mee kan identificeren, al die Scarface-idolisering is overrated, en een album dat me laat uitkijken naar het volgende werk van deze man.
1. Boldy James & The Alchemist - Bo Jackson
Boldy James en Alc is een match made in heaven. Vind deze combi zelfs beter dan Freddie Gibbs en Alc. Het verschil zit hem voor mij echt in de replay value. Waar The Price Of Tea in China is uitgegroeid tot 1 van mijn meest gedraaide albums van 2020 (ook dit jaar zet ik die nog altijd erg graag op), heeft ook Bo Jackson hetzelfde effect op mij. En dat nog voordat mijn fysieke copy überhaupt geschipped is (hurry up mf'er!!). Hoe vaker ik dit luister hoe beter ik het ben gaan vinden en raak maar niet uitgeluisterd op die 2.
20. Wiki - Half God (Navy Blue op de producties is gegarandeerd genieten)
19. Bronze Nazereth & Recognize Ali - Season of The Seven
18. Beneficence & Confidence - Stellar Mind
17. Evidence - The Squirrel Tapes vol. 2 (dope beat tape serie van Ev)
16. Your Old Droog - Time / Space Bar (Droog is weer lekker bezig)
15. Planet Asia - Rule of Thirds (ook deze is volledig geproduceerd Evidence. Ev is killing it!)
14. Fat Windjacks - Hommage (door Dualist (Nosa X Andel Drums) en Novi weer meer NL hip hop aan het luisteren. Ook de 2de van Fat Windjacks is erg dope!)
13. Mickey Diamond - Bangkok Dangerous 3 (Alweer het 3de deel uit deze mixtape-achtige serie van Detroit nieuwkomer Mickey Diamond. Hele toffe serie vol dikke beats en ik dig die zware stem van Diamond Dallas)
12. Aesop Rock x Blockhead - Garbology (deze gaat ongetwijfeld nog mijn top10 halen, maar te weinig geluisterd om een goed oordeel over te kunnen vellen)
11. Armand Hammer & The Alchemist - Haram (stond eigenlijk in de top10, maar door gebrek aan ruimte valt ie er nu net buiten)
10. Skyzoo - All The Brilliant Things
Eén van mijn meest gedraaide albums deze zomer. Front to back kwaliteit van Skyzoo, die net zo goed een stuk hoger op de lijst had kunnen staan.
9. Blu - The Color Blu(e)
Heel tof sample gebruik en een Blu die wederom op niveau is.
8. The Good People - The Greater Good
Gewoon echt een lekker album zoals je kan verwachten van The Good People.
7. Eddie Kaine & Big Ghost Ltd. - A Tree Grows in Brooklyn
Big Ghost ltd. heeft de potentie om het beste in rappers naar boven te halen, maar slaagt hier dit jaar pas echt goed in bij deze worp Eddie Kaine. Verrassing van het jaar voor mij.
6. Damu The Fudgemunk - Conversation Piece
Nog zo'n artiest die altijd garant staat voor kwaliteit. Zoals verwacht is ook deze weer muzikaal tip top in orde en waar op de afgelopen albums het vooral Raw Poetic was die de vocalen verzorgde, wordt hij deze keer afgewisseld door oa Insight en Blu.
5. Ka - A Martyr’s Reward
Misschien niet zo sterk als zijn voorganger, maar ook deze is weer flink onder mijn huid gekropen. En zeg het nog eens: Navy Blue op de beats kan magische dingen opleveren.
4. Awon & Phoniks - Nothing Less
Voor sommige albums moet je in een bepaalde stemming zijn, maar dat geld bij mij niet voor Awon & Phoniks. Zodra ik een album van hun aanzet is het altijd volle bak genieten en met Nothing Less is dat niet anders.
2de release dit jaar van Rory en hoewel ik beide tof vind, gaat mij voorkeur duidelijk naar deze uit. Door de productie deze keer uit handen te geven, kan hij de focus leggen op het rappen wat erg goed uitpakt. Heerlijk hoe hij flowt over de beats (die timing) en ook qua samples valt er genoeg te ontdekken.
2. Evidence - Unlearning vol 1
Evidence is keihard op weg om een van mijn favoriete artiesten te worden en deze had ook zeker op de eerste plaats kunnen staan. Qua inhoud sowieso het album waar ik me het meest mee kan identificeren, al die Scarface-idolisering is overrated, en een album dat me laat uitkijken naar het volgende werk van deze man.
1. Boldy James & The Alchemist - Bo Jackson
Boldy James en Alc is een match made in heaven. Vind deze combi zelfs beter dan Freddie Gibbs en Alc. Het verschil zit hem voor mij echt in de replay value. Waar The Price Of Tea in China is uitgegroeid tot 1 van mijn meest gedraaide albums van 2020 (ook dit jaar zet ik die nog altijd erg graag op), heeft ook Bo Jackson hetzelfde effect op mij. En dat nog voordat mijn fysieke copy überhaupt geschipped is (hurry up mf'er!!). Hoe vaker ik dit luister hoe beter ik het ben gaan vinden en raak maar niet uitgeluisterd op die 2.
0
geplaatst: 27 december 2021, 14:59 uur
Oh kut, Stellar Mind vergeten...dacht met mijn wazige kop dat dat 2020 was... Kun je die op 4 zetten, en de rest 1 doorschuiven JayM??
0
geplaatst: 27 december 2021, 15:15 uur
ForWhomThePeteTolls schreef:
Oh kut, Stellar Mind vergeten...dacht met mijn wazige kop dat dat 2020 was... Kun je die op 4 zetten, en de rest 1 doorschuiven JayM??
✔️Oh kut, Stellar Mind vergeten...dacht met mijn wazige kop dat dat 2020 was... Kun je die op 4 zetten, en de rest 1 doorschuiven JayM??
3
geplaatst: 27 december 2021, 23:38 uur
Ok, dan. Lastig, albums die ik het aanschaffen waard vond dit jaar doen weinig voor elkaar onder. Is nog een boel onderweg van Nas, Stalley & Apollo Brown, Lloyd Banks, Sonnyjim & Buckwild, Ransom & Rome Streetz, Nolan The Ninja. Hopelijk ook nog een keer fysieke release van Ka en Fat Windjacks. Die Eddie Kaine & Big Ghost vind ik ook tof, maar net naast gegrepen helaas.
Net buiten de top 10: Homeboy Sandman - Anjelitu, L'Orange - The World Is Still Chaos, But I Feel Better, Ransom & Big Ghost Ltd. - Heavy Is The Head, Your Old Droog - TIME en Guilty Simpson & Gensu Dean - EGO.
10. Recognize Ali & Bronze Nazareth - Season Of The Se7en
Lekkere combo tussen twee artiesten waar ik verder niet heel erg fan van ben, maar vind de rauwe raps van Recognize Ali een goede match met de lekker conventionele samplebased beats van Bronze Nazareth. Toffe hardcore hiphopplaat via mijn favoriete label, Mello Music Group.
9. Boldy James & The Alchemist - Bo Jackson
Over goeie match gesproken. De lome straatraps van Boldy James en de producties van Alchemist passen ook prima bij elkaar. Boldy is af en toe wel heeeeel relaxt (wat ik ook wel weer 't vette vind aan die vent), maar gelukkig komt elke keer op tijd een toffe feature om de boel wakker te houden.
8. Tourist LeMC - Niemandsland
Even heel wat anders, maar deze 10 tracks van Tourist vind ik erg mooi. Weet met zijn teksten herkenbaar z'n levensfase te beschrijven voor mij en de muzikale omlijsting is ook genieten. Zou zo maar mijn favoriete plaat kunnen zijn van deze Antwerpenaar, dan negeer ik wel even de afgrijselijke bonus-cd met van die Favoriete Zangers - achtige covers.
7. Rico & Guan - Rated R
Potver, Rico kan het nog verrekte goed zo blijkt op deze plaat. Hij klinkt gretig over de producties van de jonge Guan, die een mooie tussenweg vindt tussen moderne beats en een meer traditioneel hiphop-geluid. Plezier spat af van de raps van Rico en er zit een felheid in die ik de laatste jaren wat mis bij zijn oude maatje Sticks. Dik album, Mijn Zone is de knaller voor mij.
6. Peter Rosenberg - Real Late
Nog niet of nauwelijks genoemd hier geloof ik, maar ben behoorlijk fan van dit album. Beetje vreemd om Peter Rosenberg hier de uitvoerend artiest te moeten noemen, maar hij heeft wel een vette verzameling producers en vooral MC's verzameld om het beste uit voornamelijk NY te laten horen. De bijdragen van Roc Marciano, Method Man, Ghostface Killah, CrimeApple en Homeboy Sandman bijvoorbeeld, daar word ik blij van.
5. Skyzoo - All The Brilliant Things
Inhoudelijk het album waar ik dit jaar het meest van heb genoten. Lekker jazzy en soulvolle producties, goede rode draad door het album heen en relevante topics, met een mooie track over gentrificatie Bed-Stuy Is Burning als een van de hoogtepunten. De intro track Free Jewelry (blijft vette sample) is standaard hoofdknikken.
4. Stikstof - Familie Boven Alles
Zwangere Guy is mijn favoriete rapper uit NL of België momenteel. Lijkt zich op elke track nog te willen bewijzen, dat mag ik wel. Beats over het algemeen keihard. Jazz Brak ben ik wat aan gewend inmiddels, maar met een naar mijn smaak betere MC in zijn plaats zou dit album nog hoger zijn geëindigd.
3. Aesop Rock & Blockhead - Garbology
Dit is mijn verrassing van het jaar. Nog nooit kon een album van Aesop Rock me bekoren (net wat te wazig voor mijn smaak denk ik) en van Blockhead kende ik sowieso weinig, maar deze combinatie knalt me een partij goed, damn. Echt keiharde plaat waar ik de komende tijd nog heel veel naar ga luisteren.
2. Conway & Big Ghost Ltd. - If It Bleeds It Can Be Killed
Van de hele zooi aan Benny The Butcher, Westside Gunn en Conway releases van de laatste paar jaar is dit denk ik mijn favoriet samen met From King To A God. If It Bleeds heeft dan nog als voordeel dat het met 1 producer is gemaakt en dan ook nog eens een van de betere van deze jaren. Big Ghost en Conway is een gouden combi in mijn oren en Conway vind ik altijd tof om naar te luisteren, baas. J Batters vind ik een van de hardste tracks van het jaar.
1. Evidence - Unlearning Vol.1
Wellicht de meest consistente rapper die het op dit album dan toch wel iets anders aanpakt. Weinig knallers, maar een plaat vol minimalistische, haast sombere en soms melancholische nummers. Vooral het feit dat het allemaal puur en eigenlijk imperfect klinkt ofzo, bevalt me wel. Toch wel een muzikale held van me te noemen en een mooie nummer 1 van 2021.
Net buiten de top 10: Homeboy Sandman - Anjelitu, L'Orange - The World Is Still Chaos, But I Feel Better, Ransom & Big Ghost Ltd. - Heavy Is The Head, Your Old Droog - TIME en Guilty Simpson & Gensu Dean - EGO.
10. Recognize Ali & Bronze Nazareth - Season Of The Se7en
Lekkere combo tussen twee artiesten waar ik verder niet heel erg fan van ben, maar vind de rauwe raps van Recognize Ali een goede match met de lekker conventionele samplebased beats van Bronze Nazareth. Toffe hardcore hiphopplaat via mijn favoriete label, Mello Music Group.
9. Boldy James & The Alchemist - Bo Jackson
Over goeie match gesproken. De lome straatraps van Boldy James en de producties van Alchemist passen ook prima bij elkaar. Boldy is af en toe wel heeeeel relaxt (wat ik ook wel weer 't vette vind aan die vent), maar gelukkig komt elke keer op tijd een toffe feature om de boel wakker te houden.
8. Tourist LeMC - Niemandsland
Even heel wat anders, maar deze 10 tracks van Tourist vind ik erg mooi. Weet met zijn teksten herkenbaar z'n levensfase te beschrijven voor mij en de muzikale omlijsting is ook genieten. Zou zo maar mijn favoriete plaat kunnen zijn van deze Antwerpenaar, dan negeer ik wel even de afgrijselijke bonus-cd met van die Favoriete Zangers - achtige covers.
7. Rico & Guan - Rated R
Potver, Rico kan het nog verrekte goed zo blijkt op deze plaat. Hij klinkt gretig over de producties van de jonge Guan, die een mooie tussenweg vindt tussen moderne beats en een meer traditioneel hiphop-geluid. Plezier spat af van de raps van Rico en er zit een felheid in die ik de laatste jaren wat mis bij zijn oude maatje Sticks. Dik album, Mijn Zone is de knaller voor mij.
6. Peter Rosenberg - Real Late
Nog niet of nauwelijks genoemd hier geloof ik, maar ben behoorlijk fan van dit album. Beetje vreemd om Peter Rosenberg hier de uitvoerend artiest te moeten noemen, maar hij heeft wel een vette verzameling producers en vooral MC's verzameld om het beste uit voornamelijk NY te laten horen. De bijdragen van Roc Marciano, Method Man, Ghostface Killah, CrimeApple en Homeboy Sandman bijvoorbeeld, daar word ik blij van.
5. Skyzoo - All The Brilliant Things
Inhoudelijk het album waar ik dit jaar het meest van heb genoten. Lekker jazzy en soulvolle producties, goede rode draad door het album heen en relevante topics, met een mooie track over gentrificatie Bed-Stuy Is Burning als een van de hoogtepunten. De intro track Free Jewelry (blijft vette sample) is standaard hoofdknikken.
4. Stikstof - Familie Boven Alles
Zwangere Guy is mijn favoriete rapper uit NL of België momenteel. Lijkt zich op elke track nog te willen bewijzen, dat mag ik wel. Beats over het algemeen keihard. Jazz Brak ben ik wat aan gewend inmiddels, maar met een naar mijn smaak betere MC in zijn plaats zou dit album nog hoger zijn geëindigd.
3. Aesop Rock & Blockhead - Garbology
Dit is mijn verrassing van het jaar. Nog nooit kon een album van Aesop Rock me bekoren (net wat te wazig voor mijn smaak denk ik) en van Blockhead kende ik sowieso weinig, maar deze combinatie knalt me een partij goed, damn. Echt keiharde plaat waar ik de komende tijd nog heel veel naar ga luisteren.
2. Conway & Big Ghost Ltd. - If It Bleeds It Can Be Killed
Van de hele zooi aan Benny The Butcher, Westside Gunn en Conway releases van de laatste paar jaar is dit denk ik mijn favoriet samen met From King To A God. If It Bleeds heeft dan nog als voordeel dat het met 1 producer is gemaakt en dan ook nog eens een van de betere van deze jaren. Big Ghost en Conway is een gouden combi in mijn oren en Conway vind ik altijd tof om naar te luisteren, baas. J Batters vind ik een van de hardste tracks van het jaar.
1. Evidence - Unlearning Vol.1
Wellicht de meest consistente rapper die het op dit album dan toch wel iets anders aanpakt. Weinig knallers, maar een plaat vol minimalistische, haast sombere en soms melancholische nummers. Vooral het feit dat het allemaal puur en eigenlijk imperfect klinkt ofzo, bevalt me wel. Toch wel een muzikale held van me te noemen en een mooie nummer 1 van 2021.
1
geplaatst: 28 december 2021, 07:22 uur
Ik lees veel enthousiasme over Rico en ben het nog eens opnieuw op gaan zetten, nu komt hij opeens binnen zeg... Ik heb het tijdens het hardlopen aangezet en vond het niet zo denderend, ditmaal over een goede speaker en inderdaad wat een fijne mix van old school en moderne producties.
1
geplaatst: 28 december 2021, 07:24 uur
Thanks wederom, veel aangename tips die ik over het hoofd heb gezien dit jaar
dat maakt dit topic wel echt goud waard.
k ben overigens verbaasd dat er niemand Pray for Haiti en RAP Ferreira noemt, vind ik toch echt instant meesterwerkjes
dat maakt dit topic wel echt goud waard.k ben overigens verbaasd dat er niemand Pray for Haiti en RAP Ferreira noemt, vind ik toch echt instant meesterwerkjes
0
geplaatst: 28 december 2021, 09:15 uur
lowieke schreef:
Thanks wederom, veel aangename tips die ik over het hoofd heb gezien dit jaar
dat maakt dit topic wel echt goud waard.
k ben overigens verbaasd dat er niemand Pray for Haiti en RAP Ferreira noemt, vind ik toch echt instant meesterwerkjes
Dan heb je toch nog meer over het hoofd gezien Thanks wederom, veel aangename tips die ik over het hoofd heb gezien dit jaar
dat maakt dit topic wel echt goud waard.k ben overigens verbaasd dat er niemand Pray for Haiti en RAP Ferreira noemt, vind ik toch echt instant meesterwerkjes
Pray for Haïti is idd, op jou na, niet genoemd, maar RAP Ferreira is vaker langskomen (bij mij staat ie bv op de 3de plaats).
4
geplaatst: 28 december 2021, 11:25 uur
Ondanks het enorme aanbod vond ik 2021 ook niet zo'n geweldig jaar qua hip-hop. De nieuwe stromingen doen mij weinig tot niks. Ik merk ook dat ik steeds vaker en langer blijf hangen in het alternatieve hoekje (lees: Rhymesayers e.a.). Gelukkig zaten die dit jaar ook niet stil.
10. Nas - King's Disease II
9. Atmosphere - Word?
8. Awon & Phoniks - Nothing Less
7. Blockhead - Space Werewolves Will Be the End of Us All
6. Skyzoo - All the Brilliant Things
5. Blu - The Color Blu(e)
4. Little Simz - Sometimes I Might Be Introvert
3. Tyler, the Creator - Call Me If You Get Lost
2. Evidence - Unlearning Vol. 1
1. Aesop Rock x Blockhead - Garbology
10. Nas - King's Disease II
9. Atmosphere - Word?
8. Awon & Phoniks - Nothing Less
7. Blockhead - Space Werewolves Will Be the End of Us All
6. Skyzoo - All the Brilliant Things
5. Blu - The Color Blu(e)
4. Little Simz - Sometimes I Might Be Introvert
3. Tyler, the Creator - Call Me If You Get Lost
2. Evidence - Unlearning Vol. 1
1. Aesop Rock x Blockhead - Garbology
1
geplaatst: 28 december 2021, 14:56 uur
JayM schreef:
The new golden era gaat mij wat ver, maar vind het wel mooi om te zien dat er genoeg uitkomt waar ik van geniet. Heb zelfs moeite om bepalen wat ik buiten de top10 moet laten, voor mij altijd een goed teken. Grootste irritatie dit jaar was de enorm lange levertijden op vinyl (langste pre-order 10 focking maanden!) en de bizar hoge prijzen die sommige artiesten durven te vragen (2de jaar op een rij dat ik gezwicht ben een een nieuwe release van $100, ik ben teleurgesteld in mijzelf). Die lange levertijd maakt het ook lastig om de uiteindelijke ranking goed te bepalen, want weet pas echt goed wat een album met mij doet wanneer ik die fysiek in huis is. Ik heb niks met Spotify en replay value is voor mij een belangrijke graadmeter, dus wil ondervinden hoe vaak ik zin heb om een album uit de kast te trekken. Dat is lastig als er nog een deel moet binnenkomen of zelfs nog fysiek gereleased moet worden. Deze lijst gaat gaandeweg 2022 ongetwijfeld nog getweaked worden.
.
.
De vinyl levertijden en absurd hoge prijzen zijn inderdaad vreselijk.
Ik zat laatste nog een keer naar mijn HHV.de bestellen uit 2009 te kijken. Hiphop classics op vinyl voor 15-20 euro per stuk. Tegenwoordig wordt er makelijk het dubbele gevraagd. 
2
geplaatst: 28 december 2021, 15:11 uur
Ik heb redelijk wat geluisterd en vond 2021 qua US hiphop releases maar een matig jaar (moet nog wel e.e.a. checken). 2021 was wel het jaar waarop ik weer veel Nederlandse hiphop ben gaan checken. Dat komt vooral door de opleving van de Nederlandstalige boombap/rauwe hiphop. Uit die hoek zijn er veel steady (vinyl) releases gekomen, hetgeen 2021 voor mij toch een goed hiphop jaar maakt.
1. Huckleberry Vinn - Viermetersessie
2. Rico - Rated R
3. SKAV - SOWTU
4. Kanye West - Donda
5. Ntan & MpDrees24 - Hotel November
6. Little Simz - Sometimes I Might Be Introvert
7. Recognize Ali x Bronze Nazareth - Season of the Se7en
8. Bronx Slang - Substance
9. Damu the Fudgemunk - Conversation Peace
10. Fredo - Money Can't Buy Happiness
HM's:
- Fresku in de Lucht
- U-Niq - Wildin Out 2002 (ik ben vooral heel blij met deze release)
- Knoah Tha Sinna - The Album
1. Huckleberry Vinn - Viermetersessie
2. Rico - Rated R
3. SKAV - SOWTU
4. Kanye West - Donda
5. Ntan & MpDrees24 - Hotel November
6. Little Simz - Sometimes I Might Be Introvert
7. Recognize Ali x Bronze Nazareth - Season of the Se7en
8. Bronx Slang - Substance
9. Damu the Fudgemunk - Conversation Peace
10. Fredo - Money Can't Buy Happiness
HM's:
- Fresku in de Lucht
- U-Niq - Wildin Out 2002 (ik ben vooral heel blij met deze release)
- Knoah Tha Sinna - The Album
0
geplaatst: 28 december 2021, 16:57 uur
MAS schreef:
Ik zat laatste nog een keer naar mijn HHV.de bestellen uit 2009 te kijken. Hiphop classics op vinyl voor 15-20 euro per stuk. Tegenwoordig wordt er makelijk het dubbele gevraagd.
Betere tijden ja. Tegenwoordig ben ik bijna blij als ze ‘slechts’ €30 vragen. Moet niet gekker worden.(quote)
0
geplaatst: 28 december 2021, 17:23 uur
JayM schreef:
Ik sponsor genoeg, zeur te weinig. De balans is zoek
Ik sponsor genoeg, zeur te weinig. De balans is zoek
Haha, was ook maar een dolletje...Ik ken het wel. Heb het geluk dat Vinyl geen hoofdzaak is bij mij, alleen ben ik door de verkoop van een bepaalde LP mezelf verplicht hem opnieuw te kopen... En hij wordt alleen tegen absurde prijzen aangeboden, jwz.
* denotes required fields.