Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)
zoeken in:
1
geplaatst: 23 november 2022, 21:52 uur
Johnny Marr schreef:
Jij hebt het wel voor Tower Of Babylon, neem ik aan? Check die guestlist gek, voor die ekte headz jwz...
(quote)
Jij hebt het wel voor Tower Of Babylon, neem ik aan? Check die guestlist gek, voor die ekte headz jwz...
Dat is wel top 10, niet #1
0
geplaatst: 23 november 2022, 22:28 uur
Flipm0de schreef:
Deze lijst is erg handig om in de gaten te houden: The Best Hip Hop Albums Of 2022 - Hip Hop Golden Age Hip Hop Golden Age - hiphopgoldenage.com
(quote)
Deze lijst is erg handig om in de gaten te houden: The Best Hip Hop Albums Of 2022 - Hip Hop Golden Age Hip Hop Golden Age - hiphopgoldenage.com
Thanks! Handige lijst!
0
geplaatst: 26 november 2022, 02:19 uur
Ik zag dat ik een 2016 album van Daddy-O had genoemd, ik bedoelde zijn 2022 album: First Team, dat ook bij HHGA wordt genoemd! Dat andere album zat in mijn 22 map, geen idee hoe die daar kwam.
0
geplaatst: 11 december 2022, 20:32 uur
Mijn #1 voor 2022 is in December nog veranderd...De fysieke release komt pas volgend jaar, maar digitaal is het al uit... En hij staat al op de site. Dat telt toch, JayM?
0
geplaatst: 11 december 2022, 22:14 uur
ForWhomThePeteTolls schreef:
Mijn #1 voor 2022 is in December nog veranderd...De fysieke release komt pas volgend jaar, maar digitaal is het al uit... En hij staat al op de site. Dat telt toch, JayM?
Als de officiële releasedatum 2022 is, jaMijn #1 voor 2022 is in December nog veranderd...De fysieke release komt pas volgend jaar, maar digitaal is het al uit... En hij staat al op de site. Dat telt toch, JayM?
9
geplaatst: 12 december 2022, 14:53 uur
Met het einde van 2022 in zicht nadert ook weer onze traditionele Best Of... Top 10. Dus aan ieder van jullie het verzoek om de komende periode weer volle bak de tofste hip hop releases van dit jaar te (her)luisteren en deze samen te vatten in een persoonlijke top10. Vrijdag 23 december is de aftrap van de lijsten (evt aangevuld met omschrijvingen) en vrijdag 6 januari 20.00u de deadline. Daarna worden alle inzendingen verzameld in de enige officiële top 10 hip hop albums van 2022.
Helaas hebben onze vaste hip hop zwaargewichten Rene1979 en Bennerd besloten MuMe te verlaten, maar wie weet vergezellen zij ons ooit weer. Ik heb onlangs René nog gesproken en moest jullie in ieder geval zijn hartelijke groeten overbrengen.
Doet de rest gewoon weer mee?!
zaaf, ForWhomThePeteTolls, -SprayIt-, Silky & Smooth, aerobag, Nr.4, MAS, Koenr, Gyzzz, Harderwiek, principal2000, Johnny Marr, jordidj1, Osiris Apis, Flipm0de, Chrisseh, panjoe, MJ_DA_MAN, Kalikula, Ralph., GarnalenPeller, Gehenna, lowieke, shaadiq haynes, waxs
Helaas hebben onze vaste hip hop zwaargewichten Rene1979 en Bennerd besloten MuMe te verlaten, maar wie weet vergezellen zij ons ooit weer. Ik heb onlangs René nog gesproken en moest jullie in ieder geval zijn hartelijke groeten overbrengen.
Doet de rest gewoon weer mee?!
zaaf, ForWhomThePeteTolls, -SprayIt-, Silky & Smooth, aerobag, Nr.4, MAS, Koenr, Gyzzz, Harderwiek, principal2000, Johnny Marr, jordidj1, Osiris Apis, Flipm0de, Chrisseh, panjoe, MJ_DA_MAN, Kalikula, Ralph., GarnalenPeller, Gehenna, lowieke, shaadiq haynes, waxs
4
geplaatst: 12 december 2022, 15:00 uur
Nog even een tag voor de grootste hiphop luisteraar van MuMe 3dwardVan3
1
geplaatst: 12 december 2022, 17:09 uur
Nr.4 schreef:
Zeker. Vanaf volgende week ga ik in de eindejaars-modus.
Zeker. Vanaf volgende week ga ik in de eindejaars-modus.
Wat al jaren de mode is, maar me steeds meer is gaan opvallen: eindejaarslijstjes moeten tegenwoordig begin december worden afgeleverd; alsof alles wat die laatste maand verschijnt van geen tel is. Nog iemand die dat erg irritant vindt?
0
geplaatst: 12 december 2022, 17:26 uur
JayM schreef:
Rene1979 was één van de namen die ik hier constant tegenkwam... Weet je waarom ie is vertrokken?
0
geplaatst: 12 december 2022, 19:25 uur
shaadiq haynes schreef:
Rene1979 was één van de namen die ik hier constant tegenkwam... Weet je waarom ie is vertrokken?
Andere prioriteitenRene1979 was één van de namen die ik hier constant tegenkwam... Weet je waarom ie is vertrokken?
0
geplaatst: 12 december 2022, 19:27 uur
shaadiq haynes schreef:
Wat al jaren de mode is, maar me steeds meer is gaan opvallen: eindejaarslijstjes moeten tegenwoordig begin december worden afgeleverd; alsof alles wat die laatste maand verschijnt van geen tel is. Nog iemand die dat erg irritant vindt?
Daarom hier de mogelijkheid om ook in de eerste week van het nieuwe jaar je lijst in te leverenWat al jaren de mode is, maar me steeds meer is gaan opvallen: eindejaarslijstjes moeten tegenwoordig begin december worden afgeleverd; alsof alles wat die laatste maand verschijnt van geen tel is. Nog iemand die dat erg irritant vindt?
3
geplaatst: 13 december 2022, 08:55 uur
shaadiq haynes schreef:
(quote)
Vind het vooral lastig dat het tegenwoordig maanden duurt voordat releases binnenkomen. Kan/wil het altijd pas echt op waarde schatten als ik het thuis lekker kan draaien. Gedurende het volgende jaar moet ik nog geregeld lijstjes aanpassen. Maar m'n voorlopige top10 wordt sowieso ook keihard.
0
geplaatst: 13 december 2022, 19:37 uur
Nr.4 schreef:
Vind het vooral lastig dat het tegenwoordig maanden duurt voordat releases binnenkomen. Kan/wil het altijd pas echt op waarde schatten als ik het thuis lekker kan draaien. Gedurende het volgende jaar moet ik nog geregeld lijstjes aanpassen
ditVind het vooral lastig dat het tegenwoordig maanden duurt voordat releases binnenkomen. Kan/wil het altijd pas echt op waarde schatten als ik het thuis lekker kan draaien. Gedurende het volgende jaar moet ik nog geregeld lijstjes aanpassen
8
geplaatst: 18 december 2022, 17:52 uur
Nr.4 schreef:
Vind het vooral lastig dat het tegenwoordig maanden duurt voordat releases binnenkomen. Kan/wil het altijd pas echt op waarde schatten als ik het thuis lekker kan draaien. Gedurende het volgende jaar moet ik nog geregeld lijstjes aanpassen. Maar m'n voorlopige top10 wordt sowieso ook keihard.
(quote)
Ik heb gelukkig een goede installatie staan bij de PC waardoor ik van MP3/Streams ook met fatsoenlijk geluid kan luisteren, verder een uitstekende koptelefoon... In ieder geval, hier is mijn lijstje, met 7 HM's. Redelijk wat releases die aan het einde van het jaar kwamen... Maar dat mag de pret niet drukken. Denk dat ik het voor mezelf goed op een rijtje heb hoe ik het wil dit jaar! Die laatste 2 weken zijn niet genoeg meer om albums echt te verteren.
HM's:
Prop Dylan - Bushido Code
Skanks the Rap Martyr - Rest in Peace to the Beats
Paul Wall & Termanology - Start 2 Finish
Onyx - 1993
Casual & Dead Perry - The Art of Reanimation
Brutal Caesar - Caes Kalpurnia
Artifacts x Buckwild - No Expiration Date
10. Apollo Brown & Philmore Green - Cost of Living
9. Apathy & Stu Bangas - King of Gods. No Second
8. Bugsy Da God - Clash of the Superpowers (When Worlds Collide)
7. Nord1kone & DJ MRok - Tower of Babylon
6. Ruste Juxx x DJ Views - I'm Not Like These Other Rappers
5. Phife Dawg - Forever
4. BodyBagBen & Planet Asia - Heist the Crown
3. Es - You Want a Piece of Me
2. Raw Poetic - Space Beyond the Solar System
1. Kno x Sadistik - Bring Me Back When the World is Cured
6
geplaatst: 18 december 2022, 21:41 uur
Ik ga een top 10 plaatsen, nog even hier en daar wat terugluisteren. Deze week ook nog een nieuwe release gehoord die erg hoog kan gaan scoren….maar zoals gezegd eerst eea nog even terugluisteren…. Dank voor de tag.
1
geplaatst: 18 december 2022, 22:10 uur
Nr.4 schreef:
(quote)
Inderdaad lastig. Al heb ik het idee dat de wachttijden voor vinyl weer iets minder worden.
1
geplaatst: 18 december 2022, 22:18 uur
MAS schreef:
Inderdaad lastig. Al heb ik het idee dat de wachttijden voor vinyl weer iets minder worden.
(quote)
Je vond het zo lastig dat je dit bericht 2x plaatste?

2
geplaatst: 19 december 2022, 08:21 uur
ForWhomThePeteTolls schreef:
10. Apollo Brown & Philmore Green - Cost of Living
5. Phife Dawg - Forever
Je enthousiasme is ontembaar. Aanstaande vrijdag is pas de kick off van de eindejaarslijsten, maar vooruit.10. Apollo Brown & Philmore Green - Cost of Living
5. Phife Dawg - Forever
2
geplaatst: 19 december 2022, 16:25 uur
JayM schreef:
(quote)
Je enthousiasme is ontembaar. Aanstaande vrijdag is pas de kick off van de eindejaarslijsten, maar vooruit. Het kan maar vast gedaan zijn. Ik had nu een actieve bui, meteen profiteren!
8
geplaatst: 20 december 2022, 08:54 uur
Ik heb dit jaar nie heul veul meegekregen, maar aangezien goede vriend Nr.4 me eraan herinnerde dat k hier nog account heb ga ik gewoon kijken hoe ver ik kom. Verrekt men 't.
01. Knowledge the Pirate & Big Ghost - Wolves don't eat with shepards.
Schrijf je herder zo int Engels? Ik ben te lam om het op te zoeken. Maar goed, alles aan deze plaat klopt. Goeie lompe beats, Knowledge z'n halvebakke straatwijsheden en iets te stoer doen, ik mag dit wel. Hoogtepunt van die plaat: "I can see snow in the forecast." Al z'n vorige solowerk vond ik wisselvallig, maar dit was echt heel goed. Knowledge for President.
02. Crimeapple & DJ Skizz - Breakfast in Hradec.
Ik en Nr.4 hebben beide mannen nog live gezien in Hradec. Mooie meensen. Misdaadfruit wil altij wel, maar op DJ Skizz komt ie wat mij betreft het beste uit de verf. Gewoon een lekker niet pretentieus hiphopplaatje. Mooi man. Hoogtepunt: "I'm in a alley making rent of somebody's uncle, why? Caaaaause heeee really loves to get hiiiiiiigh, I really hope he doesn't dieeeeee." Mooi dit hahaha.
03. DJ Muggs & Rigz - Gold.
Muggs kunde - althans, ik - standaard vanaf aan voor kwaliteitshiphop. Deze ook weer. Topalbum. Mooie halvebakke 5%er intro voorspelt al heel veel goeds, en maakt dat ook ruimschoots waar. Teveel hoogtepunten, maar het soulvolle nummer Soul komt met dit pareltje: "Being loyal to the unloyal sounds stupid to me." En die ene line dat meensen bidden dat er Gucci in de hel is. Die Rigz heeft precies dat late jaren 1990 Wu-Tang affiliate (no Killarmy) manier van rappen die ik heel goed trek. Deze blijft nog wel een tijdje in roulatie.
4 en 5. Die twee platen van Ka.
Ka is altijd goed. Maar ik ben de titels kwijt en vond ze beide hard. Dusja. Perfecte achtergrondrap. Maar daardoor kan ik ook niet even een hoogtepunt benoemen. Ka is te consistent daarvoor, en wat ik al zei, perfecte achtergrondrap he. Mocht de volgorde van belang zijn voor 't uiteindelijke lijstje dan zet degene die als eerste komt int alfabet maar op 4 en die andere op 5. Ik ben niet zo'n moeilijke meens.
06. Rome Streetz - Kiss the Ring.
Na een legendarische roadtrip om de beste man live te zien in Keulen ben ik groot fan van de beste man. Gewoon tof album. Bietje 5%er lines, beetje streetknowledge, goeie beats. Rome Streetz doet me net als Rigz denken aan late jaren 1990 Wu-Tang rappen a la Wu Syndicate en das altijd goed. Hoogtepunt: "I smoke ya whole top 20, fuck five, that's definite!"
07. Lady Wray - Piece of Me.
Technisch gezien soul, maar aangezien al die instrumentaties klinken als de meest vuige Wu soul tel ik em gewoon mee. Verrekt men 't. Hoogtepunt: die hele Piece of Me track is godsgruwelijk goed en moet sowieso op m'n uitvaart.
08. Roc Marciano & Alchemist - Elephant Man Bones.
Van beide heren niet het beste werk, maar wel gewoon prima album. Mooi om ze beiden live te zien in Karin en Yvonnes Skatekroeg of hoe die tent ook heette. Hoogtepunt: "You just tryna get by like Talib Kweli (whoooo)." Die random whooo's van Roc Marciano achter volslagen random lines vind ik echt schitterend.
09. Rafting Goods - selftitled (toch?)
Ik ken een paar van die gasten en aangezien nepotisme het vijfde element van hiphop is - KRS One zei ooit zoiets - moet ik ze wel noemen he. Tof album dit wat ik me herinner.
10. Da Buze Bruvaz - Drinking beer wit prostitutez.
Ook als die plaat volslagen kut zou zijn, zou ik em puur vanwege de titel al in m'n top 10 zetten. Maar hijs niet volslagen kut, sterker nog, heel toffe plaat. Maar Buze Bruvaz is wel redelijk als je een album gehoord hebt, heb je ze allemaal wel gehoord eigenlijk. Dat gezegd hebbende, ze stellen nooit teleur. Kwalitatief hoogstaande Philly 'Lo rap. Hoogtepunt: "Listen homie this is modern art, I spit alot of darts, I tell ya momma we need some time apart." Ja geen wereldverzettende community upliftende shit, maar ik vind het keimooi. Hahahaha altij mooi dieje Buze Bruvaz.
Dusja, heb ik er dankzij Ka z'n random twee albums en Lady Wray toch nog tien gehaald. Gemakske! Overigens heb ik dit jaar Wu-Tang Forever en Boldy James & Alchemist - The price of tea in China veruit het meeste gedraaid, maar ik zag net dat die laatste al twee jaar oud is dus helaas kan die niet. En Wu-Tang Forever kwam uit toen ik op de basisschool zat, dus dat is em ook niet in een jaarlijstje 2022.
01. Knowledge the Pirate & Big Ghost - Wolves don't eat with shepards.
Schrijf je herder zo int Engels? Ik ben te lam om het op te zoeken. Maar goed, alles aan deze plaat klopt. Goeie lompe beats, Knowledge z'n halvebakke straatwijsheden en iets te stoer doen, ik mag dit wel. Hoogtepunt van die plaat: "I can see snow in the forecast." Al z'n vorige solowerk vond ik wisselvallig, maar dit was echt heel goed. Knowledge for President.
02. Crimeapple & DJ Skizz - Breakfast in Hradec.
Ik en Nr.4 hebben beide mannen nog live gezien in Hradec. Mooie meensen. Misdaadfruit wil altij wel, maar op DJ Skizz komt ie wat mij betreft het beste uit de verf. Gewoon een lekker niet pretentieus hiphopplaatje. Mooi man. Hoogtepunt: "I'm in a alley making rent of somebody's uncle, why? Caaaaause heeee really loves to get hiiiiiiigh, I really hope he doesn't dieeeeee." Mooi dit hahaha.
03. DJ Muggs & Rigz - Gold.
Muggs kunde - althans, ik - standaard vanaf aan voor kwaliteitshiphop. Deze ook weer. Topalbum. Mooie halvebakke 5%er intro voorspelt al heel veel goeds, en maakt dat ook ruimschoots waar. Teveel hoogtepunten, maar het soulvolle nummer Soul komt met dit pareltje: "Being loyal to the unloyal sounds stupid to me." En die ene line dat meensen bidden dat er Gucci in de hel is. Die Rigz heeft precies dat late jaren 1990 Wu-Tang affiliate (no Killarmy) manier van rappen die ik heel goed trek. Deze blijft nog wel een tijdje in roulatie.
4 en 5. Die twee platen van Ka.
Ka is altijd goed. Maar ik ben de titels kwijt en vond ze beide hard. Dusja. Perfecte achtergrondrap. Maar daardoor kan ik ook niet even een hoogtepunt benoemen. Ka is te consistent daarvoor, en wat ik al zei, perfecte achtergrondrap he. Mocht de volgorde van belang zijn voor 't uiteindelijke lijstje dan zet degene die als eerste komt int alfabet maar op 4 en die andere op 5. Ik ben niet zo'n moeilijke meens.
06. Rome Streetz - Kiss the Ring.
Na een legendarische roadtrip om de beste man live te zien in Keulen ben ik groot fan van de beste man. Gewoon tof album. Bietje 5%er lines, beetje streetknowledge, goeie beats. Rome Streetz doet me net als Rigz denken aan late jaren 1990 Wu-Tang rappen a la Wu Syndicate en das altijd goed. Hoogtepunt: "I smoke ya whole top 20, fuck five, that's definite!"
07. Lady Wray - Piece of Me.
Technisch gezien soul, maar aangezien al die instrumentaties klinken als de meest vuige Wu soul tel ik em gewoon mee. Verrekt men 't. Hoogtepunt: die hele Piece of Me track is godsgruwelijk goed en moet sowieso op m'n uitvaart.
08. Roc Marciano & Alchemist - Elephant Man Bones.
Van beide heren niet het beste werk, maar wel gewoon prima album. Mooi om ze beiden live te zien in Karin en Yvonnes Skatekroeg of hoe die tent ook heette. Hoogtepunt: "You just tryna get by like Talib Kweli (whoooo)." Die random whooo's van Roc Marciano achter volslagen random lines vind ik echt schitterend.
09. Rafting Goods - selftitled (toch?)
Ik ken een paar van die gasten en aangezien nepotisme het vijfde element van hiphop is - KRS One zei ooit zoiets - moet ik ze wel noemen he. Tof album dit wat ik me herinner.
10. Da Buze Bruvaz - Drinking beer wit prostitutez.
Ook als die plaat volslagen kut zou zijn, zou ik em puur vanwege de titel al in m'n top 10 zetten. Maar hijs niet volslagen kut, sterker nog, heel toffe plaat. Maar Buze Bruvaz is wel redelijk als je een album gehoord hebt, heb je ze allemaal wel gehoord eigenlijk. Dat gezegd hebbende, ze stellen nooit teleur. Kwalitatief hoogstaande Philly 'Lo rap. Hoogtepunt: "Listen homie this is modern art, I spit alot of darts, I tell ya momma we need some time apart." Ja geen wereldverzettende community upliftende shit, maar ik vind het keimooi. Hahahaha altij mooi dieje Buze Bruvaz.
Dusja, heb ik er dankzij Ka z'n random twee albums en Lady Wray toch nog tien gehaald. Gemakske! Overigens heb ik dit jaar Wu-Tang Forever en Boldy James & Alchemist - The price of tea in China veruit het meeste gedraaid, maar ik zag net dat die laatste al twee jaar oud is dus helaas kan die niet. En Wu-Tang Forever kwam uit toen ik op de basisschool zat, dus dat is em ook niet in een jaarlijstje 2022.
7
geplaatst: 20 december 2022, 22:22 uur
Kijk uit naar alle lijstjes, ben zo achtergebleven met 2022 dat ik later nog eens achter de toppers van dit jaar aan moet! Ik ben in 2022 eigenlijk voornamelijk terug gegaan naar de klassiekers, meer dan dat ik nieuw spul heb uitgezocht.
In ieder geval, mijn top lijstje (kom niet eens tot de 10!)
1.Bob uit Zuid - Bob uit Zuid (2022)
Heerlijke hiphop van Nederlandse bodem, en met een verfrissend geluid. Doet denken aan een Nederlandse versie van de Beastie Boys.
2. JID - The Forever Story
Dit is toch wel het droomalbum van JID. Dat JID een enorm sterke rapper was, was menigeen al duidelijk. Ik vond echter dat bij zijn vorige projecten dit niet volledig tot uiting kwam door karige beats. Daar heeft The Forever Story geen last van. Echt een enorm sterk album.
3.Danger Mouse & Black Thought - Cheat Codes
Typerend... zo'n sterk album, en dan alsnog tegenvallen. Dit zegt wel wat over de hoge verwachtingen - verwachtingen die ik onderhand al zo'n 15 (?!) jaar koesterde. Black Thought is sterk, en over de producties mag je an sich niet klagen, maar de klassieker die iedereen hoopte dat het zou worden, is het niet.
Ook goed:
Kendrick Lamar - Mr. Morale & The Big Steppers
Kae Tempest - The Line Is a Curve
In ieder geval, mijn top lijstje (kom niet eens tot de 10!)
1.Bob uit Zuid - Bob uit Zuid (2022)
Heerlijke hiphop van Nederlandse bodem, en met een verfrissend geluid. Doet denken aan een Nederlandse versie van de Beastie Boys.
2. JID - The Forever Story
Dit is toch wel het droomalbum van JID. Dat JID een enorm sterke rapper was, was menigeen al duidelijk. Ik vond echter dat bij zijn vorige projecten dit niet volledig tot uiting kwam door karige beats. Daar heeft The Forever Story geen last van. Echt een enorm sterk album.
3.Danger Mouse & Black Thought - Cheat Codes
Typerend... zo'n sterk album, en dan alsnog tegenvallen. Dit zegt wel wat over de hoge verwachtingen - verwachtingen die ik onderhand al zo'n 15 (?!) jaar koesterde. Black Thought is sterk, en over de producties mag je an sich niet klagen, maar de klassieker die iedereen hoopte dat het zou worden, is het niet.
Ook goed:
Kendrick Lamar - Mr. Morale & The Big Steppers
Kae Tempest - The Line Is a Curve
7
geplaatst: 21 december 2022, 14:00 uur
Dat ben ik volmondig met je oneensch, want m'n AOTY, maar goed, hier is alvast mijn top 10:
1. Danger Mouse & Black Thought - Cheat Codes
2. Kendrick Lamar - Mr. Morale & The Big Steppers
3. Freddie Gibbs - $oul $old $eparately
4. Benny the Butcher - Tana Talk 4
5. Conway the Machine - God Don't Make Mistakes
6. Little Simz - No Thank You
7. Pusha T - It's Almost Dry
8. billy woods & Preservation - Aethiopes
9. Kae Tempest - The Line Is a Curve
10. JID - The Forever Story
Honorable mentions:
billy woods x Messiah Musik - Church
Denzel Curry - Melt My Eyez See Your Future
Earl Sweatshirt - Sick!
$ilkMoney - I Don't Give a Fuck About This Rap Shit, Imma Just Drop Until I Don't Feel Like It Anymore
Vince Staples - RAMONA PARK BROKE MY HEART
* denotes required fields.