Op In This Light and on This Evening waren er weinig gitaren te horen.
Nochtans was het gitaarwerk van Chris Urbanowicz datgene dat Editors hun specifiek geluid gaf. Vrijwel elk nummer had een zeer herkenbare gitaarlijn. (Munich, Blood, All Sparks, Bullets

, An End Has a Start, Escape The Nest...)
Geen probleem want Chris was eveneens sterk op zijn synthesizer.
Nu Urbanowicz de band verlaten heeft zijn er vrijwel geen gitaren of synthesizers meer te horen. Net zoals er weinig sterke nummers te horen zijn.
Er blijft niets meer over van de energie en het geloofwaardige van The Back Room. Het was duidelijk wie de beste songwriter van de band was.
Hij heeft het schip verlaten net voor het zonk.
Niet dat dit geen commercieel succes zal zijn. Integendeel.
Dit is popmuziek. Van de soort dat zeer succesvol is op radio zenders zoals Studio Brussel.
Hier zullen ze weg van zijn. Net zoals bands in de aard van Muse, Snow Patrol, Kings of Leon, Coldplay en The Killers kunnen rekenen op veel zend tijd. Stadion rock en arena rock zijn termen die onmiddellijk naar boven komen. Een groot geluid en weinig inhoud.
Als er dan een interessant nummer voorbijkomt, neem Sugar, dan is het de productie die het nummer naar beneden brengt. Leuke gitaarlijn, maar er kon in mijn ogen meer mee worden gedaan. Luider, scherper en smeriger. Jammer, want verder is het een goed nummer.
Formaldehyde is 1 van mijn favorieten. Tof pop nummer.
Samen met de single A Ton of Love en The Phone Book de betere nummers van het album.
Editors, Bloc Party en Interpol zijn de bands die mij geïnteresseerd hebben gemaakt in muziek. Heel jammer om ze één voor één de mist te zien ingaan met hun 4de album.
Niet alleen deze bands stellen nog weinig voor. Vrijwel elke andere groep dat afstamt uit die zelfde tijdsperiode en een gelijkaardig geluid voortbracht ondergaat dit lot.
De tijd van de post-punk revival is over.