De Site / Algemeen / Het grote feedback / opmerkingen topic #2
zoeken in:
0
geplaatst: 5 oktober 2021, 13:37 uur
Mssr Renard schreef:
Simpele oplossing. Bij FInk I alles weghalen, want dit is dus een andere artiest.
(quote)
Simpele oplossing. Bij FInk I alles weghalen, want dit is dus een andere artiest.
Gaat in beide gevallen om dezelfde artiest. Bij de een staat het volledige oeuvre van de beste man, bij die andere eigenlijk alleen gastoptredens.
0
Mssr Renard
geplaatst: 5 oktober 2021, 13:42 uur
GrafGantz schreef:
Gaat in beide gevallen om dezelfde artiest. Bij de een staat het volledige oeuvre van de beste man, bij die andere eigenlijk alleen gastoptredens.
(quote)
Ja dat mag dus niet. Dan moet bij al die platen de gastartiest een I worden weggehaald. Iemand heeft een hoop werk daarin gestopt. Respect, maar wel fout dus.
2
geplaatst: 5 oktober 2021, 13:45 uur
GrafGantz schreef:
Deze post is zo te zien een beetje verdronken in de meer algemene discussie. Iemand die dit aan kan passen?
Deze post is zo te zien een beetje verdronken in de meer algemene discussie. Iemand die dit aan kan passen?
Misschien vind ik dat nog wel het meest verbazingwekkende op deze site: in dit topic lopen discussies over inhoud op de site en (niet werkende) functionaliteit van die site al jaren door elkaar, terwijl dat m.i. twee totaal verschillende zaken/topics zijn...
Ik ben overigens verheugd dat ik al jaren tot een select clubje donateurs blijk te behoren. Ben ik daarmee de laatste die zich meldt?
1
Onweerwolf
geplaatst: 5 oktober 2021, 14:27 uur
Jordy schreef:
Er waren zo’n 40 donateurs over alle sites. Ik denk de helft daarvan op MusicMeter.
Het in de lucht houden van (alleen) MusicMeter kost denk ik een paar honderd euro per maand. Plus een dure IT-er.
Er waren zo’n 40 donateurs over alle sites. Ik denk de helft daarvan op MusicMeter.
Het in de lucht houden van (alleen) MusicMeter kost denk ik een paar honderd euro per maand. Plus een dure IT-er.
Kijk, ik vond die eerder genoemde 5000 al vrij extreem.
Dan blijft mijn punt gewoon staan: die paar honderd per maand moet op te hoesten zijn met de trouwe gebruikers hier, daar ben ik van overtuigd. Die dure IT'er moet dan natuurlijk wel een nieuwe eigenaar zijn die het voor de hobby doet en niet voor de winst. Of die te vinden zou zijn, dat weet ik niet.
2
Germ (crew)
geplaatst: 5 oktober 2021, 14:30 uur
@ Mssr Renard & GrafGantz
Ik heb Fink (I) verwijderd, alles staat nu onder Fink
Ik heb geprobeerd uit te vogelen of alles ook daadwerkelijk dezelfde Fink is. Mocht er toch nog een andere artiest met dezelfde naam tussen staan, stuur me dan een PM of laat het weten via een correctie.
Ik heb Fink (I) verwijderd, alles staat nu onder Fink
Ik heb geprobeerd uit te vogelen of alles ook daadwerkelijk dezelfde Fink is. Mocht er toch nog een andere artiest met dezelfde naam tussen staan, stuur me dan een PM of laat het weten via een correctie.
1
Mssr Renard
geplaatst: 5 oktober 2021, 14:42 uur
Samen houden we alles netjes en strak. Bedankt Germ
0
geplaatst: 5 oktober 2021, 14:58 uur
Gelijk nog maar eentje:
Dit is gewoon een 2014 remaster van het origineel uit 1996. Zal vast prima klinken die versie uit 2014, maar gaat toch echt gewoon om dezelfde release.
Tenzij WhoAmI iets weet wat ik niet weet
Dit is gewoon een 2014 remaster van het origineel uit 1996. Zal vast prima klinken die versie uit 2014, maar gaat toch echt gewoon om dezelfde release.

0
Mssr Renard
geplaatst: 5 oktober 2021, 18:19 uur
Puur uit nieuwsgierigheid. Hoe zit het ook alweer met hoofdletters in artiesten- en albumnamen?
Bijvoorbeeld:
ECHT! - INWANE (2021) - MusicMeter.nl
Bijvoorbeeld:
0
geplaatst: 5 oktober 2021, 18:21 uur
Poek schreef:
Dat is inclusief (en vooral de kosten van) een full-time systeembeheerder, neem ik aan?
(quote)
Dat is inclusief (en vooral de kosten van) een full-time systeembeheerder, neem ik aan?
Ik ging er wel vanuit dat iemand niet gratis veel tijd in de technische kant van de site zou stoppen inderdaad, anders los je de issues die mensen nu met de eigenaars hebben niet op. Minimaal één (bijna) full time betaalde kracht lijkt me onvermijdelijk. Maar ik moet zeggen dat Jordy's genoemde bedrag me wel meevalt. Ik had het ook exclusief IT'er wel op zeker het dubbele geschat. Wellicht dat je dat zou kunnen opvangen met een heel team aan mensen die op IT gebied zeer onderlegd zijn en allemaal gratis een dag per week erin zouden willen stoppen. Maar vind je pakweg zeven van die mensen, die het liefste professioneel ook in de IT zitten. En dan heb je nog de overnamewaarde waar ik al helemaal geen idee van heb.
Iemand aannemen/inhuren kost natuurlijk wel een stuk meer dan alleen wat diegene gaat verdienen.
1
geplaatst: 5 oktober 2021, 18:40 uur
Mssr Renard schreef:
Puur uit nieuwsgierigheid. Hoe zit het ook alweer met hoofdletters in artiesten- en albumnamen?
Bijvoorbeeld:
Bijvoorbeeld:
Toen ik nog musicmetercrew was (in de oudheid) was het dat dit met hoofdletters mocht als het zo op de hoes stond en door de band gecommuniceerd werd als een titel met hoofdletters. Bandnamen hetzelfde. Bewust met hoofdletters geschreven bandnamen kunnen met hoofdletters of in afwijkende vormen zoals bijvoorbeeld dEUS .
1
geplaatst: 5 oktober 2021, 18:47 uur
0
Mssr Renard
geplaatst: 5 oktober 2021, 19:17 uur
Ik ken de regels, maar ik merk zelf bij het toevoegen dat met name bij Bandcamp vaak alles met hoofdletters is.
Ik deed een search op dit album en volgens mij klopt het zo, al zie ook andere varianten op het web.
Ik deed een search op dit album en volgens mij klopt het zo, al zie ook andere varianten op het web.
1
geplaatst: 5 oktober 2021, 19:23 uur
Hoofdlettering - MusicMeterWiki:
Tenzij je Kendrick Lamar heet, dat spreekt voor zich!
Indien de naam van een artiest of de titel van een album 'met opzet' door een artiest met hoofd- of kleine letters is geschreven, dan wordt dit op MusicMeter ook geaccepteerd. (...) Dit geldt echter niet voor tracktitels. Tracktitels moeten altijd voldoen aan de eerdergenoemde Algemene regels.

0
geplaatst: 5 oktober 2021, 21:54 uur
Choconas schreef:
(quote)
Dien jij de correctie in?

0
WhoAmI (crew)
geplaatst: 5 oktober 2021, 23:17 uur
GrafGantz schreef:
Gelijk nog maar eentje:
Gelijk nog maar eentje:
Dit gaat om nieuwe versies, heropnames. Deze mogen op de site, zie "normaal" op
Het grote feedback / opmerkingen topic #2 - MusicMeter.nl
Het gaat hier nog steeds om een EP, dus ik heb hem als zodanig toegevoegd.
Zoals je ziet op
Hi Scores 2014 Edition - EP by Boards of Canada on Apple Music - music.apple.com
en
Hi Scores 2014 Edition - Single by Boards of Canada | Spotify - open.spotify.com
en
Spinner - discogs.com
door de toevoeging " - 2014" bij elk nummer
gaat het inderdaad om nieuwe versies. Hetzelfde geldt op
Spinner - discogs.com
door de toevoeging "(2014)" bij elk nummer.
Uitsluitsel geven al helemaal de "Notes" bij
Spinner - discogs.com
en
Spinner - discogs.com
Beide geven aan: "Re-recorded".
Hetzelfde geldt voor RYM, waar deze releases expliciet als "Re-recorded" vermeld staan:
Hi Scores by Boards of Canada (EP; Skam; Ska008): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
en
Hi Scores by Boards of Canada (EP; Skam; Ska008): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Mocht ik ernaast zitten in mijn redenering, dan hoor ik het graag! Want wie weet weet jij weer iets wat ik niet wist, en graag zou willen weten

2
geplaatst: 5 oktober 2021, 23:26 uur
Dat lijkt me gewoon een remaster, hoe wil je zoiets ook opnieuw opnemen, het is geen band die opnieuw de studio in gaat. Op pitchfork staat ook: "as been remastered from the original tapes and reissued".
1
geplaatst: 6 oktober 2021, 08:47 uur
Mssr Renard schreef:
Ik ken de regels, maar ik merk zelf bij het toevoegen dat met name bij Bandcamp vaak alles met hoofdletters is.
Ik vind het de laatste tijd wel erg vaak voorkomen dat namen en albumtitels volledig in hoofdletters geschreven worden, ook als het titels betreft die geen afkortingen ergens van zijn. Vind het zelf buitengewoon storend, maar dat zal wel aan mijn achtergrond als tekstschrijver liggen.
Mijn uitgangspunt zou zijn: bij twijfel niet inhalen, met andere woorden: als je online zie dat het (ook) vaak in kleine letters geschreven wordt, houd dat dat ook aan op MusicMeter. Het eerste de beste voorbeeld dat ik erbij pak, vormt in dat opzicht al meteen een twijfelgeval: Turnstile - Glow On | Releases, Reviews, Credits | Discogs. Ja, op die hoes staat toevallig ALLES in hoofdletters, ook bandnaam en albumtitels. Maar dat geldt natuurlijk voor veel meer albums...
Inderdaad, Bandcamp en sommige andere sites, waaronder ook Spotify, zetten veel titels standaard helemaal in hoofdletters, maar ik vind dat lang niet altijd vanzelfsprekend. In de 'oudheid' van de popmuziek stonden ook veel titels in hoofdletters op de hoes, maar dan was het niet vanzelfsprekend dat die typografie ook in artikelen en databases werd overgenomen. Ik zou Discogs als uitgangspunt nemen, die zijn hier vrij secuur in.
0
Mssr Renard
geplaatst: 6 oktober 2021, 09:12 uur
Allemaal hoofdletters (band- en albumtitel) op de hoes:
The Beatles - Please Please Me (1963) - MusicMeter.nl
Led Zeppelin - Led Zeppelin (1969) - MusicMeter.nl
Rolling Stones - Let It Bleed (1969) - MusicMeter.nl
Nirvana - Nevermind (1991) - MusicMeter.nl
Ik heb gewoon 4 willekeurige beroemde platen erbij gepakt.
The Beatles - Please Please Me (1963) - MusicMeter.nl
Led Zeppelin - Led Zeppelin (1969) - MusicMeter.nl
Rolling Stones - Let It Bleed (1969) - MusicMeter.nl
Nirvana - Nevermind (1991) - MusicMeter.nl
Ik heb gewoon 4 willekeurige beroemde platen erbij gepakt.
0
Mssr Renard
geplaatst: 6 oktober 2021, 09:18 uur
gaucho schreef:
Het eerste de beste voorbeeld dat ik erbij pak, vormt in dat opzicht al meteen een twijfelgeval: Turnstile - Glow On | Releases, Reviews, Credits | Discogs. Ja, op die hoes staat toevallig ALLES in hoofdletters, ook bandnaam en albumtitels. Maar dat geldt natuurlijk voor veel meer albums...
(quote)
Het eerste de beste voorbeeld dat ik erbij pak, vormt in dat opzicht al meteen een twijfelgeval: Turnstile - Glow On | Releases, Reviews, Credits | Discogs. Ja, op die hoes staat toevallig ALLES in hoofdletters, ook bandnaam en albumtitels. Maar dat geldt natuurlijk voor veel meer albums...
Daar zijn de guidelines bij discogs (1.2.2.c.) heel duidelijk in. Bij 'All Caps' moet alles (behalve de eerste letter) naar lower case.
Vergelijk:
SAULT - MusicMeter.nl
en
Sault | Discography | Discogs
En nu houd ik op met zeuren (voor de komende 5 minuten dan).
3
geplaatst: 6 oktober 2021, 09:23 uur
trebremmit schreef:
Dat lijkt me gewoon een remaster, hoe wil je zoiets ook opnieuw opnemen, het is geen band die opnieuw de studio in gaat. Op pitchfork staat ook: "as been remastered from the original tapes and reissued".
Dat laatste gebeurt ook met bands om de haverklap zonder dat ze opnieuw de studio in gaan. Zoals bijvoorbeeld de 2018 Remix/Remaster van Clutching at Straws van Marillion. Discussies over de sound van de nieuwe mix t.o.v. de originele staan gewoon op de "oude" albumpagina, het is dus niet zo dat het album er opeens 2x opstaat met dezelfde cover, tracklist en tracktijden maar met een iets ander geluid.
1
geplaatst: 6 oktober 2021, 09:30 uur
Wel belangrijk dat de crew hier een standpunt inneemt, anders staat de site straks vol remasters.
0
Mssr Renard
geplaatst: 6 oktober 2021, 09:37 uur
GrafGantz schreef:
Dat laatste gebeurt ook met bands om de haverklap zonder dat ze opnieuw de studio in gaan. Zoals bijvoorbeeld de 2018 Remix/Remaster van Clutching at Straws van Marillion. Discussies over de sound van de nieuwe mix t.o.v. de originele staan gewoon op de "oude" albumpagina, het is dus niet zo dat het album er opeens 2x opstaat met dezelfde cover, tracklist en tracktijden maar met een iets ander geluid.
(quote)
Die discussie is er ook op Discogs. Feitelijk is daar de regel dat remasters en remixen bij de hoofd-entry moeten. Maar ik dat is wel allemaal gebaseerd (denk ik) op bands uit de pop/rock etc. Electronische acts die een plaat (zelf) helemaal opnieuw remixen en masteren etc., misschien zou dat dan wel kunnen gelden als nieuwe entry.
0
geplaatst: 6 oktober 2021, 09:45 uur
Mssr Renard schreef:
Daar zijn de guidelines bij discogs (1.2.2.c.) heel duidelijk in. Bij 'All Caps' moet alles (behalve de eerste letter) naar lower case.
FADING TRAIL - Count The Days - Discogs
Dat gaat niet altijd op dat daar aan de regels voldaan wordt. EveryDayHate houdt met hun nieuwe album ook een bandnaam in caps aan, maar ik heb het in normaal gangbaar schrift naar voorbeeld van Metal Archives gezet.
Of anders deze Zalm: Spinner - discogs.com
0
Mssr Renard
geplaatst: 6 oktober 2021, 10:11 uur
B.Robertson schreef:
Dat gaat niet altijd op dat daar aan de regels voldaan wordt. EveryDayHate houdt met hun nieuwe album ook een bandnaam in caps aan, maar ik heb het in normaal gangbaar schrift naar voorbeeld van Metal Archives gezet.
(quote)
Bij Zalm staat deze ook fout te boek (zie history van de edits): Just a moment... - discogs.com
Edit: we worden als site wel op een plaat van hem genoemd: Spinner - discogs.com
2
CHIEP (crew)
geplaatst: 6 oktober 2021, 10:33 uur
Mausie schreef:
Wel belangrijk dat de crew hier een standpunt inneemt, anders staat de site straks vol remasters.
Tja, in dit geval werd die ene release aangebracht als heropname. Beetje vreemd dat zoveel sites deze info gewoon overnemen als het in the end gewoon om een remaster blijkt te gaan. En die horen hier inderdaad geen aparte toevoeging te krijgen.Wel belangrijk dat de crew hier een standpunt inneemt, anders staat de site straks vol remasters.
1
Germ (crew)
geplaatst: 6 oktober 2021, 15:20 uur
Wie gaat beide releases even beluisteren om vast te stellen of het een heropname of een remastering is? 

2
Germ (crew)
geplaatst: 6 oktober 2021, 15:32 uur
gaucho schreef:
Ik vind het de laatste tijd wel erg vaak voorkomen dat namen en albumtitels volledig in hoofdletters geschreven worden, ook als het titels betreft die geen afkortingen ergens van zijn. Vind het zelf buitengewoon storend, maar dat zal wel aan mijn achtergrond als tekstschrijver liggen.
Mijn uitgangspunt zou zijn: bij twijfel niet inhalen, met andere woorden: als je online zie dat het (ook) vaak in kleine letters geschreven wordt, houd dat dat ook aan op MusicMeter. Het eerste de beste voorbeeld dat ik erbij pak, vormt in dat opzicht al meteen een twijfelgeval: Turnstile - Glow On | Releases, Reviews, Credits | Discogs. Ja, op die hoes staat toevallig ALLES in hoofdletters, ook bandnaam en albumtitels. Maar dat geldt natuurlijk voor veel meer albums...
Inderdaad, Bandcamp en sommige andere sites, waaronder ook Spotify, zetten veel titels standaard helemaal in hoofdletters, maar ik vind dat lang niet altijd vanzelfsprekend. In de 'oudheid' van de popmuziek stonden ook veel titels in hoofdletters op de hoes, maar dan was het niet vanzelfsprekend dat die typografie ook in artikelen en databases werd overgenomen. Ik zou Discogs als uitgangspunt nemen, die zijn hier vrij secuur in.
(quote)
Typografie op de hoes mag niet leidend zijn. Wanneer dat echt de enige reden is om de titel dan wel de artiest in hoofdletters te vermelden ben ik daar geen voorstander van.
(Dat is hetzelfde wanneer een artiest alleen zijn achternaam op de hoes zet en dat wij dat dan als alternatieve artiestennaam vermelden (zie Bowie en Zappa etc), daar vind ik persoonlijk ook wat van.)
In de meeste gevallen echter wordt het HOOFDLETTER gebruik wel goed gecheckt door de crew en zal het alleen worden toegelaten als de band dit zo heeft bedoeld.
0
Mssr Renard
geplaatst: 6 oktober 2021, 16:24 uur
Germ schreef:
Typografie op de hoes mag niet leidend zijn. Wanneer dat echt de enige reden is om de titel dan wel de artiest in hoofdletters te vermelden ben ik daar geen voorstander van.
(Dat is hetzelfde wanneer een artiest alleen zijn achternaam op de hoes zet en dat wij dat dan als alternatieve artiestennaam vermelden (zie Bowie en Zappa etc), daar vind ik persoonlijk ook wat van.)
In de meeste gevallen echter wordt het HOOFDLETTER gebruik wel goed gecheckt door de crew en zal het alleen worden toegelaten als de band dit zo heeft bedoeld.
(quote)
ABBA, AC/DC, a-ha, RPWL, dEUS, etc.
Dat met die alt. artiestennamen op de hoes (Bowie, Zappa) kan ik je eind volgen, maar wanneer en Trio of Quartet etc. of The .... Band etc. op de hoes ben ik er wel voorstander van. Sterker nog, ik vind dat alle trio's, band, quartets etc. een eigen bandpagina moeten hebben en niet op één hoop moeten worden gegooid (zie McCoy Tyner, Art Blakey etc.)
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.