Muziek / Toplijsten en favorieten / 80 x 80's
zoeken in:
0
geplaatst: 1 februari 2023, 19:31 uur
aERodynamIC, het lijntje tussen Soft Cell en Bronski Beat is vrij dun. De twee frontmannen hebben ook samen een duet medley opgenomen.
0
geplaatst: 1 februari 2023, 19:32 uur
Mjuman schreef:
't is toch jouw topic and you're in the dj seat
- vond dat je al zo snel met die The The kwam, 1 verzoekske uit 't zuiden des lands
(quote)
't is toch jouw topic and you're in the dj seat
- vond dat je al zo snel met die The The kwam, 1 verzoekske uit 't zuiden des lands
Iedereen die mij een beetje kent weet dat ik veel te eigenwijs ben en me niet door dat soort dingen laat leiden. Die lijsten zijn al klaar. Na mij de zondvloed 
2
geplaatst: 1 februari 2023, 19:34 uur
deric raven schreef:
aERodynamIC, het lijntje tussen Soft Cell en Bronski Beat is vrij dun. De twee frontmannen hebben ook samen een duet medley opgenomen.
Zeer slecht argument

Misschien hebben ze ook in elkaars broekje gezeten, maar dat gaat niet helpen verder

Nee, ik vind Soft Cell toch net even anders dan Bronski Beat (die ik overigens enorm waardeer en zo zijn er meer waardoor ik wel zin heb in een tweede deel waar de teugels wat gevierd worden) .
Hoe dan ook: de oplettenden hebben al gemerkt dat ik netjes op alfabetische volgorde ga dus dan weet u gelijk of een persoonlijke favo uit dat jaar nog gaat komen of niet (en dan kan het altijd nog met een ander album uiteraard).
0
geplaatst: 1 februari 2023, 19:57 uur
Ik wacht geduldig af, ik ben ook wel benieuwd hoe je Frankie Goes to Hollywood in dit verhaal ziet. Commercieel succes met confronterende songs. Och, het maakt mij verder niets uit. Het is ook zeker geen kritiek, maar natuurlijke nieuwsgierigheid.
0
geplaatst: 1 februari 2023, 20:34 uur
deric raven schreef:
Meer nog, Mike Thorne producete Age Of Consent en haalde zelfs Dave Tofani, de klarinetist die op menig Soft Cell nummer te horen is, naar de studio voor een paar partijen. En de 12" versies van dat album mogen zo naast die van Soft Cell gelegd worden. Daar zit duidelijk de hand van producer Thorne in.
0
geplaatst: 1 februari 2023, 20:38 uur
Ik ervaar dat ook zo, mooi dat aERodynamIC daar weer anders in staat. Zo heeft iedereen een andere beleving van dit tijdperk.
0
geplaatst: 1 februari 2023, 22:04 uur
Jullie weten dat er nog een vervolg komt als deze 80 geweest zijn he 

2
geplaatst: 1 februari 2023, 22:23 uur
32. Alphaville - Forever Young (1984)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1748.jpg?cb=1639524248
Vooruit, ook Alphaville paste nog net in dit rijtje van 80. Het zou wat beter op z'n plek zijn in het volgende deel. Maar goed. Het blijft lekker. Geen hoogvlieger wat mij betreft en moet het hebben van de hits.
Dit misschien?
Sander ziet het zo
https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1748.jpg?cb=1639524248
Vooruit, ook Alphaville paste nog net in dit rijtje van 80. Het zou wat beter op z'n plek zijn in het volgende deel. Maar goed. Het blijft lekker. Geen hoogvlieger wat mij betreft en moet het hebben van de hits.
Dit misschien?
Pietro schreef:
Forever Young was een van de eerste platen die ooit aanschafte. Ik zal een jaar of 15 zijn geweest en ik heb het destijds niet echt als een gelukkige aankoop beschouwd. Ik kocht de plaat puur en alleen vanwege Forever Young en Big in Japan, maar de rest kon me op dat moment nauwelijks bekoren. Ik was in die tijd meer geinteressseerd in alternatieve rock en heavy metal en deze plaat was een wat vreemde eend in mijn collectie. Jarenlang heeft Forever Young liggen verstoffen in mijn collectie, maar een jaar of vijf geleden heb ik het – aangewakkerd door mijn steeds groter wordende interesse in 80’s new wave – een nieuwe kans gegeven.
En warempel... de plaat liet op mij een veel betere indruk achter dan in mijn tienerjaren. Het epische Sounds Like a Melody is met haar veelvuldig gebruik van synths een mooi tijdsbeeld, maar klinkt tegelijkertijd nog steeds verfrissend. Ook het wat donkerder klinkende A Victory of Love is een hoogtepunt voor mij, maar eigenlijk bevat dit album geen echte missers. Zelfs Lies, hier op MusicMeter slechts door één persoon aangevinkt als favoriete track, laat een prima indruk op mij achter.
Forever Young zal geen vijf sterren krijgen van mij of een top 10 beoordeling. Het is evenmin een album dat ik vaak opzet, maar van tijd tot tijd doe ik dat wel met alle plezier. En het stelt me nooit teleur. Achteraf ben ik blij dat ik deze plaat nooit van de hand heb gedaan: 4*
Forever Young was een van de eerste platen die ooit aanschafte. Ik zal een jaar of 15 zijn geweest en ik heb het destijds niet echt als een gelukkige aankoop beschouwd. Ik kocht de plaat puur en alleen vanwege Forever Young en Big in Japan, maar de rest kon me op dat moment nauwelijks bekoren. Ik was in die tijd meer geinteressseerd in alternatieve rock en heavy metal en deze plaat was een wat vreemde eend in mijn collectie. Jarenlang heeft Forever Young liggen verstoffen in mijn collectie, maar een jaar of vijf geleden heb ik het – aangewakkerd door mijn steeds groter wordende interesse in 80’s new wave – een nieuwe kans gegeven.
En warempel... de plaat liet op mij een veel betere indruk achter dan in mijn tienerjaren. Het epische Sounds Like a Melody is met haar veelvuldig gebruik van synths een mooi tijdsbeeld, maar klinkt tegelijkertijd nog steeds verfrissend. Ook het wat donkerder klinkende A Victory of Love is een hoogtepunt voor mij, maar eigenlijk bevat dit album geen echte missers. Zelfs Lies, hier op MusicMeter slechts door één persoon aangevinkt als favoriete track, laat een prima indruk op mij achter.
Forever Young zal geen vijf sterren krijgen van mij of een top 10 beoordeling. Het is evenmin een album dat ik vaak opzet, maar van tijd tot tijd doe ik dat wel met alle plezier. En het stelt me nooit teleur. Achteraf ben ik blij dat ik deze plaat nooit van de hand heb gedaan: 4*
Sander ziet het zo

vigil schreef:
De tijd dat kwajongens nog door de strenge doch rechtvaardige veldwachter ter verantwoording werden geroepen omdat de boefjes een appeltje uit den boomgaard van heer pastoor hadden gepikt ligt toch echt voor dit typische '80's product
De tijd dat kwajongens nog door de strenge doch rechtvaardige veldwachter ter verantwoording werden geroepen omdat de boefjes een appeltje uit den boomgaard van heer pastoor hadden gepikt ligt toch echt voor dit typische '80's product
1
geplaatst: 1 februari 2023, 23:25 uur
Prachtig rijtje: Tears For Fears, The Chameleons, The The... al deze platen staan er nog. Alphaville ken ik niet. 

0
geplaatst: 2 februari 2023, 00:03 uur
dazzler schreef:
Klinkt mij altijd als een goed geprobeerde kopie uit 1983 van het postpunk geluid uit 1981 in de oren.
Klinkt mij altijd als een goed geprobeerde kopie uit 1983 van het postpunk geluid uit 1981 in de oren.
Grappig dat je dit zegt. Zo dacht ik er in 1985 ook een beetje over. Chameleons, een prachtige band, maar wel met een geluid dat in 1980/81 vooruitstrevender geweest was. Toch een beetje een geval van achter de stoottroepen aanlopen….
0
geplaatst: 2 februari 2023, 00:28 uur
The The - Soul Mining
Kende de singles van The The wel, maar ben me pas in de albums gaan verdiepen in 1988/89. Dat was toen ik op de radio (ik denk VPRO) het nummer ‘Another Boy Drowning’ van Matt’s debuutplaat ‘Burning Blue Soul’ hoorde. Geweldige afsluiter van een prachtig donker postpunk-album uit het topjaar 1981. Dat album ook als eerste gekocht. Mooie teksten ook. Draai ik op gezette tijden (late uurtjes van zomernachten) nog altijd. Zijn andere werk, waaronder Soul Mining, draai ik vaker.
Saturday night and I was lying in my bed
The window was open and raindrops
Were bouncing off my head
When it hit me like a Thunderbolt!!!
"I don't know nothing and I'm scared
That I never will"
You pray to your god, that you'll never
Feel so much pain again
But the agony - has just begun
(Another Boy Drowning)
Kende de singles van The The wel, maar ben me pas in de albums gaan verdiepen in 1988/89. Dat was toen ik op de radio (ik denk VPRO) het nummer ‘Another Boy Drowning’ van Matt’s debuutplaat ‘Burning Blue Soul’ hoorde. Geweldige afsluiter van een prachtig donker postpunk-album uit het topjaar 1981. Dat album ook als eerste gekocht. Mooie teksten ook. Draai ik op gezette tijden (late uurtjes van zomernachten) nog altijd. Zijn andere werk, waaronder Soul Mining, draai ik vaker.
Saturday night and I was lying in my bed
The window was open and raindrops
Were bouncing off my head
When it hit me like a Thunderbolt!!!
"I don't know nothing and I'm scared
That I never will"
You pray to your god, that you'll never
Feel so much pain again
But the agony - has just begun
(Another Boy Drowning)
0
geplaatst: 2 februari 2023, 00:44 uur
Alphaville - Big In Japan
Dit nummer zat ook standaard in onze DJ-setlist voor de klassenfuifen. Vooral de meiden in de klas waren er van gecharmeerd (nou ja, van de zanger). Leuke singles. Het album is niet heel bijzonder. Maar staat hier wel in de kast (paar jaar terug afgenomen van de plaatselijk occasionhandelaar).
Dit nummer zat ook standaard in onze DJ-setlist voor de klassenfuifen. Vooral de meiden in de klas waren er van gecharmeerd (nou ja, van de zanger). Leuke singles. Het album is niet heel bijzonder. Maar staat hier wel in de kast (paar jaar terug afgenomen van de plaatselijk occasionhandelaar).
0
geplaatst: 2 februari 2023, 07:37 uur
Het Alphaville album leerde ik plas later kennen al had ik de vier aanwezige singles van bij hun release hoog zitten. Tussen de zes albumtracks zitten met Victory Of Love en Summer In Berlin nog twee sterke nummers. De vier andere vallen niet tegen. Daarom toch een klassieker vind ik. Die soft synthipop touch en die bij momenten hoge vocalen doet me altijd aan a-ha denken. Maar Alphaville had het moelijker om de lat hoog te houden op de latere albums omdat songsmid Frank Mertens de band na het debuut verliet.
1
geplaatst: 2 februari 2023, 17:34 uur
dazzler schreef:
Die soft synthipop touch en die bij momenten hoge vocalen doet me altijd aan a-ha denken. Maar Alphaville had het moelijker om de lat hoog te houden op de latere albums omdat songsmid Frank Mertens de band na het debuut verliet.
Die soft synthipop touch en die bij momenten hoge vocalen doet me altijd aan a-ha denken. Maar Alphaville had het moelijker om de lat hoog te houden op de latere albums omdat songsmid Frank Mertens de band na het debuut verliet.
Eens. a-ha gaan we in deel twee tegenkomen. Alphaville was een van de laatste toevoegingen en daarna bedacht ik me dat het beter a-ha had kunnen wezen. Maar dat wordt nog goedgemaakt

1
geplaatst: 2 februari 2023, 17:39 uur
33. Animotion - Animotion (1984)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/48000/48368.jpg
In de categorie 'onbekend en het zou eigenlijk niet in deze rij moeten staan' toch ervoor gekozen Animotion in de lijst te zetten. Zelf beoordeel ik het album met 3*. Dat is iets boven het gemiddelde. Of dat een terecht gemiddelde is?1 Laten we het daar eens over hebben dan.
Erg bekend is het niet, op dat ene hitje na dan:
De enige die er nog enigszins over te spreken is:
Zelf vind ik het allemaal wel erg negatief, zeker als je ze in het rijtje soortgelijke bands plaatst die dan veel beter scoren.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/48000/48368.jpg
In de categorie 'onbekend en het zou eigenlijk niet in deze rij moeten staan' toch ervoor gekozen Animotion in de lijst te zetten. Zelf beoordeel ik het album met 3*. Dat is iets boven het gemiddelde. Of dat een terecht gemiddelde is?1 Laten we het daar eens over hebben dan.
Erg bekend is het niet, op dat ene hitje na dan:
lebowski schreef:
Obsession was destijds een aanstekelijk hitje - a la Duran Duran - en vaste gast op feestjes. De rest van het album ken ik eigenlijk niet.
Obsession was destijds een aanstekelijk hitje - a la Duran Duran - en vaste gast op feestjes. De rest van het album ken ik eigenlijk niet.
orbit schreef:
Behalve Obsession ken ik hier ook niks van, wel leuk nummer.
Behalve Obsession ken ik hier ook niks van, wel leuk nummer.
De enige die er nog enigszins over te spreken is:
Crush schreef:
Ik vind 'Turn around' het beste nummer, uitgerekend de b-kant van hit 'Obsession'.
Ook 'Let him go' en 'Holding you' kwamen op single uit, maar flopten.
Naast de hit hebben de andere nummers dan ook niet zo'n hoog 'meezing' gehalte, deels vergelijkbaar met Duran Duran, maar met wat meer wave invloeden. Aardig album.
Ik vind 'Turn around' het beste nummer, uitgerekend de b-kant van hit 'Obsession'.
Ook 'Let him go' en 'Holding you' kwamen op single uit, maar flopten.
Naast de hit hebben de andere nummers dan ook niet zo'n hoog 'meezing' gehalte, deels vergelijkbaar met Duran Duran, maar met wat meer wave invloeden. Aardig album.
Zelf vind ik het allemaal wel erg negatief, zeker als je ze in het rijtje soortgelijke bands plaatst die dan veel beter scoren.
0
geplaatst: 2 februari 2023, 17:48 uur
Ik vind Animotion meer in de lijn van Space Monkeys liggen, hoog Duran Duran gehalte met een beetje wat stoerdere Wham invloeden.
https://youtu.be/8A40GT7pHAQ
0
geplaatst: 2 februari 2023, 18:09 uur
Animotion is één van die mid-80's synthipop bands met nog een hele lichte new wave connectie die het in Duitsland (Duitstalig Europa) erg goed deden met stevige top 10 noteringen voor Obsession en I Engineer (van hun tweede elpee). Dat de band ook een heel album zou kunnen boeien, is nieuw voor mij. Misschien toch eens proberen... Zou ik misschien eerder in de popafdeling verwacht hebben.
1
geplaatst: 2 februari 2023, 18:19 uur
dazzler schreef:
Zou ik misschien eerder in de popafdeling verwacht hebben.
Zou ik misschien eerder in de popafdeling verwacht hebben.
Vooruit, leg ik het nog 1 keer uit

Daar zou die zeker horen, ware het niet dat ik bij het opstellen van deze 80 helemaal niet het idee had er nog een vervolg aan te willen geven. Uitgangspunt was zoals benoemd in de openingspost, maar daar krijg je niet 80 plekken mee vol, dus ben ik wat gaten gaan dichten...... en klaar was de lijst met verder geen ander vooruitzicht (die er uiteindelijk wel gaat komen, met dank aan de deelnemers hier).
Dat is alles. En ja, wist ik het vooraf dan had ik wel wat omgezet hier en daar. Animotion behoort echt tot de allerlaatste gaatjes die gedicht moesten worden om aan 80 te komen.
En nu zeg ik hier niks meer over verder: iedereen doet het er maar mee. Ik heb ook al duidelijk gemaakt dat de keuzes arbitrair zijn en dat er verder niks mee bedoeld wordt behalve dan een topic waar nostalgie hoogtij kan vieren en hopelijk andere generaties anders laat kijken naar dit geweldige decennium

1
geplaatst: 2 februari 2023, 19:30 uur
deric raven schreef:
Ik vind Animotion meer in de lijn van Space Monkeys liggen, hoog Duran Duran gehalte met een beetje wat stoerdere Wham invloeden.
Ik zag dat Space Monkey helemaal niet op de site staat
Lekker popplaatje wel.Net op tijd kunnen toevoegen om in deel 2 makkelijk te linken

1
geplaatst: 2 februari 2023, 19:55 uur
Ik had het nochtans volkomen begrepen, hoor. Het was dan ook geen kritiek maar een bedenking.
Ik geniet rustig verder van je topic. Het kriebelt zelfs om iets gelijkaardigs te doen. Maar ik wil uw donder niet stelen. Je uitgangspunt is briljant. Gewoon wat random jaren 80 albums die je leuk vindt en die wat meer aandacht verdienen. Misschien moet ik zoiets uitwerken met singles?
1
geplaatst: 2 februari 2023, 20:00 uur
dazzler schreef:
Het was dan ook geen kritiek maar een bedenking omdat ik die van Animotion los van je op stapel staande topic opvallend poppy vindt in vergelijking tot je andere keuzes.
Het was dan ook geen kritiek maar een bedenking omdat ik die van Animotion los van je op stapel staande topic opvallend poppy vindt in vergelijking tot je andere keuzes.
Klopt helemaal!
Gewoon wat random jaren 80 albums die je leuk vindt en wat meer aandacht verdienen. Misschien moet ik zoiets uitwerken met singles?
Ik ben zelf toch meer een album mens. En juist dat random wilde ik wel een beetje voorkomen, vandaar de regel dat het geen solo artiesten moesten zijn, geen megasterren en vooral een beetje gericht op gitaarpop. Daar waren er behoorlijk wat van en ze zijn al geweest en komen nog, maar 80 was erg ambitieus.
Dan kom je bij albums die op zich nog wel kunnen maar dan krijg je toch weer het probleem dat je dan echt albums gaat missen. Bijvoorbeeld; waar is a-ha? Bronski Beat? Als Animotion en Alphaville er wel tussen staan. Denk dat ik daar onbewust heb gekeken naar het minder bekende of zo.
Gelukkig ga ik gewoon door en geef ik mezelf wat meer vrijheid (met zelfs albums die ik niet veel vind, maar er dan wel tussen horen). Een beetje regels en doorlopende lijn maakt het toch boeiender denk ik en levert een steviger volgend publiek wellicht?!
3
geplaatst: 2 februari 2023, 21:57 uur
34. Blancmange - Mange Tout (1984)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/7000/7771.jpg?cb=1504163382
Die ABBA cover was volgens mij toch wel een hitje:
En verder nog mooie woorden voor een prima jaren '80 synth-wave album:
https://www.musicmeter.nl/images/cover/7000/7771.jpg?cb=1504163382
Die ABBA cover was volgens mij toch wel een hitje:
Jan Wessels schreef:
Blind Vision was een lekkere, stuiterende, dansplaat van deze band. Werd toen niet echt als "pop" gezien maar eerder als synth-wave. Het album viel daarna toch wel wat tegen maar bevat naast de volstrekt overbodige Abba-cover ook het mooie Don't tell me. 3,0
Blind Vision was een lekkere, stuiterende, dansplaat van deze band. Werd toen niet echt als "pop" gezien maar eerder als synth-wave. Het album viel daarna toch wel wat tegen maar bevat naast de volstrekt overbodige Abba-cover ook het mooie Don't tell me. 3,0
En verder nog mooie woorden voor een prima jaren '80 synth-wave album:
dazzler schreef:
Dit is zonder meer Blancmange's beste album,
hoe goed hun debuut Happy Families ook moge zijn.
Het met oosterse tabla en sitar gekuide Don't Tell Me
en de zwaar onderschatte synthpop sneer van Blind Vision
zijn twee van mijn allermeest gekoesterde 80s anthems.
De tongue-in-cheek cover van Abba's The Day before You Came
en de opgefunkte single That's Love That It Is mogen er ook wezen.
Het onderkoelde Game Above My Head (dat altijd lichtjes aan
Pa van Doe Maar doet denken) was de b-kant van Waves,
maar werd voor dit album heropgevist ... een zege.
Dat zijn al 5 tracks die we mogen ... de helft van het album dus.
De overige albumtracks vallen op door hun diversiteit ... het lijkt wel
of Neil Arthur en Stephen Luscombe alle stijlen lusten (mange tout).
Soms levert dat een aardigheidje op (de close harmony in See the Train),
maar evengoed gaan ze lichtjes genant door de bocht (Murder).
Van de bonustracks wordt vooral Vishnu door menig fan geprezen.
Klinkt als een oosterse psalm in een muzikale bewerking van Cabaret Voltaire.
Alle extended versies op een rij bezorgen je een indigestie, maar af
en toe is outfreaken op Don't Tell Me en Blind Vision toegelaten.
Dit is zonder meer Blancmange's beste album,
hoe goed hun debuut Happy Families ook moge zijn.
Het met oosterse tabla en sitar gekuide Don't Tell Me
en de zwaar onderschatte synthpop sneer van Blind Vision
zijn twee van mijn allermeest gekoesterde 80s anthems.
De tongue-in-cheek cover van Abba's The Day before You Came
en de opgefunkte single That's Love That It Is mogen er ook wezen.
Het onderkoelde Game Above My Head (dat altijd lichtjes aan
Pa van Doe Maar doet denken) was de b-kant van Waves,
maar werd voor dit album heropgevist ... een zege.
Dat zijn al 5 tracks die we mogen ... de helft van het album dus.
De overige albumtracks vallen op door hun diversiteit ... het lijkt wel
of Neil Arthur en Stephen Luscombe alle stijlen lusten (mange tout).
Soms levert dat een aardigheidje op (de close harmony in See the Train),
maar evengoed gaan ze lichtjes genant door de bocht (Murder).
Van de bonustracks wordt vooral Vishnu door menig fan geprezen.
Klinkt als een oosterse psalm in een muzikale bewerking van Cabaret Voltaire.
Alle extended versies op een rij bezorgen je een indigestie, maar af
en toe is outfreaken op Don't Tell Me en Blind Vision toegelaten.
1
geplaatst: 3 februari 2023, 17:30 uur
Die ABBA cover was lekker tongue in cheek met de klemtoon op dat gekunstelde Engels van het Zweedse kwartet.
4
geplaatst: 3 februari 2023, 17:31 uur
35. Cocteau Twins - Treasure (1984)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/2000/2151.jpg
Mijn favoriet van dit gezelschap.
Maar hier zit natuurlijk wel wat in. Een buitenbeentje in deze lijst met 80 (waar het album 36 goed mee samenvalt trouwens):
https://www.musicmeter.nl/images/cover/2000/2151.jpg
Mijn favoriet van dit gezelschap.
titan schreef:
Hoewel ze er zelf niet veel aan schijnen te vinden is dit wat mij betreft het absolute hoogtepunt uit de carriere van de Cocteau twins. Muziek van serene en etherische schoonheid gezongen door een vrouw met een engelenstem, die op dit album haar definitieve vocale topvorm vond en jarenlang de blauwdruk die toendertijds typische 4AD-sound. 5*
Hoewel ze er zelf niet veel aan schijnen te vinden is dit wat mij betreft het absolute hoogtepunt uit de carriere van de Cocteau twins. Muziek van serene en etherische schoonheid gezongen door een vrouw met een engelenstem, die op dit album haar definitieve vocale topvorm vond en jarenlang de blauwdruk die toendertijds typische 4AD-sound. 5*
Leonidas55 schreef:
Inderdaad een zeer sterk album met een mysterieuze, hoopgevende sfeer. Voorloper der alle dream pop acts. 5 sterren.
Inderdaad een zeer sterk album met een mysterieuze, hoopgevende sfeer. Voorloper der alle dream pop acts. 5 sterren.
Maar hier zit natuurlijk wel wat in. Een buitenbeentje in deze lijst met 80 (waar het album 36 goed mee samenvalt trouwens):
dazzler schreef:
Nu wordt het even slikken, want deze plaat
is eigenlijk met geen woorden te beschrijven.
0
geplaatst: 3 februari 2023, 18:28 uur
dazzler schreef:
Ik verwacht nog wel een reactie hierop van dazzler

0
geplaatst: 3 februari 2023, 19:20 uur
Die geeft ie zelf al in zijn review waar dit de openingszin van is

Ik zie nu pas dat dit zijn nummer 1 is. Nooit in de gaten gehad.
0
geplaatst: 3 februari 2023, 19:49 uur
Hoewel de platen van Cocteau Twins prachtig zijn, vond ik destijds hun live optreden maar zozo.
Persoonlijk vond ik dat ik net zo goed thuis hun plaat had kunnen opzetten.
Persoonlijk vond ik dat ik net zo goed thuis hun plaat had kunnen opzetten.
2
geplaatst: 3 februari 2023, 20:47 uur
Het idee achter die openingszin was het feit dat Liz Fraser zelf woorden verzint om te zingen, zolang ze maar goed klinken. Daarom is het album ook in die betekenis met geen woorden te beschrijven.
aERodynamIC schreef:
Ik ook al een aantal jaren niet meer. Die top 10 is aan herziening toe. Blijft wel in de top 3.
4
geplaatst: 3 februari 2023, 22:50 uur
36. Dead Can Dance - Dead Can Dance (1984)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1301.jpg
Een lange quote deze keer, maar het sluit mooi aan bij het vorige album van Cocteau Twins:
https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1301.jpg
Een lange quote deze keer, maar het sluit mooi aan bij het vorige album van Cocteau Twins:
stoepkrijt schreef:
Het is 1984. Cocteau Twins heeft al twee post-punkalbums uitgebracht, Siouxsie and the Banshees timmeren al een tijdje aan de weg met hun gothic-punk en The Cure heeft net hun trilogie darkwave-albums afgesloten. Post-punk is in. Op dat moment komt Dead Can Dance uit. Een album dat perfect in het tijdsbeeld past.
Als je dit debuutalbum in een hokje zou moeten plaatsen zou dat zonder twijfel het hokje ‘post-punk’ zijn. Toch is dit album helemaal niet zo standaard. Het is donker, zwaarmoedig en mysterieus, maar lang niet alle nummers passen in hetzelfde hokje. Dat komt doordat dit duo twee zangers in huis heeft. Ik kan me geen andere band voorstellen die twee zulk uiteenlopende zangers heeft, met zulke uiteenlopende zangstijlen. Natuurlijk, aan de muzikale begeleiding kun je horen dat je met dezelfde band van doen hebt, maar de nummers van Perry en Gerrard vormen een wereld van verschil. Het zorgt voor een vreemde tweedeling binnen het album.
Brendan Perry heeft een donkere, zware stem die bij vlagen aan Ian Curtis doet denken, al spande die natuurlijk de kroon qua zwartgallig stemgeluid. Perry’s zang leent zich uitstekend voor post-punk, voor sombere songs met neerslachtige teksten. Nummers die gedomineerd worden door diepe bassen en stuwende drums. Zulke nummers zijn dan ook volop te vinden op dit album. Toch ben ik niet helemaal tevreden.
Voor mij mist deze post-punk iets. Het is me niet donker genoeg. Althans, de donkerte weet me niet te pakken. De ingrediënten voor post-punk zijn allemaal aanwezig, maar de band maakt er doelbewust een dansbare, lichter verteerbare versie van. Ik krijg hier geen akelig gevoel bij of zelfmoordpogingen van. En dat hoort post-punk of darkwave tot op zekere hoogte juist wél te doen.
Gelukkig doet Lisa Gerrard ook mee. Haar stem is als die van een heks. Ze probeert je te bezweren, mee te trekken in een diepe, diepe afgrond. Ze behekst je, zoals Elizabeth Frazer dat ook zo goed kan. Dít maakt wel indruk. Bij haar nummers ga ik me ongemakkelijk voelen en daar zat ik net op te wachten. Haar onverstaanbare prietpraat en de vibratie in haar stem maken het geheel alleen nog maar intrigerender.
De muziek is in deze nummers over het algemeen ook trager en mysterieuzer. Dansbaar is het al helemaal niet meer. De sfeervolle nummers van Lisa Gerrard passen eigenlijk totaal niet bij de dansbare post-punk van Perry. Op Dead Can Dance lijken twee muzikale werelden samen te komen. Dat heeft voor- en nadelen.
Laat ik vooropstellen dat alle nummers door dezelfde band van muziek worden voorzien. Dat hoor je er ook wel aan af. Zowel de mysterieuze klaagliederen van Gerrard als de dansbare wavesongs van Perry klinken als Dead Can Dance. Toch voelt het als een vreemde tweedeling en dat komt de samenhang niet echt ten goede. De band is nog duidelijk zoekende. Beide muzikanten lijken een muzikale voorkeur te hebben en samen zijn ze er nog niet uit welke kant ze op zullen gaan.
Van de andere kant: Er zijn een paar nummers (Threshold en Wild in the Woods) waar de muzikale voorkeuren van Perry en Gerrard elkaar lijken te vinden en tot een mooie synthese komen. Bovendien heeft Dead Can Dance hier al duidelijk een eigen stijl te pakken. De donkerte en het mysterie zijn vrij nadrukkelijk aanwezig en de wereldse invloeden zoals tribal drums zijn een erg interessante toevoeging. Het geeft de muziek een bijzonder karakter.
Het is 1984 en de post-punkscene is in volle bloei. Met Dead Can Dance heeft zich een nieuwe band aan het front gemeld. Het hart van de post-punkliefhebber is sneller gaan kloppen, maar er moet nog heel wat gebeuren wil men deze verhoogde hartslag behouden. Hoe gaat deze band zich ontwikkelen? Kiezen ze de kant van Perry en blijven ze pure post-punk maken? Schuiven ze wat op richting darkwave? Of kiezen ze voor de sfeervolle weg van Gerrard? Wordt hun muziek mysterieuzer en beangstigender? Een gulden middenweg is misschien nog wel de beste optie. Een verfijnde versie van Dead Can Dance, maar dan met minder grote contrasten.
Nog geen half jaar later geeft Dead Can Dance met het uitbrengen van Garden of the Arcane Delights zelf de eerste antwoorden. Musica Eternal blijkt veel meer dan een gek experimentje te zijn geweest.
Het is 1984. Cocteau Twins heeft al twee post-punkalbums uitgebracht, Siouxsie and the Banshees timmeren al een tijdje aan de weg met hun gothic-punk en The Cure heeft net hun trilogie darkwave-albums afgesloten. Post-punk is in. Op dat moment komt Dead Can Dance uit. Een album dat perfect in het tijdsbeeld past.
Als je dit debuutalbum in een hokje zou moeten plaatsen zou dat zonder twijfel het hokje ‘post-punk’ zijn. Toch is dit album helemaal niet zo standaard. Het is donker, zwaarmoedig en mysterieus, maar lang niet alle nummers passen in hetzelfde hokje. Dat komt doordat dit duo twee zangers in huis heeft. Ik kan me geen andere band voorstellen die twee zulk uiteenlopende zangers heeft, met zulke uiteenlopende zangstijlen. Natuurlijk, aan de muzikale begeleiding kun je horen dat je met dezelfde band van doen hebt, maar de nummers van Perry en Gerrard vormen een wereld van verschil. Het zorgt voor een vreemde tweedeling binnen het album.
Brendan Perry heeft een donkere, zware stem die bij vlagen aan Ian Curtis doet denken, al spande die natuurlijk de kroon qua zwartgallig stemgeluid. Perry’s zang leent zich uitstekend voor post-punk, voor sombere songs met neerslachtige teksten. Nummers die gedomineerd worden door diepe bassen en stuwende drums. Zulke nummers zijn dan ook volop te vinden op dit album. Toch ben ik niet helemaal tevreden.
Voor mij mist deze post-punk iets. Het is me niet donker genoeg. Althans, de donkerte weet me niet te pakken. De ingrediënten voor post-punk zijn allemaal aanwezig, maar de band maakt er doelbewust een dansbare, lichter verteerbare versie van. Ik krijg hier geen akelig gevoel bij of zelfmoordpogingen van. En dat hoort post-punk of darkwave tot op zekere hoogte juist wél te doen.
Gelukkig doet Lisa Gerrard ook mee. Haar stem is als die van een heks. Ze probeert je te bezweren, mee te trekken in een diepe, diepe afgrond. Ze behekst je, zoals Elizabeth Frazer dat ook zo goed kan. Dít maakt wel indruk. Bij haar nummers ga ik me ongemakkelijk voelen en daar zat ik net op te wachten. Haar onverstaanbare prietpraat en de vibratie in haar stem maken het geheel alleen nog maar intrigerender.
De muziek is in deze nummers over het algemeen ook trager en mysterieuzer. Dansbaar is het al helemaal niet meer. De sfeervolle nummers van Lisa Gerrard passen eigenlijk totaal niet bij de dansbare post-punk van Perry. Op Dead Can Dance lijken twee muzikale werelden samen te komen. Dat heeft voor- en nadelen.
Laat ik vooropstellen dat alle nummers door dezelfde band van muziek worden voorzien. Dat hoor je er ook wel aan af. Zowel de mysterieuze klaagliederen van Gerrard als de dansbare wavesongs van Perry klinken als Dead Can Dance. Toch voelt het als een vreemde tweedeling en dat komt de samenhang niet echt ten goede. De band is nog duidelijk zoekende. Beide muzikanten lijken een muzikale voorkeur te hebben en samen zijn ze er nog niet uit welke kant ze op zullen gaan.
Van de andere kant: Er zijn een paar nummers (Threshold en Wild in the Woods) waar de muzikale voorkeuren van Perry en Gerrard elkaar lijken te vinden en tot een mooie synthese komen. Bovendien heeft Dead Can Dance hier al duidelijk een eigen stijl te pakken. De donkerte en het mysterie zijn vrij nadrukkelijk aanwezig en de wereldse invloeden zoals tribal drums zijn een erg interessante toevoeging. Het geeft de muziek een bijzonder karakter.
Het is 1984 en de post-punkscene is in volle bloei. Met Dead Can Dance heeft zich een nieuwe band aan het front gemeld. Het hart van de post-punkliefhebber is sneller gaan kloppen, maar er moet nog heel wat gebeuren wil men deze verhoogde hartslag behouden. Hoe gaat deze band zich ontwikkelen? Kiezen ze de kant van Perry en blijven ze pure post-punk maken? Schuiven ze wat op richting darkwave? Of kiezen ze voor de sfeervolle weg van Gerrard? Wordt hun muziek mysterieuzer en beangstigender? Een gulden middenweg is misschien nog wel de beste optie. Een verfijnde versie van Dead Can Dance, maar dan met minder grote contrasten.
Nog geen half jaar later geeft Dead Can Dance met het uitbrengen van Garden of the Arcane Delights zelf de eerste antwoorden. Musica Eternal blijkt veel meer dan een gek experimentje te zijn geweest.
* denotes required fields.