Muziek / Toplijsten en favorieten / 80 x 80's
zoeken in:
5
geplaatst: 30 januari 2023, 17:29 uur
27. New Order - Power, Corruption & Lies (1983)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/5000/5225.jpg?cb=1644139565
Zelf vind ik dit typisch zo'n album waarvan ik net niet goed weet wat ik er nu van moet vinden
Ik kan deze recensie van Herman wel volgen denk ik.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/5000/5225.jpg?cb=1644139565
herman schreef:
Na de gitzwarte duisternis van Movement gloort er bij Power, Corruption and Lies weer enig licht ("the sky is red this night") aan de horizon in New Order's wereld.
Al is Age Of Consent sec zeker geen vrolijk nummer, als je dit meteen na Movement draait, heb je wel het gevoel dat Magere Hein de duimschroef des doods niet nòg verder aandraait. Tijd om onder de dekens vandaan te kruipen, het leven gaat weer verder.
Desalniettemin is Power, Corruption and Lies wel een mindere plaat dan Movement, wat mij betreft. Waar Movement een behoorlijk consistente plaat was en mij mee wist te zuigen, gaat dit maar ten dele op voor PCL.
Het begin van de plaat is vrij wisselend. Age Of Consent is een fijn nummer, maar We All Stand is wel heel erg zeurderig en The Village daarna zo vrolijk dat het flauw aan doet. Alsof een begrafenisorkest opeens een carnavalskraker inzet. Beetje jammer...
Vanaf 586 zit er gelukkig een stijgende lijn in. Vanaf hier is het album ook een stuk coherenter, aangezien er geen grote stijlveranderingen meer plaatsvinden. 586 begint nog stemmig, maar na een minuutje ongeveer faden de voor New Order zo typerende dansbeats in. 586 heeft ook wel wat van Blue Monday en wat dat betreft is het ook niet raar dat Blue Monday op de Amerikaanse uitgave van PCL tussen dit nummer en Your Silent Face is gezet.
Your Silent Face en het daaropvolgende Ultraviolence vormen wat mij betreft het hoogtepunt van dit album. New Order klinkt hier zelfzekerder dan ooit te voren.
Ecstacy vind ik vervolgens een wat rare track. De zang is dermate vervormd dat het niet meer te verstaan is. Bands zouden daar nu niet meer mee wegkomen, denk ik. Zeker geen slecht nummer, maar ik had liever gewone vocalen gehad.
Slotstuk Leave Me Alone is een nummer dat goed in de huidige tijd past. Qua sound heeft het wel wat van hedendaagse bands als Bloc Party. Erg ritmisch en een dramatische voordracht.
4 uit 5 voor PCL, met de gedachte dat het meer had kunnen zijn... Er was vast wel een goede b-kant van een 12" die in plaats van We All stand had gekund.
Na de gitzwarte duisternis van Movement gloort er bij Power, Corruption and Lies weer enig licht ("the sky is red this night") aan de horizon in New Order's wereld.
Al is Age Of Consent sec zeker geen vrolijk nummer, als je dit meteen na Movement draait, heb je wel het gevoel dat Magere Hein de duimschroef des doods niet nòg verder aandraait. Tijd om onder de dekens vandaan te kruipen, het leven gaat weer verder.

Desalniettemin is Power, Corruption and Lies wel een mindere plaat dan Movement, wat mij betreft. Waar Movement een behoorlijk consistente plaat was en mij mee wist te zuigen, gaat dit maar ten dele op voor PCL.
Het begin van de plaat is vrij wisselend. Age Of Consent is een fijn nummer, maar We All Stand is wel heel erg zeurderig en The Village daarna zo vrolijk dat het flauw aan doet. Alsof een begrafenisorkest opeens een carnavalskraker inzet. Beetje jammer...
Vanaf 586 zit er gelukkig een stijgende lijn in. Vanaf hier is het album ook een stuk coherenter, aangezien er geen grote stijlveranderingen meer plaatsvinden. 586 begint nog stemmig, maar na een minuutje ongeveer faden de voor New Order zo typerende dansbeats in. 586 heeft ook wel wat van Blue Monday en wat dat betreft is het ook niet raar dat Blue Monday op de Amerikaanse uitgave van PCL tussen dit nummer en Your Silent Face is gezet.
Your Silent Face en het daaropvolgende Ultraviolence vormen wat mij betreft het hoogtepunt van dit album. New Order klinkt hier zelfzekerder dan ooit te voren.
Ecstacy vind ik vervolgens een wat rare track. De zang is dermate vervormd dat het niet meer te verstaan is. Bands zouden daar nu niet meer mee wegkomen, denk ik. Zeker geen slecht nummer, maar ik had liever gewone vocalen gehad.
Slotstuk Leave Me Alone is een nummer dat goed in de huidige tijd past. Qua sound heeft het wel wat van hedendaagse bands als Bloc Party. Erg ritmisch en een dramatische voordracht.
4 uit 5 voor PCL, met de gedachte dat het meer had kunnen zijn... Er was vast wel een goede b-kant van een 12" die in plaats van We All stand had gekund.
Zelf vind ik dit typisch zo'n album waarvan ik net niet goed weet wat ik er nu van moet vinden

Ik kan deze recensie van Herman wel volgen denk ik.
1
geplaatst: 30 januari 2023, 19:48 uur
Kan ik wel inkomen. Movement was nog midden in het rouwproces van Joy Division en PCL de Phoenix die een compleet nieuwe weg in sloeg. De plaat deed het goed in de feestjes van het kraakpand waar ik in 1983 veelvuldig verbleef
0
geplaatst: 30 januari 2023, 19:55 uur
PC&L... misschien wel mijn favoriete album ever.
Met Blue Monday / The Beach als bonus 12" uiteraard.
Met Blue Monday / The Beach als bonus 12" uiteraard.
1
geplaatst: 30 januari 2023, 22:51 uur
28. Re-Flex - The Politics of Dancing (1983)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/29000/29593.jpg
En zo is het maar net. Maar hoe zit het met de rest?
https://www.musicmeter.nl/images/cover/29000/29593.jpg
ravenstein schreef:
The Politics of Dancing... nog steeds een erg lekker typisch jaren '80 nummer!!
The Politics of Dancing... nog steeds een erg lekker typisch jaren '80 nummer!!
En zo is het maar net. Maar hoe zit het met de rest?
stefkling schreef:
Een van mijn favoriete 80's albums.
Politics of Dancing was een klein hitje maar er staan veel meer goede nummers op, met name de laatste paar tracks zijn erg sterk: pointless, jungle, en vooral keep in touch (mjin favoriete nummer van deze CD)!
Helaas hebben ze maar een album gemaakt ...
Een van mijn favoriete 80's albums.
Politics of Dancing was een klein hitje maar er staan veel meer goede nummers op, met name de laatste paar tracks zijn erg sterk: pointless, jungle, en vooral keep in touch (mjin favoriete nummer van deze CD)!
Helaas hebben ze maar een album gemaakt ...
Rainmachine schreef:
Alleen al om het nummer Politics of Dancing een dikke plus. Heb het album vandaag na heeeel veel jaren weer beluisterd en het kwartje valt (nu?) beter dan wat ik mij herinner. Ik heb het album destijds ook wel gedraaid maar het ging mij toen toch vooral om PoD. De nummers Hurt, Politics of Dancing en Keep in Touch zijn nog steeds erg lekker. Enige (erg) flauwe nummer vind ik Sensitive, dat doet mij teveel denken aan Olivia Newton John met Physical... Verder een prima 80's album, de top productie van John Punter zal hier zeker mee te maken hebben. Ik dacht vroeger dat het een Australische band was, komt waarschijnlijk omdat het qua sfeer wat tegen Wang Chung, Icehouse en (oude) INXS aan leunt. Weet nu dat ze uit Engeland kwamen, de heren van Re-Flex.
Alleen al om het nummer Politics of Dancing een dikke plus. Heb het album vandaag na heeeel veel jaren weer beluisterd en het kwartje valt (nu?) beter dan wat ik mij herinner. Ik heb het album destijds ook wel gedraaid maar het ging mij toen toch vooral om PoD. De nummers Hurt, Politics of Dancing en Keep in Touch zijn nog steeds erg lekker. Enige (erg) flauwe nummer vind ik Sensitive, dat doet mij teveel denken aan Olivia Newton John met Physical... Verder een prima 80's album, de top productie van John Punter zal hier zeker mee te maken hebben. Ik dacht vroeger dat het een Australische band was, komt waarschijnlijk omdat het qua sfeer wat tegen Wang Chung, Icehouse en (oude) INXS aan leunt. Weet nu dat ze uit Engeland kwamen, de heren van Re-Flex.
0
geplaatst: 30 januari 2023, 23:34 uur
New Order - PC&L: vond ik toen (1985) een moeilijke plaat. Schoolvriend Paul had hem mee uit de platenbieb. Movement beviel mij goed (hoewel niet te best geproduceerd - vind ik nog steeds). Van PC&L vond ik de meer gitaar gedreven nummers goed - en ‘Your Silent Face’. Heeft een hele tijd geduurd voordat ik de meer elektronische / dance kant van NO leerde waarderen. Schoolvriend Paul was daarentegen meteen overtuigd.
1
geplaatst: 30 januari 2023, 23:46 uur
Re-Flex - PoD: deze Re-Flex kende ik in 1983 niet, wel die andere Re-flex-flex. Het bandje pas ver na de jaren 80 leren kennen. Vind het aardig, maar niet zo heel bijzonder.
1
geplaatst: 31 januari 2023, 10:17 uur
Politics of Dancing is best een behoorlijk en leuk album. Ik heb 'm destijds gekocht vanwege het Politics of Dancing nummer en draai het album nog regelmatig. Leuke plaat! Power Corruption & Lies is voor mij een klassieker, ik heb echter nooit begrepen waarom het nummer Blue Monday er nooit op heeft gestaan. Het nummer Your Silent Face draaide ik destijds vaak op de walkman op weg naar de kroeg/disco. Nog steeds een prachtig nummer overigens....
5
geplaatst: 31 januari 2023, 18:24 uur
29. Tears for Fears - The Hurting (1983)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1831.jpg?cb=1535658852
Dit topic is toch een beetje nostalgie en daar past dit stuk goed bij:
Wat vinden wij hiervan?
sebas zegt zelf:
https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1831.jpg?cb=1535658852
Dit topic is toch een beetje nostalgie en daar past dit stuk goed bij:
Gerards Dream schreef:
Dit album doet mij terug verlangen naar de jaren tachtig van de vorige eeuw. Op de radio was nog een jonge Frits Spits te horen in de Avondspits op Hilversum 3. Die was dan ook zo enthousiast dat je dit zelf ook werd. Nu zo veel jaren later de zolder bezocht om dit album uit de mottenballen te halen.
De mooie hoes met dat zielige jongetje rechtsonder spreekt opnieuw tot de verbeelding en heeft ook iets tijdsloos. Het maakt me nog steeds nieuwsgierig waarom hij zo droevig is. De binnenhoes trekt deze lijn door. Daar zijn de heren Smith en Orzabal bij een rivier te zien, wat mij doet denken aan de eendjes voeren in mijn jeugd.
Een hoop nostalgie tot nu toe al zonder maar een noot te hebben gehoord. Nog een beetje dromerig kom ik bij de pick-up aan. Na de eerste tonen komen de uitzendingen van de Avondspits na boven. Frits Spits wist met zijn aan- en afkondigingen mij enthousiast te maken voor dit album.
Nadat de naald nu in de groef is gezakt bekruipt mij dit gevoel opnieuw. Van de heren Smith en Orzabal wordt vaak beweerd dat ze niet door één deur konden, maar ik heb hier het idee dat ze elkaar prima aanvullen. Het is hierdoor een behoorlijk goed album geworden, die voorbij is voordat je lucht kan halen bij wijze van spreken dan. Het heeft ook iets tijdsloos voor mij en is daarmee een goed album uit de vorige eeuw. Ik heb dan ook sterk de indruk dat het jongetje op de hoes niet huilt van verdriet maar van geluk.
Dit album doet mij terug verlangen naar de jaren tachtig van de vorige eeuw. Op de radio was nog een jonge Frits Spits te horen in de Avondspits op Hilversum 3. Die was dan ook zo enthousiast dat je dit zelf ook werd. Nu zo veel jaren later de zolder bezocht om dit album uit de mottenballen te halen.
De mooie hoes met dat zielige jongetje rechtsonder spreekt opnieuw tot de verbeelding en heeft ook iets tijdsloos. Het maakt me nog steeds nieuwsgierig waarom hij zo droevig is. De binnenhoes trekt deze lijn door. Daar zijn de heren Smith en Orzabal bij een rivier te zien, wat mij doet denken aan de eendjes voeren in mijn jeugd.
Een hoop nostalgie tot nu toe al zonder maar een noot te hebben gehoord. Nog een beetje dromerig kom ik bij de pick-up aan. Na de eerste tonen komen de uitzendingen van de Avondspits na boven. Frits Spits wist met zijn aan- en afkondigingen mij enthousiast te maken voor dit album.
Nadat de naald nu in de groef is gezakt bekruipt mij dit gevoel opnieuw. Van de heren Smith en Orzabal wordt vaak beweerd dat ze niet door één deur konden, maar ik heb hier het idee dat ze elkaar prima aanvullen. Het is hierdoor een behoorlijk goed album geworden, die voorbij is voordat je lucht kan halen bij wijze van spreken dan. Het heeft ook iets tijdsloos voor mij en is daarmee een goed album uit de vorige eeuw. Ik heb dan ook sterk de indruk dat het jongetje op de hoes niet huilt van verdriet maar van geluk.
sebas schreef:
Toen Tears for Fears in 1983 voor het eerst van zich liet horen wisten platenmaatschappij en pers er niet zo goed raad mee. Was dit de laatste exponent van de new romantics, een nieuwe synthesizer act als Depeche Mode of The Human League of waren het nieuwe tieneridolen?
Toen Tears for Fears in 1983 voor het eerst van zich liet horen wisten platenmaatschappij en pers er niet zo goed raad mee. Was dit de laatste exponent van de new romantics, een nieuwe synthesizer act als Depeche Mode of The Human League of waren het nieuwe tieneridolen?
Wat vinden wij hiervan?
sebas zegt zelf:
Eigenlijk waren ze niks van dat. Voor Roland Orzabal en Curth Smith was muziek maken een manier om te ontsnappen aan de misère. De jonge twintigers kampten beiden met forse jeugdtrauma's. Hoe toegankelijk de muziek van Tears for Fears misschien mag klinken, hun ongelukkige jeugd ligt opgesloten in de teksten, de hoes en de albumtitel.
0
geplaatst: 31 januari 2023, 18:36 uur
Mad World is ondertussen uitgegroeid tot een van mijn favoriete jaren tachtig nummers. Veelzijdige band, die zich net als Japan en Talk Talk blijft vernieuwen, met als enige verschil dat Japan en Talk Talk de experimentele kant opgaan, en Tears For Fears juist de popkant. Die eerste drie Tears for Fears platen zijn zo verschillend, maar allemaal kwalitatief ijzersterk. Ik link de albumhoes van The Hurting vaak aan War van U2.
1
geplaatst: 31 januari 2023, 18:48 uur
deric raven schreef:
Mad World is ondertussen uitgegroeid tot een van mijn favoriete jaren tachtig nummers.
Mad World is ondertussen uitgegroeid tot een van mijn favoriete jaren tachtig nummers.
Voor mij ook. Stond op 60 in mijn top 100.
1
geplaatst: 31 januari 2023, 18:52 uur
6
geplaatst: 31 januari 2023, 22:24 uur
30. The Chameleons - Script of the Bridge (1983)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/9000/9841.jpg
Helemaal mee eens en daarmee gun ik het net als stoepkrijt een 4,5*
In de jaren '80 kende ik de band niet. Voor mij dus een latere ontdekking, en ik ben toen gelijk de twee opvolgers erachteraan gaan beluisteren. Ook heel sterk. De laatste twee ken ik niet. Zijn die de moeite waard?
https://www.musicmeter.nl/images/cover/9000/9841.jpg
stoepkrijt schreef:
Script of the Bridge is zo'n album waarvan ieder nummer gewoon goed klinkt. Natuurlijk is niet ieder nummer even goed, maar wel haalt ieder nummer een niveau dat hoog genoeg is om mij ook afzonderlijk van de rest te kunnen boeien. Dat lukt hier uitstekend en alleen daardoor kan dit album al bijna niet meer stuk.
Script of the Bridge is zo'n album waarvan ieder nummer gewoon goed klinkt. Natuurlijk is niet ieder nummer even goed, maar wel haalt ieder nummer een niveau dat hoog genoeg is om mij ook afzonderlijk van de rest te kunnen boeien. Dat lukt hier uitstekend en alleen daardoor kan dit album al bijna niet meer stuk.
Helemaal mee eens en daarmee gun ik het net als stoepkrijt een 4,5*
titan schreef:
Dit album is een absoluut hoogtepunt van de jaren '80. Mooie atmosferische rocksongs die laten horen waar Interpol de mosterd vandaan gehaald heeft. 4,5*.
Dit album is een absoluut hoogtepunt van de jaren '80. Mooie atmosferische rocksongs die laten horen waar Interpol de mosterd vandaan gehaald heeft. 4,5*.
Chameleon Day schreef:
Je zult horen waar Editors en Interpol e.d. de mosterd vandaan gehaald hebben. Alleen is dit wel een stuk romantischer en meer gevarieerd dan genoemde bands.
Je zult horen waar Editors en Interpol e.d. de mosterd vandaan gehaald hebben. Alleen is dit wel een stuk romantischer en meer gevarieerd dan genoemde bands.
In de jaren '80 kende ik de band niet. Voor mij dus een latere ontdekking, en ik ben toen gelijk de twee opvolgers erachteraan gaan beluisteren. Ook heel sterk. De laatste twee ken ik niet. Zijn die de moeite waard?
0
geplaatst: 1 februari 2023, 00:11 uur
Tears for Fears - The Hurting
Schitterend album. Één van de beste synthpop/wave albums van de jaren 80. De band pas ontdekt met Shout of Everybody Want’s to Rule the World (weet ik niet meer). Ik kocht het tweede album, mijn broer kort daarna het debuut. Het debuut is trouwens heel wat beter dan de tweede.
Mad World blijft prachtig - net zoals die cover jaren later.
Hello teacher, tell me, what's my lesson?
Look right through me, look right through me
Schitterend album. Één van de beste synthpop/wave albums van de jaren 80. De band pas ontdekt met Shout of Everybody Want’s to Rule the World (weet ik niet meer). Ik kocht het tweede album, mijn broer kort daarna het debuut. Het debuut is trouwens heel wat beter dan de tweede.
Mad World blijft prachtig - net zoals die cover jaren later.
Hello teacher, tell me, what's my lesson?
Look right through me, look right through me
0
geplaatst: 1 februari 2023, 00:28 uur
The Chameleons - Script
Wave-klassieker. Schoolvriend Roel tapete voor mij ‘What Does Anything Mean’, ik voor voor hem ‘From the Lions Mouth’. Zo leerde ik de band kennen. Zal halverwege 1985 geweest zijn. Ik kocht toen Script. ‘Second Skin’ en ‘View from a Hill’ zijn wat mij betreft de albumkrakers. ‘Up the Down Escalator’ is een middenmoter.
Wave-klassieker. Schoolvriend Roel tapete voor mij ‘What Does Anything Mean’, ik voor voor hem ‘From the Lions Mouth’. Zo leerde ik de band kennen. Zal halverwege 1985 geweest zijn. Ik kocht toen Script. ‘Second Skin’ en ‘View from a Hill’ zijn wat mij betreft de albumkrakers. ‘Up the Down Escalator’ is een middenmoter.
0
geplaatst: 1 februari 2023, 09:40 uur
Het is nog steeds niets geworden tussen dat Chameleons album en mij. Ik zal het toch nog eens moeten draaien. Klinkt mij altijd als een goed geprobeerde kopie uit 1983 van het postpunk geluid uit 1981 in de oren. Ik had trouwens nog nooit van de band gehoord. Heb ik pas op MusicMeter leren kennen. Wat op zich al merkwaardig mag worden genoemd. Maar zo heeft elke new wave liefhebber zijn blinde vlekken.
1
geplaatst: 1 februari 2023, 11:35 uur
De parallel tussen Yazoo en Tears for Fears zit 'em hierin dat ik in beide gevallen H3-gedreven eerst de 12"s kocht en vervolgens toch de albums, om vervolgens bij aankoop van de albums de 12"s aan mijn neef te geven om er dan achter te komen dat op de 12"s een andere versie en non-album tracks stonden 
Krielkip Vince Clarke verdwijnt natuurlijk zowat bij de rijzige Alison Moyet, wier krachtige stem goed ingebed ligt. Noemde Clarke ooit "de Mozart van de synth" en daar blijf ik bij - als je ziet (en hoort) wat hij allemaal heeft bedacht aan riedeltjes en loopjes - zonder gebruik te kunnen maken van MIDI; hij schreef alles obv 1 op 1 koppelingen. Hier te lande kreeg Mr Blue nog fikse bekendheid door Rene Klijn (en Paul de Leeuw). Feargal Sharkey/Vince Clarke is ook zo'n weirde combinatie - die toch goed werkt. Meesten zullen de uptempo nummers van Yazoo herinneren, terwijl een down-tempo song als Winter Kills erg fraai is.
TFF: de harmony's, de loopjes, tegendraads soms - ritmesectie die de songs vooruit duwde. Bij een live optreden zong menigeen de 'troubles' echt van zich af - immers It's a Mad World - op het volgende album - imo een tikkie minder - werd het nog duidelijker verwoord: Shout, shout, let it all out - primal therapy (Janov), die - rumour has it - ook John Lennon ooit ondergaan heeft.
The Chameleons - Script; zag het album ruim 10 jaar geleden in een platenzaak; bandnaam en titel zeiden me niets, maar hoes (visueel geheugen) vertelde me dat ik het album (weer) moest kopen - en zo was 't maar net, dubbele lead gitaar, bak met energie >>> go with that banana.
Denk nog steeds dat bij een andere platenmaatschappij, betere promotie destijds this band could have given U2 a run for their money

Krielkip Vince Clarke verdwijnt natuurlijk zowat bij de rijzige Alison Moyet, wier krachtige stem goed ingebed ligt. Noemde Clarke ooit "de Mozart van de synth" en daar blijf ik bij - als je ziet (en hoort) wat hij allemaal heeft bedacht aan riedeltjes en loopjes - zonder gebruik te kunnen maken van MIDI; hij schreef alles obv 1 op 1 koppelingen. Hier te lande kreeg Mr Blue nog fikse bekendheid door Rene Klijn (en Paul de Leeuw). Feargal Sharkey/Vince Clarke is ook zo'n weirde combinatie - die toch goed werkt. Meesten zullen de uptempo nummers van Yazoo herinneren, terwijl een down-tempo song als Winter Kills erg fraai is.
TFF: de harmony's, de loopjes, tegendraads soms - ritmesectie die de songs vooruit duwde. Bij een live optreden zong menigeen de 'troubles' echt van zich af - immers It's a Mad World - op het volgende album - imo een tikkie minder - werd het nog duidelijker verwoord: Shout, shout, let it all out - primal therapy (Janov), die - rumour has it - ook John Lennon ooit ondergaan heeft.
The Chameleons - Script; zag het album ruim 10 jaar geleden in een platenzaak; bandnaam en titel zeiden me niets, maar hoes (visueel geheugen) vertelde me dat ik het album (weer) moest kopen - en zo was 't maar net, dubbele lead gitaar, bak met energie >>> go with that banana.

Denk nog steeds dat bij een andere platenmaatschappij, betere promotie destijds this band could have given U2 a run for their money
0
geplaatst: 1 februari 2023, 17:11 uur
Ik vind dit zo leuk om te volgen. 
Uit de tijd dat postpunk nog gewoon new wave heette.

Uit de tijd dat postpunk nog gewoon new wave heette.

2
ohmusica
geplaatst: 1 februari 2023, 17:15 uur
Even nagekeken hoe de ijverige stemmers op MM deze twee albums hebben gewaardeerd zie toplijsten overig. Deze Chameleons staan op plaats 4. Na Tom Waits en voor the Smith en the Hurting staat op plaats 14. TFT paste goed in de nogal niet al te vrolijke tijdgeest bij een wat jonger publiek die zich graag in zwarte kleding hulden. en ik kan me een openhartig interview over allerlei zielenroerselen van deze gasten herinneren, de OOR vermoed ik. Dat was in die tijd nog vrij ongebruikelijk. Maar ieder had zo zijn eigen verhaal, in kledij, kapsel en al dan niet passende muzieksmaak. Ik moest wat zuinig doen met aanschaf van platen, ik heb toen vaak het nodige op cassette gezet van geleende platen, ook de bieb. Had ook zijn voordelen om het een en ander uit te proberen, want ik had niet zo’n vaste geloofsovertuiging in één specifieke muziekstroming. En zo laveerde ik met de nodige slalommen en omzwervingen door de tijd. Het is altijd zo gebleven,
ps de hurting aangeschaft (andere hoes met zwanen) en de chameleons nooit echt beluisterd. De beste plaat uit die toplijst, 1983 zou ik kiezen voor The The.
ps de hurting aangeschaft (andere hoes met zwanen) en de chameleons nooit echt beluisterd. De beste plaat uit die toplijst, 1983 zou ik kiezen voor The The.
0
geplaatst: 1 februari 2023, 17:34 uur
ohmusica schreef:
De beste plaat uit die toplijst, 1983 zou ik kiezen voor The The.
Dat album verwacht(te) ik wel in dit topic. Maar we hebben al veel uit 1983 zien langskomen….
1
geplaatst: 1 februari 2023, 17:54 uur
ohmusica schreef:
Chameleon Day schreef:
Dat album verwacht(te) ik wel in dit topic. Maar we hebben al veel uit 1983 zien langskomen….
En toch ... veel hangt af van mood, seizoen, behoefte (terugblik/reflectie, ontspanning, arbeidsvitamine).
Er zijn meerdere serieuze concurrenten naast de reeds genoemde, geheel afhankelijk der insteek (zie hierboven) - ik noem (alle wel top10 materiaal):
Big Country - The Crossing
Cabaret Voltaire - The Crackdown
Clock DVA - Advantage
Cocteau Twins - Head over Heels
Dalek I Love You - Dalek I Love You
Flue - Vista
Mecano - Autoportrait
Philip Glass - The Photographer
Toegegeven sommige echte liefhebbers-platen, maar dan laat ik ekt nog teentander onvermeld

6
geplaatst: 1 februari 2023, 17:55 uur
U vraagt wij draaien (iets met op alfabet langsgaan)
:
31. The The - Soul Mining (1983)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/4000/4399.jpg?cb=1592037661
Uiteraard ontbreekt deze niet. De laatste in het rijtje 1983.
En wederom van die fraaie herinneringen:
:31. The The - Soul Mining (1983)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/4000/4399.jpg?cb=1592037661
Uiteraard ontbreekt deze niet. De laatste in het rijtje 1983.
orbit schreef:
Een plaat die ik steeds en steeds meer ben gaan waarderen de laatste tijd, vond het eerst altijd een beetje standaard en monotoon klinken (op Uncertain Smile na), maar eigenlijk is ieder nummer hierop een pareltje! Johnson klinkt ook nergens overdreven of geforceerd, maar heerlijk droog en met mooie teksten. Prima plaat om een dag mee te beginnen, verkwikkend als een groot glas gekoelde vruchtensap en een plas koud water op je gezicht!
Een plaat die ik steeds en steeds meer ben gaan waarderen de laatste tijd, vond het eerst altijd een beetje standaard en monotoon klinken (op Uncertain Smile na), maar eigenlijk is ieder nummer hierop een pareltje! Johnson klinkt ook nergens overdreven of geforceerd, maar heerlijk droog en met mooie teksten. Prima plaat om een dag mee te beginnen, verkwikkend als een groot glas gekoelde vruchtensap en een plas koud water op je gezicht!
En wederom van die fraaie herinneringen:
Jan Wessels schreef:
Na bijna vijf jaar toch weer eens even een berichtje over deze plaat, ben 'm namelijk net weer eens aan het draaien. En de laatste luisterbeurt was al weer lang geleden. De laatste tijd draai ik weer veel muziek uit de jaren '80 en het valt me juist nu weer op dat dit album juist niet gedateerd klinkt. Wel kaal maar zeker niet kil. Matt Johnson's stem is scherp maar heeft ook warmte. En de teksten zijn toch wel diepgravender dan van menig tijdgenoot. Mm, dit album toch maar eens vaker draaien
Dit was trouwens een van de eerste cd's die ik ooit kocht (tijdens een bezoekje aan A'dam, bij Boudisque) ergens eind 1986 ofzo. De cd kostte toen 40 gulden. Daar hebben de platenmaatschappijen een tijdje goud geld mee gewonnen
Na bijna vijf jaar toch weer eens even een berichtje over deze plaat, ben 'm namelijk net weer eens aan het draaien. En de laatste luisterbeurt was al weer lang geleden. De laatste tijd draai ik weer veel muziek uit de jaren '80 en het valt me juist nu weer op dat dit album juist niet gedateerd klinkt. Wel kaal maar zeker niet kil. Matt Johnson's stem is scherp maar heeft ook warmte. En de teksten zijn toch wel diepgravender dan van menig tijdgenoot. Mm, dit album toch maar eens vaker draaien

Dit was trouwens een van de eerste cd's die ik ooit kocht (tijdens een bezoekje aan A'dam, bij Boudisque) ergens eind 1986 ofzo. De cd kostte toen 40 gulden. Daar hebben de platenmaatschappijen een tijdje goud geld mee gewonnen
0
geplaatst: 1 februari 2023, 17:57 uur
Ik beloof Mjuman: The Crossing staat in de lijst part 2 
Want nu komt het volgende jaar aan bod:
https://postimages.org/
Het jaar waar ik steeds meer singles ging kopen, maar nu vooral ook meer LP's.
Het jaar waarin ik een groot Prince fan werd. En nee, die komt nu niet voorbij, maar als de megasterren in part 2 meedoen zal ik hem niet vergeten

Want nu komt het volgende jaar aan bod:
https://postimages.org/
Het jaar waar ik steeds meer singles ging kopen, maar nu vooral ook meer LP's.
Het jaar waarin ik een groot Prince fan werd. En nee, die komt nu niet voorbij, maar als de megasterren in part 2 meedoen zal ik hem niet vergeten

0
geplaatst: 1 februari 2023, 18:20 uur
Geen Prince?
(Pfff,… dan hoef ik niet met de billekes op de hete biechtstoel…)

(Pfff,… dan hoef ik niet met de billekes op de hete biechtstoel…)
0
geplaatst: 1 februari 2023, 18:20 uur
Ik hoop zo op Some Great Reward, voor mij een volwassen puberplaat.
0
geplaatst: 1 februari 2023, 18:21 uur
deric raven schreef:
Nou niet subtiel druk uitoefenen op de showmaster door je faves achteloos te noemen!

1
geplaatst: 1 februari 2023, 18:24 uur
Some Great Reward is gewoon The Hurting van Depeche Mode Chameleon Day

0
geplaatst: 1 februari 2023, 18:25 uur
Chameleon Day schreef:
Nou niet subtiel druk uitoefenen op de showmaster door je faves achteloos te noemen!
(quote)
Die lijst ligt al vast. Het vervolg ook

En geen Prince was toch duidelijk gemaakt in de openingspost, je mag in het vervolg met de paarse billetjes bloot dan

1
geplaatst: 1 februari 2023, 19:09 uur
Vind je die passen zoals beschreven in mijn openingspost?

Ik weet dat het randje hier en daar dun is, maar die vond ik niet passen tussen alle bands zoals nu voorbij gekomen.
Maar in deel 2 zou ik goed gaan opletten dan.
0
geplaatst: 1 februari 2023, 19:23 uur
't is toch jouw topic and you're in the dj seat
- vond dat je al zo snel met die The The kwam, 1 verzoekske uit 't zuiden des lands 
* denotes required fields.