MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Essentiële Albums Voor je Eigen Muzikale Reis

zoeken in:
Ik zie het alweer, de ene OG neemt de andere OG over, real recognizes real, shit's mad whack yo.

Ik heb er nu al zin in

aerobag schreef:
Ik zie het alweer, de ene OG neemt de andere OG over, real recognizes real, shit's mad whack yo.

Ik heb er nu al zin in

Yo G, even voor de duidelijkheid: Een OG in de Hip Hop is tegenwoordig iemand die de Golden Era bewust heeft meegemaakt en ongeveer jaren 70 geboren is (in ieder geval 42/43-50 is een beetje de leeftijfscategorie daar). OG als in Original Gangster is een achterhaalde term... Jussayin, yo!

Oftewel: een Oude Gast.

niels94 schreef:
Oftewel: een Oude Gast.

Een Ekte OG'er kocht nog bij Kareltje (op de hoek van de Mariaplaats) 12"s van o.a. Soul Sonic Force, Stetsasonic en iets later Tommy Boy releases. No sweat, dude

Mjuman schreef:
(quote)

Een Ekte OG'er kocht nog bij Kareltje (op de hoek van de Mariaplaats) 12"s van o.a. Soul Sonic Force, Stetsasonic en iets later Tommy Boy releases. No sweat, dude

LOL, no sweat... Ik zei alleen zoals er tegenwoordig tegenaan wordt gekeken...en boven de 50 zijn ook OG's natuurlijk maar wel een categorietje OG-er...

Tijd voor het volgende album. Deze is wellicht wat onbekender:

2. Jazz City Series - Dope Days Nights

https://i.scdn.co/image/ab67616d0000b273cd3a89afb8750588c427303b

Ik werkte bij mijn tante in de Nijmegen tijdens de kerstvakantie van de middelbare school. In de kerstvakantie van 2010 ontdekte ik dit album door deze toevallig te hebben gedownload van beatboxradioshow blogspot. De jazzy nummers in combinatie met een uitzicht vol sneeuw vanuit de trein ga ik nooit meer vergeten. Ook ging ik wel eens wandelen door de sneeuw met dit album door mijn koptelefoon om stiekem een sigaretje te roken. Jammer genoeg valt er nu weinig tot geen sneeuw meer (minder uitstoten allen) dus dat echte gevoel van dit album krijg ik helaas niet heel snel terug. Toch kom ik heel snel in een nostalgische bui door dit op te zetten.

Rond die tijd heb ik ook mijn top 100 nummers allertijden op dit forum tentoongesteld. Daarin was So van Smoovth de nummer 1. Dat vind ik nog steeds het beste nummer van het album, echt een aanrader nu de dagen wat kouder worden.

Lekkerrrrrrr!

Een lijst van mij kan niet compleet zijn zonder mijn favoriete groep allertijden.

3. CunninLynguists - A Piece of Strange

https://static.hiphopdx.com/2005/11/cunnylinguists-piece-of-strange.jpg

Toen ik uitgekeken was op Jazz City Series - Dope Days and Nights wist ik eigenlijk niet meer zo goed waar ik nieuwe muziek moest zoeken. Pete kwam wel eens met het een en ander aan via MSN, maar het wist me toch allemaal net niet te raken. In een wanhoopspoging om toch wat nieuwe muziek op mijn PC te zetten besloot ik om een obscure top 250 allertijden hip-hop van Pirate Bay te downloaden.

Beautiful Girl van CunninLynguists stond (volgens mij niet geheel onterecht, maar toch) verrassend in deze top 250. Ik was al vrij snel verkocht en heb meteen A Piece of Strange gedownload. Na de eerste luisterbeurt beviel dit zo ontzettend goed dat ik de hele discografie binnen heb getrokken.

Ookal is APOS niet mijn favoriete album van CunninLynguists, is het toch het album waar het allemaal mee begon voor mij. De volgende sprong in de tijdlijn zal een stuk groter zijn, want ik overdrijf niet als ik nagenoeg 2 jaar bijna niks anders heb geluisterd dan van onze vrienden uit Kentucky.

Wat voor mij extra nostalgische gevoelens aan CunninLynguists bindt is, uiteraard, een meisje. Ik kwam fris uit mijn relatie (hoefde gelukkig niet meer 2x per week het ruime uur heen en terug te fietsen) toen ik met wat vrienden op Chatroulette ging kijken om daar mooie avonturen te beleven. Eenmaal een weg tussen de rukkende mannen doorgebaand te hebben wisselde we onze e-mailadressen uit (voor MSN uiteraard) met een groep meiden uit Zweden. Met ene Isabel uit Stockholm praatte ik non-stop. Mijn passie voor de CunninLynguists heb ik bij haar goed kunnen propageren, zij vond het ook fantastisch. We hebben dagen en nachten lang (een soort van) samen er naar geluisterd. Helaas werd ze op een gegeven moment ziek, daarna is ze nooit meer online gekomen op MSN...

madmadder schreef:

Ik ben nu sinds een tijd ook wat meer jazz aan het luisteren, kende natuurlijk wel een aantal klassiekers (en een aantal gekkige tips van The Scientist)

Beetje late reactie, lees deze post nu pas, maar leuk om te lezen dat mijn gekkige tips van meer dan 10 jaar terug dusdanig herinnerd worden

alexander-r schreef:
Pete kwam wel eens met het een en ander aan via MSN, maar het wist me toch allemaal net niet te raken.

Niet heel erg overtuigd dat het echt zo was, misschien herinner je het je zo... Ik weet wel dingen waar je mad enthousiast over werd en dergelijke... Maar goed, het was niet de beste periode in mijn leven dus misschien herinner ik het me verkeerd (of allebei een beetje). HEEL dope keuze though...

ForWhomThePeteTolls schreef:
(quote)

Niet heel erg overtuigd dat het echt zo was, misschien herinner je het je zo... Ik weet wel dingen waar je mad enthousiast over werd en dergelijke... Maar goed, het was niet de beste periode in mijn leven dus misschien herinner ik het me verkeerd (of allebei een beetje). HEEL dope keuze though...

De echte heat die je me hebt voorgeschoteld komt nog. Was een moeilijke keuze, want dat was behoorlijk veel

alexander-r schreef:
(quote)

De echte heat die je me hebt voorgeschoteld komt nog. Was een moeilijke keuze, want dat was behoorlijk veel

Ik heb een gevoel dat ik er eentje kan raden...

A Piece of Strange was een van de eerdere hiphopplaten die ik op MuMe ontdekte, samen met albums van Jedi Mind Tricks, Atmosphere en Cyne - albums die me lieten zien dat het genre nog een stuk rijker en diverser was dan ik al dacht. Is altijd een favoriet gebleven: qua productie zelden beter gedaan, wat een klankenrijkdom, en strák dat alles klinkt. En dan het charisma van de rappers, de toffe concepten, de bijzonder goed in elkaar stekende teksten, de perfect passende features... Zeker een van mijn tien favoriete hiphopalbums

Benieuwd hoe het verder gaat!

CunninLynguists

Ik ben benieuwd of dit het album is wat je in gedachte had ForWhomThePeteTolls.

4. Army of the Pharaohs - Ritual of Battle

https://img.discogs.com/Z2Pewpz3a95TGNayK8nMlqDo9AE=/fit-in/500x500/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-1277580-1205812437.jpeg.jpg

Dit gaat meer een ode zijn aan Frietsaus (eckte OG's weten) dan iets over muziek in het dagelijks leven.

Zoals in mijn eerste post aangegeven heeft Pete een enorme invloed gehad op het vormen van mijn muzieksmaak. De keuze was dan ook moeilijk gezien er een enorme verscheidenheid aan albums waren die Pete me (met succes) heeft aangesmeerd). Ik heb nogal gepiekerd (vandaar de dag pauze) over waar de keuze nou daadwerkelijk op ging vallen. Death is Silent, Gas Mask, Masters of the Universe, Shallow Nights Blurry Moon, Nothing to Lose but Change en ik kan nog wel even doorgaan.

Uiteindelijk is de keuze gevallen op Army of the Pharaohs. Wellicht net wat buiten mijn gewone smaak, die toch meer neigt naar wat meer laidback en mellow muziek. Maar potverdikkie als magere, witte jongen met een beugel voelde ik met toch helemaal de man als ik naar school toefietste met Seven op.

Meerdere keren heb ik gepoogd texten te ontleden om hierover in dialoog te gaan met Pete. Echter waren sommige onderwerpen net wat te hoog gegrepen voor mijn naieve jeugdige brein. Dat het muzikaal goed in elkaar zit staat buiten kijf. Buiten de hele discografie van CunninLynguists om is dit denk ik het album wat ik daarbuiten het meest heb geluisterd pre-2016.

De andere albums die ik eerder genomed heb (en nog een hele boel meer) doen in principe niet onder voor Ritual of Battle. Met deze post wil ik je bedanken voor de vloed dope albums die jij mijn kant op hebt gesluisd Pete. Niet alleen dat, ik vond het altijd tof om op MSN te chillen en een beetje over alledaagse dingen lullen.

Ik ben overigens bang dat je wat minder enthousiast gaat zijn over mijn volgende keuzes

Ik had Elemental Zazen verwacht persoonlijk... Maar deze is ook niiice!

Excuses allemaal, was een tijdje goed ziek. Hopelijk met het vervolg wat meer tempo erin.

5. Wiz Khalifa - Rolling Papers

https://media.s-bol.com/1xPA4PWGM2q/550x550.jpg

Tja dan ga je voor het eerst met je maten op vakantie. Dan kan je natuurlijk niet aankomen met de boze raps van AOTP. Sterker nog, mijn vrienden vonden me maar een snobistisch vervelend jong. Tijd om te conformeren aan de omgeving en meer richting de mainstream te gaan denken. Daar was dan Wiz Khalifa op dezelfde vakantie dat ik de edele groene (en vooral rookbare) plant leerde kennen.

Camping Terpstra op Terschelling '12. Er ging niks boven The Race op repeat luisteren terwijl de ene naar de andere joint op werd gezogen door onze vriendengroep. Dat Wiz Khalifa niet de beste artiest allertijden zou worden konden we destijds ook al wel vaststellen. Maar verdomme, wat heeft 'ie een lekkere popplaat gemaakt. Nostalgie all over the place als ik hem nu nog eens luister.

Gewoon een dope album hoor, niks om je voor te schamen.

Johnny Marr schreef:
Gewoon een dope album hoor, niks om je voor te schamen.

Ik zou me er wel voor schamen!

alexander-r schreef:
Hopelijk met het vervolg wat meer tempo erin.

Loopt aardig dood hier helaas

alexander-r schreef:
Excuses allemaal, was een tijdje goed ziek. Hopelijk met het vervolg wat meer tempo erin.

5. Wiz Khalifa - Rolling Papers

.

Lukt het met de vervolgstukken?

Inderdaad jammer dat het hier zo stil is.

Casartelli (moderator)
Casartelli schreef:
Ik heb enige tijd geleden beloofd hier "over enkele weken" ook een reis te maken. Enig voorwerk is inmiddels verricht, maar ik ben er nog niet klaar voor.
Enkele weken werden enkele maanden, maar ik heb mijn reis inmiddels in grote lijnen af. Als alexander-r straks klaar is, is-ie waarschijnlijk wel helemaal presentatieklaar.

Casartelli (moderator)
Ik ben inmiddels uitgeschreven. Wil je het nog afmaken, alexander-r? Anders kruip ik zo even voor.

Casartelli schreef:
Ik ben inmiddels uitgeschreven.

Even had je me daar te pakken... en toen dacht ik: oh nee, dan zie je zijn afbeelding niet meer

Ik ben erg nieuwsgierig naar je reis in elk geval!

Ik zou zeggen kom er maar in Casper

Casartelli (moderator)
vigil schreef:
Ik zou zeggen kom er maar in Casper
De scribent van dienst is sinds mijn laatste bericht niet meer online geweest, maar vooruit maar. Hij was halverwege, dus als we zijn reis als een elpee beschouwen, houden we gewoon de B-kant nog even tegoed.

Het lijkt me inderdaad niet langer nodig om uit beleefdheid te wachten. Ben benieuwd Casartelli, en als Alexander later zijn reis nog af wil maken, des te beter.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:26 uur

geplaatst: vandaag om 04:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.