MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album van het jaar top 15 (nu: 2023)

zoeken in:
1968
01. David Axelrod - Song of Innocence
02. Chocolate Watch Band - The Inner Mystique
03. Clarence Carter - This Is Clarence Carter
04. The Doors - Waiting for the Sun
05. Tomorrow - Tomorrow
06. James Carr - A Man Needs a Woman
07. Creedence Clearwater Revival - Creedence Clearwater Revival
08. Spirit - Spirit
09. Otis Redding - The Dock of the Bay
10. Pretty Things - S.F. Sorrow
11. Sly & The Family Stone - Life
12. Canned Heat - Boogie with Canned Heat
13. The Impressions - This Is My Country
14. Eddie Floyd - I've Never Found a Girl
15. Aretha Franklin - Lady Soul

zaaf
ranja schreef:
Mogen live albums ook eigenlijk?
Het voelt een beetje als valsspelen omdat de meeste van de songs ouder zullen zijn (soms ook de opnames) maar voor sommige jaren in de vroege 70s zou het wel helpen tot 10 te komen.
live albums mogen ook.

Ik zag net in het begin van dit topic dat voor de jaartallen MuMe aangehouden wordt, gelukkig want RYM maakt er soms een puinhoop van wat de primary release is.
Engelse artiest, primary 1974 US, alternate 1973 UK, 1973 FR, 1973 DE etc

(ja ik zit al in de 70s, even voorbereiden)

ranja schreef:
Ik zag net in het begin van dit topic dat voor de jaartallen MuMe aangehouden wordt, gelukkig want RYM maakt er soms een puinhoop van wat de primary release is.

Djie... daar was ik helemaal niet zo van op de hoogte, ik dacht dat RYM redelijk accuraat was, Maar letterlijk de eerste de beste release die ik voor dit spelletje wilde checken, bleek inderdaad ook al zo'n puinhoop te zijn. Primary release 1973, terwijl het album al in 1969 (liefst vier jaar eerder!) was uitgebracht. Ik moet dus sowieso nog een ronde wachten om deze mee te laten doen.

Welke dan...........

Gebeurt wel vaker bij RYM inderdaad, net nog een album toegevoegd aan MuMe waarbij op RYM de originele release pas op plek 4 ofzo stond.

Ik ben voor de Jordy's al een tijdje een hele hoop aan het corrigeren op MusicMeter. Ik kan je verzekeren dat het daarvoor op MusicMeter nog meer een puinhoop was. RYM heeft bijna alles wel goed staan, alleen hebben ze last van een bug waar ze niet kunnen wijzigen welke uitgave de primary release is. Nu staan op MusicMeter t/m 1970 in ieder geval de enigszins bekende albums goed. Al heb je uit die tijd altijd albums waarvan het gewoon niet duidelijk is. Bijna geen enkel label in de jaren '60 deed aan jaartallen op een plaat zetten.

Veel is wel te achterhalen via tijdschriften, voor de jaren '60/'70 mn. Billboard Magazine, CashBox en Record World. Zo'n beetje alle 60's uitgaven zijn hier wel te vinden:
RADIO / BROADCAST HISTORY LIBRARY: Thousands of magazines & Publications ALL FREE - worldradiohistory.com

Die hebben vaak uitgebreide albumcharts, playlists van radiozenders, reviewpagina's, aan de hand daarvan kun je bepaalde releasedata vaak wel afleiden. Al kan ik me voorstellen dat de wat obscuurdere (niet-westerse/jazz) pareltjes daar ook niet altijd in terugkomen.

Ik begin me zorgen te maken over mezelf. Meer dan twee weken te gaan en ik heb mijn lijstje al ingeleverd!

Teunnis schreef:
ik heb mijn lijstje al ingeleverd!

Ik nog niet

Salvadore schreef:
Welke dan...........
Ik zie nu pas je reactie.
Het gaat om deze: Cromagnon - Orgasm (1969) - MusicMeter.nl
Maar ik lees en begrijp ook nu pas dat het in deze ronde om 1969 gaat en dat 1968 juist al is geweest (ik had de opzet van dit spelletje hierboven nog niet door), dus deze potpourri van idiote gekkigheid kan nu wel meedoen. Releasejaar op Musicmeter klopt namelijk wel.

Teunnis schreef:
Ik begin me zorgen te maken over mezelf. Meer dan twee weken te gaan en ik heb mijn lijstje al ingeleverd!

Ik ga naar goede gewoonte voor Deadline Day.

zaaf

zaaf
ik mis nog wel wat lijstjes, maar ja, t is toch tijd om de balans op te maken.

morgen de 15 beste albums van 1969....

https://i.pinimg.com/originals/71/a9/09/71a9098209d4123d0568581fe019dc21.jpg

Tja, je hebt me toch weer uit de laatste taglijst gehaald zaaf. Dan kan ik niet naar mijn deadlines toewerken Als ik het nu direct aanlever, is het zeker nog steeds te laat?

zaaf
nee kommaarop Bonk
zal zo even kijken wat er misgegaan is. sowieso jouw geheugen

Komt eraan. Ik start nu de computer op! Flexibele topper!

Ojee, helemaal de deadline gemist

zaaf
herman schreef:
Ojee, helemaal de deadline gemist
ook niet getagd zeker?

zaaf schreef:
(quote)
ook niet getagd zeker?

Jawel, maar stuur altijd pas de woensdag voor de deadline in en gisteren kwamen er wat zaken tussendoor. En vandaag pas na de deadline tijd... Nouja, volgend jaar beter.

zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mQh4186m3EzMk9okHrKKvcloZ1n_qIuVVw2pQ13dWMwalQ9T6Wxh0I9EgnzEcKCBunpZp_h0qWiAjsa03wnA4Yq97e9rMDeKGLfHoGhe6uJMvBUhXrL0dYdDHHOOFgmKcLpMBSvYtHUu29EtdPl0BKd1rxB9qrsAomenqw_9fB8sqKe9O51ioJI0Zl7UZEx4o?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/2635

Led Zeppelin - Led Zeppelin

215 p - 13 x genoemd - 2 HP (door Film Pegasus )

Had wat hinder van de opvolger, maar redde het net. Mijns inziens wel terecht.
Vrij spontaan opgenomen (totale studiotijd: 36 uur) en direct succesvol, ook overzees.

Mooi begin

Wat ondergesneeuwd door de sequel, maar een ijzersterk debuut. En enorme sprong vooruit na The Yardbirds.

Ah shit, ook de deadline gemist. Ik had a.s. zondag als deadline in mijn hoofd. Ik had mijn top 15 bijna klaar.
Led Zeppelin en Sly had ik in ieder geval erin staan.

Beiden niet in mijn top 15, maar wel gewoon gave platen natuurlijk.

zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mySUgUsaIsFka5jmrFpROsRpAMAr7NjT2ze-PPuWZIJ_0l_zOfVvm83liXlDpKL5CsyhvHIWq5mqfBpCTZK3dtC7a8dI-CQAwx7odb5ee5wSe4F4XdSTbZ-b6oqyzN-VD7J__JJ4UPShqJkztvAGOAPJO9uQsQ2qN6AThqjWbrj8kIq6Ncbp_YtSIwamW8YOa?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/13423

Fairport Convention - Liege & Lief

222 p - 12 x genoemd - 1 HP (door ArthurDZ )

De albums met Sandy Denny doen het opvallend goed, maar concurreerden ongetwijfeld ook enigszins met elkaar. 13e plek is misschien wel kenmerkend voor deze geteisterde band.

zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mTG5JMX9uFiRGU61EzW98f_zJA7D0t7uNmhdSb76X6RLzZ0Q8jcOwsOhZhh_IeKvm7bpWTtw3lSxGKQiXJOblNc0oMCMJOgdYyAdoQuqPxRqbW0WE99gxpc3aizSsy5N-IalEYDqaJjLbnAoJVbFSAPERqJ7YDoRxHgHQTEjNAX6qOjMRm8FUO0VNNoinH51q?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/34950

Pharoah Sanders - Karma

236 p - 13 x genoemd - 1 HP (door aerobag en Gyzzz en jordidj1 en Brunniepoo en 123poetertjes )

Kreeg veel steun uit specifieke hoek. Zonder meer leuk dat een anderssoortige plaat onze eindlijst haalt!
Spirituele jazz... dat moet haast wel verlichting geven.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:59 uur

geplaatst: vandaag om 21:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.