Muziek / Muziekgames / Album van het jaar top 15 (nu: 2023)
zoeken in:
0
geplaatst: 23 oktober 2023, 14:31 uur
Voila, lijstje voor 2001 ingezonden, we zullen zien hoe ver we geraken. 

1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 23 oktober 2023, 16:24 uur
Heb de ontknoping geheel gemist. De match met Coldplay zat er wel in (had niet onmiddellijk voor een 3e plek getekend), die van Porcupine Tree is een bescheiden verrassing (ja, de voorganger matchte ook al, maar ik had het idee dat deze iets minder was blijven hangen; bij de volgende albums zal een match geen verrassing zijn). De lijst van het collectief houdt verder niet over, met niet een- maar tweemaal de droeftoeterij van Songs: Ohia als dieptepunt.
01 [89] Fates Warning - Disconnected
02 [---] Asia - Aura
03 [43] The Gathering - If_then_else
04 [18] Novastar - Novastar
05 [03] Coldplay - Parachutes
06 [---] Martin Orford - Classical Music and Popular Songs
07 [10] Porcupine Tree - Lightbulb Sun
08 [80] IQ - The Seventh House
09 [---] White Willow - Sacrament
10 [67] Pain of Salvation - The Perfect Element I
11 [119] Spock's Beard - V
12 [65] Transatlantic - SMPT:e
13 [62] a-ha - Minor Earth | Major Sky
14 [21] Doves - Lost Souls
15 [30] Goldfrapp - Felt Mountain
01 [89] Fates Warning - Disconnected
02 [---] Asia - Aura
03 [43] The Gathering - If_then_else
04 [18] Novastar - Novastar
05 [03] Coldplay - Parachutes
06 [---] Martin Orford - Classical Music and Popular Songs
07 [10] Porcupine Tree - Lightbulb Sun
08 [80] IQ - The Seventh House
09 [---] White Willow - Sacrament
10 [67] Pain of Salvation - The Perfect Element I
11 [119] Spock's Beard - V
12 [65] Transatlantic - SMPT:e
13 [62] a-ha - Minor Earth | Major Sky
14 [21] Doves - Lost Souls
15 [30] Goldfrapp - Felt Mountain
2
geplaatst: 23 oktober 2023, 16:30 uur
Casartelli schreef:
De lijst van het collectief houdt verder niet over, met niet een- maar tweemaal de droeftoeterij van Songs: Ohia als dieptepunt.
De lijst van het collectief houdt verder niet over, met niet een- maar tweemaal de droeftoeterij van Songs: Ohia als dieptepunt.
Ik had beide droeftoeterijen bij de bovenste 15, betekent dat dat mijn lijstje het absolute dieptepunt is?

0
zaaf
geplaatst: 26 oktober 2023, 16:58 uur
Deadline deze editie: DONDERDAG 2-11-2023 20:00
Dus nog 7,13 dagen over en 21 lijsten binnen voor de editie 2001,
Nu zitten we toch echt definitief in de 21e eeuw, mag ik dat stellen? Dus liefst met fris gemoed uw bijdrage aub:
123poetertjes, 50tracks, ABDrums, AbleMable, Alicia, AOVV, Arno, Ataloona, bikkel2, BlackFinch, Bonk, Casartelli, chevy93, Chrisseh, Coma Cat, Dave82, dazzler, divart, dix, dynamo d, EttaJamesBrown, EvilDrSmith, Film Pegasus, Finidi, Flipm0de, ForWhomThePeteTolls, Frenkie!, Glitch, Gretz, Harderwiek, herman, JayM, Jacoto, jeroentjuhh, johan de witt, jordidj1, Koenr, likeahurricane, lowieke, LucM, luigifort, Lukas, Lying Mouth, Manfield, marsupilami, Martijn Jonkers, Marty McFly, Marzipaintree, motel matches, musician, nelis, nico1616, niels94, Nr.4, Osiris Apis, Poek, Ralph., ranja, remcodulac, Renoir, Ries_72, Rudi S, rudolphS, Salvadore, shaadiq haynes, Simon77, stardust_be, Teunnis, thelion, voskat, west, wibro, yeahyeahyeah en ZAP!
Dus nog 7,13 dagen over en 21 lijsten binnen voor de editie 2001,
Nu zitten we toch echt definitief in de 21e eeuw, mag ik dat stellen? Dus liefst met fris gemoed uw bijdrage aub:
123poetertjes, 50tracks, ABDrums, AbleMable, Alicia, AOVV, Arno, Ataloona, bikkel2, BlackFinch, Bonk, Casartelli, chevy93, Chrisseh, Coma Cat, Dave82, dazzler, divart, dix, dynamo d, EttaJamesBrown, EvilDrSmith, Film Pegasus, Finidi, Flipm0de, ForWhomThePeteTolls, Frenkie!, Glitch, Gretz, Harderwiek, herman, JayM, Jacoto, jeroentjuhh, johan de witt, jordidj1, Koenr, likeahurricane, lowieke, LucM, luigifort, Lukas, Lying Mouth, Manfield, marsupilami, Martijn Jonkers, Marty McFly, Marzipaintree, motel matches, musician, nelis, nico1616, niels94, Nr.4, Osiris Apis, Poek, Ralph., ranja, remcodulac, Renoir, Ries_72, Rudi S, rudolphS, Salvadore, shaadiq haynes, Simon77, stardust_be, Teunnis, thelion, voskat, west, wibro, yeahyeahyeah en ZAP!
1
geplaatst: 26 oktober 2023, 17:08 uur
Verrassend veel overeenkomsten in mijn top-10 met de uitslag:
1. Radiohead - Kid A (2000)
2. Songs: Ohia - Ghost Tropic (2000)
3. Songs: Ohia - The Lioness (2000)
4. Jedi Mind Tricks - Violent by Design (2000)
5. I-f - Mixed Up in The Hague Vol. 1 (2000)
6. Sigur Rós - Ný Batterí (2000)
7. Deltron 3030 - Deltron 3030 (2000)
8. Paysage d'Hiver - Paysage d'Hiver (2000)
9. Electric Wizard - Dopethrone (2000)
10. Godspeed You! Black Emperor - Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven (2000)
11. Gas - Pop (2000)
12. Clint Mansell featuring Kronos Quartet - Requiem for a Dream (2000)
13. Erykah Badu - Mama's Gun (2000)
14. Gorki - Eindelijk Vakantie! (2000)
15. Boards of Canada - In a Beautiful Place Out in the Country (2000)
1. Radiohead - Kid A (2000)
2. Songs: Ohia - Ghost Tropic (2000)
3. Songs: Ohia - The Lioness (2000)
4. Jedi Mind Tricks - Violent by Design (2000)
5. I-f - Mixed Up in The Hague Vol. 1 (2000)
6. Sigur Rós - Ný Batterí (2000)
7. Deltron 3030 - Deltron 3030 (2000)
8. Paysage d'Hiver - Paysage d'Hiver (2000)
9. Electric Wizard - Dopethrone (2000)
10. Godspeed You! Black Emperor - Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven (2000)
11. Gas - Pop (2000)
12. Clint Mansell featuring Kronos Quartet - Requiem for a Dream (2000)
13. Erykah Badu - Mama's Gun (2000)
14. Gorki - Eindelijk Vakantie! (2000)
15. Boards of Canada - In a Beautiful Place Out in the Country (2000)
1
zaaf
geplaatst: 31 oktober 2023, 18:44 uur
als jullie nog tijd hebben, 50tracks, AOVV, Casartelli, chevy93, Coma Cat, EvilDrSmith, ForWhomThePeteTolls, Glitch, herman, JayM, Jacoto, johan de witt, jordidj1, Koenr, marsupilami, Martijn Jonkers, Marty McFly, remcodulac, Rudi S, rudolphS, Salvadore, stardust_be, Teunnis, voskat....
0
geplaatst: 1 november 2023, 12:49 uur
Komt in orde, vanavond. Ome Frank staat er in ieder geval in.
https://i.scdn.co/image/fc4e0f474fb4c4cb83617aa884dc9fd9822d4411
https://i.scdn.co/image/fc4e0f474fb4c4cb83617aa884dc9fd9822d4411
0
geplaatst: 1 november 2023, 21:19 uur
Lijstje ingestuurd. Het is een aardig Westeuropese aangelegenheid deze keer. En dan zijn die Canadezen ook nog eens Franstalig (doch meestal instrumentaal).
Landen:
7 x VK
4 x Frankrijk
2 x Canada
1 x Duitsland, VS, IJsland, Zwitserland
Genres:
6 Rock
5 Electronic
3 Dance
2 Pop
1 Score, Avant-garde
Landen:
7 x VK
4 x Frankrijk
2 x Canada
1 x Duitsland, VS, IJsland, Zwitserland
Genres:
6 Rock
5 Electronic
3 Dance
2 Pop
1 Score, Avant-garde
1
zaaf
geplaatst: 2 november 2023, 20:03 uur
https://cloudfront-us-east-1.images.arcpublishing.com/advancelocal/LHWKT5G47ZGNVGOTMJ7WK5UM7M.jpgniet de vrolijkste foto die ik kon vinden, sorry for that. maakt onze eindlijst over dat kutjaar ons vrolijker?
we gaan het zien in dit theaterrrrr
we gaan het zien in dit theaterrrrr
0
zaaf
geplaatst: 3 november 2023, 08:05 uur
https://eurovision.tv/sites/default/files/styles/og_image/public/tanalpadar_davebenton_ee.jpg?itok=KSyBzumo
…...............................................................................TOP 15 2001…..............................................................................
2001 - men heeft steeds minder punten nodig om in de top 15 te belanden, wat zal dat betekenen...
…...............................................................................TOP 15 2001…..............................................................................
2001 - men heeft steeds minder punten nodig om in de top 15 te belanden, wat zal dat betekenen...
5
zaaf
geplaatst: 3 november 2023, 08:07 uur
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mQh4186m3EzMk9okHrKKvcloZ1n_qIuVVw2pQ13dWMwalQ9T6Wxh0I9EgnzEcKCBunpZp_h0qWiAjsa03wnA4Yq97e9rMDeKGLfHoGhe6uJMvBUhXrL0dYdDHHOOFgmKcLpMBSvYtHUu29EtdPl0BKd1rxB9qrsAomenqw_9fB8sqKe9O51ioJI0Zl7UZEx4o?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/727
Low - Things We Lost in the Fire (24)
151 p - 8 x genoemd - 1 HP (door stardust_be )
Low was qua publiciteit nog nauwelijks opgemerkt. Er viel ook niet heel veel over de groep te melden, behalve dat er zeer fraaie muziek gemaakt werd en dat de gelovige hoofdpersonen van de band een echtpaar waren. Pas met dit album, geproduceerd door Steve Albini, kreeg de groep enige airplay en bekendheid. Het is zeker weer een mooi album.
Low - Things We Lost in the Fire (24)
151 p - 8 x genoemd - 1 HP (door stardust_be )
Low was qua publiciteit nog nauwelijks opgemerkt. Er viel ook niet heel veel over de groep te melden, behalve dat er zeer fraaie muziek gemaakt werd en dat de gelovige hoofdpersonen van de band een echtpaar waren. Pas met dit album, geproduceerd door Steve Albini, kreeg de groep enige airplay en bekendheid. Het is zeker weer een mooi album.
1
geplaatst: 3 november 2023, 08:10 uur
zaaf schreef:
niet de vrolijkste foto die ik kon vinden, sorry for that.
niet de vrolijkste foto die ik kon vinden, sorry for that.
2001 was ook het jaar van het homohuwelijk

0
zaaf
geplaatst: 3 november 2023, 08:14 uur
daar had ik idd wel een vrolijke foto van kunnen vinden. weer wat geleerd.
0
geplaatst: 3 november 2023, 08:17 uur
Ik zal de rest pas later vandaag lezen. Benieuwd of er overeenkomsten zijn. De plaat op #15 is mij alvast onbekend. Sorry, niet met eieren of tomaten gooien aub. 

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 3 november 2023, 09:12 uur
Denkend aan Low krijg ik een schier onbedwingbare behoefte dit nummer nog eens op te zetten.
5
zaaf
geplaatst: 3 november 2023, 10:24 uur
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mLPqWf5foIVsp9r7W5nuuDJD5_hWXaFiV0rzbMzEXhUQhHcTKpcgUiAP3fTpnZXhMQBDNcXhb_pK44VxrAJu1v_psk9RtW0XmkDkXJk-qSCnpnxieuBU0sBt4eFQPgLQ0jBB7TCdBYBCvAiMboHY-ivWamPFDP6K7DwW0q9_jO0AgiMjqbwTHk_GHyxU7ADTK?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/884
Cannibal Ox - The Cold Vein (34)
151 p - 9 x genoemd - 1 HP (door zaaf )
Zo zeg. De nummer 15 op 14, dat kan ook. Had nog mooier kunnen zijn als heads JayM en Koenr ook hadden gestemd. Maar dit is prima. Vast Aire en Vordul Mega verhalen op stevige wijze over het straatleven in de grote appel. En hoeveel terechte credits ze er ook voor kregen, de blikvanger was en is El-P. Deze ex-Company Flow'er startte in 1999 een nieuw label, Definitive Jux, en stortte zich op het produceren. The Cold Vein is dus nog meer dan de strapatsen van de feitelijke leden, het verdient een producers-oorkonde voor de prestatie van El-P. Een hard, koud geluid aan de ene kant, gecombineerd met een toch wel silky, soundtrackachtige sound. Koud en vloeiend, the Cold Vein. Een mijlpaal in de ontwikkeling van hip-hop.
151 p - 9 x genoemd - 1 HP (door zaaf )
Zo zeg. De nummer 15 op 14, dat kan ook. Had nog mooier kunnen zijn als heads JayM en Koenr ook hadden gestemd. Maar dit is prima. Vast Aire en Vordul Mega verhalen op stevige wijze over het straatleven in de grote appel. En hoeveel terechte credits ze er ook voor kregen, de blikvanger was en is El-P. Deze ex-Company Flow'er startte in 1999 een nieuw label, Definitive Jux, en stortte zich op het produceren. The Cold Vein is dus nog meer dan de strapatsen van de feitelijke leden, het verdient een producers-oorkonde voor de prestatie van El-P. Een hard, koud geluid aan de ene kant, gecombineerd met een toch wel silky, soundtrackachtige sound. Koud en vloeiend, the Cold Vein. Een mijlpaal in de ontwikkeling van hip-hop.
1
geplaatst: 3 november 2023, 11:23 uur
Dwingende luistertip meen ik tussen de regels door te lezen
So it Will be
So it Will be
2
zaaf
geplaatst: 3 november 2023, 12:20 uur
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mySUgUsaIsFka5jmrFpROsRpAMAr7NjT2ze-PPuWZIJ_0l_zOfVvm83liXlDpKL5CsyhvHIWq5mqfBpCTZK3dtC7a8dI-CQAwx7odb5ee5wSe4F4XdSTbZ-b6oqyzN-VD7J__JJ4UPShqJkztvAGOAPJO9uQsQ2qN6AThqjWbrj8kIq6Ncbp_YtSIwamW8YOa?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/1605
Gorillaz - Gorillaz (6)
154 p - 9 x genoemd - 2 HP (door Dwejkk_ )
In 1999 al gemeld, Gorillaz werd eind jaren 90 geconcipieerd door striptekenaar Hewlett en de welbekende heer Albarn. Deze schreef in de loop der jaren nummers die bij het concept pasten, het concept dat een commentaar moest zijn op de MTV dominantie op TV en in de muziek.
Het verschijnen van het in de vorige editie genoemde Deltron 3030-album gaf nog wat meer inspiratie, plus een toezegging van de makers (Del the Funky Homosapien, Kid Koala en Dan the Automator) om bij te dragen aan het eerste Gorillaz-album. En waar de bijdragen van Del wellicht het meest in het oor springen, is de productionele bijdrage van Dan niet te onderschatten. Het resultaat, een blend van alternative rock, lo-fi, dub, hip hop, trip hop en art pop deed het erg goed, en (hoewel iets minder dan bij de vorige editie) ook nu nog bij ons.
Gorillaz - Gorillaz (6)
154 p - 9 x genoemd - 2 HP (door Dwejkk_ )
In 1999 al gemeld, Gorillaz werd eind jaren 90 geconcipieerd door striptekenaar Hewlett en de welbekende heer Albarn. Deze schreef in de loop der jaren nummers die bij het concept pasten, het concept dat een commentaar moest zijn op de MTV dominantie op TV en in de muziek.
Het verschijnen van het in de vorige editie genoemde Deltron 3030-album gaf nog wat meer inspiratie, plus een toezegging van de makers (Del the Funky Homosapien, Kid Koala en Dan the Automator) om bij te dragen aan het eerste Gorillaz-album. En waar de bijdragen van Del wellicht het meest in het oor springen, is de productionele bijdrage van Dan niet te onderschatten. Het resultaat, een blend van alternative rock, lo-fi, dub, hip hop, trip hop en art pop deed het erg goed, en (hoewel iets minder dan bij de vorige editie) ook nu nog bij ons.
1
geplaatst: 3 november 2023, 12:32 uur
zaaf schreef:
Koud en vloeiend, the Cold Vein. Een mijlpaal in de ontwikkeling van hip-hop.[/i]
Aha! Dit was dus de Jägermeister van de hiphop. Nee zaaf, deze had ik niet kunnen raden, mij volledig onbekend. Maar de plaat staat inmiddels op en eerste tracks zijn idd veelbelovend ijstintelend lekker!Cannibal Ox - The Cold Vein (34)
Koud en vloeiend, the Cold Vein. Een mijlpaal in de ontwikkeling van hip-hop.[/i]
3
zaaf
geplaatst: 3 november 2023, 14:00 uur
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mTG5JMX9uFiRGU61EzW98f_zJA7D0t7uNmhdSb76X6RLzZ0Q8jcOwsOhZhh_IeKvm7bpWTtw3lSxGKQiXJOblNc0oMCMJOgdYyAdoQuqPxRqbW0WE99gxpc3aizSsy5N-IalEYDqaJjLbnAoJVbFSAPERqJ7YDoRxHgHQTEjNAX6qOjMRm8FUO0VNNoinH51q?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/2655
Starsailor - Love Is Here (21)
160 p - 9 x genoemd - 1 HP (door Finn )
En ook de mellow rock van Starsailor haalt het hier. Opgericht als trio in '96 kwam, na jaren in de kleine zaaltjes, in 2000 Westhead als toetsenist bij de band. Dat geluid imponeerde de broer van zanger Walsh, die werkte bij een platenlabel. Hj boekte twee concerten in Londen voor de band, met veel uitnodigingen voor schrijvende pers en labelmensen. Dat leverde een goed verhaal op in NME en een getouwtrek om de band door verschillende platenmaatschappijen. Het werd EMI en Love Is Here werd vlotjes gemaakt onder de leiding van bekende producer Steve Osborne.
Starsailor - Love Is Here (21)
160 p - 9 x genoemd - 1 HP (door Finn )
En ook de mellow rock van Starsailor haalt het hier. Opgericht als trio in '96 kwam, na jaren in de kleine zaaltjes, in 2000 Westhead als toetsenist bij de band. Dat geluid imponeerde de broer van zanger Walsh, die werkte bij een platenlabel. Hj boekte twee concerten in Londen voor de band, met veel uitnodigingen voor schrijvende pers en labelmensen. Dat leverde een goed verhaal op in NME en een getouwtrek om de band door verschillende platenmaatschappijen. Het werd EMI en Love Is Here werd vlotjes gemaakt onder de leiding van bekende producer Steve Osborne.
1
geplaatst: 3 november 2023, 14:15 uur
Dit lijkt me wel heel slappe hap, ken enkel Poor Misguided Fool. Nee, hier kan ik niet wild van worden. En dat dit een verrassing is is het understatement van het jaar toch?
13. Gorillaz - Gorillaz
18. Cannibal Ox - The Cold Vein
En ja, The Cold Vein staat idd veel te laag bij mij zaaf. Mea culpa.
13. Gorillaz - Gorillaz
18. Cannibal Ox - The Cold Vein
En ja, The Cold Vein staat idd veel te laag bij mij zaaf. Mea culpa.
3
geplaatst: 3 november 2023, 14:40 uur
Had hem ook niet in overweging (ken alleen Alcoholic), maar het bericht van vaste deelnemer Etta bij het album laat zien wat muziek kan betekenen.
EttaJamesBrown schreef:
Ik lag half dood te gaan in het ziekenhuis. Dit album had ik net nieuw en moest mij steunen. Tja, dat hielp niet. In een mix van hallucinaties, verwoede luisterpogingen, noodoperaties en heldere ogenblikken heb ik Starsailor opzij gelegd. En weer opgepakt, net als mijn algeheel gestel.
Koesterplaatje in bange tijden,
Ik lag half dood te gaan in het ziekenhuis. Dit album had ik net nieuw en moest mij steunen. Tja, dat hielp niet. In een mix van hallucinaties, verwoede luisterpogingen, noodoperaties en heldere ogenblikken heb ik Starsailor opzij gelegd. En weer opgepakt, net als mijn algeheel gestel.
Koesterplaatje in bange tijden,
0
geplaatst: 3 november 2023, 15:45 uur
Low heb ik op 10, Starsailor bubbling under in de top 30, Gorillaz ben ik vergeten (hoe dan?!) en Cannibal Ox is ontegenzeggenlijk prima geproduceerd maar ik word dan weer niet wild van wat er bij de microfoons gebeurt.
* denotes required fields.