MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Mijn favoriete Suede album

zoeken in:
5. XTC - Black Sea
https://www.musicmeter.nl/images/covers/11000/11762.jpg

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik niet alle XTC-albums even goed ken, maar ik ken er ruim genoeg om tot een top 5 te komen. 8 albums heb ik bestemd, met een mooi gemiddelde van 3,94

Op 5 staat Black Sea. Enerzijds een album met heerlijke stuwende ritmes, pakkende nummers en een lekkere vibe, vind ik. Maar aan de andere kant merkte ik ook dat hij me minder pakte dan sommige andere albums. Dat het voor mij toch nog wat minder verrassend en afwisselend was dan andere albums.
En dat wat afwijkt (Travels in Nihilon) vind ik minder geslaagd. Denk dat XTC ook wel zo'n band is waar je heel verschillend kan denken over wat de hoogtepunten zijn in hun oeuvre.

Maar goed, nu lijkt het bijna alsof ik het een minder album vind, maar dat is niet zo. Het is een heel lekker album met sterke songs waarvan menig band gewild zou hebben het ooit gemaakt te hebben. Sterkste nummer wat mij betreft No Language in Our Lungs gevolgd door Towers of London

4. XTC - Mummer (1983) - MusicMeter.nl
https://www.musicmeter.nl/images/cover/11000/11783.jpg

Ook Mummer zat in het aanbod van de bib en werd dus op tape gezet en eindeloze malen gedraaid. Hier staan meer songs op die me wisten te raken: Wonderland, Love On A Farmboy's Wages, Great Fire en Human Alchemy bijvoorbeeld. Hun eerste album als trio zonder drummer. Drumcomputers en synthesizers doen hun intrede maar opnieuw bevat de plaat voldoende songs om duimen en vingers bij af te liken.

5. XTC - Black Sea
4. XTC - Nonsuch
https://www.musicmeter.nl/images/covers/6000/6218.jpg

De nummers 2 tot en met 4 liggen dicht bij elkaar bij mij.

Mijn eerste bewuste kennismaking met XTC was via The Ballad of Peter Pumpkinhead in 1994. En het erge is dat dit vooral via de Crash Test Dummies kwam. Ik vond God Shuffled His Feet als 14-jarig mannetje een heel fijn album en die Ballad brachten ze daarna uit als single. Een heel lekker nummer vond ik, maar dus stiekem een cover, kwam ik achter. Maar dat heeft destijds niet tot verdieping in het oeuvre van XTC geleid. Die kwam later. Veel later en pas twee jaar gelden eindelijk fysiek aangeschaft bij de heruitgave op vinyl. Daar geen spijt van gehad en niet alleen vanwege de mooie hoes.

En die Ballad is nog steeds erg fijn, maar dit album herbergt veel moois vind ik. Mooie meerstemmige zang, fijne melodieën, soms zwierig, soms puntig, dus ook genoeg afwisseling. Niet al het songmateriaal is even sterk, maar behalve Humble Daisy staat er geen nummer tussen wat ik niet geslaagd vind. En de instrumentatie is erg sterk, waarbij her en der ook van blaasinstrumenten en klassieke instrumenten gebruik gemaakt wordt. Erg fijn album.

Hoogtepunten wat mij betreft: toch de Ballad, Warpped in Grey, The Disappointed, My Bird Performs en Crocodile

dazzler schreef:
om duimen en vingers bij af te liken.

Pun intended?

Overigens vind ik dit leuke spel wel een groter publiek en deelnemersveld verdienen. Er zijn toch nog wel een aantal XTC-liefhebbers ( ) op dit forum te vinden, dacht ik. Maar ook met zijn tweeën is het leuk hoor.

5. XTC - Drums and Wires
Eerste kennismaking met deze band was uiteraard met de openingstrack van dit album. Heerlijke track, al had ik als zevenjarige geen flauw benul waarover de heren zongen. Beetje new wave, beetje The Police (uit hun goede tijd) en vooral een fris geluid.

Het album zelf heb ik pas gekocht nadat ik de verzamelaar Fossil Fuel helemaal grijs gedraaid had, voor zover dat bij CD's mogelijk is. Met slechts 1 single op dit album bleef er veel over om te ontdekken.

Favo's: Making Plans for Nigel (uiteraard), Ten Feet Tall

4. XTC - Black Sea
De opvolger staat op nummer 4 en bevat 4 singles en vooral veel politieke teksten. Beetje post-punk en vooral prima als inspiratie voor een aantal (Britpop) bands. Met name bij Respectable Street zie ik de heren Albarn en Coxon al in gedachten springen van blijdschap. Je kunt slechtere bronnen van inspiratie hebben...

Favo's: Generals & Majors, Sgt. Rock

3. XTC - Skylarking (1986) - MusicMeter.nl
https://www.musicmeter.nl/images/cover/4000/4207.jpg

Omdat er tussen Big Express en Skylarking een pauze zat, ontging dat laatste album mij. Zelfs de single Dear God kon mij niet bekeren tot wat in Amerika steevast als het beste XTC album wordt beschouwd. Met terugwerkende kracht leren kennen dus en wat een fantastische songcyclus. We zitten helemaal in de wereld van The Kinks. Toch is het niet mij favoriete album. Daarvoor mist de plaat de nodige hooks en grooves.

5. XTC - Black Sea
4. XTC - Nonsuch
3. XTC - Skylarking
https://www.musicmeter.nl/images/covers/4000/4207.jpg

Je album laten beginnen met vogelgeluiden en vervolgens deze integreren in je nummer. Je moet er maar opkomen. Maar ja, er is wel een verklaring:
It would shock you too the things we used to do on grass

Een opmaat voor een mooi album, waarop knappe composities te horen zijn. Naast de al genoemde Kinks geeft dit album mij toch ook vooral een Beatles-vibe. Ook The Beach Boys zijn niet ver weg. Er zijn wel slechtere invloeden te bedenken lijkt me. Zonder dat ze kopiëren. Mooie overgangen tussen sommige nummers, maar vooral een erg fijn geluid. Eigenlijk gevoelsmatig wat minder geschikt voor deze donkere dagen voor Kerst.

Favoriet is toch wel Dear God, zowel een geweldig nummer als zeer indrukwekkende tekst. Maar er is meer moois, zoals het koppel Ballet for A Rainy Day en 1000 Umbrellas, het al aangehaalde Grass, maar ik vind het stemmige Dying toch ook erg fraai. Het hoge niveau is er niet voortdurend, maar toch een heel fijn album.

Ik kom overigens net thuis van een geslaagd concert van het ongeveer 40-koppige Noordpoolorkest die een suite speelde van allerlei Peter Gabriel nummers. Als ik nog een suggestie mag doen....

3. XTC - English Settlement

In de hoogtijdagen van Doe Maar ging ook XTC mee in de ska beweging - in elk geval bij enkele nummers. Ook de Britpop van het vorige album werd niet vergeten en er was tevens ruimte voor akoestische tracks. En uiteraard een radiovriendelijke single die ook hier de hitlijsten wist te bereiken. Voor elk wat wils. Blijft een plezierig album en dus terecht in de top 5.

Favo's: Ball and Chain, Leisure en Senses Working Overtime

2. XTC - English Settlement (1982) - MusicMeter.nl
https://www.musicmeter.nl/images/cover/3000/3716.jpg?cb=1506270006

Deze was van bij het begin mijn favoriet. Maar ik leerde hem kennen in de continentale (enkele) versie. En nog steeds vind ik dat de vijf ontbrekende nummers het (dubbel)album te lang maken. Enkel van Down In The Cockpit vind ik het jammer dat die niet op de ingekorte versie te vinden was. XTC verfijnt haar sound een tweede keer nadat ze dat al op Black Sea hadden gedaan ten opzichte van Drums & Wires. Runaways, Senses Working Overtime, Jason And The Argonauts, Yacht Dance en Down In The Cockpit zijn mijn favorieten. Maar ook Ball And Chain, No Thugs In Our House, Melt The Guns en Snowman gaan erin als zoete koek.

2. XTC - Skylarking

Ik las t al bij Bonk .. dat intro met die vogeltjes was inderdaad bijzonder en vooral de overgang naar Grass zit mooi in elkaar. Vond het apart dat de heren zo mooi over dat groene spul konden zingen. Woonde zelf toen nog in een echt dorp wat voor 80 % uit weiland bestond. En gras was vanuit mijn perspectief iets voor koeien - en om op te voetballen uiteraard...

Mooiste nummer op het album is pas later toegevoegd en is ook hun mooiste single. Ook zo ongeveer het enige nummer waarbij ik een kinderstemmetje (of -koor) echt iets vind toevoegen aan een track (sorry fans van Talk Talk, Pink Floyd en Vader Abraham..)

5. XTC - Black Sea
4. XTC - Nonsuch
3. XTC - Skylarking
2. XTC - English Settlement
https://www.musicmeter.nl/images/covers/3000/3716.jpg?cb=1506270006

Het lukt niet zo heel vaak om een album 70 minuten lang echt interessant te houden, maar XTC is het gelukt met English Settlement. Dat is ook mede te danken aan de variatie die er wel in het album zit. De ene keer wat meer new wave, dan weer wat meer pop, dan weer wat meer ska. Alsof ze duidelijk willen maken dat die genre-indelingen eigenlijk nergens goed voor zijn, waar ze wel een punt hebben.

Er zitten nauwelijks echt zwakke momenten in het album, maar wel een paar uitschieters. Voor mij zijn dat Ball and Chain, No Thugs in Our House, Fly on the Wall en Snowman. Maar in het geheel dus een bijzonder fijn album, toch is er nog één duidelijk beter.

1. XTC - Black Sea (1980) - MusicMeter.nl
https://www.musicmeter.nl/images/cover/11000/11762.jpg

Deze plaat heeft werkelijk alles. De neurotische rockelementen van de beginperiode en de gelaagde poparrangementen van de latere albums. Geen enkel slecht nummer en wat een drive.

5. XTC - Black Sea
4. XTC - Nonsuch
3. XTC - Skylarking
2. XTC - English Settlement
1. XTC - Apple Venus, Pt. 1
https://www.musicmeter.nl/images/covers/4000/4212.jpg

Hoe goed en leuk ik de voorgaande albums ook vind, deze steekt er voor mij toch wel met kop en schouders bovenuit.
Het gekke is dat ik niet meer precies kan herleiden wat ooit gemaakt heeft dat ik op het spoor kwam van dit album. XTC was nog geen echte bekende van me. Maar wat ik wel weet dat is ik meteen een beetje betoverd raakte door dit album, toen ik het voor de eerste keer draaide en dat is steeds een beetje meer geworden. Stiekem ben ik er een beetje verliefd op geworden en het staat niets voor niets op 5* bij mij.

Al vanaf de eerste klanken van River of Orchids is duidelijk dat je met een bijzonder album te maken hebt. Al die geluidjes, al die instrumenten, al die mooie symfonieën. Want dat zijn het vind ik, maar dan met zang en popinvloeden. Dus vanaf het begin al, maar je hoort steeds meer en je wordt steeds verder de muziek ingezogen. En het blijft boeiend, knap en intrigerend. Het kent aan de ene kant een hele grote gelaagdheid en diepgang en aan de andere kant heeft het iets frivools en luchtigs. Op de een of andere manier voelt het voor mij ook als een soort conceptalbum aan. Steeds hoor je weer andere dingen.

Het hele album is uitzonderlijk, maar als er een hoogtepunt aangewezen moet worden, dan is het Easter Theatre voor mij. Dat nummer stond op 14 in mijn top 100 die ik onlangs gepresenteerd heb. Maar het hele album is wonderschoon, wat mij betreft een klein meesterwerkje.

Hoe goed Apple Venus ook is, het is een album dat voor mij moeilijk te rijmen valt met het oudere werk waar ik het eerst verliefd op werd. Ik kan die twee late platen bijgevolg moeilijk ranken.

Ik kan me daar wel wat bij voorstellen denk ik. Voor mij was Apple Venus juist de eerste plaat van XTC en bij mij werkte die ontdekkingstocht dus heel anders. Het was voor mij juist heel verrassend om te horen wat voor muziek ze in hun begindagen maakten. Overigens haalt volume 2 in de verste verte niet het niveau van volume 1, vind ik.

Mijn favoriete PETER GABRIEL album

Jouw vijf favoriete Gabriel albums: studio, live, verzamelaar of soundtrack... alles mag.
https://i.postimg.cc/x192nr2K/Peter-Gabriel.png
Peter Gabriel - MusicMeter.nl

Kijk, daar word ik blij van. Daar wil ik best wat tijd aan de kerstdis aan besteden!
Ik ben trouwens nog wel benieuwd naar het favoriete XTC-album van Ries_72

1. XTC - The Big Express

Tja, met 1 dag vertraging vanwege een kerstmarkt die nogal uitliep. Maar desalniettemin ..

Mijn nummer 1 is het eerste album dat ik ooit van XTC heb gekocht. Wellicht dat het daarom een streepje voor heeft (gehouden) op het overige repertoire. En het bevat met All You Pretty Girls en You're The Wish You Are I Had twee van mijn favoriete XTC nummers. Beiden hebben een typische 80's sound, beetje over de top maar heerlijk met het volume (bijna) vol open. Sowieso is het album overwegend electronisch, meer dan de drie voorgangers en zo heb ik mijn XTC het liefst.

Ook zeer noemenswaardig: Wake Up, This World Over.

En voor wat betreft "Over". Volgende week sla ik over. Tot volgend jaar ..

U bent er vroeg bij

vigil schreef:
U bent er vroeg bij
Zie het al, had op dazzler moeten wachten.
Haal het wel weg, lijk wel een newbie

5. Peter Gabriel - Peter Gabriel (1977) - MusicMeter.nl
https://www.musicmeter.nl/images/cover/2000/2012.jpg

Ik heb vandaag de eerste vier albums nog eens netjes op een rijtje beluisterd. En dan valt me op dat Gabriels solodebuut zo divers is van stijlen dat er misschien toch wat consistentie ontbreekt. Het is duidelijk een terreinverkenning en een aantal van de betreden paden zal hij nadien uitvoeriger bewandelen.

Even ter inleiding. Peter Gabriel is één van mijn grootste favorieten. In een zangersranglijst Allertijden zou deze vriendelijke man op zeker bij de Top 3 komen. Het concert wat ik van hem.zag in de Rotterdamse Ahoy op 6 mei 2004 behoort tot de beste concerten die ik ooit heb bezocht.

Voordat hij doorbrak met zijn prachtige single Solsbury Hill was hij ook nog even zanger bij een frivool bandje. Mogen albums van die formatie ook meedoen?

05. Peter Gabriel 2 / Scratch
Peter Gabriel - Peter Gabriel (1978) - MusicMeter.nl

Een PG Top 5 bestaat alleen maar uit prachtige platen dus ook de nummer 5 met als ultiem hoogtepunt Mother of Violence.

5. Peter Gabriel - Passion
https://www.musicmeter.nl/images/covers/0/965.jpg

Ik ken ver meekomen in wat vigil zegt. Dat concert waar ik ook was, staat ook bij mij bij mijn lijstje beste concerten ooit en qua zanger staat hij bij mij zelfs op het tweede treetje.
Nu is hij op zijn zachtst gezegd nou niet bepaald de meest productieve artiest, maar toch was er heel veel moois om uit te kiezen en voelt het alsof ik een aantal albums tekort doe.

Toch kies ik, niet helemaal goed qua timing natuurlijk op deze eerste kerstdag, voor de soundtrack van de film over de laatste dagen van Jezus. Eerlijk gezegd heb ik de film nog nooit gezien, maar de soundtrack vind ik ook zonder de beelden van heel hoog niveau. Dat je ruim een uur instrumentale muziek interessant weet te houden is al een prestatie. Maar dat je af en toe echt geraakt raakt en bewonderend kan luisteren is een prestatie van groot formaat. Invloeden uit diverse windstreken zijn te horen.

Omdat ik bij herbeluistering (ik moest kiezen welke van de 4* albums op 5. zou komen, om het mezelf niet al te moeilijk te maken laat ik de live-albums buiten beschouwing) toch weer echt onder de indruk was, kwam deze dus in mijn lijst. Overigens vanwege de mooie hoes toch maar ook op vinyl aangeschaft bij de heruitgave van enkele jaren geleden. Ook geen spijt van gehad.

5. Peter Gabriel - Peter Gabriel 1
https://www.musicmeter.nl/images/cover/2000/2012.300.jpg
Car, de start van Gabriel solo. Ietwat zoekende nog hier. Noemenswaardig zijn de heerlijke hit Solsbury Hill natuurlijk en het voor het gevoel veel langer durende maar retespannende Humdrum. Maar het hoogtepunt van het album staat uiteraard helemaal op het eind als afsluiter: Here Comes the Flood. De gestripte versie op Shaking the Tree vind ik iets minder, die van Fripp's Exposure wel buitenaards mooi.

05. Peter Gabriel 2 / Scratch

04. Long Walk Home (2002)

De bijbehorende film heb ik nooit gezien, de muziek wel vaak gehoord al moet ik eerlijk zijn ik draai m niet vaak tegenwoordig. Het is niet altijd even gemakkelijk kost. Maar ook niet gemakkelijke kost kan heerlijk smaken op zijn tijd!

4. Peter Gabriel - Peter Gabriel (1982) - MusicMeter.nl
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/954.jpg

Een plaatsje naar beneden voor het vierde Peter Gabriel album. Omdat hij niet zo geniaal klonk als tijdens de vorige draaibeurt. Iets te veel experiment en iets te weinig songs misschien. In The Family And The Fishing Net hoorde ik Construction Time Again van Depeche Mode. Gek hé? Shock The Monkey blijft een topsingle.

4. Peter Gabriel - So
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/959.300.jpg?cb=1618222540
So, met producer Daniel Lanois, werd een groot commercieel succes en is ook zeker kwalitatief sterk. Een tweetal mooie singles, de derde (Big Time) heeft me nooit kunnen bekoren. Tracks, die ik echt koester zijn het bij de keel grijpende Red Rain, Mercy Street en ook In Your Eyes. Al met al is dit album een klassieker. Het gekke is alleen, nadat ik het kort na de release ervan aanschafte en grijs draaide, de jaren erna eigenlijk nooit meer heb opgelegd. Gevalletje overdaad schaadt...?

Casartelli (moderator)
https://www.musicmeter.nl/images/covers/0/977.jpg
5. Up

Ik begin met het Gabrielalbum waar ik waarschijnlijk de meeste moeite mee gehad heb. Dat begon al met de geluidsexplosies in Darkness die ik altijd nogal potsierlijk vond. Maar alles went... sleutelnummer van deze plaat was toch wel Sky Blue, wat toch het dichtst bij een klassieke Gabrielballad in de buurt komt. I Grieve krijgt het andere blauwe sterretje. Fanfavoriet Signal to Noise doet me helaas weinig.

Up is een album voor 's avonds laat, als je er nog even de tijd voor hebt. En de laatste jaren heb ik dat toch best regelmatig.
https://www.musicmeter.nl/images/covers/0/959.jpg
4. So

Voor het contrast dan meteen maar even door naar het hitalbum - dit zal ook het eerste soloalbum geweest zijn dat ik hoorde, in een tijd dat ik van Genesis ook nog niet veel moest hebben en de bekendste solohits, mwah... Iets heeft me er toen ook toe aangezet dat album met die bekende solohit Sledgehammer eens te beluisteren. Het totaalplaatje was niet echt liefde op het eerste gezicht, maar Red Rain (dat ik al van een R.E.M.-cover kende) ging er wel meteen goed in. Voor de rest loopt het album meer als totaalplaatje dan dat de individuele nummers nou zulke grote uitschieters zijn. Dat zal later in de topdrie nog wel eens anders worden.

5. Peter Gabriel - Passion
4. Peter Gabriel - So
https://www.musicmeter.nl/images/covers/0/959.jpg?cb=1618222540

Ook bij mij staat het hitalbum van Peter Gabriel op 4. Er is dus ook al wat gras voor mijn voeten weggewaaid. Echt een erg sterk album, waarmee dus ook wat gezegd is over de sterkte van het oeuvre van de heer Gabriel in het algemeen.

Met een aantal bijzonder sterke singles, hoewel ik met Big Time wat minder heb. Maar het duet met la Bush is van bijzondere klasse en ik noem als groot Aardman-liefhebber ook nog graag even de geweldige clip van Sledgehammer.

Maar de hoogtepunten bestaan voor mij toch echt uit Red Rain en Mercy Street. In Your Eyes vind ik in de live-uitvoeringen altijd toch nog net wat meer genieten.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:33 uur

geplaatst: vandaag om 06:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.