MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)

zoeken in:
Silky & Smooth schreef:
Misschien moeten we die jaren toch gaan bundelen. 1990 en misschien 1989 lukt mij nog wel, maar daarvoor houdt het wel op. Inderdaad veel vernieuwende dingen, maar toch niet helemaal mijn ding.

Kijk voor de gein eens op Wikipedia bij Hip Hop in 1988... Ik denk dat het nog wel mee gaat vallen om een lijstje te maken (buiten het feit dan dat er veel kwaliteit was dat jaar!).

-SprayIt- schreef:
Van wat er op Musicmeter in de periode 1980 - 1985 staat (57 albums) heb ik slechts 1 album beoordeeld zie ik - Run DMC - Run DMC, dus waar ik nu per jaar nog beste lijsten op tafel kan klappen, moet ik daar enigszins met licht schaamrood op de kaken afhaken. Ik moet zeggen dat ik meerdere keren geprobeerd heb om 80'er hiphop meer te beluisteren, maar de waardering is nooit echt gestegen. Tuurlijk is het de bakermat van dit prachtige genre, maar qua flow, beats en sfeer ligt het me veel minder dan alles wat daarna gekomen is.

80-er jaren, daarmee benoem je ook de eerste PE-platen, Eric B & Rakim, Biz Markie, Ultramagnetic MC's, Schoolly D, LL Cool J, Kool Moe Dee, Big Daddy Kane, BDP, Kool G Rap & Polo...en ik vergeet er wel 1 of 2... Vergis je niet in de periode 86-89...

zaaf
allemaal hartstikke waar. en ik heb vanaf 88 ook geen enkel probleem om met een dikke lijst op de props te komen. maar '87 en eerder leveren ook mij kopzorgen. ik heb er al menige slechte nacht over gehad.

zaaf schreef:
allemaal hartstikke waar. en ik heb vanaf 88 ook geen enkel probleem om met een dikke lijst op de props te komen. maar '87 en eerder leveren ook mij kopzorgen. ik heb er al menige slechte nacht over gehad.

87 moet ook lukken...Ik check maar weer eens op het zeer onvolledige wiki en het zullen wel eenzijdige lijstjes zijn qua namen, maar nog steeds genoeg leuke dingen...

1. Opgezwolle - Vloeistof
2. Jay-Z - The Black Album
3. King Geedorah - Take Me to Your Leader
4. CYNE - Time Being
5. 50 Cent - Get Rich or Die Tryin'

6. G-Unit - Beg for Mercy

zaaf
8. Canibus - Rip The Jacker
Tekstueel top natuurlijk, met goeie flow de mic ingeblaft. Ook de beats zijn behoorlijk creatief.

7. Nujabes - Metaphorical Music
Chill… Chill…. Met beats die enorm ademen laat Jun Seba zijn talent hier shinen. De gasten voelen heel goed aan dat dit geen hiphopinjesmoel is.

ForWhomThePeteTolls schreef:
(quote)

Kijk voor de gein eens op Wikipedia bij Hip Hop in 1988... Ik denk dat het nog wel mee gaat vallen om een lijstje te maken (buiten het feit dan dat er veel kwaliteit was dat jaar!).

Je hebt gelijk. Er staan verrassend veel platen tussen die ik altijd als 90s hip-hop zag, haha. Kane, Slick Rick, UMC, Eazy, om maar even wat op te noemen. Voor 1980 wordt lastiger denk ik dan...

01. Nujabes - Metaphorical Music
02. Non-Prophets - Hope
03. CYNE - Time Being
04. Brother Ali - Shadows on the Sun
05. Viktor Vaughn - Vaudeville Villain
06. Atmosphere - Seven's Travels
07. Danger Mouse & Jemini - Ghetto Pop Life
08. CunninLynguists - Southernunderground
09. Opgezwolle - Vloeistof
10. Charizma & Peanut Butter Wolf - Big Shots

zaaf
6. InI - Center of Attention
Topbeats en chille raps. Zwaartepunt is dus het werk van Pete, wat hier weer helemaal geweldig is.

5. OutKast - Speakerboxxx / The Love Below
Geweldig project van de aquemini. Hoewel ze zich hier opvallend minder als duo presenteren. Big Boi is met 'zijn' deel sterk, zoals we hem kennen. Andre fladdert heel andere kanten op, soulful, poppy, jazzy soms. En met humor. Al werd het een hit, ik luister er nog altijd graag naar (en mis ze, samen).

10. Nujabes - Metaphorical Music
Minder magisch dan Modal Soul, maar nog steeds een prachtig album.

9. Viktor Vaughn - Vaudeville Villain
Sterk DOOM album met soms bijzonder fijne en dynamische beats. Ondanks dat ze niet door DOOM zelf geproduceerd zijn voelt het soms wel zo.

8. Opgezwolle - Vloeistof
Eigen Wereld is niveau Messi/Ronaldo qua NL hip-hop, dit album komt daar net onder.

7. CunninLynguists - Southernunderground
APoS was het eerste CL-album dat ik luisterde, wat de lat onmogelijk hoog legde. Het heeft even geduurd voordat ik dit album (en dus de meer originele CL-sound) kon waarderen. Gelukkig kan ik dat inmiddels wel.

6. Charizma & Peanut Butter Wolf - Big Shots
Charizma is echt een ongelooflijk fijne rapper en de chemie met PBW is geweldig. Ik heb mij nooit echt verdiept in Charizma, maar ik heb het gevoel dat hij, ondanks zijn talent, in de vergetelheid geraakt zou zijn als hij nog wel leefde. We zullen het nooit weten, maar ergens draagt dit wel bij aan de magie van dit album.

5. 50 Cent - Get Rich or Die Tryin'
Een stukje nostalgie, maar buiten dat is dit een uitstekend album. Ik mis tegenwoordig nog wel eens een album met een impact als deze. Dat twee gerenommeerde artiesten iemand ontdekken en dat zijn debuut inslaat als een bom.

4. Jaylib - Champion Sound
Een album van twee legendes. Niet eens het sterkste werk binnen hun eigen catalogus, maar ze laten nog steeds enorm veel artiesten achter zich met deze plaat.

3. Brother Ali - Shadows on the Sun
Een prachtig introspectief album. Brother Ali stelt zich aan de ene kant heel kwetsbaar op en aan de andere kant ook heel strijdlustig door laten zien wat hij bereikt heeft. Daarnaast natuurlijk ook uitstekende hip-hop!

2. Canibus - Rip the Jacker
Het beste album dat zowel Stoupe als Canibus gemaakt heeft. Canibus klinkt hongeriger dan ooit en weer de vaak zware/diepe teksten heel duidelijk en helder te rappen. Stoupe draagt hieraan bij door keiharde producties te leveren die soms bijna vrolijk en luchtig klinken.

1. CYNE - Time Being
Een album dat uniek is binnen hip-hop en eigenlijk qua stijl niet te plaatsen valt (APoS van CunninLynguists komt er nog het dichtst bij in de buurt). Elke track is raak; uitzonderlijke producties, sterke raps, goede onderwerpen, mooie hoes. Alles klopt aan dit album!

zaaf
4. Brother Ali - Shadows On The Sun
Wat een fantastische flow (en stem) heeft Ali. En de tracks zijn eigenlijk stuk voor stuk ook enorm sterk en blijven plakken. Met deze plaat hadden we er weer een klasbak bij.

3. Immortal Technique - Revolutionary Vol. 2
Weer zo'n album met geweldige, hoogstaande lyrics, lekkere beats en goeie afwisseling. Fantastische plaat!

6. 50 Cent - Get Rich Or Die Tryin'
Een van de platen tijdens de middelbare schooltijd die enorm vet was. Wat een plaat vol bangers is dit. Dat Aftermath Dre geluid, ik weet niet wat het was, maar tering wat knalde dat allemaal. Pure nostalgie ook dit, maar geniet er nog oprecht van.

5. Jay-Z - The Black Album
Nog een grote release uit 2003. Jay-Z z'n zogenaamde afscheid was in stijl, met een fantastisch geproduceerde plaat en Jigga die wilde laten horen dat hij een van de grootste is. Toptracks en mooie sfeer ook als geheel, ook mooie herinneringen aan dit album.

4. Opgezwolle - Vloeistof
Als deze op 4 staat, moet het wel een heel tof jaar zijn, bedenk ik me nu. M'n Nederlandse hiphophelden die met Vloeistof definitief zichzelf tot de besten kroonden. De chemie tussen de afzonderlijke leden is ongeëvenaard voor mij. Eindeloos deze gedraaid in de discman en nog altijd zijn tracks als Tijd leert, Tjappies en mammies, Verre Oosten en Rustug fantastisch.

3. Jaylib - Champion Sound
Met The Red als blikvanger ben ik ook nog altijd fan van dit album. Dilla en Madlib samen, rappend op elkaars beats, daar kun je me 's nachts voor wakker maken. Deze plaat pompt hier nog geregeld uit de speakers.

zaaf
2. Charizma & Peanut Butter Wolf - Big Shots
Eindelijkeindelijkeindelijk… Met groot respect aan Charizma heeft PBW deze gelukkig het licht laten zien en het album laat horen dat er een flink talent verloren is gegaan in 1993. Dat heeft natuurlijk ook een enorme wissel getrokken op de carriere van PBW, die zich hier een vaardig DJ toont. Top-oldschool-plaat.

1. CYNE - Time Being
Bam. Zo maak je een hiphoppplaat. Het klinkt al direct als vanzelfsprekend. Goeie beats en heerlijk flowende raps. CYNE is met afstand de smoothste hiphopact die ik ken.

zaaf
Utterly 2003

1. CYNE - Time Being
2. Charizma & Peanut Butter Wolf - Big Shots
3. Immortal Technique - Revolutionary Vol. 2
4. Brother Ali - Shadows On The Sun
5. OutKast - Speakerboxxx / The Love Below
6. InI - Center of Attention
7. Nujabes - Metaphorical Music
8. Canibus - Rip The Jacker
9. Eligh - Poltergeist
10. Viktor Vaughn - Vaudeville Villain

2. Immortal Technique - Revolutionary Vol.2
Pff, dit was echt mijn shit. Meeschreeuwen, m'n tienerwoede over het onrecht in de wereld kanaliseren. Lompe en hier en daar toch ook humoristische teksten, een MC vol overgave die ergens voor staat. Was best een held voor me destijds. Nog steeds veel tracks die klassiekers voor mij zijn, ondanks dat veel van de hoofdrolspelers van zijn aanvallen geen actieve rol meer spelen.

1. CunninLynguists - Southernunderground
Een van mijn favoriete acts en vanwege de nostalgie is dit album mijn favoriet van de crew, ondanks dat Natti er nog niet bij zat. Sfeervolle tracks, gruwelijke plaat.

M'n gehele Top 10 van 2003:

1. CunninLynguists - Southernunderground
2. Immortal Technique - Revolutionary Vol.2
3. Jaylib - Champion Sound
4. Opgezwolle - Vloeistof
5. Jay-Z - The Black Album
6. 50 Cent - Get Rich Or Die Tryin'
7. Gang Starr - The Ownerz
8. Little Brother - The Listening
9. Outkast - Speakerboxxx/The Love Below
10. Black Moon - Total Eclipse

Wederom een jaar met over de gehele linie fijne albums. Mid-2000's was toch een echt een prima periode voor hiphop. Heb niet eerder zo getwijfeld over de 'cut-off' tussen nr. 9, 10 en de honourable mentions.

HM's
Pigeon John - Pigeon John Is Dating Your Sister
Pigeon John moet je maar net liggen, maar zijn melodieuze, zingende flow raakt bij mij altijd wel een snaar. Staan echt een aantal prima tracks op.
Immortal Technique - Revolutionary Volume 2
Deze plaat moet wel genoemd worden in 2003. Paar heerlijk aggressieve tracks.

Top-10
10. Atmosphere - Seven's Travels
Al een tijd niet opgezet, maar herinner me dit toch ook als een sterk album van Atmosphere. Destijds Trying to find a balance helemaal grijs gedraaid.
09. Jay-Z - The Black Album
Mijn favoriete album van Jay-Z. Heerlijk consistente plaat ook.
07. Non-Prophets - Hope
Toegangelijkste 'straightforward' hiphop album Sage. Ben normaliter ook best te porren voor Sage's creaties, maar met de ondersteuning van Joe Beats' beats is dit toch wel een topper.
06. Opgezwolle - Vloeistof
Fijn album van de heren uit Zwolle.
05. OutKast - Speakerboxxx / The Love Below
Heerlijk album, en naar mijn mening ondergewaardeerd in hun gehele oeuvre. Eigenlijk gewoon twee solo-platen van top niveau, met ieder geheel hun eigen identiteit.
04. CunninLynguists - Southernunderground
Duidelijke 'tussenstap' tussen het ongepolijste "Will Rap for Food" en het supersoepele "A Piece of Strange" - maar het boet niets in qua charme. Paar fantastische tracks ook; zoals bijv. Love Ain't.
03. CYNE - Time Being
Fantastische album van CYNE, wat ze (voor mij) hierna niet meer hebben kunnen herhalen (alhoewel die albums misschien weer eens een kans verdienen). Nummers als First Person, Steady, en Nothing's Sacred is wel heel veel kwaliteit verzameld op een enkel album!
02. Viktor Vaughn - Vaudeville Villain
Voor mij wisselt dit album samen met Madvillainy stuiver voor favoriete MF DOOM album.
01. Babbletron - Mechanical Royalty
Dit album moest groeien bij mij - voornamelijk mede door Jaymanilla's stem, maar uiteindelijk balanceren Cool Calm Pete en Jaymanilla elkaar goed uit. Voor mij is dit "underground" hiphop op zijn best; creatief en licht alternatief maar toch op en top hiphop; met heerlijke lines en rhymes. Sometimes I spit it so raw, the Japanese think I'm edible...

Chrisseh, waar is King Geedorah, je nummer 8?

Johnny Marr schreef:
Chrisseh, waar is King Geedorah, je nummer 8?
Ah shit! Niet eens de eerste keer dat ik laat zien dat tellen blijkbaar niet m'n ding is. Maar ik denk dat je me verkeerd had begrepen, nr. 8 moest Shadows on the Sun van Brother Ali zijn!

Je hebt me wel herinnerd dat King Geedorah album weer eens op te zetten.. (edit: die sample in Antimatter is zo fijn..)

zaaf
Chrisseh schreef:
(quote)
nr. 8 moest Shadows on the Sun van Brother Ali zijn!

ik hoop dat JayM dat nog ff meepikt, dat verdient dat album wel

Chrisseh schreef:
(quote)
(edit: die sample in Antimatter is zo fijn..)
Plus die classic bijdrage van de mysterieuze Mr. Fantastik. Wat een baas.

zaaf schreef:
(quote)
ik hoop dat JayM dat nog ff meepikt, dat verdient dat album wel
Ja hoor die gaat mee. Ben zelf momenteel op vakantie, dus kans is groot dat we deze keer wat uitlopen, maar zal zsm een reminder aanmaken (ook aan mijzelf haha).

zaaf
JayM schreef:
(quote)
Ja hoor die gaat mee. Ben zelf momenteel op vakantie, dus kans is groot dat we deze keer wat uitlopen, maar zal zsm een reminder aanmaken (ook aan mijzelf haha).
have fun!

een 2003 lijst wil ik ook nog droppen, maar in het kader van ongegeneerd reclame maken:

Greatest Hits of #5 (Gang Starr)!

Genoeg Primo en Guru fans hier, me dunkt. Iedereen is welkom om mee te doen

jordidj1 The Militia. Slotje.

Ohja! Vanavond even voor zitten

Onder het genot van veel zon en bier moet ik concluderen dat 2003 weer een fantastisch jaar voor hip hop was.

15. Gang Starr - The Owners
14. Non-Prophets - Hope
13. Murs - The End Of The Beginning
12. Hieroglyphics - Full Circle
11. Jaylib - Champion Sound

10. Vakill - The Darkest Cloud
9. Madlib - Shades of Blue
8. Brother Ali - Shadows On The Sun

7. Little Brother - The Listening
Van alle Little Brother albums degene waar ik het vaakst naar terugkeer. Het blokje For You, Speed en Whatever You Say is perfectie.

6. Opgezwolle - Vloeistof
Het album wat mij definitief liet inzien dat er wel degelijk buitencategorie goede hip hop in eigen land wordt gemaakt. Letterlijk grijs gedraaid deze.

5. Nujabes - Metaphorical Music
Waarschijnlijk ben ik één van de weinige die deze verkiest boven de opvolger. Beide fantastische platen, maar dit is mijn favoriet.

4. Viktor Vaughn - Vaudeville Villain
Mm..Food, Madvillainy en deze strijden bij mij met regelmaat om de nummer 1 spot in het oeuvre van Doom. Die eretitel wisselt bij mij dan ook net zo vaak als het Nederlandse weer. Met deze 3 aan kop en Operation Doomsday en The Mouse and The Mask daarachter heeft ie echt een bizar sterke top 5 afgeleverd.

3. CYNE - Time Being
Denk dat ik Steady minimaal 10x achter elkaar heb geluisterd, voordat ik ging kijken of CYNE (destijds voor mij totaal onbekend) nog meer goede muziek heeft gemaakt en jawel hoor, het hele album bleek puur genieten. Zo sterk als Time Being is het helaas nooit meer geworden, maar dat mag de pret niet drukken.

2. InI - Center of Attention
Blijf het een bijzonder fenomeen vinden dat sommige hip hop albums zoveel jaren stof liggen te happen voordat ze het daglicht zien. Zeker als ze kwalitatief zo hoogstaand zijn als deze 2. Denk zelfs dat dit mijn runner-up is voor favo Pete Rock plaat.

1. Charizma & Peanut Butter Wolf - Big Shots
Knaller van jewelste en wat een eeuwige zonde dat er niet meer werk van deze man(nen) is uitgekomen. Afsluiter Pacin' The Floor blijft aanvoelen als een belofte dat er nog veel meer dope stuff aan zat te komen.

Mooie lijst! Maar die van Murs is van 2002. Komt in mijn top 10 van 2002.
Inderdaad Metaphorical Music boven Modal Soul!

Gast
geplaatst: vandaag om 22:03 uur

geplaatst: vandaag om 22:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.