Genres / Rock / De metal top 100 van...
zoeken in:
1
geplaatst: 6 mei 2024, 22:37 uur
Apollo schreef:
Ik had je oorspronkelijke bericht nog gelezen, en vroeg mij al af waarom je het had verwijderd, maar nu snap ik het. Ik hoop voor jou dat je ook nog een kans krijgt. Ik sluit niet uit dat ze in de toekomst opnieuw zullen afreizen naar Europa. Het speelplezier spatte er vanaf en de afgelopen maanden zijn er ook optredens op minder exclusieve locaties geboekt. Ik heb er wel vertrouwen in!
Ik had je oorspronkelijke bericht nog gelezen, en vroeg mij al af waarom je het had verwijderd, maar nu snap ik het. Ik hoop voor jou dat je ook nog een kans krijgt. Ik sluit niet uit dat ze in de toekomst opnieuw zullen afreizen naar Europa. Het speelplezier spatte er vanaf en de afgelopen maanden zijn er ook optredens op minder exclusieve locaties geboekt. Ik heb er wel vertrouwen in!
Wellicht komen we elkaar tegen bij een live concert van Agalloch, zonder dat we het weten

4
geplaatst: 7 mei 2024, 22:07 uur
https://i.imgur.com/G8OVnoU.png
7. Gris - Veux-tu Danser?
(track 4, op 31:59)
Dit vind ik een lastige om een verhaal bij te schrijven. Een aantal jaar geleden heb ik last gehad van een depressie. Dat is mij eerder overkomen, echter was ik toen veel jonger. Toen het mij opnieuw overkwam riep het gevoelens van schaamte op, wat allesbehalve een positieve uitwerking had. Inmiddels schaam ik mij niet meer voor die periode, maar ik vond het door de schaamte een tijdlang moeilijk om naar dit album te luisteren. Ik heb namelijk veel steun gehad aan deze muziek. De vocalen voel ik werkelijk door mijn lijf gieren. Ik voel mijn ruggengraat als het ware gloeien en de neuronen ontladen en daarmee heeft het een vrijwel cathartische uitwerking. Dat is misschien een beetje bizar om te zeggen, maar dat is werkelijk wat ik voel. Eigenlijk is het nog niet zo lang geleden dat ik vrede heb gesloten met dit album en de intensiteit weer als iets prettigs ben gaan ervaren, in plaats van een soort schaamtegevoel over die periode. 'Veux-tu danser?' is mijn favoriete nummer en bevat een van de meest intense momenten ooit op 38:32 na die ongelooflijk sterke opbouw.
Gris - Il Était une Forêt... (2007)
Dit vind ik een lastige om een verhaal bij te schrijven. Een aantal jaar geleden heb ik last gehad van een depressie. Dat is mij eerder overkomen, echter was ik toen veel jonger. Toen het mij opnieuw overkwam riep het gevoelens van schaamte op, wat allesbehalve een positieve uitwerking had. Inmiddels schaam ik mij niet meer voor die periode, maar ik vond het door de schaamte een tijdlang moeilijk om naar dit album te luisteren. Ik heb namelijk veel steun gehad aan deze muziek. De vocalen voel ik werkelijk door mijn lijf gieren. Ik voel mijn ruggengraat als het ware gloeien en de neuronen ontladen en daarmee heeft het een vrijwel cathartische uitwerking. Dat is misschien een beetje bizar om te zeggen, maar dat is werkelijk wat ik voel. Eigenlijk is het nog niet zo lang geleden dat ik vrede heb gesloten met dit album en de intensiteit weer als iets prettigs ben gaan ervaren, in plaats van een soort schaamtegevoel over die periode. 'Veux-tu danser?' is mijn favoriete nummer en bevat een van de meest intense momenten ooit op 38:32 na die ongelooflijk sterke opbouw.
0
geplaatst: 7 mei 2024, 23:41 uur
Jammer dat deze niet op Spotify staat. Maar, ik ga hem even checken via de Tube.
6
geplaatst: 8 mei 2024, 00:23 uur
https://i.imgur.com/TPGlGHd.png
Een foto uit de oude doos.
6. Opeth - The Apostle In Triumph
Een van de invloedrijkste bands op mijn muzieksmaak is zonder meer Opeth. Een katalysator in het proces om meer extreme metal te leren waarderen en een van mijn favoriete bands aller tijden. Mede dankzij nummers als ‘To Bid You Farewell’ en ‘Benighted’ werd mijn interesse voor Opeth aangewakkerd. Toen ik mijn zoektocht door hun discografie vervolgde, kwam ik tot de ontdekking dat de grunts mij niet meer tegenstonden, integendeel zelfs: ik vond het geweldig. Zelfs zo geweldig dat Mikael Åkerfeldt naar mijn mening de allerbeste grunts en growls in huis heeft die ik ooit heb gehoord. Tel daarbij op zijn ingenieuze composities en de veelzijdigheid van zijn werken, en je spreekt van een werkelijk briljante muzikant, een Mozart van onze tijd.
Mijn favoriete Opeth-nummers zijn vaak de minder populaire nummers onder de fans. Het debuutalbum wordt vaak als de minste plaat gezien van de ‘oude Opeth’-discografie, zo ook op Musicmeter, maar ik vind het hun op één na beste album. De sfeer en composities zijn ronduit uniek in hun soort. Al die merkwaardige keuzes en elementen vind ik geniaal. De valse intro, de tweede intro, het gefluister, de brute uithalen, de van-hot-naar-her-drumpatronen, de veelzijdigheid aan riffs die op zichzelf in korte eenzijdige herhalingen vallen, en dan de verrassende passages zoals 07:24. Briljant, briljant, briljant.
Overigens heb ik mij nooit gestoord aan de productie (van wederom Dan Swanö). Ik vind het een mooi voorbeeld van een oude Candlelight-productie boordevol sfeer. Maar de remaster van afgelopen jaar mag er ook wezen. Helaas is de valse intro er uitgeknipt en als aparte interlude op het album geplaatst. De vocalen zijn nóg indrukwekkender op de remaster: The Apostle In Triumph (2023 Abbey Road Remaster)
Opeth - Orchid (1995)
Een foto uit de oude doos.
Een van de invloedrijkste bands op mijn muzieksmaak is zonder meer Opeth. Een katalysator in het proces om meer extreme metal te leren waarderen en een van mijn favoriete bands aller tijden. Mede dankzij nummers als ‘To Bid You Farewell’ en ‘Benighted’ werd mijn interesse voor Opeth aangewakkerd. Toen ik mijn zoektocht door hun discografie vervolgde, kwam ik tot de ontdekking dat de grunts mij niet meer tegenstonden, integendeel zelfs: ik vond het geweldig. Zelfs zo geweldig dat Mikael Åkerfeldt naar mijn mening de allerbeste grunts en growls in huis heeft die ik ooit heb gehoord. Tel daarbij op zijn ingenieuze composities en de veelzijdigheid van zijn werken, en je spreekt van een werkelijk briljante muzikant, een Mozart van onze tijd.
Mijn favoriete Opeth-nummers zijn vaak de minder populaire nummers onder de fans. Het debuutalbum wordt vaak als de minste plaat gezien van de ‘oude Opeth’-discografie, zo ook op Musicmeter, maar ik vind het hun op één na beste album. De sfeer en composities zijn ronduit uniek in hun soort. Al die merkwaardige keuzes en elementen vind ik geniaal. De valse intro, de tweede intro, het gefluister, de brute uithalen, de van-hot-naar-her-drumpatronen, de veelzijdigheid aan riffs die op zichzelf in korte eenzijdige herhalingen vallen, en dan de verrassende passages zoals 07:24. Briljant, briljant, briljant.
Overigens heb ik mij nooit gestoord aan de productie (van wederom Dan Swanö). Ik vind het een mooi voorbeeld van een oude Candlelight-productie boordevol sfeer. Maar de remaster van afgelopen jaar mag er ook wezen. Helaas is de valse intro er uitgeknipt en als aparte interlude op het album geplaatst. De vocalen zijn nóg indrukwekkender op de remaster: The Apostle In Triumph (2023 Abbey Road Remaster)
Opeth - Orchid (1995)
2
geplaatst: 9 mei 2024, 17:37 uur
Net terug van fietsvakantie, morgen zal ik eens bij gaan luisteren! (net als de muziek uit het maak kennis met metal topic!)
6
geplaatst: 20 mei 2024, 16:33 uur
https://i.imgur.com/BEV2Xoi.jpeg
5. Megadeth - Holy Wars... The Punishment Due
Zonder twijfel een van mijn meest beluisterde albums aller tijden is ‘Rust In Peace’ van Megadeth. Lange tijd was het zelfs mijn favoriete metal album, maar is met de jaren ingehaald door dat ga ik toch niet nu al verklappen?. Toen ik het album voor het eerst hoorde moest ik wel wennen aan de vocals van Dave Mustaine, hoewel daar niet veel tijd nodig voor was. Op technisch vlak zou je hem geen goede zanger kunnen noemen, toch vind ik Mustaine juist wél een goede zanger. Hij heeft mijn kijk op ‘goede zang’ zelfs veranderd. Naar mijn mening is een zanger goed als hij/zij een gevoel kan overdragen, en is dat veel belangrijker dan technische vaardigheden. Voorheen dacht ik juist het omgekeerde. Dat geldt overigens ook voor andere instrumenten, maar als het (in de ‘mainstream’) over zangers gaat worden technische vaardigheden meestal belangrijker geacht dan het overbrengen van gevoelens. Mustaine voelt de muziek perfect aan en weet nauwkeurig de boodschappen die hij in de teksten legt te doorspekken met gevoel. Dat hoor je ook goed terug in ‘Holy Wars’, waar hij meerdere personages aanneemt om de gruwelijkheden van oorlog van verschillende kanten te belichten.
Megadeth - Rust in Peace (1990)
5. Megadeth - Holy Wars... The Punishment Due
Zonder twijfel een van mijn meest beluisterde albums aller tijden is ‘Rust In Peace’ van Megadeth. Lange tijd was het zelfs mijn favoriete metal album, maar is met de jaren ingehaald door dat ga ik toch niet nu al verklappen?. Toen ik het album voor het eerst hoorde moest ik wel wennen aan de vocals van Dave Mustaine, hoewel daar niet veel tijd nodig voor was. Op technisch vlak zou je hem geen goede zanger kunnen noemen, toch vind ik Mustaine juist wél een goede zanger. Hij heeft mijn kijk op ‘goede zang’ zelfs veranderd. Naar mijn mening is een zanger goed als hij/zij een gevoel kan overdragen, en is dat veel belangrijker dan technische vaardigheden. Voorheen dacht ik juist het omgekeerde. Dat geldt overigens ook voor andere instrumenten, maar als het (in de ‘mainstream’) over zangers gaat worden technische vaardigheden meestal belangrijker geacht dan het overbrengen van gevoelens. Mustaine voelt de muziek perfect aan en weet nauwkeurig de boodschappen die hij in de teksten legt te doorspekken met gevoel. Dat hoor je ook goed terug in ‘Holy Wars’, waar hij meerdere personages aanneemt om de gruwelijkheden van oorlog van verschillende kanten te belichten.
Megadeth - Rust in Peace (1990)
1
geplaatst: 20 mei 2024, 23:23 uur
Apollo schreef:
(afbeelding)
(afbeelding)
Mooi verhaal en min of meer herkenbaar, niet met deze plaat, maar ik was redelijk depressief in 1994 maar voel bij Gris wel de aansluiting. De laatste vier weken druk geweest met de verhuizing van mijn 89 jarige moeder maar ga morgen je lijst eens uitpluizen, veel moois en onbekende dingen gezien. Mijn lijst bijna af, maar Kronos eerst.
6
geplaatst: 21 mei 2024, 08:22 uur
https://i.imgur.com/j4lC93K.jpeg
4. Iron Maiden - Phantom of the Opera
Er zijn een aantal artiesten die het zeer lastig hebben gemaakt om één nummer te kiezen. Iron Maiden is zelfs de allermoeilijkste. Elk van de eerste zeven albums is op een bepaald punt in tijd mijn favoriete Iron Maiden album geweest, en mijn favoriete nummer is nog moeilijker aan te wijzen. Aan deze band kleven zoveel herinneringen dat de sentimentele waarde enorm groot is. Laat ik dan kiezen voor het album wat mij heeft bekeerd tot groot fan van de band die zo waanzinnig veel invloed heeft gehad op mijn muzieksmaak: het ‘self-titled’ debuut met Paul Di’Anno achter de microfoon.
Als kind kwam ik regelmatig over de vloer bij wat jongens verderop in de straat. Hun vader was groot fan van de Bee Gees en die aalgladde aanstekelijkheid vond ik toen best leuk. Blijkbaar hadden mijn ouders ook een plaat (een verzamelaar) liggen, dus die had ik maar eens op de speler gelegd. Destijds luisterde ik voornamelijk jaren 70-prog- en bluesrock, dus de Bee Gees klonk als een grote verrassing voor mijn vader die de kamer binnenkwam. Hij vroeg zich af waarom ik naar deze slappe zolen aan het luisteren was, en wilde al te graag wat tegenwicht bieden tegenover de Bee Gees. Tot mijn grote verbazing haalde hij dit album van Iron Maiden tevoorschijn. Ik had het album nog nooit gezien, maar die hoes was meteen in mijn geheugen gegrift. Blijkbaar lagen deze albums op een veilige plek verwijderd van onstuimige kinderhandjes. Iron Maiden was nadien niet uit de speler te slaan. Dat Bee Gees-album heb ik nadien nooit meer aangeraakt.
Iron Maiden - Iron Maiden (1980)
Er zijn een aantal artiesten die het zeer lastig hebben gemaakt om één nummer te kiezen. Iron Maiden is zelfs de allermoeilijkste. Elk van de eerste zeven albums is op een bepaald punt in tijd mijn favoriete Iron Maiden album geweest, en mijn favoriete nummer is nog moeilijker aan te wijzen. Aan deze band kleven zoveel herinneringen dat de sentimentele waarde enorm groot is. Laat ik dan kiezen voor het album wat mij heeft bekeerd tot groot fan van de band die zo waanzinnig veel invloed heeft gehad op mijn muzieksmaak: het ‘self-titled’ debuut met Paul Di’Anno achter de microfoon.
Als kind kwam ik regelmatig over de vloer bij wat jongens verderop in de straat. Hun vader was groot fan van de Bee Gees en die aalgladde aanstekelijkheid vond ik toen best leuk. Blijkbaar hadden mijn ouders ook een plaat (een verzamelaar) liggen, dus die had ik maar eens op de speler gelegd. Destijds luisterde ik voornamelijk jaren 70-prog- en bluesrock, dus de Bee Gees klonk als een grote verrassing voor mijn vader die de kamer binnenkwam. Hij vroeg zich af waarom ik naar deze slappe zolen aan het luisteren was, en wilde al te graag wat tegenwicht bieden tegenover de Bee Gees. Tot mijn grote verbazing haalde hij dit album van Iron Maiden tevoorschijn. Ik had het album nog nooit gezien, maar die hoes was meteen in mijn geheugen gegrift. Blijkbaar lagen deze albums op een veilige plek verwijderd van onstuimige kinderhandjes. Iron Maiden was nadien niet uit de speler te slaan. Dat Bee Gees-album heb ik nadien nooit meer aangeraakt.
Iron Maiden - Iron Maiden (1980)
1
geplaatst: 21 mei 2024, 10:45 uur
*devil horns* fuck yeah, wat een beast van een nummer blijft dit toch hé - terechte keuze, mss wel maidens allerallerbeste!!!! *devil horns*
1
geplaatst: 21 mei 2024, 11:31 uur
Iron Maiden, my all-time favorite! En Megadeth, nummer twee bij mij
. Ben nu wel echt benieuwd naar je top 3!
. Ben nu wel echt benieuwd naar je top 3!
0
geplaatst: 21 mei 2024, 13:22 uur
Hoe dichter we bij de nummer 1 komen, hoe meer bands die ook in mijn top te vinden zijn. 

5
geplaatst: 24 mei 2024, 17:29 uur
https://i.imgur.com/G8zyrZO.jpeg
3. Death - Crystal Mountain
De eerste podiumplaats gaat naar een nummer van mijn favoriete metal album, en bij de eerste opmaak van de lijst was dit mijn nummer 1. Death is een van de eerste bands met grunts waar ik verliefd op werd. Chuck Schuldiner vind ik een van de grootste muzikale genieën van de moderne tijd en de discografie van Death vind ik een van de, al dan niet dé, beste binnen het gehele metal genre. Zelden hebben albums zo’n monumentale indruk achtergelaten als ‘Symbolic’ van Death. Een album waar alle muzikanten uiterst creatief en technisch te werk zijn gegaan en het talent van de band meer was dan de som der delen. Destijds voelde het alsof ik metal als iets gloednieuws ervoer. Naast de auditieve kwaliteit biedt het album filosofische stof tot nadenken en heeft het zelfs mijn denken beïnvloed. Het is niet overdreven om te zeggen dat ik dit album een jaar lang dagelijks heb geluisterd toen ik het had ontdekt, en nog altijd passeert er zelden een maand dat ik ‘Symbolic’ ongehoord laat. En na al die jaren verveelt het nog altijd geen seconde.
Death - Symbolic (1995)
De eerste podiumplaats gaat naar een nummer van mijn favoriete metal album, en bij de eerste opmaak van de lijst was dit mijn nummer 1. Death is een van de eerste bands met grunts waar ik verliefd op werd. Chuck Schuldiner vind ik een van de grootste muzikale genieën van de moderne tijd en de discografie van Death vind ik een van de, al dan niet dé, beste binnen het gehele metal genre. Zelden hebben albums zo’n monumentale indruk achtergelaten als ‘Symbolic’ van Death. Een album waar alle muzikanten uiterst creatief en technisch te werk zijn gegaan en het talent van de band meer was dan de som der delen. Destijds voelde het alsof ik metal als iets gloednieuws ervoer. Naast de auditieve kwaliteit biedt het album filosofische stof tot nadenken en heeft het zelfs mijn denken beïnvloed. Het is niet overdreven om te zeggen dat ik dit album een jaar lang dagelijks heb geluisterd toen ik het had ontdekt, en nog altijd passeert er zelden een maand dat ik ‘Symbolic’ ongehoord laat. En na al die jaren verveelt het nog altijd geen seconde.
Death - Symbolic (1995)
5
geplaatst: 24 mei 2024, 18:13 uur
https://i.imgur.com/d7WBWbj.jpeg
2. Black Sabbath - Symptom of the Universe
Ik heb al meermaals verwezen naar de platenkast van mijn ouders als grondlegger voor mijn liefde voor muziek, maar metal albums stonden niet in de kast. De paar metal albums die mijn vader in bezit had, lagen heimelijk op zolder en werden nooit gedraaid. Daarbij luisterde niemand in mijn omgeving naar metal. Metal was daardoor een volledig onbekend terrein. Totdat mijn vader een verzamelaar van Black Sabbath had aangeschaft. Waarom hij dat heeft gedaan weet ik niet. Ik heb het hem nog nagevraagd, maar het antwoord blijft schouderophalend in het ongewisse. De platenkast werd rond het jaar 2000, het hoogtepunt van het CD-tijdperk, vrijwel niet meer uitgebreid. Dus in die tijd verschoof mijn interesse wat meer naar de CD-kasten. Tussen alle pop, rock en jazz albums viel dit album in het bijzonder op. Het moment dat ik de CD uit de kast haalde zal ik nooit meer vergeten. De duisternis en de grafkisten op de hoes waren elementen die ik nooit eerder had gezien op een hoes, maar die ik meteen al heel gaaf vond.
https://i.imgur.com/FVXd4M4.jpeg
Mijn nieuwsgierigheid piekte en vrijwel direct heb ik de CD geluisterd. Ik was compleet overdonderd. Tijdens dat schooljaar heb ik mij zelfs een keer ziek gemeld zodat ik thuis Black Sabbath kon luisteren. Ik was volledig in de ban van deze verzamelaar, en heb later al het andere materiaal bij elkaar gezocht. Ik wilde alle riffs van riffmaster Tony Iommi op de gitaar leren spelen, en heb zelfs wat basloopjes geleerd van grootmeester Geezer Butler. Ozzy Osbourne is een icoon, daar heb ik niets aan toe te voegen. Bill Ward vind ik flink onderschat. En deels om Bill Ward een beetje te promoten heb ik voor dit nummer gekozen. Dit is een van mijn favoriete Black Sabbath nummers en deed mij stijl achterover slaan toen ik het voor het eerst hoorde. Inmiddels heb ik dit nummer al meer dan 1.000 keer gehoord, heb ik meer dan 10.000 andere bands gehoord, en meer dan 100.000 andere nummers gehoord, en blijft dit een van de allerbeste (metal) nummers ooit gemaakt.
Black Sabbath - Sabotage (1975)
Ik heb al meermaals verwezen naar de platenkast van mijn ouders als grondlegger voor mijn liefde voor muziek, maar metal albums stonden niet in de kast. De paar metal albums die mijn vader in bezit had, lagen heimelijk op zolder en werden nooit gedraaid. Daarbij luisterde niemand in mijn omgeving naar metal. Metal was daardoor een volledig onbekend terrein. Totdat mijn vader een verzamelaar van Black Sabbath had aangeschaft. Waarom hij dat heeft gedaan weet ik niet. Ik heb het hem nog nagevraagd, maar het antwoord blijft schouderophalend in het ongewisse. De platenkast werd rond het jaar 2000, het hoogtepunt van het CD-tijdperk, vrijwel niet meer uitgebreid. Dus in die tijd verschoof mijn interesse wat meer naar de CD-kasten. Tussen alle pop, rock en jazz albums viel dit album in het bijzonder op. Het moment dat ik de CD uit de kast haalde zal ik nooit meer vergeten. De duisternis en de grafkisten op de hoes waren elementen die ik nooit eerder had gezien op een hoes, maar die ik meteen al heel gaaf vond.
https://i.imgur.com/FVXd4M4.jpeg
Mijn nieuwsgierigheid piekte en vrijwel direct heb ik de CD geluisterd. Ik was compleet overdonderd. Tijdens dat schooljaar heb ik mij zelfs een keer ziek gemeld zodat ik thuis Black Sabbath kon luisteren. Ik was volledig in de ban van deze verzamelaar, en heb later al het andere materiaal bij elkaar gezocht. Ik wilde alle riffs van riffmaster Tony Iommi op de gitaar leren spelen, en heb zelfs wat basloopjes geleerd van grootmeester Geezer Butler. Ozzy Osbourne is een icoon, daar heb ik niets aan toe te voegen. Bill Ward vind ik flink onderschat. En deels om Bill Ward een beetje te promoten heb ik voor dit nummer gekozen. Dit is een van mijn favoriete Black Sabbath nummers en deed mij stijl achterover slaan toen ik het voor het eerst hoorde. Inmiddels heb ik dit nummer al meer dan 1.000 keer gehoord, heb ik meer dan 10.000 andere bands gehoord, en meer dan 100.000 andere nummers gehoord, en blijft dit een van de allerbeste (metal) nummers ooit gemaakt.
Black Sabbath - Sabotage (1975)
1
geplaatst: 24 mei 2024, 18:18 uur
En dan is er nog één nummer te gaan... Ik ga mijn best doen om morgen de ontknoping van mijn lijst te schrijven. Ik zal dan ook een kort nawoord tikken en wat statistieken van mijn lijst met jullie delen.
1
geplaatst: 24 mei 2024, 19:34 uur
Je stukje bij Death herken ik helemaal. Voor mij ook de eerste echte band met zware grunts waar ik naar luisterde. Meer ook omdat ik vind dat de grunts van Chuck ook verstaanbaar zijn, destijds zo vond ik dat toen en nu merk ik wel dat ik meer zwaardere muziek kan horen en luisteren.
Mijn voorliefde voor death en black metal begon daar, en nog altijd mijn favoriete death metal band allertijden.
Mijn voorliefde voor death en black metal begon daar, en nog altijd mijn favoriete death metal band allertijden.
3
geplaatst: 25 mei 2024, 16:38 uur
https://i.imgur.com/rhkFV8E.jpeg
1. Bathory - Blood Fire Death
De opdracht om een metal top 100 samen te stellen heb ik geïnterpreteerd als een nummer top 100. En wat is dan het beste nummer? Naar mijn mening is het beste nummer het nummer dat ik het meest heb geluisterd. Toevallig had ik vlak voor het opstellen van de lijst al mijn streamingdata verzameld van de afgelopen 13 jaar. Aangezien ik tegenwoordig vrijwel alleen maar via streaming muziek luister, biedt het een representatieve weergave van mijn luistergedrag. Aanvankelijk had ik geen idee welk nummer de koppositie in de data zou bestrijken, maar op basis van luistertijd steekt ‘Blood Fire Death’ van Bathory er met enige afstand bovenuit. Sterker nog: 6 nummers van Bathory bestrijken de top 10.
Naar mijn mening een van de grootste muzikanten ooit geleefd en een van de invloedrijkste artiesten in het metal genre: Quorthon. Het pionierschap, de veelzijdigheid en de gehele mystiek rondom zijn persoon en de band maken het een van mijn favoriete artiesten aller tijden. Hij was een goedaardige mafkees (neem bijvoorbeeld zijn tour per limousine voor wat signeersessies) en bovenal een geniaal muzikant. Zijn grootste kracht was het scheppen van sfeer. Dat kon hij zelfs zo goed, dat het mijn kijk op muziek heeft veranderd. Dan doel ik op de manier waarop je muziek kunt ervaren. Quorthon weet namelijk zó krachtig een beeld te schetsen middels zijn composities dat het als een film afspeelt in mijn hoofd. Ik zie de woeste zee, de harde wind, de bosrijke bergen, de veldslagen, de Goddelijke interventies, het hele verhaal, het is allemaal zo levendig. Neem bijvoorbeeld hoe Quorthon in dit nummer ‘Blood, Fire, Death’ brult.
‘Blood’: alsof het bloed langs hem gutst;
‘Fire’: alsof het landschap in lichterlaaie staat;
‘Death’: alsof alles en iedereen op de veldslag een wordt met de aardbodem.
De muziek van Bathory luistert iedere keer als een nieuwe film waardoor het eindeloos plezierig is om naar te luisteren.
Hail Quorthon!
Bathory - Blood Fire Death (1988)
De opdracht om een metal top 100 samen te stellen heb ik geïnterpreteerd als een nummer top 100. En wat is dan het beste nummer? Naar mijn mening is het beste nummer het nummer dat ik het meest heb geluisterd. Toevallig had ik vlak voor het opstellen van de lijst al mijn streamingdata verzameld van de afgelopen 13 jaar. Aangezien ik tegenwoordig vrijwel alleen maar via streaming muziek luister, biedt het een representatieve weergave van mijn luistergedrag. Aanvankelijk had ik geen idee welk nummer de koppositie in de data zou bestrijken, maar op basis van luistertijd steekt ‘Blood Fire Death’ van Bathory er met enige afstand bovenuit. Sterker nog: 6 nummers van Bathory bestrijken de top 10.
Naar mijn mening een van de grootste muzikanten ooit geleefd en een van de invloedrijkste artiesten in het metal genre: Quorthon. Het pionierschap, de veelzijdigheid en de gehele mystiek rondom zijn persoon en de band maken het een van mijn favoriete artiesten aller tijden. Hij was een goedaardige mafkees (neem bijvoorbeeld zijn tour per limousine voor wat signeersessies) en bovenal een geniaal muzikant. Zijn grootste kracht was het scheppen van sfeer. Dat kon hij zelfs zo goed, dat het mijn kijk op muziek heeft veranderd. Dan doel ik op de manier waarop je muziek kunt ervaren. Quorthon weet namelijk zó krachtig een beeld te schetsen middels zijn composities dat het als een film afspeelt in mijn hoofd. Ik zie de woeste zee, de harde wind, de bosrijke bergen, de veldslagen, de Goddelijke interventies, het hele verhaal, het is allemaal zo levendig. Neem bijvoorbeeld hoe Quorthon in dit nummer ‘Blood, Fire, Death’ brult.
‘Blood’: alsof het bloed langs hem gutst;
‘Fire’: alsof het landschap in lichterlaaie staat;
‘Death’: alsof alles en iedereen op de veldslag een wordt met de aardbodem.
De muziek van Bathory luistert iedere keer als een nieuwe film waardoor het eindeloos plezierig is om naar te luisteren.
Hail Quorthon!
Bathory - Blood Fire Death (1988)
4
geplaatst: 25 mei 2024, 16:38 uur
Tot slot zou ik graag iedereen willen bedanken voor alle vriendelijke en gepassioneerde reacties. Dat heeft het voor mij nog leuker gemaakt om te delen met jullie.
Beneden de streep ben ik zelf tevreden over mijn uiteindelijke lijst. Wel is het zo dat enkele artiesten of nummers ontbreken vanwege de strategie die ik heb gehanteerd bij de opmaak. Maar dat houdt het interessant mocht ik in de verre toekomst overwegen opnieuw een dergelijke lijst op te stellen.
Ik zal hieronder de lijst van top tot teen neerzetten, en ook wat bijbehorende statistieken delen.
5. Megadeth - Holy Wars… The Punishment Due
8. Agalloch - Limbs
9. Savatage - Summer’s Rain
10. Pantera - Floods
11. Dissection - Night’s Blood
12. Judas Priest - Dreamer Deceiver / Deceiver
13. Rainbow - Stargazer
14. Katatonia - Brave
15. Mercyful Fate - Melissa
16. Dismember - Override of the Overture
17. Emperor - Into The Infinity Of Thoughts
18. maudlin of the Well - Birth Pains Of Astral Projection
19. Thy Catafalque - Fekete mezők
20. life - ametic
21. Xasthur - The Prison of Mirrors
22. Coroner - Paralized, Mesmerized
23. Moonsorrow - Jotunheim
24. Cryptopsy - Open Face Surgery
25. Rhinocervs - Untitled I (of: RH-12 - RH-12)
26. Warning - Footprints
27. Ulcerate - Stare Into Death And Be Still
28. The Ruins Of Beverast - 50 Forts Along the Rhine
29. Artillery - Khomaniac
30. Swallow The Sun - Through Her Silvery Body
31. W.A.S.P. - The Idol
32. Mourning Beloveth - Autumnal Fires
33. Wolves In The Throne Room - I Will Lay Down My Bones Among The Rocks And Stones
34. Arcturus - Kinetic
35. Acid Bath - Toubabo Koomi
36. Immortal - Withstand The Fall Of Time
37. Nokturnal Mortum - Ukraine
38. Amesoeurs - Ruines Humaines
39. Blood Incantation - Vitrification of Blood (Pt. 1)
40. Gojira - The Art of Dying
41. Verdunkeln - Im Zwiespalt
42. Vinterland - A Castle so Crystal Clear
43. Drudkh - Wind of the Night Forests
44. Slayer - Necrophiliac
45. Lantlôs - These Nights Were Ours
46. YOB - Quantum Mystic
47. Forteresse - Là où nous allons
48. Hades - Alone Walkyng
49. Nile - Unas, Slayer of the Gods
50. Enslaved - Norvegr
51. Weakling - No One Can Be Called as a Man While He'll Die
52. Mötorhead - Dead Men Tell No Tales
53. Ved Buens Ende - Den Saakaldte
54. Draconian - Pale Tortured Blue
55. Dawn - The Knell and the World
56. Ne Obliviscaris - And Plague Flowers the Kaleidoscope
57. Woods of Desolation - Somehow
58. Metal Church - Metal Church
59. Dead Congregation - Graves of the Archangels
60. Elder - Sanctuary
61. October Tide - 12 Day of Rain
62. Scattered Remnants - Vaginal Vomit
63. Panopticon - Winter’s Ghost
64. Edge Of Sanity - Twilight
65. Wine from Tears - The Sinner
66. dISEMBOWELMENT - Your Prophetic Throne Of Ivory
67. Shape of Despair - …To Live For My Death…
68. Urfaust - Der Zauberer
69. Leviathan - Unfailing Fall Into Naught
70. Entombed - Left Hand Path
71. Negurã Bunget - Tesarul de Lumini
72. Hypno5e - Acid Mist Tomorrow
73. Novembers Doom - Buried
74. Primordial - As Rome Burns
75. The Chasm - Revenge Rises/Drowned in the Mournful Blood
76. Dark Quarterer - Colossus of Argil
77. Cradle Of Filth - Funeral In Carpathia
78. Orphaned Land - Seasons Unite
79. Nechochwen - The Serpent Tradition
80. Virgin Black - Our Wings Are Burning
81. Unholy - Procession of Black Doom
82. Svartidauði - Sterile Seeds
83. Insomnium - In The Groves Of Death
84. Limbonic Art - In Abhorrence Dementia
85. Inanna - Beyond Time and Memory
86. Broken Torso - Buried Alive
87. Ethereal Shroud - Discarnate
88. Ostrogoth - Queen of Desire
89. Garden of Shadows - Twilight Odyssey
90. Blut Aus Nord - …The Meditant
91. Austere - This Dreadful Emptiness
92. Djevel - Naa Skrider Natten Sort
93. Gallowbraid - Ashen Eidolon
94. At The Gates - Within
95. Minenwerfer - Der Blutharsch
96. Sepultura - Dead Embryonic Cells
97. Saturnus - I Love Thee
98. Timeghoul - Occurrence on Mimas
99. Twilightning - Gone To The Wall
100. Amon Amarth - War of the Gods
Jaargangen
100 nummers uit 42 verschillende jaargangen. De jaargang 1994 is het meest vertegenwoordigd in de lijst (8 nummers), gevolgd door 2006 (7) en 1997 (5). De langste ononderbroken reeks loopt van 1987 tot en met 2012. Opvallend genoeg staan geen nummers uit het vrij legendarische 1986 in de lijst. Van de afgelopen (ruim genomen) 10 jaar zijn 2013 en 2018 niet in de lijst vertegenwoordigd.
1975: 1
1976: 2
1979: 1
1980: 1
1983: 1
1984: 2
1985: 1
1987: 1
1988: 1
1989: 1
1990: 3
1991: 2
1992: 2
1993: 2
1994: 8
1995: 4
1996: 4
1997: 5
1998: 2
1999: 1
2000: 3
2001: 3
2002: 2
2003: 3
2004: 2
2005: 2
2006: 7
2007: 4
2008: 3
2009: 4
2010: 4
2011: 4
2012: 2
2014: 1
2015: 2
2016: 2
2017: 2
2019: 1
2020: 1
2021: 1
2022: 1
2023: 1
Landen
100 nummers uit 27 verschillende landen, waarvan de meeste nummers uit de Verenigde Staten (27) afkomstig zijn. Het best scorende Europese land is Zweden (13). De derde plaats wordt gedeeld tussen het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen (8).
Australië: 5
België: 1
Brazilië: 1
Canada: 3
Chili: 1
Denemarken: 3
Duitsland: 3
Finland: 6
Frankrijk: 4
Hongarije: 1
Griekenland: 1
Ierland: 2
IJsland: 1
Israël: 1
Italië: 1
Nederland: 1
Nieuw-Zeeland: 1
Noorwegen: 8
Mexico: 2
Oekraïne: 2
Oostenrijk: 1
Roemenië: 1
Rusland: 1
Verenigd Koninkrijk: 8
Verenigde Staten: 27
Zweden: 13
Zwitserland: 1
Statistieken omtrent genres werd wat ingewikkeld, dus heb ik voor nu achterwege gelaten.
Beneden de streep ben ik zelf tevreden over mijn uiteindelijke lijst. Wel is het zo dat enkele artiesten of nummers ontbreken vanwege de strategie die ik heb gehanteerd bij de opmaak. Maar dat houdt het interessant mocht ik in de verre toekomst overwegen opnieuw een dergelijke lijst op te stellen.
Ik zal hieronder de lijst van top tot teen neerzetten, en ook wat bijbehorende statistieken delen.
5. Megadeth - Holy Wars… The Punishment Due
8. Agalloch - Limbs
9. Savatage - Summer’s Rain
10. Pantera - Floods
11. Dissection - Night’s Blood
12. Judas Priest - Dreamer Deceiver / Deceiver
13. Rainbow - Stargazer
14. Katatonia - Brave
15. Mercyful Fate - Melissa
16. Dismember - Override of the Overture
17. Emperor - Into The Infinity Of Thoughts
18. maudlin of the Well - Birth Pains Of Astral Projection
19. Thy Catafalque - Fekete mezők
20. life - ametic
21. Xasthur - The Prison of Mirrors
22. Coroner - Paralized, Mesmerized
23. Moonsorrow - Jotunheim
24. Cryptopsy - Open Face Surgery
25. Rhinocervs - Untitled I (of: RH-12 - RH-12)
26. Warning - Footprints
27. Ulcerate - Stare Into Death And Be Still
28. The Ruins Of Beverast - 50 Forts Along the Rhine
29. Artillery - Khomaniac
30. Swallow The Sun - Through Her Silvery Body
31. W.A.S.P. - The Idol
32. Mourning Beloveth - Autumnal Fires
33. Wolves In The Throne Room - I Will Lay Down My Bones Among The Rocks And Stones
34. Arcturus - Kinetic
35. Acid Bath - Toubabo Koomi
36. Immortal - Withstand The Fall Of Time
37. Nokturnal Mortum - Ukraine
38. Amesoeurs - Ruines Humaines
39. Blood Incantation - Vitrification of Blood (Pt. 1)
40. Gojira - The Art of Dying
41. Verdunkeln - Im Zwiespalt
42. Vinterland - A Castle so Crystal Clear
43. Drudkh - Wind of the Night Forests
44. Slayer - Necrophiliac
45. Lantlôs - These Nights Were Ours
46. YOB - Quantum Mystic
47. Forteresse - Là où nous allons
48. Hades - Alone Walkyng
49. Nile - Unas, Slayer of the Gods
50. Enslaved - Norvegr
51. Weakling - No One Can Be Called as a Man While He'll Die
52. Mötorhead - Dead Men Tell No Tales
53. Ved Buens Ende - Den Saakaldte
54. Draconian - Pale Tortured Blue
55. Dawn - The Knell and the World
56. Ne Obliviscaris - And Plague Flowers the Kaleidoscope
57. Woods of Desolation - Somehow
58. Metal Church - Metal Church
59. Dead Congregation - Graves of the Archangels
60. Elder - Sanctuary
61. October Tide - 12 Day of Rain
62. Scattered Remnants - Vaginal Vomit
63. Panopticon - Winter’s Ghost
64. Edge Of Sanity - Twilight
65. Wine from Tears - The Sinner
66. dISEMBOWELMENT - Your Prophetic Throne Of Ivory
67. Shape of Despair - …To Live For My Death…
68. Urfaust - Der Zauberer
69. Leviathan - Unfailing Fall Into Naught
70. Entombed - Left Hand Path
71. Negurã Bunget - Tesarul de Lumini
72. Hypno5e - Acid Mist Tomorrow
73. Novembers Doom - Buried
74. Primordial - As Rome Burns
75. The Chasm - Revenge Rises/Drowned in the Mournful Blood
76. Dark Quarterer - Colossus of Argil
77. Cradle Of Filth - Funeral In Carpathia
78. Orphaned Land - Seasons Unite
79. Nechochwen - The Serpent Tradition
80. Virgin Black - Our Wings Are Burning
81. Unholy - Procession of Black Doom
82. Svartidauði - Sterile Seeds
83. Insomnium - In The Groves Of Death
84. Limbonic Art - In Abhorrence Dementia
85. Inanna - Beyond Time and Memory
86. Broken Torso - Buried Alive
87. Ethereal Shroud - Discarnate
88. Ostrogoth - Queen of Desire
89. Garden of Shadows - Twilight Odyssey
90. Blut Aus Nord - …The Meditant
91. Austere - This Dreadful Emptiness
92. Djevel - Naa Skrider Natten Sort
93. Gallowbraid - Ashen Eidolon
94. At The Gates - Within
95. Minenwerfer - Der Blutharsch
96. Sepultura - Dead Embryonic Cells
97. Saturnus - I Love Thee
98. Timeghoul - Occurrence on Mimas
99. Twilightning - Gone To The Wall
100. Amon Amarth - War of the Gods
Jaargangen
100 nummers uit 42 verschillende jaargangen. De jaargang 1994 is het meest vertegenwoordigd in de lijst (8 nummers), gevolgd door 2006 (7) en 1997 (5). De langste ononderbroken reeks loopt van 1987 tot en met 2012. Opvallend genoeg staan geen nummers uit het vrij legendarische 1986 in de lijst. Van de afgelopen (ruim genomen) 10 jaar zijn 2013 en 2018 niet in de lijst vertegenwoordigd.
1975: 1
1976: 2
1979: 1
1980: 1
1983: 1
1984: 2
1985: 1
1987: 1
1988: 1
1989: 1
1990: 3
1991: 2
1992: 2
1993: 2
1994: 8
1995: 4
1996: 4
1997: 5
1998: 2
1999: 1
2000: 3
2001: 3
2002: 2
2003: 3
2004: 2
2005: 2
2006: 7
2007: 4
2008: 3
2009: 4
2010: 4
2011: 4
2012: 2
2014: 1
2015: 2
2016: 2
2017: 2
2019: 1
2020: 1
2021: 1
2022: 1
2023: 1
Landen
100 nummers uit 27 verschillende landen, waarvan de meeste nummers uit de Verenigde Staten (27) afkomstig zijn. Het best scorende Europese land is Zweden (13). De derde plaats wordt gedeeld tussen het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen (8).
Australië: 5
België: 1
Brazilië: 1
Canada: 3
Chili: 1
Denemarken: 3
Duitsland: 3
Finland: 6
Frankrijk: 4
Hongarije: 1
Griekenland: 1
Ierland: 2
IJsland: 1
Israël: 1
Italië: 1
Nederland: 1
Nieuw-Zeeland: 1
Noorwegen: 8
Mexico: 2
Oekraïne: 2
Oostenrijk: 1
Roemenië: 1
Rusland: 1
Verenigd Koninkrijk: 8
Verenigde Staten: 27
Zweden: 13
Zwitserland: 1
Statistieken omtrent genres werd wat ingewikkeld, dus heb ik voor nu achterwege gelaten.
1
geplaatst: 25 mei 2024, 18:03 uur
Mooie lijst en verhalen Apollo . Die statistiekjes zijn ook leuk. 

1
geplaatst: 25 mei 2024, 18:31 uur
Dankjewel, Kronos! Nu kijk ik graag vanaf het toeschouwersbankje uit naar jouw lijst.
1
geplaatst: 25 mei 2024, 19:03 uur
Prachtige lijst Apollo. Many thanks dat je het dit maal wou organiseren en presenteren!! Bathory is 10000% een waardige nummer één.
Hoewel Dissection mijn favoriete BM band is (althans dankzij dat ene album) komt Bathory héél dichtbij. Ooit is mijn Black Metal liefde ooit begonnen bij Behemoth maar Bathory speelt een veel grotere rol in mijn ontwikkeling van die muziekgenre. Het is ook mijn meest geluisterde BM band, als ik last.fm moet geloven.
Hoewel Dissection mijn favoriete BM band is (althans dankzij dat ene album) komt Bathory héél dichtbij. Ooit is mijn Black Metal liefde ooit begonnen bij Behemoth maar Bathory speelt een veel grotere rol in mijn ontwikkeling van die muziekgenre. Het is ook mijn meest geluisterde BM band, als ik last.fm moet geloven.
3
geplaatst: 25 mei 2024, 19:12 uur
Ik wil de bovenste 15 zeker nog bespreken maar er zijn wat hectische privézaken gaande dus mijn hoofd staat niet zo naar muziek luisteren en schrijven. Komt hopelijk snel weer. In ieder geval ook veel dank van mijn kant, heb van je lijst en schrijfsels genoten. Succes gewenst aan Kronos, ik ben erg benieuwd.
1
geplaatst: 25 mei 2024, 19:55 uur
Graag gedaan, Kondoro0614. Wij delen veel liefde en waardering qua muzieksmaak geloof ik. Jouw enthousiasme over mijn lijst was erg leuk om te lezen.
Veel sterkte gewenst, madmadder. Hopelijk komt jouw situatie snel weer tot rust, en daarmee ook jijzelf. Ik heb wederzijds erg van jouw commentaar genoten. Ik zie dan ook uit naar je laatste berichten en ben blij dat je veel mooie metal hebt ontdekt.
Veel sterkte gewenst, madmadder. Hopelijk komt jouw situatie snel weer tot rust, en daarmee ook jijzelf. Ik heb wederzijds erg van jouw commentaar genoten. Ik zie dan ook uit naar je laatste berichten en ben blij dat je veel mooie metal hebt ontdekt.
1
geplaatst: 25 mei 2024, 20:31 uur
Ook ik ga me nog eens door jouw lijst heen werken, Apollo. Je weet dat ik daar momenteel (nog) niet toe in staat ben vanwege andere verplichtingen en drukte, maar ik ga er over een paar weken werk van maken. Daarvoor moet ik nog wel even nadenken over een geschikt format (alle nummers luisteren en becommentariëren of ook de bijbehorende albums), maar dat komt vast goed.
2
geplaatst: 25 mei 2024, 22:00 uur
Apollo schreef:
Nu kijk ik graag vanaf het toeschouwersbankje uit naar jouw lijst.
Nu kijk ik graag vanaf het toeschouwersbankje uit naar jouw lijst.
Het einde van jouw lijst komt eigenlijk niks te vroeg want ik ben altijd nog blijven veranderen en bijschaven aan mijn metal top 100.
----
Doordat enkele mensen aangeven nog niet klaar te zijn met Apollo's lijst ben ik geneigd nog wat te wachten. Maar anderzijds zal er altijd iemand zijn met tijdsgebrek en er zijn ook nog wachtenden na mij. Dus, klokslag middernacht ga ik van start.
2
geplaatst: 25 mei 2024, 23:46 uur
Apollo schreef:
Graag gedaan, Kondoro0614. Wij delen veel liefde en waardering qua muzieksmaak geloof ik. Jouw enthousiasme over mijn lijst was erg leuk om te lezen.
Dat hebben we zeker! We gaan elkaar nog vaker tegenkomen op deze site denk ik
!!!Geen haast Kronos, al doe je het wat rustigere aan (elke week een update o.i.d.) om zo wat meer tijd te hebben om nog wat te veranderen, dan bepaal je dat altijd zelf nog
! Wij zitten altijd met smart te wachten op nieuwe updates, haha!* denotes required fields.