menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of # (The Beatles)!

zoeken in:
1. Blockbuster Night, Pt. 1
2. $4 Vic / Nothing but Me and You
3. Close Your Eyes (And Count to Fuck)
4. A Christmas Fuckin Miracle
5. Oh My Darling Don't Cry
6. Legend Has It
7. Reagan
8. Thursday in the Danger Room
9. Accidents Don't Happen
10. A Report to the Shareholders / Kill Your Masters

1. Oh My Darling Don't Cry
2. The Full Retard
3. Nobody Speak
4. Blockbuster Night, Pt. 1
5. Angel Duster
Deep Space 9mm
6. Accidents Don't Happen
7. Close Your Eyes (And Count to Fuck)
Hey Kids (Bumaye)
8. Legend Has It
9. $4 Vic / Nothing but Me and You
10. Supercut - El-P Remix
11. Tasmanian Pain Coaster

1. $4 Vic / Nothing but Me and You
2. Legend Has It
3. Tasmanian Pain Coaster
4. Close Your Eyes (And Count to Fuck)
5. Nobody Speak
6. Blockbuster Night, pt. 1
7. Down
8. Oh my Darling Don't Cry
9. Reagan
10. Thursday in the Danger Room

jordidj1 schreef:
Finale begint morgen om 20:00 x

Hoe laat echt?

jordidj1 (moderator)
Poek schreef:
(quote)

Hoe laat echt?

Geert presenteert niet dus ga uit van vanavond

1. Panther Like a Panther [Miracle Mix]
2. Oh My Darling Don't Cry
3. Angel Duster
4. A Report to the Shareholders / Kill Your Masters
5. Close Your Eyes (And Count to Fuck)
6. A Christmas Fuckin Miracle
7. Legend Has It
8. $4 Vic / Nothing but Me and You
9. Down

00. Deep Space 9mm
01. Accidents Don't Happen
02. Tasmanian Pain Coaster
03. Close Your Eyes (And Count to Fuck)
04. Request Denied
05. Blockbuster Night, Pt. 1
06. $4 Vic / Nothing but Me and You
07. Oh Hail No
08. Oh My Darling Don't Cry
09. Supercut - El-P Remix
10. Angel Duster

01. Angel Duster
02. Supercut - El-P Remix
03. Legend Has It
04. Oh My Darling Don't Cry
05. Nobody Speak
06. Close Your Eyes (And Count to Fuck)
07. The Full Retard
08. A Report to the Shareholders / Kill Your Masters
09. Reagan
10. A Christmas Fuckin Miracle

De beste clip op 1, de één-na-beste op 2 etc.

1. Nobody Speak
2. Legend Has It
3. Blockbuster Night, Pt. 1
4. Close Your Eyes (And Count to Fuck)
5. Angel Duster
6. The Full Retard
7. $4 Vic / Nothing but Me and You
8. Oh My Darling Don't Cry
9. Down

1 A Christmas Fuckin Miracle
2 Supercut - El-P Remix
3 Angel Duster
4 Close Your Eyes (And Count to Fuck)
5 Nobody Speak
6 Oh My Darling Don't Cry
7 Reagan
8 The Full Retard
9 Legend Has It
10 Thursday in the Danger Room

2. A Christmas Fuckin Miracle
3. Blockbuster Night, Pt. 1
4. Supercut - El-P Remix
5. Angel Duster
6. $4 Vic / Nothing but Me and You
7. Nobody Speak
8. Thursday in the Danger Room
9. The Full Retard
10. Panther Like a Panther [Miracle Mix]

jordidj1 (moderator)
Ik wil nog stemmen.

Oeioei wat hebben jullie me toch aangedaan zeg? Die twee hebben me totaal gesloopt zeg, mama help.

1. El-P - 4$ Vic / Nothing But You+Me
Hoog in mijn top 100 te vinden deze, dan ben je een fraaie. Man die beats, als geweerschoten. Ja, ik ben wakker. Oh my.

2. RTJ - Thursday In The Danger Room (feat. Kamasi Washington)
Zelfs de ballads van Jaime en Mike zijn vette bangers. Thursday is zware kost, de heren hadden zelfs even getwijfeld om hem op het album te zetten omdat het te persoonlijk was. Kamasi’s eerbetoon op het einde ook nog, om te janken gewoon. Oh my

3. RTJ - A Christmas Fucking Miracle
Met die lekkere gimmicky belletjes kan je je nog niet de illusie maken hoe ontieglijk hard Killer Mike er een luttel minuutje later toch inklapt. Oh my

4. RTJ - Angel Duster
Ja wtf hebben we hier weer voor een afsluiter. De knullen worden volwassen, dit is zo’n nummer dat in alles klopt. Oh my

5. RTJ - Oh My Darling Don’t Cry
HARD. HARD ALS EEN FIELD OF DICKS WAAR JE NAAKT ACHTERWAARTS OVERHEEN LOOPT. Oh my

6. El-P - Tasmanian Pain Coaster (feat. Ohmy Rodríguez Lopez & Cedric Bixler-Savala)
Hoppa daar is El-P weer met een productie van planeet Zurg. Wat een god. Oh my.

7. RTJ - A Report To The Shareholders / Kill Your Masters (feat. Zack de la Rocha)
Ze killen niet alleen hun masters met de schoten die ze hier op je afvuren. Damn Zack, scary dude, ik word gewoon eng van je. Rennen voor je leven. Oh my

8. RTJ - Down (feat. Joi)
Zowaar een loungeplaatje. even chill albumpje 3 openen. Joi brengt grote blij. Oh my.

9. RTJ - Close Your Eyes (And Count To Fuck) (feat. Zack de la Rocha)
Zack! Ben je weer man. Je bent hier ook weer hard, maar wel even koest houden want Killer Mike speelt vuil spel met zijn binnenrijm. Oh, en I LISTENED TATTED THE SNTENCE OF MY DICK LAST SUMMER. Oh my

10. El-P - Oh Hail No (feat. Mr. Mutharfuckin’ eXquire & Danny Brown
Danny Brown komt even keihard je bitch in dr face slappen tot ze bloedt en ragt haar dan open met zn blote klauwen. Oké en doorrr. Oh my.

En de rest dan, ook hard. The shit bitch. Oh my.

11. Reagan
12. Accidents Don’t Happen
13. Panther Like A Panther
14. Request Denied
15. Supercut
16. Blockbuster Night Pt. 1
17. Nobody Speak
18. The Full Retard
19. Legend Has It

jordidj1 (moderator)
2. A Christmas Fuckin Miracle
3. Nobody Speak
4. Angel Duster
5. Close Your Eyes (And Count to Fuck)
6. Down
7. Legend Has It
8. Panther Like a Panther [Miracle Mix]
9. $4 Vic / Nothing but Me and You
10. Oh Hail No

11. A Report to the Shareholders / Kill Your Masters
12. Accidents Don't Happen
13. Blockbuster Night, Pt. 1
14. de rest

Bij deze zetten we een slotje erop. Met dank aan nedbed, panjoe, zaaf, ArthurDZ, EttaJamesBrown, Slowgaze, Arbeidsdeskundige, Shaky, Ploppesteksel, aerobag, Johnny Marr, Koenr, remcodulac, Poek, dumb_helicopter en natuurlijk Team Plastic Bitch House zelve Arrie, Gretz, jordidj1 en ikkeuh krijgen El-P en Killer Mike een uitslag die ze verdienen. Ze bedanken jullie bij deze uit de grond van hun hart voor jullie deelname. En het is Valentijsdag vandaag dus ze menen het echt. Kijk maar: https://media3.giphy.com/media/xUOrwi6lVF4CPHq6EU/source.gif
Zet je bitch nog maar even aan de afwas en besteed dit romantisch avondje lekker aan het bijwonen van de uitslag. Stay tuned

De bitch en ik hebben net samen de afwas gedaan, dus kom maar door met die uitslag.

Bind haar nog maar eventjes aan het bed vast, nummertje 19 en 18 staan klaar om gepost te worden

Nou, daar komt 'ie dan jongens! Negentien stemmers hadden we en die negentien stemmers hebben bepaald dat de volgende onderaan is geëindigd, alsnog een kapotharde banger natuurlijk. JM weet die dingen.

19. Run the Jewels ft. Trina – Panther Like a Panther [Miracle Mix] (26 punten, 6x genoemd) #1 van Johnny Marr

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=zgOABuZoe0c

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

(verse 1: KillarRie)
Wist al nét aan de tweede ronde te halen, en ondanks een nummer 1-notering zat het er ook in de finale nooit in voor Panther Like a Panther. Zeg er maar niks van, Johnny Marr...

Het nummer werd in eerste instantie gebruikt voor een trailer van de videogame Gears of War 4. Daar waren ze blijkbaar toch niet helemaal tevreden over, want voor het album hebben ze het nummer nog wat opgepoetst, de beat aangepast en da baddest bitch Trina (volgens XXL Magazine “the most consistent female rapper of all time”) gevraagd om de hook te doen: de Miracle Mix. We kunnen het ook wel de Christmas Fucking Miracle Mix noemen, want het derde album werd vervroegd uitgebracht met kerstmis 2016. Dat zijn nog eens fijne kerstcadeaus!

Verse 2:
-SprayIt- schreef:
Nu staan El-P en Killer Mike beide vrij hoog in de lijst, maar als ze hun krachten bundelen is het einde zoek. Run The Jewels is misschien wel de hardste samenwerking in de hiphop van de afgelopen 20 jaar. De drie albums doen weinig voor elkaar onder, goed, goed en zeer goed. Deeltje 3 is bij mij favoriet, op de voet gevolgd door RTJ2. Ik was dan ook zeer blij dat ze headliner waren op Best Kept Secret vorig jaar. Man, wat heb ik staan springen en mee staan schreeuwen, onvergetelijk. Live was deze het hardst, moshpit!

18. Run the Jewels ft. Kamasi Washington – Thursday in the Danger Room (27 punten, 9x genoemd)

https://www.youtube.com/watch?v=YxaNYGeaOjc

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Verse 1 (El-123p):
Eigenlijk hadden de punten gister moeten komen maar helaas, weinig succes. En ook vandaag ging het niet veel beter. Wel vaak genoemd, zelden echt hoog. Een tweede plek in het lijstje van El-123p (zoals het de mannen betaamt moet je af en toe je eigen naam even spitten) weerhield Thursday In The Danger Room van een laatste plaats, nipt. Toch jammer want Thursday In The Danger Room is één van de meest beladen nummers van RTJ. Jaime zei al wel eens dat hij het eigenlijk niet op het album wilde zetten omdat het hem eigenlijk te dierbaar was en ook live worstelen ze er mee. De teksten gaan dan ook vrij expliciet over de dood van een dierbare voor beide heren. El-P draagt zijn verse op aan Camu Tao, een rappert die samen met Jaime Central Services verleende aan de smullende liefhebber maar in 2008 werd door kanker. Killer Mike heeft dan weer een op straat vermoorde maat van hem in zijn achterhoofd, het blijven immers jongens van de straat, wel met een klein hartje. Aan het einde brengt Kamasi Washington (je weet wel, de man die Kendrick al hielp en solo ook behoorlijk in de rondte jaaaazzzzzt) met zijn saxofoon ook nog even een ode. Aan wie weet ik niet, ik spreek geen saxofonees.
Ook werd het gebruikt voor Rick And Morty wat, zoals jullie misschien al wel weten, een bazenserie is die qua gekte en vernuftigheid eigenlijk het evenbeeld is van RTJ. De soundtrack past dan ook als een handschoen. Zo’n gouden, weet je wel, waarvan je een vuist en een pistooltje kan maken.

-SprayIt- weet die dingen. M'n nummer eerst is laatst, oh my. Even bekomen van dat feit, phoeh.

17. Run the Jewels ft. Joi – Down (29 punten, 7x genoemd)

https://www.youtube.com/watch?v=saR7SYa6nAs

Verse 1 (El-123P):
Weer een vrouwelijke gastartiest, ja het zijn goede fixers. Jade Bird heeft wel eens gezegd dat ze geen Joy kan krijgen maar ja, de heren van Run The Jewels hebben wel die macht en maken er dan ook duchtig gebruik van. Het is de opener van RTJ3 en opende dus het bal van het spontaan op ons afgevuurde album dat als een kerstfukkingmirakel door de deur heen kwam bonzen. Hoppa, allemaal jaarlijstjes naar de tering. Down gaat over oooeeehhh wat zal ik schrijven he spann0nd. Ik laat het woord wel aan El-G.

Verse 2 (El-G):
In de eerste twee verses refereren Mikey en Jaime naar hun oude leven van voor RTJ, toen dingen minder florissant verliepen (Killer Mike dealde aan het begin van z’n carrière in drugs om rond te kunnen komen). Verderop rappen ze over de progressie die ze nu hebben gemaakt. In een interview gave ze aan dat ze RTJ3 zien als een soort film (van hun leven), met Down als het voorwoord. Tegelijkertijd ook vaak weergaloze afsluiter van hun live-optredens. Fun fact: Down staat tevens op de soundtrack van NBA 2K20 (R.I.P. Black Mamba)

Verse 3 (KillarRie) :
Joi is overigens van de Dungeon Family, het hip-hopcollectief waar ook Killer Mike zijn eerste stappen in zette. Het gaat om een groep creatievelingen uit Atlanta, met OutKast en Goodie Mob als bekendste representanten. Killer Mike haalde ook zijn eerste faam met wat gastverses op OutKast-tracks. Ja, dat is best een aardige leerschool.
Ze zingt een prachtig refrein over hoe ze ondanks alle tegenslagen en moeilijkheden in hun leven nu toch daar staan en flink wat mooie dingen hebben bereikt. Haters gonna hate enzo. Een refrein waar veel mensen wel wat mee kunnen, denk ik, daarvoor hoef je niet uit de hoods van Atlanta of NYC te komen. Even birds with broken wings want to fly’ is een prachtige zin die ik er even uit wil lichten.

16. Run the Jewels ft. Zack de La Rocha – A Report to the Shareholders / Kill Your Masters (35 punten, 8x genoemd)

https://www.youtube.com/watch?v=pg0byaqVaXo

(verse: El-123p)
Een ekt ekt tweeluik aan songz, het enige tweeluik van RTJ tot dusver. El-P heeft er zelf ook nog eentje in de finale gekregen dus eigenlijk kunnen we toch wel stellen dat we met 21 nummers hier staan. Toch wel iets vrolijker stemmend dan zo’n karige 19 of niet dan? De afsluiter van RTJ3 en dat is ie hier in zekere zin ook want hij sluit een blokje af met vier van de vijf deelnemende blauwgoudes. Kan eigenlijk echt niet, zo’n tof album jonguuuhhh. Ik rapporteer hier toch even de aandeelhouders van dit drama: jullie deelnemers. Wat een potje maken jullie ervan zeg, toe maar. Nee, dan ben je bij Zack de la Rocha wel aan het verkeerde adres. Je weet wel, die vent die ons allemaal wilde neuken omdat we hem vertelden wat hij moest doen. Hopelijk is de titel dan ook niet een bevel vanuit Killer Mike naar Zack toe anders krijg je weer bonje zegmaar. De beste man komt een stukje later nog een keertje terug als featuring. Of eigenlijk was dat eerder natuurlijk, you get my drift.

(verse: KillarRie)
Killer Mike begon eigenlijk als een rapper met een nogal commerciële sound en de welbekende bijbehorende onderwerpen: zo staat A.D.I.D.A.S., zijn hitje van begin jaren ‘00, voor ‘all day I dream about sex’. Het klonk allemaal nogal dirty south, en het waren gewoon lekkere bangers om vanuit je auto te pompen op een zonnige dag, maar het stond mijlenver af van de complexe underground hip-hop over dystopische samenlevingen die El-P rond diezelfde tijd maakte. Niemand had destijds voorspeld dat die twee elkaar zouden vinden, maar het gebeurde toch. Hoe ze elkaar zijn tegengekomen weet ik niet, maar in 2012 produceerde El-P het nieuwe album van Killer Mike, en daar stond al meteen een heftig politiek protest op dat later in deze lijst langs komt. Ten tijde van de presidentsverkiezingen van 2016 en dus de opnames van het derde RTJ-album was Killer Mike inmiddels zeer geëngageerd en vergaarde hij ook bekendheid door zich te mengen in het politieke debat waarbij hij achter Bernie Sanders stond. Waarom ik daarover vertel? Dat politieke debat is dit nummer ingesijpeld als hij inspeelt op alle ophef die ontstond toen ie zei dat een baarmoeder je niet gekwalificeerd maakt om een president te zijn, hiermee bedoelend dat men niet puur op Hilary Clinton moet stemmen omdat ze een vrouw is, maar juist om de overtuigingen en kwaliteiten van de persoon. Iedereen boos want die ‘killer’-figuur was toch vrouwonvriendelijk zeg. Killer Mike ook weer boos, en gelukkig maakt hij zich lekker boos om politieke kwesties, net als Zack de la Rocha trouwens, want het resulteert in een aantal van hun hardste tracks.

15. El-P ft. Cage & Camu Tao – Accidents Don’t Happen (37 punten, 8x genoemd) #1 van Koenr

https://www.youtube.com/watch?v=ffZTr4_cdIk

Verse 1 (El-123p):
Misschien genekt door de afwezigheid op Spotify maar Fantastic Damage heeft toch wel aardig aan het kortste strootje getrokken door de week heen. Het begon zonder automatische nominaties, wat een zaadorganisatie om zoiets te bepalen he? In de nominatieronde kreeg het volop kansen maar werd het in de tie genadeloos afgeslacht door RTJ3 (met nummers die nu terug te vinden zijn op plek 18 en 19, pijnlijk he) en tot overmaat van ramp werd Deep Space 9mm ook nog eens te licht bevonden in de semis. Tja. Toch wel erg ongelukkig. Behalve dan voor Accidents Don’t Happen, maar ook die kan net iets te weinig potten breken in de finale. Toch jammer want oldskool Jaime heeft ontzettend gave shizzle uitgebracht. Cannibal Ox, Company Flow, jongens toch, oh my.

Verse 2 (KillarRie): El-P was vijf jaar eerder gedebuteerd in de muziekwereld als lid van het trio Company Flow, waarbij hij uiteraard ook de producties voor rekening nam. Het was voor zijn doen een nog redelijk rechttoe-rechtaan hiphopplaat, maar al meteen met een donkere sfeer en een eigen geluid dat opviel. Hij bracht het uit via het label Rawkus, maar kreeg ruzie met die gasten omdat zij voor een wat toegankelijker, commerciëler geluid wilden. Flikker op, dacht El, ik wil juist lekker mijn eigen ding doen, dan richt ik wel mijn eigen labeltje op, joe! En zo geschiedde: Definitive Jux was geboren. Hij verzamelde groot talent uit de underground hip-hop om zich heen: Cannibal Ox, Aesop Rock, Cage, Mr. Lif, en zo werd Def Jux al snel een belangrijk label in de scene. Op zijn eigen debuutalbum ging hij dus lekker nog wat complexere, chaotischere beats maken en trapte Rawkus nog even na met de lyric ‘Signed to Rawkus, I'd rather be mouthfucked by Nazis unconscious’.

(gastverse)
GarnalenPeller schreef:
Ik kan het niet laten. Accidents Don't Happen is geweldig.
De pure intense angst voor een dystopische samenleving waaraan zelfs god niet ontsnapt, en de beelden die El-P en Cage (zijn stem!) hierbij oproepen, en dan nog de nietsontziende productie, machtig gewoon. En net toen je dacht dat het voorbij was, kwam Camu Tao met meest absurdistische stukje tekst.
(quote)

14. El-P ft. Mr. Muthafuckin’ eXquire & Danny Brown – Oh Hail No (38 punten, 7x genoemd) #1 van Arbeidsdeskundige

https://www.youtube.com/watch?v=W2ed5osQYvU

Verse 1 ( El-G):
De eerste van een rijtje van 4 C4C-tracks die het allemaal tot de finale hebben geschopt. Een uitstekende prestatie voor de bekendste soloplaat van El-P, die qua aantallen alleen RTJ (5) nipt achter zich moet laten. Oh Hail No is een ode aan een berooide underdog die z’n geld dan wel kwijt mag zijn, maar z’n trots nimmer zal verliezen. Maestro El-P krijgt hulp van Mr. Muthafuckin' eXquire en Danny Brown. Vanaf verse 3 gaat DB los als een bezetene: een gastbijdrage die toch op z’n minst geniaal is te noemen.

Verse 2 (El-123p):
De boys zelf hebben Danny Brown dan weer geholpen bij 3 Tearz van diens laatste album uknowhatimsayin¿ dat ongetwijfeld zal passeren in de Greatest Hits of Danny Brown die er ook aan komt (jaja, luxe he). Zo zie je toch dat er vaak wederdiensten zijn in zo’n wereldje. Until The Ribbon Breaks ook bijvoorbeeld. Laten we trouwens Muthafuckin’ eXquire ook niet vergeten zeg. Als je zo heet ben je per definitie al een baas. Hij heeft kort bij Universal Records gezeten, werd gekickt om daarna lekker een trap na te geven in een nummer getiteld “I Ain't Even Fuck Rihanna aka Mr. Lime-A-Rita Papi" over hoe weinig hij in die tijd voor elkaar heeft kunnen krijgen. Eigenlijk heeft Oh Hail No een beetje een soortgelijk thema: broke zijn maar er niet voor willen buigen. Oh hell no.

Verse 3:
Rhythm & Poetry schreef:
En Danny Brown zijn verse op Oh Hail No zou ik nu al als neoklassiek willen bestempelen.

Verse 4:
nedbed schreef:
Tja, wat moet ik hier over zeggen? Geweldige raps van alle drie, en dan vooral van Exquire. Mr. Motherfucking Exquire om precies te zijn. Geweldige verse.

El-P schreef:
Basically this was just about being broke and being an underdog but having pride at the same time; about not bowing to anyone or anything. Some rebel shit from the garbage. Me, Mr. Muthafuckin’ eXquire and Danny Brown all had different takes on it, but that’s the common theme.

Verse 5:
123poetertjes schreef:
Danny Brown komt even keihard je bitch in dr face slappen tot ze bloedt en ragt haar dan open met zn blote klauwen. Oké en doorrr. Oh my.

13. El-P – Request Denied (38 punten, 7x genoemd)

https://www.youtube.com/watch?v=LIEGeGAKNrE

Verse 1 (KillarRie):
Request Denied is de opener van C4C en werkt ook echt als opener: de toon wordt onmiddellijk gezet door een opname van William S. Burroughs, de befaamde schrijver, die een stuk voorleest uit het boek The Soft Machine. ‘The soft machine’ staat hierbij voor het lichaam dat overgenomen wordt door controlerende mechanismes. El-P heeft in een interview vertelde dat William S. Burroughs een schrijver is die voor hem als jonge Jaime al erg veel betekende. Dit zegt ie er zelf over:

Verse 2:
El-P schreef:
There’s a point in tragedy and fear, in the almost impenetrable scope of the disaster the we have created for ourselves, where everything reverses. Where that tragedy and fear gets sucked through the other end and comes out absolutely hilarious and ridiculous. For someone like myself, that reversal is a saving grace.

Verse 3 (KillarRie): Sowieso een lekker eigenwijze opener, want het is grotendeels instrumentaal. Pas na drie minuten aan breakbeat-achtige muziek die Slowgaze aan The Prodigy doet denken, komt El-Producto met één verse, wel meteen een harde natuurlijk, want het is El-P. Die kan niet anders. Het is een mooi voorbeeld van hoe de man lekker zijn eigen pas volgt binnen de hip-hop.

Verse 4:
kobe bryant fan schreef:
EL-P op z'n best, zonder twijfel!
Request Denied klopt zelfs Tasmanian Pain Coaster als beste albumopener.
De track is zoals we gewoon zijn: futuristisch, gelaagd, bruut, melodieus,... en ook nog eens allemaal tegelijk. De lange instrumentale opbouw van Request Denied is briljant en de raps van EL-P op het eind maken het geheel werkelijk af!

Verse 5:
james_cameron schreef:
Al tien jaar is El-P één van de beste hiphop artiesten die ik ken. De beste man brengt niet heel veel materiaal uit, maar wat hij doet is altijd zeer de moeite waard. Wat El-P onderscheidt van de meeste andere artiesten in het genre zijn de beats en de electronische details in de muziek, iets waar zeer veel aandacht is besteed. Hierdoor klinkt alles net even energieker en frisser dan bij de meeste soortgenoten. Af en toe doen ook wat techno-elementen hun intrede, zoals bij opener Request Denied.

12. El-P – The Full Retard (45 punten, 9x genoemd)

https://www.youtube.com/watch?v=OZptOs8Gu9k

Intro (El-123p):
Pump this shit

Verse 1 (KillarRie):
In een ander topic op MuMe leveren we allemaal wekelijks een eigen hitlijst in waarna daar een mooie gezamenlijke hitlijst uit voortkomt: de MuMeAfrekening. In 2012 begon dat topic en wat was één van de eerste gezamenlijke nummer 1-hits? Jazeker, The Full Retard! El-P droeg ons op om die shit te pompen zoals ze dat in de toekomst ook doen, en wij gehoorzaamden braaf. Wie zijn wij om tegen El-P in te gaan? Overigens een refrein van zijn overleden mattie Camu Tao, dus props naar hem. En zie daar, acht jaar in de toekomst en we pompen hem inderdaad nog steeds! Er zit ook nog een heel atypische bridge in waarin de wereld plots in harmonie leeft… huh, dat is toch niet de wereld van El-P? Nee hoor, daarna kan ie de beat er weer extra hard inklappen. Een single om de wereld te laten weten dat de maestro weer helemaal terug is.
Verse 2:
Snoeperd schreef:
Al vanaf het allereerste begin mijn favoriete El-P-nummer, The Full Retard is een knaller van jewelste en geeft bakken vol energie. Dansen!

Verse 3:
Flipm0de schreef:
Wat een energie in dit nummer! De synthesizers en drums klinken fantastisch en El-P zijn verses gaan vreselijk hard, brag en boast op zijn best. Vaak zijn de producers vrij matige rappers (zie: RZA, J Dilla, Black Milk...), maar El-P is enorm scherp met zijn teksten en laat dat op dit nummer ook weer zien. De videoclip is ook wel de moeite waard trouwens

11. Killer Mike – Reagan (45 punten, 11x genoemd)

https://www.youtube.com/watch?v=6lIqNjC1RKU

Verse 1 (El-123P):
Tja, als El-P er solo in mag dan Killer Mike ook, toch? Hoewel, solo: Onder de productiecredits van R.A.P. Music (Rebellious African People) pronkt toch echt wel de naam van Jaime Meline, de enige echte JM. Eigenlijk dus gewoon een volwaardige RTJ-collab, en hij is ouder dan RTJ1 dus eigenlijk was dit het begin van iets moois. Sowieso even tijd om Killer Mike zelf even in het zonnetje te zetten, de man verdient het. Al is het maar vanwege zijn dansjes.https://media1.tenor.com/images/43490619db875455c343bf51627e96d3/tenor.gif?itemid=4832324

Verse 2 (El-G):
In februari 2012 werd de zwarte tiener Trayvon Martin in Sanford, Florida doodgeschoten door een blanke buurtwacht genaamd George Zimmerman. Die laatste claimde te hebben gehandeld uit zelfverdediging, maar onderzoek wees uit dat Martin geen wapen bij zich had. Een van de meest geruchtmakende rechtszaken in de Amerikaanse geschiedenis was het gevolg, zeker toen Zimmerman een jaar later gewoon werd vrijgesproken. Een tragische gebeurtenis die een van de belangrijkste triggers werd voor de Black Lives Matter-beweging.

Mede geïnspireerd door de gebeurtenissen in Sanford vuurt Killer Mike op Reagan (zijn enige solotrack die de finale heeft gehaald) snoeiharde kritiek op het handelen van de Amerikaanse regering. Hij vertelt hoe de regering ook in de post-slavernijtijdperk nog steeds zeer discriminerend omgaat met de zwarte bevolking. Mikey dropt talloze verwijzingen naar de Amerikaanse geschiedenis en alle voordelen die er nog steeds heersen tegen de donkere medemens. Tevens laat hij een zware afkeer blijken voor het kabinet-Reagan, dat een groot deel van de jaren 80 aan de macht was. Reagan kun je in het verhaal van het nummer tevens zien als een kunstige metafoor voor een groot onrecht wat onveranderlijk in stand blijft.

Verse 3:
Teunnis schreef:
Killer Mike en El-P, het leukste en verrassend genoeg 100% geslaagde huwelijk in de hiphop. Killer Mike was nooit op mijn radar gekomen, maar was voorheen eigenlijk alleen bekend van een aantal gastbijdrages (op onder meer OutKast-nummers). El-P stond wel al een tijdje op mijn radar en eind 2012 kwam er een plaat uit van Killer Mike, R.A.P. Music, geproduceerd door El-P. Dat ze de zes jaar erna non-stop samen zouden werken als Run the Jewels had niemand toen voorspeld, maar dat de combinatie fantastische muziek opleverde was voor mij direct duidelijk. R.A.P. Music is wat mij betreft zelfs beter dan alle RTJ-albums. Reagan is een mooi voorbeeld van hoe de futuristische beats van El-P passen bij de politieke teksten van Killer Mike (die sinds de Amerikaanse verkiezingen wel één van mijn grootste helden is).

Verse 4:
Niek schreef:
Killer Mike impliceert op deze track dat de ‘war on drugs’ slechts een manier is om veel zwarten achter de tralies te krijgen opdat Amerika over meer gratis arbeid beschikt. Grote woorden, en de sterke opbouw van de instrumentatie geeft die nog eens extra gewicht.

Verse 5 (De Correspondent):
Killer Mike (1975, Atlanta), de zwarte woordkunstenaar uit het zuiden die zijn Twittervolgers tweemaal daags ‘Happy 420’* wenst en zijn teksten voordraagt met een noodzakelijkheid die je in een omhelzing houdt tot Mike bepaalt dat het klaar is.
*Happy 420 verwijst naar het roken van cannabis, om 4.20 of 16.20 uur.

Verse 6:
Rhythm & Poetry schreef:
Veel beter dan dit gaat het op hiphopgebied dit decennia niet meer worden denk ik. Wat een geweldig boeiend duo en wat een retegave muziek. Dit is zo zijn geproduceerd: variatie en lekker knallen en de raps zijn steeds zo hard. Killer Mike is een beest op de mic.

10. El-P ft. The Mars Volta – Tasmanian Pain Coaster (48 punten, 7x genoemd) #1 van zaaf en Slowgaze

https://www.youtube.com/watch?v=nuYf2-B2wAc

Intro (El-123P):
Hoppa daar is El-P weer met een productie van planeet Zurg. Wat een god. Oh my.

Verse 1 (El-123P):
Een nummer met veel liefhebbers in met name het hiphop top 100-topic waardoor de gastverses niet aan te slepen zijn. Toch schopt TPC het niet verder dan een tiende plek, ver van de top vandaan. Ingenieus samplegebruik en vette features van The Mars Volta maken van het geheel een soort opera die maar blijft wenden en keren. Jaime zelf vergelijkt zichzelf met de Tasmanian Devil uit Looney Tunes, razend als een tornado en alles verorberend en verwoestend wat hij tegenkomt .

Verse 2 (KillarRie):
Ondanks dat ik een Twin Peaks-liefhebber ben kom ik er net pas achter dat de intro van TPC uit Twin Peaks: Fire Walk With Me kwam. Toen ik het las, zag ik ook meteen de scène voor me. Laura Palmer, de meid die dood aangetroffen wordt aan het begin van de TV-serie, hangt met d’r vriendin Donna een beetje op d’r kamer als twee normale tieners, terwijl Laura eigenlijk drugsverslaafd is en misbruikt wordt voor d’r vader. Als ze zit te filosoferen over ‘falling in space’ zou dat daarom eigenlijk een metafoor voor haar eigen situatie zijn… El-P gebruikt het dan weer als introductie voor de persoon die hij in het nummer ontmoet, onderdeel van de Tasmanian Pain Coaster, de wereld vol gekte en gevaar die NYC is. Gaaf hoe hij een filmquote totaal uit zijn verband rukt en het een eigen betekenis geeft in een nieuwe context.

Verse 3:
panjoe schreef:
Een emotionele Tasmaanse pijnbaan, deze indrukwekkende en ingewikkelde openingstrack van het tweede solo-album van El-P - dé grootmeester van de abstracte, futuristische hiphop. Het begint met een sample uit een film, gevolgd door een anekdote die El vertelt over dreigend opborrelende en steeds luider wordende synths. Dan opent de track pas echt, met de voor El-P typische paranoïde lyrics over dito akkoorden en gevarieerde beats. Als ook nog de progrockhelden van The Mars Volta een duit in het zakje mogen doen, is het prachtige muzikale geweld compleet.

Verse 4:
panjoe schreef:
Naarmate we dichter bij de nummer 1 komen, wordt de El-P-dichtheid van de lijst hoger. Geen wonder, want hij is in mijn ogen toch wel hét produceropperhoofd. Dit nummer is te veel om in zo'n kort stukje te beschrijven, ik hou o.a. van de scherpe teksten, de opbouw, de beatswitches en de bijdrage van The Mars Volta.

Verse 5:
niels94 schreef:
Indrukwekkende samenwerking tussen producer/rapper El-P en de eigenzinnige progrockband The Mars Volta. Het resultaat is een intrigerende muzikale trip, een veelgelaagd productioneel hoogstandje dat druipt van de sfeer.

”He leaned his head back and inhaled the newpie dip and said
"The whole design got my mind cryin', if I'm lyin' I'm dyin', shit"”

Verse 6:
Dungeon schreef:
Lekker spacey plaat. Beetje georganiseerde chaos. Hee maar dat is juist leuk.

Verse 7:
Snoeperd schreef:
Vooral het einde is magistraal, verder een zeer krachtig nummer dat meerdere topmomenten heeft.

9. Run the Jewels – A Christmas Fucking Miracle (54 punten, 9x genoemd) #1 van dumb_helicopter

https://www.youtube.com/watch?v=OQ5rI461KNE

Verse 1 (El-123P):
Hoppa, dikke banger hier. Je mag toch wel stellen dat het debuut er bekaaid vanaf is gekomen. Slechts één (EEN) finalist en dan ook nog slechts op plek negen. Oei. Hier heb je het namelijk wel over een echte classic, ten voeten uit Run The Jewels maar tegelijk ook weer uit duizenden te herkennen. En dat komt natuurlijk allemaal door die jinglebells die een lekkere gimmicky uitstraling aan het nummer geven en tegelijk een sfeer creëren waarin Killer Mike en El-P lekker eventjes kunnen nadenken over de echt belangrijke dingen in het leven. Geld en fame, allemaal leuk maar dat valt in het niet bij het bewust zijn en het liefhebben van wie je zelf bent. En het leveren van goede verses natuurlijk, dat is ook wat waard. In dat opzicht heeft Killer Mike hier pure rijkdom bereikt want hoe hij zijn verse aandraagt is echt hogeschoolwerk. Klapt er werkelijk op als ik weet niet wat maar in elk geval iets heel tofs.

Verse 2:
Teunnis schreef:
De combinatie El-P & Killer Mike is er een uit duizenden. Ze voelen en vullen elkaar perfect aan. El-P geeft het soms een noodzakelijke humoristische draai - die jingle kerstklokjes; hoe verzint ie het - maar zijn futuristische en kille beats passen ook perfect bij de serieuze raps van Killer Mike. Maar bovenal is deze combinatie zo magisch, omdat ze zich helemaal vrij voelen om te doen wat ze willen. En daar gaat dit nummer dan ook over. Roem en geld zijn niet de drijfveren van deze twee mannen en dat is ook terug te horen aan het plezier wat deze twee uitstralen.

En nog een citaat van Genius dat illustreert hoe fraai Killer Mike en El-P elkaar aanvullen omdat ze juist erg verschillen:

Verse 3:
TopHeavyHookJaw schreef:
I like how El-P’s verse is more of an intellectual look at the poor state of affairs and Mike’s is more of an emotional one. It’s a nice dynamic for this song.

8. Lorde ft. Run the Jewels – Supercut [El-P Remix] (54 punten, 9x genoemd) #1 van EttaJamesBrown

https://www.youtube.com/watch?v=oWKvFaShQyY

Verse 1 (El-G):
Toch wel de vreemde eend in deze finale. Blijft verrassend goed overeind in het finalegeweld. Supercut is een opgewekte albumtrack van Lorde’s tweede album Melodrama, maar in dit geval onder handen genomen door remixer El-Producto (van alle markten huis). Het resultaat is een futuristische, donkere en onheilspellende remix waar zowel Killer Mike als El-P twee eigen verses aan hebben toegevoegd. Trager dan het origineel, dat opeens mijlenver weg klinkt. De ongewone samenwerking hebben we te danken aan het feit dat RTJ in 2018 in het voorprogramma stonden van de Amerikaanse tournee van Lorde.

Verse 2 (El-123P):
Ik had zelf verwacht dat ie superkut zou gaan scoren maar niets blijkt minder waar. Nette score, wel ver verwijderd van de nummer 7. Eén van de twee nummers in de finale waar noch El-P noch Killer Mike de hoofdartiest is.

Verse 3:
Lorde schreef:
I love it. So much. My little nerd heart is full.

Verse 4:
RTJ schreef:
Here’s an extra special bonus for our upcoming North American Tour with the one & only Lorde, we’re excited to announce this official Supercut collaboration featuring yours truly, and remixed by El-Producto himself.

Verse 5:
Hiphop In Je Smoel schreef:
Weg is de opgewekte pianomelodie die het origineel van Supercut in een fris tempo vooruit stuwt. In plaats daarvan horen we gitzwarte synthesizers, waarop de zang van Lorde ineens van lichte melancholie verandert naar wat een waarschuwing voor naderend onheil lijkt. Dat onheil wordt uiteraard gevormd door twee mokers van rappers, wanneer Mike en El de track van verses voorzien. Het enige dat hier superkut aan is, is dat die gezamenlijke tour vooralsnog Europa niet aandoet.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:33 uur

geplaatst: vandaag om 13:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.