MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)

zoeken in:
Dat schrijf ik toch ook nergens? Maar als je decennia met elkaar wil vergelijken dan ja, de 90’s waren vele malen beter dan de zero’s

Ik kom niet aan 10 en de jaren daarop zeker niet

Ik ga wel toeschouwer spelen: hup jongens!

zaaf schreef:
(quote)
die jaren zero he... die kunnen ons toch allemaal gestolen worden!
DOOM, EL-P / Cannibal Ox, Masta Ace, CYNE, Roots, CunninLynguists, Deltron, Mos Def, Opgezwolle, Slum Village, PUTS, POS, Sadistik, OutKast, Madvillain, Jurassic 5, Edan, Clipse, Atmosphere, Brother Ali, IK MOET ER NIET AAN DENKEN!!

+ Nujabes, M.I.A., Dälek, J Dilla, Common, Quasimoto, Blu & Exile, Aesop Rock, Blackalicious, The Streets, Jedi Mind Tricks, Talib Kweli, O.S.T., Łona, cLOUDEAD, Jay Z, Little Brother

Nee ik kijk ook enorm op tegen de 00's.

Ben oprecht wel benieuwd naar de komende jaren, hiphop van voor de 10's heb ik niet zo bewust meegemaakt, dus ken ik voornamelijk van toplijstjes en dergelijke. Ik moet zeggen: ik ben behoorlijk gehecht aan hiphop van de 10's, met de kleurrijke en diepgaande producties, en ik ben niet per se een sucker voor alles wat uit de 90's afstamt (alhoewel het meeste vrij geniaal is, begrijp me niet verkeerd). Benieuwd hoe ik aan het einde van de rit tegen de verschillende tijdsperiodes aankijk. Hoe dan ook, het is een mooie rit door de hip hop geschiedenis.

zaaf schreef:
DOOM, EL-P / Cannibal Ox, Masta Ace, CYNE, Roots, CunninLynguists, Deltron, Mos Def, Opgezwolle, Slum Village, PUTS, POS, Sadistik, OutKast, Madvillain, Jurassic 5, Edan, Clipse, Atmosphere, Brother Ali, IK MOET ER NIET AAN DENKEN!!
+1 !

Zal zelf waarschijnlijk het meeste kunnen bijdragen in de jaren '00, maar kijk ook uit naar '90s en '80s om wat meer te ontdekken

Voor de grap even MuMe's hiphop top-50 lijst bekeken (is natuurlijk biased naar de userbase van MuMe, maar toch interessant);
26 albums uit de jaren '90
21 albums uit de jaren '00
3 albums uit de jaren '10

Toch schokkend dat er zo weinig van na 2010, en niets (!) van voor de jaren '90 in staat.

MAS
Chrisseh schreef:
(quote)
+1 !

Zal zelf waarschijnlijk het meeste kunnen bijdragen in de jaren '00, maar kijk ook uit naar '90s en '80s om wat meer te ontdekken

Voor de grap even MuMe's hiphop top-50 lijst bekeken (is natuurlijk biased naar de userbase van MuMe, maar toch interessant);

Toch schokkend dat er zo weinig van na 2010, en niets (!) van voor de jaren '90 in staat.

Wel opmerkelijk dat er geen jaren 80 classics als It Takes A Nation, Stricktly Business en Straight Outta Compton in voorkomen.

Er zijn fantastische albums in de 2000’s uitgekomen, waaronder ook vele persoonlijke favorieten. Een decennium (of jaar of zelfs hip hop als genre) is voor mij meer dan een rijtje albums. Hoe goed ook. Waar het in de zero’s vaak speuren naar de parels was (voor het gemak laat ik wat er gaande was voor het grote publiek en de eenvoud die internet bood om op de hoogte te blijven buiten beschouwing), was in het 90’s lastig om bij te blijven. En zelfs dan miste je nog een hoop.

Ik verwacht het dan ook een stuk moeilijker te krijgen om mijn top10’s van de zero’s zo in te vullen dat ik er compleet achtersta en denk dat, zodra we bij de 90’s zijn beland, ik beter een lading valium kan bestellen om de keuzestress een beetje te verlichten

Als ik kijk hoeveel hiphop albums met meer dan 50 stemmen op deze site hoger dan een 4* krijgen, ben ik niet echt verbaasd. Van voor de 90's zijn er maar 3! (It Takes a Nation, Straight Outta Compton en Paid in Full) en dan een shitload aan albums uit de 90's (40 stuks) en 00's (44 stuks) met hogere gemiddeldes en vaak meer stemmen. In de 10's zijn dit er 10 stuks, alsnog meer dan de drie 80's albums met een 4*+. Heb er trouwens slechts 2 nog niet beoordeeld van deze lijsten, DJ Premier - Signature Sounds Vol. 1 en Late Orchestration.

Maar zijn zulke statistieken 1 op 1 te gebruiken of zegt dat meer over demografie hier op MuMu, voorkeuren en stemgedrag van de users?

Voor mij ook een groot punt van kritiek van journalisten of mensen die sites als RYM gebruiken als referentiekader.

Natuurlijk. Dit is uiteraard maar een afspiegeling van de mening van een select aantal luisteraars, dus die gehele statistiek is niet bijster interessant. Voornamelijk, misschien wel uitsluitend Hollandse heren die ooit op deze site een paar sterren hebben toegekend links en rechts.

Ik denk wel dat het genre sinds de klassiekers uit eind jaren 80', hoeveel zullen het er zijn, niet meer dan 20 gok ik, heel populair is geworden en er simpelweg heel veel (meer) goede albums uitgekomen zijn. Ik denk in mijn persoonlijke top 100 hiphop albums in de achterste regionen misschien plaats is voor een paar uit de jaren 80. Kwestie van smaak in beats, flow en creativiteit/thematiek voor mij.

Bij Pitchfork staan bijv. meerdere albums uit de jaren 80 in de top van de lijst Pitchfork's Best Hip Hop Albums of All Time - Album of The Year - albumoftheyear.org

zaaf schreef:
(quote)

Hé gadverdegadver!! Ik krijg de koude rillingen al

Chrisseh schreef:
(quote)
+1 !

0 uit de 80's? Ik ben toch wel ietwat geschokt... BDP, PE, Ultra, Eric & Ra, Kane, Schoolly D, etc... Tja...

Haast zich om een zooi 80's releases te raten!

zaaf
Ik vind de opzet van deze game zo leuk omdat elk jaar in volle glorie wordt bekeken.
en tot nu toe is me dat zeker niet tegengevallen, met de tips van de makkers al helemaaaaaaal niet. ook, of juist, de EP-lijstjes, daar haal ik heel wat uit, want: niet op gericht geweest.

Alles vanaf 1999 heb ik zeer bewust gevolgd en proberen bij te houden. Top 10 van 1999 tot nu zijn sowieso geen probleem. Merk dat er ook weinig releases zijn uit die periode die ik niet kende, hier worden genoemd en die ik wel supertof vind. Al komen er vast nog wat onbekende pareltjes voorbij de komende jaren die we behandelen, in de periode 1988 - 1998 zal dat vermoedelijk veel vaker voorkomen. Wel heb ik zo fanatiek veel terug geluisterd dat de top 10 lijstjes van die jaren ook al klaar staan.

De jaren ‘80 zijn natuurlijk enorm belangrijk voor hip hop, maar zelf zet ik die albums niet snel meer op behalve als ik een nostalgische bui ben. De toppers uit deze jaren klinken toch vaak wat gedateerd, iets wat ik met de jaren ‘90 dus totaal niet heb.

De jaren '80 hebben mij uiteindelijk opgevoed muziekaal. Eric B & Rakim, Ultramagnetic MC's, EPMD, Slick Rick, Public Enemy zijn niet uit mijn soundtrack weg te denken. Zoals ik altijd overal verkonding: '88 was imho het beste jaar ooit in Hip Hop als je het aantal releases afzet tegen het aantal echte klassiekers/kwaliteitsreleases... Maar goed, dat is voor de rest toch persoonlijk aangezien je muziek niet tegen een meetlint kunt leggen.

JayM schreef:
Voordat ik de balans van 2015 ga opmaken, wachten we nog even op de inbreng van jordidj1, waxs, MAS en Ralph..

Ik vond 2015 toch wel een erg goed jaar. Voor mijn zijn de top 3 allemaal klassiekers in hun genre en nummers 4 + 5 ver boven gemiddeld.

1. Kendrick Lamar - To Pimp a Butterfly
2. Future - DS2
3. A$AP Rocky - At. Long. Last. A$AP
4. Dr. Dre - Compton
5. Pusha T - King Push – Darkest Before Dawn: The Prelude
6. Young Thug - Barter 6
7. The Game - The Documentary 2 + 2.5
8. Lupe Fiasco - Tetsuo & Youth
9. Ghostface Killah & BADBADNOTGOOD - Sour Soul
10. Vince Staples - Summertime '06

ForWhomThePeteTolls schreef:
De jaren '80 hebben mij uiteindelijk opgevoed muziekaal. Eric B & Rakim, Ultramagnetic MC's, EPMD, Slick Rick, Public Enemy zijn niet uit mijn soundtrack weg te denken. Zoals ik altijd overal verkonding: '88 was imho het beste jaar ooit in Hip Hop als je het aantal releases afzet tegen het aantal echte klassiekers/kwaliteitsreleases... Maar goed, dat is voor de rest toch persoonlijk aangezien je muziek niet tegen een meetlint kunt leggen.
Zoals gezegd: ik popel nu al van enthousiasme als ik denk aan de tips die ik ga kunnen rapen dan... 80's rap is echt zo'n ding waar ik veel te weinig van ken, maar toch steeds van kan genieten. Rap tot in de essentie, imo.

bennerd schreef:
(quote)
Zoals gezegd: ik popel nu al van enthousiasme als ik denk aan de tips die ik ga kunnen rapen dan... 80's rap is echt zo'n ding waar ik veel te weinig van ken, maar toch steeds van kan genieten. Rap tot in de essentie, imo.

Check de nr 9 in mijn top 10 Mocht je die niet kennen.

Hoeveel lijstjes verwacht je nog JayM?

-SprayIt- schreef:
Hoeveel lijstjes verwacht je nog JayM?
Alleen die van waxs, maar die houdt een winterslaap.. Hij heeft tot morgen en dan sluiten we 2015

Ralph. schreef:

7. The Game - The Documentary 2 + 2.5
Thanks voor de bijdrage, maar dit is valsspelen hè

Nopes. Hij staat als dubbelalbum op spotify
Altijd creatief zijn met de regels.

Ralph. schreef:
Altijd creatief zijn met de regels.

En hoe staat hij op Discogs, RYM en nog belangrijker MuMe?

Ralph. schreef:
Sorry, Spotify komt niet in mijn woordenboek voor. Hij gaat op de lijst mee onder 2.5

21 van ons dienden hun favorieten in en nomineerden samen 92 albums. Ruim 75% (16) nam de nummer 1 van 2015 hoog in hun lijst op, waardoor deze met een record aantal punten (146) de algemene lijst aanvoert. Het was enorm spannend wie er met het zilver en brons vandoor ging, maar ook de rest voerden onderling een hevige strijd.

20. Future - DS2 (17)
18. Death Grips - The Powers That B (18)
18. Action Bronson - Mr. Wonderful (18)
17. Vince Staples - Summertime '06 (19)
15. Sticks & Dazzled Kid - Dazzled Sticks (21)
15. Dr. Yen Lo - Days With Dr. Yen Lo (21)
14. CZARFACE - Every Hero Needs a Villain (22)
13. MED / Blu / Madlib - Bad Neighbor (23)
12. Yelawolf - Love Story (26)
11. Pusha T - King Push - Darkest Before Dawn (27)

En de 10 beste van 2015 zijn geworden:

10. A$AP Rocky - At. Long. Last. A$AP (29)
9. Earl Sweatshirt - I Don't Like Shit, I Don't Go Outside (30)
8. Fresku - Nooit Meer Terug (31)
7. Paul Nice and Phill Most Chill - The Fabreeze Brothers (31)
6. Joey Bada$$ - B4.DA.$$ (33)
5. Oddisee - The Good Fight (35)
4. Dr. Dre - Compton (38)
3. BADBADNOTGOOD & Ghostface Killah - Sour Soul (58)
2. milo - so the flies don't come (59)
1. Kendrick Lamar - To Pimp a Butterfly (146)

Lijstje hoor! Goed dat A$AP Rocky er in staat, die plaat voelt toch een beetje ondergewaardeerd wat mij betreft, zit echt stampvol creativiteit. En die van Oddissee moet ik misschien toch maar eens checken.

MAS
Ik zal deze keer op tijd mijn top 10 posten:

10. StropStrikkers - Tabula Rasa
9 ScHoolboy Q - Oxymoron
8. YG - My Krazy Life
7. Rico & A.R.T - Irie
6. PRhyme - PRhyme
5. CunninLynguists - Strange Journey Volume Three
4. Homeboy Sandman - White Sands
3. Feis - Hard van Buiten, Gebroken van Binnen
2. Atmosphere - Southsiders
1. Run the Jewels - Run the Jewels 2

2014 was voor mij een beter jaar qua Amerikaanse hiphop dan 2015. Underground veteranen als Atmoshphere, El-P en Cunninlynguists leverden prima albums af en daarnaast was er qua wat meer commerciele hiphop ook genoeg te beleven. Ten slotte zijn er nog wat pareltjes uit eigen land uitgebracht.

RIP Feis!

zaaf
eerste drop leftovers

Big K.R.I.T. - Cadillactica
Black Milk - If There's A Hell Below
Bop Alloy - Another Day in the Life of...
CYNE - All My Angles Are Right
Hex One & 5th Element - Hologramz

Gast
geplaatst: vandaag om 20:41 uur

geplaatst: vandaag om 20:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.