Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)
zoeken in:
3
geplaatst: 3 maart 2021, 20:15 uur
1. Freddie Gibbs & Madlib - Piñata
2. Ratking - So It Goes
3. Run the Jewels - Run the Jewels 2
4. Homeboy Sandman - Hallways
5. Hail Mary Mallon - Bestiary
6. CYNE - All My Angles Are Right
7. clipping. - CLPPNG
8. Atmosphere - Southsiders
9. Busdriver - Perfect Hair
10. ScHoolboy Q - Oxymoron
2. Ratking - So It Goes
3. Run the Jewels - Run the Jewels 2
4. Homeboy Sandman - Hallways
5. Hail Mary Mallon - Bestiary
6. CYNE - All My Angles Are Right
7. clipping. - CLPPNG
8. Atmosphere - Southsiders
9. Busdriver - Perfect Hair
10. ScHoolboy Q - Oxymoron
3
geplaatst: 3 maart 2021, 23:08 uur
2014 is weer een korte voor mij. Verder dan een top vijf geraak ik niet zonder hevig bijluisteren.
1. Run the Jewels - Run the Jewels 2 (2014)
Van alle RtJ-platen is dit eigenlijk de enige die ik nog opleg. Zeer sterke nummers, met als uitschieter de track met Zack de la Rocha.
2. Rick Ross - Mastermind (2014)
Zal altijd een zwak hebben voor Ricky Rozay. Dit is zijn beste plaat, al schommelt de kwaliteit tussen de verschillende nummers enorm. Mijn absoluut favoriete nummer is de bonustrack met een bijzonder goede Scarface en een bijzonder goede Z-Ro.
3. Meyhem Lauren & Buckwild - Silk Pyramids (2014)
4. Ghostface Killah - 36 Seasons (2014)
Twee weinig verrassende platen waar weinig op aan te merken valt. Altijd fijn om dit soort artiesten te hebben.
5. Apollo Brown & Ras Kass - Blasphemy (2014)
Bevat een van mijn favoriete hiphopnummers aller tijden (48 Laws, die beat, mensen!) maar is als album wel iets magerder. Stevig album, dat wel.
1. Run the Jewels - Run the Jewels 2 (2014)
Van alle RtJ-platen is dit eigenlijk de enige die ik nog opleg. Zeer sterke nummers, met als uitschieter de track met Zack de la Rocha.
2. Rick Ross - Mastermind (2014)
Zal altijd een zwak hebben voor Ricky Rozay. Dit is zijn beste plaat, al schommelt de kwaliteit tussen de verschillende nummers enorm. Mijn absoluut favoriete nummer is de bonustrack met een bijzonder goede Scarface en een bijzonder goede Z-Ro.
3. Meyhem Lauren & Buckwild - Silk Pyramids (2014)
4. Ghostface Killah - 36 Seasons (2014)
Twee weinig verrassende platen waar weinig op aan te merken valt. Altijd fijn om dit soort artiesten te hebben.
5. Apollo Brown & Ras Kass - Blasphemy (2014)
Bevat een van mijn favoriete hiphopnummers aller tijden (48 Laws, die beat, mensen!) maar is als album wel iets magerder. Stevig album, dat wel.
3
geplaatst: 4 maart 2021, 01:15 uur
Ik ga in een keer the Honorable Mentions doen, en meteen mijn top 10 erachter aan. Heb alles eens doorgenomen en best een OK jaar imho. Heb me ingehouden met HM's, al zal het nu wel helemaal overenthousiast overkomen.
Honorable Mentions:
Reks - Eyes Watching God
El Gant - Beast Academy
Slimkid 3 & DJ Nu-Mark - Slimkid 3 & DJ Nu-Mark
People Under the Stairs - 12 Step Program
Anti-Lilly & Phoniks - Stories for the Brass Section
Pharoahe Monch - PTSD
Blueprint - Respect the Architect
Sa-Roc - Nebuchadnezzar
Confidence Presents G.Dot & Born Featuring Edo.G – Confidence Presents: G.Dot & Born Featuring Edo.G
Awon & Dephlow - Dephacation
Full Circle - Infinite Edges (digitale release)
Bomb Drop - Dark Dayz (digitale release)
Starvin B - Blood from a Stone
en nog een EP: Pep Love - Dolla Daily EP
Top 10:
10. Cunninlynguists - Strange Journey Vol. 3
9. Hex One & 5th Element - Hologramz
8. uMaNg - Black Rose Certificate
7. String Theory - String Theory
6. Main Flow - The Cincinnati Kid
5. Apollo Brown & Ras Kass - Blasphemy
4. Bop Alloy – Another Day In The Life Of...
3. The Doppelgangaz - Peace Kehd
2. Prince Po & Oh No - Animal Serum
1. Skyzoo & Torae - Barrel Brothers
Honorable Mentions:
Reks - Eyes Watching God
El Gant - Beast Academy
Slimkid 3 & DJ Nu-Mark - Slimkid 3 & DJ Nu-Mark
Anti-Lilly & Phoniks - Stories for the Brass Section
Pharoahe Monch - PTSD
Blueprint - Respect the Architect
Sa-Roc - Nebuchadnezzar
Confidence Presents G.Dot & Born Featuring Edo.G – Confidence Presents: G.Dot & Born Featuring Edo.G
Awon & Dephlow - Dephacation
Full Circle - Infinite Edges (digitale release)
Bomb Drop - Dark Dayz (digitale release)
Starvin B - Blood from a Stone
en nog een EP: Pep Love - Dolla Daily EP
Top 10:
10. Cunninlynguists - Strange Journey Vol. 3
9. Hex One & 5th Element - Hologramz
8. uMaNg - Black Rose Certificate
7. String Theory - String Theory
6. Main Flow - The Cincinnati Kid
5. Apollo Brown & Ras Kass - Blasphemy
4. Bop Alloy – Another Day In The Life Of...
3. The Doppelgangaz - Peace Kehd
2. Prince Po & Oh No - Animal Serum
1. Skyzoo & Torae - Barrel Brothers
2
geplaatst: 4 maart 2021, 09:12 uur
Alweer enkele interessante namen uit jullie lijstjes gepikt. Ik vond het al met al geen slecht jaar, met een paar toppers.
De eerste 20 uit mijn lijstje over 2014:
30. Freez & A.R.T. - Les Demoiselles
29. Yung Lean - Unknown Memory
28. De Huilende Rappers - Verkleed Als Sukkel
27. Tom Misch - Beat Tape 1
26. Dope D.O.D. - Master Xploder
25. Kate Tempest - Everybody Down
24. Kid Cudi - Satellite Flight: The Journey to Mother Moon
23. Typhoon - Lobi da Basi
22. Young Fathers - DEAD
21. Mac Miller - Faces
20. Apollo Brown & Ras Kass - Blasphemy
19. Shabazz Palaces - Lese Majesty
18. Big K.R.I.T. - Cadillactica
17. The Doppelgangaz - Peace Kehd
16. Lord Raja - A Constant Moth
15. Dag Savage - E&J
14. clipping. - CLPPNG
13. ScHoolboy Q - Oxymoron
12. Death Grips - Niggas on the Moon
11. Ratking - So It Goes
De eerste 20 uit mijn lijstje over 2014:
30. Freez & A.R.T. - Les Demoiselles
29. Yung Lean - Unknown Memory
28. De Huilende Rappers - Verkleed Als Sukkel
27. Tom Misch - Beat Tape 1
26. Dope D.O.D. - Master Xploder
25. Kate Tempest - Everybody Down
24. Kid Cudi - Satellite Flight: The Journey to Mother Moon
23. Typhoon - Lobi da Basi
22. Young Fathers - DEAD
21. Mac Miller - Faces
20. Apollo Brown & Ras Kass - Blasphemy
19. Shabazz Palaces - Lese Majesty
18. Big K.R.I.T. - Cadillactica
17. The Doppelgangaz - Peace Kehd
16. Lord Raja - A Constant Moth
15. Dag Savage - E&J
14. clipping. - CLPPNG
13. ScHoolboy Q - Oxymoron
12. Death Grips - Niggas on the Moon
11. Ratking - So It Goes
1
zaaf
geplaatst: 4 maart 2021, 20:49 uur
en de tweede storting vrij goede hiphop uit 2014:
L'Orange - The Orchid Days
ScHoolboy Q - Oxymoron
The Doppelgangaz - Peace Kehd
Ukendt Kunstner - Forbandede Ungdom
Young Fathers - Dead
Eervolle vermelding... tja... ik heb lang getwijfeld over Logic. Uit mn top10 en uit mn HM's gedonderd. toch te weinig inhoud, te lichtgewicht gebleken....
ScHoolboy Q - Oxymoron
Young Fathers - Dead
Eervolle vermelding... tja... ik heb lang getwijfeld over Logic. Uit mn top10 en uit mn HM's gedonderd. toch te weinig inhoud, te lichtgewicht gebleken....
2
geplaatst: 4 maart 2021, 20:53 uur
Behoorlijk wat gegadigden voor de top 10 van 2014. Mijn nummer 1 is wel heel duidelijk, maar verder lastig om volgorde te bepalen. Toch maar een begin gemaakt:
10. Ras Kass & Apollo Brown - Blasphemy
Ras Kass altijd ok gevonden, maar met deze plaat eindelijk eens constant toffe producties. Sterker nog, hier staan echt een aantal onvervalste knallers op zeg, damn.
9. Step Brothers (Alchemist & Evidence) - Lord Steppington
Hoewel ik ook wel het idee had dat er nog meer in deze combinatie zit, vond ik Lord Steppington altijd wat ondergewaardeerd. Plezier spat van deze plaat van twee van m'n muzikale helden af. See the rich man play met Roc Marciano vind ik gruwelijk, openingstrack More wins ook.
10. Ras Kass & Apollo Brown - Blasphemy
Ras Kass altijd ok gevonden, maar met deze plaat eindelijk eens constant toffe producties. Sterker nog, hier staan echt een aantal onvervalste knallers op zeg, damn.
9. Step Brothers (Alchemist & Evidence) - Lord Steppington
Hoewel ik ook wel het idee had dat er nog meer in deze combinatie zit, vond ik Lord Steppington altijd wat ondergewaardeerd. Plezier spat van deze plaat van twee van m'n muzikale helden af. See the rich man play met Roc Marciano vind ik gruwelijk, openingstrack More wins ook.
1
geplaatst: 5 maart 2021, 01:59 uur
zaaf schreef:
ScHoolboy Q - Oxymoron
Young Fathers - Dead
ScHoolboy Q - Oxymoron
Young Fathers - Dead
Had Peace Kehd wel in de zaaf 10 verwacht, is je smaak aan het af takelen zoals mijn vermogen om hard te pissen is??
1
geplaatst: 5 maart 2021, 02:46 uur
2014:
1. Run the Jewels - Run the Jewels 2
2. @Peace - @Peace and the Plutonian Noise Symphony
3. Pharoahe Monch - PTSD
4. Black Milk - If There's a Hell Below
5. Freddie Gibbs & Madlib - Piñata
6. Hawk House - A Handshake to the Brain
7. Shabazz Palaces - Lese Majesty
8. Young Fathers - DEAD
9. The Roots - ... And then You Shoot Your Cousin
10. Diamond District - March on Washington
2. @Peace - @Peace and the Plutonian Noise Symphony
3. Pharoahe Monch - PTSD
4. Black Milk - If There's a Hell Below
5. Freddie Gibbs & Madlib - Piñata
6. Hawk House - A Handshake to the Brain
7. Shabazz Palaces - Lese Majesty
8. Young Fathers - DEAD
9. The Roots - ... And then You Shoot Your Cousin
10. Diamond District - March on Washington
0
zaaf
geplaatst: 5 maart 2021, 06:14 uur
ForWhomThePeteTolls schreef:
Had Peace Kehd wel in de zaaf 10 verwacht, is je smaak aan het af takelen zoals mijn vermogen om hard te pissen is??
ken dat dan? aftakelende smaak? in dat geval heb je misschien gelijk. (quote)
maar ik heb PK nog genoemd en mijn top 10 is niet heel kut, dus ik maak me nu nog ff geen zorgen...
0
geplaatst: 5 maart 2021, 15:19 uur
zaaf schreef:
maar ik heb PK nog genoemd en mijn top 10 is niet heel kut, dus ik maak me nu nog ff geen zorgen...
(quote)
ken dat dan? aftakelende smaak? in dat geval heb je misschien gelijk. maar ik heb PK nog genoemd en mijn top 10 is niet heel kut, dus ik maak me nu nog ff geen zorgen...
Ik laat me graag verrassen, uwe zaafigheid!
1
zaaf
geplaatst: 5 maart 2021, 15:22 uur
nauw dar komtie dan horrrr
10. Corona - Lo-Fi Hipster Sheat
Ja natuurlijk moet deze erin. Sterk album van een Portugees duo (DB (David Bruno) - producer, Logos - MC). Eigenzinnig, het samplegebruik van DB verdient echt een ovatie, en Logos is een prettige rapper. De opvolger schijnt zeker zo sterk te zijn, maar daar kan ik de hand niet op leggen :,(
9. Travis Scott - Days Before Rodeo
Beetje hit en miss nog op deze mixtape, maar de kwaliteit is al goed hoorbaar. De geslaagde nummers zijn meteen ook flink geslaagd!
Ja natuurlijk moet deze erin. Sterk album van een Portugees duo (DB (David Bruno) - producer, Logos - MC). Eigenzinnig, het samplegebruik van DB verdient echt een ovatie, en Logos is een prettige rapper. De opvolger schijnt zeker zo sterk te zijn, maar daar kan ik de hand niet op leggen :,(
9. Travis Scott - Days Before Rodeo
Beetje hit en miss nog op deze mixtape, maar de kwaliteit is al goed hoorbaar. De geslaagde nummers zijn meteen ook flink geslaagd!
1
geplaatst: 5 maart 2021, 15:23 uur
zaaf schreef:
Nice! Erg toffe plaat inderdaad. De opvolger is te beluisteren op hun bandcamp:
Lo-Fi Hipster Trip | Conjunto Corona - coronalofi.bandcamp.com
2
geplaatst: 5 maart 2021, 22:54 uur
8. The Doppelgangaz - Peace Kehd
Gewoon weer een zeer vermakelijke release van die twee mafkezen.
7. Freddie Gibbs & Madlib - Pinata
Vind opvolger Bandana echt een stuk sterker als geheel, maar hier staan wel een paar pareltjes op en sowieso kan deze combi denk ik lastig fout gaan.
Gewoon weer een zeer vermakelijke release van die twee mafkezen.
7. Freddie Gibbs & Madlib - Pinata
Vind opvolger Bandana echt een stuk sterker als geheel, maar hier staan wel een paar pareltjes op en sowieso kan deze combi denk ik lastig fout gaan.
2
geplaatst: 6 maart 2021, 11:05 uur
2. Typhoon - Lobi da Basi
3. ScHoolboy Q - Oxymoron
4. Freddie Gibbs & Madlib - Piñata
5. Our Vinyl Weighs a Ton - docu is ook een ferme aanrader!
6. The Roots - ...And Then You Shoot Your Cousin
7. Rick Ross - Mastermind
8. Kate Tempest - Everybody Down
9. Nicki Minaj - The Pinkprint
10. Common - Nobody's Smiling
Matig muziekjaartje wel, niet alleen in de hiphop. Heb zelfs de teleurstellende, zwakke worp van Common in m'n top 10 moeten opnemen, en ik moet zelfs Nicki Minaj als hiphop zien.
Lichtpuntje is wel die verzamelaar van Stones Throw Records, natuurlijk met opnames van oudere tracks maar wel heel erg daupe... AANRADER!!
2. Typhoon - Lobi da Basi
3. ScHoolboy Q - Oxymoron
4. Freddie Gibbs & Madlib - Piñata
5. Our Vinyl Weighs a Ton - docu is ook een ferme aanrader!
6. The Roots - ...And Then You Shoot Your Cousin
7. Rick Ross - Mastermind
8. Kate Tempest - Everybody Down
9. Nicki Minaj - The Pinkprint
10. Common - Nobody's Smiling
Matig muziekjaartje wel, niet alleen in de hiphop. Heb zelfs de teleurstellende, zwakke worp van Common in m'n top 10 moeten opnemen, en ik moet zelfs Nicki Minaj als hiphop zien.
Lichtpuntje is wel die verzamelaar van Stones Throw Records, natuurlijk met opnames van oudere tracks maar wel heel erg daupe... AANRADER!!
1
zaaf
geplaatst: 6 maart 2021, 13:03 uur
8. Kid Cudi - SATELLITE FLIGHT: The Journey To Mother Moon
Weer zo'n prachtig album van Mr Rager. Geweldige productie en vondstige composities. En Cudi zelf delivert eigenlijk altijd.
7. milo - a toothpaste suburb
Eerste album, na mixtape 'I Wish My Brother Rob Was Here', en direct toonzettend. Plagerig speelse en knappe lines en verwijzingen wisselen elkaar als vanzelfsprekend af in een trage flow. Leerde hem na de opvolger kennen - doet er niet erg veel voor onder.
Weer zo'n prachtig album van Mr Rager. Geweldige productie en vondstige composities. En Cudi zelf delivert eigenlijk altijd.
7. milo - a toothpaste suburb
Eerste album, na mixtape 'I Wish My Brother Rob Was Here', en direct toonzettend. Plagerig speelse en knappe lines en verwijzingen wisselen elkaar als vanzelfsprekend af in een trage flow. Leerde hem na de opvolger kennen - doet er niet erg veel voor onder.
1
geplaatst: 6 maart 2021, 21:56 uur
6. Homeboy Sandman - Hallways
Een van mijn favoriete projecten van Homeboy. Creatieve MC, heel eigen stijl met op deze plaat voor mij wat meer toegankelijke producties en dat kan ik wel waarderen.
5. PRhyme - PRhyme
DJ Premier is mijn muziekheld nummer 1, dus een album met alleen beats van hem is altijd bingo (hoewel ook weer niet Primo's beste werk). Royce vind ik vaak hit or miss, maar met deze producties vooral hit. Dat sound good, erg vet.
Een van mijn favoriete projecten van Homeboy. Creatieve MC, heel eigen stijl met op deze plaat voor mij wat meer toegankelijke producties en dat kan ik wel waarderen.
5. PRhyme - PRhyme
DJ Premier is mijn muziekheld nummer 1, dus een album met alleen beats van hem is altijd bingo (hoewel ook weer niet Primo's beste werk). Royce vind ik vaak hit or miss, maar met deze producties vooral hit. Dat sound good, erg vet.
4
geplaatst: 7 maart 2021, 10:02 uur
2014 was een prima jaar waar ik toch een aantal darlings heb moeten killen voor mijn top 10.
De 10 afvallers in willekeurige volgorde:
Big K.R.I.T. - Cadillactica
The Roots - ...And Then You Shoot Your Cousin
Open Mike Eagle - Dark Comedy
Diamond District - March on Washington
Bop Alloy - Another Day in the Life Of...
Isaiah Rashad - Cilvia Demo
J. Cole - 2014 Forest Hills Drive
Apollo Brown & Ras Kass - Blasphemy
De 10 afvallers in willekeurige volgorde:
Big K.R.I.T. - Cadillactica
The Roots - ...And Then You Shoot Your Cousin
Open Mike Eagle - Dark Comedy
Diamond District - March on Washington
Bop Alloy - Another Day in the Life Of...
Isaiah Rashad - Cilvia Demo
J. Cole - 2014 Forest Hills Drive
Apollo Brown & Ras Kass - Blasphemy
2
geplaatst: 7 maart 2021, 13:12 uur
4. Dag Savage - E&J
Producer Exile met andermaal een fijne, soulvolle plaat met dit keer Johaz als rapper. Erg tof, eerste paar tracks sowieso super.
3. Rico & A.R.T. - Irie
Apart album dit, maar vond deze uiteindelijk erg vet. Rico op beats met een reggae-vibe, leuk en origineel project.
Producer Exile met andermaal een fijne, soulvolle plaat met dit keer Johaz als rapper. Erg tof, eerste paar tracks sowieso super.
3. Rico & A.R.T. - Irie
Apart album dit, maar vond deze uiteindelijk erg vet. Rico op beats met een reggae-vibe, leuk en origineel project.
1
zaaf
geplaatst: 8 maart 2021, 08:25 uur
6. Jam Baxter - ...So We Ate Them Whole
Nog een tekstuele uitdaging: Jam Baxter. Metaforische, grimmige, intelligente teksten op de donkere producties van Chemo. Voor zonnige deuntjes moet u hier niet zijn.
5. CunninLynguists - Strange Journey Volume 3
We raakten eraan gewend, die kwaliteit van Cunninlynguists. Begint anno nu pas te faden, maar dit album is nog steeds verdomd sterk hoor. Kno schudt ze uit zijn mouw en Deacon en Natti zijn goed op dreef. Standaard lulpraatje, maar de plaat is een weldaad.
Nog een tekstuele uitdaging: Jam Baxter. Metaforische, grimmige, intelligente teksten op de donkere producties van Chemo. Voor zonnige deuntjes moet u hier niet zijn.
5. CunninLynguists - Strange Journey Volume 3
We raakten eraan gewend, die kwaliteit van Cunninlynguists. Begint anno nu pas te faden, maar dit album is nog steeds verdomd sterk hoor. Kno schudt ze uit zijn mouw en Deacon en Natti zijn goed op dreef. Standaard lulpraatje, maar de plaat is een weldaad.
1
geplaatst: 8 maart 2021, 10:18 uur
Nr.4 schreef:
4. Dag Savage - E&J
3. Rico & A.R.T. - Irie
4. Dag Savage - E&J
3. Rico & A.R.T. - Irie
Oehhh die Dag Savage is nieuw voor mij en klinkt erg lekker. Ken de MC niet, maar een album vol met Exile producties trekt mijn aandacht wel natuurlijk.
4
geplaatst: 8 maart 2021, 11:24 uur
HM;
11. Busdriver - Perfect Hair
12. Soul AM Beats & N.Hardem - Cine Negro
13. Eduardo - A fantástica fábrica de cadáver
14. Hail Mary Mallon - Bestiary
15. Typhoon - Lobi da Basi
16. Criolo - Convoque seu Buda
17. Uyama Hiroto - Freedom of the Son
18. Homeboy Sandman - Hallways
19. The Koreatown Oddity - 200 Tree Rings
20. The Roots - ...And Then You Shoot Your Cousin
EPs:
01. Sammus - Another M
02. Kayra & Sorgu - Gitmedim Ama İçinden Geçtim
03. Armand Hammer - Furtive Movements
04. deM atlaS - DWNR
05. The Grouch x Eligh x CunninLynguists - The Winterfire EP
11. Busdriver - Perfect Hair
12. Soul AM Beats & N.Hardem - Cine Negro
13. Eduardo - A fantástica fábrica de cadáver
14. Hail Mary Mallon - Bestiary
15. Typhoon - Lobi da Basi
16. Criolo - Convoque seu Buda
17. Uyama Hiroto - Freedom of the Son
18. Homeboy Sandman - Hallways
19. The Koreatown Oddity - 200 Tree Rings
20. The Roots - ...And Then You Shoot Your Cousin
EPs:
01. Sammus - Another M
02. Kayra & Sorgu - Gitmedim Ama İçinden Geçtim
03. Armand Hammer - Furtive Movements
04. deM atlaS - DWNR
05. The Grouch x Eligh x CunninLynguists - The Winterfire EP
6
geplaatst: 8 maart 2021, 12:02 uur
En de top 10. Toch wel weer een sterk jaar, vooral de top 6 uit mijn lijstje vind ik erg tof. Run the Jewels blijft favoriet, deze plaat is weer knetterhard. Southsiders destijds stukgedraaid ook.
10. Guts - Hip Hop After All
9. Logic - Under Pressure
8. J. Cole - 2014 Forest Hills Drive
7. Homeboy Sandman - Hallways
6. Freddie Gibbs & Madlib - Piñata
5. Sadistik - Ultraviolet
4. CunninLynguists - Strange Journey Volume Three
3. The Roots - ...And Then You Shoot Your Cousin
2. Atmosphere - Southsiders
10. Guts - Hip Hop After All
9. Logic - Under Pressure
8. J. Cole - 2014 Forest Hills Drive
7. Homeboy Sandman - Hallways
6. Freddie Gibbs & Madlib - Piñata
5. Sadistik - Ultraviolet
4. CunninLynguists - Strange Journey Volume Three
3. The Roots - ...And Then You Shoot Your Cousin
2. Atmosphere - Southsiders
6
geplaatst: 8 maart 2021, 20:31 uur
Haha, voor mij ook een opvallend fijne top-6.
10. Michael Christmas - Is This Art?
Met als uitschieter de single MIchael Cera.
09. Mick Jenkins - The Water[s]
Wat een plaat is Jazz toch!
08. Typhoon - Lobi da Basi
07. Sage Francis - Copper Gone
06. clipping. - CLPPNG
Work Work is m'n favoriet. Ik snap dat de aantrekkingskracht van clipping. voor veel mensen in de onconventionele beats zit, maar ik zou zo graag Daveed Diggs eens op een "normaal" hiphop album horen.
05. Atmosphere - Southsiders
Ik ben (mede door dit topic) weer eens alle post-When Life Gives You Lemons albums af aan het gaan. Ik dacht altijd dat ze redelijk waren afgegleden na dat album, maar ben tot de conclusie gekomen dat ze echt een heel sterke discografie hebben nagezet, ook sinds WLFGYL... Dit is wederom gewoon een heel goed album.
04. Ratking - So It Goes
Destijds was ik bekend met het feit dat Ratking faam aan het verwerven was, maar uiteindelijk nooit het album opgepakt. Een paar maanden geleden opgezet, en dit er hangt toch wel een heel lekker 'NY city'-sfeertje om dit album heen.
03. Intuition & Equalibrum - Intuition & Equalibrum
Sinds z'n debuutalbum in 2007 heb ik Intuition altijd een fijne rapper gevonden; dit album is misschien wel het meest consistent en solide. Het is straightforward 'conscious' rap, met fijne producties van Equalibrum. Om maar even een track te kiezen om te uit te lichten met clip - Ain't the Blues
02. The Roots - ...And Then You Shoot Your Cousin
The Roots hebben onder hiphop waarschijnlijk wel de meest indrukwekkende discografie van allen. Ik bedenk me nu pas dat dit, hun (tot zover) laatste album, alweer zeven jaar geleden is. Hopelijk komt daar snel verandering in.
01. Run the Jewels - Run the Jewels 2
Waarschijnlijk de hardste RTJ - en dat zegt natuurlijk wel wat. De anticipatie voor dit album kan ik me ook nog herinneren. Alhoewel de combi EL-P & Killer Mike niet meer helemaal nieuw was (na hun vorige RTJ album en Killer Mike's solo album met El-P producties), was dit wel het album waar ze de 'RTJ-sound' perfectioneerden.
10. Michael Christmas - Is This Art?
Met als uitschieter de single MIchael Cera.
09. Mick Jenkins - The Water[s]
Wat een plaat is Jazz toch!
08. Typhoon - Lobi da Basi
07. Sage Francis - Copper Gone
06. clipping. - CLPPNG
Work Work is m'n favoriet. Ik snap dat de aantrekkingskracht van clipping. voor veel mensen in de onconventionele beats zit, maar ik zou zo graag Daveed Diggs eens op een "normaal" hiphop album horen.
05. Atmosphere - Southsiders
Ik ben (mede door dit topic) weer eens alle post-When Life Gives You Lemons albums af aan het gaan. Ik dacht altijd dat ze redelijk waren afgegleden na dat album, maar ben tot de conclusie gekomen dat ze echt een heel sterke discografie hebben nagezet, ook sinds WLFGYL... Dit is wederom gewoon een heel goed album.
04. Ratking - So It Goes
Destijds was ik bekend met het feit dat Ratking faam aan het verwerven was, maar uiteindelijk nooit het album opgepakt. Een paar maanden geleden opgezet, en dit er hangt toch wel een heel lekker 'NY city'-sfeertje om dit album heen.
03. Intuition & Equalibrum - Intuition & Equalibrum
Sinds z'n debuutalbum in 2007 heb ik Intuition altijd een fijne rapper gevonden; dit album is misschien wel het meest consistent en solide. Het is straightforward 'conscious' rap, met fijne producties van Equalibrum. Om maar even een track te kiezen om te uit te lichten met clip - Ain't the Blues
02. The Roots - ...And Then You Shoot Your Cousin
The Roots hebben onder hiphop waarschijnlijk wel de meest indrukwekkende discografie van allen. Ik bedenk me nu pas dat dit, hun (tot zover) laatste album, alweer zeven jaar geleden is. Hopelijk komt daar snel verandering in.
01. Run the Jewels - Run the Jewels 2
Waarschijnlijk de hardste RTJ - en dat zegt natuurlijk wel wat. De anticipatie voor dit album kan ik me ook nog herinneren. Alhoewel de combi EL-P & Killer Mike niet meer helemaal nieuw was (na hun vorige RTJ album en Killer Mike's solo album met El-P producties), was dit wel het album waar ze de 'RTJ-sound' perfectioneerden.
3
geplaatst: 8 maart 2021, 22:05 uur
De albums die de cut niet hebben gehaald (maar er ook net zo goed in hadden kunnen belanden):
Homeboy Sandman - Hallways
String Theory - String Theory
Black Milk - If There’s a Hell Below
Mick Jenkins - The Water(s)
Skyzoo & Torae - Barrel Brothers
Awon - Matte Black Soul
Niet heel veel EP's in 2014 gecheckt volgens mij. Deze zijn blijven hangen:
L’Orange - After The Flowers
Armand Hammer - Furtive Movements
Ugly Heroes - Ugly Heroes EP
Homeboy Sandman - Hallways
String Theory - String Theory
Black Milk - If There’s a Hell Below
Mick Jenkins - The Water(s)
Skyzoo & Torae - Barrel Brothers
Awon - Matte Black Soul
Niet heel veel EP's in 2014 gecheckt volgens mij. Deze zijn blijven hangen:
L’Orange - After The Flowers
Armand Hammer - Furtive Movements
Ugly Heroes - Ugly Heroes EP
3
zaaf
geplaatst: 9 maart 2021, 12:02 uur
4. Run The Jewels - Run The Jewels 2
De beukste van RTJ. Over productie van El-P hoeven we het vlgs mij niet te hebben, die is boven kritiek verheven. Killer Mike en El-P zijn perfect op elkaar ingespeeld en stuwen elkaar naar een vette prestatie. Elk nummer knalt erin en is geweldig om te horen.
3. Erik Urano & Zar1 - Cosmonautica
Dit is een bijzondere plaat. Minimaal, industrieel, met poetische, filosofische teksten. Om alleen voor Erik zijn teksten al Spaans te gaan leren. En de beats van Zar1 laten daar perfect ruimte voor (de teksten dan, niet de studie).
De beukste van RTJ. Over productie van El-P hoeven we het vlgs mij niet te hebben, die is boven kritiek verheven. Killer Mike en El-P zijn perfect op elkaar ingespeeld en stuwen elkaar naar een vette prestatie. Elk nummer knalt erin en is geweldig om te horen.
3. Erik Urano & Zar1 - Cosmonautica
Dit is een bijzondere plaat. Minimaal, industrieel, met poetische, filosofische teksten. Om alleen voor Erik zijn teksten al Spaans te gaan leren. En de beats van Zar1 laten daar perfect ruimte voor (de teksten dan, niet de studie).
7
geplaatst: 9 maart 2021, 21:49 uur
Het is voor mij een erg drukke periode, dus drop deze keer mijn hele lijst in één keer. Hou ik ook wat meer tijd over om de algemene lijst bij te houden.
10. The Doppelgangaz - Peace Kehd
Gewoon weer een tof album van The Doppelgangaz. Holla holla!
9. Diamond District - March on Washington
De eerste hebben ze niet overtroffen, maar Oddisee en crew leveren wederom kwaliteit.
8. Awon & Dephlow - Dephacation
Awon dropt 2 dope albums in 1 jaar, waarvan deze (nipt) bij mij de voorkeur heeft.
7. HexOne & 5th Element - Hologramz
Ook Hex One doet een Awon-tje (als onderdeel van String Theory). Dinner Time.
6. L'Orange - The Orchid Days
Dikke features van o.a. Homeboy Sandman, Billy Woods en deze met Blu, maar ook de instrumentale tracks zijn heerlijk. Net als de 'restjes'-EP After The Flowers.
5. Dag Savage - E&J
Hoewel Blu en Fashawn betere rappers zijn dan Johaz, ligt dit album zeker in dezelfde lijn.
4. Open Mike Eagle - Dark Comedy
Wist nooit zo goed wat ik met Open Mike Eagle aan moest, maar toen Qualifiers dagen door mijn hoofd bleef spoken, dit album uitgebreider de kans gegeven en langzaam begonnen ook de andere tracks te landen. Erg sterke en originele plaat.
3. Anti-Lilly & Phoniks - Stories from the Brass Section
Een album waar ik nooit op uitgekeken raak en die het op elk moment van de dag goed bij mij doet. Staat hier dan nog steeds met grote regelmaat op.
2. ChillxWill - Almighty
Hele dope boombap met een dikke knipoog naar de (mid-)90's. Ik ben natuurlijk een enorme sucker voor deze sound, maar dit is gewoon echt een top plaat op alle fronten.
Veruit mijn favoriete Freddie Gibbs album (al is Alfredo inmiddels ook flink gegroeid bij mij). Het zal vast meespelen dat ik verder niet echt iets heb met Gibbs als rapper (hij kan rappen hoor, dat zeker), maar hier op dit soort beats van Madlib is hij een baas.
10. The Doppelgangaz - Peace Kehd
Gewoon weer een tof album van The Doppelgangaz. Holla holla!
9. Diamond District - March on Washington
De eerste hebben ze niet overtroffen, maar Oddisee en crew leveren wederom kwaliteit.
8. Awon & Dephlow - Dephacation
Awon dropt 2 dope albums in 1 jaar, waarvan deze (nipt) bij mij de voorkeur heeft.
7. HexOne & 5th Element - Hologramz
Ook Hex One doet een Awon-tje (als onderdeel van String Theory). Dinner Time.
6. L'Orange - The Orchid Days
Dikke features van o.a. Homeboy Sandman, Billy Woods en deze met Blu, maar ook de instrumentale tracks zijn heerlijk. Net als de 'restjes'-EP After The Flowers.
5. Dag Savage - E&J
Hoewel Blu en Fashawn betere rappers zijn dan Johaz, ligt dit album zeker in dezelfde lijn.
4. Open Mike Eagle - Dark Comedy
Wist nooit zo goed wat ik met Open Mike Eagle aan moest, maar toen Qualifiers dagen door mijn hoofd bleef spoken, dit album uitgebreider de kans gegeven en langzaam begonnen ook de andere tracks te landen. Erg sterke en originele plaat.
3. Anti-Lilly & Phoniks - Stories from the Brass Section
Een album waar ik nooit op uitgekeken raak en die het op elk moment van de dag goed bij mij doet. Staat hier dan nog steeds met grote regelmaat op.
2. ChillxWill - Almighty
Hele dope boombap met een dikke knipoog naar de (mid-)90's. Ik ben natuurlijk een enorme sucker voor deze sound, maar dit is gewoon echt een top plaat op alle fronten.
Veruit mijn favoriete Freddie Gibbs album (al is Alfredo inmiddels ook flink gegroeid bij mij). Het zal vast meespelen dat ik verder niet echt iets heb met Gibbs als rapper (hij kan rappen hoor, dat zeker), maar hier op dit soort beats van Madlib is hij een baas.
3
geplaatst: 9 maart 2021, 22:14 uur
2. Typhoon - Lobi Da Basi
Flink over getwijfeld, omdat ik dit album eigenlijk nooit meer draai. Bij herluisteren toch weer van genoten zoals ik dat ook deed rondom de release. Met alle aandacht daarna en die ellenlange liveversies op festivals kreeg ik vrij snel een overkill aan Typhoon. Inmiddels kan ik gelukkig weer genieten van Lobi Da Basi en met name de track met Sticks en de laatste drie nummers. Prachtige tracks wat mij betreft, tekstueel zeer sterk.
1. Run The Jewels - Run The Jewels 2
Net even wat anders dan m'n nummer 2 zullen we maar zeggen. Van de tot nu toe vier hele sterke RTJ albums is deze mijn favoriet en onbetwiste nummer 1 van 2014.
Flink over getwijfeld, omdat ik dit album eigenlijk nooit meer draai. Bij herluisteren toch weer van genoten zoals ik dat ook deed rondom de release. Met alle aandacht daarna en die ellenlange liveversies op festivals kreeg ik vrij snel een overkill aan Typhoon. Inmiddels kan ik gelukkig weer genieten van Lobi Da Basi en met name de track met Sticks en de laatste drie nummers. Prachtige tracks wat mij betreft, tekstueel zeer sterk.
1. Run The Jewels - Run The Jewels 2
Net even wat anders dan m'n nummer 2 zullen we maar zeggen. Van de tot nu toe vier hele sterke RTJ albums is deze mijn favoriet en onbetwiste nummer 1 van 2014.
5
geplaatst: 9 maart 2021, 23:26 uur
10. Pharoahe Monch - PTSD
Een echte groeier geweest dit album en zelfs na Internal Affairs mijn favo solo album van Monch.
9. Black Milk - If There's a Hell Below
Was in deze tijden teleurgesteld dat Black Milk van de harde bangers was afgestapt en "abstracter" ging produceren, maar kan nu enorm genieten van parels als Everyday Was - die drop op second 0:43 is heilig - of Leave the Bones Behind.
8. L'Orange - The Orchid Days
Weer een heerlijk album van L'Orange met veel sfeer, korte en krachtige nummers, en toffe features.
7. Atmosphere - Southsiders
Het beste Atmosphere album dit decennium. Wat blijft het toch een geweldig duo en Slug is een held.
6. ScHoolboy Q - Oxymoron
Banger, after banger, after banger... als ik dit luister voel ik me altijd weer de man
5. Typhoon - Lobi da Basi
Na de agressie van Schoolboy is de liefde dat Typhoon verspreidt hard nodig - op Lobi da Basi voelt het nog niet te zoet zoals dat wel het geval is op Lichthuis. Live is dit helemaal een feest, en geef nou zelf toe dat niemand bij Zandloper stil kan bijven zitten.
4. Sage Francis - Copper Gone
In mijn ogen een van de meest ondergewaardeerde rappers en van hetzelfde niveau als een Slug.
Het is af en toe wat melodramatisch, maar de emotie die Sage in zijn teksten en tracks legt is fantastisch en op Grace komt dit mooi naar voren.
3. CunninLynguists - Strange Journey Volume Three
Het beste deel van de Strange Volume series en wederom een geweldig CunninLynguists project. Veel credits aan de producties van Kno, maar ook Deacon, Natti, en de vele gastartiesten maken er een feest van.
2. Freddie Gibbs & Madlib - Piñata
Wat een onverwacht en goed duo is dit geworden zeg. Voor dit album had ik weinig oog voor Freddie en vond ik het maar een matige rapper, maar de combo van de hoogstaande beats van Madlib en Freddie zijn harde recht voor je raap rap is goud waard. Thuggin' blijft een van de hardste tracks ooit.
Hét RTJ album in mijn ogen. Het heeft alles wat dit duo te bieden heeft. Veruit mijn favoriet uit 2014.
Een echte groeier geweest dit album en zelfs na Internal Affairs mijn favo solo album van Monch.
9. Black Milk - If There's a Hell Below
Was in deze tijden teleurgesteld dat Black Milk van de harde bangers was afgestapt en "abstracter" ging produceren, maar kan nu enorm genieten van parels als Everyday Was - die drop op second 0:43 is heilig - of Leave the Bones Behind.
8. L'Orange - The Orchid Days
Weer een heerlijk album van L'Orange met veel sfeer, korte en krachtige nummers, en toffe features.
7. Atmosphere - Southsiders
Het beste Atmosphere album dit decennium. Wat blijft het toch een geweldig duo en Slug is een held.
6. ScHoolboy Q - Oxymoron
Banger, after banger, after banger... als ik dit luister voel ik me altijd weer de man
5. Typhoon - Lobi da Basi
Na de agressie van Schoolboy is de liefde dat Typhoon verspreidt hard nodig - op Lobi da Basi voelt het nog niet te zoet zoals dat wel het geval is op Lichthuis. Live is dit helemaal een feest, en geef nou zelf toe dat niemand bij Zandloper stil kan bijven zitten.
4. Sage Francis - Copper Gone
In mijn ogen een van de meest ondergewaardeerde rappers en van hetzelfde niveau als een Slug.
Het is af en toe wat melodramatisch, maar de emotie die Sage in zijn teksten en tracks legt is fantastisch en op Grace komt dit mooi naar voren.
3. CunninLynguists - Strange Journey Volume Three
Het beste deel van de Strange Volume series en wederom een geweldig CunninLynguists project. Veel credits aan de producties van Kno, maar ook Deacon, Natti, en de vele gastartiesten maken er een feest van.
2. Freddie Gibbs & Madlib - Piñata
Wat een onverwacht en goed duo is dit geworden zeg. Voor dit album had ik weinig oog voor Freddie en vond ik het maar een matige rapper, maar de combo van de hoogstaande beats van Madlib en Freddie zijn harde recht voor je raap rap is goud waard. Thuggin' blijft een van de hardste tracks ooit.
Hét RTJ album in mijn ogen. Het heeft alles wat dit duo te bieden heeft. Veruit mijn favoriet uit 2014.
2
geplaatst: 10 maart 2021, 03:31 uur
Ik ben nu door mijn archieven van 2012 en 2013 aan het gaan en kom bij 2012 een act tegen die ik in 2019 al hoog in mijn top 10 had moeten hebben. Is er bij ingeschoten, omdat ik er nooit toe ben gekomen het vinyltje aan te schaffen, er geen CD is en het even van de radar was verdwenen. Mad Boom Bap uit Zweden (in het Engels), die zeker de top5 had gehaald:
Professor P & DJ Akilles - Remember 2019 [full album]
Professor P & DJ Akilles - Remember 2019 [full album]
* denotes required fields.