Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)
zoeken in:
2
geplaatst: 21 februari 2021, 17:57 uur
2. Joey Bada$$ - B4. Da. $$
Gretige jonge MC op kwaliteitsboombap producties, erg toffe plaat. Joey is wel zo'n rapper die iets extra's heeft en hoopgevend jong nog altijd.
1. Kendrick Lamar - To Pimp A Butterfly
Voor mij de beste plaat van de jaren 10. Soulvol, funky geheel met een fantastisch rappende Kendrick. Superdikke coherente plaat en afzonderlijk vind ik ook elke track raak. Kost me altijd wat tijd als ik hier helemaal in ga duiken, heel rijk album zowel qua muziek als lyrics.
Gretige jonge MC op kwaliteitsboombap producties, erg toffe plaat. Joey is wel zo'n rapper die iets extra's heeft en hoopgevend jong nog altijd.
Voor mij de beste plaat van de jaren 10. Soulvol, funky geheel met een fantastisch rappende Kendrick. Superdikke coherente plaat en afzonderlijk vind ik ook elke track raak. Kost me altijd wat tijd als ik hier helemaal in ga duiken, heel rijk album zowel qua muziek als lyrics.
2
geplaatst: 22 februari 2021, 11:46 uur
HM;
Akua Naru - The Miner's Canary
Angel Haze - Back to the Woods
BADBADNOTGOOD & Ghostface Killah - Sour Soul
Busdriver - Thumbs
Death Grips - Jenny Death: The Powers That B Disc 2
Doomtree - All Hands
The Four Owls - Natural Order
Little Simz - A Curious Tale of Trials + Persons
Nickelus F & Shawn Kemp - Trick Dice
scallops hotel - Plain Speaking
EPs:
01. Iglooghost - Chinese Nü Yr
02. Open Mike Eagle - A Special Episode Of
03. Aesop Rock & Homeboy Sandman - Lice
04. N.Hardem - Tambor EP
05. Aesop Rock - Cat Food
Akua Naru - The Miner's Canary
Angel Haze - Back to the Woods
BADBADNOTGOOD & Ghostface Killah - Sour Soul
Busdriver - Thumbs
Death Grips - Jenny Death: The Powers That B Disc 2
Doomtree - All Hands
The Four Owls - Natural Order
Little Simz - A Curious Tale of Trials + Persons
Nickelus F & Shawn Kemp - Trick Dice
scallops hotel - Plain Speaking
EPs:
01. Iglooghost - Chinese Nü Yr
02. Open Mike Eagle - A Special Episode Of
03. Aesop Rock & Homeboy Sandman - Lice
04. N.Hardem - Tambor EP
05. Aesop Rock - Cat Food
1
zaaf
geplaatst: 22 februari 2021, 13:50 uur
6. Lil Ugly Mane - Oblivion Access
2015 was eigenlijk wel het jaar van Lil Ugly Mane. Twee geweldige soloplaten, een top-project met Nickelus F. Zijn shining year. De grenzen van hiphop worden maar weer eens verkend en ik smul ervan.
5. Young Fathers - White Men Are Black Men Too
Gedreven, eclectisch, zowel tekstueel als muzikaal hebben de Young Fathers iets te melden en doen dat op deze goed geproduceerde plaat met verve. TV On the Radio? My ass.
2015 was eigenlijk wel het jaar van Lil Ugly Mane. Twee geweldige soloplaten, een top-project met Nickelus F. Zijn shining year. De grenzen van hiphop worden maar weer eens verkend en ik smul ervan.
Gedreven, eclectisch, zowel tekstueel als muzikaal hebben de Young Fathers iets te melden en doen dat op deze goed geproduceerde plaat met verve. TV On the Radio? My ass.
1
geplaatst: 22 februari 2021, 17:41 uur
10. Estee Nack & Purpose - 14 Forms: The Book of Estee Nack
In deze tijd vrat ik alles wat er uit de Ill Adrenaline-stal kwam en dit is geen uitzondering. Blijf het jammer vinden dat Estee Nack hierna met de griselda-hype is mee gegaan.
9. MED / Blu / Madlib - Bad Neighbor
Het album kent een mindere start en blijf het gevoel houden dat er meer in had gezeten, maar vanaf The Stroll zit ik er altijd helemaal in. Swoop Swoop
8. Lewis Parker & Eastkoast - MK Ultra
London meets NYC. Lewis Parker is een gewoon een baas op de MPC!
In deze tijd vrat ik alles wat er uit de Ill Adrenaline-stal kwam en dit is geen uitzondering. Blijf het jammer vinden dat Estee Nack hierna met de griselda-hype is mee gegaan.
9. MED / Blu / Madlib - Bad Neighbor
Het album kent een mindere start en blijf het gevoel houden dat er meer in had gezeten, maar vanaf The Stroll zit ik er altijd helemaal in. Swoop Swoop
London meets NYC. Lewis Parker is een gewoon een baas op de MPC!
2
geplaatst: 22 februari 2021, 17:52 uur
10. Vivians - Vivians
Toffe, speelse en laid-back samenwerking tussen Koreatown Oddity - die zich vorig jaar in de kijker wist te spelen met deze toffe conceptplaat - en Mndsgn.
09. JPEGMAFIA - Communist Slow Jams
Peggy is nog wat onevenwichtig hier, maar kondigt zichzelf al aan als een van de belangrijkste namen in moderne hip-hop. Intense plaat.
08. Nerve - 'Trabalho & Conhaque' ou 'A Vida Não Presta & Ninguém Merece a Tua Confiança'
Intrigerende, abstrace plaat uit Portugal. Nerve heeft een lekker donkere en karakteristieke stem.
Toffe, speelse en laid-back samenwerking tussen Koreatown Oddity - die zich vorig jaar in de kijker wist te spelen met deze toffe conceptplaat - en Mndsgn.
Peggy is nog wat onevenwichtig hier, maar kondigt zichzelf al aan als een van de belangrijkste namen in moderne hip-hop. Intense plaat.
08. Nerve - 'Trabalho & Conhaque' ou 'A Vida Não Presta & Ninguém Merece a Tua Confiança'
Intrigerende, abstrace plaat uit Portugal. Nerve heeft een lekker donkere en karakteristieke stem.
2
geplaatst: 22 februari 2021, 22:03 uur
1. Kendrick Lamar - To Pimp a Butterfly
2. Yelawolf - Love Story
3. Dr. Dre - Compton
4. Joey Bada$$ - B4.DA.$$
5. Paul Nice and Phill Most Chill - The Fabreeze Brothers LP
6. Cannibal Ox - Blade of the Ronin
7. The Game - The Documentary 2.5
8. MED / Blu / Madlib - Bad Neighbor
9. Pusha T - King Push - Darkest Before Dawn: The Prelude
10. BADBADNOTGOOD & Ghostface Killah - Sour Soul
Komt zelden voor dat ik zo'n commercieel jaarlijstje heb. Vooral shoutout naar Yelawolf, die naar mijn mening te weinig credit krijgt voor zijn innovatieve Love Story. Staat al sinds de release regelmatig aan hier en blijft genieten voor mij. Unieke artiest.
Verder leuk om te zien dat The Fabreeze Brothers LP meerdere stemmen krijgt. Pareltje die plaat! Pusha T was hier een beetje in de vergetelheid geraakt, deze week nog eens gedraaid en wat een kwaliteit blijft King Push toch afleveren!
2. Yelawolf - Love Story
3. Dr. Dre - Compton
4. Joey Bada$$ - B4.DA.$$
5. Paul Nice and Phill Most Chill - The Fabreeze Brothers LP
6. Cannibal Ox - Blade of the Ronin
7. The Game - The Documentary 2.5
8. MED / Blu / Madlib - Bad Neighbor
9. Pusha T - King Push - Darkest Before Dawn: The Prelude
10. BADBADNOTGOOD & Ghostface Killah - Sour Soul
Komt zelden voor dat ik zo'n commercieel jaarlijstje heb. Vooral shoutout naar Yelawolf, die naar mijn mening te weinig credit krijgt voor zijn innovatieve Love Story. Staat al sinds de release regelmatig aan hier en blijft genieten voor mij. Unieke artiest.
Verder leuk om te zien dat The Fabreeze Brothers LP meerdere stemmen krijgt. Pareltje die plaat! Pusha T was hier een beetje in de vergetelheid geraakt, deze week nog eens gedraaid en wat een kwaliteit blijft King Push toch afleveren!
1
zaaf
geplaatst: 23 februari 2021, 13:44 uur
4. NICKELUS F & SHAWN KEMP - TRICK DICE
Shining moment voor Nick F, die de beats van Travis, eh Lil Ugly, eh Shawn, echt killt op deze plaat. Enorm sfeervol hoogtepunt in dit jaar. bart1989 weet.
3. Travis Scott - Rodeo
Indertijd stuitte Travis nogal op weerstand, oa door zijn gebruik van autotune; hij werd hier en daar weggezet als Kanye ripoff. Maar ook waren er geluiden, en die namen mettertijd flink toe, dat deze jongen hier baanbrekend werk verricht en dat dit muzikaal toch echt wel een meesterstuk is. Ikzelf moest ook wel over een drempeltje, maar geniet al tijden erg van de strapatsen van Travis.
Shining moment voor Nick F, die de beats van Travis, eh Lil Ugly, eh Shawn, echt killt op deze plaat. Enorm sfeervol hoogtepunt in dit jaar. bart1989 weet.
3. Travis Scott - Rodeo
Indertijd stuitte Travis nogal op weerstand, oa door zijn gebruik van autotune; hij werd hier en daar weggezet als Kanye ripoff. Maar ook waren er geluiden, en die namen mettertijd flink toe, dat deze jongen hier baanbrekend werk verricht en dat dit muzikaal toch echt wel een meesterstuk is. Ikzelf moest ook wel over een drempeltje, maar geniet al tijden erg van de strapatsen van Travis.
5
geplaatst: 23 februari 2021, 22:39 uur
Was 2015 een tegenvallend hiphop jaar? Ik heb zelf best moeite om echt goede albums op te lijsten, en zie ook redelijk wat diversiteit in de top-10s tot nu toe voorbijkomen... Er was zeker wat potentie (nieuwe Cannibal Ox! nieuwe Blackalicious! nieuwe Dr. Dre!), helaas 'voelde' ik die niet. Bijkomend nadeel is dat zelfs de topper van 2015 - To Pimp a Butterfly - mij niet kon bekoren, heb het meerdere malen geprobeerd, maar op een of andere manier klikt het niet.
10. Fashawn - The Ecology
09. Ceschi - Broken Bone Ballads
08. Jonwayne - Jonwayne Is Retired
07. Until the Ribbon Breaks - A Lesson Unlearnt (is dit hiphop genoeg?)
06. Junk Science - And the Hundred Dollar Sandwich
05. MED / Blu / Madlib - Bad Neighbor
Album wordt gedragen door de lekkere beats gebakken door Madlib, maar MED en Blu zijn natuurlijk ook prima MCs. The Stroll is fantastisch.
04. Open Mike Eagle - A Special Episode Of
Geweldig EPtje van Open Mike Eagle. De hoge score wordt wel gedragen door het eerste en het laatste nummer - Dark Late Comedy Show en Ziggy Starfish.
03. Raury - All We Need
Toch wel redelijk uniek album - folksy hiphop, erg knap. Ik vind het een lekker album, voor in de zomer!
02. De Likt - De Likt
Deze Rotterdamse band bracht ook een a-typisch hiphop album uit; met een vleugje electronic, een snufje funk en een her en der wat spoken word.
01. Vince Staples - Summertime '06
Wat een album; het is altijd een goed teken als je meerdere malen van mening verandert over wat nou echt de beste track op een album is. Is het het dreigende Señorita, het meer introspectieve Summertime, of toch de banger Norf Norf? I don't know!
10. Fashawn - The Ecology
09. Ceschi - Broken Bone Ballads
08. Jonwayne - Jonwayne Is Retired
07. Until the Ribbon Breaks - A Lesson Unlearnt (is dit hiphop genoeg?)
06. Junk Science - And the Hundred Dollar Sandwich
05. MED / Blu / Madlib - Bad Neighbor
Album wordt gedragen door de lekkere beats gebakken door Madlib, maar MED en Blu zijn natuurlijk ook prima MCs. The Stroll is fantastisch.
04. Open Mike Eagle - A Special Episode Of
Geweldig EPtje van Open Mike Eagle. De hoge score wordt wel gedragen door het eerste en het laatste nummer - Dark Late Comedy Show en Ziggy Starfish.
03. Raury - All We Need
Toch wel redelijk uniek album - folksy hiphop, erg knap. Ik vind het een lekker album, voor in de zomer!
02. De Likt - De Likt
Deze Rotterdamse band bracht ook een a-typisch hiphop album uit; met een vleugje electronic, een snufje funk en een her en der wat spoken word.
01. Vince Staples - Summertime '06
Wat een album; het is altijd een goed teken als je meerdere malen van mening verandert over wat nou echt de beste track op een album is. Is het het dreigende Señorita, het meer introspectieve Summertime, of toch de banger Norf Norf? I don't know!
0
geplaatst: 23 februari 2021, 23:04 uur
07. Young Fathers - White Men Are Black Men Too
Het werd nooit meer zo sterk als hun eerste 2 EPs, maar alle drie de reguliere albums van deze Schotse gasten mogen er zijn. Volgepropt met een energieke, speelse en eigenzinnige mix van soul, hip-hop, R&B en nog wat andere sub-genres.
06. Rodrigo Ogi - R Á!
Lekkere, veelzijdige plaat uit Brazilië. Bij momenten zomers en warm, dan weer duister en indringend. De gastbijdrages doen me bij momenten gek genoeg een beetje aan Opgezwolle denken, zowel qua flows als stemgeluid.
Het werd nooit meer zo sterk als hun eerste 2 EPs, maar alle drie de reguliere albums van deze Schotse gasten mogen er zijn. Volgepropt met een energieke, speelse en eigenzinnige mix van soul, hip-hop, R&B en nog wat andere sub-genres.
06. Rodrigo Ogi - R Á!
Lekkere, veelzijdige plaat uit Brazilië. Bij momenten zomers en warm, dan weer duister en indringend. De gastbijdrages doen me bij momenten gek genoeg een beetje aan Opgezwolle denken, zowel qua flows als stemgeluid.
6
zaaf
geplaatst: 24 februari 2021, 15:15 uur
2. Milo - So The Flies Don't Come
Mijn kennismaking met deze meester. En alleen maar aan charme gewonnen, wat een geweldige plaat.
Geen woorden voor. Beyond hiphop.
Mijn kennismaking met deze meester. En alleen maar aan charme gewonnen, wat een geweldige plaat.
Geen woorden voor. Beyond hiphop.
4
geplaatst: 24 februari 2021, 22:01 uur
De eerste vijf van mijn lijst.
10.Finale - Odds & Ends
Finale is een van de rauwere MCs op het geweldige Mello label met een harde Detroit sound. De stem en flow van Finale werkt verslavend en met de volledige productie in de handen van Oddisee kan het niet mis gaan. Geef het een kans.
9. Lupe Fiasco - Tetsuo & Youth
Groot liefhebber van Lupe zijn eerste twee albums, waar voornamelijk F&L voor mij een duidelijke classic is. Op Tetsuo & Youth komen de skills van Lupe na een aantal mindere jaren eindelijk weer aan het licht. Uitschieter is natuurlijk Mural dat ik als een van de beste tracks van de afgelopen 10 jaar zie. Door de lengte van het album zakt de aandacht na een tijdje wel wat weg, maar blijft een heerlijk Lupe album.
8. Supastition - Gold Standard
Heb een zwak voor Supastition en deze 36 minuten zijn ook weer genieten. De producties zijn bombastisch en Supa rapt als altijd recht uit zijn hart en neemt ons mee in zijn dagelijkse leven en de struggles waar veel zich wel in kunnen herkennen. The Day After is een prachtig nummer.
7. milo - so the flies don't come
Purple Moonlight Pages in 2020 was het eerste wat ik van milo hoorde en sindsdien zijn discografie ingedoken en ook dit album is weer een schot in de roos. De jazz is heerlijk en dit kan ik elk moment van de dag wel opzetten.
6. Oddisee - The Good Fight
Oddisee is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van mijn favoriete artiesten waar ik elk project heel goed kan waarderen. The Good Fight voelt groot aan met grote producties en een energieke Oddisee. Het album knalt open met That's Love en blijft gaan.
10.Finale - Odds & Ends
Finale is een van de rauwere MCs op het geweldige Mello label met een harde Detroit sound. De stem en flow van Finale werkt verslavend en met de volledige productie in de handen van Oddisee kan het niet mis gaan. Geef het een kans.
9. Lupe Fiasco - Tetsuo & Youth
Groot liefhebber van Lupe zijn eerste twee albums, waar voornamelijk F&L voor mij een duidelijke classic is. Op Tetsuo & Youth komen de skills van Lupe na een aantal mindere jaren eindelijk weer aan het licht. Uitschieter is natuurlijk Mural dat ik als een van de beste tracks van de afgelopen 10 jaar zie. Door de lengte van het album zakt de aandacht na een tijdje wel wat weg, maar blijft een heerlijk Lupe album.
8. Supastition - Gold Standard
Heb een zwak voor Supastition en deze 36 minuten zijn ook weer genieten. De producties zijn bombastisch en Supa rapt als altijd recht uit zijn hart en neemt ons mee in zijn dagelijkse leven en de struggles waar veel zich wel in kunnen herkennen. The Day After is een prachtig nummer.
7. milo - so the flies don't come
Purple Moonlight Pages in 2020 was het eerste wat ik van milo hoorde en sindsdien zijn discografie ingedoken en ook dit album is weer een schot in de roos. De jazz is heerlijk en dit kan ik elk moment van de dag wel opzetten.
6. Oddisee - The Good Fight
Oddisee is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van mijn favoriete artiesten waar ik elk project heel goed kan waarderen. The Good Fight voelt groot aan met grote producties en een energieke Oddisee. Het album knalt open met That's Love en blijft gaan.
3
geplaatst: 25 februari 2021, 11:39 uur
05. Vince Staples - Summertime '06
Minder divers dan de opvolger, maar wat een heerlijk consistente, diepe plaat van Vince, vol toffe features (Surf!) en rake beats. Ik vind het album helaas net iets te lang, waardoor mijn aandacht lichtelijk verslapt richting het einde - dat kost Vince een plekje in de top 3 van dit jaar. Opvallend weinig genoemd hier voorlopig, maar gelukkig heb ik een medestander in Chrisseh.
04. Ghostpoet - Shedding Skin
Bestaat er hip-hop die melancholischer is dan het werk van Ghostpoet?
Ik rijd niet zo vaak auto (ik heb ook geen behoefte aan een auto), maar wanneer ik 's nachts op pad moet, is dit 1 van mijn favoriete metgezellen. Mijn fijnste herinnering is een nachtelijke rit in de bergen bij Tsjechië/Slowakije/Oostenrijk op weg terug naar ons vakantiehuisje na een dagje Bratislava. Ik was de bob, de hele auto lag te pitten, en ik probeerde me - zo goed als dat kon in het pikkedonker - op de kronkelende weg te focussen. Deze plaat stond op repeat.
Ghost heeft bovendien een neusje voor geschikte gastartiesten; Nadine Shah, Lucy Rose en Melanie de Biasio tillen deze plaat naar een hoger niveau. De meeste mensen zullen wellicht de voorganger prefereren, maar voor mij is dit het hoogtepunt uit zijn oeuvre. X Marks the Spot was bovendien één van mijn meest gedraaide nummers van 2015.
Minder divers dan de opvolger, maar wat een heerlijk consistente, diepe plaat van Vince, vol toffe features (Surf!) en rake beats. Ik vind het album helaas net iets te lang, waardoor mijn aandacht lichtelijk verslapt richting het einde - dat kost Vince een plekje in de top 3 van dit jaar. Opvallend weinig genoemd hier voorlopig, maar gelukkig heb ik een medestander in Chrisseh.
Bestaat er hip-hop die melancholischer is dan het werk van Ghostpoet?
Ik rijd niet zo vaak auto (ik heb ook geen behoefte aan een auto), maar wanneer ik 's nachts op pad moet, is dit 1 van mijn favoriete metgezellen. Mijn fijnste herinnering is een nachtelijke rit in de bergen bij Tsjechië/Slowakije/Oostenrijk op weg terug naar ons vakantiehuisje na een dagje Bratislava. Ik was de bob, de hele auto lag te pitten, en ik probeerde me - zo goed als dat kon in het pikkedonker - op de kronkelende weg te focussen. Deze plaat stond op repeat.
Ghost heeft bovendien een neusje voor geschikte gastartiesten; Nadine Shah, Lucy Rose en Melanie de Biasio tillen deze plaat naar een hoger niveau. De meeste mensen zullen wellicht de voorganger prefereren, maar voor mij is dit het hoogtepunt uit zijn oeuvre. X Marks the Spot was bovendien één van mijn meest gedraaide nummers van 2015.
1
zaaf
geplaatst: 25 februari 2021, 15:03 uur
En voor de meester:
3. Travis Scott - Rodeo
7. Earl Sweatshirt - I Don't Like Shit, I Don't Go Outside: An Album By Earl Sweatshirt
8. Pusha T - King Push - Darkest Before Dawn: The Prelude
9. LNDN DRGS - Aktive
10. A$AP Rocky - ALLA (At Long Last A$AP)
3. Travis Scott - Rodeo
7. Earl Sweatshirt - I Don't Like Shit, I Don't Go Outside: An Album By Earl Sweatshirt
8. Pusha T - King Push - Darkest Before Dawn: The Prelude
9. LNDN DRGS - Aktive
10. A$AP Rocky - ALLA (At Long Last A$AP)
4
geplaatst: 25 februari 2021, 22:14 uur
5. Pusha T - King Push - Darkest Before Dawn: The Prelude
10 Pusha bangers. Die korte, maar krachtige, albums van Pusha liggen mij heel goed.
4. Fresku - Nooit Meer Terug
Helemaal grijs gedraaid dit album. Fresku zijn humor gemixt met zijn serieuze kant maakt hem een parel in de nederhop. Dat hij daarnaast een groot PSV fan is maakt mijn zwak voor hem alleen maar groter
3. BADBADNOTGOOD & Ghostface Killah - Sour Soul
De meest constante member van de WU verraste met die jazz-overgoten album. En wat een kwaliteit toch. Deze Johnny Marr-classic kon niet ontbreken op de 2015 lijst.
2. Ceschi - Broken Bone Ballads
De mix van hip hop met folk is nog nooit zo goed gedaan als hier op Broken Bone Ballads. De producties klinken levendig en de zang/rap heeft een positieve toon, wat zo mooi tegenstrijdig is met de zware en sociaal kritische teksten van Ceschi. Het album is wellicht niet voor iedereen weggelegd, maar als je het een kans geeft begin dan met Bite Through Stone en Barely Alive.
Moet toegeven dat de eerste luisterbeurten ik niet meteen aan een "classic" dacht wat veel mensen toen al zeiden, maar over de jaren is dit album alleen maar beter geworden. Dat het daarnaast zowel voor het grote volk als voor de meeste hip hop heads op dezelfde erkenning kan rekenen geeft aan dat dit echt een speciaal project is. Verreweg mijn favoriet uit 2015.
10 Pusha bangers. Die korte, maar krachtige, albums van Pusha liggen mij heel goed.
4. Fresku - Nooit Meer Terug
Helemaal grijs gedraaid dit album. Fresku zijn humor gemixt met zijn serieuze kant maakt hem een parel in de nederhop. Dat hij daarnaast een groot PSV fan is maakt mijn zwak voor hem alleen maar groter

3. BADBADNOTGOOD & Ghostface Killah - Sour Soul
De meest constante member van de WU verraste met die jazz-overgoten album. En wat een kwaliteit toch. Deze Johnny Marr-classic kon niet ontbreken op de 2015 lijst.
2. Ceschi - Broken Bone Ballads
De mix van hip hop met folk is nog nooit zo goed gedaan als hier op Broken Bone Ballads. De producties klinken levendig en de zang/rap heeft een positieve toon, wat zo mooi tegenstrijdig is met de zware en sociaal kritische teksten van Ceschi. Het album is wellicht niet voor iedereen weggelegd, maar als je het een kans geeft begin dan met Bite Through Stone en Barely Alive.
Moet toegeven dat de eerste luisterbeurten ik niet meteen aan een "classic" dacht wat veel mensen toen al zeiden, maar over de jaren is dit album alleen maar beter geworden. Dat het daarnaast zowel voor het grote volk als voor de meeste hip hop heads op dezelfde erkenning kan rekenen geeft aan dat dit echt een speciaal project is. Verreweg mijn favoriet uit 2015.
0
geplaatst: 26 februari 2021, 15:15 uur
Top 10 2015:
2. Travis Scott - Rodeo
3. A$AP Rocky - At.Long.Last.A$AP
4. Future - DS2
5. Dr. Dre - Compton
6. Joey BADA$$ - B4.DA.$$
7. Pusha T - King Push: Darkest Before Dawn - The Prelude
8. Lupe Fiasco - Tetsuo & Youth
9. Earl Sweatshirt - I Don't Like Shit, I Don't Go Outside
10. Drake - If You're Reading This, It's Too Late
Echt een heel goed hip-hop jaar als je het mij vraagt.
2. Travis Scott - Rodeo
3. A$AP Rocky - At.Long.Last.A$AP
4. Future - DS2
5. Dr. Dre - Compton
6. Joey BADA$$ - B4.DA.$$
7. Pusha T - King Push: Darkest Before Dawn - The Prelude
8. Lupe Fiasco - Tetsuo & Youth
9. Earl Sweatshirt - I Don't Like Shit, I Don't Go Outside
10. Drake - If You're Reading This, It's Too Late
Echt een heel goed hip-hop jaar als je het mij vraagt.
1
zaaf
geplaatst: 26 februari 2021, 16:45 uur
ja duh als je deze tien eruit kan vissen wel natuurlijk 

2
geplaatst: 26 februari 2021, 23:23 uur
7. Billy Woods - Today, I Wrote Nothing
Fragmentarisch album van Woods die wat langer nodig had om te landen, maar ondertussen erg goed bevalt .
6. L'Orange & Jeremiah Jae - The Night Took Us in Like Family
L'Orange dropte dit jaar zowel met Kool Keith als Jeremiah Jae een collab album. Hoewel beide erg tof zijn, geniet deze duidelijk mijn voorkeur.
5. Kendrick Lamar - To Pimp a Butterfly
Zowel muzikaal als textueel een hele goede plaat die een nostalgisch westcoast gevoel bij mij weet op te wekken. Soms zit Kendrick op het randje van mijn irritatiezone of gaat er overheen, maar als ik dan weer zoiets hoor vergeef ik hem dat.
4. BADBADNOTGOOD & Ghostface Killah - Sour Soul
Als groot fan van zowel Ghost als BBNG keek ik hier smachtend naar uit. Heerlijk sfeertje op dit constante album.
Fragmentarisch album van Woods die wat langer nodig had om te landen, maar ondertussen erg goed bevalt .
6. L'Orange & Jeremiah Jae - The Night Took Us in Like Family
L'Orange dropte dit jaar zowel met Kool Keith als Jeremiah Jae een collab album. Hoewel beide erg tof zijn, geniet deze duidelijk mijn voorkeur.
Zowel muzikaal als textueel een hele goede plaat die een nostalgisch westcoast gevoel bij mij weet op te wekken. Soms zit Kendrick op het randje van mijn irritatiezone of gaat er overheen, maar als ik dan weer zoiets hoor vergeef ik hem dat.
4. BADBADNOTGOOD & Ghostface Killah - Sour Soul
Als groot fan van zowel Ghost als BBNG keek ik hier smachtend naar uit. Heerlijk sfeertje op dit constante album.
0
geplaatst: 28 februari 2021, 21:22 uur
En mijn top 3:
3. Dr. Yen Lo - Days with Dr. Yen Lo
Ka gaat verder op de minimalistische tour die hij sinds The Night's Gambit is ingeslagen. Deze keer met Preservation achter de knoppen, waardoor je naast de goede verhalen ook veel obscure Chinese samples voorgeschoteld krijgt.
2. Oddisee - The Good Fight
Mijn favoriete Oddisee album. Eentje die pas echt indruk op mij maakte toen er veel gaande was in mijn leven en vanaf dat moment helemaal binnenkwam. Grown up rap met een flinke dosis menselijkheid.
1. milo - so the flies don't come
Het eerste album van Milo waarvan ik van het begin tot het eind zwaar van onder de indruk was en nog steeds ben. Waar het bij Milo al snel van de hak op de tak kan gaan, is het een uitstekende keuze geweest om te gaan voor uniformiteit in de producties, zeker als ze zo mooi zijn als die van Kenny Segal hier.
Ka gaat verder op de minimalistische tour die hij sinds The Night's Gambit is ingeslagen. Deze keer met Preservation achter de knoppen, waardoor je naast de goede verhalen ook veel obscure Chinese samples voorgeschoteld krijgt.
Mijn favoriete Oddisee album. Eentje die pas echt indruk op mij maakte toen er veel gaande was in mijn leven en vanaf dat moment helemaal binnenkwam. Grown up rap met een flinke dosis menselijkheid.
1. milo - so the flies don't come
Het eerste album van Milo waarvan ik van het begin tot het eind zwaar van onder de indruk was en nog steeds ben. Waar het bij Milo al snel van de hak op de tak kan gaan, is het een uitstekende keuze geweest om te gaan voor uniformiteit in de producties, zeker als ze zo mooi zijn als die van Kenny Segal hier.
1
geplaatst: 28 februari 2021, 22:15 uur
Had iets minder tijd om een luisterachterstand weg te werken, maar toch wel tot deze respectabele 10 gekomen.
2. Milo - So the Flies Don't Come
3. Kill The Vultures - Carnelian
4. Knxwledge - Hud Dreems
5. Dr. Yen Lo - Days With Dr. Yen Lo
6. 90 BPM - Kötülük Bizim İşimiz
7. Lil Ugly Mane - Oblivion Access
8. Earl Sweatshirt - I Don't Like Shit, I Don't Go Outside: An Album By Earl Sweatshirt
9. Oddisee - The Good Fight
10. Vince Staples - Summertime '06
2. Milo - So the Flies Don't Come
3. Kill The Vultures - Carnelian
5. Dr. Yen Lo - Days With Dr. Yen Lo
6. 90 BPM - Kötülük Bizim İşimiz
7. Lil Ugly Mane - Oblivion Access
8. Earl Sweatshirt - I Don't Like Shit, I Don't Go Outside: An Album By Earl Sweatshirt
9. Oddisee - The Good Fight
10. Vince Staples - Summertime '06
0
geplaatst: 28 februari 2021, 22:32 uur
aerobag schreef:
Hudde keuze! Moet ik nog enkele herkansingen geven.
2
geplaatst: 28 februari 2021, 22:45 uur
03. Earl Sweatshirt - I Don't Like Shit, I Don't Go Outside: An Album by Earl Sweatshirt
Wat mij betreft Earl's beste. Duister, meeslepend en coherent.
02. milo - so the flies don't come
ik ontdekte milo in 2013 met things that happen at day, maar pas vanaf deze plaat kwam hij echt mijn rotatie binnengeslopen. Zijn werk is behoorlijk verslavend gebleken en door de jaren heen enkel in mijn waardering gestegen. Het uitkomen van Purple Moonlight Pages vorig jaar (zijn beste so far) voelde een beetje als de kers op de taart (zie ook mijn stukje hier). Segal's producties hier zijn van buitencategorie en de track met Hemlock Ernst is een moderne classic.
01. Kendrick Lamar - To Pimp a Butterfly
Hier hoef ik niks meer over te zeggen. Oké, het is niet zo goed als GKMC, maar hij komt toch vrij aardig in de buurt. Buitencategorie.
Wat mij betreft Earl's beste. Duister, meeslepend en coherent.
ik ontdekte milo in 2013 met things that happen at day, maar pas vanaf deze plaat kwam hij echt mijn rotatie binnengeslopen. Zijn werk is behoorlijk verslavend gebleken en door de jaren heen enkel in mijn waardering gestegen. Het uitkomen van Purple Moonlight Pages vorig jaar (zijn beste so far) voelde een beetje als de kers op de taart (zie ook mijn stukje hier). Segal's producties hier zijn van buitencategorie en de track met Hemlock Ernst is een moderne classic.
Hier hoef ik niks meer over te zeggen. Oké, het is niet zo goed als GKMC, maar hij komt toch vrij aardig in de buurt. Buitencategorie.
1
geplaatst: 28 februari 2021, 23:00 uur
En het overzichtje voor onze eigen Bill Murray.
03. Earl Sweatshirt - I Don't Like Shit, I Don't Go Outside: An Album by Earl Sweatshirt
06. Rodrigo Ogi - R Á!
10. Vivians - Vivians
06. Rodrigo Ogi - R Á!
10. Vivians - Vivians
3
geplaatst: 1 maart 2021, 08:53 uur
Dit topic wordt wel steeds moeilijker voor me, zoals sommige die mijn muzieke trip bladiebla hebben gelezen zullen weten: Pete heeft een hele poos heel wat minder geluisterd! Moeilijker dus om een goede afweging te maken en ik ga niet 100 albums luisteren in een week om een lijst accuraat te laten zijn. In ieder geval, ik doe het zo goed mogelijk en ja hoor daar is die weer: ik kan niet wachten op 2014...Eigenlijk geen flauw idee wat er toen uit kwam, maar ik ga straks alvast een selectie maken met de dingen die ik in mijn files heb staan. Ook propjes voor iedereen die telkens weer zo enthousiast een jaarlijstje in levert. Hopelijk doen jullie dat ook als we straks in de 90s raken dat het dan niet doodbloedt, juist in de beste periode die Hip Hop ooit kende...
1
geplaatst: 1 maart 2021, 08:55 uur
Ik kijk al een hele tijd uit naar de 90's- en 80's-reeks. Bij die laatste zal ik niet te veel kunnen toevoegen, maar de tips die we kunnen oppikken dan... 

1
geplaatst: 1 maart 2021, 09:00 uur
bennerd schreef:
Ik kijk al een hele tijd uit naar de 90's- en 80's-reeks. Bij die laatste zal ik niet te veel kunnen toevoegen, maar de tips die we kunnen oppikken dan...
Ik raak al lichtjes opgewonden als ik aan 1988 denk!
1
geplaatst: 1 maart 2021, 10:05 uur
De 90’s kunnen wat mij betreft niet snel genoeg aan bod zijn. Ook erg benieuwd naar de 80’s maar meer omdat, op dingen als Eric B & Rakim, Kane, EPMD en een handjevol anderen na, die me nooit echt hebben kunnen grijpen en hoop dat daar nog verandering in komt.
1
geplaatst: 1 maart 2021, 10:10 uur
Persoonlijke top 10 in vogelvlucht:
9. MED / Blu /Madlib - Bad Neighbor
6. L’Orange & Jeremiah Jae - The Night Took Us in Like Family
4. Badbadnotgood & Ghostface Killah - Sour Soul
1. milo - so the flies don’t come
9. MED / Blu /Madlib - Bad Neighbor
6. L’Orange & Jeremiah Jae - The Night Took Us in Like Family
4. Badbadnotgood & Ghostface Killah - Sour Soul
1. milo - so the flies don’t come
4
zaaf
geplaatst: 1 maart 2021, 12:21 uur
JayM schreef:
De 90’s kunnen wat mij betreft niet snel genoeg aan bod zijn. Ook erg benieuwd naar de 80’s maar meer omdat, op dingen als Eric B & Rakim, Kane, EPMD en een handjevol anderen na, die me nooit echt hebben kunnen grijpen en hoop dat daar nog verandering in komt.
die jaren zero he... die kunnen ons toch allemaal gestolen worden! De 90’s kunnen wat mij betreft niet snel genoeg aan bod zijn. Ook erg benieuwd naar de 80’s maar meer omdat, op dingen als Eric B & Rakim, Kane, EPMD en een handjevol anderen na, die me nooit echt hebben kunnen grijpen en hoop dat daar nog verandering in komt.
DOOM, EL-P / Cannibal Ox, Masta Ace, CYNE, Roots, CunninLynguists, Deltron, Mos Def, Opgezwolle, Slum Village, PUTS, POS, Sadistik, OutKast, Madvillain, Jurassic 5, Edan, Clipse, Atmosphere, Brother Ali, IK MOET ER NIET AAN DENKEN!!
* denotes required fields.