MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)

zoeken in:
zaaf
en deez' ook niet

Farazi V Kayra - Hayalet Islığı
Ghostface Killah & Adrian Younge - Twelve Reasons To Die
Run the Jewels - Run the Jewels
Sadistik - Flowers For my Father
YAYAYI - YAYAYI

en nog veel meer niet, misschien nog wel mooier dan Weezy

Ik zal 's aftrappen met m'n nummers 10 en 9 voor 2013.

10. Quasimoto - Yessir Whatever
Kreeg naar mijn idee wat weinig aandacht, maar ik vond het een aardige voltreffer deze comeback van Lord Quas. Hele karakter blijft te vet natuurlijk en hier stonden voor mij wel een paar knallers op zoals Catchin' the vibe.

9. Oddisee - Tangible Dream
Een van mijn favoriete releases van Oddisee vol oprechte hiphop waar je vrij snel mee kunt relaten. Het zou je buurman kunnen zijn zeg maar, ook wel eens tof. En zeer vaardige producer en MC ook gewoon. Bijvoorbeeld Own appeal, altijd heerlijk luistervoer.

Nr.4 schreef:
Ik zal 's aftrappen met m'n nummers 10 en 9 voor 2013.

10. Quasimoto - Yessir Whatever
Kreeg naar mijn idee wat weinig aandacht, maar ik vond het een aardige voltreffer deze comeback van Lord Quas. Hele karakter blijft te vet natuurlijk en hier stonden voor mij wel een paar knallers op zoals Catchin' the vibe.

Helemaal niets mis met Lord Quas, maar ik had zoiets van: Heb ik deze release dan gemist...Opgezocht: en het is gewoon een compilatie volgens mij. Anyway je opent sterk met deze 2 albums! Moet zelf nog even de puntjes op de i zetten en dan volg ik ook.

Puntjes gezet en we beginnen met de Honorable Mentions:

Epidemic - Somethin' For Tha Listeners
Kid Tsu - The Chase
Durag Dynasty - 360 Waves
7 G.E.M.S. - Golden Era Music Sciences
Black Milk - No Poison, No Paradise
Alchemist & Prodigy - Albert Einstein
Ill Bill - The Grimy Awards
Adrien Younge presents Ghostface Killah - 12 Reasons To Die
R.A. The Rugged Man - Legends Never Die
J-Zone - Peter Pan Paradise
Viro The Virus - Future Trauma
DJ Dister - Roll Wit Dis

Triple post dan maar...

Top 10:

1. Czarface - Czarface
2. Awon & Phoniks - Return To The Golden Era
3. Demigodz - KILLmatic
4. DJ Format & Phill Most Chill - The Foremost
5. Oddisee - Tangible Dream
6. The Doppelgangaz - Hark
7. Ugly Heroes - Ugly Heroes
8. uMaNg - The Revisited
9. Qwel & Maker - Beautiful Raw
10. Paranom & Purpose - Life Outside The Frame

Edit: Als ik die top 10 en HM's bekijk: DAYUM, sterkste jaar wat we tot nu toe gehad hebben!

8. Ugly Heroes - Ugly Heroes
Van alle rappers waar Apollo Brown een album mee heeft gemaakt vind ik Red Pill (nu Chris Orrick) en Verbal Kent denk ik het minste. Toch houd ik van deze plaat. AB producties en raps vanuit het oogpunt van de ploeterende 'gewone' man vormen samen een dik geheel (check Desperate).

7. Run The Jewels - Run The Jewels
Af en toe wat producties die me minder liggen, maar een sterke aftrap van de RTJ albums met een paar klappers en een voor mij classic afsluitende track met A Christmas Fucking Miracle. Het werd hierna alleen maar beter overigens in mijn ogen.

zaaf
10. De Jeugd Van Tegenwoordig - Ja Natúúrlijk'
Met kop en schouders de sterkste van de Jeugd. Bron op zijn best en de jongens zijn zowaar af en toe serieus.

9. Ağaçkakan - Uyuyan Adam
Sterke Turkse rapper, op iets lossere beats dan we uit Turkije gewend zijn. Dit is zijn debuut, en ik ervaar een goede replay value.

Bij deze mijn top van 2013:

30. Chance the Rapper - Acid Rap
29. Drake - Nothing Was the Same
28. Kenichiro Nishihara - First Impressions
27. Tyler, the Creator - Wolf
26. Sluwe Voszz - Spiegelbeeld
25. Earl Sweatshirt - Doris
24. Quasimoto - Yessir Whatever
23. Great Minds - Great Minds
22. Childish Gambino - Because the Internet
21. Danny Brown - Old

20. J. Cole - Born Sinner
19. Deltron 3030 - Event 2
18. Ill Bill - The Grimy Awards
17. Vince Staples & Larry Fisherman - Stolen Youth
16. Black Milk - No Poison No Paradise
15. Mac Miller - Watching Movies with the Sound Off
14. Ka - The Night's Gambit
13. A$AP Rocky - Long. Live. A$AP
12. milo - things that happen at day
11. Kratos Himself - A Town Called Imaginarium

10. R.A. the Rugged Man - Legends Never Die
9. Shad - Flying Colours
8. Kanye West - Yeezus
7. Death Grips - Government Plates
6. Adrian Younge & Ghostface Killah - Twelve Reasons to Die
5. milo - things that happen at night
4. The Doppelgangaz - Hark
3. Young Fathers - TAPE TWO
2. Sadistik - Flowers for My Father
1. Run the Jewels - Run the Jewels

1. Drake - Nothing Was the Same
2. Prodigy & Alchemist - Albert Einstein
3. Death Grips - Government Plates
4. Big K.R.I.T. - King Remembered in Time
5. Action Bronson - Blue Chips 2
6. Run the Jewels - Run the Jewels
7. Juicy J - Stay Trippy
8. The Doppelgangaz - Hark
9. Danny Brown - Old
10. Chance the Rapper - Acid Rap

Ja, toch Drake op 1. Alle tien leuke platen, maar ook geen grote toppers dat jaar.

1. Drake - Nothing Was the Same
2. Shad - Flying Colours
3. Adrian Younge & Ghostface Killah - Twelve Reasons to Die
4. Deltron 3030 - Event 2
5. Oddisee - Tangible Dream
6. R.A. the Rugged Man - Legends Never Die
7. G.E.M.S. - Golden Era Music Sciences
8. CZARFACE - CZARFACE
9. Run the Jewels - Run the Jewels
10. Ugly Heroes - Ugly Heroes

Nothing Was the Same is voor mij samen met My Beautiful Dark Twisted Fantasy en Good Kid, M.A.A.D City wel de perfectie van goed uitgewerkte commerciële hiphop. Wat een ontzettend goede plaat. In die periode zat mijn rugzak flink strak en wou ik niks van al die commerciële 'rotzooi' weten. Tot ik een interview had met Brainpower en we na afloop nog wat zaten na te praten over vergeten pareltjes uit de Golden Era. Toen begon ie opeens over Drake en zijn nieuwe album en hoe geniaal elk detail daarvan in elkaar zat. Ik dacht dat ie gek was geworden. Het was voor mij een omkeer in mijn kijk naar commerciële hiphop, wat is dit een fantastische plaat die alles in zich heeft. Overigens wel de enige plaats van Drake die ik echt kan waarderen.

Verder enorme shoutout naar Shad, zojuist weer eens Flying Colours opgezet en de kwaliteit en creativiteit daarvan is ongekend. Overigens zijn er een groot aantal harde EP's uitgekomen in 2013 die ik hier toch wel even wil noemen omdat die zo in de Top 10 hadden gekund:
Binary Star - Binary Star EP
Joey Bada$$ - Summer Knights EP
Action Bronson - Saaab Stories
Cannibal Ox - Gotham

De lijst net niet gehaald:

Adrian Younge & Ghostface Killah - Twelve Reasons to Die
Emskee & E The 5th. - The Marc Smith LP
Armand Hammer - Race Music
7 G.E.M.S. – Golden Era Music Sciences
Quasimoto - Yessir Whatever

zaaf
En nog meer luchtigheid!

8. Rizzle Kicks - Roaring 20s
Speels! Lekker! Poppy, jahaa, nou en? Ik luister er vaak naar en dat doet me evenzovaak goed.

7. Devon Hendryx - The Ghost Pop Tape
Fijne mixtape van JPEG avant la lettre. Laid back, met af en toe wat gekkigheid.

panjoe (moderator)
In mijn eerste 2 jaar hier, dus tot 2011 zo'n beetje, luisterde ik bijna uitsluitend hiphop. Daarna ben ik ver alle kanten op gewaaid qua smaak, en heb ik me amper nog op het genre gefocust - zeker als het op volledige albums aankwam. Waarschijnlijk zal ik in de periode 1995-2010 ieder jaar wel gemakkelijk 10 albums kunnen selecteren, maar voor 2013 hou ik het maar bij een top-5:

1. Young Fathers - TAPE TWO
2. Run the Jewels - Run the Jewels
3. Danny Brown - Old
4. The Doppelgangaz - Hark
5. Deltron 3030 - Event 2

6. Black Milk - No Poison No Paradise
Het werd zeker vanaf dit album wat minder rechttoe rechtaan bij Black Milk, maar dat meer experimenteren van hem na eerder vooral op soulsamples gebaseerde bangers te hebben geproduceerd kan ik ook zeker wel waarderen. Het tweeluik Sunday's Best / Monday's Worst is altijd mijn favoriet gebleven en dat klinkt voor mijn gevoel wel wat meer naar Black Milk zoals we 'm hebben leren kennen.

5. Ghostface Killah & Adrian Younge - Twelve Reasons To Die
Wat je noemt een album dat een geheel vormt. Een van de redenen waarom ik altijd een luisteraar zal blijven die op albums gericht is; de mogelijkheid om zo'n kunstwerk te maken. Lijp verhaal verder haha, creatieve geesten aan het werk zullen we maar zeggen. Ghostface is sowieso een van mijn alltime favoriete MC's en in deze jaren combineerde hij productiviteit aan kwaliteit, erg fijne combi met de funky/soulvolle muziek van Adrian Younge.

zaaf schreef:

Farazi V Kayra - Hayalet Islığı

hoezo niet

jordidj1 schreef:
(quote)

hoezo niet

Omdat! (Ik antwoord even voor mijn mede oude grote, ruwe mannenhanden-broeder)

2013:

1. Oddisee - Tangible Dream
2. Tanya Morgan - Rubber Souls
3. Quasimoto - Yessir Whatever
4. Run the Jewels - Run the Jewels
5. Jonwayne - Rap Album On
6. Tyler, the Creator - Wolf
7. Raashan Ahmad - Ceremony
8. Adrian Younge & Ghostface Killah - Twelve Reasons to Die
9. Ka - The Night's Gambit
10. Black Milk - No Poison, No Paradise

zaaf
6. RetcH - Polo Sporting Goods
De boombapste van RetcH en een erg tof album. Gangstarap optima forma.

5. Childish Gambino - Because The Internet
Prachtig projectje weer van Donald. Niet al te vrolijk, maar ik ben zeer onder de indruk van thematiek en creativiteit.

Rene1979
Hier dan ook mijn 2013 lijst.
Wederom geen 5jes... Die waren ook erg schaars in deze jaren.
Wel een aantal fijne platen:

1. Awon & Phoniks - Return to the Golden Era
2. Ugly Heroes - Ugly Heroes
3. Adrian Younge & Ghostface Killah - Twelve Reasons to Die
4. Shad - Flying Colours
5. Black Milk - No Poison No Paradise
6. DJ Format & Phill Most Chill - The Foremost
7. Great Minds - Great Minds
8. Ka - The Night's Gambit
9. Denmark Vessey & Scud One - Cult Classic
10. Paranom & Purpose - Life Outside the Frame

Harderwiek schreef:
Nothing Was the Same is voor mij samen met My Beautiful Dark Twisted Fantasy en Good Kid, M.A.A.D City wel de perfectie van goed uitgewerkte commerciële hiphop. Wat een ontzettend goede plaat. In die periode zat mijn rugzak flink strak en wou ik niks van al die commerciële 'rotzooi' weten. Tot ik een interview had met Brainpower en we na afloop nog wat zaten na te praten over vergeten pareltjes uit de Golden Era. Toen begon ie opeens over Drake en zijn nieuwe album en hoe geniaal elk detail daarvan in elkaar zat. Ik dacht dat ie gek was geworden. Het was voor mij een omkeer in mijn kijk naar commerciële hiphop, wat is dit een fantastische plaat die alles in zich heeft. Overigens wel de enige plaats van Drake die ik echt kan waarderen.

Gert-Jan (ff interessant doen) zou wel een verdomde sterk verhaal moeten houden mijns inziens, maar daar ik Brain uitermate respecteer qua knowledge en persoon ga ook ik het een extra kans geven. Aan de andere kant, Kanye's en K-Dot's album die je noemde doen het ook niet voor mij. Ik zet het een keer op en laat het op me af komen...

Goh, lastig jaar - vond het lastig om deze top-10 te rankschikken. Bij sommige van deze jaarlijstjes heb ik er niet zo moeite mee, maar in dit jaar zou ik nog een tijdje kunnen shufflen omdat het allemaal zo dichtbij elkaar ligt.

10. Sol - Eyes Open (Bandcamp)
09. Shad - Flying Colours
08. Jonwayne - Rap Album One
07. Run the Jewels - Run the Jewels
06. Young Fathers - TAPE TWO
05. Flume - Flume
Is dit hiphop? Op MuMe valt dit album onder de classificatie, dus ik tel 'm mee. Instrumental albums zijn niet zo aan mij besteed, maar Flume kan ik goed hebben. De bonus tracks op Disc 2 - waar wel op de instrumentals wordt gerapt - zijn ook goed te pruimen! Uitschieter is natuurlijk Flume's remix van You and Me.
04. YC the Cynic - GNK
Erg sterk album van Kemba, toen nog onder de moniker YC the Cynic. De beats zijn van constant hoog niveau, en YC is erg op dreef met sterke teksten. Een track als Molotovs At Poseidon laat toch wel zien wat YC in z'n mars heeft.
03. Danny Brown - Old
Geweldig album van Danny Brown, alhoewel ik wel in de mood moet zijn om deze op te zetten. Danny switcht van introspectief naar harde-party modus. Tracks als Dip en Kush Coma waren live erg hard.
02. Qwel & Maker - Beautiful Raw
Qwel & Maker zijn fantastisch duo... Naar mijn beste weten is dit hun laatste album samen. Als je de ietwat scherpe stem van Qwel kan hebben, is dit album zonder meer een aanrader.
01. Deca - The Ocean
Ja ja, daar is ie weer - Deca, naar mijn bescheiden mening de meest overlooked MC van de laatste jaren. Ook op dit album zijn weel veel complexe rijmschema's en abstracte teksten met veel symboliek te vinden.

10. Epidemic - Somethin' for tha Listeners
Constant album vol fijne jazzy boombap.

9. milo - things that happen at day / night
Niet helemaal volgens de regels, maar de fysieke release bevat beide ep’s op 1 plaat, dus zo luister ik hem ook altijd. Milo op indie-pop samples van o.a. Warpaint gaat er hier goed in.

8. Oddisee - The Beauty in All
Tangible Dream is zeker dope, maar The Beauty in All is mijn go-to soundtrack tijdens vele lange autotrips en chill momenten.

7. Billy Woods - Dour Candy
Woods over de heerlijke beats van Blockhead met af en toe wat hulp zoals hier door Aesop Rock.

6. The Doppelgangaz - Hark
Doppel gaat na hun magnus opus ongestoord verder met kwaliteit droppen.

5. Ugly Heroes - Ugly Heroes
Dit blijft één van mijn favoriete Apollo Brown samenwerkingen. Heerlijk laidback album wat live ook erg goed beviel.

4. Awon & Phoniks - Return to the Golden Era
Het album wat Awon, Phoniks en later Anti-Lilly bij mij op de kaart zette en sindsdien elk project van hen grijs draai.

3. L'Orange & Stik Figa - The City Under the City
Misschien wel het album met L’Orange’s rauwste beats. Ik ga er lekker op.

2. Ka - The Night's Gambit
Het zal ondertussen geen verrassing meer zijn dat ik een enorme Ka-fan ben. Zodra de opener van start gaat ben ik weer verkocht.

1. Black Milk - No Poison No Paradise
Het album waar Black Milk zijn producer’s rol met wat rap on the side definitief ontgroeide en zich vestigde als artiest. Hij experimenteert hier een stuk meer en die donkere ondertoon die over dit album hangt vind ik heel tof.

zaaf
4. Ka - The Night's Gambit
Voor mij is dit Kaseem's beste. Het album klinkt goed, redelijk gevarieerd ook nog en de teksten zijn op hoog niveau.

3. Black Milk - No Poison No Paradise
Zoveelste goede album van Black Milk. Vooral de beats shinen enorm, een genot om naar te luisteren.

4. L'Orange & Stik Figa - The City Under The City
Erg goed weer hoe L'Orange een meeslepend en origineel geheel neerzet. Stik Figa heb ik eigenlijk nooit gevolgd verder, maar toont zich op deze een zeer vaardige MC.

3. Great Minds - Great Minds
Hoewel er wat meer pit in deze plaat had gemogen, is de combi Sticks en Winne voor mij goud. Jiggy altijd net wat minder gevonden, maar toch ook een prima aanvulling. Veruit het tofste uit NL van dit jaar en sowieso een van de betere releases uit 2013.

zaaf
2. Kanye West - Yeezus
Plaat waarmee Kanye (op termijn weliswaar) zijn comeback maakte. Bij mij. Ik was behoorlijk op hem uitgekeken, maar Yeezus gaf weer wat liefde.

1. Mac Miller - Watching Movies With the Sound Off
Zeer sterk album van Mac, met, ondanks diverse producers zeker een coherent geluid. Flinke stap voorwaarts voor hem.

Kortom, 2013 was een goed hiphopjaar, maar zonder uitschieters voor mij.

zaaf
2013opsom
1. Mac Miller - Watching Movies With the Sound Off
2. Kanye West - Yeezus
3. Black Milk - No Poison No Paradise
4. Ka - The Night's Gambit
5. Childish Gambino - Because The Internet
6. RetcH - Polo Sporting Goods
7. Devon Hendryx - The Ghost Pop Tape
8. Rizzle Kicks - Roaring 20s
9. Ağaçkakan - Uyuyan Adam
10. De Jeugd Van Tegenwoordig - Ja Natúúrlijk'

Nr.4 schreef:
4. L'Orange & Stik Figa - The City Under The City
Erg goed weer hoe L'Orange een meeslepend en origineel geheel neerzet. Stik Figa heb ik eigenlijk nooit gevolgd verder, maar toont zich op deze een zeer vaardige MC.

3. Great Minds - Great Minds
Hoewel er wat meer pit in deze plaat had gemogen, is de combi Sticks en Winne voor mij goud. Jiggy altijd net wat minder gevonden, maar toch ook een prima aanvulling. Veruit het tofste uit NL van dit jaar en sowieso een van de betere releases uit 2013.

Ik zet NL-talige rap niet in dit soort lijsten, vind dat een beetje als Hip Hop met andere genre's vergelijken... Het voelt heel anders, kan het niet. Dat album van Great Minds is zo fucking dope though!

HM:
Ağaçkakan - Uyuyan Adam
Billy Woods - Dour Candy
clipping. - Midcity
Daoko - Gravity
Death Grips - Government Plates
Deca - The Ocean
Devon Hendryx - The Ghost Pop Tape
The Koreatown Oddity - No Health Insurance
milo - cavalcade
Quasimoto - Yessir Whatever
Sammus - Prime
Run the Jewels - Run the Jewels
The Uncluded - Hokey Fright

EP:
01. Young Fathers - TAPE TWO
02. milo - things that happen at day
03. deM atlaS - Charle Brwn EP
04. milo - things that happen at night
05. clipping. - clipping.

ForWhomThePeteTolls schreef:
(quote)

Ik zet NL-talige rap niet in dit soort lijsten, vind dat een beetje als Hip Hop met andere genre's vergelijken... Het voelt heel anders, kan het niet. Dat album van Great Minds is zo fucking dope though!

Kan ik me ook wel weer iets bij voorstellen, maar die paar NL releases per jaar die me boeien plaats ik er meestal toch maar gewoon tussen.

Eigenzinnige nummers 1 en 2 dit jaar. Houd van die gasten die hun eigen lane hebben gecreëerd en daar lekker hun eigen ding in doen.

2. The Doppelgangaz - HARK
Ben sowieso fan van de Gangaz en dan behoort HARK wel tot mijn favoriete releases van ze. Keihard album. Living that smang life, knowing that your living ain't right. Die hele gore lowlife attitude van ze vind ik geniaal.

1. Ka - The Night's Gambit
Veel losse tracks van deze komen standaard voorbij in m'n favorieten playlist, maar is vooral als geheel maximaal genieten. Minimalistische hiphop maar tegelijkertijd enorm rijk en sfeervol. Altijd beetje creepy in het donker luisteren is helemaal mooi.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:17 uur

geplaatst: vandaag om 14:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.