MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1001 albums die je moet horen voor je sterft!

zoeken in:
John Lennon - Imagine vind ik nog wat minder dan John Lennon / Plastic Ono Band. Al staan er ook weer een paar klassiekers op, de rest is niet veel soeps.
Paul McCartney blijkt toch mijn favoriete Beatle. Lennon krijgt zilver en Harrison brons.

3,0*

Tussenstand: 0 (verlanglijstje), 20 (gekocht), 64 (reeds in bezit)

----------------

https://www.musicmeter.nl/images/cover/4000/4798.300.jpg?cb=1496502504

217. The Beach Boys - Surf's Up (1971)

"Ecologisch gejammer", "klinkt eerder psychotisch dan geniaal", "mist doel", staat onder andere bij dit album te lezen. Die JDi is duidelijk een kritisch criticus.
"De grillige halfbriljante tocht gaat voort op de rest van het album". Wellicht dat Je het daarom toch moet beluisteren voor je sterft. Ongetwijfeld een fijnere bezigheid dan dit lullige kwartleuke boek lezen.

Na het zien van Carole King: Natural Woman ben ik toch wat enthousiaster geworden over het eigen album van deze zingende huisvrouw/componiste. Vooral So Far Away vind ik prachtig.

The Beach Boys - Surf's Up. Prachtig album dat al een hele tijd in mijn collectie zit, nu eindelijk eens beter beluisterd. In mijn oren is het allemaal net wat minder magisch dan Pet Sounds maar toch wel erg mooi. Mijn favoriete nummers; Don't Go Near the Water, Long Promised Road en Surf's Up.

4,5*

Tussenstand: 0 (verlanglijstje), 20 (gekocht), 65 (reeds in bezit)

----------------

https://www.musicmeter.nl/images/cover/2000/2409.300.jpg?cb=1496100282

218. Yes - Fragile (1971)

De ambitie met dit album was de sound moderniseren en de beste band van de wereld worden. Zowel in Engeland als in de VS haalde het de top 10. Volgens Jon Anderson het bewijs dat 'Yes een op mensen gerichte band is'. Al moeten ze wel van complexe muziek houden.

Yes - Fragile vind ik net als het debuut beter dan de twee Yes albums die ik heb (Talk en Tormato) maar niet goed genoeg om mij enthousiast te maken. Op zich hou ik wel van complexe muziek maar prog neigt snel pretentieus te klinken. Dat woord kwam in me op bij het stukje Yes goes classic.

3,5*

Tussenstand: 0 (verlanglijstje), 20 (gekocht), 65 (reeds in bezit)

----------------

https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/218.300.jpg

219. The Doors - L.A. Woman (1971)

De ondergang leek nabij maar The Doors wisten vriend en vijand te verrassen met het ijzersterke L.A. Woman. Minder acid, meer alcohol. De tandem Jerry Scheff en Marc Benno vormt de ritmesectie waardoor de sound vetter en strakker is dan ooit. Naast een knaller als de titelsong is er ook de klassieker Riders on the Storm, een zeven minuten lang meanderende epic waarmee Jim Morrison afscheid neemt. Voorgoed.

The Doors - L.A. Woman begint en eindigt ijzersterk. Verder valt ook nog het titelnummer op. De rest kan mij minder bekoren. Misschien was iets minder alcohol goed geweest want Jim Morrison klinkt soms een beetje dronken en helaas zit zijn stem meestal vooraan in de mix. Niet dat ik dit nu een slecht album vind, maar ik doe er toch een halve ster af.

4,0*

Tussenstand: 0 (verlanglijstje), 20 (gekocht), 66 (reeds in bezit)

----------------

https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/892.300.jpg

220. Can - Tago Mago (1971)

Ik heb meer dan 5000 albums maar daar zit niets van Can tussen. Het kan alle kanten uit met muziek die in het hokje Rock / Avant-Garde wordt gestoken. Als ik de tekst in het boek lees vrees ik het ergste. En helemaal als ik lees wat Alicia bij het album schreef:
Ik heb de Can platen al jaren niet meer gehoord en ik vermoed dat - na het (her)beluisteren van deze Tago Mago - dit niet meer zal gaan gebeuren. Ik kwam er toentertijd al niet doorheen en potjandosie... het lukte mij vandaag dus (bijna) wéér niet.
Het maakt me tegelijk wel nieuwsgierig

zaaf
Ben benieuwd wat je ervan vindt

Can - Tago Mago. Experimenteel wordt dit genoemd. Volgens mij een ander woord voor probeersel. De eerste paar nummers kunnen ermee door vind ik, maar het gaat al snel van kwaad naar erger. Na een vijftal minuten Halleluwah ben ik stukjes vooruit gaan zappen, waarbij telkens bevestigd werd dat ik hier geen 75 minuten aan wilde verspillen.
Ik hoor wel potentieel maar het lijkt alsof Can vergeten is nummers te maken. Of er gewoon geen zin in had. Dat hoeft natuurlijk ook niet. En ik hoef er gelukkig niet naar te luisteren.
Het verbaast mij wel echt dat dit album zo hoog scoort met relatief veel stemmen. Het staat dan wel niet in de Top 250, maar zoeken op 4,08 en 331 stemmen levert minder dan 250 resultaten op.

En ik heb er minder dan 2,5* voor over.

Tussenstand: 0 (verlanglijstje), 20 (gekocht), 66 (reeds in bezit)

----------------

https://www.musicmeter.nl/images/cover/25000/25545.300.jpg?cb=1498817091

221. Elton John - Madman Across the Water (1971)

Elton John was begin jaren zeventig enorm productief zonder dat dit ten koste ging van de kwaliteit. Hoewel Madman Across the Water geen grote hitsingles bevat stond het album bijna een jaar lang in de Amerikaanse toplijsten.
Nochtans is de muziek niet commercieel van opzet. De nummers zijn relatief lang en ietwat progressief, waabij strijkers de sound rijkelijk vullen.
"Waar dit album mij nog steeds het meest aan doet denken is simpelweg [...] in LA over de snelweg rijden en naar de autoradio luisteren." (Bernie Taupin, 1992)

zaaf
Kronos schreef:
Can - Tago Mago. Experimenteel wordt dit genoemd. Volgens mij een ander woord voor probeersel. De eerste paar nummers kunnen ermee door vind ik, maar het gaat al snel van kwaad naar erger. Na een vijftal minuten Halleluwah ben ik stukjes vooruit gaan zappen, waarbij telkens bevestigd werd dat ik hier geen 75 minuten aan wilde verspillen.
Ik hoor wel potentieel maar het lijkt alsof Can vergeten is nummers te maken. Of er gewoon geen zin in had. Dat hoeft natuurlijk ook niet. En ik hoef er gelukkig niet naar te luisteren.

En ik heb er minder dan 2,5* voor over.
Kan me de eerste reactie voorstellen. Was bij mij niet zo heel erg anders, al werd ik wel meteen gegrepen door het drumwerk. Je moet een beetje in de trance komen om te waarderen vlgs mij.
Misschien geef je het later nog een kans, of is die manier van luisteren gewoon niet jouw manier.

Ik geloof niet dat het zinvol is de onbekende albums als 'n hitparade af te werken; 1x luisteren, bij Tago Mago zelfs vooruit skippen, en hup, beoordelen. We weten volgens mij allemaal dat de mooiste albums zich vaak pas na meerdere luisterbeurten en de nodige aandacht aan je openbaren. Can's Tago Mago is daar een van de zeer vele voorbeelden van.

zaaf schreef:
Kan me de eerste reactie voorstellen. Was bij mij niet zo heel erg anders, al werd ik wel meteen gegrepen door het drumwerk. Je moet een beetje in de trance komen om te waarderen vlgs mij.
Misschien geef je het later nog een kans, of is die manier van luisteren gewoon niet jouw manier.

Het drumwerk heeft wel iets. Maar ik werd nergens door gegrepen. Ik kan mij, als in een trance, zeker wel laten meeslepen door muziek. Maar als ik er geen klik mee heb is de kans klein dat ik het een tweede kans geef. Dat zou anders geweest zijn als ik in 1971 al mijn zakgeld aan de lp had uitgegeven.

Tony schreef:
Ik geloof niet dat het zinvol is de onbekende albums als 'n hitparade af te werken; 1x luisteren, bij Tago Mago zelfs vooruit skippen, en hup, beoordelen. We weten volgens mij allemaal dat de mooiste albums zich vaak pas na meerdere luisterbeurten en de nodige aandacht aan je openbaren.

Zinvol? Ik neem dit boek niet door omdat het zinvol zou zijn maar gewoon omdat ik er zin in heb. En die zin zou me snel ontgaan als ik tegen mijn zin naar muziek ga zitten luisteren.
Natuurlijk vragen sommige albums meerdere luisterbeurten. Maar volgens mij weten we ook allemaal dat muzieksmaak vooral in de jonge jaren wordt gevormd. Krautrock heeft mij nooit aangesproken.

Elton John - Madman Across the Water. Nog niet lang geleden ontdekt, maar dit is absoluut een van de betere albums van Elton John. Pas de afgelopen jaren ben ik zijn oudere albums gaan aanschaffen. Yellow Brick Road blijft mijn favoriet, Madman is een goede tweede. Duidelijk niet gericht op het maken van hits is dit een sterk album als geheel. Het gebruik van strijkers maakt het ietwat bombastisch maar zonder echt kitscherig te worden.

4,5*

Tussenstand: 0 (verlanglijstje), 20 (gekocht), 67 (reeds in bezit)

----------------

https://www.musicmeter.nl/images/cover/45000/45002.300.jpg?cb=1488238728

222. Dolly Parton - Coat of Many Colors (1971)

Toen Dolly Parton in 1965 in Nashville aankwam had ze meteen een contract en binnen de twee jaar een hit. Met het album Coat of Many Colors bewees Parton zich ook als liedjesschrijfster. De nummers gaan vooral over de armoede waarin ze opgroeide. "Terugkijken op die goede oude tijd, toen het nog slecht ging", zei ze erover.
Het is vooral een warme herinnering. Zo verwijst de albumtitel naar een jas die haar moeder liefdevol uit oude lappen stof voor de kleine Dolly maakte.
Veel blanke arbeiders op het platteland voelden zich steeds meer vervreemd van pop- en rockmuziek. Het karakter van Coat of Many Colors sprak hen veel meer aan. Ook critici waren vol lof.

Dolly Parton - Coat of Many Colors. Tja, Dolly Parton lijkt me een sympathieke dame. Ze heeft een unieke stem die je moet liggen. Samen met Emmylou en Linda vind ik het mooi maar verder ben ik er niet echt fan van. Ook door het soort van gladde country dat ze meestal brengt.
Here I Am en Just As Good As Gone zijn sterk, maar ook dit hoog gewaardeerde album ontstijgt voor mij soms nauwelijks het niveau van variété: Everybody take your brother's hand and sing my song with me. La la la la la la la la la la la la. Doet me denken aan een te warme zaal vol oudjes en te luide country muziek.
Niets dan respect voor Dolly, maar ik hou meer van Patsy.

3,0*

----------------

https://www.musicmeter.nl/images/cover/4000/4366.300.jpg?cb=1497111869

223. Don McLean - American Pie (1971)

Met onrechtstreekse verwijzingen naar Dylan, Jagger en The Beatles is American Pie een soort van treurzang over de voorbije decennia. Het titelnummer gaat over het vliegtuigongeluk waarbij Buddy Holly om het leven kwam. Een epos van dik acht minuten dat een echte hit werd in de VS. Het grote succes overschaduwde onterecht de tweede single, over Vincent van Gogh die zijn oor afsneed.

Don McLean - American Pie. Het zou natuurlijk leuk zijn hier weer eens een lovend bericht te schrijven maar dat gaat niet lukken. American Pie heb ik altijd een vreselijk nummer gevonden. En nu ik het aandachtig heb beluisterd is dat nog verergerd. Het debuut van Don McLean kocht ik enkele jaren geleden op lp in de kringloop. Niet bijzonder maar geen onaardig album. Deze opvolger ook niet, behalve dan dat titelnummer.

2,5*

----------------

https://www.musicmeter.nl/images/cover/4000/4862.300.jpg?cb=1488819292

224. Emerson, Lake & Palmer - Tarkus (1971)

Bij het album wordt een link gedeeld naar een interview. Interessanter dan de tekst in het boek (en bespaart mij wat schrijfwerk).

Interview: Keith Emerson talks ELP's Tarkus track-by-track | MusicRadar

Na een interessant tv programma over waarom Sgt. Pepper zo geniaal is ben ik (weer) wat in de ban geraakt van dat album dus probeer ik meer uit van The Beatles. I Want You (She's So Heavy) is ook geweldig en had ik nog nergens op lp of cd. Waarschijnlijk krijg ik er spijt van maar zonet Abbey Road gekocht.

Tussenstand: 0 (verlanglijstje), 21 (gekocht), 67 (reeds in bezit)

Dat programma heb ik ook gezien. Ondanks dat ik Pepper een goed album vind, ging ik zowat over mijn nek van al die superlatieven.

Geen idee of het over hetzelfde programma gaat spinout, maar het kwistig strooien met superlatieven zie je vaker in 'rockumentaries'.
Wat mij in dit geval wel boeide waren de analyses en uitleg hoe bepaalde zaken opgenomen waren. Dat geeft de muziek toch een extra dimensie.

De Britse componist van musicals, koormuziek en muziek voor televisie Howard Goodall ontleedt minutieus onsterfelijke songs als 'A Day in the Life', 'Lucy in the Sky with Diamonds' en 'Lovely Rita', en legt uit waarom 'Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band' één van de meest vernieuwende en invloedrijke albums aller tijden is.

Sgt. Pepper's Musical Revolution

Dat is het programma dat ik ook gezien heb.

Wat mij in rockumentaries het meest ergert zijn interviews met interessantdoenerij van lieden die 'erbij waren'. Hier ging het vooral om een gedetailleerde analyse van de muziek en de context, waarbij ik het enthousiasme van Howard Goodall wel aanstekelijk vond.

Intussen heb ik The White Album ook nog gekocht. Daarmee heb ik wel genoeg Beatles in huis.

Tussenstand: 0 (verlanglijstje), 22 (gekocht), 67 (reeds in bezit)

The White Album is één van mijn miskopen. Wat er goed aan is, had gemakkelijk op één album gekund. Maar ja, dat krijg je door andermans lofprijzingen te volgen.

http://i.imgur.com/P7MXVYJ.jpg
sngl 116. Rammstein - Mein Tell (2004)
"The Pet Shop Boys seemed to have liked the song." (Till Lindemann, 2007)

http://i.imgur.com/wP5yH5C.jpg
sngl 117. Green Day - Jesus of Suburbia (2004)
"You can't look at it and say, 'This is a catchy number - God, I love the dance to this song.'"

http://i.imgur.com/Uq5wpqF.jpg
sngl 118. Kaiser Chiefs - I Predict a Riot (2004)
"You can beat around the bush, but it is British, indie pop-rock." (Ricky Wilson)

http://i.imgur.com/OFonsii.jpg
sngl 119. Juli - Perfekte Welle (2004)
Met de in het Duits zingende fotogenieke Eva Briegel werd de band Juli een hitmachine. Perfekte Welle stond maandenlang in de top met als hoogste notering een tweede plaats.

http://i.imgur.com/XClcRoq.jpg
sngl 120. Franz Ferdinand - Take Me Out (2004)
"We were clever right from the beginning." (Alex Kapranos, 2009)

Wat vind ik Green Day toch ergerlijk slecht. Ik zou me druk kunnen maken over deze muziek en daarbij onderstaand figuurtje in me oproepen. Laat ik diplomatisch blijven; Green Day is niet mijn smaak.
De rest was ook niet veel soeps. Alleen Franz Ferdinand weet even te boeien als dat stampende ritme van Take Me Out inzet. Maar omdat er verder niks mee gedaan wordt stampt het zichzelf al snel stuk tot een vervelend pulpnummer.
http://i.imgur.com/SVJrtzZ.jpg

Emerson, Lake & Palmer - Tarkus. Dit album heb ik afgelopen week best vaak gedraaid. Als de muziek stevig genoeg is kan ik dat progressief gepiel wel hebben. In combinatie met de goede zang sprak het mij meteen aan. Met de hoofdtelefoon en de volle aandacht erbij werd ik toch wat teleurgesteld. Qua opbouw stelt het lange titelnummer niet veel voor. De twee kortste nummers vind ik helemaal niks. Toch heb ik Emerson, Lake & Palmer wat meer leren waarderen met Tarkus.

3,5*

----------------

https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/93.300.jpg

225. Led Zeppelin - Led Zeppelin IV (1971)

Dit vierde album toont Led Zeppelin in al zijn grootheid maar neigt naar enige overmoed. De band staat aan de wieg van de heavy rock maar welbeschouwd zijn er al signalen aanwezig dat er iets als punk nodig zal zijn om rock weer te laten rollen.

Led Zeppelin - IV. Een oude bekende. Led Zep's vierde vind ik weer net wat beter dan de twee voorgangers. Stairway to Heaven is enigszins afgezaagd. Totdat het tempo er in komt en Jimi Page een paar mooie solo's uit zijn mouw schudt. Enige nummer dat niet veel voorstelt is Going to California. Maar als rustpuntje tussen al het gitaargeweld van de b-kant mag het er zijn. Verder is alles grote klasse. Geen punk in de wereld die daar iets aan kan veranderen.

4,5*

Tussenstand: 0 (verlanglijstje), 20 (gekocht), 68 (reeds in bezit)

----------------

https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/652.300.jpg

225. Serge Gainsbourg - Histoire de Melody Nelson (1971)

Op deze site vind je bij albums soms leuker geschreven stukjes dan in het boek.
Snoeperd schreef:
[...] Het is de combinatie van de geweldige taal en de minstens even briljante instrumentatie.
Praatzang a la Lou Reed horen we op de openingstrack Melody. Ondersteund door een lome beat vertelt Serge over zijn ontmoeting met Melody. Dit is samen met hem de hoofdpersoon van dit album. Zoals uit de inleiding al bleek kan ik zelf geen frans en baseer ik het verhaal van dit album op de beschrijvingen van anderen. De ontmoeting met Melody is ongewoon. Serge knalt een meisje van d'r fiets. En in plaats van het ruziën bij een ongeluk wat heden ten dage nogal eens gebeurt, grijpt meneer Gainsbourg deze situatie aan om haar te verleiden. Ondertussen horen we op de achtergrond allerlei spannende wendingen die mijn aandacht trekken, het vioolspel is verbluffend op deze opener. [...]

Een fantastische baslijn leidt de hit van dit album in. Ballade de Melody Nelson is een schoolvoorbeeld van een duet. Steeds op precies het juiste moment wordt de zware stem van Serge overgepakt door de zwoele, verleidende stem van 'Melody'. Mede dankzij de geweldige, volle achtergrondmuziek is dit een van de fijnste franstalige nummers die ik ken.

Op het korte Valse de Melody lijkt Serge Gainsbourg even plaats te nemen achter de tafel van de dirigent. De vioolmelodie is zo krachtig dat het lijkt dat hij door een heel orkest wordt gespeeld.
In het tevens korte Ah! Melody wordt hij verliefd, wat beschreven wordt in dit nog niet eens twee minuten durende nummer. Het is één van de minder bijzondere van het stel, maar dat is niet erg, het is immers kort en alsnog zeer prima. Het voelt ook niet echt aan als een nummer.

Zo voelt l'Hotel Particulier zeker wel. Dit is een nummer met een heerlijke drive, door de krachtige tokkels op de gitaar. De violen komen steeds weer tevoorschijn en verdwijnen daarna weer. En wanneer die violen weer eens komen inzetten wordt je dolgelukkig van deze muziek, net zoals Serge Gainsbourg dat waarschijnlijk is met zijn Melody. De violen trekken dit album naar een wereldniveau.

En Melody wordt begeleidt door een elektrische gitaar die dit nummer naar een zeer uptempo beat stuwt. Er wordt een zeer, zeer behoorlijk gitaarlijntje uit de hoge hoed getovert en daar boven op horen we de gelukskreuntjes van Melody die zoals de ondersteunde instrumentatie ook eigenlijk al zegt bezig is de liefde te bedrijven met Serge Gainsbourg.

En dan, in een schitterend einde, eindigt al het mooie in dit verhaal. Mevrouw Melody vertrekt plots, wat al erg is voor Serge zelf. Nog triester wordt het als Melody daarna omkomt bij een vliegtuigongeluk. Als de Franse zang geen duidelijkheid schept, doet de ondersteunde muziek dat wel, die eigenlijk even beeldend is als een Italiaan die spreekt. Door de wendingen, triest, hard, zacht, weet je een beetje waar je je bevindt in het verhaal. De instrumentatie en vooral ook de achtergrondzang is in Cargo Culte buitenaards. Waar de vrolijke kant van het album niet mis is, is de trieste kant van het verhaal zonodig nog mooier. Het achtergrondkoortje wekt een sfeer op waar je u tegen gezegd. En de finale die volgt na een hele korte stilte is alsof je je op een kruispunt tussen hemel en aarde bevindt. Je hoort het verdriet van Serge in deze climax terug, terwijl Melody er tegelijkertijd wel vrede mee heeft dat ze nu naar de hemel vertrekt. Dit wordt verteld in een kippevelgevende climax, die zowaar sporen vertoond van de latere post-rock, en daarmee eindigt dit korte maar zeer krachtige album.

Histoire de Melody Nelson is zeer kort. Maar misschien zet je hierdoor het album wel zo vaak op, om telkens weer dit liefdesverhaal te horen, of beter gezegd, te beleven, want je lijkt er midden in te zitten.

Serge Gainsbourg - Histoire de Melody Nelson. De eerste keer dat ik iets van dit album hoorde was in de Record Collector (Anwerpen). De vriendelijkste medewerker van de zaak had de plaat opgelegd en omdat het me meteen aansprak vroeg ik wat het was. Natuurlijk heb ik het ook meteen gekocht. Het bleek een onofficiële release te zijn. De kwaliteit van het vinyl vind ik niet zo denderend dus ook maar de cd in huis gehaald.
Maar de muziek dus. De sfeer vind ik echt heel sterk. Daarin schuilt ook de zwakte. Goede op zichzelf staande nummers lijken te ontbreken. Hoewel het nog geen half duurt verlies ik er naar het einde toe mijn aandacht bij. Wellicht is dit anders als je het verhaaltje echt kan volgen. Maar het blijft een leuk album. Heerlijk geluid ook. Als je de elektrische gitaar hoort scheuren is het amper voor te stellen dat het in 1970 is opgenomen.

4,0*

Tussenstand: 0 (verlanglijstje), 20 (gekocht), 69 (reeds in bezit)

----------------

https://www.musicmeter.nl/images/cover/11000/11993.300.jpg

226. Rod Stewart - Every Picture Tells a Story (1971)

Op dit derde soloalbum laat Rod Stewart zijn veelzijdigheid horen. Het gaat van country, soul, folk en blues tot hardrock. Zowel in de VS als in het VK haalde het nummer 1 in de toplijsten. Zelfs critici waren lovend. Met 'Tomorrow Is A Long Time' blijkt de zanger een van de beste Dylanvertolkers te zijn. Ook muzikaal staat het als een huis. Alle vijf collega's van The Faces zijn op het album te horen.

Rod Stewart - Every Picture Tells a Story. Dit album vind ik net wat beter dan Gasoline Alley. Het begint sterk met het titelnummer maar zakt dan al snel in met enkele matige werkjes. Pas met Maggie May veer ik weer op en ook daarna blijft de kwaliteit op peil.

Artistiek gezien was Rod Stewart in zijn beginperiode beter bezig dan later maar zijn hese hete stem past volgens mij meer bij dansnummers als Da Ya Think I'm Sexy, Young Turks en Baby Jane.

Maar waarom twee albums van Rod Stewart in dit boek en niks van France Gall bijvoorbeeld? Deze lijst kan echt beter.

3,5*

----------------

https://www.musicmeter.nl/images/cover/10000/10733.300.jpg

228. Emerson, Lake & Palmer - Pictures at an Exhibition (1971)

Dit is een rockversie van het klassieke werk van Mussorgsky om te eindigen met 'Nutrocker' van Tchaikovsky. Ik ben benieuwd. Eerst het origineel nog eens opzoeken.

Gaat iets niet goed hier, je linkt wederom naar dat Rod Stewart album.

GrafGantz schreef:
Gaat iets niet goed hier, je linkt wederom naar dat Rod Stewart album.

Aangepast. Bedankt voor het melden.

Kein problem ?

Emerson, Lake & Palmer - Pictures at an Exhibition. Eigenlijk lijkt alleen de oorspronkelijke versie op piano te passen bij een bezoek aan een tentoonstelling. Het georkestreerde werk van Ravel is te bombastisch. Hoewel ik erg kan genieten van veel klassieke muziek doet dit stuk me weinig.

Emerson & Co wijken er veel van af. De gezongen gedeeltes zijn wel heel erg slecht. Maar de drumsolo (tijdens die jaren verplicht bij wet op live albums) doet er nog een schepje bovenop. Er wordt uiteraard knap gemusiceerd maar mij interesseert het geen bal.

Dan hoor ik liever het Concerto for Group and Orchestra van Deep Purple. Jon Lord schreef het tenminste helemaal zelf en Ian Gillan zingt wél fantastisch. Bovendien verscheen het twee jaar eerder. Alweer een flater van de samenstellers van dit boek.

2,0*

----------------

https://www.musicmeter.nl/images/cover/3000/3035.300.jpg

229. Leonard Cohen - Songs of Love and Hate (1971)

Cohen is uiteraard ook goed vertegenwoordigd hier, met maar liefst vier albums. Alsof de samenstellers van het boek niet genoeg (goede) artiesten kenden om aan 1001 albums te raken.
Songs of Love and Hate ken ik nog niet. Ik heb ook wel genoeg van de onlangs overleden zingende dichter in huis en zit niet te wachten op meer. Maar na dat pretentieus ELP geval gaat het zeker een verademing zijn.

Zijn beste album (van wat ik ken dan).

Gast
geplaatst: vandaag om 07:52 uur

geplaatst: vandaag om 07:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.