menu

Mijn Updates +
Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 van... (algemeen topic)

zoeken in:
Eens. Probeer mijn lijstjes naar de waan van de dag te rangschikken aan de hand van mijn stemmentabel. Zorgt ieder jaar weer voor een paar verrassingen bij vergelijk. Zou wel leuk zijn om ook dat een keer te laten voor wat het is, en de lijstjes uit mijn hoofd op te stellen. Alleen valt dan het gemakkelijk overkopiëren van artiest - titel - jaartal weg.

Ik heb het wel degelijk serieus bekeken hoor, maar ik ken die platen aardig goed, heb ze zo vaak gehoord en er is verder niks nieuws bij gekomen, dus waarom ik het dan weer door elkaar moet gooien snap ik niet helemaal?

De kans dat je, mocht je je lijstje opnieuw gemaakt hebben, tot dezelfde 20 albums zou komen in exact dezelfde volgorde lijkt me verwaarloosbaar klein.

Je bent het hopelijk met me eens dat als iedereen zoals jij denkt het een behoorlijk saai spel wordt. Het valt of staat met wat Ataloona treffend de 'waan van de dag' noemt.

Mij niet eerlijk gezegd, maar dan verschillen we daarover van mening.

Volgend jaar zal ik het voor de grap eens proberen, kijken of het dan zoveel verschilt.

Je hebt nog twee weken om het te proberen.

Ik geloof dat ik mij bij Bert aansluit in deze... waan van de dag kan zijn charme hebben, maar wat er te waan-van-de-daggen valt bij albums die ik sinds de vorige editie niet beluisterd heb (en dat is bij mij bij het gros van de lijst het geval en ik vermoed dat ik daar niet de enige in ben), mis ik enigszins.

't Is gewoon inherent aan het spelconcept en aan de jaarlijkse frequentie. Als je meer verrassingen wilt, moet je misschien iets additioneels inbouwen (heb zo gauw geen concrete suggesties, maar wil er best eens over denken). Anders is een toplijst gewoon een toplijst. En op een "morgen kan alles weer anders zijn" zul je mij hier niet snel betrappen.

Casartelli schreef:
't Is gewoon inherent aan het spelconcept en aan de jaarlijkse frequentie. Als je meer verrassingen wilt, moet je misschien iets additioneels inbouwen (heb zo gauw geen concrete suggesties, maar wil er best eens over denken). Anders is een toplijst gewoon een toplijst. En op een "morgen kan alles weer anders zijn" zul je mij hier niet snel betrappen.

Ik kan me wel voorstellen - het is al eens eerder voorgesteld - om eens een keer gebroken decennia te doen. Ofwel, van '65 t/m '74, etc. Ik vind deze decennialijstjes ook erg leuk hoor. Maar dit zou voor de afwisseling misschien wel eens erg verfrissend kunnen zijn.

Casartelli schreef:
Ik geloof dat ik mij bij Bert aansluit in deze... waan van de dag kan zijn charme hebben, maar wat er te waan-van-de-daggen valt bij albums die ik sinds de vorige editie niet beluisterd heb (en dat is bij mij bij het gros van de lijst het geval en ik vermoed dat ik daar niet de enige in ben), mis ik enigszins.
Het heeft niets te maken met of je ze wel of niet beluisterd hebt. Stel dat je 30 albums op volgorde moet zetten. Jij maakt mij niet wijs dat je die consequent iedere keer op exact dezelfde volgorde gaat zetten.

Uiteraard zal je ze niet in compleet willekeurige volgorde zetten en zeker bovenin zal het aan weinig verandering onderhevig zijn, maar het verschil tussen pak 'm beet plek 21 en 28 lijkt me verre van in beton gegoten. Laat staan dat je consequent dezelfde platen op plek 21 t/m 30 zou zetten. Dit wordt al helemaal belangrijk wanneer je het hebt over plek 31 en daaronder. Dit maakt het verschil tussen wel of niet in de lijst.

Muziek is bijna per definitie "waan van de dag", want 99% van de albums hebben nou eenmaal een andere impact naargelang je omstandigheden veranderen. Als je een keertje niet lekker in je vel zit, beleef je een album anders dan als je net de Staatsloterij gewonnen hebt.

Mijn punt is vooral dit:
Ieder jaar maak ik mijn lijstje opnieuw. Ik zoek in MuMe naar mijn beoordelingen in dat decennium. Ik heb eerlijk gezegd zelf niet eens een goed idee wat ik vorig jaar heb ingevuld. Ik weet wel dat de top 4 voor mij voorspelbaar is. Deze staan in beton gegoten op hun troon. Zeker de twee PF albums.
Dat iemand grotendeels dezelfde lijst produceert, fair enough. Maar ik zou pleiten om de lijst van vorig jaar buiten beschouwing te laten bij het opstellen van de lijst. Ik weet zeker dat je tot een andere uitkomst komt, hoe marginaal ook soms.

P.S. Deze twee weken lijken me bij uitstek een uitgelezen mogelijkheid om enkele albums weer eens een (her)kans(ing) te geven.

Als je meer verrassingen wilt,
Overigens wil ik ook nog benadrukken dat het mij niet gaat om het aantal verrassingen. Als dat mijn doel zou zijn, zou ik wel andere (arbitraire) maatregelen kunnen nemen in bv. de puntentelling of het aantal mensen dat ik 'uitnodig' (c.q. tag).

Het is meer een principekwestie. Het liefst zie ik dat mensen deze weken aangrijpen om dat decennium weer eens in het muzikale, zonnetje te zetten en dat het meer wordt dan alleen een lijstje van vorig jaar (her)produceren. Veel mensen doen dit volgens mij ook, maar ik hoef dit niet van iedereen te verwachten. Echter, als ik hier veel tijd in steek, wil ik graag dat de deelnemers op zijn minst ook tijd en moeite steken in het maken van hun lijstje.

trebremmit schreef:
Ik heb het wel degelijk serieus bekeken hoor, maar ik ken die platen aardig goed, heb ze zo vaak gehoord en er is verder niks nieuws bij gekomen, dus waarom ik het dan weer door elkaar moet gooien snap ik niet helemaal?

Ik weet het nog niet. Denk jij nu bijvoorbeeld alles gehoord te hebben van de 70's? Ik beluister toch ook heel vaak dingen die ik dan nu opeens prachtig vind en waar ik eigenlijk in mijn voorgaande 53 jaar nog geen tot weinig aandacht aan had besteed.
Bijvoorbeeld recent Carly Simon en Todd Rundgren.

Ik merk aan het wekelijkse (nu) 1973 topic dat er elke week wel weer wat nieuws bijkomt. Maar dan ben je er ook verplicht actief mee bezig.

Dus ik vind het niet per se een gelopen race. Ik heb ook niet het idee alle 100.000 plus albums uit die tijd wel te hebben gehoord.

Ik ontdek ook altijd nog wel nieuwe muziek per decennium en mijn voorkeuren verschuiven wel wat, maar een album dat ik de afgelopen 2, 3 jaar heb leren kennen moet wel extreem goed zijn om gelijk de top 30 binnen te komen.

Tot dit jaar maakte ik elk jaar mijn lijstje vanuit mijn stemmenoverzicht en ik merkte dat de top 30 nauwelijks veranderde. Daarom heb ik de jaren '60 en '70 editie mijn vorige lijstje erbij gepakt als houvast en heb ik deze nagelopen en waar nodig aangepast. Scheelt een hoop tijd en het resultaat is voor mij net zo goed.

Op zich is dit spel wel een goede gelegenheid eens wat onbekende albums uit te proberen, maar behalve in de jaren '50, zie je dit niet echt terug in mijn uiteindelijke lijst.

geplaatst:
2011
50s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top van de jaren '50
60s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 van de jaren '60
70s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 van de Jaren '70
80s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 van de Jaren '80
90s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 van de Jaren '90
00s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 van de Jaren '00
10s: niet gespeeld
Finale: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 van alle decennia (De Grote Finale)

2012
50s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 van de jaren '50 #2
60s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 Editie #2: De 60s
70s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 Editie #2: De 70s
80s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 Editie #2: De 80s
90s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 Editie #2: De 90s
00s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 Editie #2: De 00s
10s: niet gespeeld
Finale: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 Editie #2: Eindspel (Alle Decennia)

2013
50s: niet gespeeld
60s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 #3: 60s
70s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 #3: 70s
80s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 #3: 80s
90s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 #3: 90s
00s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 #3: 00s
10s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De Mume Top van de jaren '10
Finale: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 #3: Eindspel

2014
50s: niet gespeeld
60s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 (2014): 60s
70s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 (2014): 70s
80s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 (2014): 80s
90s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 (2014): 90s
00s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 (2014): 00s
10s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 (2014): 10s
Finale: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 (2014): Het Eindspel

2015

50s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 (Lustrum): 50s
60s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 (Lustrum): 60s
70s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 (Lustrum): 70s
80s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 (Lustrum): 80s
90s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 (Lustrum): 90s
00s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 (Lustrum): 00s
10s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 (Lustrum): 10s
Finale: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 (Lustrum): Eindspel

2016
50s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 (editie 6): 50s
60s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 (editie 6): 60s
70s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 (editie 6): 70s
80s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 (editie 6): 80s
90s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 (editie 6): 90s
00s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 (editie 6): 00s
10s: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 (editie 6): 10s
Finale: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 (editie 6): Eindspel

2017
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 (2017): 50s
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 (2017): 60s
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 (2017): 70s
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 (2017): 80s
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 (2017): 90s
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 (2017): 00s
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 (2017): 10s
Finale: De MuMe Top 40 (2017): Eindspel

geplaatst:
Na zeven jaar heb ik vorig jaar een keer wat anders geprobeerd. Dit jaar ben ik echter weer terug met de ‘traditionele’ opzet, oftewel: per decennia.

Hoe zat het ook alweer?
Dit is een spel waarbij MuMe-gebruikers (per topic) twee weken lang de gelegenheid krijgen om een lijst in te sturen met hun favoriete albums . In eerste instantie zal dit per decennium gebeuren (50s t/m 10s). Vervolgens kan er gekozen worden uit een longlist van de best scorende albums uit deze ‘voorrondes’, zodat we uiteindelijk tot een lijst van 300+ albums komen die zich dat jaar tot het selecte gezelschap van beste albums ooit mogen rekenen. Als grande finale hoop ik ook dit jaar weer, samen met mijn collega’s op Orinoco, een spectaculaire radio-uitzending te kunnen maken. Maar goed, dat is iets voor eind augustus.

Oké, maar wanneer begint het dan?
Volgende week maandag ga ik het eerste topic openen, dat is die betreffende de 50s. De editie die voor de meesten misschien nog wel het meest in het teken staat van het (her)ontdekken van albums. Mocht je nou later willen instromen is dat uiteraard geen probleem. Hou dan dit topic in de gaten (hier creëer ik een overzicht van alle topics) of als je eerder hebt meegedaan zal ik je te zijner tijd in dat topic (ook) taggen. Het staat ook iedereen vrij op eigen initiatief het topic op te zoeken en een lijstje te plaatsen.

Waarom deze tag?
Deze tag is tweeledig: 1) om alvast een heads-up te geven dat ‘het’ er weer aan komt en belangrijker 2) om eventueel nog invloed uit te oefenen op het format. Vorig jaar is hier bijvoorbeeld een wijziging uitgekomen v.w.b. de puntentelling (zie vorige pagina).
Hoewel alles wat mij betreft ter discussie staat, denk ik dat het format an sich (per decennia toewerkend naar een eindlijst) ongewijzigd zal blijven. Waar ik zeker voor open sta, zijn verandering qua lengte van de lijstjes, puntentelling en/of tips ter verbetering van de presentatie van de uitslag(en). Of wie weet zie ik nog dingen over het hoofd.

Disclaimer
De reden dat jij getagd bent, is omdat je in 2017 minimaal één lijstje ingeleverd hebt. Daarbij heb ik ook nog een paar mensen getagd die vorig jaar een lijstje ingeleverd hebben voor de MuMe Top 100. Mocht je onverhoopt niet getagd willen worden, geef dat even aan en dan zal ik proberen er rekening mee te houden in toekomstige tagrondes.

123poetertjes 1980Joost 50tracks adri1982 aERodynamIC Alicia andnino andré angelin arcade monkeys ariedirk arjanh ArthurDZ AstroStart Ataloona B.Robertson Bardt1980 BBeukers BeatHoven bennerd Benos berken Bert Wasbeer blur8 Bonk brandos Bravejester brt Brunniepoo BuzzLightyear Casartelli catchup Cellulord Chevy Cor cosmic kid Coys deric raven Dim DjFrankie dumb_helicopter Dwejkk_ dynamo d E40 Echo01 E-Clect-Eddy Edgar18 El Stepperiño ElPatron Erwin.c Erwin72 EttaJamesBrown fabrice fatima Finidi Flipm0de Forza Franck Maudit Frenz FRNKY frolunda Funky Bookie gerre gherdt gigage GrafGantz Grafmat Grecio Gretz Gringo_m Grizzly Bear Gyzzz heartofsoul heicro Henri-S herman hoi123 hrmnbstr HugovdBos IMPULS J.J. Wever Jaep Jan Wessels jeb777 Jelle78 jellorum Jester jetstreamer JoaMuse Joezer49263 johan de witt johannesA Johnny Marr jordidj1 judgepaddy Jupiter KasperHermans Kimmyboy Koenr Kronos laxus11 legian likeahurricane Lontanovicolo LucM luigifort Lura Lying Mouth Magick1 Manfield Marjet Mart Martial Marty McFly Masimo Mastroianni Mathough mauricedegier MDRAIJER Mendax Metropolis Minneapolis Mirrr Misterfool mjk87 Mjuman MusicFreak musician namsaap nedbed nelis nico1616 Nicolaib88 niels94 Noordpool ohmusica orbit panjoe pauljojo PaulKemp48 philtuper pim556 Ploppesteksel Poa Poepgezicht Poles Apart PUbu ranja Riesdude rkdev Robbie34 Rogyros Rudi S Salvadore Sander14 Santos Scorpion_21 Screenager Sfeermaker Simon77 SirPsychoSexy sj0n88 Sjaakspeare Slowgaze Snoeperd sokocat sokra Sparks Spikky7 spinout Spiritwalker stardust_be starsailor Stefan1979 stoepkrijt Superbitch tangmaster Telamon TEQUILA SUNRISE Teunnis teus The_CrY thetinderstick Titmeister Tom Traubert Tom. Tomio Tonio trebremmit van elst vanelst Venceremos Vento Vivimus Verweggistan vigil viking1 Wallie1985 Ward WhyNotSmile wibro Wickerman WoNa wvv89 zaaf zalwelnikszijn!

geplaatst:
Dit zal trouwens, ijs en weder dienende, het schema zijn voor dit jaar:

50s 29-4-2019 t/m 12-5-2019
60s 13-5-2019 t/m 26-5-2019
70s 27-5-2019 t/m 9-6-2019
80s 10-6-2019 t/m 23-6-2019
90s 24-6-2019 t/m 7-7-2019
00s 8-7-2019 t/m 21-7-2019
10s 22-7-2019 t/m 4-8-2019
Eind 5-8-2019 t/m 25-8-2019

geplaatst:
Ik doe wel mee, stap alleen vanaf de jaren zestig in.

geplaatst:
Leuk dat het weer terug is, dit ligt mij beter dan de variant van vorig jaar.

geplaatst:
Verwacht ook vanaf de jaren 60 weer mee te gaan doen

geplaatst:
Ik heb welgeteld twee albums uit de 50-er jaren in mijn collectie, waarvan één klassiek. Die andere zal vermoedelijk wel in de top twee van dit decennium staan . Vanaf de jaren '60 verwacht ik een bijdrage te kunnen leveren.

geplaatst:
Bedankt voor de tag: ik ben er zeker bij, zonder tag zou ik het misschien over het hoofd hebben gezien.

geplaatst:
Goed excuus om weer wat bij te luisteren. Zeker in de jaren '50 heb ik nog zat huiswerk te verrichten.

geplaatst:
Ik doe ook mee. Misschien dat de 50’s mij ook wel lukt

geplaatst:
Toevallig vroeg ik me gisteren af of er weer een editie zou zijn, dus leuk! Ook ik spring vanaf de jaren ‘60 in.

geplaatst:
Ik zat van de week toevallig mijn oude lijstjes weer eens door te kijken. Ga proberen om deze keer bij de 60's in te stappen.

geplaatst:
Leuk om mee te doen weer.

geplaatst:
Leuk weer, chevy93! Ik doe zeker mee, al is het vanaf de 60s. Mijn kennis van de 50s bestaat nog steeds maar uit twee albums en ik voorzie voorlopig geen wijziging in die situatie.

geplaatst:
herman schreef:
Leuk dat het weer terug is, dit ligt mij beter dan de variant van vorig jaar.

Dat geldt voor mij ook. Aan de variant van vorig jaar beleefde ik geen plezier, dus ik heb me toen teruggetrokken. Deze decenniumlijstjes, daar heb ik wel weer zin in!

geplaatst:
Rogyros schreef:
Leuk weer, chevy93! Ik doe zeker mee, al is het vanaf de 60s. Mijn kennis van de 50s bestaat nog steeds maar uit twee albums en ik voorzie voorlopig geen wijziging in die situatie.

Dat was de stand 2 jaar geleden ook al, en daar zou je toen aan gaan werken

Rogyros schreef:
(quote)

Dat kan idd aan gewerkt worden. En ik hou wel van jazz en ook van soul en zo. Maar in een week heb ik zo'n lijstje niet klaar. Met twee waarderingen kom ik echt te kort. Ik laat zo'n lijstje liever op een natuurlijkere wijze groeien. Ik doe vast vanzelf een keer met de 50s mee. Maat om nu snel een stapeltje 50s plaatjes te beluisteren vind ik iets teveel van het goede. Maat ik ga jullie lijstjes natuurlijk wel volgen in het kader van de 'terleringendevermaeck'.

geplaatst:
Ik was al bang dat je hierop zou terugkomen, GrafGantz!!

Voortschrijdend inzicht...

Gast
geplaatst: vandaag om 19:50 uur

geplaatst: vandaag om 19:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.