MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / MusicMeter Prog Top 300 - de ontknoping

zoeken in:
Casartelli (moderator)
250

Focus - Focus II [4:03]

(afbeelding)

Focus II |1971 | Nederland

Genomineerd door: Startlijst

4 minuten

Prog staat bekend om z'n lange songs. En jawel, ook Focus heeft flink lange muziekstukken. Hier hebben ze die lengte niet nodig. Een huiveringwekkend mooie melodie, die evalueert van het breekbare begin tot een krachtig huilende lead gitaar. Daartussen prachtige sfeer en tempo wisselingen met magistraal swingend drumwerk (halverwege het nummer! Kan echt niet stil blijven zitten!). Er gebeurt zoveel in dit nummer en het is zo waanzinnig goed en met zoveel gevoel uitgevoerd.
Focus op z'n top en dat in slechts

4 minuten (echoes)

Casartelli (moderator)
249

Nemo - Les Visages du Monde [5:42]

(afbeelding)

Si Partie II: l'Homme Idéal |2007 | Frankrijk

Casartelli (moderator)
248

Dream Theater - The Best of Times [13:19]

(afbeelding)

Black Clouds & Silver Linings |2009 | Verenigde Staten

Genomineerd door: uffing

Een nummer wat Mike Portnoy geschreven heeft als laatste eerbetoon aan zijn vader. Het is waarschijnlijk ook (één van de) laatste bijdrage geweest van Portnoy als schrijver voor Dream Theater, want na dit album 'verliet' hij de band bijna rumoerloos

Instrumentaal gezien heeft Dream Theater wel interessantere en spannendere nummers gemaakt, maar het is wel één van de meer persoonlijke nummers. Dat heeft natuurlijk met de thematiek van het nummer te maken. Portnoy is niet iemand van hoogdravende of cryptische teksten, maar zegt recht voor zijn raap wat hij zijn vader wil zeggen, ook met de bijbehorende cliché's (maar zijn ze daarom minder waar?). Het gebruik van viool geeft het nummer natuurlijk wat extra lading. Dat LaBrie hier zingt op de manier waarop zijn stem het best tot zijn recht komt, helpt natuurlijk ook. Daardoor is het een mooi, gedragen en emotioneel nummer geworden. (Bonk)

Casartelli (moderator)
247

Gandalf - Departure [5:03]

(afbeelding)

Journey to an Imaginary Land |1980 | Oostenrijk

Ik heb Gandalf ergens in de jaren '80 leren kennen, ten tijde van Magic Theatre. Nog steeds één van zijn beste albums, naar mijn bescheiden mening. Dit is het eerste nummer van zijn debuutalbum, en in die zin de eerste kennismaking met onze Oostenrijkse vriend, en geeft al een goed beeld van zijn kwaliteiten: ritmisch, melodieus, de meer symfonische kant van New Age. Leuk dat ie de lijst gehaald heeft. (Jester)

Casartelli (moderator)
246

Dream Theater - A Change of Seasons [23:09]

(afbeelding)

A Change of Seasons |1995 | Verenigde Staten

Casartelli (moderator)
245

State Urge - More [10:12]

(afbeelding)

Confrontation |2015 | Polen

Genomineerd door: Dieter

Casartelli (moderator)
244

Dead Soul Tribe - Some Things You Can't Return [5:20]

(afbeelding)

A Murder of Crows |2003 | Oostenrijk

Genomineerd door: kabouter76

Het begint met een deurbel. Dan komt er een dreigend en onheilspellend ritme. Er staat niet veel goeds te wachten van dit bezoek. Maar wel mooie muziek. Krachtig en emotioneel gezongen door Devon Graves, die ook laat horen dat hij ingetogen goed kan zingen, waardoor het nog wat spannender wordt. Het wordt met de minuut intenser. Die intensiteit kan ook in de tekst gevonden worden:

The shadows people leave behind
Eventually you're bound to find
Something you may never see
Still it haunts your memory

Dit is nou zo’n nummer wat je echt op het puntje van je stoel houdt. (Bonk)

Casartelli (moderator)
243

Haken - Celestial Elixer [16:56]

(afbeelding)

Aquarius |2010 | Verenigd Koninkrijk

Deze relatieve nieuwe band is een heerlijke verrijking van het muzikale (prog)landschap. Dit nummer komt van het debuut, waarop ze hun muzikale vakmanschap al wel lieten blijken, maar ook nog te veel van alles wat willen doen en willen laten horen waar ze allemaal toe in staat zijn. Daardoor lijken ze op dat moment hun muzikale richting en vorm nog niet helemaal gevonden te hebben. Het gaat iets te veel alle kanten uit, waardoor het album niet echt als een samenhangend geheel overkomt.
Het beste op het debuut wordt echter tot het laatst bewaard, want al hoor je de klasse op de andere nummers ook wel; dit is het nummer waar de band laat horen waar ze écht toe in staat zijn en dat ze ook nog eens hele goede en mooie composities kunnen schrijven. Wat een dynamiek en afwisseling, zonder dat het heel gekunsteld qua overgangen wordt (nee, zelfs niet het vrolijke 'intermezzo' rond de 8 minuten).
Door de afwisseling is het meer dan alleen progmetal wat we voorgeschoteld krijgen. Haken biedt een afwisselend menu van dan weer taai vlees, dan weer zachte vis, met klassieke groenten als bijgerecht, maar alles degelijk bereid, waardoor het toch een hele fijne maaltijd als geheel is. En dat allemaal in 17 minuten tijd. (Bonk)

Casartelli (moderator)
242

Premiata Forneria Marconi - Impressioni di Settembre [5:43]

(afbeelding)

Storia di un Minuto |1972 | Italië

De Italiaanse prog heb ik altijd heel speciaal gevonden. Met PFM's debuutalbum als één van de hoogtepunten. De impressie van september is één van allermooiste nummers die ik ken. De intens sfeervolle zang van Franco Mussida zorgt ervoor dat je je tussen de vallende bladeren in de herfst waant, terwijl de schitterende minimoog partij die als refrein dient telkens weer een storm ontketent. Ik heb hier al vaker een lans gebroken voor Storia Di Un Minuto waar dit nummer op staat, maar dat is een album wat bij iedere progliefhebber in de kast hoort te staan. Op de live registratie 'Live in Japan 2002' staat trouwens helemaal een weergaloze versie van dit nummer. (uffing)

Casartelli (moderator)
241

The Pineapple Thief - Run me Through [4:42]

(afbeelding)

Variations on a Dream |2003 | Verenigd Koninkrijk

Casartelli (moderator)
En een tussenoverzichtje:

241. The Pineapple Thief - Run me Through
242. Premiata Forneria Marconi - Impressioni di Settembre
243. Haken - Celestial Elixer
244. Dead Soul Tribe - Some Things You Can't Return
245. State Urge - More
246. Dream Theater - A Change of Seasons
247. Gandalf - Departure
248. Dream Theater - The Best of Times
249. Nemo - Les Visages du Monde
250. Focus - Focus II
251. Iona - Matthew the Man
252. MandalaBand - Om Mani Padme Hum
253. Magma - Tëha
254. Quidam - Sanktuarium
255. Haken - Falling Back to Earth
256. Carptree - Mashed Potato Mountain Man
257. Jethro Tull - Heavy Horses
258. Moonrise - Surrender to Win
259. no-man - Returning Jesus
260. Van Der Graaf Generator - Man Erg
261. Genesis - The Dividing Line
262. Albion - Particle of Soul
263. The Gathering - Waking Hour
264. Dream Theater - The Great Debate
265. Peter Hammill - In the Black Room
266. Transatlantic - My New World
267. Steve Rothery Band - Morpheus
268. Wolverine - Into the Great Nothing
269. The Lens - Frost & Fire * (26:30 tot 32:56)
270. Opeth - The Grand Conjuration

Casartelli (moderator)
240

Anubis - A Room With a View [15:51]

(afbeelding)

Hitchhiking to Byzantium |2014 | Australië

Genomineerd door: Dieter

Een fantastische ontdekking in deze ladder. Als na het geluid van een zappende televisie de eerste pianoklanken klinken, weet je meteen dat hier iets moois gaat komen en als na ruim anderhalve minuut de gitaar gierend binnenkomt ben ik verkocht. Het gitaarspel doet zeer sterk aan dat van John Mitchell denken. Dit is echt een dijk van een neo-prog plaat, met zoals gezegd veel lyrisch gitaarwerk, ronkende bassen en toetsenwerk wat alles lekker dichtplamuurt. Het nummer duurt bijna een kwartier en kent een aantal tempowisselingen, die overigens nergens geforceerd aandoen.
Ik hoop op een nieuwe editie van de progladder en dan mag deze zeker bij de bovenste 50 eindigen. (uffing)

Casartelli (moderator)
239

Spock's Beard - Jaws of Heaven [16:22]

(afbeelding)

X |2010 | Verenigde Staten

Genomineerd door: da dude

Casartelli (moderator)
238

Vienna Circle - Dreams Presage [13:19]

(afbeelding)

Dreams Presage |2013 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: Bonk

Zo heel enkel schaf ik een album aan slechts op basis van een goede en aansprekende recensie (ik gok in dit geval op progwereld.org). Silhouette Moon van Vienna Circle is zo'n album. En daar heb ik geen moment spijt van gehad, want het album is een pareltje met als absoluut hoogtepunt Dreams Presage.

Het nummer begint met een liefelijk intro met fluit, daarna vallen de gitaren in en geven het nummer een stevige bite mee. Dan komt er een instrument wat we niet alle dagen horen, namelijk de saxofoon. Dat tilt het nummer naar grote hoogten, want de melodie is prachtig en gedurende de 13 minuten die het nummer duurt, worden verstilde momenten afgewisseld met krachtige, zonder dat je ergens een geforceerde overgang hoort. Zoals wel vaker is de zang het meest beperkte 'instrument', wat je merkt als hij meer kracht moet meegeven, maar het stoort gelukkig niet. Bij de rustige zangstukken heeft hij een prettig warm stemgeluid.
Dreams Presage is een prachtig geheel met een geweldige opbouw, waardoor het zo spannend en afwisselend is, dat je ruim 13 minuten op het puntje van de stoel zit van muzikale pracht. Erg blij dat dit nummer een plekje in de Prog top 300 heeft weten te bemachtigen. (Bonk)

Casartelli (moderator)
237

Sigur Rós - Untitled #8. [11:45]

(afbeelding)

( ) |2002 | IJsland

Genomineerd door: chevy93

Poeh, als ik deze lijst toch eens op mijn iPod zou weten te krijgen!

chevy93 schreef:
Poeh, als ik deze lijst toch eens op mijn iPod zou weten te krijgen!

Poeh, je zou natuurlijk om te beginnen in het betreffende stemtopic wat vaker langs moeten komen...

Ja, ik kijk wel regelmatig, maar die nummers duren zo verrekte lang! En anderzijds vind ik het wel leuk dat er wat minder bekend spul tussen staat. Ik ben (nog) geen die-hard progger en dus zal dat onbekendere spul het bij mij vaak afleggen tegen het bekendere.

chevy93 schreef:
maar die nummers duren zo verrekte lang!

Op je iPod zullen ze niet korter duren....

Maar ik begrijp wat je bedoelt, zelf ben ik meer een Neo-prog liefhebber en had ook soms moeite me te worstelen door de old-school prog-nummers, toen nog symfonische muziek genoemd. Toch ben ik heel wat muziek leren kennen die ik de rest van mijn leven ga koesteren...

Onweerwolf
Neo-prog is ook mijn favoriete subgenre. Van dat genre vind ik eigenlijk alles wel minimaal aan te horen, bij andere subgenres is het hit and miss.

Casartelli (moderator)
Dan hier voor alle fans nog een nummer met een behoorlijke neo-touch

236

Karnataka - State Of Grace [8:53]

(afbeelding)

The Gathering Light |2010 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: musicborst

Dit is een nummer van mijn favoriete album van Karnataka.
En hoewel dit nummer instrumentaal is hou ik van de prachtige melodie.
Veel vinden dit album zoet maar ik hou van de melodie die deze band al jaren tot kunst verheven heeft. Of dit nu met Rachel Cohen, Lisa Fury of Haley Griffiths is, deze band heeft altijd prima zangeressen gehad. Vaste factor is bassist Ian Jones.
De rest van de bezetting is heel vaak van samenstelling veranderd.
Toch heeft dit niets aan de kwaliteit afgedaan. Het laatste album is ook weer prachtig.
Karnataka is voor mij de melodie avant la lettre. (Papartis)

Casartelli (moderator)
235

Galahad - Richelieus Prayer [8:11]

(afbeelding)

Nothing Is Written |1991 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: musicborst

Galahad is typisch zo'n bandje dat mee liftte met het succes van Marillion. In ieder geval heb ik dat zo ervaren. Het waren de begin jaren 90 van het vorige millennium en ik was helemaal idolaat van Marillion en iedere CD die Marillion kenmerken toegedicht werden door Jan en Alleman kreeg mijn aandacht. Eén van de eerste was "Nothing is Written", waar ik via het inmiddels legendarische SI magazine hoogte van had gekregen. Een van mijn eerste aankopen van deze onbekende muziek die zou lijken op muziek van jullie-weten-wel. Een wisselvallige cd die de nodige skip momenten had totdat het laatste nummer daar was. Richelieus Prayer raakte me toen enorm en nog steeds. Waarom kan ik maar moeilijk omschrijven en dat is toch waar het om gaat in een recensie. Zijn het de onverwachte tempowisselingen? De solo's die wat geforceerd klinken of het kerkorgel geluid welke voor mij nieuw was? Ik accepteerde hun als het kleine broertje van jullie-weten-wel, waarna Muziekborst de buidel verder open trok en de cd's binnen stroomde van andere Neo-Prog bandjes zoals IQ, Pendragon, etcetera. Het Neo-Prog tijdperk was definitief doorgebroken.... (musicborst)

Casartelli (moderator)
234

Spock's Beard - Open Wide the Flood Gates [6:14]

(afbeelding)

Snow |2002 | Verenigde Staten

Casartelli (moderator)
233

Genesis - The Knife [8:55]

(afbeelding)

Trespass |1970 | Verenigd Koninkrijk

Casartelli (moderator)
232

Renaissance - A Song for All Seasons [10:55]

(afbeelding)

A Song for All Seasons |1978 | Verenigd Koninkrijk

Casartelli (moderator)
231

Renaissance - Day Of The Dreamer [9:44]

(afbeelding)

A Song for All Seasons |1978 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: Salvadore

Renaissance is bekend door haar vroege jaren 70 werk, maar het latere jaren 70 werk is ook zeker de moeite waard. Het in 1978 verschenen Song for All Seasons kent veel pop songs, want de band wilde toch ook echt eens een keer echt doorbreken. Maar tussen die popsongs door staan toch weer twee vertrouwde lange, epische progsongs; de titeltrack en Day of the Dreamer. Deze laatste kent alle elementen waar we zo vertrouwd mee zijn; Annie’s werkelijk prachtige zangstem, de ritmische kunde van drummer Sullivan en bassist Camp, de orgel en piano partijen van Tout en het akoestische gitaarspel van Dunford. De band wordt zoals immer weer bijgestaan door een orkest, wat de song alleen nog maar extra kleur geeft. Met name het rustige middenstuk is één van de mooiste stukken die rockmuziek ooit heeft voortgebracht. (Ozric Spacefolk)

Casartelli (moderator)
230

Aereogramme - - [6:32]

(afbeelding)

Sleep and Release |2003 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: Salvadore

Casartelli (moderator)
229

Dream Theater - Pull Me Under [8:14]

(afbeelding)

Images and Words |1992 | Verenigde Staten

Genomineerd door: kabouter76

Clicktrack en andere plastic elementen maken dat het Images and Words-album, hoe historisch belangrijk ook, inmiddels wat gedateerd aandoet. Op het tamelijk fantastische openingsnummer Pull Me Under heeft de tijd dan weer betrekkelijk weinig vat gehad. Yes en vooral Metallica zijn nooit echt ver weg (Mike Portnoy moest hier orenschijnlijk zijn bewondering voor Neil Peart nog een beetje een plek geven), James LaBrie was hier, wat we later ook van hem vonden, toch echt een heel welkome vervanging van Charlie Dominici, John Petrucci doet zijn ding, maar de grootste smaakmaker lijkt hier andermaal Kevin Moore. Wat een spanningsboog, daar op de 5:30-mark! (Casartelli)

Casartelli (moderator)
228

Arcansiel - I'm Still Searching [21:05]

(afbeelding)

Still Searching |1990 | Italië

Ergens in de marge van de RPI, de neoprog of iets ertussenin vinden we Arcansiel, dat ons op de overgang van de jaren '80 naar de jaren '90 onder leiding van zanger/toetsenist Marco Galetti twee fraaie albums geschonken heeft. Op debuut Four Daisies klonk het allemaal nog een tikkeltje houterig en waren het louter de keyboards met die warme Italiaanse touch die een en ander op een hoger plan brachten. Op Still Searching klinkt het allemaal een maatje volwassener, met het titelstuk, dat de helft van het album uitmaakt als vlaggenschip. (Casartelli)

Casartelli (moderator)
227

Anima Mundi - Time to Understand [13:59]

(afbeelding)

The Way |2010 | Cuba

Anima Mundi was voor mij een Cubaanse band waar ik wel eens van gehoord had en op een lijstje stond om verder te onderzoeken, maar het was er nooit van gekomen. Nu moest ik wel door de Progladder en dat was geen straf. Nou ja, toch wel een beetje, omdat het me deed realiseren hoe veel ik gemist had al die jaren, omdat ik het niet eerder gedaan had. Daardoor zal ik de band nooit met deze zanger mogen aanschouwen (die toch beduidend beter is dan de huidige).

Dit nummer is ook nog eens het mooiste van het geweldige album The Way. Dit is top-symfonische muziek, wat voldoet aan alle ‘klassieke’ eisen van de prog voor mij, als aan ‘vernieuwend en origineel zijn’ niet voldaan wordt. Mooie sfeer, mooie opbouw, mooie overgangen, mooi muzikaal vakmanschap en beheersing van de instrumenten, mooie zang en ga zo maar door.
Heel erg mooi dus dit nummer!!!!! (Bonk)

Gast
geplaatst: vandaag om 23:50 uur

geplaatst: vandaag om 23:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.