menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / MusicMeter Prog Top 300 - de ontknoping

zoeken in:
avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
42

Rush - Marathon [6:09]

(afbeelding)

Power Windows |1985 | Canada

Genomineerd door: Startlijst - uffing, Prog Songs KO, 2011

Met voorganger Grace Under Pressure had Rush de jaren '70 al definitief achter zich gelaten, maar als je met meer dan twee benen in de jaren '80 kon staan, deden ze dat met het album Power Windows (overigens getooid met prachtige hoes). Muzikale transformatie of niet, het album bruist als altijd van de energie en dat geldt niet in de laatste plaats voor de vijfde en laatste single Marathon, die, het betrekkelijk toegankelijke geluid en het grootse refrein ten spijt, niks deed in de hitlijsten. In een transparante compositie als deze is het niet al te moeilijk aan te wijzen waarom het zo'n sterk nummer is, maar de brug die langzaam naar het laatste refrein toewerkt, mag toch even speciaal gememoreerd worden. (Casartelli)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
41

Pink Floyd - Us And Them [7:49]

(afbeelding)

The Dark Side of the Moon |1973 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: Startlijst - ArthurDZ, Prog Songs KO, 2011

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
En een overzichtje:

41. Pink Floyd - Us And Them
42. Rush - Marathon
43. Airbag - Homesick
44. Marillion - Easter
45. Archive - Collapse/Collide
46. Supertramp - Crime of the Century
47. Supertramp - School
48. The Alan Parsons Project - The Turn of a Friendly Card
49. Marillion - Ocean Cloud
50. Porcupine Tree - Blackest Eyes
51. Rush - The Camera Eye
52. Camel - Nimrodel / The Procession / The White Rider
53. Marillion - Afraid of Sunlight
54. Kansas - Song for America
55. Anathema - The Storm Before the Calm
56. Marillion - Splintering Heart
57. Porcupine Tree - Time Flies
58. Gazpacho - Dream Of Stone
59. King Crimson - The Court of the Crimson King
60. Steven Wilson - Ancestral

avatar van Broem
Casartelli schreef:

45. Archive - Collapse/Collide


Spotify lijst op mijn telefoon gezet en vanmiddag tijdens het sporten hoorde ik Archive voorbij komen. Nog nooit van gehoord. 2 bloedmooie liedjes gehoord van het album Controlling Crowds. Gave ontdekking door dit topic

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
40

IQ - Frequency [8:29]

(afbeelding)

Frequency |2009 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: chevy93

Met dit album kreeg ik echt interesse in IQ. Ik had al twee albums gekocht: Subterranea en Dark Matter, maar beide konden me niet onmiddellijk overtuigen. Het eerste album was iets te langdradig en had teveel nummers waar ik met moeite naar luisterde. Het tweede album had zijn goede momenten, maar ik vond het nu ook weer niet zo goed dat de volgende worp van IQ blind aangeschaft werd. Het is pas door een paar positieve recensies en dan vooral de heel positieve reacties op het forum van progwereld dat ik het album Frequency toch een kans gaf.
Het rare begin met al die bliepjes deed me nog eerst verschrikt naar de muziekinstallatie staren, maar dat veranderde al snel als de ‘echte’ instrumenten invallen. Die kracht die uitgaat van de bas en drum, de keyboard die dat wat tempert met daar bovenop dan een gitaarsolo die een extra dimensie brengt. Net op het moment dat je je afvraagt waar dit naartoe gaat, verandert het in een heel zacht riedeltje met de mooie zang (wat in mijn ogen al een hele verbetering was in vergelijking met de andere cd’s die ik had gehoord). Daarna komt er een langzame opbouw naar de volgende uitbarsting. Om dan weer wat rustiger te worden ... En in het achterhoofd de gedachte ‘is dit dezelfde band als die andere cd’s?’
Mijn aandacht was toen getrokken en bleef dat gedurende de hele cd. Dit was ook de aanzet om naar de rest van het oeuvre van de band met andere oren te luisteren. Niet dat ik nu alles van IQ goed vind (of in mijn bezit heb), maar mijn waardering voor pakweg Subterranea is flink gegroeid. (buso)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
39

Porcupine Tree - Fear Of A Blank Planet [7:28]

(afbeelding)

Fear of a Blank Planet |2007 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: dynamo d

Dit is het openingsnummer van het gelijknamige conceptalbum van Porcupine Tree. Je wordt niet rustig het verhaal ingetrokken (hoewel dat eerst nog even wel zo lijkt), maar als het ware het verhaal ingeblazen. Want muzikaal is dit ook een steengoed nummer (zoals het gehele album), waarbij het drumwerk en de geweldige productie een speciale vermelding verdienen, wat mij betreft.

Maar dit is ook muziek waar het concept iets belangrijks toevoegt aan de beleving. Ik neem aan dat het hier algemeen bekend is, maar het album is losjes gebaseerd op het boek ""Lunar Park"" van schrijver Bret Easton Ellis. Het verhaalt over de veranderende maatschappij waarbij jeugd opgroeit met een overdaad aan prikkels, zoals tv, internet en dergelijke en hoe daardoor de manier waarop we kunst en de wereld tot ons nemen ernstig veranderd is en welke risico’s (zie de titel) dat met zich mee brengt. Letterlijk en figuurlijk geen lichte thematiek. Het is natuurlijk ook gewoon een duister album.

Dit is echter een thematiek die mij zeer aanspreekt. Nu slaat hij ook nog eens een brug naar het psychisch functioneren van mensen en laat ik nu werkzaam zijn in de kinder- en jeugdpsychiatrie. Ik kan zeggen dat dit album ook geleid heeft tot nog verder nadenken over hoe technologische ontwikkelingen het gedrag van kinderen beïnvloeden. Het gaat te ver om te zeggen dat het mijn visie bepaald heeft, maar op zich vind ik het al heel bijzonder dat een album het verder verdiepen van die visie kan bewerkstelligen. Een mooi voorbeeld voor mij dus, hoe een concept veel kan toevoegen aan de muziek.

In school I don't concentrate
And sex is kinda fun
But just another one
Of all the empty ways
Of using up a day
How can I be sure I'm here?
The pills that I've been taking confuse me
I need to know that someone sees that
There's nothing left I simply am not here (Bonk)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
38

Peter Gabriel - San Jacinto [6:21]

(afbeelding)

Peter Gabriel [4] |1982 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: Startlijst - vigil, Prog Songs KO, 2011

Hoewel enkele andere van zijn titelloze albums inmiddels aardig langszij komen, is de vierde degene die ik het meest in het hart gesloten heb... het was althans vaak de fascinerendste plaat om weer naar terug te keren, al was het maar in de hoop dat het kwartje bij de diverse minder interessante nummers die in de niet bijster toegankelijke collectie zaten nog eens zou vallen. Voorlopig wacht ik nog. Dit geldt dan weer niet voor San Jacinto, dat met zijn opdringerige ritme en overdonderende climax vanaf de eerste luisterbeurt de aandacht trok. (Casartelli)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
37

Gazpacho - Tick Tock [22:24]

(afbeelding)

Tick Tock |2009 | Noorwegen

Genomineerd door: Startlijst - Casartelli, Moderne Prog Songs KO, 2012

Ergens 'bij geweest zijn' wil nog wel eens een meerwaarde zijn. De eerste keer dat ik Gazpacho's album Tick Tock hoorde, was toen ze het, rond de release, live speelden in de Zoetermeerse Boerderij. En dat maakte indruk. Dat Gazpacho op cd vaak wat tam geproduceerd klinkt en dat een en ander live een stuk levendiger is, helpt daarbij mee. Het contrast tussen het atmosferische Night, wat de progwereld een paar jaar daarvoor behoorlijk op zijn grondvesten had doen schudden en het meer rockende Tick Tock deed de rest om laatstgenoemde voor mij het predicaat moderne klassieker te geven. Het titelnummer draaide toen overigens kennelijk al een tijdje proef op concerten - er kwamen stukken bij en er gingen stukken af... maar op een gegeven moment is 't klaar. (Casartelli)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
36

Porcupine Tree - The Sky Moves Sideways Phase One [18:39]

(afbeelding)

The Sky Moves Sideways |1995 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: Startlijst - Yann Samsa, Prog Songs KO, 2011

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
35

King Crimson - Starless [12:18]

(afbeelding)

Red |1974 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: Startlijst - Yann Samsa, Prog Songs KO, 2011

King Crimson is, as always, more a way of doing things. When there is nothing to be done, nothing is done: Crimson disappears. When there is music to be played, Crimson reappears. If all of life were this simple, aldus de immer bescheiden Robert Fripp. Dat het album Red, met die o zo iconische afsluiter Starless, het slot was van een zeer productieve periode (zeven studioalbums in vijf jaar) en het begin van een stilte van zeven jaar, geeft de uitspraak alleen maar meer gewicht. Een in eerste instantie afgekeurd rijmelarijtje van John Wetton (en jawel, over het eindresultaat zijn genoeg diepte-analyses op het wereldwijde web te vinden) kon voor de opvolger van Starless and Bible Black gekoppeld worden aan een lange, dreigende instrumentale opbouw naar wat wellicht de moeder aller climaxen uit de klassieke prog is. Ruim veertig jaar oud en nog geen seconde gedateerd. (Casartelli)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
34

Genesis - One for the Vine [9:56]

(afbeelding)

Wind and Wuthering |1976 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: Startlijst - Fathead, Prog Songs KO, 2011

Ome Phil heeft in zijn loopbaan een hoop shit over zich heen gehad. Of dat terecht is lijkt me een andere discussie maar het ging eigenlijk nooit over zijn kwaliteiten als drummer. Dat lijkt me dan wel weer helemaal terecht en geen discussie waard. Mocht er iemand nog twijfelen zet dan gewoon One for the Vine van het zeer prettige Genesis album Wind & Wuthering eens op. Wat een ritme en wat een beheersing. De percussie is van een extreem hoog niveau. Phil mag zich uitleven en dat doet hij met verve. Mocht er nu nog iemand twijfelen aan mans drumkwaliteiten, dan is een bezoekje aan de oorarts wellicht een goede optie. (vigil)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
33

Marillion - Slainte Mhath [4:44]

(afbeelding)

Clutching at Straws |1987 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: Startlijst - vigil, Prog Songs KO, 2011

Geen heel opzienbarend nummer van Marillion, maar wel met een speciale betekenis voor me. Opgedragen aan mijn 7 jaar jongere neefje die ik ingewijd heb in de muziek van Marillion en vooral Fish. Ruim 4 jaar geleden veel te jong overleden, en dit nummer werd gedraaid tijdens de kerkdienst. Alleen daarom heeft dit nummer een speciaal plekje in de catalogus van Marillion. (Jester)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
32

Porcupine Tree - Even Less [7:11]

(afbeelding)

Stupid Dream |1999 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: Startlijst - chevy93, Prog Songs KO, 2011

Van veel favoriete bands weet ik nog wel hoe of waarom ik er ooit mee begonnen ben, maar bij Porcupine Tree kom ik niet verder dan dat er ineens wat liedjes (vooral) van Stupid Dream op mijn harddisk stonden en dat op zeker moment het hele album volgde. Dankzij de ontdekkingsbonus is Stupid Dream tot op heden mijn favoriete Porcupine Tree-album, al draai ik hem niet echt vaak meer en is de Top 10-positie die hij lang gehad heeft inmiddels ook gesneuveld. Doordat mijn smaak indertijd nog wat meer rechttoe-rechtaan en op hardrock gericht was, viel het album wel snel in goede aarde, voornamelijk dankzij de uitbarstingen van Tinto Brass en deze Even Less. (Casartelli)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
31

Porcupine Tree - Russia on Ice [13:03]

(afbeelding)

Lightbulb Sun |2000 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: Startlijst - Brunniepoo, Prog Songs KO, 2011

Rond Lightbulb Sun leek elk Porcupine Tree-album zijn voorganger weer in populariteit te kunnen overtreffen. De top was nog niet bereikt, maar het epische Russia on Ice is wel een op zichzelf staande klassieker gebleken, waar hun andere albums het nog wel eens wat meer van het totaalplaatje en minder van de individuele hoogtepunten moesten hebben. Russia on Ice begint rustig om daarna te culmineren in een lange zinderende ambient finale. Het nummer is een feest van textuurvariatie en onderhuidse spanning. (Casartelli)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
30

Peter Gabriel - Wallflower [6:30]

(afbeelding)

Peter Gabriel [4] |1982 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: Startlijst - Svendra, Prog Songs KO, 2011

Muziek kan je soms zo diep raken, dat je het zelfs in je botten denkt te voelen. Dit is zo’n nummer. Nu zit er alleen al iets in de stem van Peter Gabriel (wat mij betreft één van de mooisten uit de muziek) die maakt dat dat je snel geraakt wordt zijn muziek. Maar dit is zo’n nummer wat je echt diep weet te raken, zodat je, hoewel je nog nooit eerder je botten hebt gevoeld (ik heb nog nooit iets gebroken), erachter komt dat je wel degelijk iets in je botten kan voelen.

Dat dat met dit nummer bij mij gebeurt, heeft ook te maken met de achtergrond van het nummer. Soms blijft het bij de nummers van Peter Gabriel toch wat gissen waar het eigenlijk over gaat. Maar hij heeft natuurlijk ook een aantal politiek bewogen nummers. Dit is er één van. Hij probeert de mensen die in Zuid-Amerika vanwege hun overtuigingen gemarteld worden een hart onder de riem te steken, maar benoemt ook de uitzichtloosheid van hun situatie : ‘Let your spirit stay unbroken, may you not be deterred. Hold on’, maar ook ‘Though you may dissapear, you’re not forgotten here’. De hele tekst is ongelofelijk sterk en de thematiek, die helaas tot op de dag van vandaag actueel is, hooguit voor andere locaties, is één van de factoren dat het nummer zo onder je huid kruipt.

Maar dat is natuurlijk niet de enige factor. Want muzikaal moet er toch ook wel iets zijn wat maakt dat het nog veel dieper je lijf ingaat. De instrumentale begeleiding is eigenlijk maar sober en relatief eenvoudig, maar o zo doeltreffend. Geen noot te weinig en eigenlijk nog veel knapper, geen noot te veel. De geweldige, diepe en warme stem van Peter Gabriel krijgt alle ruimte om de boodschap op je over te brengen. Wat legt die man toch een empathie en emotie in zijn zang.

Langzaam wordt je hele lijf gevuld door de muziek en voel je het overal. Het kippenvel is niet tegen te houden en als je niet uitkijkt krijg je tranen in je ogen. Ach, wat maakt het ook uit. Laat maar komen. (Bonk)

avatar van chevy93
Spijtig dat zoveel Porcupine Tree/Steven Wilson afgevallen is in het zicht van de haven.

avatar van Rudi S
chevy93 schreef:
Spijtig dat zoveel Porcupine Tree/Steven Wilson afgevallen is in het zicht van de haven.


Ach, misschien omdat er nog maar 1 (wat mij betreft dan ook nog de beste van SW/PT) over is de kansen op een fraaie eindpositie groter is geworden.
Ik had ook wel wat meer spreiding bij de laatste 20 willen zien.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Die laatste paar nummers weerspiegelen wel een beetje het laddersysteem: Russia on Ice is het hoogstgenoteerde nummer dat Ronde 6 niet haalde en Wallflower de laagste die hem wel haalde. Wat dat aangaat, als je de finale als 'de haven' ziet, strandden die 4(!) Porcupine Tree's van het laatste tiental eerder toen er net een streep land in zicht kwam.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
29

Rush - La Villa Strangiato [9:34]

(afbeelding)

Hemispheres |1978 | Canada

Genomineerd door: kabouter76

Het nummer heeft als ondertitel: An Exercise in Self-Indulgence. Tja, wat moet je daar nog aan toevoegen? Nou, dat het wat mij betreft het beste instrumentale nummer aller tijden is. Hier maak je een potje muzikaal vakmanschap mee, wat zijn weerga niet kent. Zonder overigens de compositie uit het oog te verliezen. Dat hier geen studio kunstjes aan te pas zijn gekomen, bewijzen de drie heren hier, waar het nummer vlekkeloos wordt uitgevoerd. Niets minder dan weergaloos dit. (uffing)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
28

Genesis - The Fountain of Salmacis [7:54]

(afbeelding)

Nursery Cryme |1971 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: Startlijst - Status Seeker, Prog Songs KO, 2011

Gevraagd naar een favoriete proggitaarsolo is de kans betrekkelijk groot dat een liefhebber de naam Firth of Fifth laat vallen. Als het er al een van het Britse kwintet moet zijn, kom ik toch eerder bij The Fountain of Salmacis uit, waar de hier bij de band debuterende Steve Hackett een paar keer fraai op de voorgrond springt. Een bijzonder slotstuk van mijn favoriete Genesis-album. (Casartelli)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
27

Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing [7:57]

(afbeelding)

The Raven That Refused to Sing (And Other Stories) |2013 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: dynamo d

Natuurlijk moet het vooral over de muziek gaan in de Prog Top 300. Maar hoewel dit nummer ook als het alleen uit je speakers komt, al genoeg moois te bieden heeft en het mooi emotioneel gedragen gezongen wordt door de heer Wilson, wil ik het deze keer toch vooral hebben over de prachtige clip.
Want Steven Wilson begrijpt als geen ander dat door gebruik te maken van ander media, het de muziek een diepere laag kan geven. In dit geval voegt het beeld echt nog heel wat toe aan het nummer. Het weet me echt te raken; de beelden van de oude man, het dreigende zwart, het beschermende meisje, de bijzondere band met de raaf, de eenzaamheid. Het is adembenemend in beeld gebracht in een prachtige tekenstijl .
Zonder de clip is het een mooi nummer. Als je de muziek hoort en de beelden erbij ziet, is het hartverscheurend mooi! (Bonk)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
26

Rush - Subdivisions [5:33]

(afbeelding)

Signals |1982 | Canada

Genomineerd door: Startlijst - vigil, Prog Songs KO, 2011

Er zijn weinig nummers die mij zo weten te raken met enkel het intro. De eerste 50 seconde gaan door mijn merg en ook door mijn been. De rest van het nummer is uiteraard ook meer dan dik in orde het staat niet voor niets op 1 in mijn Rush Top zoveel. De ingehouden woede die je hoort, de fantastische basloopjes en de synthwave toetspartijen maken dit nummer tot ontdekkingsreis van vijf en halve minuut welke mij keer op keer weten te boeien. Het hele album Signals is overigens een aanrader eerste klas maar dit slechts ter zijde. (vigil)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
25

Porcupine Tree - Anesthetize [17:42]

(afbeelding)

Fear of a Blank Planet |2007 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: Startlijst - MunzW, Prog Songs KO, 2011

Episch nummer , 17 minuten en vroeger toen wij nog jong waren duurde een plaatkant zolang.
Ach er zit genoeg in om door te gaan voor een boel liedjes die normaal een plaatkant vullen.
In het eerste stuk zit vooral dromerige zang van Wilson en fraai trommelwerk van meesterdrummer Gavin Harrison.
Na zo’n 4 minuten is daar opeens held Alex Lifeson met een fraaie gitaarsolo en dan gebeurt er opeens van alles stevige riffs, soundscapes en dreiging komen voorbij om weer dromerig te eindigen, je zweeft met de band het nummer uit. (Rudi S)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
24

Anathema - Dreaming Light [5:45]

(afbeelding)

We're Here Because We're Here |2010 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: Startlijst - progressive, Prog Songs KO, 2011

Anathema is toch wel een beetje mijn progband (alhoewel Prog?) van dit moment. Natuurlijk bestaan ze al een hele tijd maar de weg welke de band de laatste vijftien jaar aan het afleggen is blijkt toch wel een hele mooie. Een hele reeks schitterende albums verscheen er in die tijd maar waarom koos ik uit al dat prachtige werk precies dit nummer als een van mijn favorieten? Dat is een hele goede vraag kan ik wel vaststellen. Het raakt me gewoon, de zang en het gitaarwerk zijn van ongekende schoonheid, de melodie ontroerend en het is een mooi geheel. Soms is het wel eens moeilijk om er precies de vinger op te leggen, nou ja gewoon luisteren dan maar. (vigil)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
23

Porcupine Tree - Deadwing [9:46]

(afbeelding)

Deadwing |2005 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: Startlijst - dynamo d, Moderne Prog Songs KO, 2012

Afkomstig van het gelijknamige album dat lang het favoriete album van mijn broer was. Een album dat hij door mij heeft leren kennen en dat vooral bekend is door Lazarus en Arriving Somewhere… maar deze openingstrack doet daar niet voor onder. Sterker nog: elke keer dat ik hem hoor lijkt hij beter te worden. Ik ben enorm fan van de drumpartijen en de manier waarop de band het nummer tijdens het intro en halverwege het nummer ‘binnenvalt’. (freitzen)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
22

Genesis - Supper's Ready [22:58]

(afbeelding)

Foxtrot |1972 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: Startlijst - ranboy, Prog Songs KO, 2011

Het kan toch niet zo zijn dat er niemand iets schrijft bij dit monument in de historie van Genesis? Afwisselend, critici zouden kunnen zeggen fragmentarisch. Het maakt in ieder geval dat het nooit saai wordt. Mooi hoe het nummer onder leiding van een bezeten Tony Banks naar een climax leidt (666 is not longer alone), om daarna in intensiteit te dalen en prachtig majestueus af te sluiten en thuis te komen in New Jerusalem. Plakwerk, fragmentarisch? Het zal wel! (Jester)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
21

Pink Floyd - Dogs [17:08]

(afbeelding)

Animals |1977 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: Startlijst - MunzW, Prog Songs KO, 2011

Van het beestachtig (sorry, soms zijn zelfs slechte woordgrappen te voor de hand liggend om niet te maken) sterke album komt deze hondsdolle (oké, ik zal nu ophouden ) track.
Dit album geniet een stuk minder algemene bekendheid dan albums als The Dark Side of the Moon, Wish You Were Here en the Wall. Wellicht ook wel verklaarbaar, aangezien de muziek toch over het algemeen ook wel wat minder gemakkelijk in het gehoor ligt en wat complexer klinkt dan de meeste muziek op de genoemde albums.

Dogs is zo’n track waar de ‘gemiddelde’ muziekliefhebber vaak niet van gehoord zal hebben, maar stiekem één van de beste tracks is van Pink Floyd. Hopelijk staat het muzikale vakmanschap van deze band en de betekenis die ze gehad hebben voor de ontwikkeling van de (prog)muziek nergens ter discussie. Ze zijn ook grootmeesters in het neerzetten van sfeer en het aanbrengen van geweldige opbouw in hun nummers. Echter is de mate waarin hun muziek ook dynamisch, afwisselend en verrassend te noemen is, op zijn minst gezegd wisselend.

Echter zijn deze factoren in deze track allemaal ten volle aanwezig. Wellicht komt het ook doordat het volgens de credits een co-productie is van Waters en Gilmour, waarmee weer eens duidelijk wordt, dat als de heren hun muzikale genialiteit weten te combineren, er fantastische dingen gebeuren. Tijdens de volle 17 minuten wordt je getrakteerd op fantastische muziek, die volledig weet te boeien en nooit inzakt. Voor mij is dit een track waar Pink Floyd al zijn klasse in weet te proppen. Zo heb ik David Gilmour zelden beter horen zingen en vind ik het gitaarspel en het toetsenwerk van zeer hoog niveau, zelfs voor Pink Floyd haar doen. Een hoogtepunt in het toch al niet misselijke oeuvre van deze band!

Een fantastische beretrack dus! (Ik zei toch dat ik op zou houden met de slechte woordgrappen ) (Bonk)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
En het laatste pre-finale overzicht!

21. Pink Floyd - Dogs
22. Genesis - Supper's Ready
23. Porcupine Tree - Deadwing
24. Anathema - Dreaming Light
25. Porcupine Tree - Anesthetize
26. Rush - Subdivisions
27. Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing
28. Genesis - The Fountain of Salmacis
29. Rush - La Villa Strangiato
30. Peter Gabriel - Wallflower
31. Porcupine Tree - Russia on Ice
32. Porcupine Tree - Even Less
33. Marillion - Slainte Mhath
34. Genesis - One for the Vine
35. King Crimson - Starless
36. Porcupine Tree - The Sky Moves Sideways Phase One
37. Gazpacho - Tick Tock
38. Peter Gabriel - San Jacinto
39. Porcupine Tree - Fear Of A Blank Planet
40. IQ - Frequency

avatar van dynamo d
schitterende 21 t/m 40 lijst

avatar van HugovdBos
De spotify playlist is ook volledig bijgewerkt tot aan de finale.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:41 uur

geplaatst: vandaag om 12:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.