MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / MusicMeter Prog Top 300 - de ontknoping

zoeken in:
Casartelli (moderator)
Morgenochtend begint op deze plek de ontknoping van de MusicMeter Prog Top 300. Liefhebbers zijn vanaf eind april in de Prog Ladder bezig met de samenstelling en ruim een half jaar later zijn alle afvallers en de onderste 108 nummers in de lijst bekend. We houden ons daar vanaf nu bezig met de rangschikking van de Top-192.

Geïnspireerd door het ontknopingstopic van de algemene MusicMeter Top 2000 maken we daar een feestje van, compleet met stap voor stap bekendmaken van de lijst, met de basisinfo over de nummers en besprekingen van de nummers door de liefhebbers. Voor dat laatste is overigens nog wel wat input nodig; dagelijks voeg ik in het laddertopic wat nummers toe waarover op niet al te lange termijn een review gewenst is; het recentste overzicht staat hier.

Geadresseerden van dit bericht zijn iedereen die aan ten minste één ladder meegedaan heeft: 50tracks Bonk Broem Brunniepoo Casartelli chevy93 crosskip Cured da dude Dieter divart dynamo d echoes freitzen Funky Bookie Gretz HugovdBos Jacoto jasper1991 Jester kabouter76 Misterfool musicborst Ozric Spacefolk Papartis ranboy Rogyros Rudi S Salvadore Svendra thelion Titmeister uffing vigil willemdeux. Mocht je op verdere tags geen prijs stellen, laat het me even weten, dan haal ik je uit de lijst.

Casartelli (moderator)
300

Tony Banks ft. Fish - Another Murder of a Day [9:03]

(afbeelding)

Still |1991 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: vigil

Is het een gegarandeerd succes als er twee grootheden uit de prog samen gaan. Je zou in eerste instantie zeggen van wel. De heren kwamen halverwege de jaren ’80 al met de best wel slechte single Shortcut to Somewhere (wel met grappige clip, dat dan weer wel) dus de verwachtingen waren niet hoog. Zeker niet als je de jaren ’80 platen van Banks bekijkt. Met Still herpakt Banks zich gelukkig weer aardig. Met een hele batterij aan gastmuzikanten waaronder dus ook Fish. Twee maal mocht hij zelfs de microfoon vast houden op dit album. Another Murder of a Day is de beste van die twee en staat daarom terecht in deze lijst. De plek waarop die staat is dan weliswaar te laag maar goed beter iets dan niets… Het lied lijkt niet echt op een Genesis compositie en ook niet echt op een Marillion song uit die tijd. Het is een spannende track waarbij de lappen tekst van Fish niet altijd perfect passen in de muziek van Banks. Of misschien was het wel de bedoeling? Het geeft een wat ongemakkelijk gevoel maar ook een flinke spanningsboog. Wat gaat er gebeuren en waar gaan we naartoe? (vigil)

Casartelli (moderator)
299

Van Der Graaf Generator - The Undercover Man [7:25]

(afbeelding)

Godbluff |1975 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: ranboy

Ergens in de begindagen van mijn progliefde probeerde ik soms ook wat verder te kijken dan mijn neoprogneus lang was. Van Der Graaf Generators album Pawn Hearts was een vrij onfortuinlijke poging hiertoe. Dat is later langzaamaan wel wat bijgetrokken (en de live vertolking van A Plague of Lighthouse Keepers in 2013 in de Melkweg mocht er absoluut wezen), maar als ik bij het toegankelijker Godbluff begonnen was, was de waardering er ongetwijfeld sneller geweest. Dat album bevalt me tot op de dag van vandaag een stuk beter, te beginnen bij het openingsnummer... (Casartelli)

Casartelli (moderator)
298

Dream Theater - Scarred [11:00]

(afbeelding)

Awake |1994 | Verenigde Staten

Genomineerd door: Casartelli

Nieuw werk van Dream Theater weet me al een jaar of tien niet meer aan te spreken; sinds Octavarium is de band vervallen tot een soort zelfparodie in het genre dat ze zelf groot gemaakt hebben. Nu is het niet zo mijn gewoonte om mijn oude muzikale liefdes te verloochenen en met een nog altijd door en door spannend nummer als Scarred uit de vormende dagen van de progmetal is daar ook al erg weinig aanleiding toe. De fantastische toetsensolo van Kevin Moore aan het eind draagt in niet geringe mate bij aan de feestvreugde. Kort na Awake verliet hij de band en het lijkt erop dat "muzikale meningsverschillen" zelden zo direct de lading dekte (in plaats van een eufemisme te zijn voor elkaar de tent uitvechtende bandleden): zo donker en industrieel heeft Dream Theater sindsdien nooit meer geklonken. (Casartelli)

Casartelli (moderator)
297

Led Zeppelin - The Battle of Evermore [5:51]

(afbeelding)

Led Zeppelin IV |1971 | Verenigd Koninkrijk

Niet zelden zijn nummers van Led Zeppelin wat eentonig. Dat spreekt soms tegen de band, maar soms ook zijn de opbouwende elementen dermate fraai, dat er sprake is "van een prettig soort eentonigheid". The Battle of Evermore hoort tot de ultieme voorbeelden van die laatste categorie, met de machtige mandoline en de aanwezigheid van de grootse Sandy Denny. De vraag of dit nummer in een proglijst thuishoort, laten we dan met een gerust hart aan de kniesoren over. (Casartelli)

Casartelli (moderator)
296

Pallas - The Blinding Darkness [6:43]

(afbeelding)

The Cross & The Crucible |2001 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: Startlijst

Van het prachtige album 'The Cross & the Crucible (de ampersand hoort in de titel) komt het prachtige The Blinding Darkness . Uiteraard met Alan Reed op zang, maar de schoonheid zit hem in de partijen die hier door bassist Graeme Murray worden gezongen. En de tekst? Is die in 2015 in het licht van de wereldproblematiek niet nog steeds ontzettend actueel? In hoeverre dient techniek de maarschappij, voordat het uiteindelijk tot problemen gaat leiden?

Een vlammende gitaarsolo gaat vooraf aan het laatste refrein, waarna het met zachte synth-klanken langzaam wegsterft. Het laat mij stunned achter. (uffing)

Casartelli (moderator)
Tja, toen had ik ineens drie besprekingen... dank allen - ik plaats ze nu alle drie, voor later gebruik zal ik die van musicborst bewaren, hij was de eerste inzender. Overigens, die andere nummers van de reviewlijst staan ook allemaal op de redelijk korte termijn gepland.

295

Agalloch - In the Shadow of Our Pale Companion [14:45]

(afbeelding)

The Mantle |2002 | Verenigde Staten

Genomineerd door: musicborst

Het is metal, het is folk, het is post/progrock. het is niet samen te vatten in één genre. Een nummer dus dat zich moeilijk in een hokje laat stoppen.... Toch voel ik me letterlijk opgesloten in een boshut boven de poolcirkel met een sneeuwstorm die op zijn hoogtepunt aan het woekeren is . Twee dingen die me warm houden, een klein knisperend haardvuurtje en "The Mantle" van Agalloch. Dit nummer is representatief voor de hele cd. Akoestische gitaren en elektrische gitaren, Cleane zang en grunts die de tijd nemen je mee te nemen naar de meest onherbergzame gebieden die je maar kan voorstellen. Unieke sound en voor mij het absolute hoogtepunt van deze band. (musicborst)

Het mooie van het deelnemen aan ladders of het werken als recensent is dat je de gelegenheid krijgt om veel nieuwe muziek te ontdekken. Hier hebben we er weer zo eentje. Voor mijn deelname aan de progladder had ik nog nooit van deze band gehoord. De eerlijk gebiedt mij wel te zeggen dat dit nummer me er niet toe heeft gezet om meer van deze band te gaan ontdekken. We hebben hier een behoorlijk doomy nummer in de stijl van My Dying Bride of met een beetje fantasie zelfs Opeth, met afwisselend cleane zang en grunts. Hiermee stip ik dan ook meteen het grote minpunt aan, want deze zang/grunts zijn niet echt geweldig. Wat wel geslaagd is, is het neerzetten van een mooie sfeertekening. Tijdens het kwartier dat dit nummer duurt, trekken er donkere en winterse landschappen aan de verbeelding voorbij. Dit nummer past prima bij deze donkere dagen. (uffing)

Dit is wat je voor mij met recht een progladderontdekking (fijn scrabblewoord!) kunt noemen. En wel een hele fijne.
Want dit is zo'n nummer wat me wel meteen pakte, ook al bij de eerste tonen, maar ook nog weer groeit met elke keer als ik het hoor (zoals op dit moment!). Dat komt door de diepe gelaagdheid van de prachtige sfeervolle muziek. Dan weer ingetogen, dan komt het weer tot een uitbarsting. Dat geeft het nummer een prachtige wisselende spanningsboog mee, die het nummer 15 minuten lang erg boeiend weet te houden.

Tja, en we moeten het natuurlijk wel even over de zang hebben. Want er staan grunts in de Prog Top 300! Daar is nooit iedereen even blij mee en ik trek het ook niet altijd, moet ik eerlijk zijn. Maar hoe het hier gedaan wordt, vind ik prima en zelfs mooi. Hij weet het gedoseerd en toch muzikaal te doen en dat is uitzonderlijk naar mijn mening (de meesten schreeuwen maar wat en het liefst zo hard mogelijk.) Het wordt afgewisseld met 'cleane' zang, wat elkaar heel goed aanvult.
De tekst is ten slotte ook nog eens de moeite waard, waarin je letterlijk meegenomen wordt op een zoektocht naar God.

Al met al een prachtig nummer, wat een plek in de Top 300 meer dan verdient. (Bonk)

Casartelli (moderator)
294

Tool - Schism [6:47]

(afbeelding)

Lateralus |2001 | Verenigde Staten

Genomineerd door: Bonk

Tool is natuurlijk niet iedereen zijn 'cup of tea'. Maar ik kan er niet genoeg van krijgen (hoewel er best wel weer eens wat nieuwe 'thee' op de markt mag komen, maar dat terzijde).
Eigenlijk is Tool een band die allemaal dingen deed, die nieuw voor me waren. De cd's zagen er qua vormgeving echt prachtig uit, op een manier die ik nog niet eerder gezien had. De clips waren bevreemdend en origineel. En ik heb het geluk mogen hebben om ze live te mogen zien, wat nog steeds niet te vergelijken valt met de vele andere concerten, die ik heb mogen aanschouwen. Een ongelooflijk originele band dus.
En dit is voor mij nog steeds het beste nummer van die geweldige band. Het is moeilijk beschrijven wat dit nummer zo goed maakt. Het ritme, de intense zang, de geweldige gitaren, het feit dat je nauwelijks op adem kan komen door de algehele intensiteit van het nummer? Ik weet het niet.
Soms moet je muziek gewoon ondergaan en gewoon accepteren dat iets je steeds weer bij de keel grijpt op een hele prettige manier. (Bonk)

Rigardus
Als ik eerder van het bestaan van dit topic had geweten, had ik minder lang gewacht met inschrijven op MuMe. Veel spannender dan die gare Radio 2 Top 2000 en ook dan de - overigens wel verantwoorde - MusicMeter Top 2000.

Allereerst welkom Rigardus. Er bestaat een (grote) kans dat je na deze editie alsnog de kans krijgt om mee te doen.

Rigardus
Ah, fijn. Dit topic staat nu in mijn updates, dus als het zover is haak ik simpelweg aan. Zo te zien komt hier volop prog van alle leeftijden en subgenres voorbij; ik ben benieuwd.

Als het aan mij ligt, staat deze op 1:

Casartelli (moderator)
Rigardus schreef:
Als het aan mij ligt, staat deze op 1:

Dan moet er inderdaad een volgende editie komen waarin deze genomineerd kan worden

Maar je kunt hier dus in elk geval nog meehelpen de bovenste 192 te bepalen.

Casartelli (moderator)
Van het volgende nummer heb ik nog geen review. Mocht iemand er binnen 12 uur een schrijven dan kan ik hem er nog bij editen. Misschien het handigst als diegene die review dan direct hier plaatst, anders heb ik er straks weer drie in mijn inbox

293

Resistor - Mimosa [16:04]

(afbeelding)

Rise |2010 | Verenigde Staten

Casartelli (moderator)
292

Aragon - Rocking Horse [20:01]

(afbeelding)

Rocking Horse |1993 | Australië

Aan middelmatige neoprogbandjes is tegenwoordig geen gebrek en, eerlijk is eerlijk, vroeger ook al niet. Soms heeft zo'n middelmatig neoprogbandje toch ineens een schot vol in de roos en in het geval van Aragon gebeurt dat met het twintig minuten durende Rocking Horse. Qua cd-release uit 1993, maar in feite is het een leftover uit de late jaren '80, nog voor hun officiële debuut. Een bij vlagen wat goedkoop toetsengeluid, misschien ietwat gezochte overgangen en de geëxalteerd-agressieve zang van Les Dougan dragen bij aan het prettig-gedateerde sfeertje. Maar man, man, man, wat een spanningsopbouw. De hele tweede helft van het nummer is een onheilszwangere muzikale orgie waar 'soortgenoten' als Grendel en The Last Human Gateway enkel van kunnen dromen. Aragon's Supper's Ready? Nee, veel beter! (Casartelli)

Casartelli (moderator)
291

Phish - Time Turns Elastic (#9) [13:30]

(afbeelding)

Joy |2009 | Verenigde Staten

Casartelli (moderator)
290

Jethro Tull - Aqualung [6:31]

(afbeelding)

Aqualung |1971 | Verenigd Koninkrijk

Aqualung vertelt het verhaal van een oude man (een zwerver), die niet begrepen wordt. In de tekst wordt hij als viezerik en pedofiel afgeschilderd. Dit zodat de mensen makkelijker hem kunnen omzeilen. Eigenlijk gaat de song er dus over, dat mensen liever niet iets willen kennen, wat ze eng vinden, maar ook over de romantiek van het zijn van een outsider.
Aqualung is zo’n nummer dat wereldberoemd is, maar geen single-release kende. Het nummer was te lang voor een single. Desondanks toch het bekendste nummer van de band, en zelfs één van die essentiele classic rock songs. De band mengt zwaar riffwerk ala Zep en Sabbath met de typische minstreel/folk gitaar en zang van leider Ian Anderson. Het nummer heeft geen dwarsfluit (erg bijzonder voor een Tull-song), maar wel een lange gitaarsolo van Martin Barre. Eén van de vetste gitaarsolo’s uit die tijd en door velen aangehaald. Minder progrock dan veel andere songs van Tull, maar desondanks een essentiele song voor classic rock-liefhebbers. (Ozric Spacefolk)

Casartelli (moderator)
289

Uriah Heep - Return to fantasy [5:52]

(afbeelding)

Return to Fantasy |1975 | Verenigd Koninkrijk

Return to Fantasy van het gelijknamige album van Heep is een knaller van een song. Met recht ook een progressive rock song. Het riffwerk op gitaar van Mick box en orgel van Ken Hensley is een trademark voor deze band, evenals de falsetto van David Byron. Lee Kerslake is een krachtige drummer die dit type rocksong stevig in elkaar timmert. Nieuwe man in deze versie van Heep is progbass-klusjesman John Wetton die, het jaar daarvoor overleden, Gary Thain vervangt. De plaat is wisselvallig, maar het titelnummer is één van de krachtigste songs van de band. Er is ook een 7 minuten versie, die eigenlijk te lang duurt. De singleversie is dan weer te kort. De albumversie dus, daar gaat het hierom, een krachtige song uit een tijd waar het heel moeilijk ging met de band, en uiteindelijk wordt gezien als het laatste succes uit de klassieke periode van deze band. (Ozric Spacefolk)

Casartelli (moderator)
288

Sylvan - In Between [10:50]

(afbeelding)

Home |2015 | Duitsland

Genomineerd door: Dieter

De mannen van het Duitse Sylvan hebben sinds hun debuut in 1998 alweer negen albums uitgebracht. Het laatste werk dateert van het huidige jaar en bevat onder andere het schitterende In Between. Het nummer bouwt zich met de keyboardklanken en het gitaarspel op naar het moment waarop de politieke leiders hun fouten niet meer kunnen ontvluchten en de wereld in ravage verkeerd. De gitaarsolo's gaan van hard en ruig over naar prachtige en rustgevende melodielijnen. (HugovdBos)

Als fervent Spotify'er: komt de lijst (ook) op Spotify?

Casartelli (moderator)
chevy93 schreef:
Als fervent Spotify'er: komt de lijst (ook) op Spotify?

Als iemand de skills heeft om een Spotifylijst te maken en het collectief met 300 (minus een handvol) Spotify-uri's op de proppen kan komen, kan er zeker een Spotifylijst komen.

Casartelli (moderator)
287

Earth and Fire - Storm and Thunder [6:25]

(afbeelding)

Song of the Marching Children |1971 | Nederland

Exponent van de betrekkelijk grote progscene die we in de jaren '70 in Nederland hadden. Hoe spreekwoordelijk het verval van de band na niet al te lange tijd ook was en hoezeer we blikvangster Jerney Kaagman later ook met allerlei narigheid gingen associëren, dit fraaie verstilde liedje (plus de nodige andere klassiekers uit de beginjaren) nemen ze ons niet meer af. Het Nederlandse Engels is regelmatig van een vertrouwde knulligheid, maar ook dat genre kent zijn blijvertjes: "the landscape wears its morningdress". (Casartelli)

Casartelli schreef:
(quote)

Als iemand de skills heeft om een Spotifylijst te maken en het collectief met 300 (minus een handvol) Spotify-uri's op de proppen kan komen, kan er zeker een Spotifylijst komen.
Misschien dat het gemakkelijk lukt via Ivy - Import your playlists into Spotify - ivyishere.org.

Met alle lange (sub)progtitels geef ik het echter weinig kans van slagen.

Casartelli (moderator)
chevy93 schreef:
Misschien dat het gemakkelijk lukt via Ivy - Import your playlists into Spotify - ivyishere.org.

Met alle lange (sub)progtitels geef ik het echter weinig kans van slagen.

Net even geprobeerd met de 14 nummers die al geweest zijn (d.w.z. copy-paste Artiest - Titel, exclude covers, country Netherlands). Hij claimt er 7 van de 14 gevonden te hebben. Los van het feit dat ik onvoldoende in Spotify zit om te weten hoe nu verder te gaan, lijkt het aantal matches inderdaad niet echt hoog.

Casartelli (moderator)
286

t - The Aftermath of Silence [18:08]

(afbeelding)

Psychoanorexia |2013 | Duitsland

Genomineerd door: Bonk

t is voor mij echt één van de beste ontdekkingen van de afgelopen jaren. Wat een bijzondere muziek maakt deze man toch. Het kost even wat tijd en luisterbeurten voordat het volledig tot zijn recht komt, maar als je het die tijd gunt, word je meegenomen op een prachtig avontuur. En ook al draai je dat avontuur steeds weer af, nog geregeld zie ik nieuwe dingen op de reis door het prachtig afwisselende muzikale landschap, waar deze Duitse artiest je doorheen leidt.
En ook nog eens in zijn eentje, want hij speelt alle instrumenten zelf, net als dat hij de teksten en muziek volledig zelf maakt. En hij weet het als producer en mixer ook nog eens prachtig en met diepgang op de plaat te zetten. Dezelfde diepgang vindt men ook terug in de soms wat cryptische teksten. Een zeer bijzonder artiest.
Dit is muziek voor 's avonds laat, de lichten zo veel mogelijk uit, eventueel een goed glas van het een of ander en je vervolgens met je ogen dicht mee laten nemen. Het is een reis die heel erg de moeite waard is, elke keer weer. (Bonk)

Casartelli (moderator)
285

Mystery - Wolf [5:53]

(afbeelding)

One Among the Living |2010 | Canada

Casartelli (moderator)
284

La Coscienza di Zeno - Gatto Lupesco [7:23]

(afbeelding)

La Coscienza di Zeno |2011 | Italië

Genomineerd door: Papartis

Soms heb je geen idee waar een nummer over gaat en dat is hier het geval. Nu moet ik eerlijk zijn dat ik ook niet de moeite heb genomen, maar ook niet gevoeld, om het uit te zoeken. Want soms is de muziek en de zang meer dan goed genoeg en verzin je er zelf wel bij waar al dat Italiaans over gaat.
Want dit is gewoon een heel erg fijn nummer. Deze band laat horen waar goede prog om gaat. Een compositie waar je geregeld verrast door wordt, heerlijke afwisseling, dan weer rustig, dan weer stevig. Verre van de klassieke opbouw van een nummer met een couplet en een refrein, maar dat willen we ook niet in deze lijst. Het schiet toch best veel kanten uit, maar toch is het een geheel, waar het muzikaal gezien geregeld heel wat anders wordt, dan waar je op anticipeert en je verwacht, wat alleen maar leidt tot plezierige verrassingen.
Gewoon hele goede Italiaanse prog dus! (Bonk)

Casartelli (moderator)
283

Katatonia - In the White [5:39]

(afbeelding)

Sanctitude |2015 | Zweden

Genomineerd door: Papartis

Casartelli (moderator)
282

The Mighty Bard - I Know [9:16]

(afbeelding)

Blue God and Other Stories |2014 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: vigil

Casartelli (moderator)
281

Van Der Graaf Generator - My Room (Waiting for Wonderland) [8:09]

(afbeelding)

Still Life |1976 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: chevy93

Casartelli (moderator)
280

Fates Warning - The Ivory Gate of Dreams [22:07]

(afbeelding)

No Exit |1988 | Verenigde Staten

Genomineerd door: da dude

Gast
geplaatst: vandaag om 01:40 uur

geplaatst: vandaag om 01:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.