menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of # (The Beatles)!

zoeken in:

Je mag deze lijst nog aanvullen tot een top 15 als je wilt.

Ik ben nog 45 min onderweg eer ik thuis ben, dus late lijstjes zijn nog steeds mogelijk!

Er zijn nu al 22 verschillende nummers op #1 gezet

Aangezien iedereen al op een oor ligt krijgen jullie de volledige bekendmaking in de ochtend en voormiddag ???

1. Slow Show
2. Bloodbuzz Ohio
3. Apartment Story
4. About Today
5. Conversation 16
6. Start a War*
7. Pink Rabbits
8. Don't Swallow the Cap
9. Fake Empire
10. England
11. Mr. November
12. Guest Room*
13. Carin at the Liquor Store
14. Graceless*
15. Afraid of Everyone

Ik ben nog op hoor x

Hier hetzelfde

jordidj1 (moderator)
Ja ik hoor. Kut excuses

Gretz schreef:
Aangezien iedereen al op een oor ligt krijgen jullie de volledige bekendmaking in de ochtend en voormiddag ???

Ok
Eindelijk iemand die ook rekening houdt met normale mensen

dix
Tjonge wat wordt de spanning hier opgebouwd zeg.
Ik ga even koffie zetten.

Logisch, we hebben het hier natuurlijk wel over de grootste band van deze eeuw en maker van talloze moderne klassiekers!

Gretz schreef:
De eerste helft van de presentatie doe ik op vrijdagavond. De bekendmaking van de laatste 15 nummers volgt dan op zaterdagochtend.

Of wacht je nog op het kapotgekke lijstje van zaaf?

sommige zeeën gaan me echt te hoog

Een zee van liefde voor zaaf!

dix
Is het nog ergens vrijdagavond? Warempel, op Hawaï

De middag lonkt. De nationale spanning ook. Edoch:

In der BeGretzung zeigt sich erst der Meister.

Ha er is een Gretz! Ook nog nét in de ochtend.

Zo te zien nog niet helemaal wakker, of hij heeft ons een top 15 laten maken om vervolgens daar zijn 10 favoriete nummers uit te nemen

In tegenstelling tot de edities van 2016 en 2013 zijn de volgende songs spijtig genoeg niet aanwezig in de finale:

(16) (13)
(==) (19) Cherry Tree
(16) (18) Anyone's Ghost
(==) (16) Cardinal Song
(==) (15) Abel
(11) (11) Daughters of the Soho Riots

We trappen nu af met de vijf laagstgeklasseerde nummers. Tussen haakjes staat de positie vermeld die de vorige edities werd behaald.

Rang. (2016) (2013)

30. (—) (—) Vanderlyle Crybaby Geeks [79 punten, 10/44 lijstjes]
High Violet (2010)
Meeste punten van: johannesA, Rudi S (14)
Gemiddelde positie: 8,1

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=ugRw7GFcu3w

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Vanaf 1:35:29
Vanderlye Crybaby Geeks schreef:
I'LL EXPLAIN EVERYTHING TO THE GEEKS

Het sluitstuk van High Violet (2010) is het enige nummer waarop zowel Arcade Fire als Bon Iver een bijdrage leverden. Voor de meeste fans meer een ultieme live-fave dan een enorm gekoesterde albumtrack. Dit is te merken in jullie scores. Vanderlyle kwam in te weinig lijsten voor om echt iets te kunnen betekenen in de finale. Twee tweede plaatsen was hier het hoogst haalbare. Het blijft niettemin een ultiem magisch genot om deze song elke keer weer live te horen, wanneer een heel veld de lyrics voluit meezing!!. Zoals 2 jaar geleden op Best Kept Secret, een van de mooiste concerten waar ik bij mocht zijn.
Fun fact
Berninger explained to The Quietus why he added the word "geeks" to the title: "Well it was always in the song, but the truth is, the reason I added it to the title was because a lot of people thought that I was saying 'geese' – people thought it was a reference to 'The Geese Of Beverly Road,' that the geese were back! In some ways that could have been cool, but that's not what it is. There was a time when we were mixing it where I kind of slur those lyrics a bit, and it sounds like I'm saying 'geese'. I asked Peter if I could re-record that one word, and he said no, it sounded fine, and it'd sound weird if there was suddenly this really pronounced 'GEEKS!' So I asked him to turn up the 'K' sound, just ride it up."

29. (—) (—) Sea of Love* [81 punten, 15/44 lijstjes]
Trouble Will Find Me (2013)
Meeste punten van: arcade monkeys (13)
Gemiddelde positie: 10,6

https://www.youtube.com/watch?v=mx6icChtSPA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Sea of Love schreef:
If I stay here trouble will find me
If I stay here I'll never leave
If I stay here trouble will find me
I believe

Sea of Love scoorde in Song van het Jaar 2013 nog een verdienstelijke derde plaats, maar in dit geweld kon de derde single van Trouble Will Find Me (2013) niet mee. Enkel door arcade monkeys op het podium gezet. Het is een van de negen nummers die door geen enkele user helemaal bovenaan is geplaatst.
Fun fact
The name of The National's sixth album comes from this uptempo tune ("If I stay here. Trouble will find me"). The title can be read several ways; drummer Bryan Devendorf's explanation to Gothamist was: "For me it's sort of fatalistic in a way, and maybe a bit paranoid. There's a wryness to it as well, like 'oh, well,' but when you're hearing the record, there's some triumph and confidence that belies [that]."

28. (—) (20) Runaway* [90 punten, 11/44 lijstjes]
High Violet (2010)
Meeste punten van: motel matches (15)
Gemiddelde positie: 7,8

https://www.youtube.com/watch?v=tSRtesvKWlo

Runaway schreef:
What makes you think I'm enjoying being led to the flood?
We've got another thing coming undone
And it's taking us over

Favoriete nummer van motel matches. Als Pusha T een woordje had meegezongen had er misschien nog meer ingezeten.
Don Cappuccino schreef:
Runaway heeft me aan het huilen gebracht. Het is heel erg fragiel en die opbouw is echt prachtig. Het heeft een bepaalde weemoed en dat je keuzes moet maken in het leven. Ga je weglopen of ga je mee met de stroom van de maatschappij? Iedereen heeft zo´n moment in zijn leven en The National verwoord dit prachtig.
Fun fact
The song was used in the 2013 film, Warm Bodies.

27. (15) (14) Sorrow [96 punten, 15/44 lijstjes]
High Violet (2010)
Meeste punten van: Titmeister (15)
Gemiddelde positie: 9,6

https://www.youtube.com/watch?v=QaYszP4QZ3E

Sorrow schreef:
Sorrow found me when I was young,
Sorrow waited, sorrow won.
Sorrow that put me on the pills,
It's in my honey it's in my milk.

A Lot of Sorrow in 35% van jullie lijstjes, maar relatief lage scores zorgden voor een plek in de bottom 5. In vergelijking met de vorige edities waar er nog 2x top 15 werd behaald betekent plek #27 een diepe terugval.
Titmeister schreef:
The National is mijn favoriete artiest en dat valt ook af te lezen uit het feit dat ze als enige artiest drie keer in mijn top 100 vertegenwoordigd zijn. Ze hadden echter veel meer kandidaten, want een van de dingen die The National zo goed maakt, is dat ze overal een nummer voor hebben. Of het nou Start a War is, dat mij herinnert aan de relatie met mijn ex, of Heavenfaced, dat ik juist op de bruiloft met mijn huidige vriendin zou draaien. Het gejaagde Afraid of Everyone, het verstilde About Today, het ingetogen Daughters of the Soho Riots of juist het uptempo Don’t Swallow the Cap. Keuze te over. Echter, mijn favoriete The National-nummer is Sorrow. Dit nummer bevat alles wat The National goed maakt: melancholische sfeer; sobere begeleiding; subtiele opbouw met de opkomende piano en het koortje; de donkere stem van Matt Berninger; de sterke, gelaagde teksten en dan natuurlijk de titel die uitstekend de lading dekt: ‘Sorrow’.
daMusic schreef:
Ik zou voor elke song van deze plaat kunnen kiezen, maar ik pik er vandaag Sorrow uit. Ik luisterde veel naar dat nummer tijdens mijn depressie. Het is soms vreemd om uit te leggen aan mensen, maar als je je ongelooflijk kut voelt en dan naar een song als Sorrow luistert, dat is een pleister op de wonde. Die openingszinnen (“Sorrow found me when I was young / Sorrow waited, sorrow won / Sorrow that put me on the pills / It’s in my honey, it’s in my milk.”) waren toen zo toepasselijk dat ik ze altijd met me zal meedragen.
Matt Berninger schreef:
"I think is a fun song, a celebration of sorrow. It's a wallowing song. Sorrow is, in some ways, a person's relationship with their own sadness. In many ways they have a very loving and needy relationship with their sadness. That one's maybe not particularly about me - it's a little bit about Bryan our drummer, it's a little bit about my brother."
Fun fact
The National performed the song continuously for six hours as part of an art piece conceived by Icelandic artist Ragnar Kjartansson. The event, cheekily titled "A Lot of Sorrow," was held on May 5, 2013 in the Long Island City museum's VW Dome. "Our performance was weird," Berninger told UK newspaper The Independent. "We played 'Sorrow' 108 times and around the 98th or 99th time I choked up a little bit... It wasn't a painful process – I think we found it a bonding thing; one of the best experiences we've had together as a band. We won't do it again, though."

26. (—) (—) Light Years [99 punten, 13/44 lijstjes]
I Am Easy to Find (2019)
Meeste punten van: legian (15)
Gemiddelde positie: 8,4

https://www.youtube.com/watch?v=F0YAjgI-JB4

Light Years schreef:
Oh, the glory of it all was lost on me
'Til I saw how hard it'd be to reach you
And I would always be light years, light years away from you
Light years, light years away from you

Light years enige newbie die überhaupt tot de finale reikte, indien we de twee jaar oude Sleep Well Beast-songs niet meerekenen. De majestueuze ballad is in relatief korte tijd al uitgegroeid tot een National classic. De favoriete track van legian.
Aaron Dessner schreef:
That song was connected to grief. I wrote the music after my wife’s mother had been diagnosed with cancer. She was in a very swift decline, so we moved to Denmark [to be with her]. There was this beautiful old Swedish piano in the house we rented where I wrote this and “Carin at the Liquor Store” [from Sleep Well Beast]. I sent it to Matt, and it was one of those ones that just clicked. He sent the song back a day later."
Fun fact
I remember there was the chorus, there was a book by Sean Wilsey called “Oh the Glory of It All” – I stole the whole title of that. It was on the shelf in Carin’s library where she keeps all her books. “Light Years” by James Salter was also on the shelf and somehow the chorus of that just got pieced together from those two titles. The rest of it is all about just feeling distant from somebody on a different orbit – people who love each other but don’t understand each other."

25. (20) (17) Graceless* [104 punten, 15/44 lijstjes]
Meeste punten van: mlndrpl (14)
Gemiddelde positie: 9,1

https://www.youtube.com/watch?v=d2OQvJgC6LI

Vanaf 53:15
Graceless schreef:
I took the medicine and I went missing
Just let me hear your voice, just let me listen
All of my thoughts of you
Bullets through rotten fruit
Come apart at the seams
Now I know what dying means

Onmogelijk om stil te blijven zitten/staan bij Graceless en zijn ongelofelijk fijne drive! Zo dacht het publiek op Lowlands er vorige maand ook over. Het is in hun rijke oeuvre zeker een van de meest uptempo nummers. Graceless is ook de eerste deelnemer die we tegenkomen die het alle edities tot de finale heeft geschopt.
Randier schreef:
Na heel wat luisterbeurten kan ik geen favoriet meer benoemen. Plaat staat bomvol zinnen die me naar lucht doen happen. Was gisteren het meest overdonderd door Graceless. Ik zou dat nummer niet omschrijven als opzwepend zoals ik iemand hier zag doen... Interpreteer het zelf als een liedje over hoe achterlijk het eigenlijk is om 'elegant' ten onder (dood) te willen gaan. Vooral het stukje 'put the flowers in a vase-if you're dead in the mind it will brighten the place' raakt me.
Fun fact
The song's black and white music video finds The National getting drunk and getting up to all sorts of mischief, which includes riding bikes into a pool and shooting off a potato gun. The clip was shot at frontman Matt Berninger's parent's house in Cincinnati, Ohio and found the band suffering a series of mishaps. Bassist Scott Devendorf ended up with a minor concussion, guitarist Bryce Dessner injured his back, and Berninger suffered a face injury whilst riding his bike into a swimming pool and hitting the water hard with his face all three times. "I had glasses on," he explained to Rolling Stone "I had bruises around my eyes where the glasses hit. It was the most brutal video we've ever done. It was really fun, but it cost us. No one died, though."

23/24. (—) (—) Guilty Party [107 punten, 23/44 lijstjes]
Sleep Well Beast (2017)
Meeste punten van: Joren999 (11)
Gemiddelde positie: 11,3

https://www.youtube.com/watch?v=ugRw7GFcu3w

Vanaf 20:39
Guilty Party schreef:
Another year gets away
Another summer of love
I don't know why I care
We miss it every summer

De (donkere) en elektronisch getinte tweede single van Sleep Well Beast (2017). Gaat gelukkig enkel over de fictieve teloorgang van Matts huwelijk met Carin Besser (die een deel van de teksten meeschrijft). Het enige nummer dat door niemand op het podium is gedropt.
blur8 schreef:
Begin van deel 3; de finale. Wat opvalt is hoe geniaal drums, piano, koper en gitaar samenvloeien om samen een uniek geluid te creëren door eigenlijk volledig apart te handelen. Zo klinkt moderne Jazz.
keijzm73 schreef:
Een ‘Break-up song’ en dat in de breedste betekenis. Scheiding tussen man en vrouw? Scheiding van de band? De scheiding van Amerika? Het nummer kent een wat hypnotiserende werking. Muzikaal en tekstueel sluit het perfect aan op elkaar. Er wordt exact de juiste sfeer neergezet. Iets van; ‘Jammer dat het zo is gelopen, maar het is goed zo’.
Matt Berninger schreef:
“It was a way for us to tiptoe into dark territory without actually having to talk about those things,” he explains. “Most of the songs are about things I’m afraid of or things I really want to hold on to. A lot of it is about inhabiting alternate realities and digging into it. It’s confessional but it’s not autobiographical, if that makes sense. It’s emotionally confessional, but the details aren’t always specific to my stuff. Some of it is just made up.”
Fun fact
As for the video, it's "a dream about memory and the degradation of memory; it’s about distance in time and space,” says director Casey Reas. “Time moves forward, but then backward as memory. The image of the two-faced Roman god Janus, who can look into the past and future, is the core visual language."

23/24. (—) (—) I Should Live in Salt* [107 punten, 14/44 lijstjes]
Meeste punten van: EttaJamesBrown, dix (14)

https://www.youtube.com/watch?v=CPITD9e7hBY

I Should Live in Salt schreef:
Can you turn the TV down?
You should know me better than that
There's too much crying in the sound
I should know you better than that

De openingstrack Trouble Will Find Me (2013). Gedeelde 23e is in zekere zin al een knappe prestatie voor een nummer wat tijdens de concerten maar zelden wordt opgevoerd.
Mark17 schreef:
I Should Live In Salt is de perfecte opener. Het geeft kippenvel, ontroert en pakt onmiddelijk.
Fun fact
Aaron Desner composed the music as a send-up to The Kinks whilst Matt Berninger wrote the lyrics about his fractious relationship with his younger brother Tom. Berninger told the UK newspaper The Sun; "It began as 'I Should Leave Us All' meaning like I should kill myself or something but that was too much.
Then I changed it to 'I Should Live in Salt' as in salty tears, living in regret and mourning. There's this sense of an estrangement. And there was an estrangement between my brother and I for 20 years. So if that song's about somebody, it's more about him than anybody else."

22. (18) (—) Don't Swallow the Cap [118 punten, 18/44 lijstjes]
Meeste punten van: ArthurDZ (13)
Gemiddelde positie: 9,4

https://www.youtube.com/watch?v=8QUppTwe21Y

Don't Swallow the Cap schreef:
I have only two emotions
Careful fear and dead devotion
I can't get the balance right
Throw my marbles in the fight
I see all the ones I wept for
All the things I had it in for
I won't cry until I hear
'Cause I was not supposed to be here

De eerste single van Trouble Will Find Me (2013). Staat onder andere bekend om zijn heerlijk tempo, de spitsvondige tekstregels en de zachte backing vocals van Sharon Van Etten ♡ Matt namecheckt ook nog even losjes een tweetal (oude) popklassiekers.
nclo schreef:
Ik heb dit nummer gekozen omdat dit nummer mij altijd een warm gevoel weet te geven. Alsof ik voor het haardvuur aan een cognac zit terwijl het buiten stormt en de warme klanken van The National mijn kamer binnenstroomt. Altijd als ik dit hoor voel ik de januarikou, maar tegelijkertijd de realisatie dat er ergens wel een haardvuur voor mij brandt dat mij wil opwarmen.
VladTheImpaler schreef:
Wat is Don't Swallow The Cap toch een bloedmooi nummer, het tempo waarmee Matt in dit nummer zingt of haast de tekst verteld in combinatie met de muziek, gewoonweg wauw! Ik krijg geen genoeg van dat nummer.
Monsieur' schreef:
Ben verliefd geworden op The National... Een zomerse middag aan de waterkant van het pittoreske Kampen. Dit album hield me prima gezelschap. Dont Swallow The Cap is een van de mooiste nummers die ik ooit gehoord heb. Berninger is een tekstueel genie.
AOVV schreef:
‘Don’t Swallow the Cap’ is dan weer het omgekeerde verhaal. Dat nummer, dat doet denken aan Joy Division, en waar Berninger zijn keel verrassend openzet en zelfs z’n falsetto bovenhaalt (ik wist niet eens dat deze brombeer daarover beschikte), kon me in eerste instantie slechts matig boeien. Maar nu kan ik het blijven beluisteren; stuk draaien zit er voor het eerst nog niet in.
(...)
Het eerder aangehaalde ‘Don’t Swallow the Cap’ is een trein die non-stop op je af komt gedenderd. Deze song bruist van het leven, en de verwijzingen naar albums van Nirvana (‘Nevermind’) en The Beatles (‘Let It Be’) zijn ook mooi meegenomen.
Mathough schreef:
Het fabelachtige "Don't Swallow the Cap'' met zijn bedwelmende teneur en serieuze lyrics brengt mij iedere keer weer in vervoering.
Fun fact
This song finds an insomniac Berninger singing about dying but fearful about leaving his loved ones behind. The title may be a reference to playwright Tennessee Williams, who choked to death on the cap from a bottle of eye drops he frequently used.

21. (17) (—) Ada* [121 punten, 16/44 lijstjes]
Boxer (2007)
Meeste punten van: Mathough (15)

https://www.youtube.com/watch?v=8oj92bQfjao

Ada schreef:
Ada, don't talk about reasons
Why you don't want to talk about reasons
Why you don't wanna talk
Now that you got everybody you consider sharp
All alone, all together, all together in the dark

Een van de rustigste nummers in de finale. Met MuMe-grootheid Sufjan Stevens op de piano. Ada is pas het eerste liedje van Boxer (2007) dat voorbij komt.
Der Jan schreef:
Een gevoelig nummer met ongelooflijk pianospel is Ada. Tevergeefs (“Leave it all up in the air”) raad en bescherming geven aan iemand die er vandoor is gegaan en die je bijzonder hard mist. Maar op het einde besef je dan dat het met "je" meisje eigenlijk goed gaat “Ada, i can hear the sound of your laugh through the wall”. Een groeier.
Dn!S schreef:
De favorieten wisselen bij mij ook regelmatig. Een die minder vaak genoemd wordt, maar bij mij niet stuk kan is Ada. Het pianospel (verzorgd door Sufjan Stevens) maakt dit nummer net even anders dan de rest. Hoogtepunt hier zijn de geweldige teksten en de subtiele opbouw (aanzwellende trompetten) en het instrumentale deel nadat Berninger zingt: "Ada I can hear the sound of your life through the wall." Op dat moment ben ik betoverd. Zo kan ik over ieder nummer wel een ode schrijven.
pim556 schreef:
En dan blijkt dat het één-nalaatste nummer een buitenbeetje is. Net als het tweede nummer past ook het elfde nummer niet op het album. Instrumentaal is het veel uitgebreider dan op de rest van het album. Als je goed luistert hoor je zo een stuk of instrumenten door elkaar. Ja, bombastisch voor The National-begrippen durf ik het zelfs te noemen. Dit neemt niet weg dat Ada een geweldig nummer is. Alles klopt eraan.
Fun fact
Bryce Dessner: The guitar part on “Ada” was too hard for my brother to play, so we both played it. He played the right hand and I played the left hand. There’s a picture of it, I think. Both of us on the guitar at the same time. That was pretty special. It’s just really hard on both hands, so Aaron was like, “Let’s just play it on an old classical guitar.”

Fun fact
This song finds an insomniac Berninger singing about dying but fearful about leaving his loved ones behind. The title may be a reference to playwright Tennessee Williams, who choked to death on the cap from a bottle of eye drops he frequently used.

Ik heb ook nog een anekdote bij Don't Swallow The Cap. Ik was ooit op een Belgisch festivaltje en stond te wachten totdat de set van de The National zou starten. Ik zat nog even lekker een wafel naar binnen te snoepen, toen een kameraad van mij een uiterst hilarisch grapje maakte. Dit resulteerde bij mij in een lachbui die ik moest een bekopen met een stuk wafel die de verkeerde toegangsweg bezocht. (Mijn spierspanning zal op dat moment ook niet op zijn meest adequaat geweest zijn). Het duurde even voordat mijn kameraden en ikzelf door hadden dat het foute boel was, totdat ik echt naar adem begonnen te snakken en de wereld wat zwart begon te worden.. Uiteindelijk reageerde iemand heel adequaat en heeft bij mij de heimlich-greep uitgevoerd en bevrijdde mij van de wafel in mijn luchtpijp.

Precies op dat moment kwam The National op en opende ze met "Don't Swallow The Cap", wat ik wel heel ironisch vond

Heerlijke anekdote aerobag, die timing ook Gelukkig wel met een goede afloop

Jongens, Sorrow op 27, dat kan toch niet?

20. (—) (—) Karen [127 punten, 17/44 lijstjes]
Alligator (2005)
Meeste punten van: aerobag (15)
Gemiddelde positie: 8,5

https://www.youtube.com/watch?v=jYlo65_W3Os

Karen schreef:
Karen, we should call your father, maybe it's just a phase
He'll know the trick to get a wayward soul to change his ways
It's a common fetish for a doting man
To ballerina on the coffee table cock in hand

Karen - met haar briljante refrein - staat nipt in de top 20. Een mooie prestatie als je kijkt naar de vorige edities, toen de finale twee keer net werd gemist. De favoriet van aerobag!

Het was ook het openingsnummer van de set op Pitchfork Music Festival in Parijs (oktober 2017), waar ik samen met een vriendin op de bonnefooi naar toe was gereden omdat de twee Amsterdamse shows van de week ervoor de honger niet hadden kunnen stillen ? We konden toen nog niet bevroeden dat ruim van de helft van ons concert zou worden geruïneerd door een stomdronken & agressieve Britse leipo die het amusant vond om iedereen op de eerste rijen omver te beuken, terwijl ie ondertussen allerlei wartaal uitsloeg. Silent_shout zal dit kunnen beamen. De Franse beveiligers zijn helaas een lachertje. Ze zagen wat er gebeurde (en werden ook in woord en gebaar gewezen op de ongewenste gast), maar grepen gewoon niet in ? Zelfs de band merkte op een gegeven moment op dat er hommeles was beneden, getuige de opmerking van Aaron in het intermezzo twee nummers: "Is everything okay there?'. Door al het gedoe was het echter onmogelijk om nog van de muziek te genieten. Zeker een van m'n meest teleurstellende concerten ooit met een vervelende nare nasmaak. De enorme kater (dat kun je wel stellen) werd 7 dagen daarna gelukkig wel ruimschoots goedgemaakt in Brussel (Boxer live ❤️). Zonder de Parijse gebeurtenissen waren we daar hoogstwaarschijnlijk niet naar toe gereisd. Het werd daardoor alsnog een zeer memorabel najaar
Mathough schreef:
Wat had Matt op die eerste paar platen toch een behaaglijk stemgeluid; alsof je wordt toegedekt met een wollen deken op een strenge winterdag. Hij mag heden ten dage misschien wat zuiverder zingen, in mijn oren klinkt zijn stem nu wel een stuk afstandelijker. Meneer moet maar weer gaan roken dacht ik zo
Fun fact
Matt Berninger: "'Karen' is very much about my wife, whose name is 'Carin' - I protected her innocence by changing it to Karen."

18/19. (19) (—) Apartment Story [134 punten, 20/44 lijstjes]
Boxer (2007)
Meeste punten van: coldwarkids (15)
Gemiddelde positie: 9,3

https://www.youtube.com/watch?v=ceh_IM3lNhY

Apartment Story schreef:
Tired and wired, we ruin too easy
Sleep in our clothes and wait for winter to leave
And I'll be with you, behind the couch
When they come on a different day, just like this one
So worry not
All things are well
We'll be alright
We have our looks and perfume

De tweede single van Boxer (2007) staat op de gedeelde 18e/19e plaats en consolideert hiermee zijn positie van 3 jaar geleden. Vooral vanwege de weergaloze drumlijnen van Bryan is Apartment Story een van de meest herkenbare tracks van de #9 van onze Album Top 250. De #1 song van coldwarkids.
Der Jan schreef:
Apartment Story is voor mij ontegensprekelijk de allerbeste song op Boxer. Muzikaal én tekstueel. Een op tempo nummer mede dankzij de schitterende slagen van Bryan Devendorf. Een verrijking doorheen het ganse album trouwens, het drumwerk. Blijkbaar werd Bryan niks voor niks afgebeeld op de hoes van hun eerste album “The National”: een topmuzikant.
Laura Snapes schreef:
The gently triumphant Apartment Story – an overt sonic celebration they rarely allow themselves.
Drowned in Sound schreef:
The second single to be lifted from this year’s superb Boxer LP (review) hits the listener with another distinctive and expertly performed drum line courtesy of Bryan Devendorf. Coupled with the layered U2-like chorus, this is another radio-friendly slice of The National. Firmly rooted in the subject of a close loving relationship, frontman Matt Berninger sings: “Tired and wired we ruin too easy, sleep in our clothes and wait for winter to leave... stay inside our rosy-minded fuzz... we’ll be alright, we have our looks and perfume”.
Fun fact
“Apartment Story,” one of the finest songs from Boxer, illustrates Berninger’s ability to find profundity in the center of the “blurry” edges. The song, which benefits from drummer Bryan Devendorf’s rat-a-tat momentum and the New Wave buzz of the guitars, starts out as a rather routine depiction of a couple preparing to head out on the town dressed to the nines. It’s not long, however, before this domestic tranquility starts to fracture.

18/19. (—) (—) Carin at the Liquor Store [134 punten, 20/44 lijstjes]
Sleep Well Beast (2017)
Meeste punten van: Joren999 (14)
Gemiddelde positie: 9,3

https://www.youtube.com/watch?v=7N-VJAkN-dE

Carin at the Liquor Store schreef:
So blame it on me
I really don't care
It's a foregone conclusion
It wasn't so bad, I wasn't that sick
Got taken by love, I wasn't that quick
Foregone conclusion
It's gonna be different after tonight
You're gonna see me in a different light
It's a foregone conclusion

De trage en ingetogen pianoballad c.q. bloedmooie tranentrekker genaamd Carin at the Liquor Store is bij deze uitgegroeid tot een van jullie favoriete nummers van Sleep Well Beast (2017). In punten precies gelijk met Apartment Story en in bijna de helft van de lijstjes genoemd. Zeker een van de fijnste pianomelodieën die Aaron Dessner ooit heeft gecomponeerd. Breekbaarheid pur sang De nummer #2 van Joren999.
Mark17 schreef:
Wat een juweeltje dat Carin at the Liquor Store...mag van mij zo tien minuten doorgaan. Erg sterke en warme melodie.
Fun fact
Berninger throws in a reference to the writer John Cheever. (I wasn't a catch, I wasn't a keeper / I was walking around like I was the one who found dead John Cheever)
"I throw writers in a lot and stuff not because I'm an academic scholar of their work by any means, but I'm definitely inspired. Cheever is somebody who has inspired me just in general in his work."
Fun fact 2
"The reason I used Carin's real name was because we had a song on Alligator called 'Karen', and because of that, everybody's called her Karen her whole life. It's actually 'kah-ryn', and I wanted people to know that, finally. She didn't want me to put that in there, but it was important to me.
— Matt Berninger

Fun facts.

17. (—) (—) Start a War* [136 punten, 18/44 lijstjes]
Boxer (2007)
Meeste punten van: EttaJamesBrown, nelis (15)

https://www.youtube.com/watch?v=8cjORoHfTcg

Start a War schreef:
Whatever went away, I'll get it over now
I'll get money, I'll get funny again
Walk away now and you're gonna start a war

Start a War is een van de prijsnummers van Boxer (2007), over een explosieve relatie die op springen staat. Tevens het favoriete nummer van zowel EttaJamesBrown als nelis. De songtekst moet uiteraard niet al te letterlijk worden genomen
aERodynamIC schreef:
Start a War doet qua titel vermoeden dat we hier eens lekker gaan rocken, maar nee, het klinkt zelfs lieflijk en kristalhelder. Langzaam aan werken ze naar een hoogtepunt die er aan het einde ook komt in de vorm van een zorgvuldige opbouw met subtiele blazers. Er komt dus heftige bombast? Welnee, maar toch is er een bepaalde spanning die nergens echt tot ontploffing komt. Beetje pesterig welhaast, maar daardoor erg lekker.
Der Jan schreef:
The National gaat ingetogen verder met Start a War. Een heel warm nummer door het lief repetitief guitaardeuntje. Ruzie maken, maar dan toch niet helemaal? “Walk away now and you gonna start a war”. Het lijkt me een soort van figuurlijke oorlog waar er een tijdje niet met elkaar gesproken zal worden, koppige stilte. Maar de warme sfeer van dit uitstekende nummer verraadt me dat het allemaal wel weer goed komt.
NPR schreef:
A lovely tension permeates "Start a War," as Berninger's words suggest an inevitable clash of swords. The line "Walk away now, and you're gonna start a war" sounds like equal parts proclamation, threat and statement of weary resignation, as the song's apparent contradictions are bolstered by Bryan Devendorf's expert drumming, a low rumble that sounds both thundering and restrained. The slow, majestic sway of his bandmates' layered orchestra suggests a denouement — a changed world after the tragic hero is dead and gone — even as the song's momentum continues to build.
Fun fact
The song is about a disintegrating relationship where the failing narrator threatens to ‘start a war’. It’s never actually mentioned what starting a war would mean, but from the way the drums build up and the ominous sounds are introduced and simply fade away at the song’s climax, it’s shown that the narrator can’t find the nerve to ever start it.

jordidj1 (moderator)
BUMP

Sorry, wilde alvast een beetje teasen voor de volgende Greatest Hits.

chevy93 schreef:
Fun facts.

Bij de nummers 30 t/m 26 staat er nu ook een fun fact

15. (—) (—) Guest Room* [137 punten, 23/44 lijstjes]
Boxer (2007)
Meeste punten van: chevy93 (15)
Gemiddelde positie: 10,0

https://www.youtube.com/watch?v=YL1iBfU9ZUI

Guest Room schreef:
They'll find us here
Here, here in the guest room
Where we throw money at each other and cry

Guest Room is het vierde nummer dat we tegenkomen van The National's ultieme albumklassieker. Het nummer is voor Chevy93 de topfavoriet. De laatste en enige keer dat ikzelf bevoorrecht was om deze Boxer-parel live te horen was tijdens het memorable concert in Vorst Nationaal (Brussel) in november 2017. We kregen een grandioze uitvoering, met als kerst op de taart ook een legendarische Berninger SELF FIST BUMP
Der Jan schreef:
Het sluitstuk van dit onwaarschijnlijke vierluik is Guest Room. Een onderschat nummer. Een koppel dat op elkaar is uitgekeken (“We’re starting to stay the same”). Geen bedroom maar een gewone guest room. Ze zijn vreemdelingen geworden voor elkaar, de intimiteit is verdwenen. De verliefdheid en wilde avonturen hebben plaats gemaakt voor geld, vastgeroestheid en stabiliteit.
aERodynamIC schreef:
Guest Room is een degelijk nummer dat wederom een wat coole uitstraling heeft. We blikken of blozen niet en gaan stug door.
Racing Like A Pro is erg relaxed en bevat weer een hoop subtiele maar doeltreffende instrumentatie (blazers!)
Fun fact
Oh, that was sort of stolen from Grace Paley. She’s got a collection of shorts stories called Enormous Changes At The Last Minute and there’s a scene where some guy chases a woman down a sidewalk and at one point they’re having this argument and she throws like three dollars in change at him. It’s one of those really heartbreaking and absurd moments where it’s so pathetic, but its also kind of hilarious you know, they’re screaming at each other and she throws change in his face, or something. So, yeah, that was kind of taken from that, and then I think it was used in the song to represent those awkward intimate moments where you have those really stupid, ugly things that you do in a relationship when you get fed up with each other or whatever. You do things that are just ridiculous, but then you eventually let each other off the hook.
— Matt Berninger

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:10 uur

geplaatst: vandaag om 18:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.