MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Favoriete Metal Song "van het jaar 2024 #3

zoeken in:
Symbolic van Death als winnaar ben ik wel tevreden mee na langdurige deelname vanaf metal song op alfabet ergens in 2015. Mooi jaartal ook, 1995. Dus niet dat het beste nummer zo'n geijkte klassieker uit de jaren 80 werd of iets moderner dat ik alleen van hier ken, en Death zelf verfijnder, subtieler, melodieuzer en de technische koers doorzettend met wat meer warmte zelfs her en der. Heb de CD net gedraaid en alhoewel ergens in de zomer van 2000 gekocht nog wel een oude uitgave en geen heruitgave van Century Media.

Laat ons, als toemaatje annex zoethoudertje, ook nog de strijd voor die laatste podiumplek voeren!

Primordial - As Rome Burns vs. Rainbow - Stargazer

0-1

1-2

Goed idee.

1-3

DjFrankie (moderator)
2-3

Tsja het zou wel weer iets teveel van het goede zijn om dan nu wederom tegen Stargazer te stemmen: 4-4.

Oh, we gaan nog door voor brons?
Had achteraf gezien misschien vóór de finale gespeeld mogen worden, maar wrs dacht je er pas dit weekend aan om dit te doen?
4-7

Ik vind het ook een mooie winnaar. (Mede)uitvinder van een van de belangrijkste genres in de metal, zeven albums die allemaal klassiekers zijn en het winnende nummer komt uit het jaar dat metal officieus 25 jaar bestaat, nu dertig jaar geleden. Dus ook mooi halverwege de metalgeschiedenis.

odi
6-8

EvilDrSmith schreef:
Oh, we gaan nog door voor brons?
Had achteraf gezien misschien vóór de finale gespeeld mogen worden, maar wrs dacht je er pas dit weekend aan om dit te doen?

Exact.

Rainbow haalt de bronzen plak! De lijnen zijn ook gesloten voor wat de albumspin-off betreft, de resultaten worden uitgesmeerd over deze avond en morgenavond.

Allereerst kudos aan de 12 stemmers (mezelf inbegrepen)!

Apollo was de vroege vogel met het eerste lijstje, EvilDrSmith de meest enthousiaste met zomaar eventjes een volledige top 32. Ook B.Robertson, Kondoro0614, Dieter, Johnny Marr, The_CrY, DjFrankie, Jacoto, jordidj1 & odi leverden een lijstje in.

Voor het bepalen van de rangorde heb ik onderstaande criteria gehandhaafd, in volgorde van gewicht:

1. Het aantal punten
2. De hoogste lijstpositie
3. Het aantal lijstjes waarin het nummer de top 10 haalde

Zoals eerder al beschreven, enkel punten voor de top 10:

20-18-16-14-12-10-8-6-4-2

Amper ex aequo's op punten, en waar dit voorkwam waren de subcriteria doorslaggevend. Enkel helemaal onderaan een ex aequo wat élk criterium betreft, maar dat betrof dan de albums die geen enkel punt wisten te verzilveren. Daarmee wil ik dan ook graag beginnen, want ook die albums verdienen het genoemd te worden.

30. Cult of Luna - Eternal Kingdom (2008): 0 / 0 / 0
30. Wolves in the Throne Room - Diadem of 12 Stars (2006): 0 / 0 / 0
30. Entombed - Left Hand Path (1990): 0 / 0 / 0

Twee wat mij betreft te verwachten namen - CoL omdat zij met nóg twee albums in deze shortlist stonden - maar Entombed is toch best een verrassing te noemen - al had ik de band ook niet genoemd in mijn top 10 (zou zo ergens tussen 11 en 16 uitkomen).

Commentaar, voorspellingen, etc.: allemaal welkom!

Tijd voor het echte werk: het eerste blokje bestaat uit de albums die niet meer dan 20 punten behaalden - dat is namelijk het maximum dat uit één lijst te puren valt.

29. Ethereal Shroud - Trisagion (2021): 8 / 1 / 7
28. Primordial - To the Nameless Dead (2007): 10 / 2 / 8
27. Cult of Luna - Vertikal (2013): 12 / 1 / 5
26. Tool - 10,000 Days (2006): 14 / 2 / 7
25. The Gathering - Mandylion (1995): 14 / 3 / 7
24. Opeth - Deliverance (2002): 16 / 3 / 5
23. Slayer - Seasons in the Abyss (1990): 18 / 2 / 4
22. Sepultura - Arise (1991): 20 / 2 / 3

Opvallend is dat slechts 2 van deze albums 1 notering kenden - qua spreiding zit het dus wel goed!
De enige in dit gezelschap die een podiumplek wist te scoren, was Sepultura met hun thrashklassieker. Ook de eerste Opeth en Slayer passeren de revue en halen de top 20 niet.

DjFrankie (moderator)
Sepultura had ik hoger verwacht.
Symbolic zal hoog staan weer.

Sepultura overschaduwde Slayer zo eind 1990 haast wel, dacht ik, wat The Big Four qua thrash metal betreft. Laatste keer dat Slayer met echt monumentale songs op de proppen kwam. Niemand die Entombed in de lijst heeft, nipt niet in die van mij.

Entombed was mijn #11 in de ranking geweest. Na wikken en wegen besloot ik 'Hall of the Mountain King' op #10 te zetten. De concurrentie was simpelweg van een te hoog kaliber.

'Symbolic' verwacht ik hoog, misschien zelfs opnieuw op de hoogste positie. Maar goed, 'Hell Awaits' en 'Blackwater Park' zijn ook zeer kansrijk. Iron Maiden verwacht ik in ieder geval niet op #1, omdat ik denk dat iedereen een andere favoriet heeft. Metallica ook niet, dat is te basicbitch om op #1 te zetten. Zat 'Laterus' nog in de keuzelijst?

Ik had Entombed vrij laag geklasseerd. Het titelnummer behoort tot de canon van de (death) metal, maar de rest van het album vind ik "slechts" erg sterk.
Ik las trouwens van de week dat Mikael Åkerfeldt het slotnummer van 'Deliverance' zijn minst geslaagde compositie vindt.

1.
2.
3.
4.
5. Opeth - Deliverance (2002)
6.
7.
8. Primordial - To the Nameless Dead (2007)
9.
10.
11. Tool - 10,000 Days (2006)
12.
13. Slayer - Seasons in the Abyss (1990)
14.
15. Ethereal Shroud - Trisagion (2021)
16. The Gathering - Mandylion (1995)
17. Cult of Luna - Eternal Kingdom (2008)
18.
19.
20.
21. Cult of Luna - Vertikal (2013)
22. Wolves in the Throne Room - Diadem of 12 Stars (2006)
23.
24.
25.
26.
27.
28. Sepultura - Arise (1991)
29.
30. Entombed - Left Hand Path (1990)
31.
32.

EvilDrSmith schreef:
Ik las trouwens van de week dat Mikael Åkerfeldt het slotnummer van 'Deliverance' zijn minst geslaagde compositie vind.

Ik had dat interview ook laatst gelezen en ik vond dit de meest opvallende quote: "But many of our records are a bit overrated."
Ik denk dat Åkerfeldt ons zachtst gezegd voor gek zou verklaren dat 'Deliverance' gelijkspeelde tegen 'Stargazer'.

Apollo schreef:
Ik had dat interview ook laatst gelezen en ik vond dit de meest opvallende quote: "But many of our records are a bit overrated."
Ik denk dat Åkerfeldt ons zachtst gezegd voor gek zou verklaren dat 'Deliverance' gelijkspeelde tegen 'Stargazer'.
Vast een combinatie van valse bescheidenheid en zelfspot.
“I don’t consider any of the songs I’ve written to be particularly great." Tsja, dat soort opmerkingen zijn natuurlijk niet écht serieus te nemen.

Misschien had hij ons minder voor gek verklaard als het 'Faith In Others' was geweest? (wat ik trouwens best een teleurstellende keuze vind, softboy Mikael)

Op het gebied van zelfspot kent Mikael zijn gelijke niet, denk ik..
Deze avond gaan we verder! Ik denk dat ik de presentatie wat breder zal uitsmeren zodat we uiterlijk vrijdagavond klaar zijn en per 1 februari kunnen gaan nomineren voor 2024!

8. Tool - 10,000 Days (2006)
11. Opeth - Deliverance (2002)
13. Ethereal Shroud - Trisagion (2021)

Dan gaan we vanavond verder met de albums die tussen de 20 en 40 punten uitkwamen:

21. Blood Incantation - Hidden History of the Human Race (2019): 22 / 4 / 8
20. Slayer - South of Heaven (1988): 32 / 3 / 1
19. Savatage - Hall of the Mountain King (1987): 36 / 5 / 6
18. Dimmu Borgir - Enthrone Darkness Triumphant (1997): 36 / 3 / 4
17. Moonsorrow - V: Hävitetty (2007): 36 / 3 / 3

Een vrij recente plaat op 21, waarbij de vraag rijst of zij met hun meest recente worp beter zouden kunnen doen. Zullen we nooit weten (althans: niet op korte termijn)..
Op 20 alweer de tweede Slayer, die hebben toch wel wat hinder ondervonden van hun drievoudige aanwezigheid.
En, puur op de punten, een "gedeelde" 17de plaats voor, wat mij betreft, 3 albums die een beetje profiteren van het feit dat er weinig écht vergelijkbaar materiaal voorhanden was in deze competitie.

Morgen gaan we van 16 naar 11, folks!

Gast
geplaatst: vandaag om 08:53 uur

geplaatst: vandaag om 08:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.