menu

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: 2005)

zoeken in:
geplaatst:
1. Kid Cudi - Man on the Moon: The End of Day
2. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx Pt. II
3. DOOM - Born Like This
4. Mos Def - The Ecstatic
5. Fakkelbrigade - Colucci Era

Tot zover mijn bijdrage.

MAS
geplaatst:
JayM schreef:
Even een reminder guys: het is prima om hier links naar video’s te posten, maar dan graag in clickable links om het overzicht te bewaren.

Heb het aangepast.

geplaatst:
dan knikker ik hier de laatste albums die, ook na de nacompetitie, het linkerrijtje niet hebben gehaald

Hilltop Hoods - State Of The Art
Nonstop - J'ai Rien Compris mais je suis d'accord
Qwel & Maker - So Be It

geplaatst:
ForWhomThePeteTolls schreef:
(quote)

Dacht dat dit wel algemeen bekend is, dat hij de confederate flag rockt, zwaar nationalistisch is tot aan een storend niveau en gewoon zwaar racistisch gedrag vertoont every now and then. Ga hem volgen op Facebook als je daar gebruik van maakt, zou ik zeggen. Dude is gewoon een grap!
Die gast is vrij geradicaliseerd, ja. Goede rapper nog steeds, maar echt doorgeslagen. Ik stond ooit op het punt met hem samen te werken, ben blij dat dit niet is doorgegaan.

geplaatst:
MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
Die gast is vrij geradicaliseerd, ja. Goede rapper nog steeds, maar echt doorgeslagen. Ik stond ooit op het punt met hem samen te werken, ben blij dat dit niet is doorgegaan.

Word, die gast is zo gek als een deur. Anyway: bij welk collectief zit je? Of opereer je in je eentje? Ben wel benieuwd wat er aan HipHop artiesten hier op MuMe ertussen zit!

geplaatst:
MJ_DA_MAN schreef:
Goede rapper nog steeds, maar echt doorgeslagen.
Goede rapper? Uhm

geplaatst:
(quote)

Die trek is idd knalhard, maar eens dat andere album checken eerst...

Sluit ik me bij aan. Little Simz is me al vaker aangeraden, losse tracks wisten me nooit echt te pakken, maar deze vind ik erg tof. Ik ga ook die plaat een nieuwe kans geven.

geplaatst:
2009, let's go:

10. Blaq Poet - Tha Blaqprint
Moet zeggen dat ik even moest zoeken om m'n top 10 te vullen, maar ga toch maar voor de lompere straatrap van Blaq Poet. Heb ik altijd wel een king gevonden en op dit album staan een aantal toffe bangers, met Ain't Nothing Changed als hoogtepunt.

9. DOOM - Born Like This
Niet het meest legendarische DOOM album, maar toch erg fijne plaat van onze supervillain. That's That.

geplaatst:
1. Tyler, the Creator - Bastard
2. Z-Ro - Cocaine
3. DOOM - Born Like This
4. Sean Price - Kimbo Price
5. Curren$y - Jet Files
6. Lil' B - 6 Kiss
7. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx Pt. II
8. Nosaj Thing - Drift
9. Curren$y - This Ain't No Mixtape
10. Royce da 5'9" - The Revival EP

Tyler wint het met zijn allerbeste plaat. Z-Ro is immer consistent en de DOOM-plaat is minder sterk als zijn voorgaande werken onder die naam, maar kan toch weer meetellen. Sean P's mixtape is een van de betere in zijn soort, Curren$y is zoals Z-Ro. Even glimlachen om Lil' B terug te vinden in mijn stemmenlijst, wat was ik gek van diens muziek destijds. 6 Kiss is het enige album wat na al die jaren ietwat is blijven hangen als de ultieme BasedGod-schijf. Raekwon maakte nog eens wat leuks. Royce zette met Gun Harmonizing een van de raptracks op de wereld die ervoor zorgde dat ik me in het genre ging verdiepen.

geplaatst:
Ik houd het bij een top 5'je. De nummer 1 is wel echt fantastisch.

1. P.O.S - Never Better
2. Obba Supa - To: AM - Free: AM
3. DOOM - Born Like This
4. Eyedea & Abilities - By the Throat
5. Themselves - theFREEhoudini

geplaatst:
1. CYNE - Water for Mars
2. P.O.S - Never Better
3. Brother Ali - Us
4. Fashawn - Boy Meets World
5. The Doppelgangaz - 2012: The New Beginning
6. Blockhead - The Music Scene
7. Felt - Felt 3: A Tribute to Rosie Perez
8. The Black Keys - Blakroc
9. DOOM - Born Like This
10. Winne - Winne Zonder Strijd

Geen heel bijzonder jaar, maar toch paar lekkere plaatjes met vooral een paar erg goede nummers die nog regelmatig voorbij komen hier. Vooral Pretty Apollo en Goodbye zijn ontzettend lekkere tracks. Heb J Dilla - Dillanthology 1 er niet ingezet omdat het een verzamelaar is, maar wat een goddelijke plaat is dat . Verder nog een shoutout naar La Coka Nostra - A Brand You Can Trust, na al die jaren toch nog steeds een fijne samenwerking die goed heeft uitgepakt.

We gaan met dit decennia trouwens wel de hoogtijden in van voor mij de twee beste labels ooit: Def Jux en Rhymesayers.

geplaatst:
10. Fashawn - Boy Meets World
Album met een flink stempel van Exile. Speels Westcoast album, ik merk dat ik bij het samenstellen van deze lijst de zon op mijn bakkes heb gehad maar laat onverlet dat dit een errrrg lekker album is!

9. Finale - A Pipe Dream And A Promise
En weer een heerlijk zomeralbum ontdekt. Jazzy, lichtvoetig en uitstekend geproduceerd.

geplaatst:
1. DOOM - Born Like This
2. Uochi Toki - Libro audio
3. Mos Def - The Estatic
4. P.O.S. - Never Better
5. Q-Tip - Kamaal the Abstract
6. WWW - Tanec sekyr
7. Ortega Cartel - Lavorama
8. Dälek - Gutter Tactics
9. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx... Pt II
10. Eyedea & Abilities - By the Throat

geplaatst:
(quote)

Word, die gast is zo gek als een deur. Anyway: bij welk collectief zit je? Of opereer je in je eentje? Ben wel benieuwd wat er aan HipHop artiesten hier op MuMe ertussen zit!
Het mag geen naam hebben. Ik ben een SoundCloud-producer zonder enige status, maar heb Lhus dus wel ooit gecontacteerd om een single uit te brengen.

geplaatst:
JayM schreef:
(quote)
Goede rapper? Uhm
Dit is, uiteraard, crap.

geplaatst:
JayM schreef:
(quote)
Goede rapper? Uhm

Jeez. The cringe.

geplaatst:
Lord Lhus vond ik live in ieder geval een strontvervelende vent. Maar dat heb ik al gauw met MC's die alleen maar schreeuwen (en heel hard ook) hoe real ze zijn.

Dat gezegd hebbende, m'n nummer 8 en 7 van 2009:

8. The Doppelgangaz - 2012: The New Beginning
Ze zijn hierna nog wel meer in hun eigen wat smerige lane terecht gekomen, maar was op dit album al genieten van EP en MoF. Helden. Deze gasten live in een hangar op een oud vliegveld in Tsjechië voor een mix van opgefokte en blije zatte liefhebbers van over heel Europa, was mooi man. Spittin' rhymes from the OC to Timbuktu.

7. Large Professor - The LP
Op deze is het echt hoofdknikken tot je er nekpijn van krijgt. Boombap bangers van Large Pro met echt een aantal knallers: Queens Lounge, Hard, Mad Scientist, Ijuswannachill.

geplaatst:
8. Lushlife - Cassette City
Gewoon een erg fijne plaat, voor tijdens het koken ofzo. Luisteren met aandacht is prima, op de achtergrond kan zeker ook. Lushlife is een uitstekende artiest, dit is zijn beste.

7. The Doppelgangaz - 2012: The New Beginning
Debuut van deze bekwame gasten dat niet al teveel publiciteit genereerde. Dat hoeft natuurlijk ook weer niet, maar dit is toch een album van jewelste, met heerlijke, ietwat abstracte beats en sterk MC werk, met goeie knipoogteksten.

geplaatst:
6. Torae & Marco Polo - Double Barrel
Deze samenwerking knalt echt door de speakers, MP maakte echt beukende boombap op deze plaat. Dat heeft Torae voor mij ook wel nodig, want normaliter boeien zijn platen me niet zo, Double Barrel is voor mij gewoon een heerlijke boombap plaat. Titeltrack!

5. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx 2
Raekwon heeft niet heel veel albums die me weten te pakken, maar dit vervolg op z'n alltime klassieker vind ik nog altijd wel geslaagd. In 2009 een soort bij de tijds klinkende plaat met toch die echte Wu sfeer. Denk niet dat ik hierna nog eens een album van The Chef de moeite waard heb gevonden. House Of The Flying Daggers.

geplaatst:
6. No Bird Sing - No Bird Sing
En om af en toe de treurnis in te flooden pak ik No Bird Sing. Krijgt hier hoegenaamd geen liefde, mooi onderwerp om over te rappen.

5. Mos Def - The Ecstatic
En bij Mos Def komt het allemaal natural, en zo klinkt het ook. Zang, raps, de flow van mr. Smith is indrukwekkend. Voor het zondagmiddagkoptelefoonmomentje.

geplaatst:
10. Finale - A Pipe Dream and a Promise
Ondanks het indrukwekkende lijstje producers een vrij onbekend album (voor mij).

9. Asher Roth - Asleep in the Bread Aisle
Lekkere college hip-hop met een paar verrassend sterke tracks.

8. Nicolay - City Lights, Vol. 2: Shibuya
Bijzonder fijn en atmosferisch album van deze Nederlandse producer

7. Clipse - Til the Casket Drops
Stiekem vind ik dit het beste Clipse album.

6. Fashawn - Boy Meets World
Fashawn + Exile is een ijzersterke combinatie. Toffe producties en sterke raps.

5. Slim Thug - Boss of All Bosses
Ondanks de cheesy samples een enorm dikke banger die ik nog steeds met regelmaat draai.

4. J. Cole - The Warm Up
J. Cole liet hier horen in potentie één van de grootste hip-hop acts te kunnen worden. Goede beats, heerlijke flow, sterke teksten en radiovriendelijk zonder aan kwaliteit in te boeten. Uiteraard is hij momenteel één van de grootste hip-hop acts, maar hij heeft het voor mij eigenlijk nooit waar kunnen maken.

3. P.O.S - Never Better
Geweldige album met een heerlijke mix van rock, punk en hip-hop.

2. Winne - Winne Zonder Strijd
Eén van de beste Nederlandstalige hip-hop albums.

1. Kid Cudi - Man on the Moon: The End of Day
Tot op de dag van vandaag een uniek hip-hop album. Ik weet dat ik destijds behoorlijk in de ban was van dit album en Kid Cudi in het algemeen. Het was echt een frisse wind binnen de alternatieve hip-hop.

geplaatst:
Silky & Smooth schreef:

8. Sadistik - The Balancing Act
Voor mij nog steeds het beste Sadistik album. Sterke producties van vnl. Emancipator en Ashes to Ashley blijft een fantastisch nummer!

staat hier ter zijde op 2008 album... zal bij mij ook dan punten pakken...

geplaatst:
zaaf schreef:
(quote)
staat hier ter zijde op 2008 album... zal bij mij ook dan punten pakken...

Je hebt ook helemaal gelijk koning zaaf!

geplaatst:
Jullie hebben helemaal gelijk, zaaf en ForWhomThePeteTolls. Ik heb mijn lijstje aangepast.

geplaatst:
shaadiq haynes schreef:
(quote)

Jeez. The cringe.

geplaatst:
zaaf schreef:
6. No Bird Sing - No Bird Sing
En om af en toe de treurnis in te flooden pak ik No Bird Sing. Krijgt hier hoegenaamd geen liefde, mooi onderwerp om over te rappen.
Interesting, nog nooit van gehoord. Met featurings van Eyedea en Kristoff Krane leek dit album toendertijd precies in mijn "soort" straatje van hiphop te liggen; even kijken of zoiets nog steeds een beetje aanslaat bij mij

geplaatst:
Honourable mentions - tracks
U-N-I - Pulp Fiction pt. 1 (Helaas haalt hun album uit 2009 bij verre na dit niveau niet)
MF DOOM - That's That (Heerlijke rijmelarij zoals alleen MF DOOM dat kan)
Mos Def - Auditorium (Een van de hardste tracks van het jaar)

Honourable mentions
Wide Eyes - Hands tied (typisch '00 underground album; zet 'm tegenwoordig niet meer zo vaak op maar wel gewoon kwalitatief goed album)
Sene & Blu - A Day Late and a Dollar Short (lekker laidback album met zeer sterke producties van Blu, hooguit kan Sene me niet echt beklijven)
Blackoc - Blakroc (Fijn album geproduceerd door blues duo the Black Keys; levert een aantal zeer fijne tracks op

Top 10
10. F. Stokes & Lazerbeak - Death of a Handsome Bride
Sterke producties van Lazerbeak, die een prima rapper in F. Stokes heeft gevonden. Hoogtepunt is Blessings.
09. Ghettosocks - Treat of the Day
Ghettosocks tweede album - een stuk gelikter dan z'n eerdere werk, wat een paar heerlijke tracks oplevert (zoals Don't Turn Around). Helaas zijn de producties niet overal van even hoog niveau, en mis ik de low-key swagger van z'n eerste album
08. 5 O'clock Shadowboxers - The Slow Twilight
Een sterk album van rapper Zilla Rocca, over a-typische rock-beats die me nog het meest aan sommige P.O.S. tracks doen denken. Het simpele loopje van Rabbit Season doet het 'm nog steeds voor mij.
07. Winne - Winne Zonder Strijd
Sterk debuutalbum van Rotterdammer Winne. Blijf zelf het verhalende Roodheerlijk vinden.
06. Zwart Licht - Bliksemschicht
Toch een sterk Nederhop jaar, die het gat van het gestopte Opgezwolle een beetje dichtten. De zwepende beats gecombineerd met de rauwe stem van Akwasi - het werkt. De topper is natuurlijk Bliksemschicht
05. Fashawn - Boy Meets World
Alhoewel het Fashawn, in tegenstelling to Blu, niet lukt om samen met Exile een nieuwe klassieker het leven in te roepen, is het toch zeker een van de betere platen van het jaar. Wat is het beste nummer? Het luchtig-aandoende Life as a Shorty, het bangende Our Way, of het emotionele When She Calls?
04. Qwel & Maker - So Be It
Qwel & Maker moeten wel een van de meest ondergewaarde hip-hop duo's van de periode 2005-2015 zijn. Stuk voor stuk sterke albums, waarvan dit waarschijnlijk het beste. Maker is een geweldige beatbakker, en Qwel is (als je z'n wat nasale stem uit kan staan) een uiterst bekwaam MC. Beste track (en beste productie) is toch wel White Elephant.

03. Dillon & Paten Locke - Studies in Hunger
Jaja, heerlijk album. Eerder kreeg dit duo in dit topic al wat erkenning voor hun album in 2016 - maar deze vind ik nog beter. Dit was tevens het album waarvoor ik mijn eerste recensie op de toenmalige website HiphopLeeft plaatste! In ieder geval, dit is een kundig geproduceerd album, en biedt een gevarieerd palet - danwel swingend (Shake), danwel ingetogen (Concentrate), danwel melancholisch (Love Died). Rosie Perezis ook heerlijk - met de enige echte Cool Calm Pete!

02. Eyedea & Abilities - By the Throat
Een emotionele wervelwind van Eyedea & Abilities. De producties zijn vol, druk, en licht aggressief; een perfecte achtergrond voor Eyedea. Mijn favoriet is This Story.

01. P.O.S - Never Better
Moderne klassieker. Net als nummer twee, heerlijk volle producties, en daarnaast een fantastische P.O.S. on top of his game. Geweldig. Alhoewel alle nummer sterk zijn, is Out of Category altijd een van de tracks die ik al eerste opzet.

geplaatst:
Geen grote uitschieters, maar toch heeft ook 2009 een aantal prima platen geleverd.

De 15 honorable mentions in willekeurige orde:

Superstars Quamallah - Invisible Man
Tyler, the Creator - Bastard
Zwart Licht - Bliksemschicht
CunninLynguists - Strange Journey Volume One
Felt - Felt 3
Raekwon - Only Built For Cuban Linx Pt.2
Skyzoo - The Salvation
J Dilla - Jay Stay Paid
Slaughterhouse - Slaughterhouse
La Coka Nostra - A Brand You Can Trust
Royce Da 5’9” - Street Hop
Dalek - Gutter Tactics
The Doppelgangaz - 2012: The New Beginning
Q-Tip - Kamaal The Abstract
Tech N9ne - K.O.D.

geplaatst:
4. Horrorshow - Inside Story
Heel fraai rustig Australisch album. Erg onder de radar gebleven maar toch echt wel erg onterecht. Of moet ik ondergewaardeerd zeggen

3. P.O.S. - Never Better
Tomeloze, onderzoekende hiphop die te horen met veel plezier gemaakt is. Voor de af en toe benodigde moodboost!

geplaatst:
zaaf schreef:
4. Horrorshow - Inside Story
Heel fraai rustig Australisch album. Erg onder de radar gebleven maar toch echt wel erg onterecht. Of moet ik ondergewaardeerd zeggen

Je moet underrated zeggen, G!

Gast
geplaatst: vandaag om 12:48 uur

geplaatst: vandaag om 12:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.