menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / madmadders afgrondelijke tocht door de diepste krochten van de hel

zoeken in:
Ja, ik ben geen groot Manowar fan maar ze verdienen de plek die ze hebben gecreëerd voor zichzelf volledig in de metalwereld wat mij betreft en de Best Of kan ik prima af en toe horen.

https://www.musicmeter.nl/images/cover/127000/127124.jpg
Amenra - Mass IIII (2008) - MusicMeter.nl

Toen ik je bericht las moest ik eigenlijk bijna gelijk denken aan de band 'Amenra'. Een geliefde band door de metalwereld heen maar, ik denk voornamelijk nog wel in NL/BE en misschien een paar Duitsers. Enfin, het is voor de die-hards een geliefde band, heeft aan grote vaste aanhang (ook hier op deze website) maar bovenal maken ze hele toffe muziek. Dit jaar zie ik ze in totaal drie keer live, en ik heb al 2 concerten daarvan erop zitten, het is echt waanzinnig. Ik wil je mijn favoriete plaat van de band mee geven als tip, ik hoop dat je er wat mee kan.

Kondoro0614 schreef:
(afbeelding)
Amenra - Mass IIII (2008) - MusicMeter.nl

Toen ik je bericht las moest ik eigenlijk bijna gelijk denken aan de band 'Amenra'. Een geliefde band door de metalwereld heen maar, ik denk voornamelijk nog wel in NL/BE en misschien een paar Duitsers. Enfin, het is voor de die-hards een geliefde band, heeft aan grote vaste aanhang (ook hier op deze website) maar bovenal maken ze hele toffe muziek. Dit jaar zie ik ze in totaal drie keer live, en ik heb al 2 concerten daarvan erop zitten, het is echt waanzinnig. Ik wil je mijn favoriete plaat van de band mee geven als tip, ik hoop dat je er wat mee kan.

Hier heb ik al een stem staan maar dat is enkel op basis van één luisterbeurt, ken eigenlijk alleen Mass VI goed dus deze tip komt me goed uit! Dank!

Oei, Amenra.

Tijd om weer eens een ander topic te zoeken.

madmadder schreef:
(quote)

Hier heb ik al een stem staan maar dat is enkel op basis van één luisterbeurt, ken eigenlijk alleen Mass VI goed dus deze tip komt me goed uit! Dank!

Daar heb ik persoonlijk niet opgelet om heel eerlijk met je te zijn. Toch wel in mijn wereldje een eye-opener geweest naar dergelijke 'harde' muziek. Dit jaar heb ik ze bijna op 1.000 scrobbles staan via last.fm

Metalcore heeft een vrij onterechte negatieve en eenzijdige connotatie gekregen door de meer populaire bands die een melodieuzer geluid nastreven. Vooral de eerdere bands binnen de melodieuze metalcore zijn erg sterk, waarvan Killswitch Engage een band is die ik nog steeds veel beluister. Alive Or Just Breathing wordt gezien als een van de sterkste melodieuze metalcore-albums aller tijden, en ik kan me daar helemaal bij aansluiten. Het is een plaat waar de emotie van af druipt.

Hier komt het grappige: Converge en Killswitch Engage zijn allebei metalcorebands, en het verschil is dag en nacht. Metalcore heeft veel rauwere wortels, en was eerst echt ''metallic hardcore''. Die ''metallic hardcore''-stijl is blijven bestaan en wordt nog steeds veel gespeeld, maar de meer melodieuze variant heeft de term volledig overgenomen voor het grote publiek en ''metallic hardcore'' is meer de undergroundlaag geworden.

Het melodieuze omslagpunt in metalcore valt te traceren naar Slaughter of the Soul van At the Gates, een zeer invloedrijke melodieuze deathmetalplaat uit Zweden. De hakkende melodieuze riffstijl (de ''Gothenburg''-stijl) is daarna in talloze metalcorebands te horen, maar dan met een laag post-hardcore en emo er doorheen gemixt.

Zolang het maar geen frikandellenbroodjes metalcore is vind ik het best.

Stijn_Slayer
Black Metaltopic op MuMe: waar we muziek van Satanisten, kerkafbranders en moordenaars gedogen, maar een grapje over power metal entartet is.

Hoe dan ook, ik vind zelf poser bij nader inzien minder chique dan mietje, wat voor mij zeker in de context van mietjesmetal overduidelijk lollig/plagend bedoeld is en niet scheldend of kwetsend. Daarmee denk ik genoeg gezegd hierover.

Als iemand mijn mannelijkheid terugvindt, wil die mij dan een pm sturen?

Heb pas twee stukjes gepost en de sfeer is nu al dun! Nee, vind het alleen maar mooi dat iedereen zo'n lekker sterke mening heeft. Die mogen er in dit topic wat mij betreft allemaal zijn. En tussendoor nog wat interessante metallessen en toffe tips, ik vind het topic nu al een succes.

Dit is overigens geen puur Black Metal topic. Ik lees toevallig een boek over Black Metal en daar put ik uit, maar ik wil graag kennis maken met veel verschillende subgenres.

Even een serieuze vraag: ik wil sowieso Sad Wings of Destiny van Judas Priest bespreken, maar als ik nog een album of 2 van die band wil luisteren, om het oeuvre een beetje te leren kennen, wat zijn dan andere belangrijke albums binnen hun discografie?

Stijn_Slayer
Judas Priest, heb je nou echt niets geleerd van vanmiddag?

Overigens vind ik Painkiller een steengoed album, het titelnummer een van de beste metalsongs ooit (nóg beter in de Death cover) en heeft Screaming for Vengeance hier ook diverse minimaliseerrondes overleefd.

madmadder schreef:
Dit is overigens geen puur Black Metal topic. Ik lees toevallig een boek over Black Metal en daar put ik uit, maar ik wil graag kennis maken met veel verschillende subgenres.

Ik zou je alle subgenres aanraden behalve al die core & sludge rommel die 99% van de 'metalfans' op MM leuk vindt.

Edit: en saaie thrashbands als Slayer, Exodus, Testament, Death Angel, Megadeth e.d. kun je ook gerust achterwege laten.

Stijn_Slayer schreef:
Judas Priest, heb je nou echt niets geleerd van vanmiddag?

Overigens vind ik Painkiller een steengoed album, het titelnummer een van de beste metalsongs ooit (nóg beter in de Death cover) en heeft Screaming for Vengeance hier ook diverse minimaliseerrondes overleefd.

Ik zeg ook niet dat ik het mooi vind hè.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Ik zou je alle subgenres aanraden behalve al die core & sludge rommel die 99% van de 'metalfans' op MM leuk vindt.

Oh maar ik ken al een klein beetje van die core & sludge rommel en dat vind ik geweldig!

madmadder schreef:
(quote)

Oh maar ik ken al een klein beetje van die core & sludge rommel en dat vind ik geweldig!

En weer eentje die de verkeerde afslag heeft genomen.

Stijn_Slayer
madmadder schreef:
(quote)

Ik zeg ook niet dat ik het mooi vind hè.

Ik bedoelde meer dat er dan mogelijk rellen uitbreken. Semantisch gezien.

Laat iemand anders die grap over Living Colour ook maar maken, ik zeg niets meer.

madmadder schreef:
Even een serieuze vraag: ik wil sowieso Sad Wings of Destiny van Judas Priest bespreken, maar als ik nog een album of 2 van die band wil luisteren, om het oeuvre een beetje te leren kennen, wat zijn dan andere belangrijke albums binnen hun discografie?

Ik zag je nogal lage stem bij Sad Wings dus liet ik mijn idee voor een tip maar varen. Maar naast Painkiller is Unleashed of the East niet te missen. Daar komt het oudere spul (zoals van Sad Wings of Destiny) veel meer tot leven. (Ook al is het niet helemaal live.)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/19000/19487.300.jpg

Kronos schreef:
(quote)

Ik zag je nogal lage stem bij Sad Wings dus liet ik mijn idee voor een tip maar varen. Maar naast Painkiller is Unleashed of the East niet te missen. Daar komt het oudere spul (zoals van Sad Wings of Destiny) veel meer tot leven. (Ook al is het niet helemaal live.)

(afbeelding)

Sad Wings zou ik vandaag een hogere score geven. Ik heb blijkbaar tijd nodig om heavy metal te kunnen waarderen. Maar dank, dan ga ik achter die albums aan.

madmadder schreef:

Sowieso Unleashed in the East. Het beste metal livealbum ooit gemaakt, nuff said! In augustus nog Judas Priest zien schitteren op de Lokerse feesten waar een groot aantal UitE-classics op de setlist stonden te blinken waaronder het ultieme hoogtepunt Victim of Changes

Edit: wat ome Kronos zei dus

'Victim of Changes' werd ook gespeeld op Graspop, genoten, waanzinnig.

Danzig – Danzig II: Lucifuge (1990)
Tip van EttaJamesBrown

https://www.musicmeter.nl/images/cover/6000/6603.300.jpg?cb=1616692193

Ik ben best een groot liefhebber van Misfits, één van die andere bands waar Glenn Danzig de frontman van was. Ik heb zelfs een tijdje in mijn tienerjaren een devilock gedragen, zo erg was het, en ik ben de trotse bezitter van de discografie van de Misfits verpakt in een coole doodskist. De energieke horrorpunk van die band vol brute teksten en verwijzingen naar horrorfilms sprak (en spreekt) me enorm aan. Ander werk van de heer Glenn Danzig had ik echter nog nooit gehoord, tot dit album van Danzig me getipt werd.

Lucifuge is het tweede album van Danzig en het opnemen van dit album nam maar liefst elf maanden in beslag. Maar dan heb je ook wat, want dit tweede album klinkt net een stukje strakker, helderder en dynamischer dan het debuut, dat ik er ook maar meteen even bij geluisterd heb en dat niettemin ook behoorlijk charmant is (juist vanwege die redelijk kale productie).

Ik blijf toch echt een groot bewonderaar van de stem van Danzig, hoe die ergens heel geforceerd en theatraal en als uit een ander tijdperk klinkt, maar hoe dat toch vooral de stoerheid en de duisternis ten goede komt, ik vind dat wel bijzonder. Als iemand als Roy Orbison (wiens Lonely and Blue ik momenteel ook heel veel luister en die ik ook heel erg waardeer als zanger) hard rock had gezongen, dan had hij vast ongeveer als Danzig geklonken.

Glenn Danzig flirt ook in deze band – net als in Misfits – weer met de donkere kanten van het bestaan en met het bovennatuurlijke. Ongetwijfeld dat de teksten over kwaadaardige vrouwen, seks, kritiek op het christendom en verwijzingen naar de duivel tegen vele schenen aan schopten, maar ik vind dat-ie het uiteindelijk allemaal nog wel redelijk netjes houdt. Een aantal teksten van Misfits vind ik nog wel een stukje shockerender. Ik vind ze op dit album niet heel erg bijzonder, maar Danzig vertolkt ze wel met een zeer overtuigende passie die de bereidheid bij de luisteraar om een pact met de duivel te sluiten zeer veel groter maakt.

Muzikaal gezien ligt dit in het verlengde van een band als het eerder besproken Black Sabbath. Danzig brengt een geluid dat doet denken aan de vroegere blues rock, afgemaakt met een vleugje doom en een mespuntje heavy metal. Ik zou het zelf misschien niet helemaal als metal bestempelen, misschien meer als (hard) rock, maar God (of Satan, wat jij wil!) ja, wat maakt het eigenlijk ook uit.

Want Lucifuge is een ontzettend vermakelijk album. Ik zal niet de grootste fan worden, daarvoor vind ik het misschien toch net niet onheilspellend genoeg. Bovendien leunen de composities me toch net iets te veel op het verleden, maar Glenn Danzig is wel gewoon een enorm charismatische bandleider en dat maakt dit als geheel toch wel redelijk onweerstaanbaar. Het is misschien niet helemaal de verwachte emotie bij de boze gezichten van de bandleden op de hoes, maar ik word hier vrolijk van.

Vooral de energieke opener 'Long Way Back From Hell', het bluesy 'Killer Wolf' en het heerlijk groovende 'Her Black Wings' kunnen op mijn goedkeuring rekenen. Het album kent tekstueel en muzikaal veel variatie, maar alle elf nummers zijn uit op één ding en daarom passen ze zo goed bij elkaar: om zo stoer mogelijk te zijn. Zoals ik las op RateYourMusic: dit album geeft je borsthaar (al hoop ik dat dat bij mij toch echt achterwege blijft).

Vanwege het jeugdsentiment en de hoge energie van Misfits zal ik altijd de voorkeur geven aan dat project van ome Glenn, maar het was zeker tof om te horen dat hij ook na de Misfits nog zeer verdienstelijke dingen heeft gedaan als zanger en frontman. Een ruime voldoende voor dit duistere feestje.

Beoordeling: een dikke 3,5*

Celtic Frost zou een goede tip zijn maar dat kom je ook wel tegen in je black metal lijstje. Iets minder voor de hand liggend is iets uit de proghoek. Lijkt me op zich niks voor jou maar het is de moeite om voor Psychotic Waltz een uitzondering te maken. Hun debuut klinkt slechts sporadisch duister maar je hoort er geregeld een soort vreemde bezetenheid in en het is zeker sfeervol en helemaal niet gepolijst.

https://www.musicmeter.nl/images/cover/26000/26454.jpg?cb=1562128084

Psychotic Waltz - A Social Grace (1990)

A Social Grace (link Metal Archives)

Mooi dat je Danzig grondig beluisterd hebt, Madmadder. Ik had niet van tevoren beseft dat je Glenn al zou kennen. Ik kan mij goed in jouw verhaal vinden.

Sterke recensie, madmadder! Dat belooft voor de opvolgers. En wow, krijgen we zomaar eventjes de nummer 1 van ome EvilDrSmith voor de kiezen van Kronos Die gozert zal ongetwijfeld ook wel met een strakke tip afkomen.

Keep it up

Dank, JM!

Ik heb trouwens net op jouw aanraden het debuut van Iron Maiden geluisterd, en dat album is me zeer goed bevallen!

Je zou Omnio van In the Woods eens kunnen proberen: In the Woods... - Omnio (1997)

Redelijk eclectische plaat, zeker metal maar vooral ook behoorlijk uniek in zijn soort (vind ik dan).

Psychotic Waltz ❤️

Brunniepoo schreef:
Je zou Omnio van In the Woods eens kunnen proberen: In the Woods... - Omnio (1997)

Redelijk eclectische plaat, zeker metal maar vooral ook behoorlijk uniek in zijn soort (vind ik dan).

HEart of the Ages is veel beter en unieker dan Omnio. Dat is de bakermat van progressieve Black Metal.

Laat ik er ook eens een tipje mijnerzijds uitlichten:
ik pak er eens even een thrashdingetje bij en wel deze:

https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1592.jpg
Dark Angel - Darkness Descends (1986)

Naast Metallica , Slayer en noem ze allemaal maar op verscheen er in de marge van de roemruchte jaren 80 een aantal beukers die gerust ook invloed hadden op de ontwikkeling van death- en blackmetal. Darkness Descends is er zo eentje.
Het gas is er constant op. De productie rammelt ietsje maar is om die reden buitengewoon charmant. Het spul is hard, duister en chaotisch. Opvallende rollen zijn er voor drummer Gene Hoglan en de ronduit bezeten voordrachten van zanger Don Doty. Vooral Perish In Flames is een uitsmijter van jewelste.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:59 uur

geplaatst: vandaag om 02:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.