MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 Editie #2: De 90s

zoeken in:
herman schreef:
Je leest dit zelfs bij de Nirvana-discussies wel eens. Dat ze alleen maar populair zijn door de dood van Kurt Cobain. Beetje jammer wel.
Het mes snijdt een beetje aan twee kanten, denk ik. Ik denk toch dat voor veel mensen muziek van o.a. Jeff Buckley, Nick Drake, The Doors en Nirvana toch net even dat beetje extra heeft door het (tragische) achtergrondverhaal. Wat niet betekent dat het nog steeds geen erg goede muziek is en ik kan me niet voorstellen dat men de muziek alléén (wat waarschijnlijk het sleutelwoord is) vanwege het verhaal, maar het is denk ik wel het verschil tussen legendarisch/onsterfelijk en "bijzonder goed". Om diezelfde reden denk ik ook dat Nevermind een wat grotere klassieker is dan Ten. Puur alleen vanwege de dood van Cobain. Dat is ten minste zoals ik het voel.

8. Sigur Rós - Ágætis Byrjun (1999) ( 95 punten) Nr. 1 van: Co Jackso
Aantal keer genoemd: 16x / Positie vorig jaar: 3 ( 119 punten)

(afbeelding)

Ja, ook deze moest behoorlijk wat terrein prijsgeven. Vorig jaar onomstreden bovenin. Dit jaar eigenlijk nooit echt bovenin gezeten. En dan is het natuurlijk nog altijd een zeer geliefde plaat en de achtste plaats geeft ook wel aan dat men hem nog steeds geweldig vindt, maar het gat met de nummer 7 is bijvoorbeeld alweer 9 punten.
Woody schreef:
Elke keer als hij zijn zakdoekje langs zijn neus zwiert, ruikt hij een ander ingredient en uiteindelijk is de combinatie van al die ingredienten een mix van een geniale geur. Die zoektocht voel ik ook bij het ontdekken/ontravelen bij een album van Sigur Ros. Hoe vaker ik dit hoor, hoe meer ik de verbanden zie en begrijp hoeveel ingredienten er in dit album zitten. De totale mix zorgd voor een goddelijke en bijzonder mooie plaat.

7. Massive Attack - Mezzanine (1998) ( 104 punten) Nr. 1 van: Streup
Aantal keer genoemd: 20x / Positie vorig jaar: 7 ( 108 punten)

(afbeelding)

De triphop moest dit jaar DJ Shadow laten gaan en Dummy vloog naar beneden. Mezzanine is de constante factor en met een nagenoeg gelijk puntenaantal als vorig jaar, is deze de hele tijd bovenin geweest, maar het gat met de nummer 6 is precies 20 punten en zo was het de hele tijd. De progressie van deze plaat door de lijstjes heen, was dan ook niet bepaald spannend.
Mandylion schreef:
Al met al vind ik toch dat we hier te stellen hebben met een aardig briljant album, waarvan ik erg blij ben dat ik het heb ontdekt. Dat veel nummers nogal eens door mijn hoofd spoken duidt, hoewel het erg vervelend kan zijn, hier ook op. En het voelt ook zoals ik al heb gehoord van anderen: dit is een bijzonder album en een pionier in het mengen van stijlen. En dat het duister is, is door niemand overdreven, en dat is een groot pluspunt. Maar daardoorheen is het ook mooi, spannend, swingend, verdrietig, sexy en dromerig! Geweldige muziek.

6. Nirvana - Nevermind (1991) ( 124 punten) Nr. 1 van: arcade monkeys, Cabeza Borradora
Aantal keer genoemd: 25x / Positie vorig jaar: 9 ( 97 punten)

(afbeelding)

Nevermind kon vorig jaar haar status niet echt waarmaken. In de strijd met Ten werd er kansloos verloren. Dit jaar was de strijd was gelijkwaardiger, hoewel Nevermind eigenlijk nooit in de buurt van Ten is gekomen. Of het nou door de dood van Cobain komt of niet, men vind dit ruim 20 jaar na de release nog altijd een geweldige plaat en het doet mensen nog steeds wat.
Kill_illuminati schreef:
Met dit album nemen we een vooral kijkje in het hoofd van Kurt Cobain. Buiten dat mogen we niet David Grohl vergeten, die met z'n harde slag werk de gitaar en basgitaar rifjes ondersteunt. De chemie tussen de drie bandleden is hier erg aanwezig. Dit maakt dit album erg vermakelijk luistervoor.

Misterfool
niels94 schreef:
Verkeerde van The Smashing Pumpkins erin

Idd
Wat pulp bij de beste 10 doet is mij ook een raadsel!

5. Radiohead - The Bends (1995) ( 131 punten) Nr. 1 van: Relaxex, nico1616
Aantal keer genoemd: 24x / Positie vorig jaar: 10 ( 94 punten)

(afbeelding)

Dat dit het decennium van Radiohead zou worden, was bekend, maar dat ook The Bends het zo goed zou gaan doen. In de 80s was The Unforgettable Fire toch veel punten kwijt aan The Joshua Tree, terwijl die het vorig jaar zo goed deed. Dit jaar geldt hetzelfde voor The Bends en OK Computer. The Bends had totaal geen last van OK Computer. Hoewel... wat zou er toch gebeurd zijn als alleen The Bends om het goud zou strijden?
The Eraser schreef:
The Bends is een ongelooflijke stap voorwaarts ten opzichte van hun debuut. Een meer volwassen album met een eigen smoelwerk. Een album ook dat een nieuwe standaard zette voor het begrip ‘poprockalbum’. Een fantastische mix van gevoelige ballades en stevige rockers. En wat meer is , is dat die afgrijselijk teksten van Pablo Honey plaats hebben moeten ruimen voor een iets abstractere benadering. Thom Yorke kampt weldegelijk nog met zijn demonen, maar weet dit nu wel op een subtiele en aangrijpende manier aan de man te brengen. Thommie is groot geworden.

4. R.E.M. - Automatic for the People (1992) ( 134 punten) Nr. 1 van: Casartelli
Aantal keer genoemd: 27x / Positie vorig jaar: 6 ( 112 punten)

(afbeelding)

Ondanks dat ze nog 4 andere albums uitbrachten in de 90s (waarvan 2 toch best wel geliefd), is iedereen het er wel over eens. Automatic for the People is hun meesterwerk. Nu wisten we dit natuurlijk al jaren, maar het verschil wordt ieder jaar groter. De rare teksten van Stipe moeten je liggen en de ogenschijnlijke simpelheid van hun nummers is zeker niet voor iedereen weggelegd, maar wat mij betreft is Automatic for the People het album dat nog de meeste nummers aan de goede kant van de streep heeft. Want de keerzijde van R.E.M. is toch wel dat het soms maar wat voortkabbelt. Om maar positief af te sluiten: neem de tijd voor dit album en ieder nummer zal haar geheimen langzaam prijsgeven.
Thomzic schreef:
Automatic for the People is een album die lichtelijke folktinten bevat, maar ook scherpe rockrandjes. Met veelal akoestisch werk aangevuld met een enkele elektrische gitaar of strijker, zware keybords plus de prachtige zang van Stipe wordt een bijzondere sfeer gecreëerd. Een sfeer die duister, eenzaam somber (nog nog meer classificaties?) is, maar wel één die een enkele zonnestraal toelaat.

Misterfool schreef:
Wat pulp bij de beste 10 doet is mij ook een raadsel!

Inderdaad, 9 plaatsen te laag.

Let ook even op het feit dat de top 7 qua puntenaantal wel significant gestegen is!

Welk album staat op plaats 5, chevy?

Ik wilde eigenlijk de nummer 5 en 4 plaatsen en de nummer 3 apart, maar dat heeft nu ook niet zoveel nut meer, geloof ik.

3. U2 - Achtung Baby (1991) ( 138 punten) Nr. 1 van: rkdev, laxus11
Aantal keer genoemd: 25x / Positie vorig jaar: 5 ( 115 punten)

(afbeelding)

Na The Joshua Tree moet er een behoorlijke druk hebben gestaan op U2. Na het toch wel wat teleurstellende Rattle and Hum, gooiden Bono en zijn band het over een andere boeg. Ze gingen meer terug naar hun roots en de gelikte popmuziek maakte plaats voor een rauwere sound met af en toe een teruggreep naar de albums TUF en TJT (bv. One). Het gehekelde woord groeialbum is er eentje die vrij goed van toepassing is op dit album. Daar waar The Joshua Tree met zijn hits gelijk pakkend is, is de sound van Achtung Baby er zeker niet eentje waar iedereen gelijk verliefd op is.
musicfriek schreef:
Wat een fantastisch album is dit toch. Voor mij ook het beste U2-album. Hun albums uit de jaren 80 kunnen hier voor mij niet aan tippen. Ze kwamen hier met een vrij nieuwe en gewaagde sound en dat heeft zeer goed uitgepakt. Ik bedoel, nummers als Even Better Than the Real Thing en Who's Gonna Ride Your Wild Horses krijg je spontaan een orgasme van, prachtig. The Fly en Mysterious Ways ademen een heerlijke sfeer uit wat bijna 20 jaar na dato nog steeds staat als een huis.

Ik dacht even dat Radiohead de top 2 ging bezetten
Maar 2 keer top 5 is ook prima

Ik jaag er een beetje wat sneller doorheen, maar ik wil vroeg klaar zijn, want ik moet morgen vroeg op (belangrijke dag!). Bovendien is de winnaar toch al bekend.

2. Pearl Jam - Ten (1991) ( 170 punten) Nr. 1 van: Joy4Ever, nelis, Status Seeker, Rogyros, little lion man
Aantal keer genoemd: 31x / Positie vorig jaar: 2 ( 162 punten)

(afbeelding)

Net als vorig jaar een straatlengte voorsprong op de nummer 3 en net als vorig jaar een veelvoud straatlengtes achterstand op OK Computer. Op Ten stond geen maat en was vrij snel de enige tegenstander van OK Computer. Maar zo snel als Ten naar boven stoomde, OK Computer stoomde twee maal zo snel door. Altijd op plek 2 gestaan. Eigenlijk de eeuwige nummer 2, net zoals in de Top 250. Het ultieme grunge-album, dat dan weer wel. De soundtrack van een tijdperk.
Feiraco schreef:
Ten is naar mijn mening simpelweg legendarisch. Een ultiem en uniek album. Ten is een album vol drama, en wordt passioneel gezongen door Vedder. Gelukkig maken de meeste artiesten niet zelf mee waarover ze zingen, schrijven of schilderen, maar Vedder doet in ieder geval klinken alsof dit het geval is. Het drama van Ten werd opgevolgd door het meer rauwere Vs en vervolgens het experimentele Vitalogy, wat enkele van Pearl Jam’s mooiste nummers bevat. En zo verschillen de eerste drie albums alweer behoorlijk….

1. Radiohead - OK Computer (1997) ( 223 punten) Nr. 1 van: Cured, LucM, inquestos, Noordpool, GrafGantz, DjFrankie, oceanvolta
Aantal keer genoemd: 38x / Positie vorig jaar: 1 ( 197 punten)

(afbeelding)

Of OK Computer zou gaan winnen was na een paar uur na het openen van het topic al de vraag niet meer. De vraag was met hoeveel verschil. Gezegd moet worden dat het verschil (53 punten) mij uiteindelijk nog meevalt. Ten was aan het begin al hopeloos achter gelaten, maar toen Radiohead wist dat ze de etappeoverwinning al binnen hadden, zijn ze rustig naar de streep gefietst, zodat het verschil nagenoeg gelijk bleven. Misschien wilden ze krachten sparen voor de volgende editie?
Over de plaat die vorige maand 15 jaar oud werd is de afgelopen 15 jaar al boeken vol geschreven, maar het slotwoord is bij deze aan bart1989:
bart1989 schreef:
Van de veelbelovende beginklanken van het magistrale Airbag tot de 'microgolfoven-ping' van The Tourist, alles klopt gewoon. Ik vind dat zelfs het nogal vreemde Fitter Happier hier niet uit de toon valt, in tegenstelling tot veel mensen. Karma Police was het eerste liedje dat ik pas echt kon waarderen. Vele luisterbeurten later, viel alles op zijn plaats. Ik herinner mij dat ik voordien ooit de videoclip van Paranoid Android op de televisie had gezien en dat ik geen hoogte kreeg van dat nummer. Het klonk saai en er was niets herkenbaar aan. Maar hoe geniaal is dit nummer eigenlijk.
Met OK Computer heb ik ontdekt dat je goede muziek pas echt gaat waarderen na ettelijke keren luisteren en beleven.

Een voorspelbare top 3, maar voor de rest toch een behoorlijk sensationele editie, me dunkt. Heeft misschien ook wel te maken met het (relatief) lage aantal deelnemers. Volgend jaar toch maar weer wat pm’s sturen (heb het bewust gelaten bij wijze van proef) of vinden we het wel goed zo? Daar waar de classic rockers in de eerdere edities de vlaggen uit konden hangen, was deze slag duidelijk aan de alternatieve rockers. Verder ook leuk dat hip-hop ook zonder coup gewoon bij de bovenste 20 kan eindigen. En hetzelfde geldt ook wel voor Aphex Twin.

Zoals gebruikelijk nog een bedankje aan de volgende (89) deelnemers:
aERodynamIC, André, Arcade monkeys, Arrie, ArthurDZ, Ataloona, B.Robertson, Bauer, BeatHoven, Bennerd, Bikkel2, Bone machine , Bravejester, Cabeza Borradora, Casartelli, Chevy, ClassicRocker, Co Jackso, Cured, Dazzler, Demonhunter1056, DjFrankie, Don Cappuccino, Droombolus, Dungeon, Dwejkk_, Echoes, Fluidvirgo, GrafGantz, Herman, Iemand74, Inquestos, J.J. Wever, Jasper1991, Jassn, johannesA, Jori stes, Joy4Ever, k.grubs, Kemm, Kobe bryant fan, Kronos, Laxus11, Lennon, little lion man, LucM, Lukk0, Lying Mouth, Marty McFly, Masimo, Mastroianni, Michael c, Misterfool, Nelis, Nico1616, Niek, Niels94, Noordpool, Oceanvolta, Orbit, Platedraaier, Premonition, Raconteur, Relaxex, Remcodulac, Rhythm & Poetry, Rkdev, Rogyros, Rudi S, Salvadore, Sgt. Revolver, Shinybeast, Slowgaze, Snoeperd, Status Seeker, Stoepkrijt, Streup, Superbitch, The_CrY, Thelion, Titmeister, Tony, Trebremmit, uffing, Vigil, Wandelindenatuur, Wibro, Wilbur, Zephyr

Zoals gebruikelijk morgen de statistieken en ik zal ook morgen het 00s-topic openen.

De volledige top 40:
40 [ 83 ] Blur - Parklife (1994) ( 38 punten) Hoogste positie: 6
39 [ 30 ] 16 Horsepower - Sackcloth 'N' Ashes (1996) ( 39 punten) Nr. 1 van: thelion, jori stes, wibro
38 [ 78 ] Pavement - Crooked Rain, Crooked Rain (1994) ( 39 punten) Nr. 1 van: Raconteur
37 [ 133 ] PJ Harvey - To Bring You My Love (1995) ( 39 punten) Nr. 1 van: Kronos
36 [ 203 ] Rage Against the Machine - Rage Against the Machine (1992) ( 39 punten) Nr. 1 van: wandelindenatuur
35 [ 94 ] dEUS - Worst Case Scenario (1994) ( 40 punten) Hoogste positie: 3
34 [ 75 ] Faith No More - Angel Dust (1992) ( 40 punten) Hoogste positie: 2
33 [ 32 ] Crowded House - Woodface (1991) ( 40 punten) Hoogste positie: 6
32 [ 116 ] dEUS - In a Bar, Under the Sea (1996) ( 43 punten) Nr. 1 van: jassn
31 [ 26 ] Live - Throwing Copper (1994) ( 44 punten) Hoogste positie: 6
30 [ 18 ] Slint - Spiderland (1991) ( 46 punten) Hoogste positie: 2-2-5
29 [ 37 ] Suede - Dog Man Star (1994) ( 46 punten) Hoogste positie: 2-2-4
28 [ 15 ] Wu-Tang Clan - Enter the Wu-Tang (36 Chambers) (1993) ( 48 punten) Hoogste positie: 4
27 [ 48 ] Roger Waters - Amused to Death (1992) ( 49 punten) Nr. 1 van: uffing
26 [ 22 ] Eels - Beautiful Freak (1996) ( 50 punten) Hoogste positie: 2
25 [ 12 ] Porcupine Tree - Stupid Dream (1999) ( 51 punten) Hoogste positie: 3
24 [ 57 ] Queen - Innuendo (1991) ( 52 punten) Nr. 1 van: ClassicRocker, Bauer
23 [ 41 ] Sparklehorse - Vivadixiesubmarinetransmissionplot (1995) ( 56 punten) Nr. 1 van: Slowgaze
22 [ 71 ] Placebo - Without You I'm Nothing (1998) ( 62 punten) Nr. 1 van: Premonition, BeatHoven
21 [ 13 ] Portishead - Dummy (1994) ( 66 punten) Nr. 1 van: remcodulac
20 [ 51 ] Depeche Mode - Violator (1990) ( 67 punten) Nr. 1 van: stoepkrijt
19 [ 71 ] Red Hot Chili Peppers - Blood Sugar Sex Magik (1991) ( 68 punten) Nr. 1 van: Snoeperd
18 [ 27 ] Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92 (1992) ( 70 punten) Nr. 1 van: Zephyr
17 [ 20 ] Nas - Illmatic (1994) ( 71 punten) Nr. 1 van: bennerd
16 [ 24 ] dEUS - The Ideal Crash (1999) ( 71 punten) Nr. 1 van: Arrie
15 [ 17 ] Jeff Buckley - Grace (1994) ( 73 punten) Nr. 1 van: bikkel2
14 [ 11 ] Marillion - Brave (1994) ( 76 punten) Nr. 1 van: Bravejester, vigil
13 [ 21 ] Oasis - (What's the Story) Morning Glory? (1995) ( 78 punten) Hoogste positie: 3
12 [ 42 ] Neutral Milk Hotel - In the Aeroplane over the Sea (1998) ( 80 punten) Nr. 1 van: niels94, Mastroianni
11 [ 14 ] Godspeed You Black Emperor! - F♯A♯∞ (1997) ( 86 punten) Nr. 1 van: Lying Mouth, kobe bryant fan, Rhythm&Poetry, Chevy
10 [ 8 ] Pulp - Different Class (1995) ( 86 punten) Nr. 1 van: ArthurDZ, herman, Sgt. Revolver
9 [ 4 ] The Smashing Pumpkins - Siamese Dream (1993) ( 92 punten) Nr. 1 van: aERodynamIC
8 [ 3 ] Sigur Rós - Ágætis Byrjun (1999) ( 95 punten) Nr. 1 van: Co Jackso
7 [ 7 ] Massive Attack - Mezzanine (1998) ( 104 punten) Nr. 1 van: Streup
6 [ 9 ] Nirvana - Nevermind (1991) ( 124 punten) Nr. 1 van: arcade monkeys, Cabeza Borradora
5 [ 10 ] Radiohead - The Bends (1995) ( 131 punten) Nr. 1 van: Relaxex, nico1616
4 [ 6 ] R.E.M. - Automatic for the People (1992) ( 134 punten) Nr. 1 van: Casartelli
3 [ 5 ] U2 - Achtung Baby (1991) ( 138 punten) Nr. 1 van: rkdev, laxus11
2 [ 2 ] Pearl Jam - Ten (1991) ( 170 punten) Nr. 1 van: Joy4Ever, nelis, Status Seeker, Rogyros, little lion man
1 [ 1 ] Radiohead - OK Computer (1997) ( 223 punten) Nr. 1 van: Cured, LucM, inquestos, Noordpool, GrafGantz, DjFrankie, oceanvolta

Het was weer leuk en interessant. Bedankt voor al het werk chevy, alweer

Opvallende lijst inderdaad. En wederom voor chevy:
Succes morgen.

Bedankt wederom, Chev Je bent onze Raekwon. De Wu-Tang fans snappen deze. Hoop ik. Neutral Milk Hotel staat erin, dus ik ben blij.

Chevy bedankt voor het mooie werk.

Neutral Milk Hotel op 12. Wow!

Great Job Chevy!

Mooi gedaan weer, Chevy! Wederom bedankt!

Op naar de 00's. Ben benieuwd wat daar uit gaat komen.

Niet echt mijn lijst en ik had liever Ten van Pearl Jam op de eerste plaats gehad. Maar zoals The Rolling Stones dat zeiden:

You Can't Always Get What You Want!

Vivadixiesubmarinetransmissionplot

Misterfool
Brave

ClassicRocker
Chevkovyda!

In mijn toplijst tel ik 10 matches met de eindlijst:

1. [24] Queen – Innuendo (1991)
2. [XX] Jimmy Page & Robert Plant - No Quarter (1994)
3. [27] Roger Waters – Amused to Death (1992)
4. [01] Radiohead – OK Computer (1997)
5. [XX] The Smashing Pumpkins - Mellon Collie and the Infinite Sadness (1995)
6. [15] Jeff Buckley – Grace (1994)
7. [XX] Guns N' Roses – Use Your Illusion II (1991)
8. [XX] Metallica – Metallica (1991)
9. [03] U2- Achtung Baby (1991)
10. [06] Nirvana – Nevermind (1991)
11. [04] R.E.M. – Automatic For The People (1992)
12. [02] Pearl Jam – Ten (1991)
13. [XX] Muse – Showbiz (1999)
14. [XX} Dream Theater – Metropolis Part 2: Scenes of a Memory (1999)
15. [14] Marillion – Brave (1994)
16. [25] Porcupine Tree – Stupid Dream (1999)
17. [XX] Tool – Ænima (1996)
18. [XX] Anathema – Judgement (1999)
19. [XX] The Gathering – Mandylion (1995)
20. [XX] Valensia - Gaia (1993)

ClassicRocker
herman schreef:
Marbles zal sowieso wel flink gaan zakken, aangezien vorig jaar de hele Marillion.fanclub was opgetrommeld te komen stemmen.

ClassicRocker schreef:
Het zou een wereldprestatie zijn als Marbles (2004) de lijst haalt , en een album als Brave heeft geen Marillion-fanclub nodig voor een hoge klassering (deze wordt ook volop gewaardeerd buiten de hardcore fanbase). Een positie bij de bovenste 20 zou zonder meer recht doen aan de kwaliteit van dit werk.

chevy93 schreef:

14 [ 11 ] Marillion - Brave (1994) ( 76 punten) Nr. 1 van: Bravejester, vigil

Misterfool schreef:
Brave

Brave

Chevy, wederom bedankt. Was weer helemaal goed. Succes morgen met de belangrijke dag !

ClassicRocker
chevy93 schreef:
Volgend jaar toch maar weer wat pm’s sturen (heb het bewust gelaten bij wijze van proef) of vinden we het wel goed zo?

Hoe meer pm's, hoe meer zielen! Hoe meer zielen, hoe meer vreugd!

Jammer, ik heb het topic gemist.

Toch met liefde 20 nummers bij elkaar gescharreld:

01 Ragged glory - Neil Young
02 Wild flowers - Tom Petty & The Heartbreakers
03 Gone again - Patti Smith
04 Walking into Clarksdale - Robert Plant & Jimmy Page
05 Innuendo - Queen
06 Out of the cradle - Lindsey Buckingham
07 Amused to death - Roger Waters
08 Achtung baby - U2
09 Wide river - Steve Miller band
10 Flaming Pie - Paul McCartney
11 Automatic for the people - REM
12 Amarok - Mike Oldfield
13 Brave - Marillion
14 Hours.... - David Bowie
15 Dead bees on a cake - David Sylvian
16 Fate of nations - Robert Plant
17 Ten - Pearl Jam
18 Nevermind - Nirvana
19 Basement dreams - Neal Casal
20 Grace - Jeff Buckley

Niet dat dit nog helpt, maar dan word ik volgend jaar automatisch gewaarschuwd, als het topic weer begint!

Wederom bedankt: ik vind je aanpak erg leuk!

Zowel Illmatic als Enter the Wu-Tang

Casartelli (moderator)
Tja, hoe mager ook, Siamese Dream en Nevermind in de toptien was natuurlijk wel te verwachten.
herman schreef:
Marbles zal sowieso wel flink gaan zakken, aangezien vorig jaar de hele Marillion.fanclub was opgetrommeld te komen stemmen.

Maar zo'n Neutral Milk Hotel verwacht ik volgend jaar toch wel weer gewoon buiten de lijst. Dat kan redelijkerwijs toch ook niks anders dan fanclubwerk zijn.

Bon... de matches:

01. [04] R.E.M. - Automatic for the People (1992)
02. [----] The Gathering - Mandylion (1995)
03. [20] Depeche Mode - Violator (1990)
04. [10] Pulp - Different Class (1995)
05. [25] Porcupine Tree - Stupid Dream (1999)
06. [14] Marillion - Brave (1994)
07. [----] Anathema - Alternative 4 (1998)
08. [----] Dream Theater - Awake (1994)
09. [----] Rush - Counterparts (1993)
10. [----] Anekdoten - From Within (1999)
11. [----] Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors (1990)
12. [----] Camel - Dust and Dreams (1991)
13. [----] Queensrÿche - Empire (1990)
14. [03] U2 - Achtung Baby (1991)
15. [----] Spock's Beard - Beware of Darkness (1996)
16. [13] Oasis - (What's the Story) Morning Glory (1995)
17. [----] IQ - Ever (1993)
18. [----] Manic Street Preachers - Everything Must Go (1996)
19. [----] Fates Warning - A Pleasant Shade of Gray (1997)
20. [----] Ride - Going Blank Again (1992)

7 matches, dat lijkt toch wel een vrij modaal aantal. Wel veel matches in de bovenste regionen ditmaal. Mooi en inderdaad terecht dat Depeche Mode ditmaal wel van de partij is. Verder geen grote verrassingen onder de 13 afwezigen.
Chevy, andermaal dank voor alle noeste arbeid!

Chevy, grazie mille

Wel jammer dat Ten en OKC in hetzelfde decennium zijn uitgebracht

Gast
geplaatst: vandaag om 13:03 uur

geplaatst: vandaag om 13:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.