MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
Sunderland schreef:

Eigenlijk had ik mij een jaar geleden voorgenomen dat dit mijn nummer 1 zou worden, tot aan gisteravond, toen ik mij bedacht dat het toch meer terecht zou zijn om die positie over te laten aan een artiest waar ik alle albums van kan waarderen.

Ok, ik ga wel even in jouw stemmen kijken.

Evil was mijn eerste grote Interpol-favoriet en Antics is ook mijn favoriete album. Rest My Chemistry heeft Evil op een gegeven moment van de troon gestoten, maar Evil blijft toch een speciaal plaatsje in mijn muziekhart houden.

Ik denk dat ik er wel klaar voor ben!

Het is snel gegaan! Apart om zo'n reis door je eigen muziekkeuzes te maken. Ook nu verzand ik weer in allerlei clipjes en interviews van mijn meest geliefde bands. Ik heb nog een boel te zien, merk ik al wel.

De volgorde van de lijst is een beetje tijdens de reis ontstaan en kan morgen volledig weer anders zijn. Wel heb ik bij de bovenste 50 bands en nummers wat meer 'gevoel' dan bij de bands die als eerste aan bod kwamen.

Mijn top 5 stond al wel al lang vast en is op een verschuiving van Interpol na, nagenoeg hetzelfde gebleven.

De top 3!

03. Blonde Redhead – Dr. Strangeluv

Blonde Redhead heb ik volledig aan Musicmeter te danken. De naam van de band viel me op en op een dag moet het geluid zich gevoegd hebben bij de bandnaam, al weet ik niet meer hoe. Ik heb ze voor het eerst zien optreden in 2010, dus dat is ver na het verschijnen van de 2 meest geweldige albums die ze hebben uitgebracht: Misery Is a Butterfly (2004) en 23 (2007). Toch zijn het deze 2 albums waarmee ik ze heb leren kennen. Ik moet ze pas in 2009 of 2010 pas ontdekt hebben.

Er valt dan ook geen keuze te maken uit het grote aanbod van prachtige nummers op deze albums. 23 is inderdaad de meest bekende wellicht en daarom heb ik net een ander nummer gekozen met Dr. Strangeluv, maar het had net zo goed een ander nummer kunnen zijn. De stem van Kazu valt natuurlijk het meest op, hoog in de keel als een zuchtmeisje, maar het ritme op de lege flessen geven dit nummer net dat beetje extra.

Live haalt Kazu ook de zuiverheid met haar stem als op het album. Daarmee hebben ze bij mij extra waardering gekregen. Maar wat ik ook leuk vond toen ik ze voor het eerst zag is, dat ik er achter kwam dat eigenlijk een groot deel door de nummers wordt gezongen door één van de broertjes Pace.

De albums na deze 2 releases waren wellicht net iets minder maar kan ik ook nog goed waarderen. De album van voor die tijd zijn wat donkerder en minder toegankelijk, al ga ik daar nog eens goed voor zitten om ze nader te beluisteren. Het meest recent brachten ze nog een goede EP 3 O'Clock (2017) uit waarna het reikhalzend uitkijken was naar het volgende album. Maar die zal nog even op zich laten wachten waarschijnlijk, omdat Kazu dit jaar met een soloalbum komt.

Jammer dat er geen officiele clip is, maar dit plaatje laat kennis maken met de band. De spaanse les is mooi meegenomen.

02. She Keeps Bees – Owl

Een band die ik lang geleden in de Alternatieve 152 heb ontdekt door in korte tijd 2 nummers te horen die mij heel goed bevielen. Die nummers kwamen nog van hun 2e en 3e album; Nests (2008) en Dig On (2011). Omdat het zo goed beviel heb ik een nieuwe release afgewacht en werd ik verrast door een iets ander geluid dat alleen maar meer richting mijn smaak is toegegroeid.

Owl heeft iets treurigs en de mooie zang van Jessica Larrabee boven het warme gitaargeluid uit, maakt het een prachtig nummer. Een trompetje erdoor en je hebt mij helemaal. Het gehele album Eight Houses (2014) is geweldig, btw, met nummers als Radiance en Raven.

Uiteindelijk heeft She Keeps Bees deze hoge notering te danken aan een geweldig 5e album dat ze dit voorjaar uitbrachten; Kinship (2019) met daarop weer meer mooie nummers, nu met wat meer folky sound en minder rock. Nummers als Coyote en Kinship zijn daar prachtige voorbeelden van.

Ik heb ze eenmaal live mee mogen maken op de verjaardag van Concerto in de Tolhuistuin, waar ook Nadine Shah stond. Omdat in de THT geen contant geld wordt aangenomen had ik alleen de pinpas bij mij, maar daarmee had ik geen cash bij me om cdtjes te kopen bij de band zelf. Erg jammer, omdat ze daar ook stonden te signeren.

Afijn, na deze laatste release verwacht ik dat ze weer op tour gaan en in de buurt komen, al is hun tourpagina van hun facebooksite nog angstvallig leeg.

01. Anna Calvi – Suzanne And I

Mijn broer en schoonzus waren eind 2010 naar Grinderman geweest in Groningen en kwamen thuis met het verhaal dat het ook een erg goed voorprogramma had. "Dat zou écht iets voor mij zijn!" In dat soort gevallen word ik altijd wat huiverig want er had nog nooit iemand mij iets fatsoenlijks getipt. Maar toen ik voor het eerst de donkere stem van Anna hoorde en het geweldige gitaargeluid, was ik direct verkocht.

Het debuutalbum Anna Calvi (2011) van haar kwam al snel uit en deze staat vol met geweldig mooie nummers. Zodoende was er alle reden om deze vamp te gaan aanschouwen in de kleine zaal van Paradiso begin 2011. Mooi om te zien dat daar een klein meisje stond, volledig in het rood gekleed, die dit vette geluid neerzette.

Suzanne and I is één van de vele goede nummers van haar debuut maar is voor mij altijd al lichtelijk de favoriet geweest, al is het alleen al vanwege dat gitaarrifje tijdens het refrein.

Ik kan wel zeggen dat het debuutalbum van Anna het album is dat ik het meest heb gedraaid van alle albums die ik in bezit heb en ik heb haar in dat jaar nog 2x vaker gezien, ook al had ze een polsblessure opgelopen en speelde ze aan het einde van dat jaar in De Melkweg niet meer zelf de gitaar.

Het tweede album One Breath (2013) was in beginsel een tegenvaller. Ik twijfelde dan ook of ik haar weer wilde bezoeken maar ben uiteindelijk toch gegaan. De grote zaal van Paradiso was bij dat concert in 2014 half gevuld maar het geluid was weer zo magistraal goed: haar stem, haar gitaargeluid en alle nummers staken live erg goed in elkaar.

In 2015 trad ze nog op met het Metropool Orkest in het Concertgebouw, wat niet helemaal goed uit de verf kwam, maar het initiatief was gaaf!

Eind vorig jaar kwam haar derde album Hunter (2018) uit en die is goed maar biedt weinig nieuws. Begin dit jaar wilde ik haar dus ook weer per sé zien in De Melkweg, maar daar kwam haar concert wat geforceerd over met ingestudeerde gitaarsolo’s liggend op haar rug op het podium. Jammer, want dat heeft ze niet nodig.

Anna zal ik nog langdurig blijven volgen. Vanwege de mooie ervaringen die ik met haar muziek en bij haar concerten heb meegemaakt, kan ze niet snel kapot bij mij.

motel matches schreef:
Anna Calvi verwacht ik nog wel

123poetertjes schreef:
Iets met een ? en een ?

jordidj1 schreef:
Blonde Redhead - 23 op één?

Motel, Poeter en DJ, jullie kunnen jullie prijzen bij de garderobe ophalen!

Prachtige top 100! En ook praktisch stuk voor stuk 'jup, da's er typisch ééntje van Peter'-artiesten. Als je alles bij elkaar zet toch indrukwekkend hoeveel namen ik met jou associeer.

Een onbekende top 3 voor mij (zoals er veel onbekende nummers in deze lijst tonden), maar dat maakte het niet minder leuk om deze top 100 te volgen! Er mag gerust wat te ontdekken overblijven, graag zelfs.

Dikke pluim voor de boeiende lijst en leuke presentatie, Peter!

Prachtige top 100 Sunderland, prettig ook om te lezen.

Bedank Sunderland voor een schitterende lijst. Ik heb ik al veel mooie nummers ontdekt (o.a Skywatchers, Tika, Nadine Shah, Lost in the Trees, Clock Opera) en dat is toch de voornaamste reden waarom ik dit topic graag volg. Dat en natuurlijk de persoonlijke verhalen. Toen ik aan mijn top 100 begon had ik Evil ook op nr 1 gedacht en die moest het uiteindelijk ook met een iets lagere notering doen.

Geweldige nummer 1: Live meegemaakt toen haar debuut net uit was. Bijzondere lijst waar ik veel nog niet van ken(de), maar ook en paar onbekende parels die dat ook al jaren voor mij zijn. Snap ik gelijk weer de verwantschap die ik met je voel als user en tevens de verbazing dat die er eigenlijk helemaal niet zo is

Thanks all voor het volgen van mijn top 100!! Leuke berichten en aan de vele verschillende likes kon ik zien dat het topic gevolgd wordt door heel veel users.

Meeste likes uiteraard voor de grotere bands maar ook verrassende likes voor wat kleinere bandjes. Bovendien gemerkt dat er weinig folkies dit topic volgen gezien de weinige likes voor dat genre. Hopelijk hebben sommige bandjes weer even wat aandacht gekregen die ze verdienen te hebben.

Het was bijzonder om te doen en achteraf gezien viel het best wel mee. Wellicht over een jaar nog eens een lijst opstellen voor mezelf, om te zien wie er stand hebben gehouden.

Aan jordidj1 nu de eer om zijn top 100 te presenteren! Jordi, succes!!

123poetertjes schreef:
Prachtige top 100! En ook praktisch stuk voor stuk 'jup, da's er typisch ééntje van Peter'-artiesten. Als je alles bij elkaar zet toch indrukwekkend hoeveel namen ik met jou associeer.
Leuk te horen poeter, we zitten vaker op één lijn qua bandjes...

Ik was verrast dat je met She Keeps Bees goed zat in de voorspelling. Ik wist niet dat je hen ook kende.

Sunderland schreef:
(quote)
Leuk te horen poeter, we zitten vaker op één lijn qua bandjes...

Ik was verrast dat je met She Keeps Bees goed zat in de voorspelling. Ik wist niet dat je hen ook kende.
Our Bodies heeft mijn Afrekening nog gehaald joh, en dat wist je. Owl is echt weergaloos mooi trouwens, ergens heeft het potentie om net zo'n klassieker als een Jubilee Street te kunnen worden

Kom je nog mee naar Eefje in Bergen op Zoom 5 augustus?

Ook de administratie is weer bijgewerkt: Top 100 Sunderland on Spotify

123poetertjes schreef:
Our Bodies heeft mijn Afrekening nog gehaald joh, en dat wist je. Owl is echt weergaloos mooi trouwens, ergens heeft het potentie om net zo'n klassieker als een Jubilee Street te kunnen worden

Kom je nog mee naar Eefje in Bergen op Zoom 5 augustus?
Bedankt voor de tip; die 2 losse singles van SKB van 2 jaar geleden was ik al een beetje uit het oog verloren.

En omg Eefje.... kan ze niet wat centraler komen spelen?!

123poetertjes schreef:
(quote)
Owl is echt weergaloos mooi trouwens, ergens heeft het potentie om net zo'n klassieker als een Jubilee Street te kunnen worden

Het was wel nog bijna een hit geworden, maar dan wel in een deephouse-jasje. Ik ben blij dat dat geen enorme radiohit is geworden, doet toch wel flink afbreuk aan het fraaie origineel.

Mooie ontknoping van een mooie lijst. De dingen die ik ken vind ik vrijwel allemaal erg fijn, dus moet de onbekende dingen ook nog eens verder gaan verkennen.

Sunderland schreef:
En omg Eefje.... kan ze niet wat centraler komen spelen?!
Niet in Amsterdam denk ik, dat kan jordidj1 niet aan. [spam]Wie trouwens binnenkort wel weer (gratis) in de hoofdstad komt spelen: Charlotte Carpenter![/spam]

Oh, verkeerde linkje. Nou is ook wel prima, ik bespaar jullie de deephouse-versie van Owl wel.

Sunderland schreef:
Meeste likes uiteraard voor de grotere bands maar ook verrassende likes voor wat kleinere bandjes. Bovendien gemerkt dat er weinig folkies dit topic volgen gezien de weinige likes voor dat genre. Hopelijk hebben sommige bandjes weer even wat aandacht gekregen die ze verdienen te hebben.
Nee, jij bedankt!

Overigens like ik zelf meer vanwege de verhalen dan vanwege de nummerkeuze, want een folk-liefhebber ben ik wel.

Bedankt, Peter! Mooie lijst, al was het bij vlagen niet echt mijn smaak.

Aan mij dus de taak om dit prachtige topic voort te zetten. Ongeveer anderhalf jaar geleden heb ik mij hiervoor ingeschreven en in die tijd is er veel gebeurd. Zowel persoonlijk, als op muzikaal vlak. MusicMeter is zo'n beetje als een rode draad door mijn leven gaan lopen, veel nummers die ik hier ontdekt heb zal ik voor altijd bij mij dragen. Maar niet alleen muziek, nee, ook vriendschappen zijn hier ontstaan. 123poetertjes, Arrie en Gretz kan ik zonder twijfel al tot m'n homies rekenen.

Ook users als Dance Lover, Johnny Marr, ArthurDZ en Titmeister verdienen alvast een dikke shout-out, maar daar zit ik nog niet mee in een WhatsApp-groep. Verder ook nog een tagje voor users die invloed hebben op mijn smaak, maar die ik helaas nog nooit de hand heb mogen schudden: zaaf, Edgar18, Slowgaze en Teunnis. Veel liefde voor de mensen die ik vergeet te noemen.

Ik zal vanavond aftrappen met mijn top 100, om jullie een beetje op te warmen, een kleine Nostradamus:

- hoeveel procent van mijn lijst bestaat uit hip-hop?
- wat is het korte/langste nummer in de lijst?
- welke artiest is het best vertegenwoordigd in de lijst?
- staat Donny Benét bij de beste honderd?

J out!

winnaar van de voorspellingscompetitie mag een keertje met mij naar een concert naar keuze (ik betaal wel xxx)

jordidj1 schreef:

winnaar van de voorspellingscompetitie mag een keertje met mij naar een concert naar keuze (ik betaal wel xxx)

Ik ga erg mijn best doen, dit lijkt mij erg gezellig: Metallica , Auckland New Zealand Mt. Smart Stadium — —
November 2 2019

jordidj1 schreef:

Ok komt ie:
- 37%
- All Caps / Shine On You Crazy Diamond
- ye
- uiteraard (met Santorini)

Gokje:

43 %
De No. 1 tijd is 9:08 (langste) / single VH jaar zegt California Dreamin'
Kanye West
Donny staat in de lijst ( anders gaan de maatjes jou haten).

Wat de prijs betreft, graag apparte hotelkamers.

- 39
- We The People / What Kind Of Man (Jaar Remix)
- ye
- I WANNA SPEND THE NIGHT WITH YOU IN ROOOOME

Kate Tempest graag x

Ik ben benieuwd J

- 36%
- California Dreamin' (2:38) / Ashtray Wasp (11:44)
- ye
- jup, minimaal met Santorini (Top 10-notering) en als J lief is ook met Working Out en Night in Rome

jordidj1

Thanks Sunderland, schitterende trip!

Nastradamus:

Ik wilde serieus op 40% gokken voor ik de antwoorden zag, haha. 40 dus

Kortste: Bietels - For No One
Langste: de wesp

ye

DONNY NUMERO UNO

123poetertjes schreef:
Niet in Amsterdam denk ik, dat kan jordidj1 niet aan. [spam]Wie trouwens binnenkort wel weer (gratis) in de hoofdstad komt spelen: Charlotte Carpenter![/spam]
Nou, het hoeft niet allemaal bij mij op de hoek van de straat, maar Utrecht of zo is ook nog wat beter te bereiken.

Leuk CC! waar wanneer en waarom?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:21 uur

geplaatst: vandaag om 22:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.