Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 (2014): 00s
zoeken in:
0
geplaatst: 22 juni 2014, 16:37 uur
chevy93 schreef:
Aha, dan had ik je verkeerd begrepen.(quote)
Nieuwe binnenkomers kunnen in dit geval ook platen zijn die vorig jaar niet bij de bovenste 40 stonden. Ik verbaas me er echt over dat Editors nog nooit de bovenste 40 heeft gehaald. 15 vind ik wel erg hoog ineens, maar mij hoor je niet klagen.

Dat Sufjan Stevens zo laag staat is ook een flinke verrassing.
0
geplaatst: 22 juni 2014, 18:49 uur
13. Coldplay - Parachutes (2000) | 95 punten | 18x genoemd
Nr. 1 van: Dim | Aantal keer Top 5: 3 | Aantal keer Bottom 10: 8
2013: 15 | 2012: 12 | 2011: 19
Positie na [X] lijstjes: [33]: 9 | [70]: 14

De top 10 leek er even in te zitten, maar wederom scoort Parachutes minder goed dan de opvolger. Waar die geëindigd is zie je vanavond!
12. Bon Iver - For Emma, Forever Ago (2007) | 96 punten | 17x genoemd
Nr. 1 van: DirkM | Aantal keer Top 5: 6 | Aantal keer Bottom 10: 3
2013: 13 | 2012: 18 | 2011: 28
Positie na [X] lijstjes: [33]: 25 | [70]: 17

Er zijn vijf constante stijgers in de top 40 en het debuut van dit Amerikaanse trio is daar een van. Dit is tevens het decennium van sprookjesachtige folkalbums en daarvan scoort Bon Iver het beste.
11. Keane - Hopes and Fears (2004) | 101 punten | 17x genoemd
Hoogste positie: 2 | Aantal keer Top 5: 7 | Aantal keer Bottom 10: 7
2013: 47 | 2012: 24 | 2011: 45
Positie na [X] lijstjes: [33]: 50 | [70]: 30

En de laatste van de negen ‘nieuwe’ binnenkomers is er eentje waar ik niet verrassend erg blij mee ben. Net voorbij de grens van 100 punten en even leek dat genoeg voor de top 10, maar dat werd het dus net niet. Halverwege leek de top 40 tot de mogelijkheden te behoren, maar steeds hoger en de vraag werd eerder waar het zou gaan eindigen. Op plek 11 dus.
Met een gemiddelde van 5,94 moet Hopes and Fears alleen Ys, Fear of a Blank Planet, In Rainbows en ( ) voor zich dulden.
Under the Iron Sea redt het toch plek 159.
Nr. 1 van: Dim | Aantal keer Top 5: 3 | Aantal keer Bottom 10: 8
2013: 15 | 2012: 12 | 2011: 19
Positie na [X] lijstjes: [33]: 9 | [70]: 14

De top 10 leek er even in te zitten, maar wederom scoort Parachutes minder goed dan de opvolger. Waar die geëindigd is zie je vanavond!

Louis2703 schreef:
Dit album. Dit album is geweldig. Het ene na het andere nummer komt gewoon op je afvliegen. Vanaf Don't Panic wordt je gegrepen, dat akoestische geluid blijft het hele album nagalmen. In Shiver krijg je de gitaren erbij, dan kom je bij de Spies die de mysterieuzere klank bijdragen. Het rustige sparks volgt. Yellow zorgt voor de vrolijkheid. Trouble komt erbij met de simpele maar geweldige pianoloopjes. Parachutes voor de zang. Gevolgd door High Speed dat met een machtig sfeertje gepaard We Never Change inluid. We Never Change zorgt voor het gevoel dat het album nog niet af is. Hiervoor heb je dan Everything's not Lost die ALLES bijeen breng. De rustige akoestische opbouw, de gitaren, de mysterieuze klank, de vrolijkheid, de piano, de zang, de macht waarmee het boven alle andere nummers uitstijgt en het zorgt ervoor dat het album af is. AF! maar dan komt voor de verrassing Life is For Living. 5* zoals al eerder.
Dit album. Dit album is geweldig. Het ene na het andere nummer komt gewoon op je afvliegen. Vanaf Don't Panic wordt je gegrepen, dat akoestische geluid blijft het hele album nagalmen. In Shiver krijg je de gitaren erbij, dan kom je bij de Spies die de mysterieuzere klank bijdragen. Het rustige sparks volgt. Yellow zorgt voor de vrolijkheid. Trouble komt erbij met de simpele maar geweldige pianoloopjes. Parachutes voor de zang. Gevolgd door High Speed dat met een machtig sfeertje gepaard We Never Change inluid. We Never Change zorgt voor het gevoel dat het album nog niet af is. Hiervoor heb je dan Everything's not Lost die ALLES bijeen breng. De rustige akoestische opbouw, de gitaren, de mysterieuze klank, de vrolijkheid, de piano, de zang, de macht waarmee het boven alle andere nummers uitstijgt en het zorgt ervoor dat het album af is. AF! maar dan komt voor de verrassing Life is For Living. 5* zoals al eerder.
Nr. 1 van: DirkM | Aantal keer Top 5: 6 | Aantal keer Bottom 10: 3
2013: 13 | 2012: 18 | 2011: 28
Positie na [X] lijstjes: [33]: 25 | [70]: 17

Er zijn vijf constante stijgers in de top 40 en het debuut van dit Amerikaanse trio is daar een van. Dit is tevens het decennium van sprookjesachtige folkalbums en daarvan scoort Bon Iver het beste.
Titmeister schreef:
Grappig, toen ik dit een jaar geleden voor het eerst hoorde, had ik niet verwacht dat het zo'n hype zou worden. Ik vond het toen wel een aardig album en gaf 3,5*. Inmiddels zijn we een jaar verder en is er al meer dan 300x op gestemd, waar het me niet zo verbazen als dit album over een jaar 'gewoon' in de top 250 staat. En geheel niet onterecht. Waar de andere albums die ik in dit genre heb beluisterd, na een tijdje vaak gaan vervelen, blijft dit gewoon prachtig. Sterker nog, elke keer als ik dit album luister, wordt ik weer verliefd op een ander nummer. Zo is momenteel Blindsided favoriet, waar ik eerder helemaal weg was van Skinny Love, For Emma, Lump Sum, Re: stacks en The Wolves. Dit verdient gewoon 5*
Grappig, toen ik dit een jaar geleden voor het eerst hoorde, had ik niet verwacht dat het zo'n hype zou worden. Ik vond het toen wel een aardig album en gaf 3,5*. Inmiddels zijn we een jaar verder en is er al meer dan 300x op gestemd, waar het me niet zo verbazen als dit album over een jaar 'gewoon' in de top 250 staat. En geheel niet onterecht. Waar de andere albums die ik in dit genre heb beluisterd, na een tijdje vaak gaan vervelen, blijft dit gewoon prachtig. Sterker nog, elke keer als ik dit album luister, wordt ik weer verliefd op een ander nummer. Zo is momenteel Blindsided favoriet, waar ik eerder helemaal weg was van Skinny Love, For Emma, Lump Sum, Re: stacks en The Wolves. Dit verdient gewoon 5*
Hoogste positie: 2 | Aantal keer Top 5: 7 | Aantal keer Bottom 10: 7
2013: 47 | 2012: 24 | 2011: 45
Positie na [X] lijstjes: [33]: 50 | [70]: 30

En de laatste van de negen ‘nieuwe’ binnenkomers is er eentje waar ik niet verrassend erg blij mee ben. Net voorbij de grens van 100 punten en even leek dat genoeg voor de top 10, maar dat werd het dus net niet. Halverwege leek de top 40 tot de mogelijkheden te behoren, maar steeds hoger en de vraag werd eerder waar het zou gaan eindigen. Op plek 11 dus.
Met een gemiddelde van 5,94 moet Hopes and Fears alleen Ys, Fear of a Blank Planet, In Rainbows en ( ) voor zich dulden.
Under the Iron Sea redt het toch plek 159.
RebelINS schreef:
De meningen over deze plaat zijn erg verdeeld. Sommige mensen vinden het simpele 13 in een dozijn pop, anderen vinden het juist briljante pop. Ik sluit mij aan bij de laatste groep. Dit is pure popmuziek, maar dan ook echt op zijn best. Erg catchy melodietjes en goede zang maken voor mij van deze plaat niet alleen een genot om naar te luisteren, maar ook zeker een goed moment om mijn eigen stem eens te testen. Zo simpel is het overigens allemaal niet. Middels het slim gebruiken van een keyboard wordt de illusie van een gitaar gecreëerd, echter ontbreekt deze in zijn geheel op alle nummers. Bovendien beschikt Tom Chaplin over een erg goede stem die mijns inziens nimmer gaat vervelen.
Overigens moet ik eerlijk bekennen dat ik bij het uitkomen van deze plaat (ik was destijds een jaar of 15) niet gecharmeerd was van de singles. Pas een jaar later toen deze singles alweer verdwenen waren uit de hitlijsten ben ik over gegaan tot aanschaf (de deluxe edition met het schitterende Snowed Under toegevoegd). Na talloze keren luisteren vind ik nu alles meer dan goed. Misschien speelt de nostalgie wel mee, hoe dan ook feit blijft dat ik dit een fantastische plaat vind en daarom verdient hij een plaats in mijn top 10.
5*
De meningen over deze plaat zijn erg verdeeld. Sommige mensen vinden het simpele 13 in een dozijn pop, anderen vinden het juist briljante pop. Ik sluit mij aan bij de laatste groep. Dit is pure popmuziek, maar dan ook echt op zijn best. Erg catchy melodietjes en goede zang maken voor mij van deze plaat niet alleen een genot om naar te luisteren, maar ook zeker een goed moment om mijn eigen stem eens te testen. Zo simpel is het overigens allemaal niet. Middels het slim gebruiken van een keyboard wordt de illusie van een gitaar gecreëerd, echter ontbreekt deze in zijn geheel op alle nummers. Bovendien beschikt Tom Chaplin over een erg goede stem die mijns inziens nimmer gaat vervelen.
Overigens moet ik eerlijk bekennen dat ik bij het uitkomen van deze plaat (ik was destijds een jaar of 15) niet gecharmeerd was van de singles. Pas een jaar later toen deze singles alweer verdwenen waren uit de hitlijsten ben ik over gegaan tot aanschaf (de deluxe edition met het schitterende Snowed Under toegevoegd). Na talloze keren luisteren vind ik nu alles meer dan goed. Misschien speelt de nostalgie wel mee, hoe dan ook feit blijft dat ik dit een fantastische plaat vind en daarom verdient hij een plaats in mijn top 10.
5*
0
geplaatst: 22 juni 2014, 18:53 uur
Wat er in de top 10 staat, zal niet moeilijk te raden zijn (wie het spel kent), maar ben benieuwd wie de top 5 in de goede volgorde zou kunnen raden.
0
geplaatst: 22 juni 2014, 19:01 uur
Wauw, wat staat Hopes and Fears er mooi bij tussen al die 'grote namen'. Niet meer dan terecht natuurlijk, maar ik moet er toch even aan wennen.
0
geplaatst: 22 juni 2014, 19:35 uur
Eerste update wat vroeger, omdat België toch slaapverwekkend is. 
10. Portishead - Third (2008) | 110 punten | 22x genoemd
Nr. 1 van: Ward | Aantal keer Top 5: 5 | Aantal keer Bottom 10: 10
2013: 7 | 2012: 13 | 2011: 7
Positie na [X] lijstjes: [33]: 6 | [70]: 6

Een van de kanshebbers om nieuw tot de top 5 toe te treden. Het werd echter de tiende plek. Tot vlak voor het einde leek top 10 overigens ook niet gehaald te worden.
9. Interpol - Turn On The Bright Lights (2002) | 119 punten | 22x genoemd
Nr. 1 van: johannesA, Môrthul | Aantal keer Top 5: 6 | Aantal keer Bottom 10: 7
2013: 9 | 2012: 9 | 2011: 11
Positie na [X] lijstjes: [33]: 7 | [70]: 9

Voor het derde jaar op rij op plek 9. Lijkt me een prima positie voor de nummer 13 van onze top 250. De overige twee Interpol-albums eindigen op 82 (Antics) en 138 (Our Love to Admire).
8. Coldplay - A Rush of Blood to the Head (2002) | 128 punten | 25x genoemd
Hoogste positie: 3 | Aantal keer Top 5: 4 | Aantal keer Bottom 10: 13
2013: 11 | 2012: 6 | 2011: 12
Positie na [X] lijstjes: [33]: 8 | [70]: 8

Voor de tweede maal in de top 10. Naar boven hoefde het nooit te kijken en naar beneden eigenlijk ook niet. Statistisch gezien een saaie plaat, gelukkig is de muziek des te beter!
Viva la Vida had ook lang kans op de top 40 en stond na 33 lijstjes op 26 en na 70 nog op 42. Uiteindelijk is Viva la Vida redelijk ver van de top 40 met een 75e plek. X&Y vinden we terug op 208.
En zo eindigt het hoogst genoteerde 00s-album uit de Top 250 hier plek 8.

Nr. 1 van: Ward | Aantal keer Top 5: 5 | Aantal keer Bottom 10: 10
2013: 7 | 2012: 13 | 2011: 7
Positie na [X] lijstjes: [33]: 6 | [70]: 6

Een van de kanshebbers om nieuw tot de top 5 toe te treden. Het werd echter de tiende plek. Tot vlak voor het einde leek top 10 overigens ook niet gehaald te worden.
herman schreef:
Het is de getormenteerde stem van Gibbons die tot op de bodem gaat, de bijzondere en unieke mix van krautrock, pop en electronica die helemaal lijkt te kloppen, het is het inventieve instrumentgebruik (voorbeelden te over, maar bv. de bas en doedelzakken in Magic Doors), de mooie composities, de sfeer die wordt neergezet, de krautrock-associaties (We Carry On = Can + Silver Apples + Portishead), het veelzijdige klankenpallet (misschien wel culminerend in de kapperszaak doo wop van Deep Waters).
Wat mij betreft één van de absolute mijlpalen van de afgelopen jaren.
Het is de getormenteerde stem van Gibbons die tot op de bodem gaat, de bijzondere en unieke mix van krautrock, pop en electronica die helemaal lijkt te kloppen, het is het inventieve instrumentgebruik (voorbeelden te over, maar bv. de bas en doedelzakken in Magic Doors), de mooie composities, de sfeer die wordt neergezet, de krautrock-associaties (We Carry On = Can + Silver Apples + Portishead), het veelzijdige klankenpallet (misschien wel culminerend in de kapperszaak doo wop van Deep Waters).
Wat mij betreft één van de absolute mijlpalen van de afgelopen jaren.
Nr. 1 van: johannesA, Môrthul | Aantal keer Top 5: 6 | Aantal keer Bottom 10: 7
2013: 9 | 2012: 9 | 2011: 11
Positie na [X] lijstjes: [33]: 7 | [70]: 9

Voor het derde jaar op rij op plek 9. Lijkt me een prima positie voor de nummer 13 van onze top 250. De overige twee Interpol-albums eindigen op 82 (Antics) en 138 (Our Love to Admire).
Yann schreef:
Zelden gaat er een dag voorbij dat ik dit album niet een draaibeurt geef. Niet voor niets ook heb ik dit album ooit van vijf sterren voorzien. En het is dat ik geen top 10 heb opgegeven, anders zou dit album zeker in de top 3 staan, als niet al fier bovenaan. Wat een meesterwerk!
Absoluut geen slecht nummer op te bekennen en eigenlijk stuk voor stuk uitblinkers; een favoriet zou ik daarom ook niet kunnen aanwijzen. Althans, geen nummer die pertinent boven de rest uitsteekt. In het begin was Untitled mijn favoriet, daarna enige tijd Obstacle 2, toen Stella Was A Diver, tussendoor ergens ook nog een keer Obstacle 1, en momenteel is het Leif Erikson. Vraag het over twee maanden en het zou dan zomaar The New, NYC of één van de andere nog niet genoemde nummers kunnen zijn. Dat is ook het mooie aan dit album, want hij lijkt maar nooit te vervelen. Iedere keer is er wel weer iets nieuws te ontdekken, of is er een nieuw dubbeltje dat valt.
En de songteksten! Op het eerste gezicht lijken ze vaak zo random en bovendien doorspekt van seksuele innuendo alsof het ze lief is, maar na vaker luisteren wordt het al gauw duidelijk dat er zoveel meer onmiskenbare diepgang in de lyrics zit (hoewel dit natuurlijk vaak ook enigszins persoonlijk blijft).
Ja, het album is eigenlijk gewoon niet onder woorden te brengen...
Zelden gaat er een dag voorbij dat ik dit album niet een draaibeurt geef. Niet voor niets ook heb ik dit album ooit van vijf sterren voorzien. En het is dat ik geen top 10 heb opgegeven, anders zou dit album zeker in de top 3 staan, als niet al fier bovenaan. Wat een meesterwerk!
Absoluut geen slecht nummer op te bekennen en eigenlijk stuk voor stuk uitblinkers; een favoriet zou ik daarom ook niet kunnen aanwijzen. Althans, geen nummer die pertinent boven de rest uitsteekt. In het begin was Untitled mijn favoriet, daarna enige tijd Obstacle 2, toen Stella Was A Diver, tussendoor ergens ook nog een keer Obstacle 1, en momenteel is het Leif Erikson. Vraag het over twee maanden en het zou dan zomaar The New, NYC of één van de andere nog niet genoemde nummers kunnen zijn. Dat is ook het mooie aan dit album, want hij lijkt maar nooit te vervelen. Iedere keer is er wel weer iets nieuws te ontdekken, of is er een nieuw dubbeltje dat valt.
En de songteksten! Op het eerste gezicht lijken ze vaak zo random en bovendien doorspekt van seksuele innuendo alsof het ze lief is, maar na vaker luisteren wordt het al gauw duidelijk dat er zoveel meer onmiskenbare diepgang in de lyrics zit (hoewel dit natuurlijk vaak ook enigszins persoonlijk blijft).
Ja, het album is eigenlijk gewoon niet onder woorden te brengen...
Hoogste positie: 3 | Aantal keer Top 5: 4 | Aantal keer Bottom 10: 13
2013: 11 | 2012: 6 | 2011: 12
Positie na [X] lijstjes: [33]: 8 | [70]: 8

Voor de tweede maal in de top 10. Naar boven hoefde het nooit te kijken en naar beneden eigenlijk ook niet. Statistisch gezien een saaie plaat, gelukkig is de muziek des te beter!

Viva la Vida had ook lang kans op de top 40 en stond na 33 lijstjes op 26 en na 70 nog op 42. Uiteindelijk is Viva la Vida redelijk ver van de top 40 met een 75e plek. X&Y vinden we terug op 208.
En zo eindigt het hoogst genoteerde 00s-album uit de Top 250 hier plek 8.
sebas schreef:
A Rush Of Blood To The Head sleepte een Grammy en een Brit Award voor het beste album van het jaar in de wacht. Het is een meesterwerk dat door NME een album van monumentale schoonheid werd genoemd. En een plaat die mijlenhoog scoort in alle soorten eindlijstjes en in alle hoeken van de wereld. Meer hoef je eigenlijk niet te zeggen. Dit is een meesterwerk.
De intieme sfeer van Parachutes is gebleven maar A Rush Of Blood To The Head is grootser, gevarieerder en vooral steviger. De stuwende pianoklanken van Politik vormen de inleiding voor een geweldig album.
De nummers houden het midden tussen tedere liefdesliedjes en felle protestsongs. Dat resulteert in elf gepassioneerde hoogtepunten. De ogenschijnlijk eenvoudige arrangementen geven de muziek van Coldplay iets menselijks. De band beheerst de kunst van het weglaten als geen ander. Het gitaarintro van In My Place bestaat uit slechts drie noten, maar deze drie noten vormen een melodie die je niet meer loslaat.
A Rush Of Blood To The Head sleepte een Grammy en een Brit Award voor het beste album van het jaar in de wacht. Het is een meesterwerk dat door NME een album van monumentale schoonheid werd genoemd. En een plaat die mijlenhoog scoort in alle soorten eindlijstjes en in alle hoeken van de wereld. Meer hoef je eigenlijk niet te zeggen. Dit is een meesterwerk.
De intieme sfeer van Parachutes is gebleven maar A Rush Of Blood To The Head is grootser, gevarieerder en vooral steviger. De stuwende pianoklanken van Politik vormen de inleiding voor een geweldig album.
De nummers houden het midden tussen tedere liefdesliedjes en felle protestsongs. Dat resulteert in elf gepassioneerde hoogtepunten. De ogenschijnlijk eenvoudige arrangementen geven de muziek van Coldplay iets menselijks. De band beheerst de kunst van het weglaten als geen ander. Het gitaarintro van In My Place bestaat uit slechts drie noten, maar deze drie noten vormen een melodie die je niet meer loslaat.
0
geplaatst: 22 juni 2014, 19:56 uur
chevy93 schreef:
Wat er in de top 10 staat, zal niet moeilijk te raden zijn (wie het spel kent), maar ben benieuwd wie de top 5 in de goede volgorde zou kunnen raden.
Ik.Wat er in de top 10 staat, zal niet moeilijk te raden zijn (wie het spel kent), maar ben benieuwd wie de top 5 in de goede volgorde zou kunnen raden.
1. Funeral
2. In Rainbows
3. ( )
4. Seldom Seen Kid
5. Boxer
0
geplaatst: 22 juni 2014, 21:19 uur
7. Elbow - The Seldom Seen Kid (2008) | 129 punten | 22x genoemd
Nr. 1 van: carpi, mauricedegier, Musicdiscover, rkdev | Aantal keer Top 5: 9 | Aantal keer Bottom 10: 4
2013: 12 | 2012: 4 | 2011: 8
Positie na [X] lijstjes: [33]: 16 | [70]: 11

Ik heb van één iemand het live-album als het studio-album gerekend. Het levert Elbow één plekje stijging op en dat betekent in hun geval plek 7. Vier maal op één is zoals gezegd een heel goed aantal.
Asleep in the Back (378) Leaders of the Free World (429) en Cast of Thousands (974) prijken ook in de lijst.
6. Radiohead - Kid A (2000) | 148 punten | 25x genoemd
Nr. 1 van: Lying Mouth | Aantal keer Top 5: 10 | Aantal keer Bottom 10: 5
2013: 4 | 2012: 7 | 2011: 4
Positie na [X] lijstjes: [33]: 4 | [70]: 5

Vorig jaar was Kid A dicht bij het brons en dit jaar leek dit wel te gaan lukken, maar uiteindelijk waren daar drie platen die daar een stokje voor staken. Het gat met het podium is overigens 36 punten, dus nog erg ver weg. Het gat naar beneden is ook 19 punten en zo valt deze legendarische opvolger van OK Computer tussen schip en wal. Nou ja, schip en wal.. een zesde plek is natuurlijk nog altijd erg goed. Zeker als je je bedenkt dat hun hoogste nog moet komen!
Nr. 1 van: carpi, mauricedegier, Musicdiscover, rkdev | Aantal keer Top 5: 9 | Aantal keer Bottom 10: 4
2013: 12 | 2012: 4 | 2011: 8
Positie na [X] lijstjes: [33]: 16 | [70]: 11

Ik heb van één iemand het live-album als het studio-album gerekend. Het levert Elbow één plekje stijging op en dat betekent in hun geval plek 7. Vier maal op één is zoals gezegd een heel goed aantal.
Asleep in the Back (378) Leaders of the Free World (429) en Cast of Thousands (974) prijken ook in de lijst.
sebas schreef:
Waar komt deze muziek toch vandaan? Dat dacht ik toen ik The Seldom Seen Kid voor de zoveelste keer beluisterde. Blind gekocht omdat deze plaat de Mercury Music Prize had gewonnen (en daar kun je je nooit een buil aan vallen). Ik moest 'm even gewennen, maar het was de moeite.
Elbow produceert geen hapklare brokken. Het zijn geen liedjes die het beste met je humeur voor hebben. Geslachtofferd door verdriet bindt Guy Garvey de strijd aan met demomen uit een recent verleden. Het op de klippen lopen van zijn huwelijk en de dood van een dierbare vriend verwoordt hij op indringende wijze. Een inktzwart album, met weinig ruimte voor een straaltje zonneschijn. Van de 11 songs mag er maar eentje als hard in de boeken (Grounds For Divorce).
Maar de onwaarschijnlijk manier waarop Guy Garvey goochelt met taal zorgt voor verlichting. De muzikale verpakking doet de rest.
Waar komt deze muziek toch vandaan? Dat dacht ik toen ik The Seldom Seen Kid voor de zoveelste keer beluisterde. Blind gekocht omdat deze plaat de Mercury Music Prize had gewonnen (en daar kun je je nooit een buil aan vallen). Ik moest 'm even gewennen, maar het was de moeite.
Elbow produceert geen hapklare brokken. Het zijn geen liedjes die het beste met je humeur voor hebben. Geslachtofferd door verdriet bindt Guy Garvey de strijd aan met demomen uit een recent verleden. Het op de klippen lopen van zijn huwelijk en de dood van een dierbare vriend verwoordt hij op indringende wijze. Een inktzwart album, met weinig ruimte voor een straaltje zonneschijn. Van de 11 songs mag er maar eentje als hard in de boeken (Grounds For Divorce).
Maar de onwaarschijnlijk manier waarop Guy Garvey goochelt met taal zorgt voor verlichting. De muzikale verpakking doet de rest.
Nr. 1 van: Lying Mouth | Aantal keer Top 5: 10 | Aantal keer Bottom 10: 5
2013: 4 | 2012: 7 | 2011: 4
Positie na [X] lijstjes: [33]: 4 | [70]: 5

Vorig jaar was Kid A dicht bij het brons en dit jaar leek dit wel te gaan lukken, maar uiteindelijk waren daar drie platen die daar een stokje voor staken. Het gat met het podium is overigens 36 punten, dus nog erg ver weg. Het gat naar beneden is ook 19 punten en zo valt deze legendarische opvolger van OK Computer tussen schip en wal. Nou ja, schip en wal.. een zesde plek is natuurlijk nog altijd erg goed. Zeker als je je bedenkt dat hun hoogste nog moet komen!
Zandkuiken schreef:
Fenomenale opvolger van OK Computer, waarmee Radiohead voor mij bewijst dat ze toch een klasse apart zijn. Voorlopig geef ik nog de voorkeur aan de huidige nummer 1 in de top 250, maar het is een nek-aan-nekrace. Het probleem voor deze plaat is dat ik een aantal nummers ervan al in de energiekere live-uitvoering van I Might Be Wrong: Live Recordings heb gehoord, die me beter bevalt dan de afstandelijke toon die op Kid A aanwezig is.
Kid A loopt over van de pareltjes, maar als ik één favoriet moet aanduiden, is het toch Idioteque.
Sommige mensen denken blijkbaar dat je dit album niet goed kán vinden, en dat je gewoon wat interessant wilt doen als je zegt dat je deze muziek wel kan smaken. Hoewel ik soms ook niet kan begrijpen waarom mensen bepaalde platen goed vinden, denk ik niet dat iemand de loftrompet gaat steken over een album enkel en alleen omwille van de reputatie ervan. Soms moet je waarschijnlijk gewoon aanvaarden dat anderen er oprecht van genieten, maar het niet jouw cup of tea is.
Fenomenale opvolger van OK Computer, waarmee Radiohead voor mij bewijst dat ze toch een klasse apart zijn. Voorlopig geef ik nog de voorkeur aan de huidige nummer 1 in de top 250, maar het is een nek-aan-nekrace. Het probleem voor deze plaat is dat ik een aantal nummers ervan al in de energiekere live-uitvoering van I Might Be Wrong: Live Recordings heb gehoord, die me beter bevalt dan de afstandelijke toon die op Kid A aanwezig is.
Kid A loopt over van de pareltjes, maar als ik één favoriet moet aanduiden, is het toch Idioteque.
Sommige mensen denken blijkbaar dat je dit album niet goed kán vinden, en dat je gewoon wat interessant wilt doen als je zegt dat je deze muziek wel kan smaken. Hoewel ik soms ook niet kan begrijpen waarom mensen bepaalde platen goed vinden, denk ik niet dat iemand de loftrompet gaat steken over een album enkel en alleen omwille van de reputatie ervan. Soms moet je waarschijnlijk gewoon aanvaarden dat anderen er oprecht van genieten, maar het niet jouw cup of tea is.
0
geplaatst: 22 juni 2014, 22:28 uur
5. The National - Boxer (2007) | 168 punten | 29x genoemd
Nr. 1 van: Salvadore | Aantal keer Top 5: 13 | Aantal keer Bottom 10: 11
2013: 5 | 2012: 5 | 2011: 9
Positie na [X] lijstjes: [33]: 10 | [70]: 7

Na een negende plek in 2011 is Boxer constant op plek 5 beland. Dat is gezien de stijging van de overige National-albums tegen de verwachting in.
Alligator doet het uiteraard het beste en is voor het eerst bij de top 50 gekomen (47). Sad Songs for Dirty Lovers (397) en The Cherry Tree EP (977) doen het minder.
4. Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not (2006) | 172 punten | 32x genoemd
Nr. 1 van: Rvdz, Snoeperd | Aantal keer Top 5: 9 | Aantal keer Bottom 10: 10
2013: 6 | 2012: 10 | 2011: 21
Positie na [X] lijstjes: [33]: 5 | [70]: 4

Humbug deed ook mee en eindigt op 232, de voorganger deed het beter, maar hun nu al legendarische debuut doet het nog beter. Dit is de laatste constante stijger en wie weet is een podiumplek volgend jaar mogelijk. Dit album werd maar liefst 3 keer vaker genoemd dan de nummer 3 en slechts 2 keer minder vaak dan de nummer 2. Door een relatief gemiddelde moeten Alex Turner en zijn bandgenoten echter genoegen nemen met een vierde plek
Nr. 1 van: Salvadore | Aantal keer Top 5: 13 | Aantal keer Bottom 10: 11
2013: 5 | 2012: 5 | 2011: 9
Positie na [X] lijstjes: [33]: 10 | [70]: 7

Na een negende plek in 2011 is Boxer constant op plek 5 beland. Dat is gezien de stijging van de overige National-albums tegen de verwachting in.
Alligator doet het uiteraard het beste en is voor het eerst bij de top 50 gekomen (47). Sad Songs for Dirty Lovers (397) en The Cherry Tree EP (977) doen het minder.
Dn!S schreef:
Ik weet nu wat voor een persoon The National is, mocht je deze als een persoon moeten omschrijven. Als ik twee kernwoorden zou mogen geven aan het geweldige album boxer dan zouden dat: beschaving en rebellie zijn. Twee uitersten misschien, maar de twee gaan naadloos in elkaar over op Boxer. De beschaving is duidelijk zichtbaar in de muziek van The National. De composities, de keuze van instrumenten, de woordkeuzes, alles ademt rust. De cover van The National geeft een goed beeld van deze beschaving. De band die middenin een zaaltje speelt op wat een keurig feest met keurige mensen lijkt. Allemaal pratende over oninteressante dingen, meer eten dan goed voor ze is, en dat alles met de hoogste vorm van etiquette.
Het andere kernwoord: rebellie, wordt vaak pas duidelijk zodra je de teksten erbij pakt. Fake Empire is hier een schoolvoorbeeld van. De opbouw, de vocalen, alles is zeer rustig en geordend. Maar de tekst is een waarschuwing aan ons allen dat wij leven als keizer in een keizerrijk dat niet bestaat. Met onze gedachten waar ze niet zouden moeten zijn. Een prachtige song, op ieder mogelijk gebied.
Ik weet nu wat voor een persoon The National is, mocht je deze als een persoon moeten omschrijven. Als ik twee kernwoorden zou mogen geven aan het geweldige album boxer dan zouden dat: beschaving en rebellie zijn. Twee uitersten misschien, maar de twee gaan naadloos in elkaar over op Boxer. De beschaving is duidelijk zichtbaar in de muziek van The National. De composities, de keuze van instrumenten, de woordkeuzes, alles ademt rust. De cover van The National geeft een goed beeld van deze beschaving. De band die middenin een zaaltje speelt op wat een keurig feest met keurige mensen lijkt. Allemaal pratende over oninteressante dingen, meer eten dan goed voor ze is, en dat alles met de hoogste vorm van etiquette.
Het andere kernwoord: rebellie, wordt vaak pas duidelijk zodra je de teksten erbij pakt. Fake Empire is hier een schoolvoorbeeld van. De opbouw, de vocalen, alles is zeer rustig en geordend. Maar de tekst is een waarschuwing aan ons allen dat wij leven als keizer in een keizerrijk dat niet bestaat. Met onze gedachten waar ze niet zouden moeten zijn. Een prachtige song, op ieder mogelijk gebied.
4. Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not (2006) | 172 punten | 32x genoemd
Nr. 1 van: Rvdz, Snoeperd | Aantal keer Top 5: 9 | Aantal keer Bottom 10: 10
2013: 6 | 2012: 10 | 2011: 21
Positie na [X] lijstjes: [33]: 5 | [70]: 4

Humbug deed ook mee en eindigt op 232, de voorganger deed het beter, maar hun nu al legendarische debuut doet het nog beter. Dit is de laatste constante stijger en wie weet is een podiumplek volgend jaar mogelijk. Dit album werd maar liefst 3 keer vaker genoemd dan de nummer 3 en slechts 2 keer minder vaak dan de nummer 2. Door een relatief gemiddelde moeten Alex Turner en zijn bandgenoten echter genoegen nemen met een vierde plek
Snoeperd schreef:
Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not
Je nummer 1 recenseren is erg moeilijk, vaak is het lastig om onder woorden te brengen wat er zo goed aan is. Het kan ook makkelijk door een stuk tekst te quoten en dan er een
-tekentje achter te zetten. Maar dat is niet de bedoeling van mijn recensie, sommige stukken heb ik gequote, maar het overgrote deel heb ik geprobeerd met gewoon woorden te bespreken. Anders dan een nummerbespreking lukte het mij niet om dit album te bespreken. Want over elk nummer is genoeg mooist te verellen.
[...]
Dit album is van buitenaards niveau. Beste album ooit gemaakt voor mij.
Bedankt voor de aandacht.
Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not
Je nummer 1 recenseren is erg moeilijk, vaak is het lastig om onder woorden te brengen wat er zo goed aan is. Het kan ook makkelijk door een stuk tekst te quoten en dan er een
-tekentje achter te zetten. Maar dat is niet de bedoeling van mijn recensie, sommige stukken heb ik gequote, maar het overgrote deel heb ik geprobeerd met gewoon woorden te bespreken. Anders dan een nummerbespreking lukte het mij niet om dit album te bespreken. Want over elk nummer is genoeg mooist te verellen.[...]
Dit album is van buitenaards niveau. Beste album ooit gemaakt voor mij.
Bedankt voor de aandacht.
0
geplaatst: 22 juni 2014, 22:47 uur
3. Sigur Rós - ( ) (2002) | 184 punten | 29x genoemd
Nr. 1 van: JoostBo, Johnny Marr, UrbanOetang, -SprayIt- | Aantal keer Top 5: 15 | Aantal keer Bottom 10: 10
2013: 2 | 2012: 3 | 2011: 2
Positie na [X] lijstjes: [33]: 3 | [70]: 3

3 keer minder vaak genoemd dan Arctic Monkeys, maar met het imposant gemiddelde van 6,34(!) is hun untitled-album deze editie veruit het succesvolste. Ook Takk.. mocht lang hopen op een debuut in de top 40 (het opende als zeventiende en stond na 70 lijstjes nog op 28), maar die strandt nog zelfs buiten de top 50, op 52. Hun album uit 2008 eindigt ook net binnen de top 100 (91). Voor de vorm werd de EP Ný Batteri ook nog één keer genoemd.
Vorig jaar scheelde het iets meer dan 10 punten en werd Funeral bijna van de troon gestoten. De vraag is natuurlijk of In Rainbows dat dit jaar wel gelukt is.
Nr. 1 van: JoostBo, Johnny Marr, UrbanOetang, -SprayIt- | Aantal keer Top 5: 15 | Aantal keer Bottom 10: 10
2013: 2 | 2012: 3 | 2011: 2
Positie na [X] lijstjes: [33]: 3 | [70]: 3

3 keer minder vaak genoemd dan Arctic Monkeys, maar met het imposant gemiddelde van 6,34(!) is hun untitled-album deze editie veruit het succesvolste. Ook Takk.. mocht lang hopen op een debuut in de top 40 (het opende als zeventiende en stond na 70 lijstjes nog op 28), maar die strandt nog zelfs buiten de top 50, op 52. Hun album uit 2008 eindigt ook net binnen de top 100 (91). Voor de vorm werd de EP Ný Batteri ook nog één keer genoemd.
Vorig jaar scheelde het iets meer dan 10 punten en werd Funeral bijna van de troon gestoten. De vraag is natuurlijk of In Rainbows dat dit jaar wel gelukt is.
Louis2703 schreef:
Sigur Rós - ( )
Dit is nou een bijzonder album. Een album dat geheel ongetiteld is. Niks heeft een naam. Het enige dat bekend is, is dat Sigur Rós dit album heeft gemaakt. De bedoeling van de band was dat je dit album op je eigen gevoel moest luisteren. Zo kon je zélf de titels geven. Je laten leiden door de muziek en verder niets.
[...]
Voor dit album in het geheel geldt ook dat je geen nummer, op nummer 8 na, apart kan beluisteren. Het is onderdeel van de opbouw. De opbouw naar nummer 8. Een meesterlijke opbouw die zonder de climax al 5* waard is. Maar door nummer 8 wordt dit alles nog eens verdubbeld. De kracht waarmee dit album gepaard gaat, de hoop die verdwijnt en het geluk dat verschijnt.
Hemel op aarde. Bij deze zet ik dit album ook op nummer 1 in mijn top-10.
Sigur Rós - ( )
Dit is nou een bijzonder album. Een album dat geheel ongetiteld is. Niks heeft een naam. Het enige dat bekend is, is dat Sigur Rós dit album heeft gemaakt. De bedoeling van de band was dat je dit album op je eigen gevoel moest luisteren. Zo kon je zélf de titels geven. Je laten leiden door de muziek en verder niets.
[...]
Voor dit album in het geheel geldt ook dat je geen nummer, op nummer 8 na, apart kan beluisteren. Het is onderdeel van de opbouw. De opbouw naar nummer 8. Een meesterlijke opbouw die zonder de climax al 5* waard is. Maar door nummer 8 wordt dit alles nog eens verdubbeld. De kracht waarmee dit album gepaard gaat, de hoop die verdwijnt en het geluk dat verschijnt.
Hemel op aarde. Bij deze zet ik dit album ook op nummer 1 in mijn top-10.
0
geplaatst: 22 juni 2014, 22:57 uur
2. Radiohead - In Rainbows (2007) | 203 punten | 34x genoemd
Nr. 1 van: Edgar18, jasperloos, Niek, stoepkrijt | Aantal keer Top 5: 17 | Aantal keer Bottom 10: 8
2013: 3 | 2012: 2 | 2011: 6
Positie na [X] lijstjes: [33]: 2 | [70]: 2

Het antwoord is nee. Ondanks dat In Rainbows aan het begin nog even mee kon in het kielzog van Funeral. Het verschil is uiteindelijk niet een straatlengte, maar de hele fucking A2.
In de top 250 is In Rainbows voorbij Funeral gestoven, maar of dat in de toekomst ook bij dit spel kan gebeuren.. ik heb daar een hard hoofd in.
Ik wil nog wel even de zeven(!) nummer 2-plekken van In Rainbows noemen.
De overige twee Radiohead-albums waren overigens Amnesiac (98) en Hail to the Thief (105).
1. Arcade Fire - Funeral (2004) | 288 punten | 50x genoemd
Nr. 1 van: arcade monkeys, ArthurDZ, Gretz, herman, hoi123, little lion man, LucM | Aantal keer Top 5: 21 | Aantal keer Bottom 10: 16
2013: 1 | 2012: 1 | 2011: 1
Positie na [X] lijstjes: [33]: 1 | [70]: 1

50 keer genoemd, 7 maal op 1, 21 Top 5-noteringen. De hele rit op 1, inmiddels al vier jaar ongenaakbaar. Hetzelfde lot als OK Computer, die in 2013 ook kwetsbaar leek. Leek, want beide platen nemen genadeloos afstand van in beide gevallen twee Radiohead-platen, The Bends bij de 90s en In Rainbows bij de 00s.
De clash tussen Arcade Fire en Radiohead zal in de 10s op zeker gewonnen worden door de eerste. Interessanter is of Arcade Fire ditmaal (opnieuw) kan winnen van The National.
Anyway, dat is voor over twee weken. Nu vieren we een eclatante overwinning van Funeral!
Nou hopen dat Nederland morgen net zo overtuigend wint.
Uiteindelijk kwamen we deze editie tot het mooie aantal van 107 deelnemers:
ArthurDZ; Magick1; JoostBo; GrafGantz; Lukk0; panjoe; Kronos; likeahurricane; tuktak; Brunniepoo; Johnny Marr; Cured; aERodynamIC; Superbitch; Stijn_Slayer; freitzen; legian; -SprayIt-; Mindscapes; Slowgaze; little lion man; Riesdude; dumb_helicopter; Lying Mouth; herman; The_CrY; LucM; Rudi S; Dim; Edgar18; DjFrankie; trebremmit; J.J. Wever; Urbanoetang; arcade monkeys; Ataloona; spinout; Ward; horizon; sxesven; Niek; nedbed; Rogyros; Fedde; jeroentjuhh; andré; forzautregivo; KasperHermans; johannesA; BoyOnHeavenHill; Noordpool; Lura; orbit; vleertje; Casartelli; zaaf; Carolaah; markraver; Masimo; Anne Maaike; mauricedegier; Robbie34; jori stes; rkdev; 7744leon; kistenkuif; Zephyr; vigil; spoelie90; CrossProduct; Marty McFly; Joostvdaa; Mastroianni; HPR; Dwejkk_; nico1616; carpi; Môrthul; Rvdz; Yann Sasma; Salvadore; Supersid; DirkM; fabblwaps; hoi123; philtuper; Musicdiscover; jasperloos; Snoeperd; stoepkrijt; Gretz; bommel; thetinderstick; laxus11; Fieke_28; Tony; 1996Customer; nelis; Don Cappuccino; BeatHoven; John Doe; catchup; McSavah; thelion; Premonition; Mjuman; Chevy; Vento Vivimus

Nr. 1 van: Edgar18, jasperloos, Niek, stoepkrijt | Aantal keer Top 5: 17 | Aantal keer Bottom 10: 8
2013: 3 | 2012: 2 | 2011: 6
Positie na [X] lijstjes: [33]: 2 | [70]: 2

Het antwoord is nee. Ondanks dat In Rainbows aan het begin nog even mee kon in het kielzog van Funeral. Het verschil is uiteindelijk niet een straatlengte, maar de hele fucking A2.
In de top 250 is In Rainbows voorbij Funeral gestoven, maar of dat in de toekomst ook bij dit spel kan gebeuren.. ik heb daar een hard hoofd in.
Ik wil nog wel even de zeven(!) nummer 2-plekken van In Rainbows noemen.
De overige twee Radiohead-albums waren overigens Amnesiac (98) en Hail to the Thief (105).
stevie schreef:
Maar oordeel vooral zelf, en of Tom Yorke nu God is of niet volgens sommigen is puur subjectief. Het is net als met God zelf : Of hij bestaat en wij slapen slechts wanneer we hem moesten horen, of we dromen gewoon dat hij echt bestaat.
…en als ik u dan toch op de zenuwen gewerkt heb, of overspoeld heb met mijn religieuze metaforen, en vind dat u te lang door de vergelijkingen moest worstelen om tot de essentie te komen, zal ik beloven dat ik het nooit meer zal doen. Stuur al uw spaargeld op en ik stuur u een persoonlijke regenboog of u denkt maar gewoon dat ik blond ben met lange benen.
Sjaloom..
Maar oordeel vooral zelf, en of Tom Yorke nu God is of niet volgens sommigen is puur subjectief. Het is net als met God zelf : Of hij bestaat en wij slapen slechts wanneer we hem moesten horen, of we dromen gewoon dat hij echt bestaat.
…en als ik u dan toch op de zenuwen gewerkt heb, of overspoeld heb met mijn religieuze metaforen, en vind dat u te lang door de vergelijkingen moest worstelen om tot de essentie te komen, zal ik beloven dat ik het nooit meer zal doen. Stuur al uw spaargeld op en ik stuur u een persoonlijke regenboog of u denkt maar gewoon dat ik blond ben met lange benen.
Sjaloom..
Nr. 1 van: arcade monkeys, ArthurDZ, Gretz, herman, hoi123, little lion man, LucM | Aantal keer Top 5: 21 | Aantal keer Bottom 10: 16
2013: 1 | 2012: 1 | 2011: 1
Positie na [X] lijstjes: [33]: 1 | [70]: 1

50 keer genoemd, 7 maal op 1, 21 Top 5-noteringen. De hele rit op 1, inmiddels al vier jaar ongenaakbaar. Hetzelfde lot als OK Computer, die in 2013 ook kwetsbaar leek. Leek, want beide platen nemen genadeloos afstand van in beide gevallen twee Radiohead-platen, The Bends bij de 90s en In Rainbows bij de 00s.
De clash tussen Arcade Fire en Radiohead zal in de 10s op zeker gewonnen worden door de eerste. Interessanter is of Arcade Fire ditmaal (opnieuw) kan winnen van The National.
Anyway, dat is voor over twee weken. Nu vieren we een eclatante overwinning van Funeral!
Nou hopen dat Nederland morgen net zo overtuigend wint.
Uiteindelijk kwamen we deze editie tot het mooie aantal van 107 deelnemers:
ArthurDZ; Magick1; JoostBo; GrafGantz; Lukk0; panjoe; Kronos; likeahurricane; tuktak; Brunniepoo; Johnny Marr; Cured; aERodynamIC; Superbitch; Stijn_Slayer; freitzen; legian; -SprayIt-; Mindscapes; Slowgaze; little lion man; Riesdude; dumb_helicopter; Lying Mouth; herman; The_CrY; LucM; Rudi S; Dim; Edgar18; DjFrankie; trebremmit; J.J. Wever; Urbanoetang; arcade monkeys; Ataloona; spinout; Ward; horizon; sxesven; Niek; nedbed; Rogyros; Fedde; jeroentjuhh; andré; forzautregivo; KasperHermans; johannesA; BoyOnHeavenHill; Noordpool; Lura; orbit; vleertje; Casartelli; zaaf; Carolaah; markraver; Masimo; Anne Maaike; mauricedegier; Robbie34; jori stes; rkdev; 7744leon; kistenkuif; Zephyr; vigil; spoelie90; CrossProduct; Marty McFly; Joostvdaa; Mastroianni; HPR; Dwejkk_; nico1616; carpi; Môrthul; Rvdz; Yann Sasma; Salvadore; Supersid; DirkM; fabblwaps; hoi123; philtuper; Musicdiscover; jasperloos; Snoeperd; stoepkrijt; Gretz; bommel; thetinderstick; laxus11; Fieke_28; Tony; 1996Customer; nelis; Don Cappuccino; BeatHoven; John Doe; catchup; McSavah; thelion; Premonition; Mjuman; Chevy; Vento Vivimus

0
geplaatst: 22 juni 2014, 22:57 uur
Hier de top 100 (voor de volledige lijst, zie link onderaan):
14. Sufjan Stevens - Illinois (2005) | 90 punten | 16x genoemd
15. Editors - An End Has a Start (2007) | 85 punten | 18x genoemd
16. Joanna Newsom - Ys (2006) | 84 punten | 14x genoemd
17. The Strokes - Is This It (2001) | 83 punten | 17x genoemd
18. Arcade Fire - Neon Bible (2007) | 83 punten | 17x genoemd
19. Burial - Untrue (2007) | 82 punten | 14x genoemd
20. Songs: Ohia - The Lioness (2000) | 80 punten | 15x genoemd
21. Muse - Origin of Symmetry (2001) | 78 punten | 15x genoemd
22. Antony and the Johnsons - I Am a Bird Now (2005) | 78 punten | 13x genoemd
23. Nils Frahm - Wintermusik (2009) | 75 punten | 14x genoemd
24. Nick Cave and The Bad Seeds - No More Shall We Part (2001) | 73 punten | 13x genoemd
25. Porcupine Tree - Fear of a Blank Planet (2007) | 72 punten | 12x genoemd
26. Porcupine Tree - Deadwing (2005) | 69 punten | 12x genoemd
27. Arctic Monkeys - Favourite Worst Nightmare (2007) | 68 punten | 13x genoemd
28. Marillion - Marbles (2004) | 65 punten | 11x genoemd
29. Fleet Foxes - Fleet Foxes (2008) | 64 punten | 15x genoemd
30. The xx - xx (2009) | 64 punten | 13x genoemd
31. Muse - Absolution (2003) | 63 punten | 12x genoemd
32. Godspeed You Black Emperor! - Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven (2000) | 62 punten | 12x genoemd
33. Gorillaz - Demon Days (2005) | 62 punten | 11x genoemd
34. Wilco - Yankee Hotel Foxtrot (2002) | 61 punten | 11x genoemd
35. Eddie Vedder - Into the Wild (2007) | 59 punten | 12x genoemd
36. Tool - Lateralus (2001) | 58 punten | 11x genoemd
37. Damien Rice - O (2002) | 56 punten | 11x genoemd
38. Gridlock - Formless (2003) | 56 punten | 10x genoemd
39. Midlake - The Trials of Van Occupanther (2006) | 55 punten | 12x genoemd
40. Queens of the Stone Age - Songs for the Deaf (2002) | 54 punten | 13x genoemd
41. The White Stripes - Elephant (2003) | 54 punten | 10x genoemd
42. Mumford & Sons - Sigh No More (2009) | 52 punten | 11x genoemd
43. The Knife - Silent Shout (2006) | 50 punten | 10x genoemd
44. Amy Winehouse - Back to Black (2006) | 50 punten | 9x genoemd
45. Saybia - The Second You Sleep (2002) | 49 punten | 9x genoemd
46. Boards of Canada - Geogaddi (2002) | 48 punten | 10x genoemd
47. The National - Alligator (2005) | 47 punten | 11x genoemd
48. Madvillain - Madvillainy (2004) | 47 punten | 8x genoemd
49. The Last Shadow Puppets - The Age Of The Understatement (2008) | 46 punten | 12x genoemd
50. Johnny Cash - American IV: The Man Comes Around (2002) | 46 punten | 9x genoemd
51. Grandaddy - The Sophtware Slump (2000) | 45 punten | 9x genoemd
52. Sigur Rós - Takk... (2005) | 44 punten | 10x genoemd
53. Trentemøller - The Last Resort (2006) | 44 punten | 9x genoemd
54. 16 Horsepower - Secret South (2000) | 44 punten | 8x genoemd
55. Bloc Party - Silent Alarm (2005) | 44 punten | 8x genoemd
56. Songs: Ohia - Ghost Tropic (2000) | 43 punten | 8x genoemd
57. Franz Ferdinand - Franz Ferdinand (2004) | 42 punten | 8x genoemd
58. Muse - Black Holes & Revelations (2006) | 41 punten | 9x genoemd
59. The Antlers - Hospice (2009) | 41 punten | 8x genoemd
60. Typhoon - Tussen Licht en Lucht (2007) | 40 punten | 9x genoemd
61. LCD Soundsystem - Sound of Silver (2007) | 40 punten | 8x genoemd
62. Opeth - Blackwater Park (2001) | 40 punten | 7x genoemd
63. Ray LaMontagne - Till the Sun Turns Black (2006) | 40 punten | 7x genoemd
64. Atmosphere - When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold (2008) | 39 punten | 8x genoemd
65. Editors - The Back Room (2005) | 39 punten | 8x genoemd
66. Röyksopp - Melody A.M. (2001) | 39 punten | 7x genoemd
67. Björk - Vespertine (2001) | 38 punten | 7x genoemd
68. Gazpacho - Tick Tock (2009) | 37 punten | 6x genoemd
69. The Shins - Chutes Too Narrow (2003) | 36 punten | 8x genoemd
70. Opgezwolle - Eigen Wereld (2006) | 35 punten | 7x genoemd
71. Bruce Springsteen - Magic (2007) | 35 punten | 6x genoemd
72. Bruce Springsteen - The Rising (2002) | 35 punten | 6x genoemd
73. Mercury Rev - All Is Dream (2001) | 34 punten | 7x genoemd
74. Bright Eyes - I'm Wide Awake, It's Morning (2005) | 33 punten | 7x genoemd
75. Coldplay - Viva La Vida Or Death And All His Friends (2008) | 33 punten | 7x genoemd
76. Fennesz - Endless Summer (2001) | 33 punten | 6x genoemd
77. Porcupine Tree - In Absentia (2002) | 33 punten | 6x genoemd
78. Archive - Controlling Crowds (2009) | 33 punten | 6x genoemd
79. Yann Tiersen - Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain (2001) | 33 punten | 6x genoemd
80. Amy Macdonald - This Is the Life (2007) | 32 punten | 7x genoemd
81. Gorillaz - Gorillaz (2001) | 32 punten | 7x genoemd
82. Interpol - Antics (2004) | 32 punten | 7x genoemd
83. System of a Down - Toxicity (2001) | 32 punten | 7x genoemd
84. Joanna Newsom - The Milk-Eyed Mender (2004) | 32 punten | 6x genoemd
85. The Veils - The Runaway Found (2004) | 32 punten | 6x genoemd
86. Kanye West - The College Dropout (2004) | 32 punten | 6x genoemd
87. CunninLynguists - A Piece of Strange (2006) | 31 punten | 6x genoemd
88. Daft Punk - Discovery (2001) | 31 punten | 6x genoemd
89. Muse - The Resistance (2009) | 30 punten | 7x genoemd
90. Spinvis - Spinvis (2002) | 29 punten | 7x genoemd
91. Sigur Rós - Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust (2008) | 28 punten | 6x genoemd
92. Opeth - Ghost Reveries (2005) | 28 punten | 5x genoemd
93. Nick Cave & The Bad Seeds - Abattoir Blues / The Lyre of Orpheus (2004) | 28 punten | 5x genoemd
94. Porcupine Tree - Lightbulb Sun (2000) | 28 punten | 5x genoemd
95. Pearl Jam - Backspacer (2009) | 28 punten | 5x genoemd
96. Studio - Yearbook 1 (2007) | 27 punten | 5x genoemd
97. Madrugada - Madrugada (2008) | 26 punten | 6x genoemd
98. Radiohead - Amnesiac (2001) | 26 punten | 6x genoemd
99. Bob Dylan - Modern Times (2006) | 26 punten | 5x genoemd
100. At the Drive-In - Relationship of Command (2000) | 26 punten | 5x genoemd
Volledige lijst: nopaste | share your clipboard
14. Sufjan Stevens - Illinois (2005) | 90 punten | 16x genoemd
15. Editors - An End Has a Start (2007) | 85 punten | 18x genoemd
16. Joanna Newsom - Ys (2006) | 84 punten | 14x genoemd
17. The Strokes - Is This It (2001) | 83 punten | 17x genoemd
18. Arcade Fire - Neon Bible (2007) | 83 punten | 17x genoemd
19. Burial - Untrue (2007) | 82 punten | 14x genoemd
20. Songs: Ohia - The Lioness (2000) | 80 punten | 15x genoemd
21. Muse - Origin of Symmetry (2001) | 78 punten | 15x genoemd
22. Antony and the Johnsons - I Am a Bird Now (2005) | 78 punten | 13x genoemd
23. Nils Frahm - Wintermusik (2009) | 75 punten | 14x genoemd
24. Nick Cave and The Bad Seeds - No More Shall We Part (2001) | 73 punten | 13x genoemd
25. Porcupine Tree - Fear of a Blank Planet (2007) | 72 punten | 12x genoemd
26. Porcupine Tree - Deadwing (2005) | 69 punten | 12x genoemd
27. Arctic Monkeys - Favourite Worst Nightmare (2007) | 68 punten | 13x genoemd
28. Marillion - Marbles (2004) | 65 punten | 11x genoemd
29. Fleet Foxes - Fleet Foxes (2008) | 64 punten | 15x genoemd
30. The xx - xx (2009) | 64 punten | 13x genoemd
31. Muse - Absolution (2003) | 63 punten | 12x genoemd
32. Godspeed You Black Emperor! - Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven (2000) | 62 punten | 12x genoemd
33. Gorillaz - Demon Days (2005) | 62 punten | 11x genoemd
34. Wilco - Yankee Hotel Foxtrot (2002) | 61 punten | 11x genoemd
35. Eddie Vedder - Into the Wild (2007) | 59 punten | 12x genoemd
36. Tool - Lateralus (2001) | 58 punten | 11x genoemd
37. Damien Rice - O (2002) | 56 punten | 11x genoemd
38. Gridlock - Formless (2003) | 56 punten | 10x genoemd
39. Midlake - The Trials of Van Occupanther (2006) | 55 punten | 12x genoemd
40. Queens of the Stone Age - Songs for the Deaf (2002) | 54 punten | 13x genoemd
41. The White Stripes - Elephant (2003) | 54 punten | 10x genoemd
42. Mumford & Sons - Sigh No More (2009) | 52 punten | 11x genoemd
43. The Knife - Silent Shout (2006) | 50 punten | 10x genoemd
44. Amy Winehouse - Back to Black (2006) | 50 punten | 9x genoemd
45. Saybia - The Second You Sleep (2002) | 49 punten | 9x genoemd
46. Boards of Canada - Geogaddi (2002) | 48 punten | 10x genoemd
47. The National - Alligator (2005) | 47 punten | 11x genoemd
48. Madvillain - Madvillainy (2004) | 47 punten | 8x genoemd
49. The Last Shadow Puppets - The Age Of The Understatement (2008) | 46 punten | 12x genoemd
50. Johnny Cash - American IV: The Man Comes Around (2002) | 46 punten | 9x genoemd
51. Grandaddy - The Sophtware Slump (2000) | 45 punten | 9x genoemd
52. Sigur Rós - Takk... (2005) | 44 punten | 10x genoemd
53. Trentemøller - The Last Resort (2006) | 44 punten | 9x genoemd
54. 16 Horsepower - Secret South (2000) | 44 punten | 8x genoemd
55. Bloc Party - Silent Alarm (2005) | 44 punten | 8x genoemd
56. Songs: Ohia - Ghost Tropic (2000) | 43 punten | 8x genoemd
57. Franz Ferdinand - Franz Ferdinand (2004) | 42 punten | 8x genoemd
58. Muse - Black Holes & Revelations (2006) | 41 punten | 9x genoemd
59. The Antlers - Hospice (2009) | 41 punten | 8x genoemd
60. Typhoon - Tussen Licht en Lucht (2007) | 40 punten | 9x genoemd
61. LCD Soundsystem - Sound of Silver (2007) | 40 punten | 8x genoemd
62. Opeth - Blackwater Park (2001) | 40 punten | 7x genoemd
63. Ray LaMontagne - Till the Sun Turns Black (2006) | 40 punten | 7x genoemd
64. Atmosphere - When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold (2008) | 39 punten | 8x genoemd
65. Editors - The Back Room (2005) | 39 punten | 8x genoemd
66. Röyksopp - Melody A.M. (2001) | 39 punten | 7x genoemd
67. Björk - Vespertine (2001) | 38 punten | 7x genoemd
68. Gazpacho - Tick Tock (2009) | 37 punten | 6x genoemd
69. The Shins - Chutes Too Narrow (2003) | 36 punten | 8x genoemd
70. Opgezwolle - Eigen Wereld (2006) | 35 punten | 7x genoemd
71. Bruce Springsteen - Magic (2007) | 35 punten | 6x genoemd
72. Bruce Springsteen - The Rising (2002) | 35 punten | 6x genoemd
73. Mercury Rev - All Is Dream (2001) | 34 punten | 7x genoemd
74. Bright Eyes - I'm Wide Awake, It's Morning (2005) | 33 punten | 7x genoemd
75. Coldplay - Viva La Vida Or Death And All His Friends (2008) | 33 punten | 7x genoemd
76. Fennesz - Endless Summer (2001) | 33 punten | 6x genoemd
77. Porcupine Tree - In Absentia (2002) | 33 punten | 6x genoemd
78. Archive - Controlling Crowds (2009) | 33 punten | 6x genoemd
79. Yann Tiersen - Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain (2001) | 33 punten | 6x genoemd
80. Amy Macdonald - This Is the Life (2007) | 32 punten | 7x genoemd
81. Gorillaz - Gorillaz (2001) | 32 punten | 7x genoemd
82. Interpol - Antics (2004) | 32 punten | 7x genoemd
83. System of a Down - Toxicity (2001) | 32 punten | 7x genoemd
84. Joanna Newsom - The Milk-Eyed Mender (2004) | 32 punten | 6x genoemd
85. The Veils - The Runaway Found (2004) | 32 punten | 6x genoemd
86. Kanye West - The College Dropout (2004) | 32 punten | 6x genoemd
87. CunninLynguists - A Piece of Strange (2006) | 31 punten | 6x genoemd
88. Daft Punk - Discovery (2001) | 31 punten | 6x genoemd
89. Muse - The Resistance (2009) | 30 punten | 7x genoemd
90. Spinvis - Spinvis (2002) | 29 punten | 7x genoemd
91. Sigur Rós - Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust (2008) | 28 punten | 6x genoemd
92. Opeth - Ghost Reveries (2005) | 28 punten | 5x genoemd
93. Nick Cave & The Bad Seeds - Abattoir Blues / The Lyre of Orpheus (2004) | 28 punten | 5x genoemd
94. Porcupine Tree - Lightbulb Sun (2000) | 28 punten | 5x genoemd
95. Pearl Jam - Backspacer (2009) | 28 punten | 5x genoemd
96. Studio - Yearbook 1 (2007) | 27 punten | 5x genoemd
97. Madrugada - Madrugada (2008) | 26 punten | 6x genoemd
98. Radiohead - Amnesiac (2001) | 26 punten | 6x genoemd
99. Bob Dylan - Modern Times (2006) | 26 punten | 5x genoemd
100. At the Drive-In - Relationship of Command (2000) | 26 punten | 5x genoemd
Volledige lijst: nopaste | share your clipboard
0
geplaatst: 22 juni 2014, 22:59 uur
'Hun album uit 2008'. Makkelijk hoor 
Edit: Dit ging nog over Sigur Rós.

Edit: Dit ging nog over Sigur Rós.
0
geplaatst: 22 juni 2014, 23:02 uur
Met 288 om 203 punten een ongenaakbare nummer 1, inderdaad. Dank je wel voor de inspanningen, chevy! 

0
geplaatst: 22 juni 2014, 23:04 uur
Een paar wil ik er nog wel uitpakken:
Back to Black, de vorige drie edities nog bij de bovenste 40, eindigt op plek 44. Na 33 lijstjes stond ze echter slechts op 121.
Andersom stond Saybia na 70 lijstjes nog op plek 24, maar komt op 45 uit.
Dit jaar is de schlemielplek (51) voor Grandaddy, maar die stond na 33 lijstjes op 158!
Takk... (52), The Last Resort (53) en Silent Alarm (55) schoten uit de startblokken (17, resp. 22, resp. 20), maar eindigen dus roemloos nét buiten de prijzen.
Nog opvallender is Ghost Tropic (56), die na 33 lijstjes niet eens bij de beste 500 stond.
Ook Opeth begon erg sterk (na 33 lijstjes Blackwater Park op 34 en Ghost Reveries op 28), maar eindigt op 62 (BP) en 92 (GR).
De laagste plaat die na 33 (of 70) lijstjes bij de bovenste 40 stond, is overigens At the Controls van Holden. Die stond 39 en eindigt op plek 122. (edit: ik vergat het debuut van Antony & The Johnsons; stond 30e, eindigt 137e)
En wie de hiphop zoekt:
48 Madvillain - Madvillainy (2004)
60 Typhoon - Tussen Licht en Lucht (2007)
64 Atmosphere - When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold (2008) (na 33 op plek 170)
70 Opgezwolle - Eigen Wereld (2006)
86 Kanye West - The College Dropout (2004) (na 70 lijstjes nog op 31)
87 CunninLynguists - A Piece of Strange (2006)
Back to Black, de vorige drie edities nog bij de bovenste 40, eindigt op plek 44. Na 33 lijstjes stond ze echter slechts op 121.
Andersom stond Saybia na 70 lijstjes nog op plek 24, maar komt op 45 uit.
Dit jaar is de schlemielplek (51) voor Grandaddy, maar die stond na 33 lijstjes op 158!
Takk... (52), The Last Resort (53) en Silent Alarm (55) schoten uit de startblokken (17, resp. 22, resp. 20), maar eindigen dus roemloos nét buiten de prijzen.
Nog opvallender is Ghost Tropic (56), die na 33 lijstjes niet eens bij de beste 500 stond.
Ook Opeth begon erg sterk (na 33 lijstjes Blackwater Park op 34 en Ghost Reveries op 28), maar eindigt op 62 (BP) en 92 (GR).
De laagste plaat die na 33 (of 70) lijstjes bij de bovenste 40 stond, is overigens At the Controls van Holden. Die stond 39 en eindigt op plek 122. (edit: ik vergat het debuut van Antony & The Johnsons; stond 30e, eindigt 137e)
En wie de hiphop zoekt:
48 Madvillain - Madvillainy (2004)
60 Typhoon - Tussen Licht en Lucht (2007)
64 Atmosphere - When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold (2008) (na 33 op plek 170)
70 Opgezwolle - Eigen Wereld (2006)
86 Kanye West - The College Dropout (2004) (na 70 lijstjes nog op 31)
87 CunninLynguists - A Piece of Strange (2006)
0
zaaf
geplaatst: 22 juni 2014, 23:50 uur
geweldig weer Chevy.
de vorm is enorm, de inhoud fout.
leuk statement, beetje overtrokken. maar slechts 1 van mijn genoemden in de top, en slechts 7 meer dan 2x genoemd is natuurlijk rrrridicuuuul (hoor hans teeuwen)
archive - hier toch aardig gewaardeerd, niet in de top 60. en dan de ouwe veilige meuk - radiohead, arcade fire, elbow, coldplay - hoog, zeer hoog.
het allerleukste is een deeltje herkennen bij collega-users en dan verder uitchecken. alleen daarvoor al dank allen!
de vorm is enorm, de inhoud fout.
leuk statement, beetje overtrokken. maar slechts 1 van mijn genoemden in de top, en slechts 7 meer dan 2x genoemd is natuurlijk rrrridicuuuul (hoor hans teeuwen)
archive - hier toch aardig gewaardeerd, niet in de top 60. en dan de ouwe veilige meuk - radiohead, arcade fire, elbow, coldplay - hoog, zeer hoog.
het allerleukste is een deeltje herkennen bij collega-users en dan verder uitchecken. alleen daarvoor al dank allen!
0
geplaatst: 23 juni 2014, 00:16 uur
Ik voel een mooie nieuwe afko aankomen.
Q: "En mijn vrind, vertel eens, wat is jouw smaak in muziek?"
A: "Eigenlijk ben ik gewoon een LOVM!"
- Liefhebber (van) Ouwe Veilige Meuk. Moet idd toegeven hoog gehalte blanke jankmuziek met als variant knabbel-tacochips-met-neut-muziek (Elbow) of sla-em-achterover-en-doe-hups (Arcade Fire) al zij gezegd dat deze oude jongere ook nog wel eens hups wil doen. Maar ergens moet een schakelplaat zijn met de jongere muziekvrinden 
't was leuk om te zien - en er werd driftig gespreidscheet - en nou moet ik m'n longlist d'r nog eens langs leggen.
Q: "En mijn vrind, vertel eens, wat is jouw smaak in muziek?"
A: "Eigenlijk ben ik gewoon een LOVM!"
- Liefhebber (van) Ouwe Veilige Meuk. Moet idd toegeven hoog gehalte blanke jankmuziek met als variant knabbel-tacochips-met-neut-muziek (Elbow) of sla-em-achterover-en-doe-hups (Arcade Fire) al zij gezegd dat deze oude jongere ook nog wel eens hups wil doen. Maar ergens moet een schakelplaat zijn met de jongere muziekvrinden 
't was leuk om te zien - en er werd driftig gespreidscheet - en nou moet ik m'n longlist d'r nog eens langs leggen.
0
geplaatst: 23 juni 2014, 09:49 uur
Ik reken het goed 
Bedankt voor de organisatie Chevy! De lijst is nog niet eerder zo mooi geweest als dit jaar.

Bedankt voor de organisatie Chevy! De lijst is nog niet eerder zo mooi geweest als dit jaar.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 23 juni 2014, 10:04 uur
Dank voor alle werk weer Chevy! En aan de uitslag kun jij ook niks doen.
0
geplaatst: 23 juni 2014, 10:06 uur
zaaf schreef:
) archive - hier toch aardig gewaardeerd, niet in de top 60.
) archive - hier toch aardig gewaardeerd, niet in de top 60.
ook niet in de top 75 overigens... Met een 78ste plek moeten we het maar doen, een kleine tegenvaller.
0
geplaatst: 23 juni 2014, 12:35 uur
vigil schreef:
ook niet in de top 75 overigens... Met een 78ste plek moeten we het maar doen, een kleine tegenvaller.
Daarentegen wel vijf verschillende albums genoemd. To be fair, twee daarvan alleen in jouw lijstje en eentje alleen in die van jou en mij. (quote)

0
geplaatst: 23 juni 2014, 17:29 uur
Intussen heb ik de functionaliteit van zo'n lijst eens flink de hoogte ingestuurd en "Formless" van Gridlock beluisterd. Wat. Een. Plaat. Die de top-2 hier een schop onder de kont kan geven.
Anyway, bedankt Chevy, en Nederland - Chili wordt volgens mij 2-3.
0
geplaatst: 23 juni 2014, 19:24 uur
Bedankt Chevy 
BeatHoven, probeer ook zeker eens de andere albums van Gridlock!

0
geplaatst: 23 juni 2014, 21:06 uur
CrossProduct schreef:
Zal ik zeker doen! Klinkt veelbelovend.BeatHoven, probeer ook zeker eens de andere albums van Gridlock!
0
geplaatst: 23 juni 2014, 22:59 uur
BeatHoven schreef:
Intussen heb ik de functionaliteit van zo'n lijst eens flink de hoogte ingestuurd en "Formless" van Gridlock beluisterd. Wat. Een. Plaat. Die de top-2 hier een schop onder de kont kan geven.
Ga Gridlock ook eens checken, nooit van gehoord... Die 2 had je in ieder geval goed, BeatHoven.
0
HPR
geplaatst: 24 juni 2014, 07:12 uur
In de Top 20 staat welgeteld één album, het debuut van Arctic Monkeys, wat ik 4* of meer geef, nl. een 4,5*. Toppers als Muse, Porcupine Tree, Tool en Marillion stranden in het aanmerkelijk sterkere rechter rijtje. Andere favoriete artiesten, Opeth, The Mars Volta en Ayreon, schitteren door afwezigheid. Jammer, heavy progressive rock speelde in de 00's een grotere rol van betekenis dan deze uitslag doet vermoeden.
Hoe dan ook, dit is alleen bekend dankzij het harde en goede werk van De Chef. Chevy, bedankt!
Hoe dan ook, dit is alleen bekend dankzij het harde en goede werk van De Chef. Chevy, bedankt!
0
geplaatst: 24 juni 2014, 11:05 uur
Hiphop speelde ook een aanzienlijk grotere rol van betekenis dan deze lijst doet vermoeden, maar hoor je de hipperdehopperts over deze lijst klagen?
* denotes required fields.