MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 (2014): 00s

zoeken in:
En ik heb meegewerkt, Joe. Ben je nu blij met me?

panjoe schreef:
(quote)

Nice. Ondanks dat hij dus 15e (!) heeft gestaan vind ik 33e best een hoge eindnotering. Dansen!

Nou, echt een heel goed album, verdient beter.
Slowgaze heeft door maar 1 schamel puntje te geven het ook wel verpest

Rudi S is een hater.

ja, daar zit wel iets van waarheid in

Een 30e plek = 3 punten, geen 1.

Oh maar dan is Slowgaze en zijn 3 punten top.

32. Godspeed You Black Emperor! - Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven (2000) | 62 punten | 12x genoemd
Nr. 1 van: 7744leon, CrossProduct | Aantal keer Top 5: 2 | Aantal keer Bottom 10: 9
2013: 29 | 2012: 74 | 2011: 30
Positie na [X] lijstjes: [33]: 116 | [70]: 26

(afbeelding)
Onder andere ondergetekende kwam met één van de kansloze navolgingen in de vorm van vele variaties op de naam Silver Mt. Zion. De legendarische post-rockformatie kwam niet eens aan de top 100 na 33 lijstjes. Mede door 2 topnoteringen werkten de Canadezen zich op naar de 32e plek.
glimlicht schreef:
Lift Yr. Skinny Fists Like Antennas To Heaven. Zielen ontwaken, ogen openen en lichamen bewegen. Een nieuwe dag begint, de zon schijnt fel op het gezicht wanneer de biologische gordijnen opengaan. Handen rekken zich uit, rapen nog wat reserves energie bij elkaar om het net ontwaakte wezen te helpen richting het ritme van de dag. Mensen, dieren, insecten, planten. De zee, de zon, de wind, de aarde. Alles word in beweging gezet. Het leven begint. De eerste glimlach, de eerste traan, de eerste dans. Volmaakt en levendig. Vast in een stroomversnelling van emoties.

31. Muse - Absolution (2003) | 63 punten | 12x genoemd
Nr. 1 van: Riesdude | Aantal keer Top 5: 3 | Aantal keer Bottom 10: 4
2013: 43 | 2012: 17 | 2011: 60
Positie na [X] lijstjes: [33]: 43 | [70]: 20

(afbeelding)
Vorig jaar net buiten de pot gepiest en het jaar daarvoor juist hoger geëindigd dan Origin of Symmetry. Dit jaar ligt het daar ergens tussen en eindigt het beste album van Muse ( ) op plek 31.
K00n schreef:
Dit album bevat eigenlijk een perfecte afwisseling tussen harde en zachte nummers. Matthew Bellamy is zonder enige twijfel een klank-, gitaar- en pianovirtuoos , maar onderschat ook zeker niet de prestaties van Dominic Howard en Chris Wolstenholme. Zonder hen was Matt Bellamy zichzelf niet en was Muse niet de band die het momenteel is.
Dit album is een rollercoaster van emoties voor mij, want Muse blijft nog altijd "epische virtuositeit met een zeer scherp kantje aan". Dat scherp en hard kantje is dan weer hoorbaar in nummers zoals "Stockholm syndrome", waar Muse laat zien dat ze een stevig stukje kunnen hardrocken.
De nummers zijn muzikaal zeer sterk en zelfs catchy, zoals bijvoorbeeld "Time is running out" en "Hysteria" en ook met dank aan Chris Wolsterholme's legendarische basintro's.
Daarnaast staan er enkele prachtige rustige nummers op zoals "Blackout" en "Rule by secrecy".
De virtuositeit van Bellamy is nog het best hoorbaar tijdens "Butterflies and hurricanes", waar hij zijn pianokwaliteiten laat zien. Ik geloof dat een stukje klassieke muziek van Beethoven is dat hij als intermezzo speelt. De grote klasse zit 'm dan in de overgang naar het einde van het nummer. Eén van de beste albums van de Muse en dan heb 'k het nog niet over The Resistance gehad.

30. The xx - xx (2009) | 64 punten | 13x genoemd
Hoogste positie: 6 | Aantal keer Top 5: 0 | Aantal keer Bottom 10: 8
2013: 30 | 2012: 20 | 2011: 89
Positie na [X] lijstjes: [33]: 57 | [70]: 41

(afbeelding)
Nooit hoger dan een zesde(!) plek, maar toch bij de bovenste 30. Gestaag steeg dit Engelse (destijds) kwartet door en zo komt xx wederom in het rijtje meest succesvolle en veelbelovende debuten.
Chameleon Day schreef:
Dit is een verfrissende release. Een kruising tussen trip-hop en jaren 80 wave. Knap dat deze band uit twee inmiddels toch wel uitgekauwde genres iets nieuws weet te creeren.

De nummers zijn voorzien van mooie sobere arrangementen waarmee een ietwat afstandelijke sfeer wordt neergezet. Diepe bas, eenvoudige gitaarlijntjes in de 'reverb' en dito drum(computer)werk. Fraaie samenzang ook tussen de heer en de dame, zij het dat de dame over aanmerkelijk betere zangkwaliteiten (soulvol) beschikt dan de heer. Toch stoort het verschil in zangkwaliteiten mij (vooralsnog) niet.

Het is ook een puntig album, dat niet te lang duurt en met een aantal nummers beneden de 3 minuten. Dit houdt de spanning er mooi in. De verveling krijgt geen kans om toe te slaan.

29. Fleet Foxes - Fleet Foxes (2008) | 64 punten | 15x genoemd
Hoogste positie: 3 | Aantal keer Top 5: 1 | Aantal keer Bottom 10: 8
2013: 14 | 2012: 15 | 2011: 15
Positie na [X] lijstjes: [33]: 59 | [70]: 78

(afbeelding)
Over succesvolle debuten gesproken.. dit is er ook eentje. Na drie jaar rond plek 15 gezwerfd te hebben, komt dit eveneens sprookjesachtige album niet verder dan plek 29. En dat zag er heel lang zeker niet naar uit!
sebas schreef:
Zingende mannen met baarden. Dan moet ik altijd denken aan Fungus en Kaap’ren Varen. Maar met zeemansliederen heeft de muziek van Fleet Foxes weinig te maken.Ik denk eerder aan een kampvuur ergens in de bergen van Montana. Mannen met gitaren en mandolines, harmonieuze samenzang, hemelse koortjes, frivool getokkel. De muziek van Fleet Foxes heeft iets traditioneels. Hun liederen, want dat zijn het, klinken alsof ze al honderden jaren oud zijn. All time Classics uit het American Songbook. Of een best of van een stel minestrelen uit de middeleeuwen.
[...]
Niet alleen de fantastische vocals, ook de dromerige melodieën maken dit debuut onsterfelijk. Zoals bij Blue Ridge Mountains, waar liggen die eigenlijk? Want ik moet er keertje heen. Het debuutalbum van de Foxes verdient wat mij betreft nu al het stempel ‘legendarisch’.

En de Nederlandse folkrockers van Fungus moeten het afleggen, zowel qua zang als baard.

Rudi S schreef:
Oh maar dan is Slowgaze en zijn 3 punten top.

Jaja, en dat zeg je nu wel opeens hè. Huilen is vor jou te laat als Corrie en de Rekels.

Slowgaze is een hater

chevy93 schreef:

38. Gridlock - Formless (2003) | 56 punten | 10x genoemd
Nr. 1 van: fabblwaps, orbit | Aantal keer Top 5: 3 | Aantal keer Bottom 10: 4
2013: 99 | 2012: 87 | 2011: 67
Positie na [X] lijstjes: [33]: 46 | [70]: 44
(afbeelding)
Direct nog een volledig nieuwe binnenkomer. En daar waar Midlake vorig jaar al aanstalten maakte voor de Top 40 komt deze Formless (voor mij) volledig uit de lucht vallen. Het paseert onder andere eerder beter scorende albums als The Last Resort, Silent Shout en Endless Summer.

En volkomen terecht

28. Marillion - Marbles (2004) | 65 punten | 11x genoemd
Nr. 1 van: Rogyros, vigil | Aantal keer Top 5: 5 | Aantal keer Bottom 10: 4
2013: 18 | 2012: 11 | 2011: 3
Positie na [X] lijstjes: [33]: 74 | [70]: 29

(afbeelding)
Een dalende lijn, maar zo erg als Brave (die 51e werd bij de 90s) werd het niet. Na een relatief lastig begin leek het opeens weer heel goed te gaan. Een zeer aangename plaat die bewijst dat progrock in de 21e eeuw nog steeds bestaat.
bikkel2 schreef:
Het is een aardige zit dit Marbles , want dit is een plaat die 100% focus vraagt . Maar in de juiste stemming is dit een fantastisch geheel . Er wordt flink uitgepakt met fraaie sounds , met name in de keyboards , maar mijneer Rothery laat ook weer flink van zich horen .
Maar bovenal , wat een fantastisch stel songs en wat een gedrevenheid . Progrock uit het boekje en de passie en beleving is groots . Dit verdient een 5 , geen twijfel over mogelijk .

27. Arctic Monkeys - Favourite Worst Nightmare (2007) | 68 punten | 13x genoemd
Hoogste positie: 4 | Aantal keer Top 5: 2 | Aantal keer Bottom 10: 7
2013: 26 | 2012: 81 | 2011: 84
Positie na [X] lijstjes: [33]: 47 | [70]: 53

(afbeelding)
Het debuut staat uiteraard hoger, maar ook de meer dan uitstekende (lees: betere ) opvolger staat er dit jaar wederom in. Het was stuivertje wisselen voor deze plaat, maar door een mooie eindsprint komt FWN één plekje lager dan vorig jaar.
Dn!S schreef:
Ik vind dit ook nog steeds de beste Monkeys plaat. Hier hoor ik een band met die nog evenveel inspiratie en energie heeft als op het debuut, maar deze energie veel beter weet te kanaliseren. Het debuut van deze band vind ik een echte hit & miss plaat. Er staat geweldig spul tussen, maar vaak slaan ze door in hun springerigheid. Op FWN vinden we nog steeds die heerlijke, gevatte teksten van Turner, gecombineerd met strak drumwerk, fijne riffs en afwisselende songs. Songs als Teddy Picker, Fluorescent Adolescent en 505 behoren tot de absolute top uit het oeuvre van deze band. Hier klopt alles. Na deze plaat ging de band experimenteren, met zeer interessante platen als resultaat. Het niveau van deze hebben ze vooralsnog niet meer weten te halen.

26. Porcupine Tree - Deadwing (2005) | 69 punten | 12x genoemd
Hoogste positie: 2 | Aantal keer Top 5: 3 | Aantal keer Bottom 10: 8
2013: 41 | 2012: 54 | 2011: 13
Positie na [X] lijstjes: [33]: 19 | [70]: 12

(afbeelding)
25. Porcupine Tree - Fear of a Blank Planet (2007) | 72 punten | 12x genoemd
Nr. 1 van: Noordpool | Aantal keer Top 5: 7 | Aantal keer Bottom 10: 4
2013: 10 | 2012: 14 | 2011: 10
Positie na [X] lijstjes: [33]: 21 | [70]: 16

(afbeelding)
Na de weergaloze dertiende plekje in 2011 kon Deadwing de twee daaropvolgende edities geen potten breken. In 2012 eindigde het zelfs nog onder Lightbulb Sun. Hoe anders is dat met Fear of a Blank Planet, die drie jaar lang (bijna) top 10 scoorde. Deadwing die de ‘nu-metal’ van In Absentia perfectioneerde en Fear of a Blank Planet die de metal met de prog van de pré-00s combineerde. Ze staan nu naast elkaar. Helaas wel op een plek die gezien hun verloop teleurstellend te noemen is.
Louis2703 schreef:
Deadwing - Porcupine Tree (2005)

Deadwing is voor mij het eerste album van Porcupine Tree, een album dat is aangeraden door een van mijn vrienden. De afgelopen tijd maakte Porcupine Tree een enorme stijging aan populairiteit door. Dit kwam waarschijnlijk omdat dit jaar het nieuwe album van deze groep onder leiding van Steven Wilson is uitgekomen.
Fear Of A Blank Planet lijkt naar mijn mening in veel opzichten op dit album. De opbouw en het soort nummers is ongeveer hetzelfde.

Voor mij een zeer experimentele, maar zeer geslaagde uitstap naar de wat hardere vorm van Rock. Normaal houd ik me meer bezig met Pop/Rock/”Folk” en dat soort dingen, maar het werd nu tijd voor iets anders. Zoals ik al zei won Porcupine Tree bij ons op school een heel stuk aan populariteit. Ik dacht eerst altijd dat dit een soort muziek was dat dicht in de buurt kwam van Metal. Dat had ik dus fout.
Misterfool schreef:
Conclusie:Een belachelijk goed conceptalbum, elk nummer bouwt prima op en ook het album zelf heeft een grandioze opbouw. Het album switcht vaak tussen melancholieke,ambientachtige klanktapijten en alles vernietigende,metalen uitbarstingen. Steven Wilson´s onderkoelde Britse stem contrasteert heerlijk met de om zich heen slaande instrumentatie. De `mini´ epic van dit album: Anesthetize , is het duidelijke hoogtepunt,maar de overige nummers hoeven zeker niet onder te doen.Een moderne Klassieker,die zijn invloed al laat gelden

24. Nick Cave and The Bad Seeds - No More Shall We Part (2001) | 73 punten | 13x genoemd
Nr. 1 van: bommel, Rudi S, thetinderstick, Tony | Aantal keer Top 5: 4 | Aantal keer Bottom 10: 4
2013: 56 | 2012: 27 | 2011: 73
Positie na [X] lijstjes: [33]: 54 | [70]: 81

(afbeelding)
Abattoir Blues / The Lyre of Orpheus in de top 100 op plek 93, maar de best scorende is de enige Top 250-plaat van Nick Cave. Maar liefst 4 mensen hadden deze op 1, dat soort aantallen vind je in de top 5 en alleen de nummer 1 heeft er meer. Dat zijn dan gelijk ook wel de enige top 50-noteringen, overigens. Verder hoger dan ooit!
Jeanneman schreef:
Dit album is als een warme deken die je over je heen trekt als het buiten koud, guur en donker is. Heerlijk dus in de meest deprimerende maand van het jaar. Dat het de sfeer in huis bepaalt vind ik dan ook helemaal niet erg, maar juist een meerwaarde. Dit soort muziek is een van de weinige redenen om uit te kijken naar het korter worden van de dagen en het vallen van de herfstbladeren.

23. Nils Frahm - Wintermusik (2009) | 75 punten | 14x genoemd
Nr. 1 van: BeatHoven, Chevy | Aantal keer Top 5: 2 | Aantal keer Bottom 10: 7
2013: 51 | 2012: 113 | 2011: 95
Positie na [X] lijstjes: [33]: 12 | [70]: 25

(afbeelding)
Vorig jaar op de meest lullige plek van het spel belandt, maar dit jaar niets daarvan. Wintermusik opende fenomenaal en mocht ruiken aan de top 10. Logischerwijs was die plek niet haalbaar, maar dat Wintermusik nooit problemen heeft gekend en altijd binnen de top 25 gestaan heeft, doet mij heel veel deugd!
Ben benieuwd of hij het ook goed kan doen in de 10s.

niels94 schreef:
Wintermusik van Nils Frahm begint ijskoud met de eerste tonen van Ambre. Ongekend mooie tonen. Ambre is een werkelijk prachtig pianostuk. Het is geen muziek waar je helemaal in opgaat, nee, dit is muziek die je naar andere plaatsen laat zweven. Gedachten vol melancholie, herinneringen van vroeger komen boven. Bambi in de sneeuw. Wat een rotfilm vond ik dat toch altijd. Of was dat eigenlijk gewoon omdat ik het zo zielig vond? Dergelijke gedachten komen in mij op. Van vroeger en van nu. Weinig vrolijke gedachten, hoewel je af en toe iets moois tegenkomt waarvan je een glimlach op je gezicht krijgt. Als er familieleden waren overleden om wie ik echt gaf moest ik nu waarschijnlijk huilen. Gelukkig is dat nog niet gebeurd. Ik weet echter dat het zal gaan gebeuren.

22. Antony and the Johnsons - I Am a Bird Now (2005) | 78 punten | 13x genoemd
Nr. 1 van: aERodynamIC | Aantal keer Top 5: 4 | Aantal keer Bottom 10: 5
2013: 31 | 2012: 47 | 2011: 34
Positie na [X] lijstjes: [33]: 38 | [70]: 22

(afbeelding)
Na de eerste update stond hun debuut nog boven I Am a Bird Now, maar die zakt weg naar plek 137. Net iets boven The Crying Light, die op plek 169 belandt. I Am a Bird Now scoort beter dan ooit en komt slechts een paar punten tekort om bij de bovenste 20 te belanden.

21. Muse - Origin of Symmetry (2001) | 78 punten | 15x genoemd
Nr. 1 van: KasperHermans | Aantal keer Top 5: 3 | Aantal keer Bottom 10: 9
2013: 16 | 2012: 37 | 2011: 31
Positie na [X] lijstjes: [33]: 18 | [70]: 13

(afbeelding)
Misschien wel dé rockklassieker van de 21e eeuw. De zestiende plek leek even verbeterd te worden, maar uiteindelijk is Origin of Symmetry de afsluiter van de eerste dag geworden.
Muse kwam al eerder langs met Absolution, maar ook Black Holes & Revelations (58) en The Resistance (89) presteerden goed. Zelfs H.A.A.R.P. werd nog twee keer genoemd (312).

1996Customer schreef:
Dit album was niet mijn eerste kennismaking met Muse (die 'eer' komt toe aan Black Holes & Revelations). Het 2de album van Muse bouwt wat mij betreft zeker verder op de overvloedige aanwezigheid van de pathos op het eerste album. Maar dan wel op een goede manier.

Waar op Showbizz nog weinig ruimte is voor elektronica of piano is er hier wel degelijk sprake van meer klassieke instrumenten(al dan niet met een elektronische twist, zie Bliss en New Born).

Dat deze Origin Of Symmetry een hedendaagse klassieker is, en dat we er over dertig jaar nog steeds over zullen praten, daar durf ik gif op innemen. Want voor mij straalt het album gewoon het woord klassieker uit. Het Artwork, de titel, alles is perfect, en dan heb ik nog niets gezegd over de nummers.
[...]
Deze plaat bewijst toch wel dat Muse niet een afkooksel was van Radiohead zoals men ten tijden van Showbizz beweerde. Muse heeft zeker en vast zijn plaats verdiend in het rocklandschap. En ik ben er zeker van dat ze later hun plaats in de analen van de rockmuziek te danken zullen hebben aan dit meesterwerk.

Nils Frahm, zó terecht! Wat een magistrale show gaf de man op Best Kept Secret weg.

Nick Cave weer terug in de top 40 (zelfs top 30) , waar zijn de juichpakken als je ze nodig hebt

Stijn_Slayer
Heb die Toolverering nooit zo begrepen. Goede band, goede muzikanten, maar toch relatief conventioneel.

Gridlock ben ik wel benieuwd naar, ga ik checken.

Casartelli (moderator)
Stijn_Slayer schreef:
Heb die Toolverering nooit zo begrepen. Goede band, goede muzikanten, maar toch relatief conventioneel

Na updates met onder meer Arctic Monkeys, Damien Rice, Fleet Foxes, Midlake, Muse, Nick Cave en Queens of the Stone Age opmerken dat bij uitstek Tool "toch relatief conventioneel" klinkt, vind ik op mijn beurt dan weer weinig begrijpelijk.

Stijn_Slayer
Van dat rijtje neem ik ook alleen Midlake, Fleet Foxes en Nick Cave serieus. Rest is Lowlandsbagger.

HPR
Dit is voor mij tot nu toe een lijst waarin de albums of zeer goed of zeer slecht zijn, zonder tussenweg. Tool is zeer goed. Of de band relatief conventioneel is hangt af van je referentiekader. Ik vind ze tamelijk onconventioneel, vergelijkbaar met Porcupine Tree of The Mars Volta.

tuktak
Midlake: BKS 2014 en Rock Werchter 2014
Fleet Foxes Lowlands 2011 en Nick Cave Lowlands en Rock Werchter 2013

Haha, touché.

Mooie updates, al draai ik van de laatste 8 alleen Cave en Frahm wel eens.

Porcupine Tree is voor mij ook een van de grootste raadselen van M3 (MusicMeter Mensheid) - potje Wichtigtuerei om niets; 't zelfde geldt in zekere zin voor Muse - poser music en dat sluit dan weer aan bij Cave - ernstig NMD. De verstilde schoonheid van Frahm (en de plek ervan) doet me goed

Cured
Deze Cave ben ik ook niet zo weg van, die van Frahm is een mooie, goede notering inderdaad.

Frahm vind ik vooral heel erg saai.

20. Songs: Ohia - The Lioness (2000) | 80 punten | 15x genoemd
Hoogste positie: 2 | Aantal keer Top 5: 3 | Aantal keer Bottom 10: 6
2013: 46 | 2012: 35 | 2011: 26
Positie na [X] lijstjes: [33]: 23 | [70]: 10

(afbeelding)
Na 70 lijstjes nog top 10. Dus in dat opzicht is deze 20e plek best wel teleurstellend te noemen. Puur kijkend naar de uitslag is de twintigste plek natuurlijk geweldig te noemen. Vorig jaar kwam Jason Molina te kort, maar dit jaar maakt hij dat ruimschoots goed.
Opvallend vind ik ook dat Ghost Tropic goed scoort (56e plek), maar dat Didin’t It Rain slechts één keer genoemd wordt.

Co Jackso schreef:
Wat een album, wat een intensiteit. Het nummer Lioness heb ik al eerder gehoord, maar ik had nooit durven denken dat het gehele album zo’n hoog niveau zou kunnen behalen. Natuurlijk het is een loodzwaar en donker album, maar het is toch zeer genietbaar. Vergelijkbaar met Lioness is Black Crow, wat ook een zeer intens nummer is. Daaropvolgend is Tigress, die weliswaar korter is, maar ook veel indruk maakt. In feite gaat dit door tot het einde van het album. Back on Top en Baby Take a Look beschouwde ik in eerste instantie als de zwakkere nummers, maar ook die klinken nu geweldig. Dit album verdient de hoogste waardering, en hopelijk zie ik Jason Molina ooit nog live in actie.
En de laatste zin roept de vraag op… en?

19. Burial - Untrue (2007) | 82 punten | 14x genoemd
Nr. 1 van: Mjuman | Aantal keer Top 5: 4 | Aantal keer Bottom 10: 4
2013: 17 | 2012: 16 | 2011: 17
Positie na [X] lijstjes: [33]: 11 | [70]: 18

(afbeelding)
Na 33 lijstjes stond zijn debuut op plek 35, om uiteindelijk te eindigen op plek 19. Untrue ging nog beter van start, maar zakte eveneens steeds verder weg. Uiteindelijk was de toppositie van Mjuman nodig om de bovenste 20 te halen. Wat nog steeds erg knap aangezien dit al het vierde jaar op rij is.
Dikkop schreef:
Iets als dit heb ik nog nooit gehoord. Zeer vreemde, donkere sfeer.
Untrue beluister ik alleen 's nachts. Half wakker/ half slapend brengt deze plaat me in een soort van trance. Het lijkt alsof ik rondloop in een verlaten grootstad die ooit het centrum van de industriële wereld was. Het regent. Hier en daar nog flitsende lichten van neonborden, maar verder geen licht te zien. Groen van bomen en planten ontbreekt ook. Mensen zijn er niet meer. De gesampelde vocals geven me het gevoel dat ze er toch ooit zijn geweest. Het enige nummer waar iets van licht schijnt doorheen te komen is Shell of Light. Daar blijft het dan ook bij. Het einde van dat nummer doet me denken aan How to Dress Well, die ook een sfeer van eenzaamheid en vervreemding bij me te weeg brengt. Vrolijk word je hier niet van.

Ik heb het nogal moeilijk om deze plaat te beoordelen.
Nergens mee te vergelijken.
Wat positief is.

18. Arcade Fire - Neon Bible (2007) | 83 punten | 17x genoemd
Hoogste positie: 4 | Aantal keer Top 5: 1 | Aantal keer Bottom 10: 8
2013: 24 | 2012: 28 | 2011: 39
Positie na [X] lijstjes: [33]: 37 | [70]: 33

(afbeelding)
Ik heb wat met opvolgers uit de 00s. Ik heb het met o.a. Muse, Arcade Fire en Arctic Monkeys en zo ook met Arcade Fire. Daar waar Funeral dé (moderne) klassieker is, vind ik Neon Bible een stuk beter. En dit jaar doet Neon Bible het ook beter dan ooit met deze achttiende plek.
Martin Visser schreef:
Ondanks de orkesten, orgels en koperblazers is Neon bible gewoon een rockplaat. Alleen is de rock verbreed en verrijkt. Net als op Funeral heeft de muziek ook hier steeds een rauwrandje, alles klinkt in mineur. De zwalkende en ongrijpbare zang (van zowel Win Butler als Régine Chassagne) klinkt even zeurderig en jankend als we van het debuut gewend zijn. Het is juist de zang die de muziek een echt David Byrne-feel (je weet wel, de zanger van Talking Heads) geeft.

Neon bible zal ongetwijfeld een van de beste platen van dit jaar blijken te zijn. De band heeft een ongekende hoeveelheid gevoel in zijn donder en het knappe is nu juist dat dat ook overgebracht wordt. Als emotie muziek wordt ontstaat er iets moois. Dan wordt er niet gecomponeerd met de rekenmachine of de drumcomputer, maar dan stuurt het gevoel de muziek aan. Het lijkt wel of Arcade Fire patent heeft op die manier van musiceren. Gevoelens, emoties, twijfels, angsten worden één op één muziek. Dat levert een onvoorstelbare intense plaat op die de luisteraar wreed bij de lurven grijpt.

17. The Strokes - Is This It (2001) | 83 punten | 17x genoemd
Hoogste positie: 2 | Aantal keer Top 5: 4 | Aantal keer Bottom 10: 10
2013: 36 | 2012: 21 | 2011: 20
Positie na [X] lijstjes: [33]: 31 | [70]: 39

(afbeelding)
Terug in de top 20 en hoger dan ooit. Deze invloedrijke indierockband is een echte puntensprokkelaar en is bv. even vaak genoemd als de nummer 11 die bijna 20 punten meer heeft. Een terugkerende plaat die voor het eerst buiten de top 40 leek te eindigen, maar het werd uiteindelijk de zeventiende plek. It ain’t over ‘till it’s over!
hoi123 schreef:
Het is 2001. De garagerock en postpunk zijn ernstig ingezakt.
Dan komen The Strokes. 4 jonge New-Yorkers met een nonchalante uitstraling.
De goede oude leren jassen zijn ook van de partij.
Wie zou ooit hebben gedacht dat zij voor zo'n grote revival zouden zorgen?

Julian Casablancas bezingt het leven in de stad, met een bandje die achter hem staat te spelen. Euforisch is hij, bijna dronken maakt hij door de telefoon zijn statement. Althans, zo lijkt het.
De productie is passend bij de band, nonchalant en lo-fi.
De drumpartijen zijn redelijk eenvoudig, de gitaren zijn repetitief en Casablancas
zaagt er maar doorheen.
En toch klinkt dit album zo lekker, zo zomers en zo vrolijk. This Is It is ongecompliceerd, gewoon genieten. Gepaster kan een albumtitel niet zijn.

Pak een koud drankje en Is This It en ga buiten zitten. De zomer is nog in volle gang.

Cured
trebremmit schreef:
Gezien je smaak en wat 'daarin gebeurt' (kijk alleen maan naar The Prodigy snap ik je reactie wel; geen Frahm voor jou.

trebremmit schreef:

Dan zou je Nils toch eens live moeten zien, met alle electronica die hij dan toevoegt.

chevy93 schreef:
39. Midlake - The Trials of Van Occupanther (2006)
Een van de negen nieuwe binnenkomers deze editie.
Ik heb er volgens mij pas drie voorbij zien komen. Dat betekent dus dat er zes nieuwe binnenkomers bij de bovenste 16 staan! Dat is veel.
Eerlijk gezegd heb ik ook nog geen idee welke dat zouden kunnen zijn.

Complimenten Chevy93! Echt leuk om te lezen allemaal.

16. Joanna Newsom - Ys (2006) | 84 punten | 14x genoemd
Nr. 1 van: Ataloona, Dwejkk_ | Aantal keer Top 5: 8 | Aantal keer Bottom 10: 3
2013: 25 | 2012: 23 | 2011: 18
Positie na [X] lijstjes: [33]: 89 | [70]: 23

(afbeelding)
Bij uitstek dé hate/love-it artiest van MusicMeter. Ys is zeer geliefd en dat blijkt wel uit een gemiddelde van 6. Ter vergelijking: de nummer 40 werd slechts één keer minder genoemd. Na een voorzichtig begin kwamen de fans en die stroom stopte uiteindelijk op plek 16. Wat ook het hoogste voor Ys ooit is.
The Milk-Eyed Mender eindigt op plek 84.

Koenr schreef:
En een half jaar later gooi ik hier toch het laatste halfje bij.

In het begin was ik nogal sceptisch. The Milk-Eyed Mender was heel erg mooi, maar met de toevoeging van flink wat orkestratie zag ik Joanna's muziek al snel in vervelend bombasme verzanden. Gelukkig bleek daar niks van waar en is de toevoeging van het orkest niet alleen subtiel genoeg, maar vooral érg sterk. Het geeft het album zelfs flink wat meerwaarde, iets waar ik vooraf bijna niet op durfde te hopen. Joanna heeft zich verder ontwikkeld en plaatst zich met deze plaat definitief buiten het ‘freak-folk’ hoekje. Het hele album staat vol prachtige muziek, en de composities lijken soms haast perfect.

Als ik echt een hoogtepunt van het album moet noemen, zou het de samenzang tussen Bill en Joanna aan het einde van Only Skin zijn. Denk je dat het haast niet meer mooier kan, komt Bill het nummer even naar een nog hoger niveau tillen.

Maar eigenlijk bestaat heel Ys gewoon uit pure pracht, en mag Joanna zich met dit album ook nog eens toevoegen aan het kleine rijtje artiesten waarvan de teksten me ook echt wat doen. Dat stukje in Emily waar ze aan het water zit hoort wat mij betreft tot de allermooiste teksten ooit geschreven. Onvoorstelbaar mooi.

15. Editors - An End Has a Start (2007) | 85 punten | 18x genoemd
Nr. 1 van: DjFrankie | Aantal keer Top 5: 2 | Aantal keer Bottom 10: 11
2013: 42 | 2012: 49 | 2011: 107
Positie na [X] lijstjes: [33]: 13 | [70]: 15

(afbeelding)
Maar liefst 4 keer vaker genoemd, maar slechts één punt meer dan Ys. Editors stonden nog nooit bij de bovenste 40. Na vorig jaar en 2012 leek dat zeker een keer te gaan gebeuren, maar dat het dan gelijk plek 15 zou worden.. En dan te bedenken dat Tom Smith en zijn mannen constant rond die vijftiende plek gezweefd hebben.
Ook The Back Room bleef met een 65e plek niet heel ver van de top 40 vandaan.

wouter8 schreef:
Editors zijn een van mijn grote MuMe-ontdekkingen. Ik had er nog nooit van gehoord, totdat ik het album op de start-pagina van MuMe zag staan. Ik werd wel nieuwsgierig en probeerde het album.
Nu, twee jaar later, kan ik wel zeggen dat het wel een érg goed album is. Het heeft voor mij een nieuwe wereld aan bands geopend, bands die voor mijn gevoel meer naar het mainstream-genre liggen. En dat is ook wel eens fijn
De cd begint met Smokers Outside The Hospital Doors en wat een geweldige opener is dat toch. Sowieso de tekst:
The saddest thing that I'd ever seen
was smokers outside the hospital doors
doet toch een glimlach op het gezicht van deze niet-roker verschijnen.
Het 'koortje' aan het eind van het nummer, maakt het geheel iets bombastischer, maar echt storend is dat niet eigenlijk. Het past wel en komt de kracht van het nummer zeker ten goede.
Het album vervolgd met An En Has A Start en omdat ik de cd zo enorm vaak in de auto heb gedraaid, kan ik eigenlijk ook dit nummer weer moeiteloos meezingen. Het klinkt allemaal ook zo lekker en onbezonnen. Veel beter dan The Back Room, zonder enige twijfel. Het raast gewoon door en is allemaal zo enorm krachtig.

14. Sufjan Stevens - Illinois (2005) | 90 punten | 16x genoemd
Nr. 1 van: mastroianni, nico1616 | Aantal keer Top 5: 5 | Aantal keer Bottom 10: 9
2013: 8 | 2012: 8 | 2011: 5
Positie na [X] lijstjes: [33]: 14 | [70]: 19

(afbeelding)
Na drie jaar top 10 en in 2011 zelfs top 5 is Sufjan Stevens daar dit jaar niet te vinden. Na een aardige start leek de man zelfs buiten de top 20 te vallen, maar daar hoefde Sufjan Stevens niet bang voor te zijn.
Opmerkelijk trouwens dat Seven Swans niet één keer genoemd is. Michigan wel één keer.

RockAround schreef:
Want Illinois, daar gaat deze plaat over: Sufjan Stevens schildert in een geheel eigen stijl de dorpjes, de steden, de inwoners en de (kritisch besproken) geschiedenis van deze staat met elk instrument dat hij kan vinden, een hemels koor en zijn eigen falsetstem, die nergens irritant klinkt (ga snel Thom Yorke eens wat bijles geven, Sufjan!) Nummers als Chicago, Jacksonville en The Man of Metropolis springen ertussenuit, zowel muzikaal als tekstueel, maar eigenlijk is deze plaat grandioos als zoemend, bruisend, ademend geheel. En of deze hedendaagse bard nu ooit de overige negenveertig staten zal bezingen of niet, dat maakt niet uit: dit geniale werk over Illinois pakken ze ons niet meer af.

stoepkrijt schreef:
(quote)
Ik heb er volgens mij pas drie voorbij zien komen. Dat betekent dus dat er zes nieuwe binnenkomers bij de bovenste 16 staan! Dat is veel.
Eerlijk gezegd heb ik ook nog geen idee welke dat zouden kunnen zijn.
Nieuwe binnenkomers kunnen in dit geval ook platen zijn die vorig jaar niet bij de bovenste 40 stonden.

Tot nu toe waren dat:
15. Editors - An End Has a Start (2007) - stond op 42
20. Songs: Ohia - The Lioness (2000) - 46
23. Nils Frahm - Wintermusik (2009) - 51
24. Nick Cave and The Bad Seeds - No More Shall We Part (2001) - 56
26. Porcupine Tree - Deadwing (2005) - 41
31. Muse - Absolution (2003) - 43
38. Gridlock - Formless (2003) - 99
39. Midlake - The Trials of Van Occupanther (2006) - 48

Volledig nieuw waren Editors, Nils Frahm, Gridlock en Midlake.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:09 uur

geplaatst: vandaag om 21:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.