Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter
zoeken in:
1
geplaatst: 15 juli 2025, 23:20 uur
447. The Marcels - Heartaches
In ladder 29 van de Zestigplusladder werd de klassieker Blue Moon van the Marcels uitgeschakeld.
Volkomen onterecht natuurlijk
, maar daardoor kwam ik erachter dat we deze band hier nog helemaal niet een keer in the spotlight hebben gezet. Hierbij wordt deze omissie teniet gedaan. We stemmen deze keer op hun tweede top10 hit in de USA (het was ook hun laatste).
In ladder 29 van de Zestigplusladder werd de klassieker Blue Moon van the Marcels uitgeschakeld.
Volkomen onterecht natuurlijk
, maar daardoor kwam ik erachter dat we deze band hier nog helemaal niet een keer in the spotlight hebben gezet. Hierbij wordt deze omissie teniet gedaan. We stemmen deze keer op hun tweede top10 hit in de USA (het was ook hun laatste).
0
geplaatst: 16 juli 2025, 00:27 uur
De nummer 37 uit mijn TOP100 Allertijden en beter nog dan Blue Moon: 10!
0
geplaatst: 16 juli 2025, 22:24 uur
Och! Ik hoopte Shaky hier weer eens te ontmoeten. Maar hij schijnt al maanden weg te zijn.
Ik hoop niet dat er iets ernstigs is. Ik was vorig jaar ook maanden afwezig door een ernstige ziekte.
Laat ik positief blijven. Met mij gaat het nu goed en Shaky is hopelijk met zijn vriend Les de Groot (die ook al maanden weg is) plaatjes aan het draaien en zich aan het voorbereiden op een nieuwe lading “oldies but goodies”.
Ik hoop niet dat er iets ernstigs is. Ik was vorig jaar ook maanden afwezig door een ernstige ziekte.
Laat ik positief blijven. Met mij gaat het nu goed en Shaky is hopelijk met zijn vriend Les de Groot (die ook al maanden weg is) plaatjes aan het draaien en zich aan het voorbereiden op een nieuwe lading “oldies but goodies”.
0
geplaatst: 16 juli 2025, 22:28 uur
Shaky begon ooit dit topic met de tekst “sometimes music is the only medicine the heart needs”. Dus “Heartaches” is een mooie keuze Kees-Jan.
The Marcels. Ze coveren steeds allerlei nummers uit de jaren 30 en 40 en douwen het stevig in een doo-wop saus. Wat mij betreft iets te veel.
De sausloze versie kan ik zeer waarderen in diverse jaren 30-uitvoeringen zoals die van Jack Hylton of Jacques Renard. Maar hoe zit het met The Marcels?
Laat ik positief blijven: 7,3
The Marcels. Ze coveren steeds allerlei nummers uit de jaren 30 en 40 en douwen het stevig in een doo-wop saus. Wat mij betreft iets te veel.
De sausloze versie kan ik zeer waarderen in diverse jaren 30-uitvoeringen zoals die van Jack Hylton of Jacques Renard. Maar hoe zit het met The Marcels?
Laat ik positief blijven: 7,3
0
geplaatst: 16 juli 2025, 22:59 uur
The Marcels - Heartaches: Leuk nummer, maar doet me toch minder dan Blue Moon. 7,3
1
geplaatst: 16 juli 2025, 23:01 uur
EvilDrSmith schreef:
symptomatisch voor de enorm lullige truttigheid van Nederland in de jaren 50. Je zal toch in die jaren zijn opgegroeid... geen wonder dat in de jaren 60 alles losbarstte, bevrijd en ver weg van die sufkutterige en bekrompen jaren 50.
symptomatisch voor de enorm lullige truttigheid van Nederland in de jaren 50. Je zal toch in die jaren zijn opgegroeid... geen wonder dat in de jaren 60 alles losbarstte, bevrijd en ver weg van die sufkutterige en bekrompen jaren 50.
EvilDrSmith schreef:
Wat schreef ik hierboven ook alweer over lullige truttigheid?
En dan heb ik ook nog eens een kolerehekel aan kindsterretjes met die iele stemmetjes.
Is er een prepuberzanger die ik wél waardeer en niet haatgrondig hekel?
Als "opgegroeide in de jaren 60" ben ik van plan om binnenkort hier de nr. 1 te plaatsen van de Veronica jaarlijst van 1967 en ook die van 1968. Ik ben benieuwd hoe de Heikrekels en Heintje het gaan doen hier.Wat schreef ik hierboven ook alweer over lullige truttigheid?
En dan heb ik ook nog eens een kolerehekel aan kindsterretjes met die iele stemmetjes.
Maar laat ik wederom positief blijven en aan de hand van tien nummertjes uit dit topic die sufkutterige, bekrompen en vermaleide jaren 50 eens beoordelen, aan de hand van de scores van EvilDrSmith:
1)
EvilDrSmith schreef:
Al Trace and His Orchestra - If I Knew You Were Coming, I'dve Baked a Cake (1950)
Ik luisterde per ongeluk eerst naar een andere versie, eentje gezongen door ene Eileen Barton, ook uit 1950. Die vind ik erg leuk. Zelfs iets leuker dan die van Al, al kan dat ook zijn omdat de geluidsopname een stuk beter is. Maar Eileens versie is iets frivoler, beter gezongen en ook wat toepasselijker, want gezongen door een vrouw.
7 (Eileen een 7,5)
Al een 7,5 en Eileen een 7,8. Die van Dorus uit 1957 is ook leuk. Dit is overigens van dezelfde componist als “Heartaches”, het nummer dat vandaag ter beoordeling staat. Al Trace and His Orchestra - If I Knew You Were Coming, I'dve Baked a Cake (1950)
Ik luisterde per ongeluk eerst naar een andere versie, eentje gezongen door ene Eileen Barton, ook uit 1950. Die vind ik erg leuk. Zelfs iets leuker dan die van Al, al kan dat ook zijn omdat de geluidsopname een stuk beter is. Maar Eileens versie is iets frivoler, beter gezongen en ook wat toepasselijker, want gezongen door een vrouw.
7 (Eileen een 7,5)
2) Voor mij een 7.
3) Zeker een held. 9,6.
4) 78. Howlin' Wolf - Evil Is Goin' On (1954)
EvilDrSmith schreef:
de poepruige, loeibrute stembanden van The Wolf helemaal in opborrelend lava gesmeed vanuit de onderaardse hellekrochten, for metal's sake.
9
Ja, als het evil is scoort dat wel bij DrSmith. Ik doe een 8,1. de poepruige, loeibrute stembanden van The Wolf helemaal in opborrelend lava gesmeed vanuit de onderaardse hellekrochten, for metal's sake.
9
5) 183. Eartha Kitt - I Want to Be Evil (1953)
EvilDrSmith schreef:
183. Eartha Kitt - I Want to Be Evil (1953)
Met mijn 7,8 haalt ze de Top 100 misschien net wel?
Ik geef een 6,2.183. Eartha Kitt - I Want to Be Evil (1953)
Met mijn 7,8 haalt ze de Top 100 misschien net wel?
6) 365. The Brew Moore Quartet - Them There Eyes (The Brew Moore Quartet And Quintet – The Brew Moore Quintet, 1956)
EvilDrSmith schreef:
Met zo'n hoes heb je mij al gewonnen: dan móet ik de muziek wel goed vinden. En de hoes was niet alleen cool (zeker voor een cool jazz plaat), het bleek ook nog eens gekleurd vinyl te hebben: donkerrood met zwarte vlekjes. En dat voor een lp uit 1956.
7,5
Ziet er hels uit. Ik heb alleen het geluid beoordeeld: 6,7.Met zo'n hoes heb je mij al gewonnen: dan móet ik de muziek wel goed vinden. En de hoes was niet alleen cool (zeker voor een cool jazz plaat), het bleek ook nog eens gekleurd vinyl te hebben: donkerrood met zwarte vlekjes. En dat voor een lp uit 1956.
7,5
7)
EvilDrSmith schreef:
71. The Crickets - Oh, Boy! (1957)
De verafgoding nooit zo goed begrepen, maar vervelend is het ook allerminst. Gewoon wel lekker.
7,2
Als bepaalde mensen in 1 keer verdwijnen in de kracht van hun leven, dat doet wel wat. En lekker is dit zeker! 8,4.71. The Crickets - Oh, Boy! (1957)
De verafgoding nooit zo goed begrepen, maar vervelend is het ook allerminst. Gewoon wel lekker.
7,2
8 )
EvilDrSmith schreef:
97. David Seville - Witch Doctor (1958)
De Chipmunks vind ik bloedirritant en infantiele onzin. Maar hier is het nog als novelty guestvocal en past het binnen de songtekst en het karikaturale karakter van het liedje: dat vind ik wél leuk.
7,8
Ja, in de jaren 50 gingen de Chipmunks nog wel, vanaf de jaren 60 werden ze bloedirritant. Voor mij een 7,297. David Seville - Witch Doctor (1958)
De Chipmunks vind ik bloedirritant en infantiele onzin. Maar hier is het nog als novelty guestvocal en past het binnen de songtekst en het karikaturale karakter van het liedje: dat vind ik wél leuk.
7,8
9)
EvilDrSmith schreef:
88. Jacques Brel - Les Flamandes (1959)
want uit zijn soms vilein spuwende, soms sarcastisch klinkende dictie kon ik al opmaken dat het geen liefdesbetuiging was aan zijn landgenoten. Beetje prikkelen, daar houd ik wel van.
7,5
6,988. Jacques Brel - Les Flamandes (1959)
want uit zijn soms vilein spuwende, soms sarcastisch klinkende dictie kon ik al opmaken dat het geen liefdesbetuiging was aan zijn landgenoten. Beetje prikkelen, daar houd ik wel van.
7,5
10 ) De laatste die Shaky geplaatst heeft, ik mis zijn aanstekelijk bravoure. Zeker als hij over de jaren 50 schrijft.
EvilDrSmith schreef:
349. Johnny Jordaan - Bij ons in de Jordaan (1955)
Lastig om hier een cijfer aan te hangen. Ik heb he-le-maal niks met het (Amsterdamse) levenslied.
Maar deze heeft een onverwoestbare vrolijkheid en Johnny's aanstekelijk bravoure die al 70 jaar lang nog geen kreukje heeft opgelopen.
Een voldoende dan toch maar.
6
Dit was de grootste hit van 1955 in Nederland. Maandenlang stond hij nr. 1 in een hitparade die toen nog niet bestond. Een lekkere meezinger maar ook een risico voor een laag cijfer, zo’n Nederlandstalige schlager. Maar deze behoort tot de beste in zijn soort. Deze verdient zeker een voldoende. Een hele ruime zelfs. 349. Johnny Jordaan - Bij ons in de Jordaan (1955)
Lastig om hier een cijfer aan te hangen. Ik heb he-le-maal niks met het (Amsterdamse) levenslied.
Maar deze heeft een onverwoestbare vrolijkheid en Johnny's aanstekelijk bravoure die al 70 jaar lang nog geen kreukje heeft opgelopen.
Een voldoende dan toch maar.
6
7,7
Al met al kan ik mij goed vinden in de hoge cijfers die EvilDrSmith aan diverse jaren 50 -nummers heeft gegeven. Gemiddeld boven de 7,5, ook bij mij. We zijn het eens.
Dat rond ik af naar boven. Cum laude voor de jaren 50!
0
geplaatst: 17 juli 2025, 09:54 uur
448. The Avengers - Be a Cave Man (1965)
Verzoekje vanuit de manosphere, die jongens voelen zich toch al wat tekortgedaan. Terwijl ze zo goed begrijpen hoe je met vrouwen om moet gaan. Dat kwam ooit tot ze via dit plaatje uit 1965 van The Avengers. Origineel van dit singletje hebben? Voor € 3850,00 is die van jou!!
Verzoekje vanuit de manosphere, die jongens voelen zich toch al wat tekortgedaan. Terwijl ze zo goed begrijpen hoe je met vrouwen om moet gaan. Dat kwam ooit tot ze via dit plaatje uit 1965 van The Avengers. Origineel van dit singletje hebben? Voor € 3850,00 is die van jou!!
2
geplaatst: 17 juli 2025, 22:59 uur
The Avengers - Be a Cave Man: Persoonlijk zou ik dan toch maar gaan voor de re-issue uit 2022. Heb je hem ook nog op mooi green/black splattered vinyl voor € 25.
Overigens, dat vinylverzamelaars knettergek zijn werd me 'n aantal jaren geleden al duidelijk toen ik op de platenbeurs in Utrecht iemand € 3500- zag aftikken voor 'n singeltje van Bowie.
Ondertussen is dit twee minuten waanzinnig coole garagerock ,compleet met Farfisa en 12-string gitaar. 8,5
Overigens, dat vinylverzamelaars knettergek zijn werd me 'n aantal jaren geleden al duidelijk toen ik op de platenbeurs in Utrecht iemand € 3500- zag aftikken voor 'n singeltje van Bowie.
Ondertussen is dit twee minuten waanzinnig coole garagerock ,compleet met Farfisa en 12-string gitaar. 8,5
2
geplaatst: 18 juli 2025, 01:15 uur
446. The Johnny Burnette Trio – Lonesome Train (On A Lonesome Track) (1956)
Kijk, dit is natuurlijk allesbehalve burgertruttige jaren 50-spruitjeslucht.
Lekker nummertje en die rauwe uithaal is een mooie bonus. Vocale uithaal in dit geval, geen fysieke.
7,6
Dat "Yep, yep, yep, yep, wo-wo-wop-wop
Bo-bm-mm-mm, bo-bo-bo-bot
Dnm-nn-nm-nm, bm-m-m-mum-mum mum-mum" vind ik geweldig leuk, aanstekelijk, grappig en redelijk origineel. Dat maakt het doo-wop liedje bovengemiddeld leuk, al is het niet een genre waar ik veel naar luister en/of normaliter razend enthousiast van raak.
7,4
Ja hoor, doe mij er maar gelijk twee, geen geld!
Ik ben dan ook meer van de garagerock dan van de doo-wop.
Al rekent die Discogs-Griek zich wel veel te rijk, want de gemiddelde verkoopprijs ligt toch zo'n kleine 90% lager.
8,2

Echter, die suffe spruitjeslucht geurde natuurlijk, zoals geschreven, vooral in de Hollandsche keuken en op de Nederlandsche radio. In de VS en in mindere mate in Engeland was het gelukkig niet alleen maar bar en boos betreffende braaf burgermansgedrag, maar was men in artistiek opzicht, god-, satan- en Swiebertjezijdank, al menigmaal veel avontuurlijker en gedurfder bezig dan hier in de Nederlandse klei. Vandaar dat het misschien toch niet zo verrassend is dat we elkaar behoorlijk kunnen vinden in de overwegend ruimhartig becijferde liedjes.
En dat Nederland in de jaren zestig evenzogoed lullige liedjes stevig omarmde en tot tijdloze klasziekers bombardeerde: tsja, de slechte smaak van de massa is van alle tijden, daar kan ik helaas niks aan veranderen.
Vooral fijn dat je na een lange ziekte weer terug/beter bent! Ik had toevallig een paar weken geleden je (schrijfsels) nog eens opgezocht hier op het forum (als in: waar is hij gebleven?), want ik begon jouw afwezigheid en zeer kundige en vermakelijke reacties te missen.
Kijk, dit is natuurlijk allesbehalve burgertruttige jaren 50-spruitjeslucht.
wendyvortex schreef:
Johnny begon ooit als bokser, maar hij kreeg wat te veel klappen. Toch maar de muziek in dan. De gitarist links is Paul Burlison, die was wat succesvoller qua boksen...
...1956 eindigde The Johnny Burnette Trio in een grote ruzie.
De vraag wie de ruzie won laat zich raden: die Paul is dan ook een kop groter dan Johnny. Johnny begon ooit als bokser, maar hij kreeg wat te veel klappen. Toch maar de muziek in dan. De gitarist links is Paul Burlison, die was wat succesvoller qua boksen...
...1956 eindigde The Johnny Burnette Trio in een grote ruzie.
Lekker nummertje en die rauwe uithaal is een mooie bonus. Vocale uithaal in dit geval, geen fysieke.
7,6
Dat "Yep, yep, yep, yep, wo-wo-wop-wop
Bo-bm-mm-mm, bo-bo-bo-bot
Dnm-nn-nm-nm, bm-m-m-mum-mum mum-mum" vind ik geweldig leuk, aanstekelijk, grappig en redelijk origineel. Dat maakt het doo-wop liedje bovengemiddeld leuk, al is het niet een genre waar ik veel naar luister en/of normaliter razend enthousiast van raak.
7,4
Ja hoor, doe mij er maar gelijk twee, geen geld!
Ik ben dan ook meer van de garagerock dan van de doo-wop.
Al rekent die Discogs-Griek zich wel veel te rijk, want de gemiddelde verkoopprijs ligt toch zo'n kleine 90% lager.
8,2
EvilDrSmith schreef:
EvilDrSmith schreef:
Marzipaintree schreef:
Als "opgegroeide in de jaren 60" ben ik van plan om binnenkort hier de nr. 1 te plaatsen van de Veronica jaarlijst van 1967 en ook die van 1968. Ik ben benieuwd hoe de Heikrekels en Heintje het gaan doen hier.
Maar laat ik wederom positief blijven en aan de hand van tien nummertjes uit dit topic die sufkutterige, bekrompen en vermaleide jaren 50 eens beoordelen, aan de hand van de scores van EvilDrSmith
Haha, wat een leuk vergelijkend waren- en luisteronderzoek. Als "opgegroeide in de jaren 60" ben ik van plan om binnenkort hier de nr. 1 te plaatsen van de Veronica jaarlijst van 1967 en ook die van 1968. Ik ben benieuwd hoe de Heikrekels en Heintje het gaan doen hier.
Maar laat ik wederom positief blijven en aan de hand van tien nummertjes uit dit topic die sufkutterige, bekrompen en vermaleide jaren 50 eens beoordelen, aan de hand van de scores van EvilDrSmith

Echter, die suffe spruitjeslucht geurde natuurlijk, zoals geschreven, vooral in de Hollandsche keuken en op de Nederlandsche radio. In de VS en in mindere mate in Engeland was het gelukkig niet alleen maar bar en boos betreffende braaf burgermansgedrag, maar was men in artistiek opzicht, god-, satan- en Swiebertjezijdank, al menigmaal veel avontuurlijker en gedurfder bezig dan hier in de Nederlandse klei. Vandaar dat het misschien toch niet zo verrassend is dat we elkaar behoorlijk kunnen vinden in de overwegend ruimhartig becijferde liedjes.

En dat Nederland in de jaren zestig evenzogoed lullige liedjes stevig omarmde en tot tijdloze klasziekers bombardeerde: tsja, de slechte smaak van de massa is van alle tijden, daar kan ik helaas niks aan veranderen.
Vooral fijn dat je na een lange ziekte weer terug/beter bent! Ik had toevallig een paar weken geleden je (schrijfsels) nog eens opgezocht hier op het forum (als in: waar is hij gebleven?), want ik begon jouw afwezigheid en zeer kundige en vermakelijke reacties te missen.
1
geplaatst: 18 juli 2025, 18:53 uur
wendyvortex schreef:
Verzoekje vanuit de manosphere, die jongens voelen zich toch al wat tekortgedaan. Terwijl ze zo goed begrijpen hoe je met vrouwen om moet gaan.
De jaren 60 waren voor mij een uiterst verwarrende tijd als het om omgaan met dames ging. Ik las enerzijds de strip met caveman Toenga en anderzijds keek ik op TV naar the Avengers (wrekers) met de tegenovergestelde variant, John Steed, altijd onberispelijk net gemanierd en gekleed. Verzoekje vanuit de manosphere, die jongens voelen zich toch al wat tekortgedaan. Terwijl ze zo goed begrijpen hoe je met vrouwen om moet gaan.
Beiden hadden altijd een “lekker wijf” aan hun zijde.
EvilDrSmith schreef:
Ik had toevallig een paar weken geleden je (schrijfsels) nog eens opgezocht hier op het forum (als in: waar is hij gebleven?)
Ik ben sowieso meer van de lijstjes dan van het cijferen of ladderen.Ik had toevallig een paar weken geleden je (schrijfsels) nog eens opgezocht hier op het forum (als in: waar is hij gebleven?)
Ik heb deze in 2016 al eens beoordeeld voor een lijstje.Toen werd ik veel te veel afgeleid door de beelden waardoor ik de muziek niet goed heb beoordeeld. Als je op de link drukt dan zie je “Victoria Vetri” in de film “When dinosaurs ruled the world”.
Victoria zat in 2016 nog in de gevangenis nadat ze in 2010 wraak wilde nemen op haar man omdat hij vreemd was gegaan. Ze schoot hem vol in de borst en hij heeft dat maar net overleefd. Ik besefte dat de vrouw in dat filmpje zowel een cave woman als een avenger was.
Inmiddels is Victoria vrij en realiseer ik mij dat de muziek destijds een hogere waardering van mij had moeten krijgen.
8
0
geplaatst: 19 juli 2025, 13:59 uur
Marzipaintree schreef:
Ik heb deze in 2016 al eens beoordeeld voor een lijstje.Toen werd ik veel te veel afgeleid door de beelden waardoor ik de muziek niet goed heb beoordeeld. Als je op de link drukt dan zie je “Victoria Vetri” in de film “When dinosaurs ruled the world”.
Ha, dat is een meer dan zeer bruikbare tip. Lijkt me een ge-wel-di-ge film (in ieder geval stukken beter dan de laatste Jurassic World), zeker nu ik de trailer heb gezien. Die dino's leken mij het werk van Ray Harryhausen, maar de stop-motionbeelden blijken door ene Jim Danforth gemaakt te zijn. Ik heb deze in 2016 al eens beoordeeld voor een lijstje.Toen werd ik veel te veel afgeleid door de beelden waardoor ik de muziek niet goed heb beoordeeld. Als je op de link drukt dan zie je “Victoria Vetri” in de film “When dinosaurs ruled the world”.
Lees ik nu ook dat Victoria Playmate of the year 1968 in Playboy was. Aha, vandáár dat haar eh, gezicht mij al bekend voorkwam
(ik bezit de nodige Amerikaanse Playboy-uitgaven uit eind jaren 60: puur vanwege de interviews natuurlijk). Victoria Vetri > Scarlett Johansson.
2
geplaatst: 27 juli 2025, 01:02 uur
449. Bill Carlisle - Wedding Bells (1947)
Het is alweer een tijdje terug dat er hier iemand een nieuw nummer plaatste.
Toen ik elders op de site las dat Shaky getrouwd is, dan mogen we dat hier niet onopgemerkt laten passeren. Ik moest onmiddellijk aan dit nummer denken, hoewel de tekst niet van toepassing is. Het is wel een mooi nummer.
Ik ken het nummer van Hank Williams, maar van Rypens leerde ik dat dit het origineel is.
Gefeleciteerd Shaky!
Het is alweer een tijdje terug dat er hier iemand een nieuw nummer plaatste.
Toen ik elders op de site las dat Shaky getrouwd is, dan mogen we dat hier niet onopgemerkt laten passeren. Ik moest onmiddellijk aan dit nummer denken, hoewel de tekst niet van toepassing is. Het is wel een mooi nummer.
Ik ken het nummer van Hank Williams, maar van Rypens leerde ik dat dit het origineel is.
Gefeleciteerd Shaky!
1
geplaatst: 27 juli 2025, 10:39 uur
Niet mijn favoriete Williams nummer, maar kijk het origineel is zowaar beter: 7,9
Mooi dat Shaky ook weer boven water is. En in gelukkige omstandigheden: Gefeliciteerd Shaky!!
Mooi dat Shaky ook weer boven water is. En in gelukkige omstandigheden: Gefeliciteerd Shaky!!
0
geplaatst: 28 juli 2025, 08:53 uur
450. Golden Earring - Big Tree Blue See (1970)
Van het album Golden Earring (1970) ook wel bekend als de Wall of Dolls. Beluisterd naar aanleiding van het overlijden van George Kooymans en dit zou zowaar maar eens mijn favoriete Earring album kunnen zijn. De hit werd Back Home, maar ik ben vooral gecharmeerd van dit nummer. Het langste nummer van het album. En met Barry Hay in z'n dwarsfluit periode. Voor de liefhebber ook nog een langere live versie toegevoegd met extra veel dwarsfluit.
Van het album Golden Earring (1970) ook wel bekend als de Wall of Dolls. Beluisterd naar aanleiding van het overlijden van George Kooymans en dit zou zowaar maar eens mijn favoriete Earring album kunnen zijn. De hit werd Back Home, maar ik ben vooral gecharmeerd van dit nummer. Het langste nummer van het album. En met Barry Hay in z'n dwarsfluit periode. Voor de liefhebber ook nog een langere live versie toegevoegd met extra veel dwarsfluit.
* denotes required fields.