Muziek / Muziekgames / Classic Albums (1997-2000)
zoeken in:
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 13 november 2013, 19:01 uur
Biosphere - Microgravity (1991)
Dit album ken ik, heeft bij mij een 4 sterren, ik vind dit lekker om te horen, om dit als een classic album aan te duiden gaat me iets te ver. In 1997 kwam er iets heel moois vanuit Tromso naar beneden vallen, dat is zeker de klassieker van Biosphere.
George Michael - Listen Without Prejudice, Vol. 1 (1990)
Geen klik, ik heb niks met onze George
Kyuss - Blues for the Red Sun (1992)
Ook stoner heeft me nooit kunnen raken dus deze doet het ook niet voor mij.
Pale Saints - In Ribbons (1992)
The Comforts of Madness is voor mij hun beste album en de klassieker, met vooral Sight of You. Daarom bestempel ik deze niet als klassieker.
Swans - White Light from the Mouth of Infinity (1991)
Dit album van Swans is vrij toegankelijk en voor mij ook de ommekeer vanuit het zwaardere werk, ik zocht deze op cd, maar is niet te krijgen. Zeker een klassieker in het indie genre. Gaat punten krijgen.
Throwing Muses - The Real Ramona (1991)
Ook leuk, dit album, vernieuwend destijds. Leuke luchtige gitaarpop die mij wel kan bekoren.
Dit album ken ik, heeft bij mij een 4 sterren, ik vind dit lekker om te horen, om dit als een classic album aan te duiden gaat me iets te ver. In 1997 kwam er iets heel moois vanuit Tromso naar beneden vallen, dat is zeker de klassieker van Biosphere.
Geen klik, ik heb niks met onze George
Ook stoner heeft me nooit kunnen raken dus deze doet het ook niet voor mij.
The Comforts of Madness is voor mij hun beste album en de klassieker, met vooral Sight of You. Daarom bestempel ik deze niet als klassieker.
Dit album van Swans is vrij toegankelijk en voor mij ook de ommekeer vanuit het zwaardere werk, ik zocht deze op cd, maar is niet te krijgen. Zeker een klassieker in het indie genre. Gaat punten krijgen.
Ook leuk, dit album, vernieuwend destijds. Leuke luchtige gitaarpop die mij wel kan bekoren.
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 13 november 2013, 19:10 uur
* World Party - Goodbye Jumbo (1990) !
Goed project, dit is voor mij wel een klassieker, altijd een zwak voor gehad.
* The Jayhawks - Hollywood Town Hall (1992) !
Deze cd heb ik , maar ben ik op uitgekeken, toen leuk, nu niet meer.
* Jellyfish - Bellybutton (1990)
Kende ik niet, vrolijke pop even enkele nummers beluisterd vandaag, denk dat ik dit nog vaker ga draaien, dus onthoud me hier even van een mening.
* Temple of the Dog - Temple of the Dog (1991)
Goed album, maar de andere projecten van de heren vond ik stukken beter.
* Roy Orbison - Mystery Girl (1989)
Ook onze Roy heeft me nooit gelegen, zelfs in de 2500 singels die ik heb, geen Orbison
* Don Henley - The End of the Innocence (1989)
Eagles of Don, van beide wordt ik niet warm.
Goed project, dit is voor mij wel een klassieker, altijd een zwak voor gehad.
* The Jayhawks - Hollywood Town Hall (1992) !
Deze cd heb ik , maar ben ik op uitgekeken, toen leuk, nu niet meer.
* Jellyfish - Bellybutton (1990)
Kende ik niet, vrolijke pop even enkele nummers beluisterd vandaag, denk dat ik dit nog vaker ga draaien, dus onthoud me hier even van een mening.
* Temple of the Dog - Temple of the Dog (1991)
Goed album, maar de andere projecten van de heren vond ik stukken beter.
* Roy Orbison - Mystery Girl (1989)
Ook onze Roy heeft me nooit gelegen, zelfs in de 2500 singels die ik heb, geen Orbison
* Don Henley - The End of the Innocence (1989)
Eagles of Don, van beide wordt ik niet warm.
0
Zephyr
geplaatst: 14 november 2013, 10:01 uur
Deel - 2 achter de rug ....
4,5 - Arrested Development - 3 Years (word ik zenuwachtig van)
6,5 - Chris Rea - Auberge (lang niet gek hoor !)
8 - Dire Straits - On Every Street (ja, echt wel; bijv. Planet of New Orleans =
)
6 - Don Henley - The End Of Innocence (geweldige stem idd, maar de songs blijven niet hangen)
5,5 - Fischer-Z - Destination Paradise (doet me weinig tot niets)
4 - Indecent Obsession - Indio (Wham! revisited ?? ...
, zang lijkt ook nog op GM ...)
5 - Los Lobos - Kiko (nooit wat aan gevonden)
5 - Midnight Oil - Blue Sky Mining (laat me totaal onverschillig)
8 - Neil Young - Freedom (1e helft achter de rug, 2e helft volgt; zeker een kanshebber)
7 - R.E.M. - Out Of Time (gehele album gaat zeker in de herkansing)
3 - The Prodigy - Experience (absoluut niet mijn ding)
4,5 - Arrested Development - 3 Years (word ik zenuwachtig van)
6,5 - Chris Rea - Auberge (lang niet gek hoor !)
8 - Dire Straits - On Every Street (ja, echt wel; bijv. Planet of New Orleans =
)6 - Don Henley - The End Of Innocence (geweldige stem idd, maar de songs blijven niet hangen)
5,5 - Fischer-Z - Destination Paradise (doet me weinig tot niets)
, zang lijkt ook nog op GM ...)5 - Los Lobos - Kiko (nooit wat aan gevonden)
5 - Midnight Oil - Blue Sky Mining (laat me totaal onverschillig)
8 - Neil Young - Freedom (1e helft achter de rug, 2e helft volgt; zeker een kanshebber)
7 - R.E.M. - Out Of Time (gehele album gaat zeker in de herkansing)
3 - The Prodigy - Experience (absoluut niet mijn ding)
0
geplaatst: 14 november 2013, 12:54 uur
Zephyr schreef:
, zang lijkt ook nog op GM ...)
5 - Los Lobos - Kiko (nooit wat aan gevonden)
, zang lijkt ook nog op GM ...)5 - Los Lobos - Kiko (nooit wat aan gevonden)
Los Lobos nooit wat aangevonden, maar krijgt een 5 en dan moet GM het doen met een 4?
Maar dat IO hier niet zo goed zou vallen, wist ik uiteraard al

0
geplaatst: 14 november 2013, 13:40 uur
06. LucM
* R.E.M. - Out of Time (1991)
Okee plaat, maar in de sterke reeks die voor mij loopt tot en met Automatic for the People,
één van de minst beklijvende albums, ondanks zijn hitstatus. Derhalve toch een "neen".
* Massive Attack - Blue Lines (1991) !
Mezzanine is geweldig en deze hoort dat ook te zijn.
Toch heeft de hit Unfinished Sympathy me nooit helemaal overtuigd.
Eigenlijk moet ik hem eens grondig beluisteren, al kan ik ook voor de gemakkelijke weg kiezen.
Hij wordt ongetwijfeld wel door anderen gekozen en zal zelfs hoog eindigen in de finale.
* Los Lobos - Kiko (1992)
Ik wil best wel eens aangenaam verrast worden.
Maar of dat nou met Los Lobos gaat gebeuren ... een paar luisterlinks
hadden hier kunnen helpen. Nu blijf ik in dubio over de reanimators van La Bamba.
* Sinéad O'Connor - I Do Not Want What I Haven't Got (1990) !
Hij ontbrak in de startlijst omdat hij het volgens de users hier minder goed doet
dan haar debuut. Ook de gemiddelde score is niet meteen verpletterend te noemen.
Toch deel ik Lucs mening dat dit één van de betere platen is die commercieel succes
weet te paren aan artistieke impact. Goeie zangeres die muzikaal ook de nodige guts had.
Neil Young - Freedom (1989)
* Neil Young en Bob Dylan. Wanneer gaat de klik komen?
Ik wacht er al jaren op om me in het werk van de Canadese en de Amerikaanse barden te storten.
Maar telkens ik eraan begin, hoor ik goeie muziek die me toch niet diep genoeg weet te treffen.
Het heeft wellicht met het genre te maken: de wat al te rootsgetrouwe pop- of rocksong.
* Stef Bos - Tussen de Liefde en de Leegte (1992) !
Dit is ongetwijfeld mijn favoriete Stef Bos album en hij stond ook in mijn longlist,
maar ik vond de Nederlandstalige bijdrage van Gorky sterker. Op Stefs debuut horen we
vooral hitgevoelige radio-pop met goeie teksten. En met uitzondering van de uitschuiver Radio
bestaat zijn tweede uit twaalf absolute kleinkunstpareltjes in Boudewijn de Groot traditie.
En dat icoon van de Nederlandstalige muziek doet niet toevallig mee op deze plaat.
07. Poeha
* Midnight Oil - Blue Sky Mining (1990) !
Deze is al meteen genomineerd, want dat is echt het flinke broertje van Diesel and Dust.
Legt zijn voorganger de nadruk op de Aboriginal rechten, dan focust Blue Sky Mining op het milieuvraagstuk.
Opnieuw een brok zeer geëngageerde rock die me meeneemt naar Werchter 1990.
* Chris Rea - Auberge (1991) !
Ga ik ook eens checken, al ken ik wel al een paar singles.
Had ooit The Road to Hell in huis en dat vond ik best een aardig album.
Geen pottenbreker, die Rea, maar iemand die blues warm en toegankelijk weet te maken.
* Indecent Obsession - Indio (1992)
Nog nooit van gehoord, maar dat moet kunnen.
Hoewel ik vanaf 1989 trouw elke twee weken OOR kocht (tot halverwege het jaar 2000).
En ik verslond dat tijdschrift nogal, dus ... of wacht eens, ik heb een track van hen op een hitverzamelaar.
Vond ik toch niet meteen overtuigend genoeg ... er zijn zoveel interessante nominaties dat ik hier pas.
* Toto - Kingdom of Desire (1992)
We mogen het Poeha niet kwalijk nemen natuurlijk. Maar hij mag het mij ook niet kwalijk nemen
dat ik een voldoende portie Toto in huis heb met een dubbele verzamelaar en het album IV op vinyl.
* Garland Jeffreys - Don't Call Me Buckwheat (1992)
Hail Hail Rock and Roll vond ik een overroepen hitsingle die me veel minder deed
dan het gelauwerde Matador uit 1979. Als zo'n artiest dan meer dan tien jaar later
nog eens in de schijnwerpers treedt, twijfel ik tussen merkwaardig of interessant.
* Lenny Kravitz - Mama Said (1991)
Ik weet zelf niet of ik de eerste of deze tweede zijn beste vind.
Wat ik wel weet is dat de eerste meer stof deed opwaaien in de pers
(men sprak van een sterk debuut) en dat de tweede commercieel succes oogstte.
Maar daarna werd het snel minder indrukwekkend, deze Jimi Hendrix van de jaren 90.
Ik beperk me voorlopig tot een verzamelaar van Lenny.
* R.E.M. - Out of Time (1991)
Okee plaat, maar in de sterke reeks die voor mij loopt tot en met Automatic for the People,
één van de minst beklijvende albums, ondanks zijn hitstatus. Derhalve toch een "neen".
* Massive Attack - Blue Lines (1991) !
Mezzanine is geweldig en deze hoort dat ook te zijn.
Toch heeft de hit Unfinished Sympathy me nooit helemaal overtuigd.
Eigenlijk moet ik hem eens grondig beluisteren, al kan ik ook voor de gemakkelijke weg kiezen.
Hij wordt ongetwijfeld wel door anderen gekozen en zal zelfs hoog eindigen in de finale.
* Los Lobos - Kiko (1992)
Ik wil best wel eens aangenaam verrast worden.
Maar of dat nou met Los Lobos gaat gebeuren ... een paar luisterlinks
hadden hier kunnen helpen. Nu blijf ik in dubio over de reanimators van La Bamba.
* Sinéad O'Connor - I Do Not Want What I Haven't Got (1990) !
Hij ontbrak in de startlijst omdat hij het volgens de users hier minder goed doet
dan haar debuut. Ook de gemiddelde score is niet meteen verpletterend te noemen.
Toch deel ik Lucs mening dat dit één van de betere platen is die commercieel succes
weet te paren aan artistieke impact. Goeie zangeres die muzikaal ook de nodige guts had.
* Neil Young en Bob Dylan. Wanneer gaat de klik komen?
Ik wacht er al jaren op om me in het werk van de Canadese en de Amerikaanse barden te storten.
Maar telkens ik eraan begin, hoor ik goeie muziek die me toch niet diep genoeg weet te treffen.
Het heeft wellicht met het genre te maken: de wat al te rootsgetrouwe pop- of rocksong.
* Stef Bos - Tussen de Liefde en de Leegte (1992) !
Dit is ongetwijfeld mijn favoriete Stef Bos album en hij stond ook in mijn longlist,
maar ik vond de Nederlandstalige bijdrage van Gorky sterker. Op Stefs debuut horen we
vooral hitgevoelige radio-pop met goeie teksten. En met uitzondering van de uitschuiver Radio
bestaat zijn tweede uit twaalf absolute kleinkunstpareltjes in Boudewijn de Groot traditie.
En dat icoon van de Nederlandstalige muziek doet niet toevallig mee op deze plaat.
07. Poeha
* Midnight Oil - Blue Sky Mining (1990) !
Deze is al meteen genomineerd, want dat is echt het flinke broertje van Diesel and Dust.
Legt zijn voorganger de nadruk op de Aboriginal rechten, dan focust Blue Sky Mining op het milieuvraagstuk.
Opnieuw een brok zeer geëngageerde rock die me meeneemt naar Werchter 1990.
* Chris Rea - Auberge (1991) !
Ga ik ook eens checken, al ken ik wel al een paar singles.
Had ooit The Road to Hell in huis en dat vond ik best een aardig album.
Geen pottenbreker, die Rea, maar iemand die blues warm en toegankelijk weet te maken.
* Indecent Obsession - Indio (1992)
Nog nooit van gehoord, maar dat moet kunnen.
Hoewel ik vanaf 1989 trouw elke twee weken OOR kocht (tot halverwege het jaar 2000).
En ik verslond dat tijdschrift nogal, dus ... of wacht eens, ik heb een track van hen op een hitverzamelaar.
Vond ik toch niet meteen overtuigend genoeg ... er zijn zoveel interessante nominaties dat ik hier pas.
* Toto - Kingdom of Desire (1992)
We mogen het Poeha niet kwalijk nemen natuurlijk. Maar hij mag het mij ook niet kwalijk nemen
dat ik een voldoende portie Toto in huis heb met een dubbele verzamelaar en het album IV op vinyl.
Hail Hail Rock and Roll vond ik een overroepen hitsingle die me veel minder deed
dan het gelauwerde Matador uit 1979. Als zo'n artiest dan meer dan tien jaar later
nog eens in de schijnwerpers treedt, twijfel ik tussen merkwaardig of interessant.
* Lenny Kravitz - Mama Said (1991)
Ik weet zelf niet of ik de eerste of deze tweede zijn beste vind.
Wat ik wel weet is dat de eerste meer stof deed opwaaien in de pers
(men sprak van een sterk debuut) en dat de tweede commercieel succes oogstte.
Maar daarna werd het snel minder indrukwekkend, deze Jimi Hendrix van de jaren 90.
Ik beperk me voorlopig tot een verzamelaar van Lenny.
0
geplaatst: 14 november 2013, 20:30 uur
Het gehele album Kiko van Los Lobos is te beluisteren via Grooveshark (daar beluister ik vaak albums).
Grooveshark - Free Music Streaming, Online Music
Grooveshark - Free Music Streaming, Online Music
0
geplaatst: 14 november 2013, 20:35 uur
dazzler schreef:
Ik zou gaan voor interessant, even de andere luisterlinks (kort) beluisteren. Kan zijn dat het je ding niet is, maar divers is dat album zeker wel. Als je alleen op Hail Hail Rock 'n' Roll afgaat, dat nummer is totaal geen goede afspiegeling van het album.
0
geplaatst: 14 november 2013, 20:57 uur
De keuzes van Papartis:
- World Party - Goodbye Jumbo (1990) / 5,5
Way Down Now vond ik destijds al fantastisch als 11-jarige en nu nog steeds, al ben ik inmiddels nog meer om voor het iets oudere Ship of Fools. De andere nummers hiervan vond ik wel aardig, maar prikkelden mijn nieuwsgierigheid helaas niet genoeg.
- The Jayhawks - Hollywood Town Hall (1992) / 6,5
Het hitje hiervan vond ik destijds dan weer niet zo fantastisch, maar nu kan ik daar wel van genieten. Fijne muziek om bij te ontspannen en weg te dromen. Ben benieuwd of het genoeg is voor een nog nadere kennismaking, want de andere songs die ik beluisterd heb doen me wel wat minder.
- Jellyfish - Bellybutton (1990) / 4,5
Mij wat te glad en sentimenteel allemaal. Iets teveel AOR zoals dat heet geloof ik. Kan me voorstellen dat als je net een jong gezin hebt, dit wel op zijn plaats valt, maar zover ben ik nog niet.
- Temple of the Dog - Temple of the Dog (1991) / 5
Essentieel voor als je van de oude Pearl Jam enzo houdt, maar dat luister ik bijna nooit meer. Ik heb ergens van vroeger nog wel bandjes met muziek van Temple of the Dog en Mother Love Bone, maar op een enkel nummer na heb ik het nooit echt veel bijzonders gevonden.
- Roy Orbison - Mystery Girl (1989) / 5,5
Met de muziek van Orbison heb ik ook nooit zoveel gehad, al vind ik sommige van zijn jaren '60 nummers wel okay. Van de drie nummers die ik heb beluisterd word ik niet echt enthousiast, You Got It is nog wel jeugdsentiment.
- Don Henley - The End of the Innocence (1989) / 3
Goed te horen dat dit nog uit de 80s komt. Maar da's niet echt een bezwaar. Dit is mij allemaal veel te glad, ik krijg er eigenlijk een beetje de kriebels van. Maar Boys of Summer en de Eagles heb ik ook al niets mee.
- World Party - Goodbye Jumbo (1990) / 5,5
Way Down Now vond ik destijds al fantastisch als 11-jarige en nu nog steeds, al ben ik inmiddels nog meer om voor het iets oudere Ship of Fools. De andere nummers hiervan vond ik wel aardig, maar prikkelden mijn nieuwsgierigheid helaas niet genoeg.
- The Jayhawks - Hollywood Town Hall (1992) / 6,5
Het hitje hiervan vond ik destijds dan weer niet zo fantastisch, maar nu kan ik daar wel van genieten. Fijne muziek om bij te ontspannen en weg te dromen. Ben benieuwd of het genoeg is voor een nog nadere kennismaking, want de andere songs die ik beluisterd heb doen me wel wat minder.
- Jellyfish - Bellybutton (1990) / 4,5
Mij wat te glad en sentimenteel allemaal. Iets teveel AOR zoals dat heet geloof ik. Kan me voorstellen dat als je net een jong gezin hebt, dit wel op zijn plaats valt, maar zover ben ik nog niet.

- Temple of the Dog - Temple of the Dog (1991) / 5
Essentieel voor als je van de oude Pearl Jam enzo houdt, maar dat luister ik bijna nooit meer. Ik heb ergens van vroeger nog wel bandjes met muziek van Temple of the Dog en Mother Love Bone, maar op een enkel nummer na heb ik het nooit echt veel bijzonders gevonden.
- Roy Orbison - Mystery Girl (1989) / 5,5
Met de muziek van Orbison heb ik ook nooit zoveel gehad, al vind ik sommige van zijn jaren '60 nummers wel okay. Van de drie nummers die ik heb beluisterd word ik niet echt enthousiast, You Got It is nog wel jeugdsentiment.
- Don Henley - The End of the Innocence (1989) / 3
Goed te horen dat dit nog uit de 80s komt. Maar da's niet echt een bezwaar. Dit is mij allemaal veel te glad, ik krijg er eigenlijk een beetje de kriebels van. Maar Boys of Summer en de Eagles heb ik ook al niets mee.
0
geplaatst: 14 november 2013, 21:13 uur
DjFrankie:
Ik was er al bang voor, maar het gros van Frank's nominaties "passen" me wel
1. Faith No More - The Real Thing (1989)
Epic is een absolute klapper in huize Poeha. Album vandaag eens beluisterd en Falling to Pieces, War Pigs en Edge of the World bevielen me goed, maar het album in z'n geheel bleef achter bij de verwachtingen.
2. The Jesus and Mary Chain - Automatic (1989)
Een betere nominatie had je niet kunnen plaatsen, Frank
Moet wel heel gek lopen wil deze niet in de tweede ronde genoemd worden door ondergetekende. Erg fraaie ontdekking van nog niet zolang gelee.
3. Jane's Addiction - Ritual de Lo Habitual (1990)
De naam van de band kende ik wel, evenals enkele losse nummers, maar had eigenlijk nog nooit een heel album integraal beluisterd. No Leaving heeft een kort Seinfeld intro. Three Days is een goed nummer. Ik ga hier voor de "rustigere" tracks, de resterende nummers doen me niet veel. Tweede helft van het album is beter dan de eerste helft. De stem van de zanger trekt me ook niet zo. Gaat hem niet worden.
4. The Pogues - Hell's Ditch (1990)
Bij de bandnaam moet ik meteen aan Fairytale of New York denken
Folk, niet direct mijn favoriete genre, maar het album verdient wel een eerlijke kans. En hoe een mens zich kan vergissen op basis van één nummer. Zo, dit is nog eens een vrolijk album zeg. Totaal niet verwacht, ook al werd hier al naar verwezen door de nomineerder. Komt in ieder geval op mijn shortlist met nominaties voor de volgende ronde te staan. Onverwacht aanstekelijk.
5. INXS - X (1990)
Tja, voor INXS kun je me wel vaak wakker maken. Zeker een kandidaat voor de tweede ronde.
6. The Mission - Carved in Sand (1990)
Kende maar één album van deze band. En dat is niet dit exemplaar.
Het ziet er naar uit dat ze er een liefhebber bij hebben gekregen. Belief? I'm a believer, als dit niveau voor de andere albums van de band ook zo aanhoudt. Hup op de shortlist die alsmaar weer langer en langer wordt.
Résumé: 4 van de 6 gaan mee op de shortlist.
*Werk in uitvoering*
Ik was er al bang voor, maar het gros van Frank's nominaties "passen" me wel

1. Faith No More - The Real Thing (1989)
Epic is een absolute klapper in huize Poeha. Album vandaag eens beluisterd en Falling to Pieces, War Pigs en Edge of the World bevielen me goed, maar het album in z'n geheel bleef achter bij de verwachtingen.
2. The Jesus and Mary Chain - Automatic (1989)
Een betere nominatie had je niet kunnen plaatsen, Frank
Moet wel heel gek lopen wil deze niet in de tweede ronde genoemd worden door ondergetekende. Erg fraaie ontdekking van nog niet zolang gelee.3. Jane's Addiction - Ritual de Lo Habitual (1990)
De naam van de band kende ik wel, evenals enkele losse nummers, maar had eigenlijk nog nooit een heel album integraal beluisterd. No Leaving heeft een kort Seinfeld intro. Three Days is een goed nummer. Ik ga hier voor de "rustigere" tracks, de resterende nummers doen me niet veel. Tweede helft van het album is beter dan de eerste helft. De stem van de zanger trekt me ook niet zo. Gaat hem niet worden.
4. The Pogues - Hell's Ditch (1990)
Bij de bandnaam moet ik meteen aan Fairytale of New York denken

Folk, niet direct mijn favoriete genre, maar het album verdient wel een eerlijke kans. En hoe een mens zich kan vergissen op basis van één nummer. Zo, dit is nog eens een vrolijk album zeg. Totaal niet verwacht, ook al werd hier al naar verwezen door de nomineerder. Komt in ieder geval op mijn shortlist met nominaties voor de volgende ronde te staan. Onverwacht aanstekelijk.
5. INXS - X (1990)
Tja, voor INXS kun je me wel vaak wakker maken. Zeker een kandidaat voor de tweede ronde.
6. The Mission - Carved in Sand (1990)
Kende maar één album van deze band. En dat is niet dit exemplaar.
Het ziet er naar uit dat ze er een liefhebber bij hebben gekregen. Belief? I'm a believer, als dit niveau voor de andere albums van de band ook zo aanhoudt. Hup op de shortlist die alsmaar weer langer en langer wordt.
Résumé: 4 van de 6 gaan mee op de shortlist.
*Werk in uitvoering*
0
geplaatst: 14 november 2013, 23:47 uur
CLASSIC ALBUMS 1989-1992
De manier waarop er dit keer werk wordt gemaakt van de selecties, is ronduit prachtig.
Het is interessant om te lezen hoe er door de anderen gewikt en gewogen wordt.
Daarom presenteer ik de nominaties hieronder per deelnemer.
2de RONDE suggestie
We schuiven elk 6 albums naar voor uit de nominatielijstjes van onze medespelers.
Zo'n album verdient daarmee 2 bonuspunten en gaat door naar de finaleronde,
waar het zal toegevoegd worden aan de startlijst van 24 iconische albums.
NOMINATIELIJST per deelnemer
ArthurDZ
Leonard Cohen - The Future (1992)
Queen - Innuendo (1991)
Slint - Spiderland (1991)
Sonic Youth - Dirty (1992)
The Smashing Pumpkins - Gish (1991)
The Charlatans - Some Friendly (1990)
chevy93
Alphaville - The Breathtaking Blue (1989)
Dire Straits - On Every Street (1991)
Michael Jackson - Dangerous (1991)
Neil Young - Harvest Moon (1992)
Talk Talk - Laughing Stock (1991)
The Walkabouts - Scavenger (1991)
dazzler
Arrested Development - 3 Years, 5 Months & 2 Days in the Life Of.. (1992)
Fischer-Z - Destination Paradise (1992)
Gorky - Gorky (1992)
Mano Negra - Puta's Fever (1989)
Nits - Ting (1992)
Prefab Sprout - Jordan: The Comeback (1990)
DjFrankie
Faith No More - The Real Thing (1989)
INXS - X (1990)
Jane's Addiction - Ritual de Lo Habitual (1990)
The Jesus and Mary Chain - Automatic (1989)
The Mission - Carved in Sand (1990)
The Pogues - Hell's Ditch (1990)
herman
808 State - 90 (1989)
Nine Inch Nails - Broken (1992)
Stereolab - Peng! (1992)
Swell - ...Well? (1992)
The La's - The La's (1990)
The Prodigy - Experience (1992)
LucM
Los Lobos - Kiko (1992)
Massive Attack - Blue Lines (1991)
R.E.M. - Out of Time (1991)
Sinéad O'Connor - I Do Not Want What I Haven't Got (1990)
Stef Bos - Tussen de Liefde en de Leegte (1992)
Papartis
Don Henley - The End of the Innocence (1989)
Jellyfish - Bellybutton (1990)
Roy Orbison - Mystery Girl (1989)
Temple of the Dog - Temple of the Dog (1991)
The Jayhawks - Hollywood Town Hall (1992)
World Party - Goodbye Jumbo (1990)
Poeha
Chris Rea - Auberge (1991)
Garland Jeffreys - Don't Call Me Buckwheat (1992)
Indecent Obsession - Indio (1992)
Lenny Kravitz - Mama Said (1991)
Midnight Oil - Blue Sky Mining (1990)
Toto - Kingdom of Desire (1992)
thelion
Mother Love Bone - Apple (1990)
Pet Shop Boys - Behaviour (1990)
Prince - Batman (1989)
Soul II Soul - Club Classics Volume 1 (1989)
The Black Crowes - $hake Your Money Maker (1990)
The Neville Brothers - Yellow Moon (1989)
Zephyr
Nominaties die in deze ronde niet meer aan bod komen, zullen uit de wedstrijd verdwijnen.
STARTLIJST met klassiekers
De La Soul - 3 Feet High and Rising (1989)
Lenny Kravitz - Let Love Rule (1989)
Lou Reed - New York (1989)
Pixies - Doolittle (1989)
The Cure - Disintegration (1989)
The Stone Roses - The Stone Roses (1989)
Depeche Mode - Violator (1990)
Nick Cave & The Bad Seeds - The Good Son (1990)
Ride - Nowhere (1990)
Sonic Youth - Goo (1990)
Crowded House - Woodface (1991)
Metallica - Metallica (1991)
My Bloody Valentine - Loveless (1991)
Nirvana - Nevermind (1991)
Pearl Jam - Ten (1991)
Primal Scream - Screamadelica (1991)
Red Hot Chili Peppers - Blood Sugar Sex Magik (1991)
U2 - Achtung Baby (1991)
Alice in Chains - Dirt (1992)
Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92 (1992)
Faith No More - Angel Dust (1992)
Rage Against the Machine - Rage Against the Machine (1992)
R.E.M. - Automatic for the People (1992)
Tori Amos - Little Earthquakes (1992)
Deadline 2de ronde is donderdag 21 november om 20.00u.
De manier waarop er dit keer werk wordt gemaakt van de selecties, is ronduit prachtig.
Het is interessant om te lezen hoe er door de anderen gewikt en gewogen wordt.
Daarom presenteer ik de nominaties hieronder per deelnemer.
2de RONDE suggestie
We schuiven elk 6 albums naar voor uit de nominatielijstjes van onze medespelers.
NOMINATIELIJST per deelnemer
ArthurDZ
Leonard Cohen - The Future (1992)
Queen - Innuendo (1991)
Slint - Spiderland (1991)
Sonic Youth - Dirty (1992)
The Smashing Pumpkins - Gish (1991)
The Charlatans - Some Friendly (1990)
chevy93
Alphaville - The Breathtaking Blue (1989)
Dire Straits - On Every Street (1991)
Michael Jackson - Dangerous (1991)
Neil Young - Harvest Moon (1992)
Talk Talk - Laughing Stock (1991)
The Walkabouts - Scavenger (1991)
dazzler
Arrested Development - 3 Years, 5 Months & 2 Days in the Life Of.. (1992)
Fischer-Z - Destination Paradise (1992)
Gorky - Gorky (1992)
Mano Negra - Puta's Fever (1989)
Nits - Ting (1992)
Prefab Sprout - Jordan: The Comeback (1990)
DjFrankie
Faith No More - The Real Thing (1989)
INXS - X (1990)
Jane's Addiction - Ritual de Lo Habitual (1990)
The Jesus and Mary Chain - Automatic (1989)
The Mission - Carved in Sand (1990)
The Pogues - Hell's Ditch (1990)
herman
808 State - 90 (1989)
Nine Inch Nails - Broken (1992)
Stereolab - Peng! (1992)
Swell - ...Well? (1992)
The La's - The La's (1990)
The Prodigy - Experience (1992)
LucM
Los Lobos - Kiko (1992)
Massive Attack - Blue Lines (1991)
R.E.M. - Out of Time (1991)
Sinéad O'Connor - I Do Not Want What I Haven't Got (1990)
Stef Bos - Tussen de Liefde en de Leegte (1992)
Papartis
Don Henley - The End of the Innocence (1989)
Jellyfish - Bellybutton (1990)
Roy Orbison - Mystery Girl (1989)
Temple of the Dog - Temple of the Dog (1991)
The Jayhawks - Hollywood Town Hall (1992)
World Party - Goodbye Jumbo (1990)
Poeha
Chris Rea - Auberge (1991)
Garland Jeffreys - Don't Call Me Buckwheat (1992)
Indecent Obsession - Indio (1992)
Lenny Kravitz - Mama Said (1991)
Midnight Oil - Blue Sky Mining (1990)
Toto - Kingdom of Desire (1992)
thelion
Mother Love Bone - Apple (1990)
Pet Shop Boys - Behaviour (1990)
Prince - Batman (1989)
Soul II Soul - Club Classics Volume 1 (1989)
The Black Crowes - $hake Your Money Maker (1990)
The Neville Brothers - Yellow Moon (1989)
Zephyr
Nominaties die in deze ronde niet meer aan bod komen, zullen uit de wedstrijd verdwijnen.
STARTLIJST met klassiekers
De La Soul - 3 Feet High and Rising (1989)
Lenny Kravitz - Let Love Rule (1989)
Lou Reed - New York (1989)
Pixies - Doolittle (1989)
The Cure - Disintegration (1989)
The Stone Roses - The Stone Roses (1989)
Depeche Mode - Violator (1990)
Nick Cave & The Bad Seeds - The Good Son (1990)
Ride - Nowhere (1990)
Sonic Youth - Goo (1990)
Crowded House - Woodface (1991)
Metallica - Metallica (1991)
My Bloody Valentine - Loveless (1991)
Nirvana - Nevermind (1991)
Pearl Jam - Ten (1991)
Primal Scream - Screamadelica (1991)
Red Hot Chili Peppers - Blood Sugar Sex Magik (1991)
U2 - Achtung Baby (1991)
Alice in Chains - Dirt (1992)
Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92 (1992)
Faith No More - Angel Dust (1992)
Rage Against the Machine - Rage Against the Machine (1992)
R.E.M. - Automatic for the People (1992)
Tori Amos - Little Earthquakes (1992)
Deadline 2de ronde is donderdag 21 november om 20.00u.
0
geplaatst: 15 november 2013, 11:39 uur
08. Chevy93
* Alphaville - The Breathtaking Blue (1989)
Ik ken hun drie eerste albums en daarvan vind ik alleen het debuut
het onthouden waard, plus een handvol aardige singles / albumtracks.
* Dire Straits - On Every Street (1991)
En ja kan het Chevy natuurlijk niet kwalijk nemen dat hij zijn favorieten nomineert.
Deed ik trouwens ook, maar voor een album van Dire Straits beperk ik me het liefst
tot het debuut of het hitgevoelige Brothers in Arms. Liever songs dan lange solo's.
Maar de singles van On Every Street vond ik altijd een beetje overroepen.
* Michael Jackson - Dangerous (1991) !
Goeie plaat die naar mijn mening gewoon te lang duurt.
Schrap een viertal nummers en je houdt een sterke hitplaat over.
Thriller is betere. Bad en Dangerous bevatten enkele toppers, dat wel.
* Neil Young - Harvest Moon (1992)
Zoals eerder aangegeven ga ik wellicht pas vallen voor Young en Dylan
als ik wat ouder ben. Ze neuzelen mooie liedjes bij elkaar en meneer Neil
durft ook wel eens stevig rocken af en toe, maar raken doet hij me niet echt.
* Talk Talk - Laughing Stock (1991)
Dit album is voor mij een brug te ver: interessanter en intrigerender dan mooi.
Dat gevoel had ik ook al een beetje met Spirit of Eden, al luistert die wel makkelijker
ten opzichte van Laughing Stock. Het is alsof de muziek van Mark Hollis in vijf albums
evolueerde van trendgebonden synthpop naar de letterlijke sublimatie (in rook opgaan).
Vraag is wat er dan nog over blijft?
* The Walkabouts - Scavenger (1991)
De manier waarop deze onbekende artiesten door Chevy gepresenteerd worden
(als klein toetje) nodigt me niet uit om me in hun werk te gaan verdiepen voor dit spel.
Maar dat betekent dus dat ik van cheby's nominaties niets overhoud... tenzij toch Jackson.
09. thelion
* Mother Love Bone - Apple (1990)
Nog nooit van gehoord dus. Maar als het om de grondleggers van de grunge gaat,
dan laat ik deze beker aan mij voorbij gaan. Zie eerdere opmerkingen over een genre
dat iets te ver van mijn bed staat om bij mij kans te maken in dit spel.
* Pet Shop Boys - Behaviour (1990)
Dat het leveranciers zijn van kwaliteitsvolle pop-singles staat als een paal boven water.
Op albumformaat verliezen de soms langere versies van de hits hun impact en een vol album
luisteren naar die lichte zeurstem van Neil Tennant is net iets te veel van het goeie.
* Prince - Batman (1989)
Absoluut niet. De singles van dit album heb ik altijd vreselijk gevonden.
Ik begrijp dat Prince de soundtrack op een kitscherige manier wil benaderen.
Maar complexe choreografieën duiken op in mijn geest als ik hier naar wil luisteren.
Ik had eigenlijk dit album verwacht: Prince & the New Power Generation - Diamonds and Pearls (1991).
* Soul II Soul - Club Classics Volume 1 (1989)
Werden eind jaren 80 beschouwd als de updaters van de soul,
door die muziek te paren aan de clubbeats die welig tierden in het housecircuit.
Back to Life en Get a Job vond ik goed, maar nodigden me niet uit tot albumwerk.
* The Black Crowes - $hake Your Money Maker (1990) !
Deze wil ik wel een kans geven. Stond samen met zijn opvolger in de longlist,
maar omdat niet duidelijk was welk album van de twee de bovenhand had op de site,
liet ik de beslissing over aan de "nominatoren". Als thelion het debuut tipt, dan doe ik mee.
Net als Kravitz (Jimi Hendrix) probeerden The Black Crows (Otis Redding) de zwarte 60s
te doen herleven in de 90s. Hun revival mix van rhythm 'n' blues en soul spreekt aan.
* The Neville Brothers - Yellow Moon (1989)
Dit zijn dan weer de oude broertjes. Ik herinner me eind jaren 80 een soul revival
met grote hits voor re-releases van Sam Cooke, Jackie Wilson, Ben E King, Percey Slegde,
maar ook nieuw werk van The Four Tops, Aretha Franklin, James Brown en Phil Collins die dweepte
met Holland-Dozier-Holland. Of die tribute hit van The Pasadenas. Allemaal lekker, maar met mate.
* Alphaville - The Breathtaking Blue (1989)
Ik ken hun drie eerste albums en daarvan vind ik alleen het debuut
het onthouden waard, plus een handvol aardige singles / albumtracks.
* Dire Straits - On Every Street (1991)
En ja kan het Chevy natuurlijk niet kwalijk nemen dat hij zijn favorieten nomineert.
Deed ik trouwens ook, maar voor een album van Dire Straits beperk ik me het liefst
tot het debuut of het hitgevoelige Brothers in Arms. Liever songs dan lange solo's.
Maar de singles van On Every Street vond ik altijd een beetje overroepen.
* Michael Jackson - Dangerous (1991) !
Goeie plaat die naar mijn mening gewoon te lang duurt.
Schrap een viertal nummers en je houdt een sterke hitplaat over.
Thriller is betere. Bad en Dangerous bevatten enkele toppers, dat wel.
* Neil Young - Harvest Moon (1992)
Zoals eerder aangegeven ga ik wellicht pas vallen voor Young en Dylan
als ik wat ouder ben. Ze neuzelen mooie liedjes bij elkaar en meneer Neil
durft ook wel eens stevig rocken af en toe, maar raken doet hij me niet echt.
* Talk Talk - Laughing Stock (1991)
Dit album is voor mij een brug te ver: interessanter en intrigerender dan mooi.
Dat gevoel had ik ook al een beetje met Spirit of Eden, al luistert die wel makkelijker
ten opzichte van Laughing Stock. Het is alsof de muziek van Mark Hollis in vijf albums
evolueerde van trendgebonden synthpop naar de letterlijke sublimatie (in rook opgaan).
Vraag is wat er dan nog over blijft?
* The Walkabouts - Scavenger (1991)
De manier waarop deze onbekende artiesten door Chevy gepresenteerd worden
(als klein toetje) nodigt me niet uit om me in hun werk te gaan verdiepen voor dit spel.
Maar dat betekent dus dat ik van cheby's nominaties niets overhoud... tenzij toch Jackson.
09. thelion
* Mother Love Bone - Apple (1990)
Nog nooit van gehoord dus. Maar als het om de grondleggers van de grunge gaat,
dan laat ik deze beker aan mij voorbij gaan. Zie eerdere opmerkingen over een genre
dat iets te ver van mijn bed staat om bij mij kans te maken in dit spel.
* Pet Shop Boys - Behaviour (1990)
Dat het leveranciers zijn van kwaliteitsvolle pop-singles staat als een paal boven water.
Op albumformaat verliezen de soms langere versies van de hits hun impact en een vol album
luisteren naar die lichte zeurstem van Neil Tennant is net iets te veel van het goeie.
* Prince - Batman (1989)
Absoluut niet. De singles van dit album heb ik altijd vreselijk gevonden.
Ik begrijp dat Prince de soundtrack op een kitscherige manier wil benaderen.
Maar complexe choreografieën duiken op in mijn geest als ik hier naar wil luisteren.
Ik had eigenlijk dit album verwacht: Prince & the New Power Generation - Diamonds and Pearls (1991).
* Soul II Soul - Club Classics Volume 1 (1989)
Werden eind jaren 80 beschouwd als de updaters van de soul,
door die muziek te paren aan de clubbeats die welig tierden in het housecircuit.
Back to Life en Get a Job vond ik goed, maar nodigden me niet uit tot albumwerk.
* The Black Crowes - $hake Your Money Maker (1990) !
Deze wil ik wel een kans geven. Stond samen met zijn opvolger in de longlist,
maar omdat niet duidelijk was welk album van de twee de bovenhand had op de site,
liet ik de beslissing over aan de "nominatoren". Als thelion het debuut tipt, dan doe ik mee.
Net als Kravitz (Jimi Hendrix) probeerden The Black Crows (Otis Redding) de zwarte 60s
te doen herleven in de 90s. Hun revival mix van rhythm 'n' blues en soul spreekt aan.
* The Neville Brothers - Yellow Moon (1989)
Dit zijn dan weer de oude broertjes. Ik herinner me eind jaren 80 een soul revival
met grote hits voor re-releases van Sam Cooke, Jackie Wilson, Ben E King, Percey Slegde,
maar ook nieuw werk van The Four Tops, Aretha Franklin, James Brown en Phil Collins die dweepte
met Holland-Dozier-Holland. Of die tribute hit van The Pasadenas. Allemaal lekker, maar met mate.
0
geplaatst: 15 november 2013, 21:34 uur
De nominaties van dazzler:
- Arrested Development - 3 Years, 5 Months & 2 Days in the Life Of.. (1992) / 6
Leuk om af en toe de hits weer eens te horen, met name Tennessee en Mr. Wendal. Dat was toch echt wel het betere hitparadewerk in die tijd. Ik kocht destijds ook hun MTV Unplugged, maar deed die weg omdat ik er toch niet genoeg aan vond. En dat merk ik hier ook een beetje. Lekkere muziek, maar dat is niet genoeg als de lat zo hoog ligt als hier.
Fischer-Z - Destination Paradise (1992) / 7,5
Dit verraste me, ik wist niet dat deze band toen nog bestond. Ik ken enkel een klein beetje van hun oudste werk. Dit lijkt daar niet echt op voor mijn gevoel, dit is inderdaad veel akoestischer. Met name het titelnummer dat dazz linkte vond ik echt heel mooi. Knap altijd hoe iemand met niet veel meer dan een gitaar zoiets neer kan zetten. Intieme muziek, wellicht kom ik er nog aan toe hier achteraan te gaan deze week.
Gorky - Gorky (1992) / 6,5
Dit album heb ik nog ergens op een ouderwetse cd-r. Leuke muziek, maar Gorky ging mij pas wat doen vanaf Ik Ben Aanwezig. En toch zou ik dit nog eens een echte kans moeten geven, want de eerlijke teksten van Luc de Vos spreken me wel aan. Ik heb nota bene mijn weblog ooit vernoemd naar het openingsnummer van dit album.
Mano Negra - Puta's Fever (1989) / 6
Dit album ken ik al, maar ik kom er maar weinig toe het op te zetten. Patchanka vind ik net iets leuker, maar dan nog is Mano Negra vooral iets dat ik in de zomer draai. En dan nog sla ik regelmatig een zomer over.
Nits - Ting (1992) / 6,5
Behalve 1 hit zou ik geen enkel nummer van Nits kunnen benoemen, maar de opener van dit album heeft wel iets. Eigenzinnigheid. Melancholie. Misschien toch later nog eens proberen, de andere twee nummers van het album deden me wat minder.
Prefab Sprout - Jordan: The Comeback (1990) / 5
Van Prefab Sprout wil ik eigenlijk eerst het album van dazzler's avatar goed leren kennen. Dat kost me al moeite genoeg. Dit is me nu even net te glad, luistert niet prettig weg.
- Arrested Development - 3 Years, 5 Months & 2 Days in the Life Of.. (1992) / 6
Leuk om af en toe de hits weer eens te horen, met name Tennessee en Mr. Wendal. Dat was toch echt wel het betere hitparadewerk in die tijd. Ik kocht destijds ook hun MTV Unplugged, maar deed die weg omdat ik er toch niet genoeg aan vond. En dat merk ik hier ook een beetje. Lekkere muziek, maar dat is niet genoeg als de lat zo hoog ligt als hier.
Fischer-Z - Destination Paradise (1992) / 7,5
Dit verraste me, ik wist niet dat deze band toen nog bestond. Ik ken enkel een klein beetje van hun oudste werk. Dit lijkt daar niet echt op voor mijn gevoel, dit is inderdaad veel akoestischer. Met name het titelnummer dat dazz linkte vond ik echt heel mooi. Knap altijd hoe iemand met niet veel meer dan een gitaar zoiets neer kan zetten. Intieme muziek, wellicht kom ik er nog aan toe hier achteraan te gaan deze week.
Gorky - Gorky (1992) / 6,5
Dit album heb ik nog ergens op een ouderwetse cd-r. Leuke muziek, maar Gorky ging mij pas wat doen vanaf Ik Ben Aanwezig. En toch zou ik dit nog eens een echte kans moeten geven, want de eerlijke teksten van Luc de Vos spreken me wel aan. Ik heb nota bene mijn weblog ooit vernoemd naar het openingsnummer van dit album.
Mano Negra - Puta's Fever (1989) / 6
Dit album ken ik al, maar ik kom er maar weinig toe het op te zetten. Patchanka vind ik net iets leuker, maar dan nog is Mano Negra vooral iets dat ik in de zomer draai. En dan nog sla ik regelmatig een zomer over.
Nits - Ting (1992) / 6,5
Behalve 1 hit zou ik geen enkel nummer van Nits kunnen benoemen, maar de opener van dit album heeft wel iets. Eigenzinnigheid. Melancholie. Misschien toch later nog eens proberen, de andere twee nummers van het album deden me wat minder.
Prefab Sprout - Jordan: The Comeback (1990) / 5
Van Prefab Sprout wil ik eigenlijk eerst het album van dazzler's avatar goed leren kennen. Dat kost me al moeite genoeg. Dit is me nu even net te glad, luistert niet prettig weg.
0
geplaatst: 16 november 2013, 10:37 uur
2. Zephyr:
Hoewel electronic mijn favoriete genre is, is de afdeling ambient dat dan weer niet. Nu moet ik wel zeggen dat dit meer neigt naar de hoek "commerciële ambient". The Fairy Tale is een sterke track (ik hoor er elke keer U96 in terugkomen
). Chromosphere en Baby Interphase doen ook nog prima mee. Relaxed, laidback. Prima voor een groezelig avondje, maar geen album om maar eens snel uit de kast te trekken.
Geweldige zangstem, live ook vaak goed bezig. Prima shows. Praying For Time is een pareltje. Daarnaast is Soul Free een favorietje. Het album staat hier met 3,5 * gewaardeerd. Niet goed genoeg voor mijn shortlist, daar er ook mindere tracks op staan. Older is nog steeds mijn GM favoriet. Die komt later zeker langs.
Dit is dus stonerrock? Na de minder positieve opmerkingen over dit album tot nu toe, ondanks het hoge gemiddelde met 200+ stemmen, verwachtte ik niet veel. Maar de eerste drie nummers klapten er behoorlijk in. Juist de nummers die Zephyr noemt, behalve Mondo Generator, vind ik dan weer tot de mindere behoren (na één luisterbeurt). De lichtere tak jaren daarvoor, van C.C.R., vind ik beter, maar dit album viel niet tegen. Tweede helft is wel minder.
Toegankelijk britpop plaatje. Op dit album ligt dan juist weer het zwaartepunt bij de tweede helft. Hakken over de sloot naar shortlist ronde 2. Throwing Back the Apple is trouwens een fraai nummer evenals Featherframe inderdaad.
Op diverse nummers lijkt de stem van de zanger behoorlijk op die van Tom Smith (Editors). Beetje af en aan dit album. Sterke nummers worden afgewisseld met voor mij minder interessante werkjes. Daardoor uiteindelijk geen nominatie voor de volgende ronde.
Aardig album van Kristin Hersh en de haren. Blijft alleen wel allemaal vrij op de vlakte manoeuvreren. Geen echte uitschieters. De nummers die Zephyr aanduidde en Golden Thing bevallen me dan nog het best.
Résumé: 1 van de 6 gaan mee op de shortlist.
Hoewel electronic mijn favoriete genre is, is de afdeling ambient dat dan weer niet. Nu moet ik wel zeggen dat dit meer neigt naar de hoek "commerciële ambient". The Fairy Tale is een sterke track (ik hoor er elke keer U96 in terugkomen
). Chromosphere en Baby Interphase doen ook nog prima mee. Relaxed, laidback. Prima voor een groezelig avondje, maar geen album om maar eens snel uit de kast te trekken. George Michael - Listen Without Prejudice, Vol. 1 (1990)
Geweldige zangstem, live ook vaak goed bezig. Prima shows. Praying For Time is een pareltje. Daarnaast is Soul Free een favorietje. Het album staat hier met 3,5 * gewaardeerd. Niet goed genoeg voor mijn shortlist, daar er ook mindere tracks op staan. Older is nog steeds mijn GM favoriet. Die komt later zeker langs.
Dit is dus stonerrock? Na de minder positieve opmerkingen over dit album tot nu toe, ondanks het hoge gemiddelde met 200+ stemmen, verwachtte ik niet veel. Maar de eerste drie nummers klapten er behoorlijk in. Juist de nummers die Zephyr noemt, behalve Mondo Generator, vind ik dan weer tot de mindere behoren (na één luisterbeurt). De lichtere tak jaren daarvoor, van C.C.R., vind ik beter, maar dit album viel niet tegen. Tweede helft is wel minder.
Toegankelijk britpop plaatje. Op dit album ligt dan juist weer het zwaartepunt bij de tweede helft. Hakken over de sloot naar shortlist ronde 2. Throwing Back the Apple is trouwens een fraai nummer evenals Featherframe inderdaad.
Op diverse nummers lijkt de stem van de zanger behoorlijk op die van Tom Smith (Editors). Beetje af en aan dit album. Sterke nummers worden afgewisseld met voor mij minder interessante werkjes. Daardoor uiteindelijk geen nominatie voor de volgende ronde.
Aardig album van Kristin Hersh en de haren. Blijft alleen wel allemaal vrij op de vlakte manoeuvreren. Geen echte uitschieters. De nummers die Zephyr aanduidde en Golden Thing bevallen me dan nog het best.
Résumé: 1 van de 6 gaan mee op de shortlist.
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 16 november 2013, 11:38 uur
dazzler schreef:
CLASSIC ALBUMS 1989-1992
2de RONDE suggestie
.
CLASSIC ALBUMS 1989-1992
2de RONDE suggestie
.
Ik neem aan dat je eigen nominaties dan niet meetellen.
0
geplaatst: 16 november 2013, 12:49 uur
DjFrankie schreef:
Precies. Net zoals bij de vorige editie.
Anders kan je gewoon je 6 nominaties nog eens opnieuw naar voor schuiven.
Het is de bedoeling dat we ons verdiepen in de nominaties van de andere deelnemers.
0
geplaatst: 16 november 2013, 12:54 uur
En als er in de nominatielijst van iemand anders een album staat dat je zelf ook hebt genomineerd? Mag je die dan wel of niet kiezen? Ik neem tenminste aan dat dat is waar Frankie op doelt.
0
geplaatst: 16 november 2013, 13:09 uur
Die zijn er toch niet, dergelijke doublures? Of zie ik er eentje over het hoofd?
0
geplaatst: 16 november 2013, 14:07 uur
GrafGantz schreef:
En als er in de nominatielijst van iemand anders een album staat dat je zelf ook hebt genomineerd? Mag je die dan wel of niet kiezen? Ik neem tenminste aan dat dat is waar Frankie op doelt.
In deze editie niet aan de orde. Neen, die zou je dan niet mogen nomineren.
Want we kiezen er echt voor om ons te verdiepen in de voorstellen van de anderen.
GrafGantz, had je zin om mee te spelen?
0
geplaatst: 16 november 2013, 14:09 uur
Volgens mij volgt Micha dit topic al langer, maar lukt het hem (nog) niet om aktief mee te spelen 

0
geplaatst: 16 november 2013, 14:10 uur
Nee, ik heb wel tijd om af en toe mee te lezen maar geen tijd om daadwerkelijk mee te spelen helaas 

0
geplaatst: 16 november 2013, 15:01 uur
longlist voor de 2de ronde
te (her)beluisteren:
808 State - 90 (1989) !
Biosphere - Microgravity (1991) !
Chris Rea - Auberge (1991) !
Jane's Addiction - Ritual de Lo Habitual (1990) !
Massive Attack - Blue Lines (1991) !
Pale Saints - In Ribbons (1992) !
The Black Crowes - $hake Your Money Maker (1990) !
The Charlatans - Some Friendly (1990) !
The Jayhawks - Hollywood Town Hall (1992) !
The La's - The La's (1990) !
Throwing Muses - The Real Ramona (1991) !
World Party - Goodbye Jumbo (1990) !
voldoende gekend:
Michael Jackson - Dangerous (1991) !
Midnight Oil - Blue Sky Mining (1990) !
Sinéad O'Connor - I Do Not Want What I Haven't Got (1990) !
Stef Bos - Tussen de Liefde en de Leegte (1992) !
te (her)beluisteren:
808 State - 90 (1989) !
Biosphere - Microgravity (1991) !
Chris Rea - Auberge (1991) !
Jane's Addiction - Ritual de Lo Habitual (1990) !
Massive Attack - Blue Lines (1991) !
Pale Saints - In Ribbons (1992) !
The Black Crowes - $hake Your Money Maker (1990) !
The Charlatans - Some Friendly (1990) !
The Jayhawks - Hollywood Town Hall (1992) !
The La's - The La's (1990) !
Throwing Muses - The Real Ramona (1991) !
World Party - Goodbye Jumbo (1990) !
voldoende gekend:
Michael Jackson - Dangerous (1991) !
Midnight Oil - Blue Sky Mining (1990) !
Sinéad O'Connor - I Do Not Want What I Haven't Got (1990) !
Stef Bos - Tussen de Liefde en de Leegte (1992) !
0
geplaatst: 17 november 2013, 00:03 uur
- Los Lobos - Kiko (1992) / 7,5
Volgens mij heb ik dit album als tiener al beluisterd, maar toen vond ik er niets aan. Nu dus met enige scepsis wat nummers opgezocht, maar eigenlijk beviel dat me wel. Kiko and the Lavender Moon met name is mooi. Ik zet dit album op mijn luisterlijstje, wat niet wil zeggen dat ik er per se aan toe kom komende week.
- Massive Attack - Blue Lines (1991) / 10
Deze ken ik al en staat hier op 5*. Briljant album en een mogelijke nummer 1 in het eindspel voor mij.
- Neil Young - Freedom (1989) / 5
Hier heb ik niet veel mee. Crime in the City heb ik 9 minuten aangehoord, maar doet me niet veel. Rockin' in the Free World trekt me ook niet. 1 keer per 2 jaar Everybody Knows This Is Nowhere is voor mij wel genoeg Neil...
- R.E.M. - Out of Time (1991) / 8
Een mindere R.E.M., maar daarmee in mijn boekje nog wel beter dan 90% van de andere albums. Want R.E.M. was met Smashing Pumpkins jarenlang mijn favoriete popgroep, zo in de jaren '90. Dit album kan ik dus wel dromen en maakt toch wel een gerede kans op een nominatie van mij straks.
- Sinéad O'Connor - I Do Not Want What I Haven't Got (1990) / 5
Met de singles heb ik nooit veel gehad en de andere nummers die ik nu beluisterd hebben zeggen me ook niet veel. Wel opvallend hoe jaren '90 I Am Stretched On Your Grave klinkt door die typische 'triphop'-beat. Wat een verschil met haar debuut.
- Stef Bos - Tussen de Liefde en de Leegte (1992) / 4
De stem van Stef Bos bevalt mij nooit zo. En de liedjes ook niet. Ik krijg er altijd een ongemakkelijk gevoel bij.
Volgens mij heb ik dit album als tiener al beluisterd, maar toen vond ik er niets aan. Nu dus met enige scepsis wat nummers opgezocht, maar eigenlijk beviel dat me wel. Kiko and the Lavender Moon met name is mooi. Ik zet dit album op mijn luisterlijstje, wat niet wil zeggen dat ik er per se aan toe kom komende week.
- Massive Attack - Blue Lines (1991) / 10
Deze ken ik al en staat hier op 5*. Briljant album en een mogelijke nummer 1 in het eindspel voor mij.
- Neil Young - Freedom (1989) / 5
Hier heb ik niet veel mee. Crime in the City heb ik 9 minuten aangehoord, maar doet me niet veel. Rockin' in the Free World trekt me ook niet. 1 keer per 2 jaar Everybody Knows This Is Nowhere is voor mij wel genoeg Neil...
- R.E.M. - Out of Time (1991) / 8
Een mindere R.E.M., maar daarmee in mijn boekje nog wel beter dan 90% van de andere albums. Want R.E.M. was met Smashing Pumpkins jarenlang mijn favoriete popgroep, zo in de jaren '90. Dit album kan ik dus wel dromen en maakt toch wel een gerede kans op een nominatie van mij straks.
- Sinéad O'Connor - I Do Not Want What I Haven't Got (1990) / 5
Met de singles heb ik nooit veel gehad en de andere nummers die ik nu beluisterd hebben zeggen me ook niet veel. Wel opvallend hoe jaren '90 I Am Stretched On Your Grave klinkt door die typische 'triphop'-beat. Wat een verschil met haar debuut.
- Stef Bos - Tussen de Liefde en de Leegte (1992) / 4
De stem van Stef Bos bevalt mij nooit zo. En de liedjes ook niet. Ik krijg er altijd een ongemakkelijk gevoel bij.
0
geplaatst: 17 november 2013, 17:45 uur
3. ArthurDZ:
1. The Charlatans - Some Friendly (1990)
Eerste helft van het album viel me eerlijk gezegd wat tegen. Zelfs The Only One I Know wat ik al een tijd niet meer had gehoord, maar het deuntje vergeet je natuurlijk niet snel, beviel me nu minder dan ik in gedachten had. Blijft verder wel een prima song. Wel een prachtige ontdekking gedaan in de vorm van 109 Pt2
. Vanaf die track neemt het album wel in kracht toe.
2. Slint - Spiderland (1991)
Niet mijn ding, dacht ik nog. Dat bleek uiteindelijk niet helemaal waar te zijn. Nosferatu Man en Washer zijn toch wel mooie tracks. Zelfs Good Morning, Captain begint me nu wat beter te bevallen. Beter dan Arthur's suggestie van Sonic Youth in de vorige aflevering. Ik zie dat er onderaan zijn huidige lijstje wederom een album van die mannen op me wacht
3. The Smashing Pumpkins - Gish (1991)
Ik ben echt een 80's liefhebber en heb bewust of onbewust de klassiekers uit de jaren 90 links laten liggen. Waarom? Dunno! Van de Pumpkins ken ik wel de nodige losse tracks maar integraal heb ik hun albums nog nooit beluisterd. Hun debuut heeft dus de eer.… Bevalt me prima en neem ik voor een tweede luisterbeurt mee op de lijst voor ronde 2. Snail vind ik voorlopig de topper van het album.
4. Queen – Innuendo (1991)
Deze gaat ook zeker mee, aangezien die na The Miracle tot mijn favo Queen albums behoort. Ben niet zo kapot van hun oude werk. Wel prima, maar als gehele albums geen geweldige scores. Headlong en The Show Must Go On behoren tot mijn favoriete Queen tracks. Heb het niet bij veel overleden artiesten, maar als ik hierop Mercury hoor zingen, voel ik bij bepaalde songs gewoon dat het zijn laatste stuiptrekkingen zijn. Hij probeert er nog alles uit te halen, met de kracht die hij nog had. Geweldige entertainer ook.
5. Leonard Cohen – The Future (1992)
Cohen is één van die artiesten waar ik niet veel van moet hebben/mee heb. Pink Floyd en The Velvet Underground behoren daar ook toe. Maar ken dit album niet, dus ook deze krijgt een kans. The Future had zo op het Chris Rea album kunnen staan wat ik al eerder heb genomineerd. Prima track. Waiting For the Miracle en Always gaan ook nog wel, de rest is niet echt aan mij besteed. Die stem en het niet al te vlotte tempo op dit album trekken me niet zo.
6. Sonic Youth - Dirty (1992)
Zeker toegankelijker dan hun vorige albums. Maar echt mijn ding is het niet. Chapel Hill en JC vind ik wel leuke nummers. Evenals Youth Against Fascism.
Résumé: 2 van de 6 gaan mee op de shortlist.
1. The Charlatans - Some Friendly (1990)
Eerste helft van het album viel me eerlijk gezegd wat tegen. Zelfs The Only One I Know wat ik al een tijd niet meer had gehoord, maar het deuntje vergeet je natuurlijk niet snel, beviel me nu minder dan ik in gedachten had. Blijft verder wel een prima song. Wel een prachtige ontdekking gedaan in de vorm van 109 Pt2
. Vanaf die track neemt het album wel in kracht toe.2. Slint - Spiderland (1991)
Niet mijn ding, dacht ik nog. Dat bleek uiteindelijk niet helemaal waar te zijn. Nosferatu Man en Washer zijn toch wel mooie tracks. Zelfs Good Morning, Captain begint me nu wat beter te bevallen. Beter dan Arthur's suggestie van Sonic Youth in de vorige aflevering. Ik zie dat er onderaan zijn huidige lijstje wederom een album van die mannen op me wacht

3. The Smashing Pumpkins - Gish (1991)
Ik ben echt een 80's liefhebber en heb bewust of onbewust de klassiekers uit de jaren 90 links laten liggen. Waarom? Dunno! Van de Pumpkins ken ik wel de nodige losse tracks maar integraal heb ik hun albums nog nooit beluisterd. Hun debuut heeft dus de eer.… Bevalt me prima en neem ik voor een tweede luisterbeurt mee op de lijst voor ronde 2. Snail vind ik voorlopig de topper van het album.
4. Queen – Innuendo (1991)
Deze gaat ook zeker mee, aangezien die na The Miracle tot mijn favo Queen albums behoort. Ben niet zo kapot van hun oude werk. Wel prima, maar als gehele albums geen geweldige scores. Headlong en The Show Must Go On behoren tot mijn favoriete Queen tracks. Heb het niet bij veel overleden artiesten, maar als ik hierop Mercury hoor zingen, voel ik bij bepaalde songs gewoon dat het zijn laatste stuiptrekkingen zijn. Hij probeert er nog alles uit te halen, met de kracht die hij nog had. Geweldige entertainer ook.
5. Leonard Cohen – The Future (1992)
Cohen is één van die artiesten waar ik niet veel van moet hebben/mee heb. Pink Floyd en The Velvet Underground behoren daar ook toe. Maar ken dit album niet, dus ook deze krijgt een kans. The Future had zo op het Chris Rea album kunnen staan wat ik al eerder heb genomineerd. Prima track. Waiting For the Miracle en Always gaan ook nog wel, de rest is niet echt aan mij besteed. Die stem en het niet al te vlotte tempo op dit album trekken me niet zo.
6. Sonic Youth - Dirty (1992)
Zeker toegankelijker dan hun vorige albums. Maar echt mijn ding is het niet. Chapel Hill en JC vind ik wel leuke nummers. Evenals Youth Against Fascism.
Résumé: 2 van de 6 gaan mee op de shortlist.
0
geplaatst: 17 november 2013, 21:21 uur
Behoorlijk druk weekje achter de rug, maar nu eindelijk weer tijd en zin voor wat actie van mijn kant in dit topic! Dazzler is aan de beurt.
Arrested Developement zit in een hoek van de hiphop die ik nog niet echt ontgonnen heb. Dit bevalt me wel, vooral dankzij de vrolijke, zomerse sfeer van de nummers. Een heel album (hiphopalbums duren lang) zal me denk ik wel beginnen tegensteken. Maar ik waag het erop en zet ‘m op mijn luisterlijst (al is die ondertussen al behoorlijk lang aan het worden, dus of deze daadwerkelijk aan de beurt komt is maar de vraag).
Van Fischer-Z ken ik maar een handvol nummers, voornamelijk omdat ik dat handjevol nummers niet erg speciaal vind. The Worker, So Long, Red Skies Over Paradise, ik word er niet warm van. Vreemd genoeg vind ik de luisterlinkjes van Dazzler bij Destination Paradise verdraaid lekker klinken. Die scheut wereldmuziek doet de sound wat mij betreft erg goed. Op de luisterlijst, jij!
Als echte Belg ken ik alle singles van het debuut van Gorky natuurlijk uit mijn hoofd, tot het beluisteren van het album is het echter nog nooit gekomen. Waarschijnlijk omdat ik buiten Mia en Lieve Kleine Piranha niets bovengemiddeld sterk vind. Anja is wat te veel herhaling, en ook Soms Vraagt Een Mens Zich Af beklijft niet. Albumtrack Boze Wolven klinkt dan weer wel goed, dus wie weet komt het nog tot een beluistering van het hele album.
Dat album van Manu Chao ken ik al, en heb ik slechts op 3* staan. Ik word gewoon ongelooflijk zenuwachtig van de muziek van deze heren. Nu en dan een liedje gaat nog, maar een heel album, dat nooit meer!
Van Nits vind ik In Dutch Mountians erg leuk, de rest van wat ik ken vind ik niet zo bijzonder. Cars & Cars is mooi, maar het veel uit mezelf opzetten doe ik niet. Ting gaat dus niet op de luisterlijst.
Prefab Sprout ken ik van het leuke Steve McQueen, en dan zet ik liever een los nummertje op dan het volledige album. Jordan The Comeback heeft wel een hoog gemiddelde, en klinkt niet slecht, dus het album luisteren wil ik wel doen.
Arrested Developement zit in een hoek van de hiphop die ik nog niet echt ontgonnen heb. Dit bevalt me wel, vooral dankzij de vrolijke, zomerse sfeer van de nummers. Een heel album (hiphopalbums duren lang) zal me denk ik wel beginnen tegensteken. Maar ik waag het erop en zet ‘m op mijn luisterlijst (al is die ondertussen al behoorlijk lang aan het worden, dus of deze daadwerkelijk aan de beurt komt is maar de vraag).
Van Fischer-Z ken ik maar een handvol nummers, voornamelijk omdat ik dat handjevol nummers niet erg speciaal vind. The Worker, So Long, Red Skies Over Paradise, ik word er niet warm van. Vreemd genoeg vind ik de luisterlinkjes van Dazzler bij Destination Paradise verdraaid lekker klinken. Die scheut wereldmuziek doet de sound wat mij betreft erg goed. Op de luisterlijst, jij!
Als echte Belg ken ik alle singles van het debuut van Gorky natuurlijk uit mijn hoofd, tot het beluisteren van het album is het echter nog nooit gekomen. Waarschijnlijk omdat ik buiten Mia en Lieve Kleine Piranha niets bovengemiddeld sterk vind. Anja is wat te veel herhaling, en ook Soms Vraagt Een Mens Zich Af beklijft niet. Albumtrack Boze Wolven klinkt dan weer wel goed, dus wie weet komt het nog tot een beluistering van het hele album.
Dat album van Manu Chao ken ik al, en heb ik slechts op 3* staan. Ik word gewoon ongelooflijk zenuwachtig van de muziek van deze heren. Nu en dan een liedje gaat nog, maar een heel album, dat nooit meer!
Van Nits vind ik In Dutch Mountians erg leuk, de rest van wat ik ken vind ik niet zo bijzonder. Cars & Cars is mooi, maar het veel uit mezelf opzetten doe ik niet. Ting gaat dus niet op de luisterlijst.
Prefab Sprout ken ik van het leuke Steve McQueen, en dan zet ik liever een los nummertje op dan het volledige album. Jordan The Comeback heeft wel een hoog gemiddelde, en klinkt niet slecht, dus het album luisteren wil ik wel doen.
0
geplaatst: 17 november 2013, 23:30 uur
0
geplaatst: 18 november 2013, 11:22 uur
Tijd voor hermans nominaties:
Dance is voor mij vooralsnog een genre waarbij ik graag eens een los nummertje opzet, mar een heel album een iets te lange zit is. 90 lijkt niet het album te zijn dat daar verandering in kan brengen. Magical Dream vond ik erg leuk, maar Pacific 202 vond ik al iets te langdradig. Toch maar niet dus.
Het album van The La’s ken ik al, en draai ik eigenlijk veel te weinig. Echt de blauwdruk voor de Britse rock die een jaar of vijf later zo populair zou worden, misschien nog meer zelfs dan het debuut van The Stone Roses, of tijdgenoten als The Charlatans en Inspiral Carpets. Ja, deze maakt grote kans!
Nine Inch Nails ken ik van The Downward Spiral, een album dat ik nooit opleg maar desondanks helemaal niet slecht vind. De prikkel om ‘m vaak te draaien is er gewoon niet. Daardoor is de wil om deze EP eens een kans te geven er ook niet echt helaas. Al is Gave Up best een fijn nummer.
Stereolab is ook zo’n band die ik al tijden eens wil uitchecken, maar waar het gewoon nooit van komt. Door dit topic lijkt het er eindelijk van te gaan komen, want vooral The Seaming And The Meaning bevalt me uitstekend.
Swell de nieuwe Nirvana? Daar kan ik voorlopig nog niet akkoord mee gaan. Maar lekker klinken doet dit zeker wel. Ik ben wel benieuwd geworden, ik vind het ook een beetje Slint-achtig klinken trouwens.
Zie mijn commentaar bij 808 State. Af en toe eens een los nummertje: graag. Hele albums lukt me voorlopig nog niet echt.
Dance is voor mij vooralsnog een genre waarbij ik graag eens een los nummertje opzet, mar een heel album een iets te lange zit is. 90 lijkt niet het album te zijn dat daar verandering in kan brengen. Magical Dream vond ik erg leuk, maar Pacific 202 vond ik al iets te langdradig. Toch maar niet dus.
Het album van The La’s ken ik al, en draai ik eigenlijk veel te weinig. Echt de blauwdruk voor de Britse rock die een jaar of vijf later zo populair zou worden, misschien nog meer zelfs dan het debuut van The Stone Roses, of tijdgenoten als The Charlatans en Inspiral Carpets. Ja, deze maakt grote kans!
Nine Inch Nails ken ik van The Downward Spiral, een album dat ik nooit opleg maar desondanks helemaal niet slecht vind. De prikkel om ‘m vaak te draaien is er gewoon niet. Daardoor is de wil om deze EP eens een kans te geven er ook niet echt helaas. Al is Gave Up best een fijn nummer.
Stereolab is ook zo’n band die ik al tijden eens wil uitchecken, maar waar het gewoon nooit van komt. Door dit topic lijkt het er eindelijk van te gaan komen, want vooral The Seaming And The Meaning bevalt me uitstekend.
Swell de nieuwe Nirvana? Daar kan ik voorlopig nog niet akkoord mee gaan. Maar lekker klinken doet dit zeker wel. Ik ben wel benieuwd geworden, ik vind het ook een beetje Slint-achtig klinken trouwens.
Zie mijn commentaar bij 808 State. Af en toe eens een los nummertje: graag. Hele albums lukt me voorlopig nog niet echt.
0
geplaatst: 18 november 2013, 12:44 uur
Verder met LucM’s lijstje.
R.E.M. is een van de weinige bands waarvan ik vind dat op elk album wel minstens één onbeschrijfelijk mooi pareltje staat. Op Out Of Time vinden we er ‘slechts’ twee: Losing My Religion en Half A World Away. De rest varieert, zoals eerder gezegd, van mooi tot ‘wel leuk’. Niet meteen mijn favoriete plaat van de heren.
Ook Blue Lines van Massive Attack staat bij mij op een 3.5*. Drie nummers die ik heel goed vond (Safe From Harm, Unfinished Sympathy en de afsluiter), de rest kon daar wat mij betreft niet aan tippen. Maar ik heb wel zin gekregen om hem nog eens in de herkansing te draaien. Wie weet.
Vergeef mij, maar Los Lobos ken ik vooral van La Bamba eigenlijk. De nummers die ik van Kiko And The Lavender Moon beluistert heb, klinken wel goed, maar nu ook weer niet zo goed dat ik achter het album aan wil gaan.
Van Sinéad ben ik absoluut geen fan. Troy vind ik wel nog oké, maar verder dan dat gaat de vriendschap niet. Ook Nothing Compares 2 U doet me niks.
En Freedom behoort dan weer niet tot mijn favoriete Young-platen. Hij zal hier waarschijnlijk wel een stuk geïnspireerder klinken dan op zijn andere jaren ’80-albums, dat maakt Freedom niet meteen tot een fantastische plaat.
Volgens mij ken ik van Stef Bos alleen de klassieker Papa, die me ondanks het stoffig sfeertje wel kan raken. Hetzelfde kan gezegd worden over de nummers van Tussen De Liefde En De Leegte die ik beluisterd heb, namelijk De Rivier en het titelnummer. Ook eentje voor op mijn luisterlijst.
Dit is trouwens mijn illustere luisterlijst tot nu toe. De albums die ik nog wil luisteren in volgorde van hoe graag precies. Throwing Muses en Jane’s Addiction zijn er al van verdwenen. Neemt niet weg dat er veel te veel albums overblijven voor de tijd die me nog rest. Wellicht ga ik ook na de deadline nog het een en ander beluisteren.
1. Swell - ...Well? (1992)
2. The La's - The La's (1990)
3. INXS - X (1990)
4. Swans - White Light from the Mouth of Infinity (1991)
5. The Pogues - Hell's Ditch (1990)
6. Biosphere - Microgravity (1991)
7. Fischer-Z - Destination Paradise (1992)
8. Massive Attack – Blue Lines (1991)
9. Stereolab - Peng! (1992)
10. Stef Bos – Tussen De Liefde En De Leegte (1992)
11. Gorky - Gorky (1992)
12. Arrested Development - 3 Years, 5 Months & 2 Days in the Life Of.. (1992)
13. World Party - Goodbye Jumbo (1990)
14. Prefab Sprout - Jordan: The Comeback (1990)
15. Don Henley – The End Of Innocence (1989)
16. Roy Orbison – Mystery Girl (1989)
17. The Mission - Carved in Sand (1990)
R.E.M. is een van de weinige bands waarvan ik vind dat op elk album wel minstens één onbeschrijfelijk mooi pareltje staat. Op Out Of Time vinden we er ‘slechts’ twee: Losing My Religion en Half A World Away. De rest varieert, zoals eerder gezegd, van mooi tot ‘wel leuk’. Niet meteen mijn favoriete plaat van de heren.
Ook Blue Lines van Massive Attack staat bij mij op een 3.5*. Drie nummers die ik heel goed vond (Safe From Harm, Unfinished Sympathy en de afsluiter), de rest kon daar wat mij betreft niet aan tippen. Maar ik heb wel zin gekregen om hem nog eens in de herkansing te draaien. Wie weet.
Vergeef mij, maar Los Lobos ken ik vooral van La Bamba eigenlijk. De nummers die ik van Kiko And The Lavender Moon beluistert heb, klinken wel goed, maar nu ook weer niet zo goed dat ik achter het album aan wil gaan.
Van Sinéad ben ik absoluut geen fan. Troy vind ik wel nog oké, maar verder dan dat gaat de vriendschap niet. Ook Nothing Compares 2 U doet me niks.
En Freedom behoort dan weer niet tot mijn favoriete Young-platen. Hij zal hier waarschijnlijk wel een stuk geïnspireerder klinken dan op zijn andere jaren ’80-albums, dat maakt Freedom niet meteen tot een fantastische plaat.
Volgens mij ken ik van Stef Bos alleen de klassieker Papa, die me ondanks het stoffig sfeertje wel kan raken. Hetzelfde kan gezegd worden over de nummers van Tussen De Liefde En De Leegte die ik beluisterd heb, namelijk De Rivier en het titelnummer. Ook eentje voor op mijn luisterlijst.
Dit is trouwens mijn illustere luisterlijst tot nu toe. De albums die ik nog wil luisteren in volgorde van hoe graag precies. Throwing Muses en Jane’s Addiction zijn er al van verdwenen. Neemt niet weg dat er veel te veel albums overblijven voor de tijd die me nog rest. Wellicht ga ik ook na de deadline nog het een en ander beluisteren.

1. Swell - ...Well? (1992)
2. The La's - The La's (1990)
3. INXS - X (1990)
4. Swans - White Light from the Mouth of Infinity (1991)
5. The Pogues - Hell's Ditch (1990)
6. Biosphere - Microgravity (1991)
7. Fischer-Z - Destination Paradise (1992)
8. Massive Attack – Blue Lines (1991)
9. Stereolab - Peng! (1992)
10. Stef Bos – Tussen De Liefde En De Leegte (1992)
11. Gorky - Gorky (1992)
12. Arrested Development - 3 Years, 5 Months & 2 Days in the Life Of.. (1992)
13. World Party - Goodbye Jumbo (1990)
14. Prefab Sprout - Jordan: The Comeback (1990)
15. Don Henley – The End Of Innocence (1989)
16. Roy Orbison – Mystery Girl (1989)
17. The Mission - Carved in Sand (1990)
0
geplaatst: 18 november 2013, 13:01 uur
ArthurDZ schreef:
R.E.M. is een van de weinige bands waarvan ik vind dat op elk album wel minstens één onbeschrijfelijk mooi pareltje staat. Op Out Of Time vinden we er ‘slechts’ twee: Losing My Religion en Half A World Away.
R.E.M. is een van de weinige bands waarvan ik vind dat op elk album wel minstens één onbeschrijfelijk mooi pareltje staat. Op Out Of Time vinden we er ‘slechts’ twee: Losing My Religion en Half A World Away.
Geen "Country Feedback" of "Low"?

Dat zijn m.i. de hoogtepunten van het album...
0
geplaatst: 18 november 2013, 13:04 uur
Voor mij ook. Country Feedback is toch wel een van de beste nummers die R.E.M. ooit gemaakt heeft.
0
geplaatst: 18 november 2013, 13:10 uur
Country Feedback is mijn nummer 3 van het album, maar ik vind het toch wel iets minder dan de gemiddelde R.E.M.-fan, heb ik al gemerkt. Maar vooral dat stuk met 'I need this' is wel heel sterk. Mja, die kan ook wel bij de pareltjes eigenlijk. 

* denotes required fields.