menu

Hier kun je zien welke berichten gweah als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Madvillain - Madvillainy (2004)

5,0
Dit was de eerste Doom plaat die ik checkte, paar weken nadat hij uitkwam, want ik had via verschillende forums en sites de buzz rondom deze man al wel in de gaten maar het leek mij een beetje de typische nerd rap.
Van verschillende kanten begreep ik dat dit album toch bovenmatig dope was, ik ging het checken en stuitte op de voorlopig laatste echte hip-hop classic van dit decennium... ik herinner mij dit moment nog als de dag van gisteren.
Hierna volgden mijn vrienden. Zelfs mijn vrienden die niet van hip-hop houden zweren bij dit album en vooral bij die zo bizarre opener Accordion (dat baslijntje dat er halverwege bijkomt!)
Van voor tot achter geniaal. Er staat teveel dopeness op dit album, klassieker na klassieker, bijna al die tracks zijn zo gruwelijk... Ik vraag me af of bij een evt. Madvillainy 2 ditzelfde niveau gehaald gaat worden. Doom heeft ook al een tijdje niks meer uitgebracht trouwens.

Makaveli - The Don Killuminati: The 7 Day Theory (1996)

4,0
gweah schreef:
Dit vind ik stiekem een erg lekker album.
Ik heb me altijd afgevraagd waarom ze na zo'n megaproject als All Eyez On Me ze zo'n low budget afgeraffeld album als dit hebben gemaakt. Ik bedoel dit was niet echt een postuum project of zo toch??
Weet iemand dit?

Dit bedoel ik trouwens niet negatief want zoals ik al zei, ondanks het duidelijke low budget & haastwerk gehalte, vind ik het een heerlijke plaat. Zo vurig als hier vind ik Pac echt vet, volop namen droppend, vuurspuwend, heerlijk.


Stem verhoogd naar 4,5. Heb hem weer eens uit de kast getrokken, en ik weet eigenlijk niet waarom ik schreef dat het "low budget" en "afgeraffeld" was. Ik vind dit beter klinken dan de meeste van die gelikte producties van Daz, Dre, DJ Quik etc op All Eyez On Me. Dit past beter bij Pac's stijl, en ik las ook dat (sommige?) instrumenten live ingespeeld zijn?
Het enige minpunt vind ik de features van de Outlawz, dat weerhoudt mij 5 sterren te geven, maar verder is het natuurlijk wel een classic.

Pac is technisch misschien niet de grootste MC maar hij heeft verschillende MC-eigenschappen die mede-grootheden als Biggie en Nas ook zo kenmerk(t)en: flow, enorm charisma, prachtige stem, poetisch talent (niet zozeer lyrical als wel inhoudelijk) en dat pure en rauwe van een complex, intelligent en menselijk karakter, wat de beste platen van Biggie, Nas en ook Jay-Z (denk aan de gerede twijfels van Jay's Reasonable Doubt) zo veel beter maakt dan de gemiddelde hip hop van de gemiddelde MC.

Ik verkies deze plaat elke keer boven Me Against The World (de meeste beats daar trek ik zeer slecht) en All Eyez On Me (wisselvallig album, en iets te 'gangsta' en 'flossy' naar mijn smaak).

En dat namen droppen en de vloer aanvegen met zijn New Yorkse collega's? Nog steeds even groots en heerlijk.

En wat ook al eerder gezegd is door anderen: dit album heeft zo'n mooie balans tussen duistere en vurige battle tracks, zonnige tracks als Live & Die In LA, poetische tracks, politieke tracks en intelligent geschreven gangster tracks (Me & My Girlfriend), waardoor dit album zijn karakter het beste samenvat (IMO).

Deze plaat gaat nog meer uren maken dit weekend!

Missy Elliott - Miss E... So Addictive (2001)

3,5
Stiekem ben ik meer fan van Da Real World maar wat is dit een goed album zeg. Een meisje dat ik goed kende in mijn studententijd, type assertief lekker wijf met lang blond haar, draaide dit altijd keihard in de Range Rover van haar vader, onderwijl het overige verkeer van de weg drukkend.
Ik vind dit ook iets meer een album voor vrouwen dan Da Real World. Hier zijn de beats aggressief maar rond en funky, i.t.t. de kale, futuristische, met strings overgoten beats van Da Real World.
Mijn vriendin veert altijd op als ik dit opzet, vooral "Dog In Heat" en "One Minute Man". Bij Da Real World zegt ze niets maar haar gezicht zegt "kan dit uit?".
Ik vind trouwens Jay-Z's versie van One Minute Man beter. Past er beter bij. Ook leuk hoe hij met zijn tekst zinspeelt op Beyonce, ik weet niet of ze toen al wat hadden maar het is een schaamteloze flirt.
Enige echte minpunt vind ik Take Away, wat een draak van een track.

Mobb Deep - The Infamous (1995)

5,0
gweah schreef:
Shook Ones Pt. II kun je in de top 3 van beste hip-hop tracks van de jaren negentig zetten vind ik... weet trouwens niet welke andere tracks daar dan bij moeten, dat is weer een andere discussie.

Ben trouwens niet zo'n fan van de sequencing van dit album (volgorde van de nummers). Als je Shook Ones zo achteraan zet, doe er dan niet 1 zo'n anticlimax als Party Over achter...

Eigenlijk luister ik liever naar Hell On Earth, hoewel dat wat simpeler en formulematiger in elkaar zit.


Ruim drie jaar verder sinds bovenstaand bericht, zit nu aan de verkeerde kant van de dertig verdikkeme. Ik luister niet meer liever naar Hell On Earth. Dat blijft een 4,5 album voor mij; dit is een dikke vijf, een van de top 10 hip hop albums allertijden wat mij betreft. Party Over is nog steeds niet mijn favoriet maar voor de rest: hulde. Wat een sfeer, wat een mooie afwisseling die Hell On Earth net mist, die paar Q-Tip producties doen het hem toch wel. Ook de featurings kloppen meer hier vind ik. Als Nas erin komt op Eye For An Eye, heerlijk.

Ik zag laatst een mooi filmpje op youtube, kort interviewtje met RZA in de deuropening van zijn tourbus, het ging over oude albums en classics en ook even over Mobb Deep. Hij vertelde hoe ODB destijds met deze cd, toen hij net uit was, de tourbus in kwam rennen en riep: these kids are the illest out right now. These kids can rhyme son. These kids are the next us. Zoiets, ik weet het niet meer letterlijk. Grappig hoe enthousiast die artiesten dan waren over elkaars werk. Net als dat Ghost op dit album rapt "banging Nas, Mobb Deep and Wu" en op Cuban Linx "me Nas and Rae got the best product on the block". Havoc had RZA ook nog om beats gevraagd maar RZA vond Havoc's eigen beats zo vet dat hij zei, nee die heb jij helemaal niet nodig, doe je eigen ding. Stel je voor dat hier ook nog een of twee Cuban Linx achtige RZA beats op hadden gestaan... Maar goed RZA had ook wel een beetje gelijk natuurlijk.