menu

Genres / Rock / Hardrock / metal: algemeen discussietopic

zoeken in:
November brengt ons de nieuwe van de aloude Angel Witch, solowerk van Lindemann in het Duits dit keer, de tweede van de thrashers van Meshiaak, techdeath van Nile, de zoveelste van het Deense Pretty Maids en een live release en bioscoopfilm van Slayer.

gigage schreef:

Alternatieve rock/metal met een bassist die flink aan de snaren plukt ( funky) en bijpassende drumritmes. Het creepy begin van silent hous kan zo in Silent Hill. Verder een stoer zingend Oekraïense jongedame maakt het verhaal kompleet.

Als ik dit lees, moet ik gelijk aan Jinjer denken. Klopt dat ook qua sound?

Ik denk dat jinjer iets meer metal is (grunts) en chasing embers veel meer naar de alt rock neigt. Dat verschil zit m vooral in het andere drumwerk. Maar dat Jinjer klinkt zeker niet verkeerd! Leuke tip!

Mijn top 5 hardrock/metalalbums van oktober:

1. Leprous - Pitfalls

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=4nPwBSaJmgI

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Een parel van een progressieve popplaat, al zitten er genoeg stevigere passages in om nog binnen dit topic te vallen. Je hoort nog steeds onmiskenbaar dat dit Leprous is, maar het songmateriaal is veel meer naar de kern gebracht, zonder daarbij het oog voor detail te verliezen. Einar Solberg zingt magistraal op deze plaat en de band legt een prachtig melancholisch canvas voor hem neer. Ook drumt Baard Kolstad waanzinnig funky op deze plaat. Koploper van mijn 2019-lijst.

2. Ultha - Belong

https://www.youtube.com/watch?v=j7OQzO_7Zgw

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Helaas heeft het Duitse blackmetalgezelschap aangegeven dat ze een pauze gaan houden voor onbepaalde tijd. Toch laat Ultha met Belong een hele mooie (voorlopige) zwanenzang achter. Twee lange tracks die alle kwaliteiten van Ultha goed in de spotlights zetten: trage gedragen opbouw, mistroostige gure tokkeltjes, weids akkoordenwerk, subtiele synthlagen en doorleefde vocalen.

3. Sun Worship - Emanations of Desolation

https://www.youtube.com/watch?v=07TF5upRMqA

Nog een blackmetalband uit Duitsland! Sun Worship is een duo (gitaar/drums), maar brengt een grootse sound met weinig poespas: sterk stemmig riffwerk en effectieve drumpartijen. De band klinkt een stuk gevarieerder dan op vorig werk dat vaak over de gehele linie ietwat ging vervelen.

4. Blackwater Holylight - Veils of Winter

https://www.youtube.com/watch?v=FRnGyAHvLS0

Deze plaat is al een flink aantal keer mijn soundtrack voor vroege treinritten geweest. Deze dames brengen een heerlijke lome en dromerige sound met invloeden van stoner, doom en shoegaze. Het lijkt weinig spanning te bevatten, maar het blijft wel hangen en nodigt uit tot vele luisterbeurten.

5. The Great Old Ones - Cosmicism

https://www.youtube.com/watch?v=vXw3AUOpXa8

Het Franse The Great Old Ones biedt weer een heerlijke dosis Lovecraftiaanse blackmetal met een post-sound en een sludgy ondertoon

Hardrock/metalreleases in november die je (wat mij betreft) in de gaten moet houden:

01/11: Stake – Critical Method
01/11: Kosmokrator – Through Ruin…Behold
01/11: Mamiffer – The Brilliant Tabernacle
01/11: Midnight Odyssey – Biolume Part 1: In Tartarean Chains
01/11: PH – Osiris Hayden
01/11: Une Misere – Sermon
01/11: Voyager – Colours in the Sun
01/11: Wilderun – Veil of Imagination
08/11: Bask – III
08/11: Esoteric – A Pyrrhic Existence
08/11: Have a Nice Life – Sea of Worry
08/11: Slow – VI- Dantalion
08/11: Schammasch – Hearts of no Light
08/11: Rorcal – Muladona
15/11: Bolzer – Lese Majesty EP
15/11: The Deathtrip – Demon Solar Totem
15/11: Dolch – Feuer
15/11: Witch Trail – The Sun Has Left The Hill
15/11: Ignivomous - Hieroglossia
15/11: Despised Icon – Purgatory
15/11: Abigail Williams – Walk Beyond the Dark
15/11: Left Behind - No One Goes to Heaven
22/11: Blood Incantation – Hidden History of the Human Race
22/11: Chaos Echoes – Remains
22/11: Hissing – Burning Door
22/11: Sleep Token – Sundowning
22/11: Avatarium – The Fire I Long For
22/11: Strigoi - Abandon All Faith
22/11: Lord Mantis - Universal Death Church
22/11: Hypno5e - A Distant (Dark) Source
29/11: Cattle Decapitation – Death Atlas
29/11: Dimaeon - Void
29/11: Teeth – The Curse Of Entropy
29/11: Vesperith – Vesperith

Die van Leprous ben ik ook aan begonnen. Mooie klanken maar ik ben er nog niet helemaal uit wat ik er mee moet. Even doorzetten wellicht? Je nummer 5 stond bij mij ook op de nominatie. Beide bands leveren in ieder geval vakwerk.

Don Cappuccino schreef:
...

5. The Great Old Ones - Cosmicism

(embed)

Het Franse The Great Old Ones biedt weer een heerlijke dosis Lovecraftiaanse blackmetal met een post-sound en een sludgy ondertoon

..

Ik dacht hierbij even dat het een nieuwe Ahab release was, nou ja het intro van het eerste nummer dan. Daarna was de Ahab link wel snel weg.

De 74 namen die Graspop heeft vrijgegeven zijn niet de minsten of in ieder geval passen ze in mijn straatje. Laat de headliners maar weg en geef de rest 10 minuten meer

Ben geen metal fan maar dit vind ik wel leuk.

https://www.youtube.com/watch?v=L2r0xaEoaN4

Iets dat je niet verwacht. Metal uit Mallorca.

https://www.youtube.com/watch?v=OvcdU_Md_l4

Wat vind je er zo goed aan dan?

Mijn vijf favoriete hardrock/metalalbums uit november:

1. Blood Incantation - Hidden History of the Human Race

https://www.youtube.com/watch?v=6GE5BkL9lp0

Een ambitieus deathmetalmeesterwerk dat het beste van Morbid Angel en Death oproept, maar ook een eigen proggy en psychedelische sfeer met zich meebrengt. Awakening from the Dream of Existence to the Multidimensional Nature of Our Reality (Mirror of the Soul) is een van de beste metalnummers die ik ooit heb gehoord: een achttien minuten durende tour de force met waanzinnige aaneenschakelingen van riffs en een bloedmooie finale. Kippenvel.

2. Esoteric - A Pyrrhic Existence

https://www.youtube.com/watch?v=Ak2PCHX5UTM

Het Britse Esoteric brengt weer een machtige psychedelische en naargeestige funeraldoomtrip en weet ook meer dan genoeg afwisseling te brengen om bijna 100 minuten te boeien.

3. Frail Body - A Brief Memoriam (niet op MusicMeter)

https://www.youtube.com/watch?v=Smsw_nySX1A

Frail Body brengt een heerlijke intense screamosound met stemmige post-rockinvloeden. Vooral het fenomenale melodieuze baswerk valt enorm op.

4. Rorcal - Muladona

https://www.youtube.com/watch?v=Az_U_a7ZhoE

Rorcal brengt een indrukwekkend gitzwart sludgy blackmetalbeest uit dat in zijn geheel beluisterd moet worden. Er wordt echt een verhaal verteld gebaseerd op een boek (Muladona) en de schrijver heeft een aantal spokenwordstukken.

5. Voyager - Colours in the Sun

https://www.youtube.com/watch?v=NDoITQV7324

Voyager brengt een heerlijke combi van moderne progressieve metal (Leprous en TesseracT) en jaren '80 pop (Tears for Fears en Duran Duran). Ontzettend catchy!

December is vooral de maand van alle 2019-favorieten beluisteren voor de definitieve eindlijst, want qua releases is het dun gezaaid:

13/12: In Human Form - III
13/12: Conjurer/Palm Reader – Split EP

Don Cappuccino schreef:
1. Blood Incantation - Hidden History of the Human Race

Gisteren gekocht. Goed album inderdaad. Het voegt nog een boeiende dimensie toe aan de gebruikelijke death metal sfeer.

Wist ik niet dat men een nieuw album uit heeft. Dat is dan de eerste sinds acht jaar. Kan meteen op de verlanglijst.

November death & doom maand, zo bleek.
Op 1.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/767000/767040.jpg?cb=1572929118 Blood Incantation - Hidden History of the Human Race (2019) zie Don voor uitleg.

Op 2.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/766000/766150.jpg?cb=1567922441
Nile - Vile Nilotic Rites (2019)
Ook Nile verdient een plekje in de november top 3. Verdienstelijke plaat van een band die toch al even meegaat maar toch nog fris uit de hoek kan komen.

3. https://www.musicmeter.nl/images/cover/765000/765572.jpg?cb=1567178538
Angel Witch - Angel of Light (2019)
Angel witch was een trendsetter in 1980. Nu bijna 40 jaar later nog zo voor de dag komen verdient applaus

4.Tygers of Pan Tang - Ritual (2019) uitleg zie Angel Witch

5.Avatarium - The Fire I Long For (2019) persoonlijke favoriete band heeft iets nieuws.

In de feestmaand worden er live albums uitgebracht van Burning Wiches(ep), Stone Sour en Nightwish en een compilatie van Artillery.

Is iedereen er al uit wat de top 10 wordt van 2019?

Ben er al uit, kleine wijzigingen die er toch niet toe doen voorbehouden:

1. Birdflesh - Extreme Graveyard Tornado (2019)
2. Flying Colors - Third Degree (2019)
3. Besta - Eterno Rancor (2019)
4. Embalming Theatre - Welcome to Violence (2019)
5. Takafumi Matsubara - Strange, Beautiful and Fast (2019)
6. Psudoku / Parlamentarisk Sodomi - Report from the 10th Dimension / Demo 2018 (2019)
7. No One Knows What the Dead Think - No One Knows What the Dead Think (2019)
8. Phil Campbell - Old Lions Still Roar (2019)
9. Ona Snop / Failure - Split 10" (2019)
10. Ripping Organs - Mexican Way of Life (2019)

1, 2, 3, 8 aangeschaft, alsmede de live-albums van Loudness en Saxon.

Dat is al snel B.Robertson!!

Misschien moet ik hier es wat van proberen... ik heb alleen nog maar de helft van Wilderun uit 2019 gehoord. Die van Blood Incantation ben ik al vaker tegengekomen en de hoes is alvast tof!

Ik vond vooral de mei maand metal maand erg goed. Dat is 2 pagina's terug.

Doe geen bestellingen meer, er moet nu vooral een nieuw CD-meubel worden.

Beste live-album: Saxon - The Eagle Has Landed 40

gigage schreef:
Dat is al snel B.Robertson!!

Ik luister altijd naar eigen toevoegingen van 2019, dat is dus maar een klein stukje van dit jaar.
Kan me natuurlijk nog verdiepen in wat nieuwe albums of die tijd reserveren voor iets als metal album van de week.

Heb geen idee welke albums uit 2019 zijn maar uit m'n hoofd nomineer ik in ieder geval;

The Circle - Space between
The New Roses - Nothing but wild
Diggeth - Gringos galacticos
D-A-D - A prayer for the loud
Big Wreck - ....but for the sun
The Defiants - Zokusho
Devin Townsend - Empath
Work of Art - Exhibits
Eclipse - Paradigm
Ruben Hoeke Band - All saints
Flying Colors - Third degree

In willekeurige volgorde en ik ben er vast nog een hoop vergeten.

Die Diggeth is van eigen bodem. Leuk album inderdaad.

Wat was het beste comeback album van 2019?
De genomineerden zijn

Exhorder - Mourn the Southern Skies (2019) 27 jaar!
Possessed - Revelations of Oblivion (2019) 33 jaar! ( full album)
Last Crack - The Up Rising (2019) 28 jaar!
Cirith Ungol - I'm Alive (2019) 28 jaar!
Tool - Fear Inoculum (2019) slechts 13 jaar
Sacred Reich - Awakening (2019) 23 jaar

Een ander....

gigage schreef:
Die Diggeth is van eigen bodem. Leuk album inderdaad.

Ja klopt! Voor mij dé ontdekking van afgelopen jaar. Geweldig album en ook live maken ze het prima waar.

Comeback album: Takafumi Matsubara - Strange, Beautiful and Fast (2019)

Citaat uit een bericht van Nakkie13 bij het album: Het is absurd dat Takafumi voor een paar jaar geleden nog zijn gitaar aan de wilgen hing (een herseninfectie zorgde voor een gedeeltelijke verlamming van diens hand en nek) en nu terug is met zo'n technisch en geschift album.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:59 uur

geplaatst: vandaag om 18:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.