menu

Genres / Overigen / Alles over Altcountry, Roots en Americana

zoeken in:
Meer nog dan websites zijn YouTube-kanalen voor mij een grote inspiratie. Met een account aldaar is er de ideale mogelijkheid om je op die kanalen te abonneren en op de hoogte te blijven van verscheidene nieuwe nummers en opnames van diverse artiesten. Een greep uit mijn abonnementen:

- GemsOnVHS - YouTube (tip van de week)

- FolkAlleydotCom - YouTube
- Fretboard Journal - YouTube
- Music City Roots - YouTube
- BGS [ The Bluegrass Situation ] - YouTube
- The Texas Music Scene TV - YouTube
- eTown - YouTube
- W.B. Walker's Old Soul Radio Show - YouTube

'This Town's A Drag' is de nieuwe single van Cordovas, een band die op Musicmeter nogal over het hoofd wordt gezien. Het klinkt nogal anders dan hun debuutalbum. Ik ben benieuwd of ze een nieuwe 'sound' zijn ingeslagen.
Rolling Stone omschreef ze vorig jaar als: The harmony-heavy, guitar-fueled house band at a Big Pink keg party in 1968. For Fans of: Grateful Dead's American Beauty, Little Feat's Dixie Chicken, Dawes' North Hills. Daar kan je volgens mij ook The Band aan toevoegen.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=lBTSsOXLOEI

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

https://www.youtube.com/watch?v=M1Eqp53o8uk

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Dit is alvast een voorproefje. De nieuwe single van zijn binnenkort uit te brengen album met dezelfde naam

Vento Vivimus
http://doublej.net.au/sites/default/files/styles/dj_program_banner/public/thumbnails/image/LATW_website_900x260.jpg

In oktober aanstaande verschijnt hun volgende album - 'Live from the Ryman' - een bloemlezing uit de zes (uitverkochte) concerten die Jasson & zijn 400 Unit vorig jaar gaven in dit beruchte auditorium in Nashville Tennessee..

Maar voor wie niet zo lang kan wachten of als apertizer zond ABC's Double J - het oudere en serieuzere broertje van ABC's popzender TripleJ - vanavond de integrale live registratie uit van het concert dat de band eerder dit jaar (eind maart / begin april) gaf tijdens het Blues & Roots Festival 'Bluesfest' in Byron Bay (NSW).

Die registratie is de komende week nog te streamen via de website van DoubleJ

Maar video kan natuurlijk ook:

https://www.youtube.com/watch?v=KP9Ewm6gsjo

Audio start na 7':00"
Jason Isbell & The 400 Unit zijn op dit moment blijkbaar in Nederland. Op donderdag, 21 juni as., treden ze op in TIVOLI / Vredenburg in Utrecht.

Eén van mijn bronnen voor Americana is Altcountry.nl. De recensent John Gjaltema is momenteel helemaal in de ban van Garrett T. Capps die het album 'In The Shadows (Again)' heeft uitgebracht. Alle superlatieven worden uit de kast gehaald. En passant wordt ook nog een eerder album, genaamd 'Y Los Lonely Hipsters' meegenomen. Beide albums krijgen 5 sterren.

Ik vind het nogal wat. Zelf heb ik na duizenden albums te hebben beluisterd nog nooit 5 sterren gegeven. Want er is altijd wel iets dat mij minder aanspreekt. Maar goed, een ander hanteert misschien andere maatstaven en dat respecteer ik.

Nieuwsgierig geworden ben ik beide albums eens gaan beluisteren. Maar de verpletterende indruk die Garrett T. Capps op de recensent heeft achtergelaten is bij mij niet overgekomen. Dat komt vooral door de vele verschillende stijlen die er op beide albums is te horen. De albums missen naar mijn mening een duidelijke richting.

Altcountry.nl is een site voor en door liefhebbers en dat is waarschijnlijk de reden dat veel recensies naar mijn mening te hoog worden gewaardeerd. Ik neem het ze niet kwalijk, maar als bron hecht ik meer waarde aan rateyourmusic.com waar meerdere personen een beoordeling geven.

Om een indruk te geven heb ik het beste nummer geselecteerd. Ben benieuwd naar jullie mening.

https://www.youtube.com/watch?v=mXmIDp7GPz0

Opvallend: een film over Blaze Foley.

https://www.youtube.com/watch?v=sXvwFdTTwhI

Serieuze poging ook nog eens, gezien de regisseur (hoewel meer succesvol als acteur). Ben wel benieuwd. Foley zelf is in elk geval een voortreffelijke songwriter, dus dat is sowieso een naam om te onthouden mocht-ie nog niet in uwer geheugens gegrift staan.

Op de vorige pagina stond Benjamin Tod in mijn lijstje met favoriete albums van de afgelopen tijd (en wel met dit album). Nog weinig/niet bekend hier, maar wellicht dat daar wat verandering in kan komen. Het is immers een van de betere singer-songwriters van de afgelopen jaren wat mij betreft, al kan hij ook heel aardig een nummertje coveren (of het nu de onderstaande vertolking van het betreffende Steve Earle-gedicht betreft of een uitvoering van Guy Clarks 'Dublin Blues'):

https://www.youtube.com/watch?v=eR04x5XXAwQ

Lost Dog (Street Band), waarin hij met name met Ashley Mae samenwerkt maar ook wordt bijgestaan door Ivan Doertshuk, biedt meer van hetzelfde. Wat de video's betreft moet je een beetje door de stoerdoenerij heen kijken of gewoon niet kijken en enkel luisteren.

En om de poging om dit topic nog wat in leven te houden meteen wat uit te breiden maar direct een andere video van hetzelfde YouTube-kanaal (GemsOnVHS). Een nummer dat niet op de nieuwe plaat staat van Josh Okeefe maar wel aangeeft waarom zijn album de moeite waard is.

https://www.youtube.com/watch?v=66_cjYDQ7n0

Ach, het is weekend en als iemand zich in dit topic interesseert kan ik het me niet voorstellen dat ik hem/haar lastig val met een Colter Wall-performance als afsluiter.

https://www.youtube.com/watch?v=YRuMOl6lFpw

En dat dus allemaal via een en hetzelfde YouTube-kanaal. Voor de liefhebbers: GemsOnVHS - YouTube

Jeff Plankenhorn - Tooth and Nail
Ik had nog nooit van de goede man gehoord. Op aandringen van Ray Wylie Hubbard besloot Jeff om naar Austin, de Live Music Capitol of the World te verhuizen. Door daar vaak op te treden kreeg hij langzaam maar zeker bekendheid.
Het muzikale repertoire van Plankenhorn beweegt zich tussen folk, country, blues, bluegrass, gospel, rock en soul. Hij heeft tot nu toe vier albums uitgebracht. 'SoulSlide' is zijn net uitgebrachte laatste album waarop 'Tooth and Nail' ook staat.

https://www.youtube.com/watch?v=3aPF-WRDA58

The Trinity Session van 30 jaar geleden was hun meesterwerk. Dit pas uitgebrachte album kan dat ook worden...de tijd zal het leren. We kunnen in ieder geval al spreken van een glorieuze terugkomst na 6 verstoken te zijn geweest van nieuw materiaal.

https://www.youtube.com/watch?v=bLUVYVkAyOE

Wauw, ben eerder toevallig op dit topic uitgekomen, heel veel mooie dingen tegengekomen. Ben de laatste tijd nogal into americana en aanverwanten. Ik houd echt van de pure muziek van bijvoorbeeld Wilco of Ryan Adams.

Een band die ik recent ontdekte, geen idee of ze enigszins bekend zijn, maar ze brengen helemaal wat ik zoek: CAAMP

https://www.youtube.com/watch?v=InLXF9gf04Y

Op de veranda waar ook Townes van Zandt en Guy Clark ooit zaten:

https://www.youtube.com/watch?v=HwREKEuNUqc

Mohead...
Dé Van Morrison van de Mississippi wordt hij genoemd. Die vergelijking gaat mij iets te ver, hij doet me eerder denken aan Greg Allman, maar hij heeft zeker een dijk van een stem.
“Son Of The South” heet zijn nieuwste album en dat is een titel die bij mij al meteen hoge verwachtingen geeft, want southern rock, blues, altcountry en alle andere aanverwante stijlen hebben altijd mijn interesse.

Zijn rootsy, delta-bluesrock getinte album smaken naar de beste bourbon. Het is een fijnzinnige 'southern' mix van The Allman Brothers, Lowell George en Little Feat. Luister maar:

Without a Melody - Mohead

Colter Wall heeft inmiddels een nieuw album uit. Voor de puristen: Colter Wall - Songs of the Plains (2018)
Soort van voorproefje (hoewel niet op het album):

https://www.youtube.com/watch?v=6Zpz5wgwt2Y

Nog 1½ à 2 maand slechts voordat de eindejaarslijstjes weer definitief kunnen worden opgesteld, dus de tijd dringt voor wat betreft het beluisteren van de gemiste platen. Heb er nog flink wat op de wachtlijst staan maar ben eigenlijk wel benieuwd of er nog essentiële albums zijn die ik gemist heb dit jaar.

Wat voor mijn part tot nog toe de grootste aanraders zijn (vooralsnog grotendeels in willekeurige volgorde):
* Colter Wall - Songs of the Plains (2018)
* Lindi Ortega - Liberty (2018)
* Joshua Hedley - Mr. Jukebox (2018)
* Loretta Lynn - Wouldn't It Be Great (2018)
* Courtney Patton - What It's Like to Fly Alone (2018)
* Jamie Lin Wilson - Jumping Over Rocks (2018)
* Ashley Monroe - Sparrow (2018)
* Gretchen Peters - Dancing with the Beast (2018)
* Ross Cooper - I Rode the Wild Horses (2018)

Valt me ineens op dat ik de vrouwenstemmen (eindelijk) beter ben gaan waarderen ten opzichte van voorgaande jaren.

Andere albums die mijns inziens nog te veel over het hoofd worden gezien (oftewel: 5 stemmen of minder):
* Old Crow Medicine Show - Volunteer (2018)
* The Devil Makes Three - Chains Are Broken (2018)
* Eliza Gilkyson - Secularia (2018)
* Andrew Marlin - Buried in a Cape (2018)
* Jason Eady - I Travel On (2018)
* Kayla Ray - Yesterday & Me (2018)
* Craig Gerdes - Smokin, Drinkin & Gamblin (2018)
* Rodney Crowell - Acoustic Classics (2018)
* Bobby Britt - Alaya (2018)

Het blijkt weer moeilijk om mezelf in te houden en 'k heb klaarblijkelijk een hoop mooie muziek mogen horen dit jaar maar er zijn vast enkele topalbums die ik nog niet gehoord heb. Ben benieuwd naar andere favorieten en zou er graag nog een graantje van meepikken richting het einde van het jaar.

Zomaar een paar albums die mij te binnen schieten en die ik nog niet in jouw lijstje zie staan:

Cowboy Junkies - All That Reckoning
Jimmy LaFave - Peace Town
Lucero - Among the Ghosts
Theo Lawrence & The Hearts - Homemade Lemonade
Tommy Emmanuel - Accomplice One Red Shahan – Culberson County
Mohead - Son of the South

https://www.youtube.com/watch?v=EdP8S0uKP5U

Leuke band:

https://www.youtube.com/watch?v=5y4qmWF9TIM

https://www.youtube.com/watch?v=B9FzVhw8_bY

https://www.youtube.com/watch?v=wstYCIt_Ryo

De Canadeze singersongwriter Kaia Kater met 'New Colossus' en dat is wat mij betreft het mooiste nummer van haar nieuwe album Grenades dat hard op weg is naar de 1e plaats in de Roots Music Report Folk top 50

wvv89 sprak al zijn waardering uit over het album South Texas Homecoming. Dit vind ik het beste nummer:

https://www.youtube.com/watch?v=UqZZs-_zxMQ

Ik had nog nooit gehoord van Carson McHone. Carter, een echte Texaanse voornaam dacht ik nog. Tot mijn verbazing bleek Carson McHone een vrouw te zijn.
Ze heeft kort geleden een album uitgebracht waarmee ze nogal aan de weg timmert. Dit nummer heet Drugs. Het staat op haar pas verschenen album Caroussel.

https://www.youtube.com/watch?v=WECiwcBh8s4

Heel mooi jaar voor country (en alle genres die daar op lijken) liefhebbers. Kan zo 20 artiesten opnoemen die dit jaar een nieuw album hebben uitgebracht en dan heb ik denk nog veel gemist. Opvallend dat het bij mij veel vrouwen zijn. Jamie Lin Wilson heeft het met Jumping Over Rocks zelfs tot mijn algemene toplijst gehaald. Prachtplaat.
Zeker de afgelopen twee maanden heb ik een (kleine) inhaalslag gemaakt naar het luisteren naar hedendaagse country artiesten. Jamie Lin Wilson, James Steinle, Courtney Patton, Becky Warren, Carson McHone en Carter Sampson zijn een paar namen die mij te binnen schieten. Daarnaast de al wat bekendere namen zoals Colter Wall, Brent Cobb, Brandi Carlile, Kacey Musgraves en Courtney Marie Andrews.
Cody Jinks en Whitey Morgan and the 78's mogen niet vergeten worden. Veel plezier aan gehad dit jaar.

Qua concerten springen Tyler Childers (Paradiso) en David Ramirez (Tuckerville) er uit. Childers speelde voor mij veel onbekendere / nieuwe nummers en bevielen mij. Bus Route is zo'n nieuw nummer, die op YouTube te vinden is, en er kan eigenlijk niks verkeerd gaan met het nieuwe album. Naar verwachting komt deze volgend jaar uit.
David Ramirez, met veel nummers van het laatste album We're Not Going Anywhere, was pure klasse.

2019 belooft al veel goeds. Ryan Bingham, Rob Baird, Flatland Cavalry, Mandolin Orange en Robert Ellis brengen begin dit jaar albums uit, Jason Isbell schrijft nieuwe nummers en waar komt Sturgill Simpson mee? (geruchten gaan van een dubbel album)
Florida Georgia Line komt overigens ook met een nieuw album genaamd Can't Say I Ain't Country. Well there you go...

En niet te vergeten de Europese release van de al eerdere genoemde Carson McHone (album Carousel) door heicro. Nummers van Goodluck Man (album uit 2015) gemixt met nieuwe nummers.

https://www.youtube.com/watch?v=66cVa0fUCqs

De beste van 2018:

1.Red Shahan – Culberson County
2.Cowboy Junkies – All That Reckoning
3.Jimmy LaFave – Peace Town
4.John Calvin Abney – Get Your House In Order
5.Mohead – Son of the South
6.Rachelle Coba – Blink
7.Ruston Kelly – Change
8.Lucero – Among the Ghosts
9.Theo Lawrence & The Hearts – Homemade Lemonade
10.Cold Tone Harvest – Change

Ik doe mee. Het was inderdaad een goed jaar Luuk, ik weet niet eens waar ik moet beginnen. Nummer 1 tot 10 heb ik bij Altcountry.nl ingevuld en houd ik ook hier aan. Laatste maanden heb ik een inhaalslag gemaakt op country gebied en hoop daar in 2019 mee door te gaan (gezien de al bevestigde releases van januari en februari en de geruchten gaat dat wel goed komen).

1.Jamie Lin Wilson – Jumping Over Rocks
2.Cody Jinks – Lifers
3.Whitey Morgan and the 78’s – Hard Times and White Lines
4.James Steinle – South Texas Homecoming
5.Kacey Musgraves – Golden Hour
6.Brandi Carlile – “By the Way, I Forgive You”
7.American Aquarium – Things Change
8.Ruston Kelly – Dying Star
9.Caitlin Canty – Motel Bouquet
10.Dawn Landes – Meet Me at the River

11. Sarah Shook & The Disarmers - Years
12. Red Shahan - Culberson County
13. Lori Mckenna - The Tree
14. Mike and the Moonpies - Steak Night at the Prairie Rose
15. Brent Cobb - Providence Canyon
16. Carter Sampson - Lucky
17. Kristina Murray - Southern Ambrosia
18. Marlon Williams - Make Way for Love
19. AHI - In Our Time
20. Colter Wall - Songs of the Plains

In het jaar dat de wolf zich definitief ons land gevestigd heeft, zijn er nu zowaar 2 recente singles over onze nieuwe landbewoners. Afkomstig van 2 albums die zich nu al kandidaat mogen noemen voor de titel 'album van het jaar 2019'.

https://www.youtube.com/watch?v=mhLYGvXQVZE

Van Mandolin Orange - Tides of a Teardrop (2019) (uit op 1 februari a.s.)

https://www.youtube.com/watch?v=kaaO3kv3LPQ

Van Ryan Bingham - American Love Song (2019) (uit op 15 februari a.s.)

Mooi topic, ik ben pas sinds kort actief op MusicMeter maar dit topic zal ik zeker volgen.

Ik zal binnenkort eens kijken wat hier zoal gepost is, want ik denk dat de kans groot is dat het me erg aanspreekt. De twee songs in Luuk's laatste post smaken in ieder geval naar meer. Mandolin Orange klinkt erg eigentijds en Ryan Bingham, die ik al volg vanaf zijn debuut Dead Horses, is ook zeker de moeite waard. Ik kijk erg uit naar zijn nieuwe plaat.

https://www.youtube.com/watch?v=virufFB6T1k

De roots van altcountryzanger Dave Rosewood liggen in de Ozark Mountains, een bergketen die zich uitstrekt over Arkansas en Missouri. Maar de liefde voor een vrouw heeft hem naar Zweden gebracht waar hij zijn debuutalbum 'Gravel And Gold' opnam. Dit nummer heet 'Fields' en had wat mij betreft wel wat langer mogen duren.

Na jarenlang zwerven begon de heimwee toe te slaan. Will Stewart ging terug naar zijn oorspronkelijke thuishaven Birmingham in Alabama. Het ontbreken van het thuisgevoel al die jaren, was wel een bron van inspiratie. De liedjes op zijn album County Seat is een ode aan de streek waar Stewart opgroeide en ademt de sfeer uit van het diepe zuiden.

https://vimeo.com/248408074

geplaatst:
Het is binnen de Amerikaanse country altijd al onderwerp van discussie geweest: wat houdt country precies in, waar zijn de grenzen tussen andere genres, welke artiest hoort binnen het country genre en wie niet? Met de recente release van Maren Morris tweede album GIRL laait deze discussie weer op.

Want waar plaats je dit soort muziek, waar plaats je Maren Morris? Het eerste album HERO van Morris heeft naar mijn mening nog enige raakvlakken met country maar is dat op GIRL volledig verdwenen. Toch staat de titel track GIRL in de Billboard Country charts en wordt Morris veelvuldig op country radio gedraaid. Alleen al naar de hoes kijkend en het album snel even door luisteren moet je tot de conclusie komen dat dit weinig met country heeft te maken en Morris een pure popplaat heeft gemaakt zoals bijvoorbeeld Taylor Swift heeft gedaan met 1989 en Reputation. Swift heeft duidelijk de overstap gemaakt naar het popgenre maar Morris zelf lijkt zich vooralsnog binnen het country genre te begeven.

Dat doet ze door op het album samen te werken met Brothers Osborne (het nummer All My Favorite People wordt genoemd als ‘Southern Rock’) en de bekende Americana artiest Brandi Carlile. Ook is deze recent bekend geworden dat Morris een (super) groep vormt met Carlile en Amanda Shires genaamd Highwomen.
Morris is nog niet klaar met country alleen is dat niet te horen aan de muziek die ze uitbrengt. En dat is jammer. Morris komt zelf uit Texas waar genoeg vrouwelijk country artiesten rondlopen die veel beter binnen het country genre passen en veel meer aandacht verdienen. Ik noem een Jamie Lin Wilson, Jaime Wyatt en Courtney Patton die de afgelopen jaren uitstekende albums hebben uitgebracht.
Deze vrouwelijke artiesten stralen veel meer country uit op alle vlakken. Tekstueel gezien, muzikaal gezien, maar ook qua presentatie.

Country is een groot genre in Amerika en Morris lijkt country als springplank te gebruiken om groot ster te worden in het pop genre zoals Taylor Swift. Niks mis mee, maar blijf niet tussen genres zweven en maak een keuze.
Een mooi voorbeeld is Kacey Musgraves. Het is (voor mij) duidelijk binnen welk genre zij zich begeeft. Tuurlijk hoor je op haar laatste album Golden Hour popinvloeden (High Horse), maar ik vind dat in veel nummers ook duidelijk country naar voren komt (Slow Burn, Space Cowboy).
Musgraves is verre van conservatief, maar behoudt naar mijn mening de uitstraling van country artiest. Het is afwachten wat haar volgende album brengt, maar naar aanleiding van recente interviews ben ik er van overtuigd dat ze binnen het country genre blijft.

Om terug te komen op de definitie van ‘country’. Voor mij is country een combinatie van muzikaal (gitaar, drums, viool, pedal steel, zang), teksten (uit het leven gegrepen; liefde, drank, drugs, geloof e.d.) en presentatie.

Ik vraag mij af hoe andere denken over Amerikaanse (country) artiesten die andere genres vermengen met country en wat precies als country muziek wordt gezien.

geplaatst:
Jouw definitie van countrymuziek is aardig samengevat, maar incompleet. En dat is begrijpelijk, want er zijn veel stromingen binnen dit genre, waardoor het heel moeilijk is om het kort en krachtig te beschrijven. Ik heb er daarom niet veel aan toe te voegen.
Wat instrumenten betreft ben ik vooral liefhebbber van de mondharmonica, slide-gitaar, dobro en pedal steel. (hoewel de pedal steel niet té nadrukkelijk aanwezig moet zijn, want dan wordt het storend)

Ik ben geen liefhebber van pop-country (Shania Twain, Garth Brooks, Faith Hill) evenmin als de urban-country (Dolly Parton, Alabama) van de jaren 80 van de vorige eeuw. De meer traditionele country met popinvloeden van Kacey Musgraves, Brad Paisley en Alan Jackson kan ik heel af en toe nog verdragen. Ouderwetse country daarentegen vind ik vaak erg goed. Ik noem Charlie Rich, Johnny Cash, Mickey Newbury, Emmylou Harris en vele anderen.
Country -rock en folk-country van vooral de 70s spreekt mij ook aan. Ik heb het over Neil Young, The Dillards, The Byrds, Gene Clark, Gram Parsons en alle andere in het verlengde van deze stroming.
Outlaw country is één van mijn favoriete stromingen. Denk aan Waylon Jennings, Townes Van Zandt, Guy Clark, Kris Kristofferson, maar ook Lee Clayton!
Maar mijn meest geliefde stroming is alt-country cq americana, van sobere singersongwriters tot experimentele indierock en alles wat hier tussen zit. Te weten de pioniers Drive-by Truckers, 16 Horsepower, Uncle Tupelo en Wilco, maar ook Calvin Russell, Kevin Morby, Bap Kennedy, Chris Brecht, Jeffrey Foucault, White Owl Red en vele vele anderen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:23 uur

geplaatst: vandaag om 01:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.