MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 (2017): 10s

zoeken in:
Ik was om 14u ingeschakeld maar er was niemand
Vanaaf weinig tijd, maar wie weet

Ben binnen met iets proggerigs.

Ah, QOTSA...

♫ np: The Roots - One Time

42. undun (2011) | 530 punten | 12x genoemd

♫ np: Holden - Renata

30. Holden - The Inheritors (2013) | 682 punten | 11x genoemd

trebremmit zou nu even moeten inschakelen om het beste nummer van The Slow Show te horen.

Oi oi oi wat mooi zeg die Steven Wilson en zijn muziek!

♫ np: Arctic Monkeys - Arabella

20. Arctic Monkeys - AM (2013) | 793 punten | 14x genoemd

https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 20. Arctic Monkeys - AM (2013) | 793 punten | 14x genoemd
Hoogste positie: 2 | Aantal keer Top 5: 5
2016: 32 | 2015: 14 | 2014: 27 | 2013: XX
Positie na [X] lijstjes: [31]: 162 | [51]: 52 | [76]: 31

(afbeelding)
Spotify: AM by Arctic Monkeys on Spotify - open.spotify.com
In afwachting van hun nieuwe album (ja, van wie niet eigenlijk?) is AM nog altijd de enige kandidaat om de top te halen. En dat doet het album toch maar mooi iedere keer. Een volwassener geluid, maar daarmee niet minder populair.
Mark17 schreef:
Het was in het voorjaar van 2012 dat drummer Matt Helders te kennen gaf dat het nieuwe album van zijn band een steviger geluid zou krijgen, iets in de lijn van de spontaan uitgegeven single R U Mine? Dat werd het uiteindelijk niet. R U Mine? is het antwoord op de eerste twee albums en is één van de onderdelen die van AM, het vijfde album van de heren uit Sheffield, het meest complete album tot nu toe maakt.

https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 19. Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver (2011) | 794 punten | 15x genoemd
Hoogste positie: 2 | Aantal keer Top 5: 3
2016: 27 | 2015: 25 | 2014: 36 | 2013: 21
Positie na [X] lijstjes: [31]: XX | [51]: 36 | [76]: 22

(afbeelding)
Spotify: Bon Iver by Bon Iver on Spotify - open.spotify.com
Voor het eerst in de top 20 te vinden en dus hoger dan ooit. En dat terwijl Bon Iver bij de eerste tussenstand nog geen enkele keer genoemd is.
midnight boom schreef:
Ik was even bang dat 'For Emma' het absolute hoogtepunt van de carrière Bon Iver zou worden, maar met deze tweede plaat flikt Justin Vernon het gewoon weer. Deze tweede Bon Iver plaat is verassend, gedurfd en bloed mooi. Het mag duidelijk zijn met wat voor een enorm groot talent we te maken hebben. 'Bon Iver' is een totaal andere plaat dan 'For Emma, Forever Ago', maar net als het debuut op zijn eige manier prachtig!

https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 18. Gorillaz - Plastic Beach (2010) | 824 punten | 13x genoemd
Nr. 1 van: andré | Aantal keer Top 5: 4
2016: 17 | 2015: 27 | 2014: 29 | 2013: 13
Positie na [X] lijstjes: [31]: 12 | [51]: 13 | [76]: 17

(afbeelding)
Spotify: Plastic Beach by Gorillaz on Spotify - open.spotify.com
Damon Albarn solo wordt langzaam naar de uitgang verwezen, maar Plastic Beach blijft een onvervalste moderne klassieker. Daar kon het lauw ontvangen Humanz weinig aan veranderen dit jaar.
Murdoc023 schreef:
Gorillaz is voor mij zo'n beetje het ultieme wat muziek betreft. Er zit alles in, wat muziek zo goed en mooi maakt. In plaats van zich vast te klampen aan een genre, gaat Damon Albarn gewoon zijn eigen weg. Inspiratie haalt hij overal vandaan, Plastic Beach is een mengelmoes van hiphop, rock, klassieke muziek, dub en dat alles is in een electronisch jasje gegoten. Verder heeft hij van het nieuws dat er een plastic eiland ontstaat in de oceaan een eigen muziek-experience gemaakt.

Zo op het eerste gezicht als je naar de tracklist kijkt denk je: Aardig, niet meer, niet minder. Dat klopt, geniale tracks als Rhinestone Eyes, Stylo, Empire Ants en Plastic Beach worden afgewisseld door doorsnee nummers als Sweepstakes, Broken en Glitter Freeze.

En ga dit album nu eens op een andere manier beluisteren. Rook een jointje, drink een paar biertjes, ga op je bed liggen met een goede koptelefoon en zet Plastic Beach op. Ik wist niet wat ik meemaakte. Zo mooi, zo sferisch, rillingen kreeg ik ervan. Vanaf de intro tot Pirate Jet word je meegesleurd in "Another world in a universe" om maar even met de woorden van Bobby Womack te spreken.

chevy93 Suck It and See is de tweede kandidaat. Maar doorgaans niet zo populair onder de fans, heeft ie nog wat stemmen gekregen?

Eigenlijk geen kandidaat, want die scoort nooit goed. Net zoals dit jaar:
170. Arctic Monkeys - Suck It and See (2011) | 166 punten | 5x genoemd

https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 17. Eefje de Visser - Het Is (2013) | 847 punten | 15x genoemd
Nr. 1 van: AstroStart, Gretz | Aantal keer Top 5: 4
2016: 18 | 2015: 19 | 2014: 18 | 2013: XX
Positie na [X] lijstjes: [31]: 242 | [51]: 86 | [76]: 23

(afbeelding)
Spotify: Het Is by Eefje de Visser on Spotify - open.spotify.com
Het scheelde weinig of Nachtlicht (vorig jaar nog op plek 875!) had de top 50 gehaald, maar die blijft steken op plek 56. Het Is doet daarentegen wat het al jaren doet: net binnen de top 20 eindigen. Dit jaar dus op plek 17 en zo hoog stond ze nog nooit.
VanDeGriend schreef:
Het kan verkeren hè. Ik kende tot voor kort geen enkele Nederlandstalige act die ik echt leuk vond. Ja Doe Maar. Een beetje. De taal stoort. Het feit dat je in een keer weet waar het over gaat leidt me af. Zo niet bij deze. Voor hetzelfde geld zingt Eefje IJslands. Vaag krijg je mee dat het Nederlands is. Wat veel meer blijft hangen is de sfeer die over de hele plaat stemmig, sfeervol is. Een coherent geheel, gelukkig niet opgeleukt met van die o zo vrolijkte huppelkut liedjes waar andere vrouwkes zich zo graag aan bezondigen.

Een echt bijzondere plaat. En dat had ik niet gedacht toen ik deze als bijvangst bij de , ook aardige, cd van Rita Zipora, scoorde. Toevalstreffer van het jaar. En wat voor eentje.

https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 16. Joanna Newsom - Have One on Me (2010) | 878 punten | 12x genoemd
Nr. 1 van: Ataloona, catchup, Dwejkk_ | Aantal keer Top 5: 8
2016: 14 | 2015: 17 | 2014: 14 | 2013: 8
Positie na [X] lijstjes: [31]: 5 | [51]: 12 | [76]: 14

(afbeelding)
Spotify: Niet op Spotify
Toen ik zei dat het spannend was tussen Divers en Have One on Me heb ik niet gelogen, maar daar waar Have One On Me haar positie nog enigszins kon vasthouden, zakte Divers steeds verder weg. Overigens is Divers slechts twee keer minder genoemd, maar Have One On Me heeft het op een na hoogste gemiddelde van de top 50.
Near schreef:
Joanna Newsom is gul geweest, en heeft ons zo'n toren aan nieuw materiaal geschonken, dat ik er eerst wat van terugschrok - 2 uur aan muziek, is dat immers niet wat teveel van het goede?

Niets blijkt minder waar. Elk nummer staat als een huis, heeft een eigen karakter, is onmisbaar - skippen is géén mogelijkheid (alhoewel, ik doe dat in feite sowieso al nooit). Oh, en zoals hierboven al vermeld werd: dit is een echte luisterplaat. Je mag Joanna inderdaad geen enkel moment uit het oog (oor?) verliezen, of de plaat verliest tegelijk haar pracht compleet. Blijf je echter 2 uur geconcentreerd luisteren, is de beloning groots - Joanna ís gul geweest..

https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 15. Kendrick Lamar - To Pimp a Butterfly (2015) | 962 punten | 15x genoemd
Nr. 1 van: ArthurDZ, Rudi S, Sparks | Aantal keer Top 5: 5
2016: 8 | 2015: 7 | 2014: XX | 2013: XX
Positie na [X] lijstjes: [31]: 13 | [51]: 8 | [76]: 15

(afbeelding)
Spotify: To Pimp A Butterfly by Kendrick Lamar on Spotify - open.spotify.com
Ik denk dat weinig deze nu al hadden verwacht, maar het zat er dit jaar gewoonweg niet in. ‘Slechts’ vijftien keer genoemd en dat is minimaal 11 keer minder dan alle andere platen in de top 10. Maar goed, hij heeft nog een ijzer in het vuur.
Silky & Smooth schreef:
Kendrick switcht met alle gemak tussen onderwerpen en sferen. Good Kid Maad City kon ondanks de verschillende nummers met wat duwen en proppen nog wel in het hokje 'hip-hop' gedrukt worden, maar hier kan dat niet meer. Soms vormt een genre een bindende factor, maar hier is juist het ontbreken ervan het bindende element. Een spannend concept dat de nodige risico's met zich meebrengt. Als het goed wordt uitgevoerd kan de muziek briljant zijn. Zo niet, dan wordt het chaotisch en slap experiment.

Hier is gelukkig het eerste het geval. Na dit album veelvuldig beluisterd te hebben kan ik zeggen dat het concept vrijwel perfect is uitgevoerd. Zo'n consistent geheel maken met zoveel verschillende genres, stijlen en sferen? Dat is briljant! To Pimp a Butterfly laat je swingen, (weg)dromen én nadenken. De variatie maakt dit album zo bijzonder en sterk. Misschien duurde het daarom even voordat het kwartje valt, maar ik ben echt onder de indruk!

https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 14. Spinvis - Tot Ziens, Justine Keller (2011) | 1028 punten | 17x genoemd
Nr. 1 van: Bert Wasbeer | Aantal keer Top 5: 1
2016: 40 | 2015: 44 | 2014: 17 | 2013: 20
Positie na [X] lijstjes: [31]: 29 | [51]: 27 | [76]: 16

(afbeelding)
Spotify: tot ziens, Justine Keller by Spinvis on Spotify - open.spotify.com
Wat nieuwe aandacht wel niet kan doen met de herwaardering van eerdere platen. Tot Ziens, Justine Keller moest voorgaande twee edities hard werken om überhaupt in de lijst te komen en nu ging alles van een leien dakje. Veel meer dan de veertiende plek had er overigens niet ingezeten.
Slowgaze schreef:
Tot Ziens, Justine Keller is geloof ik een ode aan de waanzin van de liefde of andersom, of er is vast iets met melancholie. Ja, er is zeker iets met melancholie: de vriendelijke Spinvis-gekte werd steeds meer en meer ingeruild voor een traditionelere aanpak, die misschien niet echt meer deed en doet verbazen, maar ontroeren en gewoonweg mooi zijn des te meer.

https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 13. Steven Wilson - Hand. Cannot. Erase. (2015) | 1126 punten | 18x genoemd
Nr. 1 van: adri1982, Bravejester, namsaap, SirPsychoSexy | Aantal keer Top 5: 9
2016: 16 | 2015: 23 | 2014: XX | 2013: XX
Positie na [X] lijstjes: [31]: 6 | [51]: 18 | [76]: 12

(afbeelding)
Spotify: Hand Cannot Erase by Steven Wilson on Spotify - open.spotify.com
Dit leek mij het jaar dat Steven Wilson de top 10 zou kunnen halen, maar het verschil met de top 10 is nog vrij groot. Wie weet volgend jaar. Hand Cannot Erase is wel de enige Steven Wilson-plaat die gestegen is. Grace for Drowning zakte zelfs tot buiten de top 100.
Bonk schreef:
Ach ja, wat moet je nog opschrijven als alle superlatieven al terecht zijn voorbijgekomen. Moet je dan nog maar een keer aangeven dat de muziek hemels is, je elke luisterbeurt verder het album en het verhaal ingezogen wordt, je steeds meer subtiliteiten en mooie vondsten in de nummers hoort, je verbaasd bent dat Steven na het fenomenale The Raven... alweer een prachtig, maar ook weer een heel ander album aflevert en dat de luxe editie er echt prachtig uitziet en nog wat extra dimensie aan het verhaal toevoegt?
Nee, dat hoeft op zich niet, want het is allemaal al eerder gezegd. Maar ik doe het toch, gewoon, omdat ik het kwijt moet na al die pracht.
Ik zal nu weer en genieten van de muziek en het boek. Op naar de volgende luisterbeurt!

https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 12. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy (2010) | 1197 punten | 16x genoemd
Nr. 1 van: Johnny Marr, jordidj1, Teunnis | Aantal keer Top 5: 9
2016: 10 | 2015: 11 | 2014: 13 | 2013: 7
Positie na [X] lijstjes: [31]: 16 | [51]: 9 | [76]: 13

(afbeelding)
Spotify: My Beautiful Dark Twisted Fantasy by Kanye West on Spotify - open.spotify.com
Schommelt al jaren rond die top 10, maar dit jaar zat er simpelweg niet meer in voor Kanye West. Het gat met de nummer 11 is ruim 300 punten. Van de overige albums van Kanye deed alleen Yeezus het nog best aardig, maar ook die eindigt nog (net) buiten de top 100.
vantagepoint schreef:
Kanye West doet het weer, hij verlegt de grenzen van de hiphop. Enkel monster vind ik een minder nummer, maar de rest doet hem het toch. Vooral Dark Fantasy laat me al direct genieten van zijn kunnen. En hij is intelligenter in zijn muziek en sample's. Maar dit is ook hiphop, veel mensen gaan hun hier ook meer met kunnen vergelijken dan met het typische gangsterverhaal.

https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 11. Nick Cave & The Bad Seeds - Push the Sky Away (2013) | 1538 punten | 27x genoemd
Hoogste positie: 2 | Aantal keer Top 5: 8
2016: 4 | 2015: 3 | 2014: 5 | 2013: 15
Positie na [X] lijstjes: [31]: 3 | [51]: 3 | [76]: 7

(afbeelding)
Spotify: Push the Sky Away by Nick Cave & The Bad Seeds on Spotify - open.spotify.com
Na de prestaties van de afgelopen jaren denk ik niet dat iemand deze buiten de top 10 zou voorspellen. En daar stond het eigenlijk vrijwel niet. Behalve op het moment dat het telde, na 113 lijstjes. Wellicht wat last van interne concurrentie van Skeleton Tree? Push the Sky Away kon nochtans lang bovenin meedoen om de prijzen.
midnight boom schreef:
Push The Sky Away is een echt luisteralbum geworden. De nummers bevatten een knappe opbouw en worden met elke draaibeurt beter. Het is gelijk raak met pianoballad 'We No Who U R' en kippenvel tijdens het adembenemend slot 'Higgs Boson Blues' en het op synthesizers leunende titelnummer. De tijd lijkt even stil te staan tijdens het beluisteren van Push The Sky Away. Alle negen nummers zijn van een bijzonder hoog niveau; experimenteel, verrassend en vooral onmiskenbaar Nick Cave. Dat is een knappe prestatie voor een artiest die al 30 jaar zijn stempel op de popmuziek drukt. Push The Sky Away is Cave's beste sinds No More Shall We Apart, en misschien zelfs wel zijn mooiste ooit. Daar hebben we een woord voor: meesterwerk.

https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 10. Kendrick Lamar - good kid, m.A.A.d city (2012) | 1577 punten | 26x genoemd
Nr. 1 van: Slowgaze | Aantal keer Top 5: 8
2016: 7 | 2015: 8 | 2014: 8 | 2013: 9
Positie na [X] lijstjes: [31]: 9 | [51]: 7 | [76]: 8

(afbeelding)
Spotify: good kid, m.A.A.d city by Kendrick Lamar on Spotify - open.spotify.com
Vooralsnog ieder jaar top 10 gescoord, maar dit jaar was het kielekiele. En dat terwijl DAMN. (drie keer genoemd) Toch voor veel positieve publiciteit gezorgd heeft.
Kid schreef:
Om te beginnen het concept van het album. Ik ben helemaal verliefd geworden op de verhaallijn. Wat zit deze goed in elkaar! Voor iedereen die dat nog wat verduidelijkt wil hebben moet even de link aanklikken in mijn bovenstaande post. Dit album is een film die je blijft boeien van het begin tot het eind. Het lijkt iets simpels; een verhaal gebouwd rondom het lenen van het busje van Kendrick's ouders, maar heeft tegelijkertijd diepere lagen. Het namelijk omschrijft tegelijkertijd het grotere geheel van armoede, gebroken gezinnen, criminaliteit en daaropvolgende gangcultuur en wanhoop waar een groot gedeelte van de Amerikaanse gezinnen mee geteisterd word. Erg inspirerend.

https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 9. PJ Harvey - Let England Shake (2011) | 1595 punten | 26x genoemd
Nr. 1 van: Erwin72, gherdt, Lying Mouth | Aantal keer Top 5: 9
2016: 6 | 2015: 10 | 2014: 7 | 2013: 4
Positie na [X] lijstjes: [31]: 4 | [51]: 1 | [76]: 5

(afbeelding)
Spotify: Let England Shake by PJ Harvey on Spotify - open.spotify.com
Pakte halverwege brutaal de leiding, maar dat ze vervolgens zo ver weg zou zakken had ik niet gedacht. Maar goed, toch wederom weer de hoogst genoteerde (solo)vrouw.
Caspar schreef:
Hoe is het mogelijk om je, als kind van de vorige eeuw in een snel veranderd muzieklandschap, te handhaven en te vernieuwen? De inmiddels 41-jarige PJ Harvey leek zich dat goed te beseffen toen ze in 2007 een totaal andere kant van zichzelf liet horen op White Chalk. We wisten al dat Polly-Jean tekeer kon gaan (Rid of Me), neerslachtig en depressief was (Is This Desire?, To Bring You My Love), prachtige liedjes maakt (Stories from the City, Stories from the Sea) en dat ze ook weleens uit de bocht kon vliegen (Uh Huh Her). Dat ze ook nog verstilde folkliedjes kan brengen was alleen maar de zoveelste bevestiging van haar talent. Nu ze na vier jaar weer met nieuw werk is gekomen dat nog altijd fris en nieuw. En het mooiste is dat PJ na twintig jaar ook op Let England Shake nog altijd lekker zichzelf is.

https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 8. The War on Drugs - Lost in the Dream (2014) | 1688 punten | 28x genoemd
Hoogste positie: 2 | Aantal keer Top 5: 8
2016: 13 | 2015: 9 | 2014: 10 | 2013: XX
Positie na [X] lijstjes: [31]: 26 | [51]: 34 | [76]: 11

(afbeelding)
Spotify: Lost In The Dream by The War On Drugs on Spotify - open.spotify.com
De liefhebbers van The War On Drugs waren dit jaar rijkelijk laat, maar ruim op tijd om Lost in the Dream ruimschoots de top 10 in te sturen. Het was nog bijna gelukt om Slave Ambient de lijst in te krijgen, maar die eindigt op de vervelende 51e plek.
SébastienY schreef:
The War on Drugs verwelkomt de lente

Je kunt met een soundtrack de emoties die bij bepaalde momenten loskomen versterken. Dat is niet anders met seizoenen. En laat de eerste lentezonnestralen net nu tot bloei komen. The War on Drugs (waar Kurt Vile nog gitarist was) zorgt deze keer voor de soundtrack met een plaat die ruikt naar lentebloesems, vers gemaaid gras en aanvoelt als het definitieve einde van de duistere winter. Maar laat ons niet te vroeg victorie kraaien vooraleer het klimaat ons weer eens te grazen neemt. Geniet er met andere woorden nu van voor het weer te laat is.

Het kwartet uit Philadelphia, met als bezieler en frontzanger Adam Granduciel, probeert met Lost in the Dream verschillende genres te vermengen in een toegankelijk maar origineel geluid. Beginpunt is het universele indiegeluid. Lost in the Dream schiet met Under the Pressure uit de startblokken en zet meteen de toon voor wat komen zal. Indie met shoegazewalmen, een vleugje psychedelica, ronkende gitaren (Red Eyes) en nuchtere ambient (The Haunting Idle). Meteen kun je bands als Phosphorescent en DIIV naast The War on Drugs zetten, en misschien zelfs die van kleppers als Dire Straits (gitaarspel!) en Arcade Fire (swingen!). Dit is hoe indie echt moet klinken. Het zomergevoel gaat waar het niet kruipen kan.

https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 7. alt-J (∆) - An Awesome Wave (2012) | 1828 punten | 29x genoemd
Nr. 1 van: fatima, Metropolis, stoepkrijt | Aantal keer Top 5: 11
2016: 9 | 2015: 6 | 2014: 3 | 2013: 3
Positie na [X] lijstjes: [31]: 38 | [51]: 10 | [76]: 9

(afbeelding)
Spotify: An Awesome Wave by alt-J on Spotify - open.spotify.com
Ik had gedacht dat de magie van alt-J een beetje uitgewerkt was en dat ze uit de top 10 zouden vallen, maar ze stijgen juist een beetje. Evenals This Is All Yours trouwens, die voor het eerst in de top 100 staat (74).
stoepkrijt schreef:
Veel mensen zullen het met me eens zijn als ik zeg dat dit een fenomenaal album is. Maar waarom dan? Dat is moeilijk uit te leggen, maar ik ga toch een poging wagen.
De kracht van dit album is de creativiteit van de band. Creativiteit op alle mogelijke manieren. Creatieve composities en instrumenten, creatieve teksten en zang, creatieve muzikale invloeden en zelfs een creatieve bandnaam en artwork. Creativiteit alleen is natuurlijk geen garantie voor succes, maar als al die creativiteit goed wordt gebruikt, kan dat leiden tot briljante muziek. En dat is gebeurd.

https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 6. Radiohead - A Moon Shaped Pool (2016) | 1835 punten | 32x genoemd
Nr. 1 van: nelis, WhyNotSmile | Aantal keer Top 5: 8
2016: 11 | 2015: XX | 2014: XX | 2013: XX
Positie na [X] lijstjes: [31]: 7 | [51]: 11 | [76]: 6

(afbeelding)
Spotify: A Moon Shaped Pool by Radiohead on Spotify - open.spotify.com
Radiohead. Kan ik nog iets toevoegen aan de duizenden berichten die er al aan zijn gewijd op MusicMeter? Laat ik dan maar toevoegen dat A Moon Shaped Pool liefst zes keer vaker genoemd is dan de nummer 5, maar aangezien Radiohead het laagste gemiddelde heeft van de top 10.

En ook dit jaar wordt The King of Limbs buitenspel gezet door A Moon Shaped Pool. Die komt niet verder dan plek 122.

waxs schreef:
Een van de redenen om deze plaat met 5 sterren te belonen is puur gebaseerd op het feit dat enkele nummers precies de juiste nuance tussen oud en nieuw weten te vatten die mijn interesse in de band door de jaren heen met name hebben gevoed. Daarnaast werd ik meer dan aangenaam verrast door de kwaliteit en samenhang van het album, het eindproduct ging totaal in tegen mijn verwachtingen. Bovendien is het een plaat geworden die niet zozeer mijn verwachtingen waarmaakt maar een geluid biedt waar ik naar opzoek was... Achteraf voelt The King of Limbs een beetje als een midlife crisis, ondanks het feit dat dit album vooral schittert als deze live wordt uitgevoerd. Radiohead keert terug naar zijn roots zonder voorspelbaar en saai te worden.

Heerlijke top 3 alvast.

https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 5. The National - Trouble Will Find Me (2013) | 1843 punten | 26x genoemd
Hoogste positie: 2 | Aantal keer Top 5: 14
2016: 12 | 2015: 5 | 2014: 4 | 2013: 5
Positie na [X] lijstjes: [31]: 45 | [51]: 14 | [76]: 10

(afbeelding)
Spotify: Trouble Will Find Me by The National on Spotify - open.spotify.com
Ik ben zeer benieuwd hoe de albums van The National volgend jaar kan scoren. Vooral aangezien het inmiddels al vrij zeker is dat hun nieuwste album weer een pareltje gaat worden. Dat Trouble Will Find Me zo terug in de top 5 had kunnen keren verwachtte ik niet. Toch gebeurde het. Zonder topnotering, maar wel zeven(!) keer op plek twee te vinden.
Gajarigon schreef:
Met Trouble Will Find Me vervolledigt The National een indrukwekkend drieluik waaraan maar weinig populaire bands zich kunnen meten. Ze geven de luisteraar meer van hetzelfde, oersimpele strofe/refreins met op het eind een simpele verschuiving van akkoorden, maar omdat ze deze techniek zo geperfectioneerd hebben wordt je als luisteraar naar binnen gezogen, om pas na 55 minuten weer vrijgelaten te worden.

https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 4. David Bowie - ★ (2016) | 2259 punten | 36x genoemd
Nr. 1 van: Bardt1980, Erwin.c, Franck Maudit, WoNa | Aantal keer Top 5: 13
2016: 1 | 2015: XX | 2014: XX | 2013: XX
Positie na [X] lijstjes: [31]: 2 | [51]: 2 | [76]: 3

(afbeelding)
Spotify: Blackstar by David Bowie on Spotify - open.spotify.com
De nummer 1 van vorig jaar heeft lang meegedaan om de prijzen, maar het gat met de top twee was simpelweg te groot. De top 2, ja, want de derde plek had nog gekund.
Rumour schreef:
Wauw. Wat een creativiteit. Ik had na alle ophef veel meer jazz verwacht, of wtf-momenten zoals toen ik voor het eerste de pianosolo van Aladdin Sane hoorde. Dat valt best mee. Of komt dat omdat ik The National Anthem van Radiohead al 15 jaar geweldig vind? De iets zwakkere broeders op het eerste gehoor vind ik Girl Loves Me en Dollar Days, maar veel Bowie albums hebben tijd nodig om te rijpen (voor mij o.a. Heroes en Lodger). Verder fraai verwerkte invloeden van Joy Division (in het qua zangstructuur enigszins aan Uncle Floyd/Slip Away verwante Lazarus) en de harmonicariedel uit A New Career in a New Town in het prachtige laatste nummer. Wat een afscheid. Jaren gedacht dat Bring Me the Disco King het laatste nummer op een Bowie album zou zijn, maar dat bleek uiteindelijk een opmaat naar dit werk te zijn. I Can't Give Everything Away zingt Bowie, maar dit album klinkt alsof hij alles wat hij fysiek nog had (wat klinkt zijn stem goed!) in dit werk heeft gestoken. Ongeëvenaard qua intensiteit, (mede vanwege) timing en impact, en de vormgeving van de hoes met glimmende zwarte letters op een zwarte achtergrond is schitterend en goed doordacht.

Respect David, wat een machtig kunstwerk. Zwart, voor altijd glimmend zwart.

https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 3. Sufjan Stevens - Carrie & Lowell (2015) | 2301 punten | 34x genoemd
Nr. 1 van: arcade monkeys, Edgar18, FRNKY, Grizzly Bear, nico1616, pim556, wvv89 | Aantal keer Top 5: 16
2016: 2 | 2015: 4 | 2014: XX | 2013: XX
Positie na [X] lijstjes: [31]: 1 | [51]: 5 | [76]: 2

(afbeelding)
Spotify: Carrie & Lowell by Sufjan Stevens on Spotify - open.spotify.com
Opende als nummer 1, zakte toen wat weg en steeg toen weer. Kon wat langer aanhaken dan Blackstar, maar moest uiteindelijk de gedoodverfde twee favorieten laten gaan.
Wowee Zowee schreef:
Of je het nu wilt of niet, ieder nieuw album van Sufjan Stevens is een 'landmark album'. Of hij nou met Seven Swans en Michigan geheel eigenhandig en vroeg de folkrevival inzet, bruggen slaat tussen genres op Illinois of op superieure en onnavolgbare wijze laat zien dat er zoiets kan bestaan als oprechte organische elektronische muziek op Age of Adz, Sufjan Stevens weet waar hij mee bezig is: hij is een grootmeester.

Er zijn nu eenmaal niet zoveel songwriters (nu niet en ook de afgelopen decennia niet) die albums maken die integraal kloppen en dan vervolgens herhaaldelijk dat soort albums maken. Stevens neemt ook nog eens iedere keer zelf de productie voor zijn rekening én schrijft behalve briljante liedjes, doordringende teksten met lading. Met name dit laatste wordt nogal eens over het hoofd gezien.

https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 2. The National - High Violet (2010) | 2654 punten | 38x genoemd
Nr. 1 van: 1980Joost, Chevy, cosmic kid, dumb_helicopter, gerre, Mendax, Screenager, sj0n88, Spikky7, stardust_be | Aantal keer Top 5: 19
2016: 5 | 2015: 2 | 2014: 2 | 2013: 2
Positie na [X] lijstjes: [31]: 15 | [51]: 6 | [76]: 4

(afbeelding)
Spotify: High Violet by The National on Spotify - open.spotify.com
38 keer genoemd, waarvan 10(!!!) keer bovenaan. Het bleek niet genoeg. Heel even heeft High Violet The Suburbs in zicht gehad, maar die demarreerde onder de top van berg van buitencategorie en greep zo glansrijk de overwinning. En zo is High Violet, alweer, tweede.
chevy93 schreef:
Wat nog rest is vertellen wat Matt dan precies tot mijn held maakt. Ik ben geen sociopaat, maar zijn worsteling boeit mij mateloos. Zijn zoektocht naar de ‘juiste’ plek in de maatschappij en de machteloosheid als het gaat om politieke vraagstukken wordt op High Violet tot briljante muziek verheven. Hij zingt woorden die mijn leven beschrijven, hij stelt zinnen samen die uit mijn mond hadden kunnen komen en componeert nummers die stuk voor stuk de oorzaak zijn van kippenvel en vochtige ogen.

https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 1. Arcade Fire - The Suburbs (2010) | 2839 punten | 40x genoemd
Nr. 1 van: Cor, JoaMuse, johan de witt, Salvadore, Santos, Stefan1979 | Aantal keer Top 5: 22
2016: 3 | 2015: 1 | 2014: 1 | 2013: 1
Positie na [X] lijstjes: [31]: 8 | [51]: 4 | [76]: 1

(afbeelding)
Spotify: The Suburbs by Arcade Fire on Spotify - open.spotify.com
Vorig jaar werd vriend en vijand verrast door zowel Blackstar als Carrie & Lowell. Beide platen passeerden The Suburbs. Maar Arcade Fire kwam dit jaar sterker terug. Na een valse start stroomden de punten binnen en het gat met High Violet is bijna 200 punten. The Suburbs is de enige die de 40 lijstjes aantikte en scoort bovendien het hoogste gemiddelde van de top 10. Een duidelijke en verdiende winnaar, dus. Eens zien wat er volgend jaar gebeurt als Everything Now bezonken is.
Man of Sorrows schreef:
The Suburbs. Ooit de ultieme weerspiegeling van de post-Tweede-Wereldoorlog American Dream. Toen het Amerikaanse kapitalisme ons nog welvaart en geluk schonk. De hoopvolle fifties en sixties. Fraaie huizen, tuinaanleg piekfijn en de ravottende kinderen voor het donker thuis. Arcade Fire neemt ons mee naar deze Suburbs. Dezelfde plaats, twintig/dertig jaar later. Op verkenning doorheen de straten die we konden zien in de videoclip van Arcade Fire's eerste single Rebellion.

Onze wijk is niet meer dezelfde als voorheen. De maatschappij heeft zijn olie- en andere economische crisissen gehad. Wij inmiddels onze eerste identiteitscrisis. De tijden zijn veranderd, het leven heeft ons gehard. Laat ik vlug een dochter krijgen. Alvorens de maatschappij helemaal dol draait. Alvorens mijn geest gecorrumpeerd is. Laat ik mijn mooie herinneringen en al het goeds dat ik nog in me heb doorgeven aan wat mij het meest dierbaar is in dit leven. Mijn kind. Hopend op een evenzeer zorgeloze jeugd.

Niet zoals de moderne man. Steeds intelligenter, altijd maar meer techniek; doch langer in de wachtrij tussen lotgenoten. Overdag druk in de weer, 's nachts een glas whisky en de grote en kleine levensvragen. Carrière. Een respectabel man. Net wit pak. Het vertrouwde recept is oud. De patiënt vaker ziek. De rattenmolen draait voort. Elke nacht het verlangen om de misleidende spiegel te breken. Tot de ochtend komt. Hetzelfde ritueel. Dag na dag. Jaar na jaar. Het kind in jezelf reeds lang onderdrukt. Een moderne man. In een stad zonder kinderen. Zonder toekomst. Geen naïviteit, amper verwondering. Voldoende witte maatpakken. Grote grijze sedans. Enkel te onderscheiden aan de hand van hun nummerplaat.

Ergens halverwege geboorte en dood. Half Night.. Jeugdige onschuld en overmoed verloren. Hopend dat ook de laatste vonk niet helemaal uitdooft. Terug naar mijn oude Neighbourhood.
Remember our parent's bedrooms. Purify my mind. Laat me de wereld doorheen de ogen van een kind zien. Niet doorheen de ogen van een dode man.

Tijdens de eerste dagen van Mei. Vergezel me bij deze rit, vriend van weleer. Ook al betekent het voor jou niet half zoveel als voor mij. Laat me deze gevoelens met jou delen. Laten we nog eens naar ons pleintje gaan. Een bal trappen. Onze gekke maskers dragen. Praten over vrienden waarvan de namen reeds even vaag klinken als de herinneringen aan hun schalkse gezicht. Mijmer met mij over de verspilde uren. Youth is wasted on the young.

Morgen ga ik een brief schrijven naar mijn ware liefde. De brief naar de vrouw van mijn leven, ergens onderweg in de ratrace verloren. Of is mijn schrijven aan mezelf gericht? Naar mijn ware ik? Zal mijn zuivere hart morgen ontwaken? Of zal ik opnieuw wachten, tot er niets meer is om op te wachten? Later dan? Of nooit meer later? Sleeping is giving in. Hoe suïcidaal The Sprawl ook klinkt. Ergens moet er meer zijn dan dit. A place, where no cars go.

Dank aan deze deelnemers:
123poetertjes, 1980Joost, adri1982, aERodynamIC, Alicia, andré, angelin, arcade monkeys, ariedirk, arjanh, ArthurDZ, AstroStart, Ataloona, Bardt1980, BeatHoven, Bert Wasbeer, blur8, Bravejester, brt, Brunniepoo, BuzzLightyear, Casartelli, catchup, Chevy, Cor, cosmic kid, DjFrankie, dumb_helicopter, Dwejkk_, dynamo d, E-Clect-Eddy, Edgar18, Erwin.c, Erwin72, EttaJamesBrown, fatima, Finidi, Franck Maudit, FRNKY, gerre, gherdt, GrafGantz, Gretz, Gringo_m, Grizzly Bear, Gyzzz, herman, jetstreamer, JoaMuse, Joezer49263, johan de witt, Johnny Marr, jordidj1, Jupiter, Kimmyboy, legian, likeahurricane, LucM, luigifort, Lying Mouth, Marjet, Marty McFly, Masimo, Mathough, Mendax, Metropolis, mjk87, Mjuman, MusicFreak, namsaap, nelis, nico1616, niels94, Noordpool, ohmusica, pim556, Ploppesteksel, Poepgezicht, Poles Apart, Robbie34, Rogyros, Rudi S, Salvadore, Sander14, Santos, Screenager, Sfeermaker, SirPsychoSexy, sj0n88, Sjaakspeare, Slowgaze, Snoeperd, Sparks, Spikky7, spinout, stardust_be, starsailor, Stefan1979, stoepkrijt, Superbitch, Teunnis, thetinderstick, Titmeister, trebremmit, Venceremos, Verweggistan, vigil, Ward, WhyNotSmile, WoNa, wvv89, zaaf, zalwelnikszijn!

De top 100 (en hier de volledige lijst met precies 1500 albums):

1. Arcade Fire - The Suburbs (2010) | 2839 punten | 40x genoemd
2. The National - High Violet (2010) | 2654 punten | 38x genoemd
3. Sufjan Stevens - Carrie & Lowell (2015) | 2301 punten | 34x genoemd
4. David Bowie - ★ (2016) | 2259 punten | 36x genoemd
5. The National - Trouble Will Find Me (2013) | 1843 punten | 26x genoemd
6. Radiohead - A Moon Shaped Pool (2016) | 1835 punten | 32x genoemd
7. alt-J (∆) - An Awesome Wave (2012) | 1828 punten | 29x genoemd
8. The War on Drugs - Lost in the Dream (2014) | 1688 punten | 28x genoemd
9. PJ Harvey - Let England Shake (2011) | 1595 punten | 26x genoemd
10. Kendrick Lamar - good kid, m.A.A.d city (2012) | 1577 punten | 26x genoemd
11. Nick Cave & The Bad Seeds - Push the Sky Away (2013) | 1538 punten | 27x genoemd
12. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy (2010) | 1197 punten | 16x genoemd
13. Steven Wilson - Hand. Cannot. Erase. (2015) | 1126 punten | 18x genoemd
14. Spinvis - Tot Ziens, Justine Keller (2011) | 1028 punten | 17x genoemd
15. Kendrick Lamar - To Pimp a Butterfly (2015) | 962 punten | 15x genoemd
16. Joanna Newsom - Have One on Me (2010) | 878 punten | 12x genoemd
17. Eefje de Visser - Het Is (2013) | 847 punten | 15x genoemd
18. Gorillaz - Plastic Beach (2010) | 824 punten | 13x genoemd
19. Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver (2011) | 794 punten | 15x genoemd
20. Arctic Monkeys - AM (2013) | 793 punten | 14x genoemd
21. Angus & Julia Stone - Down the Way (2010) | 791 punten | 17x genoemd
22. Nick Cave & The Bad Seeds - Skeleton Tree (2016) | 789 punten | 15x genoemd
23. Beach House - Teen Dream (2010) | 782 punten | 17x genoemd
24. Courtney Barnett - Sometimes I Sit and Think, and Sometimes I Just Sit (2015) | 782 punten | 17x genoemd
25. Steven Wilson - The Raven That Refused to Sing (And Other Stories) (2013) | 779 punten | 12x genoemd
26. Arcade Fire - Reflektor (2013) | 716 punten | 14x genoemd
27. The Slow Show - White Water (2015) | 712 punten | 11x genoemd
28. Car Seat Headrest - Teens of Denial (2016) | 686 punten | 12x genoemd
29. Marillion - F.E.A.R. (2016) | 686 punten | 10x genoemd
30. Holden - The Inheritors (2013) | 682 punten | 11x genoemd
31. Het Zesde Metaal - Ploegsteert (2012) | 680 punten | 12x genoemd
32. Vampire Weekend - Modern Vampires of the City (2013) | 666 punten | 12x genoemd
33. Tame Impala - Currents (2015) | 665 punten | 15x genoemd
34. Anathema - Weather Systems (2012) | 625 punten | 9x genoemd
35. Beach House - Bloom (2012) | 622 punten | 10x genoemd
36. Benjamin Clementine - At Least for Now (2015) | 599 punten | 10x genoemd
37. Joanna Newsom - Divers (2015) | 590 punten | 10x genoemd
38. Spinvis - Trein Vuur Dageraad (2017) | 584 punten | 12x genoemd
39. Grimes - Art Angels (2015) | 562 punten | 10x genoemd
40. The Black Keys - El Camino (2011) | 552 punten | 11x genoemd
41. Chvrches - The Bones of What You Believe (2013) | 541 punten | 11x genoemd
42. The Roots - undun (2011) | 530 punten | 12x genoemd
43. Frank Ocean - channel ORANGE (2012) | 501 punten | 11x genoemd
44. Burial - Kindred (2012) | 492 punten | 10x genoemd
45. Ben Howard - I Forget Where We Were (2014) | 481 punten | 8x genoemd
46. Queens of the Stone Age - …Like Clockwork (2013) | 478 punten | 11x genoemd
47. Damon Albarn - Everyday Robots (2014) | 476 punten | 9x genoemd
48. The Boxer Rebellion - The Cold Still (2011) | 454 punten | 9x genoemd
49. Gazpacho - Demon (2014) | 449 punten | 7x genoemd
50. Jamie xx - In Colour (2015) | 446 punten | 8x genoemd
51. The War on Drugs - Slave Ambient (2011) | 429 punten | 8x genoemd
52. Other Lives - Tamer Animals (2011) | 417 punten | 7x genoemd
53. Caribou - Swim (2010) | 411 punten | 9x genoemd
54. Julien Baker - Sprained Ankle (2015) | 407 punten | 7x genoemd
55. Typhoon - Lobi da Basi (2014) | 405 punten | 9x genoemd
56. Eefje de Visser - Nachtlicht (2016) | 403 punten | 7x genoemd
57. Daft Punk - Random Access Memories (2013) | 402 punten | 7x genoemd
58. Suede - Night Thoughts (2016) | 402 punten | 7x genoemd
59. Nils Frahm - Spaces (2013) | 397 punten | 8x genoemd
60. Boards of Canada - Tomorrow's Harvest (2013) | 395 punten | 9x genoemd
61. Revere - My Mirror / Your Target (2013) | 381 punten | 6x genoemd
62. John Grant - Queen Of Denmark (2010) | 375 punten | 5x genoemd
63. Deafheaven - Sunbather (2013) | 374 punten | 7x genoemd
64. Radical Face - The Family Tree: The Roots (2011) | 373 punten | 6x genoemd
65. Four Tet - There Is Love in You (2010) | 367 punten | 7x genoemd
66. Elbow - The Take Off and Landing of Everything (2014) | 361 punten | 9x genoemd
67. Tame Impala - Lonerism (2012) | 360 punten | 8x genoemd
68. Exit Calm - The Future Isn't What It Used to Be (2013) | 354 punten | 5x genoemd
69. Lorde - Pure Heroine (2013) | 351 punten | 8x genoemd
70. The Antlers - Familiars (2014) | 345 punten | 7x genoemd
71. Roger Waters - Is This the Life We Really Want? (2017) | 330 punten | 6x genoemd
72. The Vaccines - What Did You Expect from The Vaccines? (2011) | 326 punten | 7x genoemd
73. Anathema - We're Here Because We're Here (2010) | 325 punten | 7x genoemd
74. alt-J (∆) - This Is All Yours (2014) | 322 punten | 7x genoemd
75. Beck - Morning Phase (2014) | 321 punten | 6x genoemd
76. Balthazar - Applause (2010) | 320 punten | 4x genoemd
77. Daughter - If You Leave (2013) | 316 punten | 5x genoemd
78. Dead Can Dance - Anastasis (2012) | 311 punten | 7x genoemd
79. Interpol - El Pintor (2014) | 302 punten | 7x genoemd
80. Slowdive - Slowdive (2017) | 298 punten | 8x genoemd
81. Katatonia - The Fall of Hearts (2016) | 298 punten | 6x genoemd
82. Eefje de Visser - De Koek (2011) | 291 punten | 5x genoemd
83. Grizzly Bear - Shields (2012) | 288 punten | 4x genoemd
84. The Veils - Total Depravity (2016) | 284 punten | 6x genoemd
85. Chromatics - Kill for Love (2012) | 273 punten | 6x genoemd
86. Exit Calm - Exit Calm (2010) | 272 punten | 3x genoemd
87. Run the Jewels - Run the Jewels 2 (2014) | 269 punten | 7x genoemd
88. Frank Ocean - Blonde (2016) | 268 punten | 6x genoemd
89. Robyn - Body Talk (2010) | 267 punten | 7x genoemd
90. The Waterboys - An Appointment with Mr. Yeats (2011) | 267 punten | 6x genoemd
91. John Talabot - ƒin (2012) | 264 punten | 8x genoemd
92. The Slow Show - Dream Darling (2016) | 264 punten | 5x genoemd
93. Belle and Sebastian - Girls in Peacetime Want to Dance (2015) | 263 punten | 6x genoemd
94. Editors - The Weight of Your Love (2013) | 263 punten | 5x genoemd
95. Leonard Cohen - You Want It Darker (2016) | 263 punten | 5x genoemd
96. Bonobo - Black Sands (2010) | 249 punten | 5x genoemd
97. Kamasi Washington - The Epic (2015) | 249 punten | 4x genoemd
98. Peaking Lights - 936 (2011) | 249 punten | 3x genoemd
98. Lana Del Rey - Born to Die (2012) | 249 punten | 3x genoemd
100. Blaudzun - Heavy Flowers (2012) | 244 punten | 5x genoemd

Mooie top 10, en een pracht-nummer 1!
Dank Chevy.

Bedankt voor het organiseren chevy, leuke uitzending ook. Schitterende nummer 1

Een mooie top 3 en Julien Baker op 54 is natuurlijk al helemaal fantastisch (volgend jaar hopelijk nog wat hoger). Bedankt voor de organisatie en de uitzending Chevy

Dank chevy93 voor de arbeid en de fijne radioshow!
(afbeelding)

Het is een heerlijke lijst geworden (de beste die op het hele internet te vinden is).
(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

De 10s kunnen zich nu ook echt meten met de andere decennia als je het mij vraagt. Hopelijk gaat dat ook het geval zijn in het eindspel.

Voor de liefhebbers:

# No Date played Artist Title Album Year Duration
1 30-7-2017 17:56 Nils Frahm Hammers (Live) Spaces 2013 03:48
2 30-7-2017 18:00 Jamie xx Loud Places (ft. Romy) In Colour 2015 04:43
3 30-7-2017 18:04 Gazpacho The Wizard Of Altai Mountains Demon 2014 04:53
4 30-7-2017 18:10 The Boxer Rebellion Locked in the Basement The Cold Still 2011 03:42
5 30-7-2017 18:14 Damon Albarn Lonely Press Play Everyday Robots 2014 03:43
6 30-7-2017 18:18 Queens Of The Stone Age I Appear Missing ...Like Clockwork 2013 06:01
7 30-7-2017 18:25 Ben Howard She Treats Me Well I Forget Where We Were 2014 05:18
8 30-7-2017 18:31 Burial Loner Kindred 2012 07:30
9 30-7-2017 18:38 Frank Ocean Thinkin' 'Bout You channel ORANGE 2012 03:21
10 30-7-2017 18:44 The Roots One Time (Feat. Phonte and Dice Raw) Undun 2011 03:56
11 30-7-2017 18:48 CHVRCH?S Gun The Bones of What You Believe 2013 03:54
12 30-7-2017 18:52 The Black Keys Gold On The Ceiling El Camino 2011 03:44
13 30-7-2017 18:57 Grimes Flesh without Blood Art Angels 2015 04:25
14 30-7-2017 19:02 Spinvis De Kleine Symfonie Trein Vuur Dageraad 2017 04:59
15 30-7-2017 19:06 Joanna Newsom Divers Divers 2015 07:07
16 30-7-2017 19:15 Benjamin Clementine Condolence At Least For Now 2015 06:30
17 30-7-2017 19:22 Beach House Myth Bloom 2012 04:19
18 30-7-2017 19:26 Anathema Lightning Song Weather Systems 2012 05:23
19 30-7-2017 19:33 Tame Impala Let It Happen Currents 2015 07:47
20 30-7-2017 19:41 Vampire Weekend Step Modern Vampires of the City 2013 04:12
21 30-7-2017 19:45 Het Zesde Metaal Oe Est Meuglijk Ploegsteert 2012 04:05
22 30-7-2017 19:51 Holden Renata The Inheritors 2013 05:57
23 30-7-2017 19:57 Marillion White Paper F*** Everyone and Run 2016 07:19
24 30-7-2017 20:04 Car Seat Headrest Fill In The Blank Teens Of Denial 2016 04:06
25 30-7-2017 20:10 The Slow Show Bloodline White Water 2015 05:09
26 30-7-2017 20:16 Arcade Fire Afterlife Reflektor 2013 06:00
27 30-7-2017 20:24 Steven Wilson Drive Home The Raven That Refused to Sing (And Other Stories) 2013 07:37
28 30-7-2017 20:32 Courtney Barnett Depreston Sometimes I Sit and Think, and Sometimes I Just Sit 2015 04:53
29 30-7-2017 20:38 Beach House Zebra Teen Dream 2010 04:49
30 30-7-2017 20:43 Nick Cave & The Bad Seeds Skeleton Tree Skeleton Tree 2016 04:02
31 30-7-2017 20:47 Angus & Julia Stone Big Jet Plane Down The Way 2010 03:59
32 30-7-2017 20:53 Arctic Monkeys Arabella AM 2013 03:27
33 30-7-2017 20:57 Bon Iver Holocene Bon Iver, Bon Iver 2011 05:36
34 30-7-2017 21:03 Gorillaz Stylo Plastic Beach 2010 04:31
35 30-7-2017 21:09 Eefje de Visser Nee Joh Het Is 2013 03:48
36 30-7-2017 21:12 Joanna Newsom '81 Have One On Me 2010 03:56
37 30-7-2017 21:16 Kendrick Lamar King Kunta To Pimp A Butterfly 2015 03:55
38 30-7-2017 21:23 Spinvis Oostende Tot Ziens, Justine Keller 2011 06:05
39 30-7-2017 21:29 Steven Wilson Regret #9 Hand. Cannot. Erase. 2015 05:01
40 30-7-2017 21:37 Kanye West feat. Pusha T Runaway My Beautiful Dark Twisted Fantasy 2010 09:08
41 30-7-2017 21:46 Nick Cave & The Bad Seeds Higgs Boson Blues Push The Sky Away 2013 07:51
42 30-7-2017 21:54 Kendrick Lamar Bitch, Don't Kill My Vibe good kid, m.A.A.d city 2012 05:11
43 30-7-2017 22:01 Kendrick Lamar feat. MC Eiht m.A.A.d city good kid, m.A.A.d city (Deluxe) 2012 05:50
44 30-7-2017 22:07 PJ Harvey Let England Shake Let England Shake 2011 03:07
45 30-7-2017 22:10 PJ Harvey The Glorious Land Let England Shake 2011 03:30
46 30-7-2017 22:15 The War On Drugs Red Eyes Lost In The Dream 2014 04:58
47 30-7-2017 22:20 The War On Drugs Lost In the Dream Lost In The Dream 2014 04:08
48 30-7-2017 22:24 alt-J Matilda An Awesome Wave [+ Remixes] 2012 03:49
49 30-7-2017 22:29 alt-J Intro An Awesome Wave [+ Remixes] 2012 02:38
50 30-7-2017 22:31 alt-J Interlude I (The Ripe & Ruin) An Awesome Wave [+ Remixes] 2012 01:12
51 30-7-2017 22:33 alt-J Tessellate An Awesome Wave [+ Remixes] 2012 03:03
52 30-7-2017 22:36 Radiohead The Numbers A Moon Shaped Pool 2016 05:36
53 30-7-2017 22:43 Radiohead Ful Stop A Moon Shaped Pool 2016 05:57
54 30-7-2017 22:48 The National Fireproof Trouble Will Find Me 2013 03:00
55 30-7-2017 22:53 The National Don't Swallow The Cap Trouble Will Find Me 2013 04:47
56 30-7-2017 22:57 David Bowie Blackstar Blackstar 2016 09:56
57 30-7-2017 23:07 David Bowie 'Tis a Pity She Was a Whore Blackstar 2016 04:45
58 30-7-2017 23:14 Sufjan Stevens Death with Dignity Carrie & Lowell 2015 04:00
59 30-7-2017 23:18 Sufjan Stevens The Only Thing Carrie & Lowell 2015 04:44
60 30-7-2017 23:25 The National Anyone's Ghost High Violet 2010 02:54
61 30-7-2017 23:28 The National England High Violet 2010 05:40
62 30-7-2017 23:33 Arcade Fire Ready To Start The Suburbs 2010 04:16
63 30-7-2017 23:41 Arcade Fire Sprawl II (Mountains Beyond Mountains) The Suburbs 2010 05:26
64 30-7-2017 23:46 Arcade Fire The Suburbs (Continued) The Suburbs 2010 01:28

Mooi werk, kon het helaas niet volgen, maar hopelijk het eindspel wel

Hulde!

Hm, met deze winnaar kan ik prima leven.
Bedankt Chevy voor het mooie werk

Wederom mooi en wat een werk moet dat zijn geweest. Bedankt weer!

Gast
geplaatst: vandaag om 16:51 uur

geplaatst: vandaag om 16:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.