MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Mijn favoriete Suede album

zoeken in:
Eerst maar R.E.M. en NO-singles afmaken

En de ladies
En vast nog meer topics

luigifort schreef:
Ik had vannacht een nachtmerrie (geen grapje), dat het deze week mijn favoriete Toto album was. Ik dacht hè, we spelen toch Bowie? Ik schrok me kapot. Toen op MuMe gekeken en was 't gelukkig nog Bowie
Stond Poeha naast je bed?

Echt lachen dit soort opmerkingen.

Outlaw104 schreef:
(quote)
Stond Poeha naast je bed?

He's coming in, 12:30 flight

Nee maar serieus Poeha, Toto is een van jouw fave bands...no disrespect...

luigifort schreef:
Nee maar serieus Poeha, Toto is een van jouw fave bands...no disrespect...
Zekers niet, ik mag ze ook graag horen t/m Kingdom of Desire.

Ik ken alleen de bekendste verzamelaar van ze. Echt wel een band uit m'n jeugd. Niet dat ik fan was verder, maar de hits vond ik altijd wel leuk om te horen...

Casartelli (moderator)
Depeche Mode
U2
R.E.M.
Kraftwerk
New Order et.al.
Orchestral Manoeuvres in the Dark
Roxy Music
Nits
Peter Gabriel
Boudewijn de Groot
Kate Bush
Mike Oldfield
Pet Shop Boys
Duran Duran
Simple Minds
https://www.musicmeter.nl/images/covers/0/797.jpg
5. Hunky Dory

Met David Bowie heb ik lang weinig gekund. 's Mans stem vond ik vervelend en die hits die je tot vervelens toe op de classic rock stations hoorde... op zijn best vreemd. Maar goed, als je om je heen blijft horen dat je er toch iets aan mist, blijf je het af en toe proberen.

Het is enigszins goedgekomen en ik kan net (met een marge van nog één album) aan deze editie meedoen. Te beginnen met het album dat de laatste jaren regelmatig een ladderfinalist levert (best mooi, mits in de stemming), alsook Changes (nog altijd vervelend). Afsluiter The Bewlay Brothers vind ik wel fijn. Dit is mijn recentste Bowie-aankoop (nog geen twee jaar geleden), ik kon er in eerste instantie niet heel veel mee, maar enig groeipotentieel heb ik er inmiddels in ontwaard.

5.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/3000/3678.jpg?cb=1644941826
De eerste keer dat ik te maken kreeg met de heer Bowie als jonge tiener, in de zin dat een song me heel erg raakte, was met Absolute Beginners, prachtig! En ik zal vast op de radio hits van hem gehoord hebben, het zijn er zoveel namelijk, maar ik kreeg pas echt interesse in 'm in 1993 (toen was ik 14/15 en de meesten van ons beginnen dan echt serieus met muziek bezig zijn) via de Jump They Say video op MTV en het bijbehorende Black Tie, White Noise album (dat nog steeds een best goed album is btw) dat ik voor een tientje uit de uitverkoopbak griste en waar ik wel van genoot. En zo gestadig door de jaren heen leer je meer van 's mans werk leren kennen en je koopt eens wat van deze kameleon. Ik denk niet dat je ooit uitgekeken kunt raken op 's mans muziek, ten eerste vanwege zijn stem inderdaad, ten tweede omdat er altijd iets (tegendraads?) in zijn muziek zit waardoor het je nooit verveelt, je raakt er nooit op uitgekeken, het is geen gangbare pop. Ik geef toe dat ik in het begin ook wel moeite had met David en ik heb niet altijd zin in zijn muziek, maar ik keer er altijd weer naar terug. En wat moet je kiezen voor je top 5? Er is zoveel en zo divers ook en ik ken niet alles. Ik heb gekozen voor mijn faves Mijn meest beluisterde en dan ken ik nog niet eens alles.

Op 5 dus 1. Outside, een van zijn ms meest vervreemdende albums. Kan me nog een interview met hem herinneren bij Sonja Barend, mooi om te zien. Rond die tijd overwogen hem te zien, helaas later ook nooit van gekomen. Bowie's industrial plaat zeg maar. Maar waar voor mij de echte "songs" 't hem doen. The Hearts Filthy Lesson, Hallo Spaceboy (liever nog in de PSB versie), een stijl die hij zou vervolgen op Earthling. Het zalige No Control dat aan zijn versie van Scott Walker's Nite Flights doet denken op het Black Tie album hiervoor. Het schitterende hypnotiserende I'm Deranged, dat onlosmakelijk verbonden is aan de film die ik ws het meest ooit gezien heb, al was het alleen maar om 'm helemaal te begrijpen: Lost Highway van David Lynch. Dit nummer is ook in mijn top 100 allertijden te vinden btw... En verder nog de schitterende typical Bowie ballad Strangers When We Meet. Waarom op 5 en een ander hoger en niet op 3 bv? Geen idee, ms omdat bijna alle Bowie albums wel een constante kwaliteit hebben.

herman mag deze ronde niet ontbreken!

5. "Heroes" (1977)

The breakdown van Bowie begint gelijk met een van 's mans hoogtepunten. Het titelnummer is voor mij een van zijn allerbeste en sowieso een van de beste popsingles aller tijden. Een dijk van een song die nimmer, nimmer zal vervelen. Het gevaar van zo'n bazentrack op een album is dat het de rest gaat overvleugelen of in elk geval in de schaduw gaat zetten, maar het knappe aan Bowie in deze fase van zijn carrière is dat dat geenszins het geval is. Zo vind ik Beauty and the Beast en Arabia misschien wel de beste gecombineerde openings- en sluitsong van any Bowie-album. Sons of the Silent Age voor mij ook meesterlijk. De Duitse ambient-kant met V-2 Schneider en Neuköln blijft ook prachtig en zelfs nog een vleugje ouderwetse Bowie-glam met Joe the Lion, dat ook zo op Aladdin Sane had kunnen staan. Topalbum!

luigifort schreef:
herman mag deze ronde niet ontbreken!

Kende dit topic nog niet, maar iedereen presenteert zijn top 5?

Precies. Dat is alles.

5. Reality
https://www.musicmeter.nl/images/covers/5000/5552.jpg

Ik herken wel het een en ander van wat Casartelli omschrijft in mijn eigen verstandhouding met David Bowie. Ik vind het een geweldige artiest, maar dit wil nog niet zeggen dat ik zijn muziek ook altijd geweldig vind. dat heeft bij mij ook wel even geduurd voor ik het echt wist te waarderen. Hij heeft ook wel meer interessantere en baanbrekendere albums gemaakt dan Reality natuurlijk, maar dat wil niet altijd zeggen dat ik de muziek dan ook beter vind. Nu moet ik ook eerlijk bekennen dat ik nog zeker niet al zijn albums ken. Ik zal de nummer 5 van Luigifort binnenkort toch maar eens gaan luisteren.

Op 5 komt dus uiteindelijk het album wat ik als eerste van hem aanschafte. Een wat meer rockend album van David wat redelijk toegankelijk is. Bij vlagen ook wel mooi verstild (The Loneliest Guy). Wellicht dus niet heel vernieuwend of uitdagend, maar wel een fijn album wat mij betreft. Waarbij ik het slotstuk (bonustracks reken ik niet mee) in de vorm van de laatste drie nummers (Try Some, Buy Some, de titeltrack en Bring Me the Disco King) bijzonder sterk vind.

Dit album ken ik nauwelijks. Wel eens vluchtig doorheen gevlogen, maar op het eerste gehoor klonk ie me veel minder dan Heathen. Maar we gaan 'm tzt nog eens herwaarderen in een ander topic Wat jij johan de witt

Beetje hetzelfde niveau als Heathen.
Prima album dus

De 5e plek vind ik eigenlijk gelijk de lastigste, want momenteel heb ik een uitgesproken top 2 en de nummers 3 en 4 voelen ook logisch. Maar dan zijn er iets van 5 kandidaten voor plek 5...

https://www.musicmeter.nl/images/cover/4000/4764.jpg?cb=1614458589

5. Station to Station

Bowie is al jaren mijn favoriete artiest tout court. Wat albums betreft ben ik ooit begonnen met 1. Outside en vervolgens Earthling, daarna kwam Ziggy en vervolgens de Berlijn-trilogie. En toen werd het tijd de tussenliggende gaten in te vullen. Station to Station vond ik meteen erg goed via het titelnummer, al is mijn favoriet inmiddels al jaren zijn cover van Johnny Mathis' Wild is the Wind. Natuurlijk zijn alle nummers uitstekend, maar hier laat Bowie horen ook fantastisch mooi te kunnen zingen. Muzikaal zit er verder ook vanalles in: de funk en soul van voorganger Young Americans is nog goed hoorbaar, maar ook het Berlijnse hoofdstuk van zijn carrière kondigt zich tussen de regels door al aan.

Bowie ging vrij letterlijk van station naar station, ja

Deze kende ik nog niet, schitterende foto.

En je zal maar naar je werk gaan met de trein en ineens een coupe delen met David en Iggy...

En dat ze je vragen: 'hey, kom je op ons album spelen?'

Ze lijken hier overigens vrij klein, alsof ze op tienertoer zijn als 16 jarigen...

Had een mooie docu op kunnen leveren.
‘Op interrail met Lou en David.’

Ik heb dit topic meteen even in mijn updates gezet

4.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1031.jpg
Ik verwijs voor mijn stukje graag naar Johan's stukje hiervoor over dit album Johan die altijd het gras voor de voeten van de ander wegmaait, en bedankt hè All kidding aside, wat heb ik na zo'n treffende beschrijving nog te melden? Behalve dan dat het titelnummer grandioos en tijdloos is. De echo van onvoorwaardelijke liefde hoor ik erin door. Echt zo'n song die staat te schallen als je de hemelpoort bereikt hebt. Held, het is je gelukt, zoiets Als je in zulke dingen gelooft tenminste. En verder een fijne mix van avantgarde pop en ambient, iets wat hij op een ander album vervolmaakte, naar mijn mening. En dan verklap ik dus al dat dat album in mijn top 5 hoger staat

Ik heb al zijn jaren 70 en jaren 80 albums maar ken er amper 5 uit het hoofd. Van zijn jaren 90 werk en zijn over het algemeen als sterk beoordeelde comeback in de huidige eeuw heb ik geen kaas gegeten. Mijn top 5 moet dus niet al te ernstig genomen worden. Ik heb altijd wat reserves tegenover Bowie gehad. Hij lijkt me ontegensprekelijk een man met briljante, muzikale ideeën maar ook iemand die zich met de juiste mensen wist te omringen die deze ideeën konden vertalen in de muziek die zo hoog staat aangeschreven. Met andere woorden: veel van Bowies genialiteit is volgens mij gedeelde genialiteit. Hij is ook niet de man die me weet te ontroeren met zijn werk. Misschien is dat wel de belangrijkste reserve die ik tegenover hem heb.

5. David Bowie - Let's Dance (1983) - MusicMeter.nl
https://www.musicmeter.nl/images/cover/5000/5433.jpg
Ik ben eens benieuwd hoe vaak dit album gaat langskomen. Maar hier begon uiteraard mijn verhaal met Bowie. Met zijn kaskraker die, zo vindt de 80's popliefhebber in mij, puike singles bevat met Let's Dance, China Girl en Modern Love. Without You deed het wat minder goed. Maar met Cat People (hier in een nieuwe versie) en Criminal World kan ik ook wel leven.

Die 'overslaande snik' in zijn stem weet mij juist altijd te ontroeren...en zoals Herman al zei kan hij prachtig zingen, zoals id in Wild Is the Wind. Voor mij ook in Absolute Beginners bv, niemand die dat zo kan als hij...

5. Reality
4. Hunky Dory
https://www.musicmeter.nl/images/covers/0/797.jpg?cb=1665765835

Dit is voor mij een vrij afwisselend album van Bowie. Soms komt hij bijna jolig over, dan weer is het meer serieus van toon. Ook ik heb niet zoveel met Changes, maar Life on Mars heb ik daarentegen nog steeds een ongelofelijk zwak voor. Maar er staan meer sterke songs op dit album. Song for Bob Dylan, Quicksand, maar vooral The Bewlay Brothers reken ik tot mijn favorieten.

Changes vind ik altijd leuk, Life on Mars, hoe prachtig ook, heb ik wel genoeg gehoord...

https://m.youtube.com/watch?v=oFds4dQyr2s

Mooi, kende ik niet. Een van de beste nummers van HD.
Deze ook
https://youtu.be/X_ReNp0G4g4

Op z'n 50e verjaardag geloof ik...

Gast
geplaatst: vandaag om 16:09 uur

geplaatst: vandaag om 16:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.