MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)

zoeken in:
zaaf
Als het om luieren gaat ben ik (bijna) haantje de voorste

2. The Good People - Good for Nuthin
Genoemd, jaja, moet ik m maar niet zo hoog zetten. Heel fijne relaxte zomerhiphop, veel gedraaid dit jaar!

1. Tyler, The Creator - IGOR
Niet genoemd! Enorm eigen hiphopplaat met soulinvloed. Tyler vult het losjes in en brengt de ene geniale track na de andere. Flinke stap voorwaarts weer in zijn carrière.

JayM schreef:
2. Quelle Chris - Guns

Supercreatief conceptalbum van Quelle Chris over de impact van wapens op de samenleving, waarbij zowat alle mogelijke perspectieven de revue passeren zonder zelf echt een standpunt in te nemen. Het album bevat een mooie balans tussen de prettig gestoorde experimentele kant van Quelle en wonderschone toegankelijkere tracks zoals Straight Shot.

1. Billy Woods & Kenny Segal - Hiding Places

Voor mij met afstand de beste plaat van 2019! Kenny Segal schotelt Billy Woods zijn meest smerige beats ooit voor, terwijl Woods je meeneemt in zijn wereld vol verdriet en verderf. Luister alleen al eens naar Checkpoints en opvolger Spider Hole en let erop hoe zorgvuldig de nummers laag voor laag worden opgebouwd. Hiding Places is een meesterwerk en één van de weinige recente albums die ik als een modern day classic beschouw.

Haha, nou dit zijn dus ook éxact mijn nummer 2 en 1, om zo beetje dezelfde redenen.

2. Quelle Chris - Guns
Quelle Chris wat mij betreft een van de meest creatieve rappers/producers van de laatste jaren. Precies wat jij beschrijft bevalt me ook zo aan deze man: Hij kan hilarisch en prettig gestoord zijn, maar hij kan er ook flink de beuk ingooien of de gevoelige snaren aantikken.

enneh, wat je hier zegt bij dit album: 'Hiding Places is een meesterwerk en één van de weinige recente albums die ik als een modern day classic beschouw.' Ook helemaal van eens, zo'n indrukwekkende release dit, maar ik heb ook al eens een uitgebreidere recensie bij geschreven.

Dan kom ik vervolgens dus uit bij deze top 10. Tyler onderbreekt inderdaad bij mij in het lijstje, terwijl ik zeker van dat album genoten heb. Geen andere artiest in het afgelopen decennia die zo'n prachtige ontwikkeling doorgemaakt heeft als muzikant als The Creator. Tyler heeft beetje zijn eigen niche opgegraven, zijn eigenzinnige visie op hiphop, soul en R&B. Tuurlijk zijn er hiphop invloeden op dat album, maar hetzelfde wat ik met Material Girl uit 2020 had; Het gros van het album bestaat voor mijn gevoel toch uit andere genres.

Alhoewel er dan ook weer genoeg hiphop verses op dat album staan... had ik hem wel meegeteld dan was ie ergens op plek 4-5 gekomen

Top 10 2019
2. Quelle Chris - Guns
3. clipping. - There Existed an Addiction to Blood
4. Malibu Ken - Malibu Ken
5. Freddie Gibbs & Madlib - Bandana
6. Little Simz - Grey Area
7. Dano - Istmo
8. JPEGMAFIA - All My Heroes Are Cornballs
9. Danny Brown - uknowhatimsayin¿
10. Slauson Malone - A Quiet Farewell, 2016–2018

aerobag schreef:
Haha, nou dit zijn dus ook éxact mijn nummer 2 en 1, om zo beetje dezelfde redenen.
Top keuzes

Ook #2 en #1 dr in gooien. Ik hou me bij mijn oorspronkelijke lijst die ik eind 2019 maakte...Maar eh, #5 is sowieso #1. Maar dat komt omdat ik een zeer Boom Bapish periode heb...Ondanks dat ik heel veel Opioid Era (niet vallende onder Boom Bap voor mij) check momenteel, een groep die ik in 2020 en 2019 heb gemist in de lijsten. Vraag het me over 3 jaar en ze staan er meerdere keren in waarschijnlijk.

Goed nummer 2 is een album dat niet overdreven veel bijval zal krijgen...En #1 heb ik ook nog niet gezien...

2. Black Moon - Rise of da Moon
Mensen liepen te klagen over het afmixen van dit project, ik wil niet lullig doen... Maar dat deed Black Moon ook al op deze manier op Enta da Stage. Dit album is nice as can be voor mij en ik vind dat geforceerde 90s geluid bij deze mannen wel passen... Rauwe Boom Bap zoals het hoort. Buckshot was altijd de blikvanger, maar spit niet meer zo goed als die kon. 5ft aan de andere kant, wordt steeds beter en beter. Album is goed in balans voor mij. Gewoon 4 mics en nog steeds replay-value.

1. Ill Conscious – Logistix
Baltimore is wel een stad met veel dope MC's tegenwoordig en ook vroeger waren er vele pareltjes die er vandaan kwamen. Jay Royale is wel een van de dopeste op Ill Conscious na imho... Had ook niet misstaan in de lijst van 2020... Maar ben er te laat mee in aanraking gekomen. Ill Conscious is gewoon een ijzersterke MC die met zijn EP met Mz BoomBap deed denken aan Big L. Stem en flow zijn bij vlagen redelijk overeenkomstig. Ik vind dit een heerlijk project, en het feit dat het op een label van een bevriend persoon is uitgebracht (op CD tenminste) helpt zeker verder mee.

4. Skyzoo & Pete Rock - Retropolitan
Skyzoo is zo'n MC die ik heel tof vind, mits werkend met 1 topproducer. Eerder die plaat met Apollo Brown en nu deze met Pete Rock...erg goed. Retro zeker, maar klinkt voor mij toch fresh. Maar goed, begin dan ook ouder te worden natuurlijk.

3. Apollo Brown - Sincerely, Detroit
Meest productieve en constant presterende producer van de afgelopen tien jaar met een gruwelijke verzamelaar met enorme lading aan Detroit's talent erop. Ok, niet alle rappers zou ik hele projecten van hoeven horen, maar AB weet bijna iedereen volledig tot z'n recht te laten komen met zijn typisch geluid: soulvolle producties met toffe samples en hier en daar wat krakend vinylgeluid om het af te maken. Ik ga deze maar weer eens gauw opzetten.

ForWhomThePeteTolls schreef:
Goed nummer 2 is een album dat niet overdreven veel bijval zal krijgen...En #1 heb ik ook nog niet gezien...
Die Ill Conscious is dope ja, te lang niet meer geluisterd en eigenlijk simpelweg vergeten om mee te nemen in mijn lijst. Jay Royale stond op mijn shortlist van 2020, had toen ook nog te weinig speeluren gehad om goed te kunnen oordelen, maar 2018 moet nog komen..
Zie aardig wat Chopped Herring releases terug in je lijstjes.

2. Loyle Carner - Not Waving But Drowning
Heel relaxte plaat van m'n favoriete rapper uit de UK. Mooie teksten, producties een stuk verfijnder dan op z'n vorige plaat. Live ook geweldig en toffe down to earth attitude. En ik ben altijd blij als een duidelijk jonger iemand dan ik hiphop maakt waar ik van kan genieten, geeft toch hoop. Zijn nieuwste track met Madlib vormt een mooi bruggetje naar m'n nummer 1.

1. Freddie Gibbs & Madlib - Bandana
Geinig dat ik bij anderen hier lees dat ze Pinata veel beter vinden of Madlib sowieso niet meer boeiend. Madlib is bij mij altijd wel hit of miss geweest, maar als ie gewoon een volledige rapplaat voor een beest als Freddie produceert, dan is het 9 van de 10 keer hit. Daarbij ben ik een van de figuren die deze plaat juist liever hoort dan Pinata. Ik weet niet precies waarom, maar vind de beats toffer over het algemeen en de chemie tussen de twee nog wat overtuigender. Was zonder twijfel mijn favoriete hiphopalbum van 2019.

JayM schreef:
Zie aardig wat Chopped Herring releases terug in je lijstjes.

Opvallend inderdaad en het is erg aanstekelijk. Zijn er zo nog goede labels om te volgen?

2. Westside Gunn - Hitler Wears Hermes 7 (2019)
Absoluut de beste WSG-plaat. Van de constante stroom aan releases die hij uitbrengt is de HWH-serie de beste en deze is de absolute kroon. Hoe Westside Gunn klinkt weten jullie al, dat hij goed klinkt in combinatie met Conway en Benny weten jullie al (Kool G!) en de track met Curren$y is heldhaftig. We kunnen gerust alle andere WSG-platen achterwege laten en enkel naar deze tape luisteren.

1. Freddie Gibbs & Madlib - Bandana (2019)
Ik sta Nr.4 bij. Beste hiphopalbum van 2019, door de fantastische warme sfeer die Madlib bakt en Freddie afbakt. Ik moet snel achter Pinata aan, maar dit is zo goed dat ik er wat schrik voor heb.

bennerd schreef:
(quote)

Opvallend inderdaad en het is erg aanstekelijk. Zijn er zo nog goede labels om te volgen?

Ja, het was in het geval van Ill Conscious echter omdat het label van n Belgische homie het uitbracht op CD. CH is daar toeval. Chopped Herring heeft trouwens wel veel dope releases, ook met nieuwe dingen. Andere labels om te volgend: Gentleman's Relief Records (ligt nu even stil omdat Corona het zwaar doet in Australië waar het label vandaan komt), 90s Tapes (het 90s underground label van hhv.de), Back2DaSource Records (eigenlijk alleen oudere boombap type of ish die shelved was, gewoon unreleased of te zeldzaam werd om voor normale prijs te rocken), Hip Hop-Enterprise (zelfde als B@DS, beiden hebben superaardige eigenaars), Dust & Dope Records, Smoke On Records (maar geen fan van vanwege matige mastering en slechte verpakkingen tijdens verzendingen) en als jullie er meer willen is dat ook geen probleem. Dit zijn echter mijn favo labels, niet allemaal evenveel uitbrengend... maar wat ze leveren is kwaliteit!

Back2dasource kende ik nog niet, ga ik in de gaten houden. Verder doet onze eigen Derapwinkel toffe dingen en kan ook een Tuff Kong interessant zijn.

Terwijl we met smart uitkijken naar de input van Silky & Smooth, Koenr, Rene1979, Mausie, Flipm0de, Johnny Marr, shaadiq haynes, niels94, -SprayIt-, waxs, Jordidj, madmadder, lezen jullie nog mee?, hier alvast de samenvatting van mijn top 10:

10. Benny The Butcher - The Plugs I met
9. Skyzoo & Pete Rock - Retropolitan
8. Brother Ali - Secrets & Escapes
7. The Good People - Good For Nuthin'
6. Your Old Droog - It Wasn't Even Close
5. Little Brother - May The Lord Watch
4. Freddie Gibbs & Madlib - Bandana
3. Danny Brown - unknowwhatimsayin?
2. Quelle Chris - Guns

1. Benny the Butcher - The Plugs I Met
2. Billy Woods & Kenny Segal - Hiding Places
3. Kate Tempest - The Book of Traps and Lessons
4. Little Simz - Grey Area
6. Danny Brown - uknowhatimsayin¿
7. Tyler, the Creator - IGOR
8. Fat Windjacks - C U L T
9. Conway - Everybody Is F.O.O.D. 3
10. clipping. - There Existed an Addiction to Blood

11. Westside Gunn - Hitler Wears Hermes 7
12. Kanye West - Jesus Is King
13. Common - Let Love
14. Stormzy - Heavy Is the Head
15. Conway the Machine - Look What I Became en dan vooral het nummer Half Of It. Conway op dikke trapbeats, echt iets voor ForWhomThePeteTolls.

Waanzinnig sterk jaar. Opvallend wel dat Kate Tempest nog niet is genoemd, is toch ook hiphop en is echt een stellar coldblooded meesterwerk gewoon The Plugs I Met en Hiding Places zijn buitencategorie tho.

Johnny Marr schreef:
Opvallend wel dat Kate Tempest nog niet is genoemd..
Had ik ook verwacht vaker terug te zien. 2 jaar geleden op BKS secret gezien en was een erg sterk optreden.

Rene1979
Ow zijn we nu bij 2019? Kom ik op terug

JayM schreef:
Terwijl we met smart uitkijken naar de input van Silky & Smooth, Koenr, Rene1979, Mausie, Flipm0de, Johnny Marr, shaadiq haynes, niels94, -SprayIt-, waxs, Jordidj, madmadder, lezen jullie nog mee?, hier alvast de samenvatting van mijn top 10:

10. Benny The Butcher - The Plugs I met
9. Skyzoo & Pete Rock - Retropolitan
8. Brother Ali - Secrets & Escapes
7. The Good People - Good For Nuthin'
5. Little Brother - May The Lord Watch
4. Freddie Gibbs & Madlib - Bandana
3. Danny Brown - unknowwhatimsayin?
2. Quelle Chris - Guns

Ik volg het iets minder, maar ik zal vanmiddag mijn lijstje in 1x posten

JayM schreef:
(quote)
Had ik ook verwacht vaker terug te zien. Vorig jaar op BKS secret gezien en was een erg sterk optreden.

Ja, ze (of hij intussen?) is erg sterk live. En ik wil nog een honorable mention droppen: Retropolitan van Skyzoo & Pete Rock uiteraard, toch ook wel heeeuul dope.

En ik wil nog ff zeggen dat ik 'Brass' van Billy Woods & Moor Mother heb gecheckt en dat is in hindsight toch wel het sterkste hiphopalbum van 2020 hoor...pfff, wat goed.

10. Anti-Lilly & Phoniks - That's the World
Anti-Lilly & Phoniks is gewoon altijd goed. Dat geldt eigenlijk voor elk album dat door Phoniks geproduceerd is.

9. Atmosphere - Whenever
Slug gaat met de (leef)tijd mee en rapt over zijn gezin en mommy jeans over fijne producties van Ant. Niet meer zo verrassend en bijzonder als voorheen, maar Atmosphere blijft één van de beste hip-hop acts.

8. Gang Starr - One of the Best Yet
Er valt uiteraard veel op aan te merken op een postuum album, maar deze is wel met veel respect en goed uitgevoerd. Het feit dat sommige teksten van Guru bijzonder actueel zijn creëert een aparte mix van oldschool en modernere hip-hop.

7. Brother Ali - Secrets & Escapes
"EV smoked a lot of weed, Ali prayed a lot". Dit zegt genoeg. Bijzonder geslaagd project!

6. Fat Windjacks - C U L T
Ik heb het eerder gezegd, maar Soulution blijft één van de interessantste Nederlandse producers op dit moment. Samen met James en Nosa maakte hij een album dat staat als een huis.

5. Aesop Rock and TOBACCO - Malibu Ken
Rare teksten over rare 80's synth beats. Een heerlijk Aesop Rock projectje! Mooie hoes/verpakking ook.

4. Tyler, the Creator - IGOR
Experimentele uitstapjes zijn leuk, zeker als ze slagen.

3. The Good People - Good for Nuthin'
Deze groep werd al eerder genoemd in dit topic en terecht. Heerlijke moderne, no-nonsense boombap! Heerlijke sfeer en elk nummer is raak.

2. Freddie Gibbs & Madlib - Bandana
Dit was een grote kanshebber voor AOTY voor mij. Net iets beter dan Pinata. Freddie Gibbs is sowieso erg op dreef de laatste jaren.

1. Danny Brown - uknowhatimsayin¿
Dit is hét album dat ik wilde horen van Danny Brown. Hij is, zonder zijn rare uitspattingen, een bijzonder goede en uniek rapper. Hier weet hij zijn gekkigheden te doseren en samen met Q-Tip maakte hij dit geweldig album.

Gooi ik er nog even mijn top lijstje in van 2019, de meeste heb ik wel voorbij zien komen dacht ik:

1. Little Simz - Grey Area
2. The Good People - Good for Nuthin'
3. People Under the Stairs - Sincerely, the P
4. BROCKHAMPTON - GINGER
6. Crimeapple x DJ Skizz - Wet Dirt
7. Benny the Butcher - The Plugs I Met
8. Erick Sermon - Vernia
9. Billy Woods & Kenny Segal - Hiding Places
10. Epic Beard Men - This Was Supposed to Be Fun

11. Rapsody - Eve
12. YBN Cordae - The Lost Boy
13. Danny Brown - uknowhatimsayin¿
14. Atmosphere - Whenever
15. Little Brother - May the Lord Watch
16. Sadistik - Haunted Gardens
17. The Doppelgangaz - G Pack Volume One
18. Smoke DZA & Curren$y - Prestige Worldwide
19. clipping. - There Existed an Addiction to Blood
20. Skyzoo & Pete Rock - Retropolitan

En nog enkele albums die ook prima waren:
Yugen Blakrok - Anima Mysterium
Che Noir - The Thrill of the Hunt 2
DJ Muggs x Tha God Fahim - Dump Assassins
Ill Bill & Stu Bangas - Cannibal Hulk
Kevin Abstract - Ghettobaby

Ik zal ook even kijken of ik iets kan droppen hier

Ik zie aardig wat verse namen langskomen. Keep ‘em coming

Rene1979
Ok gaan het proberen, altijd lastig lijstjes van een jaar terug maken, maar hier komt ie:

1. Fat Windjacks - CULT
2. Atmosphere - Whenever
3. Freddie Gibbs & Madlib - Bandana
4. Zwangere Guy - BRUTAAL
5. Tiewai - Winterslag Miljonair
6. $KEER & BOO$ - De Lacoste op M'n Body Zit Vol Met Verf van Kankertoys Die Ik Ripte Omdat Ze Kwamen Waar Ze Niet Moesten Komen Vol.2
7. BERRY & Phasm - Top Niveau
8. Fly Anakin & Big Kahuna OG - Holly Water
9. Extince - Kermis
10. Billy Woods & Kenny Segal - Hiding Places

Wel veel Nederlandstalig

Top 5 voor 2019:

(1) Your Old Droog - It Wasn't Even Close
Als YOD lekkere beats krijgt vind ik het echt een heerlijke MC; lekkere flow, duidelijke articulatie, rijmtechnisch sterk

(2) slowthai - Nothing Great About Britain
Ik had hier hoge verwachtingen van en grotendeels toch ook wel ingelost... Alhoewel ik hierbij ook de bonustracks (Ladies, Polaroid) meereken in de beoordeling. Kijk uit naar z'n nieuwe album (begin februari)

(3) Danny Brown - uknowhatimsayin¿
Knap hoe Danny B na het wilde Atrocity Exhibition met toch weer heel andere sound op de proppen komt, zonder in te leveren op kwaliteit

(4) Deca x Neon Brown - The Donner Party
Wederom Deca in m'n top-5 voor het jaar, ditmaal met producer Neon Brown, die Deca perfect aanvult. De producties zijn net een stukje minder dromerig en meer aanwezig, wat fijn afwisselt met Deca's beat-bak-kunsten op z'n eigen albums.

(5) Atmosphere - Whenever
Net als Brother Ali, volg ik mijn vroegere favoriet Atmosphere ook steeds minder... Alhoewel dit geen klassieker zoals WLGYLYPTSG, YCIHFWH, of GLU (om even in de afkortingen te blijven) is, is dit toch wel weer een 'return to form'

Honourable mentions:
Rapsody - Eve
Brother Ali - Secrets & Escapes
Angry blackmen - TALKSHIT!

Bericht aangepast - Brother Ali (Secrets & Escapes) is uiteindelijk uit m'n top-5 gedonderd door Deca & Neon Brown

-----

Trouwens, om even terug te komen op 2020 - valt me op dat het Sticks & Kubus zo weinig genoemd is. Ik ontdek 'm te laat, anders had ik deze zeker meegenomen in m'n honourable mentions voor 2020!

Chrisseh schreef:
Bericht aangepast - Brother Ali (Secrets & Escapes) is uiteindelijk uit m'n top-5 gedonderd door Deca & Neon Brown
Er zijn 10 plekken te vergeven, dus hij/ze kan/kunnen nog mee met de telling..

Was dit topic een beetje uit het oog verloren, maar leuk dat we alle jaren langs gaan. Ik ga in ieder geval die plaat van Dano checken, die ziet er interessant uit.

Kate Tempest gaat ongetwijfeld mijn 2016 lijstje halen, maar die plaat uit 2019 vond ik echt tegenvallen.

Mijn 2019 lijstje:

01. Little Simz - Grey Area
02. Billy Woods & Kenny Segal - Hiding Places
03. clipping. - There Existed an Addiction to Blood
04. Danny Brown - uknowhatimsayin¿
05. Dos Monos - Dos City
06. Quelle Chris - Guns
07. Aesop Rock and TOBACCO - Malibu Ken
08. Che Noir - The Thrill of the Hunt 2
09. Moor Mother - Analog Fluids of Sonic Black Holes
10. Triad God - Triad

EPs:
01. Lim Kim - Generasian
02. Bree Runway - Be Runway
03. 38 Spesh - 5 Shots
04. Ahmer - Inqalab

JayM schreef:
Back2dasource kende ik nog niet, ga ik in de gaten houden. Verder doet onze eigen Derapwinkel toffe dingen en kan ook een Tuff Kong interessant zijn.

Die hebben eerder dit jaar Atban Klann op CD en Vinyl gereleased... Voorheen alleen op tape en superzeldzaam dan ook nog eens. Vetste drop van 2020 imho!

2019 was een mooi Hip Hop jaar en heb voor mijn lijstje gekozen voor de albums die ik nog steeds regelmatig draai. IGOR is wel met afstand mijn favoriete album van 2019, wat een knaller is dat nog steeds zeg.

1. Tyler, the Creator - IGOR
2. Benny the Butcher - The Plugs I Met
3. Zwangere Guy - BRUTAAL
4. Denzel Curry - ZUU
6. slowthai - Nothing Great About Britain
7. Billy Woods & Kenny Segal - Hiding Places
8. Skyzoo & Pete Rock - Retropolitan
9. Quelle Chris - Guns
10. 38 Spesh - 1994

2019:

1. Tyler, the Creator - IGOR
2. Quelle Chris - Guns
3. Freddie Gibbs & Madlib - Bandana
4. Little Simz - Grey Area
5. Sampa the Great - The Return
7. Little Brother - May the Lord Watch
8. Danny Brown - uknowhatimsayin¿
9. Roc Marciano - Marcielago
10. Blackwave. - Are We Still Dreaming?

In retrospect viel 2019 op hiphopgebied wat tegen...

Bij deze dan, 2019 volgens waxs.

1. Danny Brown - uknowhatimsayin¿

2. slowthai - Nothing Great About Britain

3. MIKE - Tears of Joy

4. JPEGMAFIA - All MY Heroes Are Cornballs

6. Ruby Yacht - 37 Gems

7. Dreamville - Revenge of the Dreamers

8. Tyler the Creator - IGOR

9. Deem Spencer - Pretty Face

10. Denzel Curry - ZUU

Worthy mentions: KAYTRANADA, Your Old Droog, Spoting Life, Kanye, Scienze, People Under the Stairs, Zeeloperz, Slauson Malone, Sampha the Great, Mndsgn, Nolan the Ninja, EARTHGANG, Wiki, Mach-Hommy, DJ Shadow, Schoolboy Q, BROCKHAMPTON, 03 Greedo & Kenny Beats, Graymatter, Homeboy Sandman, username, MAVI etc... vast wel iets vergeten, 2019 was een mooi jaar!

Gast
geplaatst: vandaag om 17:49 uur

geplaatst: vandaag om 17:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.