Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)
zoeken in:
3
geplaatst: 29 januari 2021, 22:54 uur
Pfoe.. voor 2017 was mijn top-3 snel duidelijk, maar tussen plek 4, 5 en 6 vond ik het zo close dat ze bijna inwisselbaar zijn... Enfin, bij deze mijn top-5:
5. Your Old Droog - Packs
Mijn eerste kennismaking met YOD. Packs heeft over de gehele linie een goed rappende Droog, maar het feit dat ik 'm soms nog steeds draai komt voornamelijk door een paar uitschieters - zoals Bangladesh, en Help.
4. P.O.S - Chill, Dummy
Erg fijn album van P.O.S.. Dit album staat een beetje in de schaduw van zijn eerdere albums - ook niet gek want Never Better is (naar mijn bescheiden mening) een underground hiphop classic. Op dit album zoekt P.O.S. minder zijn heil in de rock en punk invloeden, maar doen de producties mij meer denken aan de volle, elektronische beats van bijv. Dark Time Sunshine. Ik zet soms Faded nog wel eens op, maar iedere keer als ik de rest van het album beluister valt het me op het sterk veel van de overige tracks - bijv. Thieves/Kings, Infinite Scroll - ook zijn.
3. Deca - The Way Through
Jaja, toch weer Deca in mijn top-5. Blijft in mijn ogen de meest 'overlooked' MC (en producent). Ook hier weer een volledig album met 'dusty' producties en een scherpe Deca. Als ik een minpuntje zou moeten noemen, is dat het feit dat er geen echte uitschieter op staat - maar tegelijkertijd komt dat doordat het een consistent heel sterk album is.
2. Kendrick Lamar - DAMN.
Wat een snoeihard album van Kendrick. Ik hoef er niemand van te overtuigen dat Kendrick een ijzersterke MC is. De energie spat er bij dit album van af, maar wel erg goed gedoseerd - DNA is een uitschieter, waarna het tempo weer wat afremt en tot het lome aan toe bij Pride... om vervolgens met Humble weer vol gas te geven.
1. Jonwayne - Rap Album Two
Het gebeurt niet heel vaak (meer) dat ik echt weken naar een album uitkijk... Maar dat was bij dit album wel het geval door de singles; eerst releasde Jonwayne het rustige, introspectieve Out of Sight, en dat volgde hij op met de no-bullshit rap track TED talk... heerlijk. Over het algemeen is dit gewoon een super album. Jonwayne is een enorm veelzijdige rapper (en producer!), die even sterk tot zijn recht komt op donkere, zwaarwegendere tracks, als op recht-voor-zijn-raap-rap-tracks.
--- Honourable mentions;
Jay-Z liet met 4:44 zien nog lang niet afgeschreven te zijn, en haalt echt heel nipt mijn top-5 niet. Gezien ik nooit enorm groot fan van Jay-Z ben geweest, blijft me verbazen hoe fijn dit album is. Daarnaast moet ik The Never Storyvan J.I.D. nog even noemen - met name door het ijzersterke Never en D/Vision.
5. Your Old Droog - Packs
Mijn eerste kennismaking met YOD. Packs heeft over de gehele linie een goed rappende Droog, maar het feit dat ik 'm soms nog steeds draai komt voornamelijk door een paar uitschieters - zoals Bangladesh, en Help.
4. P.O.S - Chill, Dummy
Erg fijn album van P.O.S.. Dit album staat een beetje in de schaduw van zijn eerdere albums - ook niet gek want Never Better is (naar mijn bescheiden mening) een underground hiphop classic. Op dit album zoekt P.O.S. minder zijn heil in de rock en punk invloeden, maar doen de producties mij meer denken aan de volle, elektronische beats van bijv. Dark Time Sunshine. Ik zet soms Faded nog wel eens op, maar iedere keer als ik de rest van het album beluister valt het me op het sterk veel van de overige tracks - bijv. Thieves/Kings, Infinite Scroll - ook zijn.
3. Deca - The Way Through
Jaja, toch weer Deca in mijn top-5. Blijft in mijn ogen de meest 'overlooked' MC (en producent). Ook hier weer een volledig album met 'dusty' producties en een scherpe Deca. Als ik een minpuntje zou moeten noemen, is dat het feit dat er geen echte uitschieter op staat - maar tegelijkertijd komt dat doordat het een consistent heel sterk album is.
2. Kendrick Lamar - DAMN.
Wat een snoeihard album van Kendrick. Ik hoef er niemand van te overtuigen dat Kendrick een ijzersterke MC is. De energie spat er bij dit album van af, maar wel erg goed gedoseerd - DNA is een uitschieter, waarna het tempo weer wat afremt en tot het lome aan toe bij Pride... om vervolgens met Humble weer vol gas te geven.
1. Jonwayne - Rap Album Two
Het gebeurt niet heel vaak (meer) dat ik echt weken naar een album uitkijk... Maar dat was bij dit album wel het geval door de singles; eerst releasde Jonwayne het rustige, introspectieve Out of Sight, en dat volgde hij op met de no-bullshit rap track TED talk... heerlijk. Over het algemeen is dit gewoon een super album. Jonwayne is een enorm veelzijdige rapper (en producer!), die even sterk tot zijn recht komt op donkere, zwaarwegendere tracks, als op recht-voor-zijn-raap-rap-tracks.
--- Honourable mentions;
Jay-Z liet met 4:44 zien nog lang niet afgeschreven te zijn, en haalt echt heel nipt mijn top-5 niet. Gezien ik nooit enorm groot fan van Jay-Z ben geweest, blijft me verbazen hoe fijn dit album is. Daarnaast moet ik The Never Storyvan J.I.D. nog even noemen - met name door het ijzersterke Never en D/Vision.
1
geplaatst: 29 januari 2021, 23:08 uur
Ik zorg zelf wel voor de afwisseling in mijn top 10
1. BROCKHAMPTON - Saturation III (2017)
2. Kendrick Lamar - DAMN. (2017)
3. BROCKHAMPTON - Saturation II (2017)
4. Vince Staples - Big Fish Theory (2017)
5. BROCKHAMPTON - Saturation (2017)
6. Sadistik - Altars (2017)
7. Joey Bada$$ - All-AmeriKKKan Bada$$ (2017)
8. Jay-Z - 4:44 (2017)
9. Tyler, the Creator - Flower Boy (2017)
10. Benny - Butcher on Steroids (2017)
2
geplaatst: 30 januari 2021, 01:01 uur
jordidj1 schreef:
Weet je zeker dat je BROCKHAMPTON niet bent vergeten?
3
zaaf
geplaatst: 30 januari 2021, 13:13 uur
totaaloverzichtje
1. Kendrick Lamar - DAMN.
2. Billy Woods - Known Unknowns
3. Tyler, The Creator - Flower Boy
4. BROCKHAMPTON - SATURATION 2
5. milo - Who told you to think??!!?!?!?!
6. Como Asesinar a Felipes - Elipse
7. Big K.R.I.T. - 4eva Is A Mighty Long Time
8. Gata Cattana - Banzai
9. MIKE - MAY GOD BLESS YOUR HUSTLE
10. Iglooghost - Neō Wax Bloom
2. Billy Woods - Known Unknowns
3. Tyler, The Creator - Flower Boy
4. BROCKHAMPTON - SATURATION 2
5. milo - Who told you to think??!!?!?!?!
6. Como Asesinar a Felipes - Elipse
7. Big K.R.I.T. - 4eva Is A Mighty Long Time
8. Gata Cattana - Banzai
9. MIKE - MAY GOD BLESS YOUR HUSTLE
10. Iglooghost - Neō Wax Bloom
2
geplaatst: 31 januari 2021, 11:47 uur
Het is hard gegaan deze ronde , maar heb uit betrouwbare bronnen vernomen dat Rene1979 druk in de weer is zijn uber-vette top10 klaar te stomen. Hopelijk sluiten niels94 en waxs hier bij aan en met een beetje geluk verrast onze panjoe ons alsnog met een top 5 ofzo. Ook wachten we natuurlijk met spanning op de ontknoping van Nr.4 en Koenr.
Hier alvast mijn samenvatting:
10. Hus Kingpin X Big Ghost ltd - Cocaine Beach
9. Billy Woods - Known Unknowns
8. Roc Marciano - Rosebudd's Revenge
7. Hex One - Words Worth a Thousand Pictures
6. Apollo Brown & Planet Asia - Anchovies
5. Meyhem Lauren & Muggs - Gems from The Equinox
4. Armand Hammer - Rome
3. Open Mike Eagle - Brick Body Kids Still Daydream
2. Anti-Lilly & Phoniks - It's Nice Outside
1. Milo - Who Told You to Think??!!?!?!?!
Hier alvast mijn samenvatting:
10. Hus Kingpin X Big Ghost ltd - Cocaine Beach
9. Billy Woods - Known Unknowns
8. Roc Marciano - Rosebudd's Revenge
7. Hex One - Words Worth a Thousand Pictures
6. Apollo Brown & Planet Asia - Anchovies
5. Meyhem Lauren & Muggs - Gems from The Equinox
4. Armand Hammer - Rome
3. Open Mike Eagle - Brick Body Kids Still Daydream
2. Anti-Lilly & Phoniks - It's Nice Outside
1. Milo - Who Told You to Think??!!?!?!?!
2
Rene1979
geplaatst: 31 januari 2021, 12:29 uur
Was inderdaad bijna klaar
1. Anti-Lilly & Phoniks - It's Nice Outside (2017)
2. Apathy & O.C. - Perestroika (2017)
3. J Scienide - The Actual Heat (2017)
4. Homeboy Sandman - Veins (2017)
5. Open Mike Eagle - Brick Body Kids Still Daydream (2017)
6. Jazz Spastiks & Mello Soul Black - Midnight Method (2017)
7. Meyhem Lauren & DJ Muggs - Gems from the Equinox (2017)
8. Oddisee - The Iceberg (2017)
9. Rapsody - Laila's Wisdom (2017)
10. Defari - Rare Poise (2017)
1. Anti-Lilly & Phoniks - It's Nice Outside (2017)
2. Apathy & O.C. - Perestroika (2017)
3. J Scienide - The Actual Heat (2017)
4. Homeboy Sandman - Veins (2017)
5. Open Mike Eagle - Brick Body Kids Still Daydream (2017)
6. Jazz Spastiks & Mello Soul Black - Midnight Method (2017)
7. Meyhem Lauren & DJ Muggs - Gems from the Equinox (2017)
8. Oddisee - The Iceberg (2017)
9. Rapsody - Laila's Wisdom (2017)
10. Defari - Rare Poise (2017)
1
geplaatst: 31 januari 2021, 14:43 uur
10. s.al - Little Man, You've Had a Busy Day
uit de milo-stal - s(afari).al timmert onder de radar aan de weg sinds het begin van de '10s en dit zijn is meest consistente release tot nu toe: low-key producties en laidback, introspectieve verses.
09. Gata Cattana - Banzai
Deze veel te vroeg overleden dame sloot haar carrière af met wat op het eerste gehoor ook klinkt als haar beste en meest consistente project. Hier had nog een glansrijke carrière ingezeten.
08. Linn da Quebrada - Pajubá
Aan de enorme hip-hop scene van Brazilië ben ik pas net begonnen, maar hier volgen alvast 2 van mijn favoriete ontdekkingen tot nu toe. Deze trans rapper & activist brengt hier een frisse plaat vol enorm funky carioca producties, vol energie, drive & geëngageerde lyrics. Afgelopen week was ik deze stukjes aan het schrijven en toen sloot ik hier af met: "Ik zou haar wel willen horen samenwerken met SOPHIE". Het doet pijn om die zin nu terug te lezen.
07. Rincon Sapiência - Galanga Livre
Rincon heeft een vloeiende flow waarmee hij rapt over gevarieerde, eigenzinnige producties die de flirts met rock en funk niet schuwen. De teksten zijn sociaal en politiek geëngageerd - hoe kan het ook anders in Brazilië - hoewel mijn Portugees helaas niet goed genoeg is om alles te volgen. Voorproefje
uit de milo-stal - s(afari).al timmert onder de radar aan de weg sinds het begin van de '10s en dit zijn is meest consistente release tot nu toe: low-key producties en laidback, introspectieve verses.
09. Gata Cattana - Banzai
Deze veel te vroeg overleden dame sloot haar carrière af met wat op het eerste gehoor ook klinkt als haar beste en meest consistente project. Hier had nog een glansrijke carrière ingezeten.
08. Linn da Quebrada - Pajubá
Aan de enorme hip-hop scene van Brazilië ben ik pas net begonnen, maar hier volgen alvast 2 van mijn favoriete ontdekkingen tot nu toe. Deze trans rapper & activist brengt hier een frisse plaat vol enorm funky carioca producties, vol energie, drive & geëngageerde lyrics. Afgelopen week was ik deze stukjes aan het schrijven en toen sloot ik hier af met: "Ik zou haar wel willen horen samenwerken met SOPHIE". Het doet pijn om die zin nu terug te lezen.

07. Rincon Sapiência - Galanga Livre
Rincon heeft een vloeiende flow waarmee hij rapt over gevarieerde, eigenzinnige producties die de flirts met rock en funk niet schuwen. De teksten zijn sociaal en politiek geëngageerd - hoe kan het ook anders in Brazilië - hoewel mijn Portugees helaas niet goed genoeg is om alles te volgen. Voorproefje
2
geplaatst: 31 januari 2021, 21:42 uur
6. L'Orange - The Ordinary Man
Deze man weet een uniek sfeertje neer te zetten altijd. Heel fijne plaat weer met vette samples en veel creativiteit van een beetje ondergewaardeerde producer.
5. Brother Ali - All The Beauty In This Whole Life
Heel mooi en positief album van Ali. Denk bij deze plaat altijd met veel plezier terug aan zijn liveshow uit de zomer van 2019 om 3 uur 's-nachts op het altijd mooie Hip Hop Kemp. Mooie tijden.
4. CunninLynguists - Rose Azura Njano
Het verrast me niet meer zoals in de jaren 0, maar CL blijft een van mijn favoriete hiphopcrews. Natti z'n stijl vind ik gruwelijk en ook op deze staan weer genoeg typische CunninLynguists-toppers.
3. Planet Asia & Apollo Brown - Anchovies
M'n jaarlijkse Apollo Brown topnotering, deze keer met Planet Asia achter de mic. Producties zijn wat rustiger dan normaal bij AB, de match met PA is erg fijn.
Zal morgen m'n lijstje afronden.
Deze man weet een uniek sfeertje neer te zetten altijd. Heel fijne plaat weer met vette samples en veel creativiteit van een beetje ondergewaardeerde producer.
5. Brother Ali - All The Beauty In This Whole Life
Heel mooi en positief album van Ali. Denk bij deze plaat altijd met veel plezier terug aan zijn liveshow uit de zomer van 2019 om 3 uur 's-nachts op het altijd mooie Hip Hop Kemp. Mooie tijden.
4. CunninLynguists - Rose Azura Njano
Het verrast me niet meer zoals in de jaren 0, maar CL blijft een van mijn favoriete hiphopcrews. Natti z'n stijl vind ik gruwelijk en ook op deze staan weer genoeg typische CunninLynguists-toppers.
3. Planet Asia & Apollo Brown - Anchovies
M'n jaarlijkse Apollo Brown topnotering, deze keer met Planet Asia achter de mic. Producties zijn wat rustiger dan normaal bij AB, de match met PA is erg fijn.
Zal morgen m'n lijstje afronden.
1
geplaatst: 31 januari 2021, 23:28 uur
Ik houd het bij een top 5'je dit jaar. Beetje een mager jaar voor mij, maar dat kan ook komen omdat ik niet goed heb opgelet in 2017. Ik ga alle lijstjes hier dus nog even goed doorkijken.
1. Bedwetter - Volume 1: Flick Your Tongue Against Your Teeth and Describe the Present.
2. Aesop Rock & Homeboy Sandman - Triple Fat Lice
3. Homeboy Sandman - Veins
4. Dälek - Endangered Philosophies
5. Jonwayne - Rap Album Two
1. Bedwetter - Volume 1: Flick Your Tongue Against Your Teeth and Describe the Present.
2. Aesop Rock & Homeboy Sandman - Triple Fat Lice
3. Homeboy Sandman - Veins
4. Dälek - Endangered Philosophies
5. Jonwayne - Rap Album Two
2
geplaatst: 1 februari 2021, 11:27 uur
06. Medslaus - Poorboy
Medhane en Slauson Malone zijn twee ontzettend interessante artiesten die ik vaker zal moet beluisteren om hun muziek helemaal tot me door te laten dringen, dat geldt ook voor deze samenwerking. Voorlopig blijft hun werk vooral erg tof & fascinerend.
05. Tyler, the Creator - Flower Boy
Tyler blijft voor mij de man van de uitschieters. Ook op dit album vind ik helaas niet alles even sterk, maar als het goed is, dan is het ook meteen heel erg goed.
04. Iconika - Indecent Exposure
Bedankt voor de tip, zaaf. Ontzettend sensuele plaat die helemaal verdrinkt in zijn eigen (heerlijke) productie. Ik zie dit enkel groeien met komende luisterbeurten.
Medhane en Slauson Malone zijn twee ontzettend interessante artiesten die ik vaker zal moet beluisteren om hun muziek helemaal tot me door te laten dringen, dat geldt ook voor deze samenwerking. Voorlopig blijft hun werk vooral erg tof & fascinerend.
05. Tyler, the Creator - Flower Boy
Tyler blijft voor mij de man van de uitschieters. Ook op dit album vind ik helaas niet alles even sterk, maar als het goed is, dan is het ook meteen heel erg goed.
04. Iconika - Indecent Exposure
Bedankt voor de tip, zaaf. Ontzettend sensuele plaat die helemaal verdrinkt in zijn eigen (heerlijke) productie. Ik zie dit enkel groeien met komende luisterbeurten.
3
geplaatst: 1 februari 2021, 21:01 uur
Twee grote releases als mijn nummer 2 en 1 van 2017:
2. Jay-Z - 4:44
Hele sterke comeback van Jay-Z; bewijs dat hij ook een volwassen plaat kan maken en tegelijkertijd niet saai hoeft te zijn. Was hier zeer blij door verrast.
Eerste reactie bij deze plaat: klote. Na een aantal luisterbeurten: geniale plaat weer, supervet geheel. En dan zijn er nog een aantal beats die helemaal niet in m'n straatje passen, maar Kendrick heeft voor mij van de nieuwere generaties als enige alles inclusief groot bereik. Dat vind ik dan toch wel weer leuk.
2. Jay-Z - 4:44
Hele sterke comeback van Jay-Z; bewijs dat hij ook een volwassen plaat kan maken en tegelijkertijd niet saai hoeft te zijn. Was hier zeer blij door verrast.
Eerste reactie bij deze plaat: klote. Na een aantal luisterbeurten: geniale plaat weer, supervet geheel. En dan zijn er nog een aantal beats die helemaal niet in m'n straatje passen, maar Kendrick heeft voor mij van de nieuwere generaties als enige alles inclusief groot bereik. Dat vind ik dan toch wel weer leuk.
3
geplaatst: 1 februari 2021, 21:31 uur
10. Brother Ali - All the Beauty in This Whole Life
Een album voor het leven. Wat is het leven mooi toch..
9. Sean Price - Imperius Rex
Wat betreft rap stijl en humor staat Sean Price heel hoog tussen mijn favorieten MCs en dit album laat nog eens zien waarom. Een beest op de mic.
8. Beans - Wolves of the World (Spotify link)
Niet een, niet twee, maar drie albums droppen op een dag, Beans deed het in 2017. Mijn favoriet is deze Wolves of the World. Het zoekt de abstracte randen op maar blijft toch vrij toegankelijk. Windswept, the Contents of the Heart Grows Bleak
7. Roc Marciano - Rosebudd's Revenge
Hoe duurde even voordat ik de slome stijl en de af en toe drumloze beats kon waarderen van Roc Marciano, maar een aantal jaar geleden klikte het ineens en sindsdien is de waardering voor al zijn albums enorm omhoog gegaan.
6. Joey Bada$$ - All-AmeriKKKan Bada$$
Een aantal catchy tracks, een aantal bangers, heel wat knowledge, en met 12 tracks verveeld het geen minuut. Mag zijn nieuwe album maar snel komen!
5. Open Mike Eagle - Brick Body Kids Still Daydream
Mijn eerste kennismaking met Open Mike Eagle en gelijk hooked met een van de meest verslavende tracks in de afgelopen jaren.
4. Oddisee - The Iceberg
Een enorme groeier van Oddisee. Op het eerste gehoor klinkt het goed, maar wordt alleen maar beter na meerdere luisterbeurten. De jazz, funk, en soul vibes spatten er vanaf met een geweldige Oddisee op de mic.
3. CunninLynguists - Rose Azura Njano
Grote liefhebber van CunninLynguists en ook veel kunnen genieten van dit album. De producties van Kno zijn weer van torenhoog niveau en Deacon en Natti stellen nooit teleur.
2. Tyler, the Creator - Flower Boy
Wie had verwacht dat Tyler na Cherry Bomb met een album van dit niveau zou komen... Flower Boy was in alle opzichten een enorme verassing en geweldige transformatie van Tyler. Wie is deze boy?
1. Big K.R.I.T. - 4eva Is a Mighty Long Time
Normaal gesproken knap ik al af als ik een dubbelalbum zie, maar KRIT laat toch zien dat het mogelijk is om bijna 1,5 lang interessant te blijven. Waar zijn vorige albums vrij tegenvielen t.o.v. zijn geweldige mixtapes, had hij na het vertrek bij Def Jam op dit album eindelijk de vrijheid om te maken wat hij wilde. Dirty south op zijn best.
Een album voor het leven. Wat is het leven mooi toch..
9. Sean Price - Imperius Rex
Wat betreft rap stijl en humor staat Sean Price heel hoog tussen mijn favorieten MCs en dit album laat nog eens zien waarom. Een beest op de mic.
8. Beans - Wolves of the World (Spotify link)
Niet een, niet twee, maar drie albums droppen op een dag, Beans deed het in 2017. Mijn favoriet is deze Wolves of the World. Het zoekt de abstracte randen op maar blijft toch vrij toegankelijk. Windswept, the Contents of the Heart Grows Bleak
7. Roc Marciano - Rosebudd's Revenge
Hoe duurde even voordat ik de slome stijl en de af en toe drumloze beats kon waarderen van Roc Marciano, maar een aantal jaar geleden klikte het ineens en sindsdien is de waardering voor al zijn albums enorm omhoog gegaan.
6. Joey Bada$$ - All-AmeriKKKan Bada$$
Een aantal catchy tracks, een aantal bangers, heel wat knowledge, en met 12 tracks verveeld het geen minuut. Mag zijn nieuwe album maar snel komen!
5. Open Mike Eagle - Brick Body Kids Still Daydream
Mijn eerste kennismaking met Open Mike Eagle en gelijk hooked met een van de meest verslavende tracks in de afgelopen jaren.
4. Oddisee - The Iceberg
Een enorme groeier van Oddisee. Op het eerste gehoor klinkt het goed, maar wordt alleen maar beter na meerdere luisterbeurten. De jazz, funk, en soul vibes spatten er vanaf met een geweldige Oddisee op de mic.
3. CunninLynguists - Rose Azura Njano
Grote liefhebber van CunninLynguists en ook veel kunnen genieten van dit album. De producties van Kno zijn weer van torenhoog niveau en Deacon en Natti stellen nooit teleur.
2. Tyler, the Creator - Flower Boy
Wie had verwacht dat Tyler na Cherry Bomb met een album van dit niveau zou komen... Flower Boy was in alle opzichten een enorme verassing en geweldige transformatie van Tyler. Wie is deze boy?
1. Big K.R.I.T. - 4eva Is a Mighty Long Time
Normaal gesproken knap ik al af als ik een dubbelalbum zie, maar KRIT laat toch zien dat het mogelijk is om bijna 1,5 lang interessant te blijven. Waar zijn vorige albums vrij tegenvielen t.o.v. zijn geweldige mixtapes, had hij na het vertrek bij Def Jam op dit album eindelijk de vrijheid om te maken wat hij wilde. Dirty south op zijn best.
2
geplaatst: 2 februari 2021, 10:15 uur
03. Vince Staples - Big Fish Theory
Qua productie sowieso een van de tofste platen van 2017. BFT voelt wat minder als een eenheid dan voorganger Summertime '06, maar als het niveau zo hoog ligt dan maakt dat uiteindelijk niet heel veel uit. Naast Vince zelf zijn het vooral SOPHIE en Kilo Kish die hier de show stelen. Die laatste bracht overigens ook 1 van de beste EP's van 2019 uit en verdient sowieso meer aandacht.
02. milo - who told you to think??!!?!?!?!
Ah, milo. Dankzij Purple Moonlight Pages vorig jaar ben ik heel zijn catalog weer opnieuw langsgelopen en eigenlijk blijven al zijn albums enkel in mijn achting groeien, zo ook deze. Ook hier weer talloze originele samples, teksten & invalshoeken waar ik nooit op uitgeluisterd raak.
01. Open Mike Eagle - Brick Body Kids Still Daydream
Michael Eagle overtrof zichzelf in 2017 met deze emotionele, persoonlijke en betrokken plaat rondom gentrification die tegelijkertijd fungeert als een warme reflectie op zijn jeugd in the projects in Chicago. Dit is de enige hip-hop plaat uit 2017 waar ik in de jaren daarna terug naar ben blijven grijpen en hij is enkel dieper onder mijn huid gekropen. In 2018 zag ik Mike live in Den Haag en heb ik achteraf nog een praatje met hem gemaakt, ontzettend sympathieke en gepassioneerde gast.
Waar ik eerst vooral de eerste helft van het album geweldig vond, is het uiteindelijk steeds meer een eenheid geworden en ben ik de subtielere nummers ook steeds meer gaan waarderen. JayM noemde Auntie's Building al, maar voor mij is vooral 95 Radios uitgegroeid tot het emotionele middelpunt waarop alles samen komt. Zeker één van de meest ontroerende hip-hop nummers ooit.
Ge-wel-di-ge feature van Sammus ook, die zien we straks in 2016 weer terug.
Qua productie sowieso een van de tofste platen van 2017. BFT voelt wat minder als een eenheid dan voorganger Summertime '06, maar als het niveau zo hoog ligt dan maakt dat uiteindelijk niet heel veel uit. Naast Vince zelf zijn het vooral SOPHIE en Kilo Kish die hier de show stelen. Die laatste bracht overigens ook 1 van de beste EP's van 2019 uit en verdient sowieso meer aandacht.
02. milo - who told you to think??!!?!?!?!
Ah, milo. Dankzij Purple Moonlight Pages vorig jaar ben ik heel zijn catalog weer opnieuw langsgelopen en eigenlijk blijven al zijn albums enkel in mijn achting groeien, zo ook deze. Ook hier weer talloze originele samples, teksten & invalshoeken waar ik nooit op uitgeluisterd raak.
01. Open Mike Eagle - Brick Body Kids Still Daydream
Michael Eagle overtrof zichzelf in 2017 met deze emotionele, persoonlijke en betrokken plaat rondom gentrification die tegelijkertijd fungeert als een warme reflectie op zijn jeugd in the projects in Chicago. Dit is de enige hip-hop plaat uit 2017 waar ik in de jaren daarna terug naar ben blijven grijpen en hij is enkel dieper onder mijn huid gekropen. In 2018 zag ik Mike live in Den Haag en heb ik achteraf nog een praatje met hem gemaakt, ontzettend sympathieke en gepassioneerde gast.
Waar ik eerst vooral de eerste helft van het album geweldig vond, is het uiteindelijk steeds meer een eenheid geworden en ben ik de subtielere nummers ook steeds meer gaan waarderen. JayM noemde Auntie's Building al, maar voor mij is vooral 95 Radios uitgegroeid tot het emotionele middelpunt waarop alles samen komt. Zeker één van de meest ontroerende hip-hop nummers ooit.
Ge-wel-di-ge feature van Sammus ook, die zien we straks in 2016 weer terug.
0
geplaatst: 2 februari 2021, 10:32 uur
Koenr schreef:
In 2018 zag ik Mike live in Den Haag en heb ik achteraf nog een praatje met hem gemaakt, ontzettend sympathieke en gepassioneerde gast.
Dan hebben we elkaar vast gezien. Zo veel mensen waren er niet en ook ik heb even met hem gesproken. Vond het ook opmerkelijk om te zien dat ie tijdens Video Dave’s stuk tussen het publiek stond te kijken en niemand hem leek te herkennen.In 2018 zag ik Mike live in Den Haag en heb ik achteraf nog een praatje met hem gemaakt, ontzettend sympathieke en gepassioneerde gast.
0
geplaatst: 2 februari 2021, 10:44 uur
Het was inderdaad niet zo druk, dus ik zal je zeker hebben zien passeren. Ik was samen met een vriend die zijn muziek verder niet kende maar toch al in Den Haag was vanwege werk. Hij was ook helemaal om na afloop.
Dat hij tussen het publiek stond staat mij eigenlijk ook niet meer bij. Wellicht heb ik niet goed opgelet.
Dat hij tussen het publiek stond staat mij eigenlijk ook niet meer bij. Wellicht heb ik niet goed opgelet.
0
geplaatst: 2 februari 2021, 13:02 uur
Mijn vrienden zijn of van de bekende, vooral 90’s hip-hop of juist hardcore underground. Op festivals kan ik ze nog wel overtuigen, zo viel bv Vince Tepels goed in de smaak bij hun haha. Heb daarom mijn vriendin meegesleurd naar OME, die is ondertussen wel wat gewend. Mooie avond gehad. Ik mis de concerten en festivals wel echt hard.
0
geplaatst: 2 februari 2021, 14:45 uur
JayM schreef:
Ik mis de concerten en festivals wel echt hard.
Ik mis de concerten en festivals wel echt hard.
Word, feel ya.
0
geplaatst: 2 februari 2021, 16:44 uur
JayM schreef:
Mijn vrienden zijn of van de bekende, vooral 90’s hip-hop of juist hardcore underground.
Mijn vrienden zijn of van de bekende, vooral 90’s hip-hop of juist hardcore underground.
Dat valt uitstekend te combineren, bekendere Golden Era shit heeft wel veel dwarsverbanden met Underground, en dan maakt het niet uit hoe diep je erin zit! Ik kan genieten van Tribe maar ook van Native Nuttz. En zo heb je bij elke sound wel een underground tegenhanger ervan.
0
geplaatst: 2 februari 2021, 16:56 uur
Zeker, de underground fans gaan natuurlijk ook heel goed op ATCQ, Wu enz, maar andersom werkt dat minder. En zodra het maar een beetje experimenteel/onorthodox wordt dan is het voor beide kampen al snel vage shit 

2
geplaatst: 4 februari 2021, 09:14 uur
We wachten nog op 1 top10. Zodra die binnen is zal ik de eindlijst opmaken.
1
geplaatst: 4 februari 2021, 11:01 uur
Er zijn meerdere mensen die het Hiphop Album van de Week graag weer nieuw leven willen inblazen, dus mocht iemand interesse hebben 

2
geplaatst: 4 februari 2021, 12:44 uur
Als het ook mag zonder motivatie
.Context. DAMN. zou ik 4,5 ster geven.
Rest meer 3,5 tot kleine 4.
Oftewel leuke albums, maar niets geniaals.
En ja ik ben een redelijke Rick Ross fan.
2017:
2. Tyler, The Creator - Flower Boy
3. Rick Ross - Rather You Than Me
4. Jay-Z - 4:44
5. Vince Staples - Big Fish Theory
6. Big Boi - Boomiverse
7. Young Thug - Beautiful Thugger Girls
8. Sean Price - Imperius Rex
9. Cyhi the Prynce - No Dope on Sundays
10. 21 Savage, Offset and Metro Boomin - Without Warning
2
geplaatst: 4 februari 2021, 21:42 uur
Sorry dat jullie op mij moesten wachten, hierbij de lijst voor 2017!
1. Kendrick Lamar - DAMN
2. Iojii & Swarvy - DUE RENT
3. Jay-Z - 4:44
4. Your Old Droog - Packs
5. Tyler the Creator - Flower Boy
6. Jonwayne - Rap Album Two
7. Quelle Chris - Being You Is Great, I Wish I Could Be You More Often
8. Shabazz Palaces - Quazarz vs The Jealous Machines / Quazarz: Born on a Gangster Star
9. The Koreatown Oddity - Finna Be Past Tense
10. Homeboy Sandman - Veins
1. Kendrick Lamar - DAMN
2. Iojii & Swarvy - DUE RENT
3. Jay-Z - 4:44
4. Your Old Droog - Packs
5. Tyler the Creator - Flower Boy
6. Jonwayne - Rap Album Two
7. Quelle Chris - Being You Is Great, I Wish I Could Be You More Often
8. Shabazz Palaces - Quazarz vs The Jealous Machines / Quazarz: Born on a Gangster Star
9. The Koreatown Oddity - Finna Be Past Tense
10. Homeboy Sandman - Veins
7
geplaatst: 4 februari 2021, 22:31 uur
Gestaag groeit het aantal mensen die hun top10 indienen, deze keer waren het er 19, die samen goed waren voor maar liefst 82 verschillende albums. Wederom steekt de nummer 1 er ver bovenuit, maar die kwam dan ook in 11 lijsten voor. En omdat de nummers 20 naast evenveel punten ook evenveel stemmen kregen, is het een extra lange lijst geworden:
20. Brother Ali - All the Beauty in This Whole Life (16)
20. Roc Marciano - Rosebudd's Revenge (16)
20. Homeboy Sandman - Veins (16)
18. Oddisee - The Iceberg (17)
18. Apollo Brown & Planet Asia - Anchovies (17)
17. CunninLynguists - Rose Azura Njano (18)
14. BROCKHAMPTON - Saturation III (19)
14. Quelle Chris - Being You Is Great, I Whish I Could Be You More Often (19)
14. Your Old Droog - Packs (19)
13. Meyhem Lauren & DJ Muggs - Gems from The Equinox (19)
12. BROCKHAMPTON - Saturation II (20)
11. Sean Price - Imperius Rex (21)
20. Brother Ali - All the Beauty in This Whole Life (16)
20. Roc Marciano - Rosebudd's Revenge (16)
20. Homeboy Sandman - Veins (16)
18. Oddisee - The Iceberg (17)
18. Apollo Brown & Planet Asia - Anchovies (17)
17. CunninLynguists - Rose Azura Njano (18)
14. BROCKHAMPTON - Saturation III (19)
14. Quelle Chris - Being You Is Great, I Whish I Could Be You More Often (19)
14. Your Old Droog - Packs (19)
13. Meyhem Lauren & DJ Muggs - Gems from The Equinox (19)
12. BROCKHAMPTON - Saturation II (20)
11. Sean Price - Imperius Rex (21)
9
geplaatst: 4 februari 2021, 22:33 uur
En we gaan gelijk door naar onze beste 10 van 2017:
10. Jonwayne - Rap Album Two (23)
9. Anti-Lilly & Phoniks - It's Nice Outside (26)
8. Milo - Who Told You to Think??!!?!?!?! (28)
7. Big K.R.I.T. - 4eva Is a Mighty Long Time (28)
5. Joey Bada$$ - All-AmeriKKKan Bada$$ (31)
5. Vince Staples - Big Fish Theory (31)
4. Open Mike Eagle - Brick Body Kids Still Daydream (46)
3. Jay-Z - 4:44 (55)
2. Tyler, the Creator - Flower Boy (65)
1. Kendrick Lamar - DAMN. (99)
10. Jonwayne - Rap Album Two (23)
9. Anti-Lilly & Phoniks - It's Nice Outside (26)
8. Milo - Who Told You to Think??!!?!?!?! (28)
7. Big K.R.I.T. - 4eva Is a Mighty Long Time (28)
5. Joey Bada$$ - All-AmeriKKKan Bada$$ (31)
5. Vince Staples - Big Fish Theory (31)
4. Open Mike Eagle - Brick Body Kids Still Daydream (46)
3. Jay-Z - 4:44 (55)
2. Tyler, the Creator - Flower Boy (65)
1. Kendrick Lamar - DAMN. (99)
1
geplaatst: 5 februari 2021, 00:29 uur
Ik bega niet dezelfde fout, maar is het nu dus tijd voor 2016?? Moet nog een hele lijst maken, dat jaar staat me niet als hoogstaand bij...
2
zaaf
geplaatst: 5 februari 2021, 06:15 uur
Nou... als je ziet wat er buiten mijn top 10 valt....
oa deze:
Aesop Rock - The Impossible Kid
Apollo Brown & Skyzoo - The Easy Truth
BK - Castelos & Ruinas
oa deze:
Aesop Rock - The Impossible Kid
Apollo Brown & Skyzoo - The Easy Truth
BK - Castelos & Ruinas
1
geplaatst: 5 februari 2021, 06:51 uur
Op eerste oog krijg ik 2016 ook wat lastiger een top 10+ gevuld, maar de albums die hoog staan, zijn wel gelijk mijn favourites van de laatste paar jaar.
Thanks voor het topic trouwens JayM, al behoorlijk wat hiphop platen ingehaald hierdoor
Thanks voor het topic trouwens JayM, al behoorlijk wat hiphop platen ingehaald hierdoor

0
geplaatst: 5 februari 2021, 08:17 uur
ForWhomThePeteTolls schreef:
Is het nu dus tijd voor 2016?? Moet nog een hele lijst maken, dat jaar staat me niet als hoogstaand bij...
En ik maar denken je al stond te springen om van start te gaan.. maar idd 2016 is up and runningIs het nu dus tijd voor 2016?? Moet nog een hele lijst maken, dat jaar staat me niet als hoogstaand bij...
* denotes required fields.