menu

Hier kun je zien welke berichten Hellblazer als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

OBS.CUR - Projekt 2 (2009)

3,0
Allemaal onbekende artiesten, op Mindustries na dan.
Devine is een redelijk traag nummer, maar heel langzaam is het ook niet. Beetje langdradig misschien, maar wel de moeite waard.
She's All Mine is ook wat eentonig. Constant hetzelfde gepiep. Wel prima kicks.
Dark As Night is al wat beter, maar ook niet geweldig. De eerste helft is beter dan de rest trouwens.
Headsman is eigenlijk ook een beetje eentonig, maar wel een aardig nummertje.
Legion's alias NicHiBan heeft hier een iets sneller nummer afgeleverd. Helaas is het hier ook nog allemaal even eentonig.
Allemaal aardige nummertjes, maar vaak nogal eentonig en ietsjes saai.
3***

OMI - Hardmony (2012)

3,5
Hardmony, lang verwachte plaat van Spanjaard OMI. Z'n vorige release (ook op TTM) was ook goed en Omi lag gelijk in de schijnwerpers.

Hardmony: Weer datzelfde sfeertje als in Mythology, en wel zware kicks. De melodie zelf vind ik eigenlijk net iets te vrolijk voor de rest van de track, maar slecht is 'ie ook niet. De vocals voegen ook best wel wat toe aan de track en dat zie je ook niet echt vaak.
4*

Immune: Prima kickje weer, genoeg laag in te vinden. Voor de rest is de track allemaal vrij middelmatig. Niet iets wat me echt zou opvallen in een liveset.
3*

3.5je*

OMI - Mythology (2011)

4,0
Omi is een Spanjaard die in het verleden al een paar tracks heeft gemaakt maar op een onbekend label. Toch heeft hij het voor elkaar gekregen op TTM een release te krijgen. En nog een goeie ook!

De intro van Ana lijkt op te bouwen naar een reeks kicks, maar in plaats daarvan begint de melodie gelijk. Mooie voicesample en de melodie klinkt ook behoorlijk goed. De kicks zijn helaas wat te lomp, zeker vergeleken met die gracieuze melodie. Voor de rest een erg fijne track.

Mythology heeft een erg tof synths. Iets trager dan Ana en de wat minder pompeuze kicks, hoewel deze ook nog behoorlijk groots klinken. Past hier ook beter bij, gezien het tempo. Het eerste waaraan ik dacht toen ik de melodie hoorde was 'So Many Sacrifices' van het Enzyme-duo Ophidian en Ruffneck. Beter goed gejat dan slecht bedacht laten we maar zeggen, want de melodie zit verder goed in elkaar.

Erg netjes voor een onbekende producer. Hier gaan we vast nog meer van horen. Net geen 4*

Ophidian - Between the Candle & the Star (2013)

4,0
Niet helemaal het rauwe album waar ik stiekem een beetje op had gehoopt, maar het was ook niet echt een reële gedachte natuurlijk. Het merendeel op dit album is melodieuze Hardcore voor het grotere publiek. Een stijl die ik langzaam aan het ontgroeien ben, hoewel dit album toch wel een van de beteren is die ik de laatste tijd in het genre heb gehoord. Vrijwel iedere track vertelt een uniek 'verhaal' en is zeker niet het standaard hapklare werk. Makkelijk te verteren is het wel, maar wel vooral nummers die blijven hangen. Tevens is het misschien niet echt een album in de zin van het woord, maar eerder een verzameling nummers. Dat hoeft natuurlijk niet erg te zijn, zolang de kwaliteit maar hoog is. Iets wat zeker het geval is.

Sommige nummers doen me vrij weinig ('Spoken', 'Dissimulation' remix, 'Head VI' is ook niet je van het), maar het overgrote deel weet goed te boeien en verveelt tot nu toe niet. 'The Rain' is een van de vrolijkste nummers, maar de manier waarop het nummer zich ontwikkelt is erg goed gelukt. Erg fijne melodie en vocalen die nog net dat extra's weten toe te voegen. Samenwerkingen met andere bekenden als Tha Playah, Ruffneck, D-Passion, Hamunapatra en zelfs Tapage (van 'The Mine' uit 2006) komen ook goed uit de verf.
Het iets minder gepolijste werk ontbreekt gelukkig ook niet. Van de freaky Hard-Techno-achtige track 'Harlequin' via het machtige 'Kraken' naar het al iets oudere 'Darkness Incarnate'. De afsluiter van de eerste CD is wat mij betreft nog het beste nummer van Ophidian van de laatste jaren: 'Abandon'. Geweldig industrieel beukend festijn met enorm veel sfeer en allerlei pingeltjes en kraakjes. 'End The Earth', die destijds op dezelfde release zat heeft een vervolg gekregen. Tikkeltje minder cool misschien, maar alsnog bij lange na niet slecht.

De tweede CD omvat voornamelijk remixen. De opener is gelijk raak. AK-Industries' Monster door de Ophidian mangel gehaald. Een gigantische energiebom die met kop en schouders boven het ook al niet slechte origineel uitsteekt. Promo's File-classic 'Life From The Other Side' is ook een behoorlijke update ondergaan, wat flink gewaagd is voor een track als deze. Overtreffen doet het niet, maar het is zeker een geslaagde remix geworden. The heren van The Outside Agency hebben 'Formshift' onder handen genomen. Het resultaat is een uitstekend nummer die heel wat losser en vlotter is geworden dan het origineel. Verder is de VIP van 'Inception By Sound' (Qore 3.0 O.S.T. 2011) een ietwat makkelijke toevoeging geworden. Had zelf liever een versie gezien die de melodie had geschrapt. Wel het nog wat hectischer en chaotischer dan het origineel en dat is dan wel weer leuk. Afsluiter is weer een typisch mainstream nummer. Alweer vier jaar oud, deze remix. Maar werkt nog steeds als een trein.

Al met al ben ik toch wel tevreden over dit album. Niet echt vergelijkbaar met een Blackbox natuurlijk, maar die insteek was dan ook compleet verschillend. Betrayed By Daylight moet ik nog eens helemaal luisteren.

Vier sterren.

Ophidian - Rejects, Leftovers and Unrelated Experiments '02 - '07 (2013)

2,5
Vanwege het behalen van 20.000 Facebook fans heeft goedheiligman Ophidian een gratis release beschikbaar gesteld dat met acht tracks als een mini-album beschouwd mag worden. Het bevat zoals de titel al laat merken allemaal materiaal dat niet bij andere releases paste of is afgewezen. Er staat slechts één track op waarvan ik zeker begrijp dat 'ie niet is uitgebracht, want 'Pioneer' is in mijn optiek gewoon slecht. Maar goed, het is helemaal gratis en dan mag je een gegeven paard niet in de bek kijken.

'Corenival' is duidelijk al een oudje, uit de Blackbox periode kun je wel zeggen. Techno-achtige invloeden, geen melodie, zo'n typische ouderwetse bassdrum en korte samples. Doet me niet bijster veel, doet duidelijk onder aan de standaard van de Blackbox.
De volgende track 'Chromosome' is volgens mij ook uit die periode, iets nieuwer wellicht? Heerlijke zweverige melodie die regelmatig terugkomt als er even geen stotterende kickjes langsdonderen. Waarom deze niet eerder is uitgebracht is me een raadsel.
Bij 'Gara' heb je een soortgelijke onrustige bass, maar er valt verder geen melodie te bekennen. Een van de mindere tracks.
'Voyager' is heel wat aangenamer, met z'n kille melodie en bonkende Schranzachtige kicks. Dit zal een nieuwere productie zijn denk ik.
Dan 'Pioneer'... Daar kan ik dus absoluut niets in ontdekken, het is niet afwisselend en daar hoeft niet per se iets mis mee te zijn, maar als ik constant hetzelfde geratel en getuut hoor word ik daar niet vrolijk van. Je blijft wachten tot er een flinke bass in klapt, maar die blijft spijtig genoeg uit.
'Supersecrecy' is zo'n typisch Darkcorenummer, met een simpele melodie en een duistere sfeer zoals hij ze in de beginperiode van z'n Enzyme carrière maakte.
'Distoteque' is een beetje hetzelfde verhaal als 'Gara', maar deze is wat vlotter en beukt wat simpeler.
Over de afsluiter 'Headache' ben ik best te spreken. Het groezelige poing-geluidje bevalt me op de een of andere manier prima en weet hier goed mee af te wisselen.

Leuk cadeau, waarvan ik vooral blij ben met 2 en 4. De rest is beduidend minder, maar ik ben toch blij dat Conrad besloten heeft om dit online te zetten.

2.5*

Ophidian - Rhythmic Philosophy (2001)

3,5
Een van Ophidian's eerste platen. Klinkt best goed allemaal.
Order Out of Chaos gaat wel. Veel hoge geluidjes vooral, aangevuld met een standaard bassline. Wel een aardig nummer, maar wel een beetje aan de standaard kant.
Ghosts heeft vooral hetzelfde. Een ander melodietje die me wat meer aanstaat, maar verder niet echt verschil.
Scrapmetal opent wel lekker met wat getik, waarna een donker basje erbij komt. Hier ook veel hoog gepiep. Niet heel bijzonder eigenlijk, Ophidian heeft hierna beter werk uitgebracht.
Slecht is dit niet te noemen in ieder geval. Misschien wat standaard, maar vermaak is het wel en ik kan me hier niet snel aan ergeren.
Kleine 3.5*

Ophidian & D-Passion - The Expected Unknown (2012)

4,0
Leeerooooooy Jeeeenkiiiiiins!!

Toen ik de trailer van het feest Qore 3.0 zag een poosje geleden hoorde ik Breathe voor het eerst, ik was onder de indruk. Uiteindelijk valt hij ietwat tegen, terwijl het toch zeker geen slechte productie is. Ik mis een beetje de gigantische impact die ik wel terug vind in de trailer. Zo blijkt maar weer dat korte previews erg effectief kunnen werken. Melodie is wel krachtig, dat mag gezegd worden. Voor de rest zit het allemaal goed in elkaar, maar de kick bijvoorbeeld ben ik niet zo enorm van onder de indruk.

The Line Against The Night is een soortgelijke track, maar doet het iets beter bij mij. Felle synthesizers zijn hier gebruikt, net als in Breathe. En duidelijk niet te snel afgeraffeld, maar sterk afgemixt. Ook hier vind ik de kicks niet zo goed, eigenlijk nog slechter dan in Breathe. Snap het ook wel, het is voor het mainstream publiek, maar ben toch meer van een duidelijker 'laag'-gedeelte, in plaats van veel midden-frequenties.

Gelukkig hebben Conrad en Rik ook nog gedacht aan de liefhebbers van iets ruiger werk en hier is Another Destiny uit gebrouwen, een correcte afsluiter van dit EP'tje. De kicks zijn duidelijk een stuk zwaarder en lijkt vooral van Ophidian's hand te komen. En dan die opbouw voor het losgaan... Moet eerlijk toegeven dat ik eerst even moest googelen voor ik begreep waar die sample weg kwam, maar neemt niet weg dat het een komische toevoeging is geweest. Lekker beuknummer.

Ik was helaas toch wel (wanneer ook niet?) weer te enthousiast bij het zien van deze bevestigde collab. Duidelijke mix van beide stijlen. Prima luistervoer en voor de dansvloer uitermate geschikt.

3.5*

Ophidian & Tapage - Phataa Diin God EP (2005)

3,5
Deze plaat is nu ook digitaal verkrijgbaar op de Meta4 Bandcamp-pagina. Al een flink aantal jaren oud deze EP en in die tijd is 'The Mine' uitgegroeid tot een begrip in de Industrial Hardcore scene. Zie je nog steeds terug in livesets en zeker niet onterecht. Oerdegelijk nummer die zich vooral in het geheugen graveert door haar opvallende screech-melodie. Vooral wanneer die krakende kick er dan bij komt klinkt dat erg lekker.

'Thilynn' doet mij dan een stuk minder. Het heeft iets Techno-achtigs over zich, waardoor het enorm houterig loopt. Er hoeft niet eens iets mis te zijn met zo'n Techno uitstapje, er zijn immers wel artiesten die hebben laten zien dat het wél kan (N-Vitral, Broken Rules, Cubic Nomad - al kwam die pas veel later).

Die 'Machine' track komt wel weer goed uit de verf. Lekker trage, dreunende kicks en de schurende geluiden doen hun werk prima.

De andere solo van Ophidian is wat beter dan 'Thilynn' gelukkig, maar haalt niet het niveau van de samenwerkingen met Tapage. Waar 'The Mine' jarenlang herinnert blijft, is dit eerder een track die je redelijk snel weer vergeet.

Geniale titel van die outro overigens (The Ambitious Evil Scientists and the Technology That's Absolutely Not from Outer Space), doet me ook erg veel denken aan Void Settler's werk.

Voor Tapage's helpende hand heb ik wel wat meer sterren over dan voor de EP in zijn geheel, maar Ophidian heeft na deze plaat al vaak genoeg bewezen dat hij ook een grootmeester is in zijn genre. 3.5*

Ophidian & Tapage - The Financial Times (2009)

3,5
Lekker Techno/ Hardcore plaatje.
Was er eerst niet zo weg van maar na meerdere luisterbeurten wordt het toch vermakelijk.
Consumer Theory heeft inderdaad een goed ritme en toffe geluiden. Voor mij ook de beste track hier.
Affordable heeft een tof melodietje met veel onderbrekingen wat inderdaad wel vrij storend is. Wel een goede track verder.
Troubled Assets heeft een lekker ritme en prima kicks maar is verder niet zo bijzonder.
Risk Management heeft regelmatig een goed klinkende piep tussen de kicks en pompgeluiden.

Outrage & Prolaxx - Underground (2009)

3,5
Goede EP, maar het is een beetje makkelijk en standaard beat+melodie werk. Simpel, maar het werkt wel.
Underground is lekker vlot en dreunt goed. Prima melodietje komt er later bij, maar de beats zijn in dit nummer echt 'de baas'.
Fuck Them Payments heeft ook weer dezelfde soort opbouw, maar is mij toch wat minder bevallen. Zowel de beats als de melodie is minder goed. Neemt niet direct het feit weg dat dit nummer ook nog prima te doen is.
Derde nummer is weer iets beter. Redelijke beats en best leuke melodie. Ook wat (niet zozeer boeiende) vocalen.
Tot slot sluit de plaat prima af met Brace Yourself. Ook hier leuk melodie-en-beat werk.

Al met al aardige tracks, maar qua opbouw en melodietjes wel wat gewoontjes. Kleine 3.5*