menu

Hier kun je zien welke berichten ajax013 als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Latin Party (2010)

Alternatieve titel: Putumayo Presents: Latin Party

4,5
Na eerdere succesvolle latin-samplers, zoals Salsa Around The World, Afro-Latin Party, Latin Lounge en Latin Jazz vindt op 6 april de release plaats van Latin Party (Putumayo Records). Latin Party is waarschijnlijk het meest gevarieerde verzamelalbum in genoemde reeks. Het bevat een mix van boogaloo, funk, cumbia, son, salsa, ska en dancehall. De in Parijs domicilie houdende ster Raul Paz brengt cumbia van zijn geboorteland Cuba in het hoopvolle Buena Suerte. Op Electric Boogaloo combineert fusionband Yerba Buena afrobeat met latin grooves met assistentie van de Cubaanse zanger Xiomara Laugart. Op Yiri Yiri Bon (dancehall mix), brengt het Londense Ska Cubano een levendige mix van Jamaica ska en Cubaanse son. Op het Afro-Cubaans geïnspireerde nummer Regi Bugulu van de Britse groep The Qantic Soul Orchestra word ik aangenaam verrast door een instrumentale funky match tussen trompettist Regi Boyce en saxofonist Regi Johnson. Maar er is nog veel meer te genieten op Latin Party, zoals van het hiphop-collectief Brooklyn Funk Essentials (zoals de groepsnaam al doet vermoeden uit New York), de in Texas opgegroeide Mexicaans-Amerikaanse musicus en producer A.B. Quintanilla III (Selena's Brother), salsazangeres Cecilia Noël uit Peru, het multiculturele Frans-Cubaanse collectief Mas Bajo, de Afro-Cubaanse groep Luis Mangual Y Su Conjunto Mangual Jr. en drie zeer gerespecteerde groepen uit Colombia: de super-salsagroep Fruko Y Orquestra, de populaire salsaband Orquesta Lo Nuestro en de ska-reggae band Cooffee Makers.

Putumayo Presents Latin Party is een nieuw muzikaal pareltje in het rijke firmament van de Putumayo samplers en een absolute aanrader voor latin (dans)liefhebbers.

Gepubliceerd op mijn muzieksite Muziekwereld: 1 april 2010
Deeplink: http://www.muziekwereld.com/putumayo_presents_latin_party.htm

Léah Kline - This Precious Life (2015)

4,5
Léah Kline is een – tegenwoordig in Amsterdam gevestigde – Amerikaanse zangeres die al een hele carrière achter de rug heeft. Ooit begonnen als danseres en actrice (o.a. Patriot Games met Harrison Ford) belandde ze via Joop van den Ende musicals in Nederland waar ze sinds 2002 jazz zingt als soliste met diverse bezettingen, workshops geeft over het verbinden van stem en lijf en in haar vrije tijd gepassioneerd yoga beoefent.

This Precious Life is volledig tot stand gekomen via crowdfunding en is een ingetogen prestatie van gezongen en gesproken eigen werk van bassist/componist Cord Heineking en van Léah zelf als dichteres. De 9 tracks (er is ook nog een 10e bonustrack) laten zich kenmerken door diepe lagen cool jazz grooves, dromerige soundscapes, gezongen harmonieën en vrije improvisaties van bas, keys, drums, percussie, gitaar en vocals. This Precious Life is na Léah’s bijdragen gedurende de afgelopen zeven jaar aan albums van anderen een prima initiatief en het is fijn om te constateren dat crowdfunding ook in haar geval lonend is gebleken.

This Precious Life laat in tegenstelling tot haar debuut Playground van elf jaar geleden een veel meer ingetogen Léah Kline horen, die de luisteraar meevoert in haar wonderlijke wereld van lyriek en klanken met soul-, jazz- en gospelinvloeden. Met haar betoverende soepele kristalheldere – soms hypnotiserende - stem en prima getimede fraseringen en door het ontbreken van gebruikelijke jazzsolo’s in de nummers wijkt This Precious Life nadrukkelijk af van de gebruikelijke vocal jazzalbums en daarmee onderscheidt Léah Kline zich op verrassende wijze van de veelal clichématige releases die tegenwoordig nagenoeg dagelijks verschijnen (vooral vanuit Japan). Met This Precious Life is Kline met verve in haar missie geslaagd om jazz en meditatie tot een perfecte kruisbestuiving te laten samenvloeien. Dat zal menig liefhebber van cool jazz, zeer zeker fans van Gretchen Peters, absoluut aanspreken. Speciale aandacht nog voor bonustrack (10) New Technology Blues (track 5 is de studioversie), waar Léah in de extended version 1 minuut gesproken woord toevoegt, waarmee Léah een ondeugende en humorvolle kant van haar laat zien.

This Precious Life is uitgebracht in een zeer verzorgd kartonnen digipack met een dun inlegboekje, waarin keurig alle songteksten zijn opgenomen. Het album kunt u kopen via CdBaby: Leah Kline | This Precious Life | CD Baby Music Store - cdbaby.com

Mijn recensie op Muziekwereld: www.muziekwereld.com

Lesley Kernochan - A Calm Sun (2016)

4,0
Lesley Kernochan (1981), Santa Monica, California kreeg al op jonge leeftijd belangstelling voor muziek en leerde al snel de jazz-saxofoon te bespelen. Op iets oudere leeftijd nam zij zangles en volgde een muziekstudie in Portland, Oregon. In de loop der tijd maakte zij deel uit van verschillende bands en deed zodoende de nodige stage-ervaring op.
Haar solo-debuut Undulating (2006) was een verrassend a-capella album, uitgebracht op haar eigen label Maple Syrup Music, twee jaar later gevolgd door het album The Pickle Jar. Dat was een prima album met gelouterde muzikanten (Jamie Stillway, gitaar, Drew Shoals (slagwerk), Arthur Parker (bas) en Skip von Kuske (cello). In 2011 verscheen dit album ook in Europa en vond in hetzelfde jaar een albumtour plaats door Europa en de Verenigde Staten. In 2013 pakte Lesley opnieuw verrassend uit met het kinderalbum met orkestbegeleiding A Day In The Life Of A Boogaleeboo, door haar uitgebracht onder de artiestennaam Lesley & The Flying Foxes.
Het nieuwste album van Lesley Kernochan verscheen reeds eind vorig jaar, om exact te zijn op 16 december, maar was tot dusver ontsnapt aan mijn aandacht. Via promotie van het Zweedse Hemifrån ontving ik echter onlangs het album voor een recensie en het doet mij deugd het album te bespreken en alsnog onder uw aandacht te brengen.
A Calm Sun is een puur americana-album geworden, opgenomen in twee studio’s in Los Angeles en later gemixt en gemasterd in New York (Kernochan woonde zelf ook een aantal jaren in The Big Apple). Op het album staan 14 songs, heel gevarieerd, die flirten met de genres pop, country, folk, americana en jazz. Bij een eerste luisterbeurt viel ik als een blok voor de stem van Lesley, die een bereik heeft van vier octaven. Haar muziek kan je enigszins vergelijken met een mix van de vocalen van zangeressen als Gillian Welch, Dolly Parton en Eleni Mandell, niet de minsten in het genre, maar niettemin imponeert Lesley Kernochan toch met haar eigen stem en sound. Daarbij wordt zij uitmuntend begeleid door Jeff Babko (piano, keyboard), Dan Lutz (bas) en Aaron Sterling (drums, percussie). Verder doen op diverse nummers gastmuzikanten mee, zoals de gitaristen Dean en Christopher Bruce. Deze topmuzikanten bieden in feite al een garantie voor een topalbum en als ik u er dan ook nog op attent maak dat het album is geproduceerd door topproducers Scott Jacoby (John Legend, Rachel Brown, Ronnie Spector) en Emily Lazar (David Bowie, Lou Reed, Sonic Youth, Sinead O'Connor, Björk, Destiny's Child) weet u als muziekliefhebber al genoeg.
Met A Calm Sun heeft Lesley Kernochan een uitstekend album afgeleverd dat ik gelukkig ruim een half jaar na de release op het spoor ben gekomen, helaas wel te laat voor mijn jaarlijstje, genre country 2016.

Deze recensie is ook geplaatst op Muziekwereld:
http://www.muziekwereld.com/lesley_kernochan.htm

Lilian Vieira Grupo - Tanta Coisa (2016)

4,5
Rijkelijk laat, maar ik heb in mijn recensie (2e woord) een tikfout ontdekt: Vieria moet zijn Vieira. Excuses, in de eerste plaats natuurlijk richting Lilian. Wellicht dat één van de moderators nog kan corrigeren?

LQR - 10 Pinter (2016)

3,5
Folkrockband LQR is opgericht in 2007 in Bladel. De groep is met name schatplichtig aan Flogging Molly, maar er zijn ook invloeden van onder meer The Pogues, en dan weet de liefhebber het al: er staat je een feestelijk staaltje folkpunk te wachten.
10 Pinter is hun nieuwe album en bevat een mix van Ierse folkrock, gypsy, bluegrass, americana en rock&roll. De teksten van de liedjes zijn regelmatig gevuld met een flinke dosis zwartgallige teksten, die de keel dorstig maken en zowel de mandoline als de accordeon spelen een hoofdrol. Voor akoestische intermezzo’s draait LQR ook de hand niet om.

10 Pinter is een leuk album geworden, waarbij je als luisteraar moeilijk stil kan blijven zitten. Toch denk ik dat de muziek van de band zich beter leent voor live-optredens op festivals dan het studiowerk. We moeten 10 Pinter dan ook maar beschouwen als een visitekaartje ter uitnodiging eens een concert van LQR te gaan bijwonen.

Recensie op Muziekwereld: www.muziekwereld.com