MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud

zoeken in:
Waarom denk jij dat muziek van Mozart, Beethoven, Bach, Sjostakovich, klassiek wordt genoemd?

Snakeskin schreef:
ik heb het over "moderne klassiekers"

Ik zou platen als Graceland en Remain in light eerder prehistorisch noemen.

Snakeskin schreef:
Waarom denk jij dat muziek van Mozart, Beethoven, Bach, Sjostakovich, klassiek wordt genoemd?

Klassieke muziek is niet hetzelfde als een klassieker in de muziek.

dumb_helicopter schreef:
(quote)

Klassieke muziek is niet hetzelfde als een klassieker in de muziek.

Maar klassieke muziek is wel klassieker dan The Beatles.

Onweerwolf
Van de andere kant: soms pindakaas ik wel eens een los nummertje dat uitgebracht is in bijvoorbeeld de '90's waar de ripper dan als tag 'oldie' heeft gezet onder genre.

Dan denk ik toch: "Nee!".

En jaren 80 nummers zijn dan golden oldies en The Beatles ancient oldies, zoiets?

(willie)
Nou begin jij over golden oldies. Dat slaat toch nergens op, net zoals veel van die andere reacties trouwens.

De domme helikopter zegt het goed: klassieke muziek zoals Mozart componeerde, is geen lichte muziek zoals The Beatles enzo aan de goegemeente toevertrouwden. Twee hele verschillende takken van sport die beiden zo hun eigen klassiekers hebben voortgebracht.

De term 'moderne klassieker' zou ik derhalve ook toeschrijven aan een album van maximaal een paar jaar oud. De vraag is of het dan over een jaar of tig nog een klassieker is of dat het dan tot een belegen golden oldie is verworden. Maar dat zullen we tegen die tijd maar aan Casartelli vragen.

Casartelli (moderator)
Edwynn schreef:
Maar dat zullen we tegen die tijd maar aan Casartelli vragen.

Vragen staat in principe altijd vrij, maar waarom ik in deze de deskundoloog in kwestie zou moeten zijn, mis ik toch even.

Graf zei het. Min of meer.

Dus dan is het zo.

Snakeskin schreef:
(willie)
Nou begin jij over golden oldies. Dat slaat toch nergens op, net zoals veel van die andere reacties trouwens.

Maar ancient oldies was schijnbaar een voltreffer, toch 50% score.

Bij Muziek > Toplijsten en favorieten > top 250:

Ik ben de laatste maanden niet zo actief geweest op mume. Maar ik zie ineens dat heel de top 250 veranderd is. En dat sommige albums honderden of een ok computer 3000 punten kwijt zijn. En een aantal hele grote stijgers.
wat ik dus wil vragen is of iemand mij kan uitleggen hoe de nieuwe lijst berekend wordt. Alvast hartstikke bedankt

De lijst wordt nu samengesteld op basis van de top 10-lijsten van actieve gebruikers, in plaats van die van alle gebruikers. Alleen de lijstjes van mensen die de laatste twee jaar ingelogd zijn geweest, tellen nog mee. Daardoor is het nodige gehusseld en is (bijvoorbeeld) Coldplay flink weggezakt. Ook zijn alle puntentotalen inderdaad lager.

(willie) schreef:
(quote)

Maar ancient oldies was schijnbaar een voltreffer, toch 50% score.

Je had een punt hoor.

"It's 2015. Stuff that happened in the 80s and 90s is getting to be positively ancient."

Living in the future: the view from 2015 - kottke.org

Een album als Remain in Light een moderne klassieker noemen is wel een beetje apart als je je bedenkt dat het einde van de tweede wereldoorlog dichterbij de releasedatum ligt dan de dag van vandaag.

herman schreef:

Een album als Remain in Light een moderne klassieker noemen is wel een beetje apart als je je bedenkt dat het einde van de tweede wereldoorlog dichterbij de releasedatum ligt dan de dag van vandaag.

Dat is toch iets te sterk uitgedrukt. Als het einde van WO II 5 mei 1945 is (in NL natuurlijk), en de releasedatum van Remain in light 8 oktober 1980, dan duurt het tot 11 maart 2016 tot het punt bereikt is dat de tweede periode langer duurt dan de eerste. Als we het wereldwijd bekijken ligt het punt enkele maanden voor 11 maart 2016, maar nog lang geen 11 januari 2015.

Ok, I stand corrected. Maar veel scheelt het dus niet meer...

Nee, de gevoelsmatige duur van de afgelopen 70 jaar loopt totaal niet gelijk op met de werkelijke duur...

Waar ergens kan ik de algemene eindejaarslijst van 2014 vinden?

Lukas schreef:
De lijst wordt nu samengesteld op basis van de top 10-lijsten van actieve gebruikers, in plaats van die van alle gebruikers. Alleen de lijstjes van mensen die de laatste twee jaar ingelogd zijn geweest, tellen nog mee. Daardoor is het nodige gehusseld en is (bijvoorbeeld) Coldplay flink weggezakt. Ook zijn alle puntentotalen inderdaad lager.

Wat goed!!

Ik dacht ook al veranderingen te zien.
Dit is natuurlijk een beter overzicht.

Johnny Marr schreef:
Waar ergens kan ik de algemene eindejaarslijst van 2014 vinden?

Jaarlijst - MusicMeter.nl

dix
Wat is eigenlijk de topplaat van het decennium jaren '90 ?

348 stemmers gaven samen gemiddeld 4,30 ... ik ben benieuwd.

dix schreef:
Wat is eigenlijk de topplaat van het decennium jaren '90 ?

348 stemmers gaven samen gemiddeld 4,30 ... ik ben benieuwd.

Dat is 'Slow Riot For New Zerø Kanada' van Godspeed You Black Emperor!
Persoonlijk vind ik dat juist de minste van Godspeed.

dix
Johnny Marr schreef:

Dat is 'Slow Riot For New Zerø Kanada' van Godspeed You Black Emperor!
Persoonlijk vind ik dat juist de minste van Godspeed.

Verschijnt ie bij jou wel in beeld? Hier niet. Een blanco nummer 1....

dix schreef:
(quote)

Verschijnt ie bij jou wel in beeld? Hier niet. Een blanco nummer 1....

Bij mij ook niet, maar ik heb het opgezocht via het jaar 1999. Daar staat hij ook op 1, zo kan je hem wel vinden.

Casartelli (moderator)
Sommige toplijsten struikelen kennelijk over een ø

Valt dan onder hetzelfde wat ik twee weken geleden op MovieMeter gemeld heb: Het grote opmerkingen / feedback topic #2 - MovieMeter.nl

ja het speelt (volgens mij) alleen nog bij de decenniumlijsten

Super, die update van de Top 250! Opvallendst voor mij toch wel het afscheid van Coldplay uit de top, een beetje opvallend dat The Cure zo gestegen is en liefst 4x genoteerd, en inmiddels twee albums van Boards of Canada erin! (hoewel aan een zijden draadje).

Gast
geplaatst: vandaag om 15:14 uur

geplaatst: vandaag om 15:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.