MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Mixalbums

zoeken in:
Bij Genres > Electronic > Favoriete Dance/House platen:

Beste dance & electronic liefhebbers, ik twijfel een beetje of ik hier een speciaal topic voor moet/wil openen of dat er een beter topic voor is, maar ik ben de afgelopen jaren gek op mixalbums en ik wil meer! Het gaat dus om albums met verschillende artiesten die door elkaar gemixt zijn en wat uitgegeven is op plaat en/of cd. Dus geen Radio 1's Essential Mix etc. Nu kwam ik vanochtend de voor mij tot nu toe onbekende Sci-fi Hi-fi serie tegen op het label Soma Quality en ik dacht, er zijn vast meer reeksen die ik niet ken. Ik hoor dus graag van jullie of jullie nog toffe mix-album-series kennen die ik niet.

Ik wilde al een tijdje een overzicht maken voor mezelf, ik deel deze graag. Hier een opsomming/tiplijst van sterke series mixalbums waar ik echt al tijden plezier aan beleef, er valt steeds zoveel te ontdekken:

Uiteraard beginnen we bij Fabric / Fabriclive, misschien wel mijn favoriete serie mixalbums in de mooie metalen doosjes: Fabric - MusicMeter.nl

Vervolgens de Balance serie, die wat mij betreft ook om te smullen is: Balance - MusicMeter.nl
James Holden (005) en Joris Voorn (014) zijn favoriet.

Uiteraard ook DJ-Kicks op !K7, met enkele geweldige releases: !K7 - MusicMeter.nl

Ook interessant uitgegeven op !K7: de serie X-Mix.

De Boogybytes serie, ook van zeer hoge kwaliteit, mooie hoezen ook (Label: BPitch Control): BPitch Control - MusicMeter.nl

Niet te vergeten: At The Controls op Resist: Resist - MusicMeter.nl
O.a die van James Holden is geweldig.

Global Underground luister ik ook met veel plezier, meer house/trance achtige invloeden, maar oh zo sterk: Global Underground - MusicMeter.nl

Een wat mij betreft nog betere serie op hetzelfde label zijn de Involver/Invol2er/Involv3r platen van Sasha. Sasha - MusicMeter.nl

De afgelopen weken ben ik in de Pop Ambient series gedoken, elk jaar een verzameling ambient/minimal tracks op Kompakt: Kompakt - MusicMeter.nl

Eveneens op Kompakt de over het algemeen prettige serie Total.

Ook een sterke serie (vooral die van Dixon wat mij betreft), Body Language: Get Physical - MusicMeter.nl

Dixon is ook te vinden op Live at Robert Johnson reeks: Live at Robert Johnson - MusicMeter.nl

Niet echt een serie, maar toch 2 sterke edities, 1 van mijn favorieten Mixed Up In The Hague: I-f - Mixed Up in The Hague Vol. 1 (2000) - MusicMeter.nl

Een geweldig drietal van Michael Mayer: Immer Michael Mayer - MusicMeter.nl

Een wat wisselvallige serie vind ik, maar alsnog interessant: Back to Mine op label DMC: DMC - MusicMeter.nl

Niet te vergeten natuurlijk, een redelijk succesvolle reeks: Late Night Tales. LateNightTales - MusicMeter.nl

Persoonlijk ook zeer gecharmeerd van de mixalbums in de Renaissance reeks: Renaissance - MusicMeter.nl

Ook lekker op Renaissance: The Masters Series. Moet van dit label nog in de Transitions reeks duiken zie ik.

Meer funk & soul, maar heerlijk gemixt: Beach Diggin' Heavenly Sweetness: Heavenly Sweetness - MusicMeter.nl

Niet per se heel sterk, maar wel een serie om te checken: Watergate. Watergate - MusicMeter.nl

Zelfde geldt voor de Berghain en Panorama Bar serie op Ostgut: Ostgut - MusicMeter.nl

Moet ik nog induiken: Bugged Out! Presents Suck My Deck .

Het mogen wat mij betreft ook albums zijn met unmixed tracks, maar dan wel een verzameling van verschillende artiesten. Ook sterke losse mixalbum-tips zijn welkom! Albums als K&D Sessions, As Heard On Radio Soulwax Pt. 2 en The Grandfather Paradox zijn wat mij betreft geniaal.

Zeker ook Deep Dish - Yoshiesque 1 en 2 checken als je ze niet kent.

Even een tagrondje connaisseurs: Roon, herman, Dance Lover, Mjuman, Gyzzz, Noere, panjoe, I-do-not-exist, John Doe, Crushlyy, Yield, GrafGantz, Poa, Titmeister, Antie, essence, brooklyn, luc011190, sander., Paap_Floyd, wendyvortex, Yak, remcodurez, Hega, trebremmit.

Benieuwd of jullie nog tips hebben!

Apart topic lijkt me wel goed, er is ook een dj sets topic, maar daar staan ook soundcloud en youtube mixen op, Leuk idee en ik heb wel tips.

Dit topic is er al: Het grote Fabric/FabricLive topic - MusicMeter.nl - zal daar af en toe - comes a time ... - wel weer wat posten. Ook over Total-serie wil ik wel wat kwijt.

Heb ook aardig wat DJ Kicks in huis, van Balance wat minder (8-9 titels dacht ik) - Henry Saiz en Joris Voorn zijn daar fave.

Ook deze serie Music | Air Texture - airtexture.bandcamp.com Air Texture (inmiddels 7 verschenen) wil ik noemen, meer down- of mid-tempo, maar voor de ambient-gerichte zitten daar fijne (bijv 1-3) tussen. Oja, de onvermijdelijke Café del Mar en Café Costes, Break 'n Bossa e.d. - of doen we die in de ban

MixMag had vroeger ook aardige mix-cd's. Vraag is wel hoe je e.e.a. wilt opzetten, om te vermijden dat je het ene moment van een Late Night met Agnes Obel in een hyper-hyper D&B mix van Dj Hype terecht komt? En, zeg maar, de 'rode' draad kwijtraakt. Of is dat nou net de bedoeling?

Ik zal eens nadenken, maar ik denk spontaan aan de Wuppdeckmischmampflow mix van Robag Whrume uit 2011. Geweldige mix!

Je hebt al veel genoemd wat ik ook goed vind, die GU, Balance en Renaissance zijn tof, bij GU springt die Nubreed serie er bovenuit, vind ik.

Kompakt heeft ook een nieuwe mix serie, Connecting the Dots heet het en de laatste van Alex Paterson ben ik wel fan van.

Verder vind ik deze mixseries, die vol deephouse staan erg goed.

Terry's Café Label | Releases | Discogs
Deep Train Label | Releases | Discogs
Nite:Life Label | Releases | Discogs

Dan de bekende tranceseries Magik en ITWT, maar volgens mij ben ik een van de weinigen die van trance houdt. Een wat onbekendere is de Forbidden Paradise reeks, maar die is wat wisselvallig.

En qua individuele releases vind ik deze goed.

Marco V - Massive (2000) - MusicMeter.nl
Misja Helsloot - Capital (2002) - MusicMeter.nl
Paul Oakenfold - Travelling (2000) - MusicMeter.nl
Jeff Mills - Mix-Up Vol. 2 (1995) - MusicMeter.nl
Dave Clarke - World Service (2001) - MusicMeter.nl
Anthony Pappa - Resolution (2002) - MusicMeter.nl
Lady Aïda - Presents Doppler F ACT - The Eclectic Mix Session (1997) - MusicMeter.nl
Sasha & John Digweed - Northern Exposure (1996) - MusicMeter.nl
Slam - Past Lessons / Future Theories (2000) - MusicMeter.nl

Ik vergeet vast nog wel wat, maar die zal ik dan later wel posten.

trebremmit schreef:

Dan de bekende tranceseries Magik en ITWT, maar volgens mij ben ik een van de weinigen die van trance houdt. Een wat onbekendere is de Forbidden Paradise reeks, maar die is wat wisselvallig.

Say what? . Destijds veel trance mixes geluisterd. Moet eens diep in mijn geheugen graven. Leuk idee dit. Mag wel een apart topic worden van mij.

remcodurez schreef:
Ik zal eens nadenken, maar ik denk spontaan aan de Wuppdeckmischmampflow mix van Robag Whrume uit 2011. Geweldige mix!

Sluit qua titel goed aan bij deze: Wighnomy Brothers - Metawuffmischfelge (2008) - MusicMeter.nl

Grote dank!

Van mij uit ook bedankt voor dit leuk initiatief.
Ik denk dat ik hier ook terug een wekelijkse gewoonte van ga maken om een paar mix-albums van vroeger op te zetten. Heb hier wel nood aan, na een paar jaar vrij intensief met een te breed spectrum aan muziekstijlen bezig te zijn. Een beetje back to the roots en de vergeten pareltjes terugvinden. Zoals dat Dousk album D.I.Y. dat ik dankzij -SprayIt- terug ontdekt heb. Waarvoor reeds dank!

Leuk! Ik zal dan nog eens 15 redelijk onbekende pareltjes posten (minder dan 20 stemmen) die wat mij betreft minimaal magisch / heel bijzonder zijn, qua genres gaat het alle kanten op, maar echt de moeite waard te checken denk ik:

1. Dryft - The Blur Vent (2014) - MusicMeter.nl
2. Aaron Spectre - Lost Tracks (2007) - MusicMeter.nl
3. Octex - Idei Lahesna (2002) - MusicMeter.nl
4. Giriu Dvasios - Metai (2010) - MusicMeter.nl
5. Loscil - Triple Point (2001) - MusicMeter.nl
6. Modesart - Zombient (2014) - MusicMeter.nl
7. Cologne Tape - Render (2010) - MusicMeter.nl
8. Keef Baker - Dry (2014) - MusicMeter.nl
9. Jeremy - So Peaceful (2002) - MusicMeter.nl
10. Rechenzentrum - Director's Cut (2003) - MusicMeter.nl

11. Solar Fields - Leaving Home (2005) - MusicMeter.nl
12. The Flashbulb - Reunion (2005) - MusicMeter.nl
13. Arc Lab - No Spectre (2007) - MusicMeter.nl
14. Fhloston Paradigm - The Phoenix (2014) - MusicMeter.nl
15. 2562 - The New Today (2014) - MusicMeter.nl

Nog 1 tipje om het af te leren: Wanderwelle - A State of Decrepitude (2020) - MusicMeter.nl

Ik kwam trouwens nog wel wat series (mixed en unmixed) tegen die de moeite waard zijn:

Sherwood at the Controls 1 & 2: Sherwood at the Controls: Volume 1 1979-1984 (2015) - MusicMeter.nl

Poker Flat series: Poker Flat - MusicMeter.nl

Modeselektion: Modeselektion Vol. 01 (2010) - MusicMeter.nl

Realm of Consciousness serie op Afterlife: Afterlife - MusicMeter.nl

Three DJ's in a Box: Three DJ's in a Box Vol.II (1997) - MusicMeter.nl

Hier nog een leuk artikel over de mix-cd: Access denied | ra.co used Cloudflare to restrict access

En een artikel over Fabric: A Deep Dive Into What Made Fabric Mixes So Essential | Pitchfork

Yak
Andy Turner en Ed Handley van Plaid hebben ook een paar geweldige mixalbums op hun naam staan, maar die worden volgens mij niet officieel uitgebracht. Een erg sterke en vrij recente is uit de "Bleep x"-reeks, sowieso een interessante serie:

Bleep × Warp Records - Plaid - 3rd February 2019

Yak
Ik ga dit topic trouwens zelf ook maar eens volgen!

Poa
Erg complete initiële lijst, weinig aan toe te voegen! Verder hebben trebremmit en GrafGantz al veel genoemd. Nog een paar toevoegingen:

- De Mushroom Jazz mixserie (tip!)
- DJ /rupture - Uproot
- John Digweed - Transitions Vol. 4
- Henrik Schwarz - Live
- Deadbeat - Radio Rothko
- DJ Sprinkles - Where Dancefloors Stand Still
- Optimo (Espacio) - Sleepwalk (geen dance, maar toch)
- Superpitcher - Today
- Ada - Adaptations
- In Space (Powder en Josey Rebelle)
- Above & Beyond - Anjunadeep:01
- Scion - Arrange and Process Basic Channel Tracks

Wellicht ook de Live at Robert Johnson serie? Zelf nog niet bekend mee.

-SprayIt- schreef:
Leuk! Ik zal dan nog eens 15 redelijk onbekende pareltjes posten (minder dan 20 stemmen) die wat mij betreft minimaal magisch / heel bijzonder zijn, qua genres gaat het alle kanten op, maar echt de moeite waard te checken denk ik:

Ik ken er zowaar 7 van de 15, zal ook eens wat gaan grasduinen in de rest van die lijst

Thanks Poa, de meeste ken ik reeds, maar ook hier weer een paar uitgepikt.

Ik heb inmiddels een enorme luisterlijst gecreëerd, ben wel even zoet zo!

De laatste tijd luister ik graag muziek van o.a. Skee Mask, Ross from Friends, Sabrina the Teenage DJ en Fred Again.. . Als iemand nog tips heeft van die strekking, heel graag!

panjoe (moderator)
Pfew, bijna alles van mijn favoriete mixalbums wordt hier al genoemd, ik zou zeker ook dit lijstje nog eens doorlopen, volgens mij heb je dan wel zo ongeveer alles gedekt. Daar worden bijv. goeie mixes van Ewan Pearson, Richie Hawtin en Matthew Herbert genoemd die hier nog niet aan bod zijn gekomen.

Mijn meest beluisterde mixalbums zijn The Grandfather Paradox, de DJ-Kicks van Koze, en de Fabriclives van Four Tet en Calibre. Sowieso zijn de Fabriclive edities van drum & bass artiesten top, die van Commix, dBridge & Instra:Mental, en Marcus Intalex behoren tot de hoogtepunten van die toch al geweldige serie. Misschien zou je de gemixte albums van Yagya hier nog aan toe kunnen voegen, als je Sleepygirls als mixalbum beschouwt zou die qua aantal plays mooi tussen mijn favorieten passen.

Oh, en de labelmixes van Giegling zijn ook absoluut de moeite waard - met name die van DJ Metatron en map.ache.

Ik heb trouwens aan de mods gevraagd om hier een apart topic van te maken (over mixalbums), lijkt me wel zo handig.

Deze serie is ook wel een aanrader voor de house liefhebber, moet ze alleen nog wel toevoegen aan musicmeter.

United DJs Of America Label | Releases | Discogs

Al die tips Ik volg mee.

In mijn zoektocht naar de onbekende pareltjes nu bezig met deze dubbelaar en hij bevalt me: Kaito - Recontact (2013) - MusicMeter.nl

Het begint met sterke dubtechno en minimal, gaandeweg wordt het steeds warmer en meer dansbaar. Over de hele linie spannend en zeer kwalitatief wat mij betreft. Met nog geen enkele stem hier een aanrader, het staat zowel op Spotify als Youtube.

Roon
trebremmit schreef:

Kompakt heeft ook een nieuwe mix serie, Connecting the Dots heet het en de laatste van Alex Paterson ben ik wel fan van.

Thanks voor de tip! Jonathan Kaspar - Connecting the Dots heeft inmiddels al vaak op repeat gestaan. Voor de liefhebber van bijvoorbeeld de dj kicks van Michael Mayer en John Talabot. Alle mixen van Connecting the Dots teren uit de megacollectie van Kompakt. Leuk om te horen hoe elke mix er zijn eigen draai aan weet te geven.

Vandaag het nieuwe mixalbum van Dixon op zijn Innervisions label aanbevolen via Spotify.
Blijkbaar hebben ze een reeks Secret Weapons en hoewel ik het label een tijdje terug redelijk goed volgde was deze reeks me nog niet eerder opgevallen.

Ik het deze mix gelijk even opgezet en ik moet zeggen dat ik van het begin tot het einde genoten heb. Voor mij allemaal onbekende nummers, maar de drive zat meteen goed. De overgangen gebeuren overigens naadloos. Live zou dit ook echt goed geven. Deze gaat nog een paar keer opstaan komende tijd!

panjoe (moderator)
Dat zijn normaliter ook geen mixen maar gewoon een verzameling tracks van Innervisions affiliates. Wel een goed idee als er nu een mixversie van is, maakt het een stuk aantrekkelijker om te beluisteren voor mij aangezien ik de tracks op zich niet altijd even sterk vind. Waar heb je die gehoord remcodurez?

panjoe schreef:
Dat zijn normaliter ook geen mixen maar gewoon een verzameling tracks van Innervisions affiliates. Wel een goed idee als er nu een mixversie van is, maakt het een stuk aantrekkelijker om te beluisteren voor mij aangezien ik de tracks op zich niet altijd even sterk vind. Waar heb je die gehoord remcodurez?

Inderdaad, de tracks afzonderlijk zijn ook niet helemaal mijn ding, maar als mix werkt het wel.

Te luisteren via YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=C0UxJWBWLRA
of via Spotify

remcodurez schreef:
(quote)

Inderdaad, de tracks afzonderlijk zijn ook niet helemaal mijn ding, maar als mix werkt het wel.

Te luisteren via YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=C0UxJWBWLRA
of via Spotify

Na verschillende luisterbeurten blijft de mix nog rechtstaan, maar de nummers afzonderlijk zakken als een pudding in elkaar. Op een enkel nummer na is het allemaal heel inwisselbaar.

Leuk, ik had deze gemist, ze gaan op de lijst!

Gast
geplaatst: vandaag om 17:20 uur

geplaatst: vandaag om 17:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.