menu

Genres / Rock / Hardrock / metal: algemeen discussietopic

zoeken in:
avatar van Don Cappuccino
Ik ben in ieder geval benieuwd naar deze hardrock/metalreleases in januari:

10/01: Aiming for Enrike - Music for Working Out
10/01: ...And You Will Know Us by the Trail of Dead - X
10/01: Lotus Thief – Oresteia
17/01: The Cult of Dom Keller – Ascend!
24/01: Nero Di Marte - Immoto
24/01: Thy Catafalque - Naiv
24/01: Jordablod - The Cabinet of Numinous Song
24/01: Caspian - On Circles
31/01: Leeched – To Dull The Blades Of Your Abuse
31/01: Yuri Gagarin - The Outskirts of Reality

avatar van gigage
In januari brengt Jorn weer eens een tribute album uit. Prog metallers Oceans krijgt een full album release na hun prima ep in 2019. Portnoy's Sons of Apollo geven het levenslicht aan hun tweede studioproject. En Magnum gaat met album nummer 21 de grote doorbraak alsnog forceren ? Of Rage (#23).

bennerd
Enige waar ik voorlopig semi naar uitkijk is de soloplaat van Kirk Windstein (Crowbar). Geen hoge verwachtingen, maar wil het wel gehoord hebben.

avatar van ZAP!
Nog even reclame maken:

1 metal-game gaat vanaf zondag 5 januari weer van start:
Het Metal Album van de Week

1 gloednieuwe metal-game is reeds begonnen:
Maak kennis met metal die nooit op MuMe toegevoegd zal worden (+ knock-out)

Zegt het voort!

avatar van gigage
En deze is er ook nog Maak kennis met Metal anno 2020 Het langstlopende metaltopic ( gok ik)

Favoriete Metal Song (per jaar) van 32 battles naar 1 finale gebaseerd op 1 random jaartal.

avatar van ZAP!
Mordred is alweer een tijdje bij elkaar, kennelijk. Resultaat: nieuw nummer genaamd 'The Baroness'




Word er eigenlijk niet enthousiast van, hoewel ik niet wist hoe snel ik het moest opzoeken toen ik net ergens het 'nieuws' las. Het riffje in het couplet is best leuk bedacht, dat wel, en slecht is het ook echt niet.

avatar van gigage
wizard schreef:
Ik heb dit jaar 7 albums gekocht die in 2019 zijn uitgekomen. Ik heb wel meer nieuwe albums geluisterd...
- Xoth - Interdimensional Invocations Progressieve death-black met thrashinvloeden. Een mix van veel stijlen die feilloos in elkaar overlopen.


Deze zie ik ook in andere jaarlijstjes terugkomen. Fantastische plaat, bedankt voor de tip!

avatar van gigage
Terwijl we wachten op de nieuwe releases: Voor de YouTubers onder ons, Arte Concert heeft de concerten van oa Hellfest en Summerbreeze 2019 nog online staan. Het beeld is prima te casten naar je tv. Oa Opeth , Testament, Soilwork Anthrax, Decapitared, Sepultura, kvelertak, Soulfly, Death Angel, Cradle of Filth.
WDR Rockpalst deelt uit 2019: Hammerfall, Meshuggah, YOB, CoC, visigoth, Fifth Angel, Magnum, Possesed, Anthrax, Tygers of Pan Tang,


avatar van vielip
En de zóveelste heropgenomen versie van Burning heart Ik snap het aan de ene kant wel want dat nummer is nu eenmaal het enigste nummer waarmee ze internationaal deuren geopend krijgen. Maar door al dat herkauwen begin ik zo langzaamaan bijna een hekel aan het nummer te krijgen. En dat is zonde want het is in de oerversie een prachtsong. Wat de wederopstanding verder betreft; ik hoop dat ze live hun in mijn ogen beste album Alibi niet vergeten! Maar zal wel aangezien dat album als een relatieve flop wordt beschouwd.

avatar van Don Cappuccino
Top 3 hardrock/metalalbums van januari:

1. Dragged Into Sunlight - Terminal Aggressor II

De achtergrond achter deze plaat is redelijk onfortuinlijk met een hele hoop labelperikelen. Deze is dan ook zonder medeweten van de band uitgebracht en zij geven dan ook aan dat je geen cent aan deze release moet uitgeven. Het is echt een monster van een track met een ontzettend trage en ongemakkelijke dark ambient-opbouw. Op een gegeven moment denk je dat het niet gaat opbouwen, maar dan krijg je ineens een gigant van een riff door je speakers en barst de hel los. Ontzettend intens spul.




2. Leeched - To Dull the Blades of Your Abuse

Nog meer gezelligheid! Lang geleden dat ik een band zo hard heb horen gaan op een plaat als het Britse Leeched. Ronduit verwoestende en genadeloze industriële hardcore met een flinke dosis old school Godflesh (Streetcleaner), Nails en Primitive Man.




3. Porta Nigra - Schöpfungswut

Het Duitse Porta Nigra brengt een redelijk traditionele blackmetalsound, maar wel een progressieve twist. Vooral de excentrieke vocalen weten de boel naar een hoger niveau te schoppen.




Hardrock/metalreleases waar ik benieuwd naar ben in februari:

07/02: Atavisma/Void Rot – Split
07/02: Sepultura – Quadra
07/02: Envy – The Fallen Crimson
14/02: Kvelertak – Spild
14/02: Ihsahn – Telemark
14/02: Turia – Degen van Licht
21/02: Loathe - I Let It in and It Took Everything
21/02: Wrekmeister Harmonies - We Love to Look at the Carnage
21/02: Sightless Pit - Grave of a Dog
21/02: Raspberry Bulbs – Before The Age Of Mirrors
28/02: Intronaut - Fluid Existential Inversions
28/02: Tombs - Monarchy of Shadows
28/02: Regarde les Hommes Tomber - Ascension
28/02: Dark Fortress - Spectres from the Old World
28/02: Fluisteraars - Bloem
28/02: Insect Ark - The Vanishing
28/02: Psalm Zero – Sparta
28/02: Today Is The Day – No Good To Anyone
28/02: Toundra – Das Cabinet des Dr. Caligari

avatar van madmadder
Ik doe altijd veel tips op uit je lijstjes. Mijn dank is groot.

avatar van gigage
Januari top 3

Op 1
https://www.musicmeter.nl/images/cover/769000/769119.jpg?cb=1580548360
Bütcher - 666 Goats Carry My Chariot (2020)

BÜTCHER - Iron Bɪtch (Official Video) - YouTube

Het is lang geleden dat ik zo'n bevlogen speedmetal plaat heb gehoord. Het is niet van deze tijd, de albumtitel, de albumart, de productie, het genre en misschien daarom wel zo leuk.

Op 2
https://www.musicmeter.nl/images/cover/772000/772313.jpg?cb=1575266536
Dawn of Solace - Waves (2020)
Het is even wennen aan de zang maar het past precies bij dit melancholische gothic doom project
Dawn Of Solace - Lead Wings ( video)

Op 3
https://www.musicmeter.nl/images/cover/774000/774178.jpg?cb=1578207440
Nephylim - Severance of Serenity (2020)
Een melodic death album uit de Nederlandse keuken. Extra pittig.
Nephylim - Fractured Existence ( video)

Speciale vermelding voor wie het allemaal wel wat experimenteler mag: Thy Catafalque - Naiv (2020)

avatar van gigage
In februari is Lips eindelijk legaal met zijn nieuwe Anvil, komt 5FDP nadat ze net uit Amsterdam vertrokken zijn met F8, wil Ozzy Osbourne ons doen geloven dat hij ook bij het klootjesvolk hoort, dendert Sepultura over ons heen, geeft Delain een verklaring voor de vreemde album art en komt nu eindelijk na 24 jaar leegte Psychotic Waltz met het comeback album van het jaar .

avatar van ZAP!
Ik gooi 'm nog een keer in de aanbieding: Oude, onbekende Metal Knock-out Game.

avatar van ZAP!
Voor mogelijke krenten uit de pap op bandcamp:
Twelve Metal Bands That Put the Emphasis on Shredding | Bandcamp Daily.

Satan's Hallow - Satan's Hallow (2017) is daarvan wat mij betreft alvast goedgekeurd!

avatar van gigage
GeenStijl besteedt zowaar aandacht aan 50 jaar heavy metal. Rolling Stone, Loudwire en andere e-zines besteden ook een artikel aan het verschijnen van Black Sabbath's debuutalbum toen op 13 feb 1970. Allemaal van harte gefeliciteerd!


avatar van gigage
https://f4.bcbits.com/img/a2811996999_10.jpg
Het kon natuurlijk niet uitblijven, een albumhoes met daarop afgebeeld de huidige president van de V.S. Thrashmetalers Holycide uit Madrid strijken met de eer. Voor de rest klinken ze ongeveer als Nuclear Assault. "Fake news" had natuurlijk het album moeten heten met deze buitenlandse inmenging and all.

avatar van gigage
De natste februari ooit top 3;

Op 1:
https://www.musicmeter.nl/images/cover/772000/772475.jpg?cb=1580552192
Demons & Wizards - III (2020)
De e- reviews zijn wat underwhelming want de verwachtingen waren te hooggespannen denk ik. Als je van de zangstijl a La Blackie Lawless houdt dan gaat deze epic metal er in als koek. Mooie productie ook.
DEMONS & WIZARDS - Wolves in Winter (OFFICIAL VIDEO)

Op 2:
https://www.musicmeter.nl/images/cover/772000/772990.jpg?cb=1576394930
God Dethroned - Illuminati (2020)
De e-reviews zijn wat underwhelming, maar hier op de site snappen ze wel dat door de snelheid aan te passen naar slechts 100 km/ uur op deze melodic death release een puik plaatje oplevert (4.12 gemiddeld)
God Dethroned - Gabriel ( video)

Op 3:
https://www.musicmeter.nl/images/cover/772000/772987.jpg?cb=1581739071
Psychotic Waltz - The God-Shaped Void (2020)
Ook hier niet louter positieve e- reviews, want de verwachtingen waren te hooggespannen. Het is wat minder prog maar wel heel sfeervol. Prima comeback album na 28 jaar stilte.
Psychotic Waltz - Season of the Swarm ( video)

Een speciale vermelding voor wie het allemaal wel wat zonniger mag : video Van The Night Flight Orchestra - Aeromantic (2020) . Happy new wave disco AOR.

avatar van gigage
In maart doet Russel Allan het met de ex van Nightwish Anette Olzon, maken de dames van Burning Witches een dansje met de duivel, krijgt Igorrr het weer aan de stok met de avant gardistische achterban op deze site, gaat Hybornian de stoner harten stelen, zal blijken of Myrkur de gitaren in de Oostzee gemikt heeft, komt er een hele metalcore wave aangewaaid met releases van In This Moment, Parkway Drive en Heaven Shall Burn maar verheugen we ons het meest op album no 14 van My Dying Bride - The Ghost of Orion (2020)

avatar van Don Cappuccino
Top 5 hardrock/metalalbums van februari:

1. Hällas - Conundrum

De band ziet eruit alsof ze Stonehenge van Spinal Tap gaan inzetten, maar Hällas brengt een prachtig progressief rockavontuur dat gezond ''over de top'' is. Het gitaarspel is zwierig en folky met wonderschone harmonieën en dit wordt meesterlijk gecontrasteerd met een knallende ritmesectie en sfeerverhogende synthesizers. De vocalen van bassist Tommy Alexandersson zijn ontzettend karakteristiek: slechte Engelse uitspraak, maar wat een passie en gevoel! Voor liefhebbers van: Rush, Marillion en Eloy.




2. Fluisteraars - Bloem

De Nederlandse blackmetal is weer zeer goed van start in 2020! Fluisteraars heeft met Bloem een prachtplaat uitgebracht. De blackmetal die ze brengen is organisch en melancholisch met prachtige zwierige melodieën en een fantastische voordracht van B. Mollema, die ondanks zijn rauwe rasp zeer goed te verstaan is. De tracks verkennen ontzettend veel terrein in zo'n korte tijd, ze bloeien op met pastorale akoestische gitaarpassages, trompet, en dromerige post-rock, maar dan blijft die aardse blackmetaltoon nog steeds in de muziek.




3. Loathe - I Let It In and It Took Everything

De ambitie druipt er van af bij dit progressieve metalcoregezelschap. Brute dissonante laag gestemde metalcoresongs met een dosis industriële sferen en onheilspellende ambientsoundscapes worden afgewisseld met ontzettend mooie shoegazende tracks die dezelfde meesterlijke balans tussen ''heavy'' en dromerig leggen als Deftones op Koi No Yokan.




4. Dark Fortress – Spectres from the Old World

Dark Fortress is een band die altijd consistent is geweest en een redelijk toegankelijke blackmetalsound brengt, maar nooit een van de grote namen is geworden in het subgenre. Toch laat de band op deze plaat horen tot de hoofdrolspelers te behoren in de blackmetal. Als geheel is Spectres from the Old World ontzettend dynamisch: afwisselend tussen knallende snelle blackmetalkrakers en doordringende doomy proggy blackmetaltracks.





5. Envy – The Fallen Crimson

Het Japanse Envy is de onderbelichte voorvader van Deafheaven: post-hardcore/screamo met een goede dosis post-rock en wat blackmetal. De zanger vertrok, Envy zou instrumentaal gaan, maar nu horen we op The Fallen Crimson Tetsuya Fukagawa weer gepassioneerd de longen uit zijn lijf schreeuwen en berust zijn spoken word brengen. Ook al versta ik er niks van, de emotie is zeer voelbaar. De band wisselt ontzettend mooi af tussen post-hardcore/screamo en post-rock. Rhythm is de mooiste track op de plaat, en daar neemt een zangeres de boel over van Tetsuya met een betoverende performance, begeleid door melancholische Mono-achtige post-rock met een zwaardere finale.




Februari was een erg sterke maand, dit zijn nog eervolle vermeldingen:

Turia – Degen van Licht (repetitieve minimalistische atmosferische blackmetal uit Nederland)
Sons of a Wanted Man – Kenoma (Der Weg Einer Freiheit meets oude Deafheaven – uit België)
Godthrymm – Reflections (o.a. leden van My Dying Bride brengen ouderwetse jaren '90 doom/deathplaat die zo op Peaceville uitgebracht had kunnen worden)

Hardrock/metalreleases in maart die je in de gaten moet houden:

06/03: My Dying Bride – The Ghost of Orion
06/03: Earth Rot – Black Tides of Obscurity
06/03: Dwaal – Gospel of the Vile
06/03: Borgne – Y
13/03: Huntsmen – Mandala of Fear
13/03: Then Comes Silence - Machine
13/03: Code Orange – Underneath
13/03: Lychgate – Also Sprach Futura
13/03: Human Impact – Human Impact
13/03: Smoulder – Dream Quest Ends EP
13/03: Spectral Lore and Mare Cognitum – Wanderers: Astrology Of The Nine
20/03: Sweven – The Eternal Resonance
20/03: Heaven Shall Burn – Of Truth and Sacrifice
20/03: Redwood Hill – Ender
20/03: Medico Peste - ב: The Black Bile
20/03: Eye Flys – Tub Of Lard
20/03: IIVII – Grinding Teeth/Zero Sleep
20/03: Malokarpatan – Krupinské ohne (The Fires of Krupina)
20/03: Mord’A’Stigmata – Songs For The Exiles (Live At Roadburn 2019)
27/03: Wake - Devouring Ruin
27/03: Telepathy - Burn Embrace

avatar van gigage
Die #4 Dark Fortress is inderdaad best toegankelijk voor BM begrippen. Fijne plaat.

avatar van gigage
Danzig Always On My Mind - YouTube En meer van die deuntjes heeft de Misfits superster door de jaren heen opgenomen en verzameld op een album; Danzig Sings Elvis. Release is in april en tour volgt erna....uhhh...dat laatste waag ik te betwijfelen.

avatar van ZAP!
Afhankelijk van de hoeveelheid likes (minimaal 10) voor dit bericht, wil ik een 'beste metal / hardrock song-intro's'-knockout game gaan starten. Minimaal 64, maximaal 128 nominaties benodigd. Dus, wie biedt?

avatar van Don Cappuccino
De vijf beste hardrock/metalreleases uit maart:

1. Sweven - The Eternal Resonance

De opvolger van Sweven, het deathmetalmeesterwerk én zwanenzang van Morbus Chron uit 2014. De progrock neemt de hoofdrol met deathmetal als een accent. Nummers bouwen rustig op met prachtige instrumentale passages en de door merg en been gaande schreeuwen van Robert Andersson.




2. Warp Chamber - Implements of Excruciation (niet op MusicMeter)

Deze plaat gaat volledig om smerige midtempo deathmetalriffs. Een riff-feest met genadeloze grooves, een half uur lang. Materiaal om je nekspieren op te trainen en het adrenalineniveau te verhogen. HEERLIJK!!!




3. Heaven Shall Burn - Of Truth and Sacrifice

Een dubbelalbum van het Duitse melodic Death/Metalcoregezelschap Heaven Shall Burn zat niet echt in de lijn der verwachtingen, maar ze flikken het gewoon! CD 1 brengt het oude vertrouwde melodieuze metalcore/melodic deathwerk dat we van ze gewend zijn. CD 2 daarentegen is behoorlijk experimenteel voor de band zijn doen. Iedere track biedt iets anders: van doomy melancholische tracks, tot full on Bolt Thrower-stijl deathmetal, thrashmetal (Nuclear Assault-cover) en de grootste klapper van de plaat: de industrialmetalstamper La Résistance.




4. Fange - Pudeur (fysieke release is pas in april, maar digitale release is al geweest)

Fange gaat verder zonder drummer en brengt een drummachine in de plaats. Een zeer logische zet, aangezien dit ronduit perfect past bij de grimmige industriële sludge van dit gezelschap. Ook zijn de electronicinvloeden nog wat beter in de muziek verweven dan voorheen. Liefhebbers van de Leeched-plaat van januari moeten deze zeker ook checken!




5. Malokarpatan - Kurpinské Ohne

Heerlijke avontuurlijke en eigenzinnige blackmetal met een goede scheut folk, jaren '70 prog en heavymetal. Het heeft heel erg een ''old school''-feel, maar is daarin wel heel ambitieus.




Hardrock/metalalbums die je in april in de gaten moet houden:

03/04: Aara – En Ergo Einai
03/04: Pure Reason Revolution - Eupnea
03/04: Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs - Viscerals
03/04: WVRM - Colony Collapse
03/04: Duivel - Tirades Uit de Hel
03/04: Loviatar - Lightless
03/04: Zolle – Macello
10/04: Calligram – The Eye Is The First Circle
10/04: Drain – California Cursed
10/04: Midwife – Forever
10/04: Spell – Opulent Decay
10/04: Dool - Summerland
10/04: Azusa - Loop of Yesterdays
10/04: Like Rats - Death Monolith
17/04: Oranssi Pazuzu - Mestarin Kynsi
17/04: Hexvessel - Kindred
17/04: Ripped To Shreds – Luan
17/04: Ulveblod – Omnia Mors Aequat
24/04: Elephant Tree – Habits
24/04: Helfro – Helfro
24/04: Total Fucking Destruction – …to be alive at the end of the world
24/04: Elder - Omens
24/04: Barishi - Old Smoke
24/04: King Witch - Body of Light
24/04: Together to the Stars - As We Wither
24/04: The Spirit Cabinet - Bloodlines
24/04: Auroch - Stolen Angelic Tongues
24/04: Bezwering - Aan de Wormen Overgeleverd
24/04: Ulcerate – Stare Into Death and Be Still

avatar van gigage
Maart, laatste concertbezoek en veel stof tot nadenken. Luisteren wat minder. Mijn top 3

Op 1:


Igorrr - Spirituality and Distortion (2020) l
Het Franse Igorrr maakt er weer een feestje van de Drum n Bass metal. Eén song dekt de lading niet want geen accordeon noch operette gezang hier in deze clip.

2.


Hyborian - Volume II (2020) l
Pittige stonermetal in de lijn van Mastodon, maar dan wat sneller.

3.


Siberian Heathen Horde by Welicoruss on Spotify
Dimmu Borgir meets Behemoth, zoiets. Symphonic black folk metal uit Rusland. ( niet op de site)

avatar van gigage
In april laat de Elvis imitator Glen Danzig zijn blauwe suède schoenen zien, laat de aloude Mekong Delta zich van zijn progressiefste kant horen en de nog oudere Cirith Ungol maakt een heuse studio comeback.
Grote namen als Nightwish, Trivium en Testament hebben tevens deze maand uitgekozen voor een nieuwe teerling in hun uitdijende discografie.


avatar van wizard
Ik ben benieuwd naar de nieuwe Ulcerate.

Sweven vond ik bij eerste beluistering te lang, en ik mis de death metal die de laatste Morbus Chron de moeite waard maakte.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:49 uur

geplaatst: vandaag om 19:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.